Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P64 Weer fris in de (wit witte) lak :)

Bericht door looney16v » 06 dec 2021, 21:57

Schitterend 😍

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P64 Weer fris in de (wit witte) lak :)

Bericht door Djessey » 20 dec 2021, 12:02

Dank allemaal voor de leuke reacties! Blijft heel leuk en motiverend om te lezen.

Ondertussen is er helaas niet veel veranderd, ben nog even in dubio over wat ik met de versnellingsbak ga doen. Langzaam een beetje bezig met wat interieur delen terug plaatsen.

Afbeelding

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P64 Weer fris in de (wit witte) lak :)

Bericht door Karel » 21 dec 2021, 22:54

Was er iets met de bak dan?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P64 Weer fris in de (wit witte) lak :)

Bericht door Martijn M » 22 dec 2021, 07:47

T is wel echt wit geworden he! Mooi man.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P64 Weer fris in de (wit witte) lak :)

Bericht door TurboClouseau » 22 dec 2021, 10:39

Heerlijk zo'n fris opgebouwde racer!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P64 Weer fris in de (wit witte) lak :)

Bericht door Djessey » 22 dec 2021, 11:13

Karel schreef: 21 dec 2021, 22:54 Was er iets met de bak dan?
Ja dat kan je wel zeggen. Ik weet niet of je het een beetje hebt gevolgd, maar dit is het verhaal in het kort : (Haha in het kort.....ik ben nu klaar met typen maar het is iets langer geworden, voor de mensen die het wellicht interessant vinden)

De droom was altijd om een sequentiële bak te hebben, maar dat is onbetaalbaar als particulier met een "hobby auto" Dus toen een bedrijf bezig was om een computer te maken zodat je de DCT versnellingsbak van een M4 standalone kon gebruiken, toen klonk dat als muziek in de oren. Die bak schakelt namelijk net zo snel als een sequentiele bak, met nihil onderhoud. Het enige nadeel, gewicht en complexiteit.

Wat background over die bak van een BMW M4 ,dat is dus een dubbele koppelingsbak (DCT = Dual Clutch Transmission). Je moet dit zien als DGK, PDK enz. Dit is dus absoluut geen automaatbak met een koppelomvormer oid. Je moet dit zien als 2 versnellingsbakken in 1. Je hebt op 1 "bak" de 1 , 3, 5 en 7 zitten, en op de andere "bak" de 2,4 & 6. Elke opvolgende versnelling zit dus op de "andere bak". Zoals de naam ook al doet vermoeden heb je een dubbele koppeling. Wat je dus krijgt is dat je bijvoorbeeld in zijn 3 zit, en de "andere bak" schakelt vast naar zijn 4. Het enige wat er dan nog moet gebeuren is dat de koppeling naar de andere plaat toe gaat, en dat kan verschrikkelijk snel.

Nu zit daar fantastisch slimme software achter die op allerlei situaties anticipeert, even als voorbeeld : als je gaspedaal 100% is, en je toeren 5000+ zijn, dan "weet" de bak dat je dadelijk gaat opschakelen, en zet hij bij bijvoorbeeld 6000 RPM alvast de volgende hogere versnelling klaar, verhoogt hij alvast de koppelingsdruk zodat de koppeling BIJNA de andere raakt en zodra je dan eindelijk op de flipper drukt (of op het vooraf gekozen shiftpoint aankomt) dan kan hij direct opschakelen in soms wel 30ms!

Andersom weet de bak ook wanneer je dus gaat downshiften, bijv door middel van gaspedaal positie, remdruk sensor, rempedaal sensor en ga zo maar door.

Bovenstaande foefjes zijn nog maar het puntje van de ijsberg als het gaat om de slimme software van die bak.

