Brandstof, de prijzen.
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Brandstof, de prijzen.
Allemaal kogels voor Putin
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Brandstof, de prijzen.
Ze zouden ook mee kunnen helpen door juist MEER te produceren (tijdelijk) maar nee.
-
Online
- Berichten: 6493
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Brandstof, de prijzen.
Tsja, waarom zou de OPEC+?
Denk dat hun de situatie in Europa/Oekraïne niet zoveel interesseert, net als dat het een ver van ons bed show is als daar wat loos is.
Wellicht hebben ze (naast hun eigen portemonnee) ook nog wel andere belangen?
Wij (West-Europa) denkt samen met de USA alles op de wereld wel even te regelen. Feit is gewoon dat de halve wereld ons (West-Europa) bij de ballen heeft. We zijn veel te afhankelijk van andere landen en kunnen er niets tegen doen.
Denk dat hun de situatie in Europa/Oekraïne niet zoveel interesseert, net als dat het een ver van ons bed show is als daar wat loos is.
Wellicht hebben ze (naast hun eigen portemonnee) ook nog wel andere belangen?
Wij (West-Europa) denkt samen met de USA alles op de wereld wel even te regelen. Feit is gewoon dat de halve wereld ons (West-Europa) bij de ballen heeft. We zijn veel te afhankelijk van andere landen en kunnen er niets tegen doen.
-
OnlineOpa
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Exact dit, behalve als oplossing loskomen van onze olie /gas verslaving. Daarom ben ik wel voor alternatieve energiebronnen, niet zozeer vanwege milieu verhaal wat koffiedik kijken blijft.Richardt. schreef: ↑03 apr 2023, 16:38 Tsja, waarom zou de OPEC+?
Denk dat hun de situatie in Europa/Oekraïne niet zoveel interesseert, net als dat het een ver van ons bed show is als daar wat loos is.
Wellicht hebben ze (naast hun eigen portemonnee) ook nog wel andere belangen?
Wij (West-Europa) denkt samen met de USA alles op de wereld wel even te regelen. Feit is gewoon dat de halve wereld ons (West-Europa) bij de ballen heeft. We zijn veel te afhankelijk van andere landen en kunnen er niets tegen doen.
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Brandstof, de prijzen.
Als er na 2035 nog verbrandingsmotoren gebouwd zouden mogen worden, dan moeten we nu wat zuiniger zijn.....hebben we dan nog wat over
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Brandstof, de prijzen.
Wordt het niet tijd om vol te gaan voor E-fuels?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Produceren van 1 liter E-fuel kost 27kwh stroom.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Brandstof, de prijzen.
Een EV met z'n laadtijd en range is dus wel efficient?
+1 en maar 'sancties' die tegen ons werken....Richardt. schreef: ↑03 apr 2023, 16:38 Tsja, waarom zou de OPEC+?
Denk dat hun de situatie in Europa/Oekraïne niet zoveel interesseert, net als dat het een ver van ons bed show is als daar wat loos is.
Wellicht hebben ze (naast hun eigen portemonnee) ook nog wel andere belangen?
Wij (West-Europa) denkt samen met de USA alles op de wereld wel even te regelen. Feit is gewoon dat de halve wereld ons (West-Europa) bij de ballen heeft. We zijn veel te afhankelijk van andere landen en kunnen er niets tegen doen.
- Philipoo
- Berichten: 4109
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Brandstof, de prijzen.
Met die gigantische stoomoverschotten die we hebben door alle zonnepanelen van knot en paskal moet wellicht iedereen een E-fuel of een hydrolyse apparaat thuis gaan neerzettenMartijn_bmw schreef: ↑04 apr 2023, 08:25 Produceren van 1 liter E-fuel kost 27kwh stroom.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Philipoo schreef: ↑04 apr 2023, 08:55Met die gigantische stoomoverschotten die we hebben door alle zonnepanelen van knot en paskal moet wellicht iedereen een E-fuel of een hydrolyse apparaat thuis gaan neerzettenMartijn_bmw schreef: ↑04 apr 2023, 08:25 Produceren van 1 liter E-fuel kost 27kwh stroom.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Brandstof, de prijzen.
Dat is niet ideaal. Echter kunnen we wel met stroom overschotten op incourante tijdstippen energie "opslaan" in e-fuels.Martijn_bmw schreef: ↑04 apr 2023, 08:25 Produceren van 1 liter E-fuel kost 27kwh stroom.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
Moderne variant van de accu. (Ik denk nog beter in waterstof maar dat is een andere discussie.)
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik denk idd ook beter waterstof, als ik goed geïnformeerd ben is dat proces efficiënter dan e-fuel maken én kan je waterstof veel breder inzetten. Dus eens, waterstof als buffervat bij een overschot aan zonne- en wind energie zeker zinvol! Dan kan je op andere momenten met die waterstof weer centrales laten draaien en/of fabrieken op waterstof en/of wellicht huizen verwarmen op waterstof i.p.v. gas. (schijnt vrij simpel te kunnen met huidige CV ketels en gas net)
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Brandstof, de prijzen.
Mijn overschot, lol, blij als ik netaan de vorst uit het huis hou
- Philipoo
- Berichten: 4109
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Brandstof, de prijzen.
Overigens, we missen in je beschrijving wel hoe ver een auto zou kunnen rijden op 1 liter van deze E-fuel. Als de calorische waarde van een liter van deze E-fuel extreem hoog is in vergelijking met benzine zou het natuurlijk niks uitmaken.Martijn_bmw schreef: ↑04 apr 2023, 08:25 Produceren van 1 liter E-fuel kost 27kwh stroom.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik heb de aanname gedaan dat die gelijk is aan normale benzine aangezien ook nu standaard motoren op E-fuel kunnen draaien.Philipoo schreef: ↑04 apr 2023, 14:55Overigens, we missen in je beschrijving wel hoe ver een auto zou kunnen rijden op 1 liter van deze E-fuel. Als de calorische waarde van een liter van deze E-fuel extreem hoog is in vergelijking met benzine zou het natuurlijk niks uitmaken.Martijn_bmw schreef: ↑04 apr 2023, 08:25 Produceren van 1 liter E-fuel kost 27kwh stroom.
Op 27kwh stroom rijdt een gemiddelde EV batterij auto afhankelijk van rijstijl 100km-150km ver oftewel productie van E-fuel kost verschrikkelijk veel energie.
Ik denk een mooie ontwikkeling om exoten zoals ferrari mooie V12-en te laten bouwen, mooi om autosport met brandstofmotoren een ziel te laten houden en mooi om een hobby rondje te kunnen rijden met onze hobby auto's maar als vervanger voor normaal daily use van de auto met brandstof zoals we dat nu doen zie ik E-fuel nooit worden veel te inefficiënt.
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Brandstof, de prijzen.
Ze zullen toch wat moeten verzinnen. Kan me niet voorstellen dat er een complete ban komt op al die mensen met al die oude klassiekers. Die zouden dan allemaal bij het grof vuil kunnen. En iemand die 500km p/jaar in zijn Enzo rijdt, die heeft netto minder uitstoot dan een Tesla leaserijder.
Maar ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Maar ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik heb alles vast volgegooid vandaag nu er alweer 3ct bij was gekomen vannacht, gaat rap doorstijgen ben ik bang
-
- Berichten: 7316
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Brandstof, de prijzen.
100 ltr á 3 cent is toch weer mooi 3 euro verdiend
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Precies daarvoor komen die E-fuels voor een paar hobby kilometers maken met old/young timers en merken zoals Ferrari die wat ICE motoren blijven maken de kosten per liter / efficiëntie maken dan niet uit.MParallel schreef: ↑04 apr 2023, 14:58 Ze zullen toch wat moeten verzinnen. Kan me niet voorstellen dat er een complete ban komt op al die mensen met al die oude klassiekers. Die zouden dan allemaal bij het grof vuil kunnen. En iemand die 500km p/jaar in zijn Enzo rijdt, die heeft netto minder uitstoot dan een Tesla leaserijder.
Maar ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Maar E-fuel als oplossing i.p.v. BEV auto's is geen optie gezien het enorme (factor 10) inefficiënte proces van productie E-fuel er van uitgaande dat een auto op 1L EURO95 net zo ver komt als op 1L E-Fuel.
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Brandstof, de prijzen.
Hopelijk maken ze daar dan nog eens een keer een grote doorbraak.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Brandstof, de prijzen.
Ja dat zou zeker top zijn! Net als waterstof productie als je die (heel) efficiënt krijgt ben je van veel problemen af
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Brandstof, de prijzen.
Dat is niet eens zo heel belangrijk.Martijn_bmw schreef: ↑04 apr 2023, 17:08 Ja dat zou zeker top zijn! Net als waterstof productie als je die (heel) efficiënt krijgt ben je van veel problemen af
Als je de zaken maar slim aanpakt. Zonnepanelen in de Sahara e.d. Efficiënt gebruik maken van de beschikbare groene stroom. Een beetje lopen klooien met een windmolen in het land is gewoon achterlijk.
Niet te vergeten afschuwelijk lelijke horizon vervuiling.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Brandstof, de prijzen.
Maar daarmee kom je weer precies in dezelfde situatie terecht dat je jezelf afhankelijk maakt van een land/werelddeel voor levering van een product. Alles binnen je eigen landsgrenzen houden geeft je een stuk meer controle over hoe zaken verlopen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: jasverstoppen en 183 gasten