En wat doe ik dan? Ik sloop die gigantisch slimme computer uit de bak omdat we hem niet kunnen gebruiken. Die software werkt namelijk alleen icm een BMW ECU die origineel met DCT bak is geleverd. Dus een andere motor? Vergeet het maar. (Nu zijn er ondertussen een aantal andere opties icm CANbus maar daar ga ik nu nog niet op in)

Om even terug te komen op mijn project, er is dus een bedrijf die heeft een standalone controller gemaakt voor de DCT bak. Dus wij slopen de OEM mechatronic computer uit de bak en solderen daar nieuwe bedrading in om alle sensoren en solenoids van buiten de bak aan te kunnen sturen met die aftermarket computer.

Ik ben toen in contact gekomen met dat bedrijf (HTG Tuning) in Polen, toen zaten ze nog in de startup fase. Geen website, product verpakking enz. Ze hadden wel al prototypes. En na een ruim 2 uur durend gesprek met de CEO was ik wel overtuigd. Het zou allemaal fantastisch werken. Dus ik was wel overtuigd en heb hem toen besteld samen met een maat.

En toen begon het allemaal, die computer die ze hebben is een universele aansturing voor bakken, dus niet alleen specifiek voor die BMW DCT bak. Je moet dus vanaf 0 beginnen met het afstellen.... Een motor tunen is er niks bij.

Er zijn 7 mappen voor het opschakelen, 7 mappen voor het terugschakelen, 5 mappen voor de koppelingsdruk, en nog ontelbaar andere variabelen en inputs die ook invloed hebben op het hele schakelprocces.

En dan de grap? De software was onbruikbaar, en er was geen documentatie voor. En als ik zeg onbruikbaar : de helft was in het pools, of er stond gewoon geen text bij de tabellen waar elke tabel voor was of wat hij deed.

Door trail and error wel een degelijk rijdende auto gekregen, maar er zaten gewoon zo megaveel fouten in het basisprogramma waar die mappen op draaien dat het relatief hopeloos was. Wat je moet weten, is dat dit programma dus ALLES statisch geprogrammeerd...dus niet zelf afstellend op geen enkele wijze. Nu loop je dan al heel snel tegen problemen aan omdat bijvoorbeeld olietemperatuur invloed heeft op het shift gedrag, of bijvoorbeeld koppelingsplaten die slijten waardoor je de shifts continue anders moet afstellen. Dus in de basis was het gewoon al niet haalbaar.

Nu heb ik in de tussentijd dus heel veel problemen gehad, en ondertussen ook wel enorm veel geleerd en heel veel voortgang geboekt.

Voor de mensen die het interessant vinden, deze problemen hadden we en zijn al opgelost :
-Enkelmassa vliegwiel. Je hebt dan een directe koppeling tussen de motor en de bak. Dat werkt NIET. Met een bak die zo agressief en snel kan schakelen gaat de boel gewoon stuk. Bij een echte sequentiële bak heb je rechte vertanding die er gewoon hard in kan klappen zonder schade aan tandwielen of onderbreking van de motor. Bij een DCT bak heb je geen rechte vertanding, dus je hebt nog gewoon te maken met synchro's in de bak. Maw je hebt altijd wel iets van onderbreking in de motor, en als je dit niet 10000% perfect timed (wat onmogelijk is) dan krijg je dus een hapering tussen bak en motor, en dat vertaalt zich nu naar slijtage op de splines van de enkelmassa vliegwielen. Ik heb hierdoor al zat bakken gesloopt, vliegwielen gebroken, differentielen gesloopt of gewoon uit het subframe getrokken enz... Dus nu heb ik een custom dubbel-massa vliegwiel laten maken om dit zo te dempen
-Electronica en solderen. Dit is iets....dat is zo extreem storingsgevoelig. Je zoekt je eigen helemaal de pest naar vage ontraceerbare problemen als de electronica ook maar enigzins matig is aangesloten. Dus dus gewoon extreem overkill met mill-spec bedrading uitvoeren. Zie hieronder versie 1 van de bedrading, en hoe het nu is
Afbeelding
Aanpassingen zoals zo veel mogelijk gebruik maken van de OEM routes van de kabels, zodat we eigenlijk niks buitenlangs hoeven te "hacken"
-De communicatie tussen motor er bak. Een van de MEEST cruciale dingen is dat de bak weet hoeveel koppel de motor levert. Dat is een van de principele waardes waar de tune van de bak omheen wordt gemaakt. Als dat niet goed is, of niet consistent dan schakelt de bak ook niet goed. Dus nu zal dit dadelijk 1 op 1 gemeten worden op de rollerbak, (afhankelijk van injectoren/luchtmassa/gaspedaal positie enz) en dit zal dan weer terug in de ECU geprogrammeerd worden zodat de ECU dit weer perfect kan doorgeven over CANBUS aan de GCU (gearbox control unit)

En dan zijn er nog een hoop kleine details, en ik vergeet vermoedelijk toch wel de helft van de ellende die ik tot nu toe al heb opgelost. Maar dit waren wel de grote punten.

Al met al is dit hele DCT swap verhaal echt een drama, ik zit in een kleine chatgroep met circa 40 man die ook de swap hebben gedaan, waarvan er nog maar 3 man over zijn (waaronder ik) die de DCT nog willen gebruiken. De rest heeft het opgegeven.

Of het gaat werken, ik zou het echt niet weten. Ik geef het nog 1 poging, en doe dit keer alles tot in de kleinste details perfect. Lukt het dan nog niet, dan gaat er weer een handbak achter vrees ik. Een sequentiële bak zou ik heel graag willen, maar dat laat het budget echt niet toe, en is ook wel bijzonder lastig financieel naar mezelf te verantwoorden.

Mand
Laatst gewijzigd door Djessey op 21 jun 2022, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3866
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Emiel » 22 dec 2021, 11:44

Dat is nogal een verhaal zeg. Leuk maar ook frustrerend als je "gewoon wil rijden"
Krijg dan altijd van die ouderwetse 2 takt brommer ideeën, meer sleutelen dan rijden. Kriebels to the max.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Karel » 22 dec 2021, 14:23

Wow…dankjewel voor de uitgebreide info.
Dat is wel heel goeie info voor andere die aan zo’n bak zouden willen beginnen.

Ik dacht dat alles perfect draaide maar nu snap ik ook wel je bekommeringen.

Een Drenth zou mooiste zijn in zo’n perfect opgebouwde racer maar dan spreek je snel over +10k.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door SlowCo » 22 dec 2021, 14:34

Dank voor het delen!
Enorm ingewikkelde puzzel dus. Wel gaaf dat je toch nog doorgaat ermee dus veel "plezier" met het verder oplossen ervan. Ik hoop dat het je lukt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Martijn_bmw » 22 dec 2021, 15:21

Gaaf dat je de moeite hebt genomen dit te schrijven. Echt interessante materie.
Hopelijk lukt het je de laatste poging dan wel!

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door ADV » 22 dec 2021, 15:46

We hadden het er vorige week al even over toen ik de stoelen kwam halen, wat een gezeik zeg! Hoop dat je het opgelost krijgt! Ding staat er echt gaaf bij!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Eeuwe » 22 dec 2021, 20:18

Hey Djessey GNG heeft toch ook al eens een DKG achter een S54 gezet toch?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Djessey » 22 dec 2021, 20:36

Eeuwe schreef: 22 dec 2021, 20:18 Hey Djessey GNG heeft toch ook al eens een DKG achter een S54 gezet toch?
Wie denk je dat die getuned heeft? :tooth:

Hsp
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Hsp » 22 dec 2021, 20:50

Aj, wat een gedoe zeg, met die bak. Er is in NL ook nog een oranje E36 met M50 blok en ook een DCT, die zit er al wel langer onder volgens mij. Weet niet het hoe of wat qua aansturing daarvan, maar die leek op de beelden die ik ervan gezien heb wel vrij goed te werken.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Paul S » 22 dec 2021, 21:13

In ieder geval zwaar respect voor je doorzettingsvermogen.

Ik heb zelf ook ooit navraag gedaan voor een sequentiële bak en dat was toen 9000 euro. Maar wat ik me afvraag, die bak en ECU en bijbehorende software en hardware hangt toch ook een behoorlijk prijskaartje aan? Ben helemaal niet thuis in wat een DCT bak kost?? Scheelt natuurlijk wel dat je gezegend bent met 4 paar rechterhanden en dus veel zelf doet!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Djessey » 22 dec 2021, 21:14

Hsp schreef: 22 dec 2021, 20:50 Aj, wat een gedoe zeg, met die bak. Er is in NL ook nog een oranje E36 met M50 blok en ook een DCT, die zit er al wel langer onder volgens mij. Weet niet het hoe of wat qua aansturing daarvan, maar die leek op de beelden die ik ervan gezien heb wel vrij goed te werken.
Ja das Michel z'n auto. Die heeft ook al geen DCT meer :')

Zijn video was oa de inspiratie ervoor. Toen ik ermee begon circa 2 jaar terug toen had hij het al opgegeven. Een van de fundamentele dingen die hij had had waren ECU - GCU communicatie en dus in de basis ook al geen throttle blips. Dat was in mijn ogen wel op te lossen dus toen ben ik er ook aan begonnen. Niet wetende dat die problemen slechts het puntje van de ijsberg waren.

Mijn maat met wie ik het avontuur begonnen ben (hij heeft ook een E36 met LS motor) had er dus ook een DCT achter gezet. Maar die is er ondertussen ook helemaal klaar mee en is al lamg terug naar een handbak.

Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal keer het RDW testcircuit afgehuurd om de bak af te stellen. Met een paar honder euro per uur is dat best pittig, en des te zuurder als je de auto de trailer af rijdt en letterlijk voor de trailer de GCU besluit om niks meer te doen :hammer:
Paul S schreef: 22 dec 2021, 21:13 In ieder geval zwaar respect voor je doorzettingsvermogen.

Ik heb zelf ook ooit navraag gedaan voor een sequentiële bak en dat was toen 9000 euro. Maar wat ik me afvraag, die bak en ECU en bijbehorende software en hardware hangt toch ook een behoorlijk prijskaartje aan? Ben helemaal niet thuis in wat een DCT bak kost?? Scheelt natuurlijk wel dat je gezegend bent met 4 paar rechterhanden en dus veel zelf doet!
Thanks voor het compliment :)

Nouwjah de DCT bak was in het begin erg goedkoop! Ik heb er 1 van een M4 weten te kopen voor 700 euro. En daarna nog wat meer bakken rond de 1000 euro. Nu is dat een stuk lastiger, maar voor 2000 a 2500 heb je er direct eentje.

Dus in dat opzich was het heel aantrekkelijk. Die bak kost bij BMW bijna 16k!

Wat komt daar dan bij?
-GCU a 1200 euro (was toen voor mij 800)
-Adapterplaat motor (Heb een goedkope adapterplaat gekocht van PMC voor 300 euro en aangepast)
-Vliegwiel (Er was niks op de markt, dus moest ze zelf ontwerpen/produceren). Heb toen een batch gemaakt en ea verkocht, koste mij rond de 500. Nu was dat een enkelmassa en achteraf gezien kansloos. Heb nu een custom dubbelmassa laten maken maar dat is weer 1000+
-Oliekoeler, leidingen, adapters. Als je een beetje handig bent en zelf alu kan lassen kan je dit voor 100 euro in elkaar beunen
-Fysieke baksteun, cardanas inkorten, enz. .Heb ik allemaal zelf gedaan, of heeft een maat mee geholpen.

Als je bovenstaande zo opnoemt dan klinkt dat heel goedkoop. Maar zo heb je ook een ECU nodig die met de GCU kan communiceren....Dus ik van de standaard ECU af en een standalone gekocht a 1000 euro, afstellen rollerbank weer 1000 euro. Draad, spullen , sensors, hop 500. Testterrein huren om af te stellen....zo ook 2000 euro al die uurtjes bij elkaar. Dan de dingen die je sloopt.....meerdere enkelmassa vliegwielen kapot, bak om zeep, diffs gesloopt... ga zo maar door. Denk dat de hele DCT grap me tot nu toe al meer als 10k gekost heeft.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Joy » 22 dec 2021, 21:20

Wat een ingewikkelde materie. Als amateur lijkt me dat bijna onbegonnen werk. Hoe heeft Procar dat opgelost met de DCT achter de V10?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Djessey » 22 dec 2021, 21:22

Joy schreef: 22 dec 2021, 21:20 Wat een ingewikkelde materie. Als amateur lijkt me dat bijna onbegonnen werk. Hoe heeft Procar dat opgelost met de DCT achter de V10?
Niet :tooth:

Laat ik het zo zeggen. Het werkt momenteel

Kan er niet echt op ingaan omdat die dat niet allemaal publiekelijk wilt hebben. Maar ook hij is flink de lul geweest door alle valse beloftes vanuit HTG, niet werkende software of gewoon software die tot gevaarlijke situaties heeft geleid.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Joy » 22 dec 2021, 21:25

Hoorde de tester op Youtube wel opmerken dat ie hoopte dat Procar het terugschakelen nog kon fixen, maar het lijkt er op dat de auto 'as is' te koop is gezet.
Wel ontzettend sneu dat je dan in zo een traject stapt en dan eigenlijk niet meer terug kan.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Djessey » 22 dec 2021, 21:34

Joy schreef: 22 dec 2021, 21:25 Hoorde de tester op Youtube wel opmerken dat ie hoopte dat Procar het terugschakelen nog kon fixen, maar het lijkt er op dat de auto 'as is' te koop is gezet.
Wel ontzettend sneu dat je dan in zo een traject stapt en dan eigenlijk niet meer terug kan.
Terugschakelen is precies 1 van de pijnpunten van de DCT swap. En hetgeen waar ik nog m'n twijfels over heb, de rest durf ik wel van te stellen dat dat op te lossen is.

Opschakelen gaat wel! Je hebt momentum in de auto die "linear" opbouwt en als je maar heel snel schakelt dan draagt het momentum de "shift" wel als het ware. Dat klinkt misschien gek maar dat is zo veel makkelijker te tunen, of in ieder geval goed te krijgen.

Afremmen en downshiften echter...., dan moeten alle aspecten perfect op elkaar ingespeeld zijn. Als je een auto HARD afremt (zeker in een racer op slicks met motorsport abs) dan gebruik je 100% van de grip. Elke onbalans in de auto of hickup in de aandrijving zal die balans om zeep helpen met alle gevolgen van dien. Maar de bak schakelt terug, de motor moet precies naar de juiste hoeveelheid toeren gebracht worden, en dat allemaal op de juiste koppelverhoudingen. Die timing is ZOOO cruciaal, ik heb het nog nooit goed gekregen. Zie bijvoorbeeld onderstaande

Case in point :
GCU "vergeet" een throttle blip te geven...of een veel te kleine blip.(gevolg is dat het hele differentieel van zn ophanging afbreekt :lol: )


Tussengas is niet goed voor de downshift, waardoor aandrijving tijdelijk hikt en je dus een uitbrekende achteras hebt. En dan kan je nagaan dat ik in onderstaande video al HEUUL rustig aanrem en rustig terugschakel. Niet zoals ik normaal zou doen op een rap tempo.


Misschien tijd voor een Driving-Fun en Drenth logo op de auto? :tooth: :hot:

Online
Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Zed240 » 23 dec 2021, 00:05

Wat een verhaal zeg. Knap dat je het sowieso al zo ver allemaal hebt uitgedokterd zonder hulp/voorkennis vanuit Polen.

Dit kanaal op YT heeft een heleboel auto's met DKG ombouw https://www.youtube.com/user/nissejarnet/videos, ken je vermoedelijk wel. Zou hun ecu/aansturing beter kunnen zijn, of komt dat allemaal op hetzelfde neer? In hun video's ziet het er bijzonder soepel uit, maar dat is eigenlijk allemaal acceleratie, geen deceleratie.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Wout309t » 23 dec 2021, 06:08

Is er niet ergens een goede nerd te vinden die de originele bak-ecu kan 'hacken' zodat je die kunt gebruiken? Dat zou het allermooiste zijn toch?

Hsp
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Hsp » 23 dec 2021, 07:32

Allemaal hetzelfde probleem in de basis dus. Jammer, vond het altijd wel een interessante swap. Volgens mij had een Amerikaanse youtuber ook een auto waar een HTG besturing op een automaatbak zat, maar dat project is ook een stille dood gestorven, en er is een sequentiële bak onder gekomen. Wel beroerd dat zo'n bedrijf intussen gewoon doorgaat met verkopen.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Milka » 23 dec 2021, 18:33

Interessant leesvoer ook al is het een frustrerend traject.
Hopelijk lukt het je nog zonder nieuwe hoge kosten zodat je alsnog sequentieel bak geld in hebt zitten, maar niet de bak

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT

Bericht door Djessey » 23 dec 2021, 18:49

Hsp schreef: 23 dec 2021, 07:32 Allemaal hetzelfde probleem in de basis dus. Jammer, vond het altijd wel een interessante swap. Volgens mij had een Amerikaanse youtuber ook een auto waar een HTG besturing op een automaatbak zat, maar dat project is ook een stille dood gestorven, en er is een sequentiële bak onder gekomen. Wel beroerd dat zo'n bedrijf intussen gewoon doorgaat met verkopen.
Jij denkt volgens mij aan Adam LZ? En jep....ik weet ook waarom die er niet meer achter zit haha.

Idem ditto met Phill van Driftworks met die blauwe E30 M3
Zed240 schreef: 23 dec 2021, 00:05 Wat een verhaal zeg. Knap dat je het sowieso al zo ver allemaal hebt uitgedokterd zonder hulp/voorkennis vanuit Polen.

Dit kanaal op YT heeft een heleboel auto's met DKG ombouw https://www.youtube.com/user/nissejarnet/videos, ken je vermoedelijk wel. Zou hun ecu/aansturing beter kunnen zijn, of komt dat allemaal op hetzelfde neer? In hun video's ziet het er bijzonder soepel uit, maar dat is eigenlijk allemaal acceleratie, geen deceleratie.
Grappig dat je daarmee komt! Dat is een DGK GCU, en in de basis hetzelfde principe als de HTG maar dan met minder functionaliteit maar wel iets stabieler. Dat is de GCU die Michiel van de oranje E36 heeft gebruik in het begin. Maar als je die computer zag....was gewoon een experimenteel PCB'tje op een arduino :gek:
Wout309t schreef: 23 dec 2021, 06:08 Is er niet ergens een goede nerd te vinden die de originele bak-ecu kan 'hacken' zodat je die kunt gebruiken? Dat zou het allermooiste zijn toch?
Ja! Dat een hele goeie. Nu is er 1 bedrijf die dit op 1 specifiek type DCT bak voor elkaar heeft gekregen : namelijk de standalone ECU bouwer MaxxEcu. Die hebben een aansturing voor dat canbus protocol gemaakt., dan werkt de DCT bak werkelijk waar perfect voor straatgebruik, maar zodra je dan weer naar een full-racer gaat....dan loop je weer tegen beperkingen aan en is het allemaal (naar mijn mening!) veel te langzaam.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daNpy, KoenM, Vanreijmersdal, Zed240 en 80 gasten