Las ik net op een ander forum. Wel interessant.Er zijn in Nederland bijna geen auto's die een octaalgetalminimum van 98 hebben. Dan hebben we het over een stuk of 500 maar, het merendeel bijna een halve eeuw oud en voor de meeste mensen volstrekt onbetaalbaar, de overigen hoofdzakelijk Japanse supercar-imports als bijv Supra's en Skylines. Sinds 1992 zijn alle auto's Europees gezien verplicht om te kunnen rijden op RON95. Daar zorgen de diverse sensoren en het motormanagement voor. Ook supersportauto's vallen daaronder, je kan met gemak een gloednieuwe Enzo voltanken met RON95 benzine en er mee rijden. Wat wél goed mogelijk is, is dat de fabrikant voor RON98 een aparte set instructies in het management heeft gedaan, zodat ontstekingstijden e.d. aangepast worden aan de soort brandstof. In dat geval zie je dus in het instructieboekje staan dat je kan rijden op RON95, maar dat RON98 wordt aangeraden.
V-Power is trouwens inderdaad RON97, maar in Nederland mag die term niet gebruikt worden, dus vandaar dat er 95 op de pomp staat. Ultimate is RON100, maar ook die term mag hier niet gebruikt worden, dus vandaar 98 op de pomp. BP verkoopt in Nederland dezelfde Ultimate als in Duitsland, terwijl Shell in Duitsland 100 octaan verkoopt, en in Nederland 97. Excellium is 98 octaan. Dit verklaart het (kleine) prijsverschil tussen V-Power, Ultimate en Excellium. Ultimate is meestal een 1,5 cent duurder (adviesprijs) dan V-Power, Excellium valt er precies tussenin. Wat ik me hierbij voorstel als reden voor dat RON-verschil is dat Shell geprobeerd heeft de prijs niet te ver weg te laten lopen van Euro en dat BP de marketing echt richt op de prestaties (hetzij meer vermogen of zuiniger rijden) en daarom bewust heeft gekozen om de kwaliteit verder weg te leggen van normale Euro.
Zelf werk ik voor een van de grote oliemaatschappijen, maar ongeacht welke het is adviseer ik altijd aan mensen om zélf gewoon de verschillende brandstoffen uit te proberen en te kiezen welke ze het beste bevalt. Het is namelijk goed mogelijk dat de ene auto beter rijdt op V-Power dan op Ultimate en de andere weer beter reageert op bijv Excellium, en nog een andere beter op normale Euro95 dan op één van de premium brandstoffen. Hoe beter de respons is op een premium brandstof ligt meer aan de kwaliteit van het motormanagementsysteem van de fabrikant dan aan de brandstof zelf. De manier waarop dat systeem reageert op de brandstof is wel direct verbonden met de kennis over die brandstof. V-Power is ontwikkeld met VAG-groep (Skoda WRC) en Ferrari, Ultimate o.a. met Ford-groep (WRC). Grote kans dus dat je Volkswagen beter reageert op V-Power dan op Ultimate en je Volvo het fijner vind om Ultimate in de tank te krijgen.
Voor een groot deel is het ook subjectief en voor een deel is het lopen van je auto ook nog afhankelijk van de kwaliteit van de motorolie. Het gebruik van een slechte motorolie kan er voor zorgen dat je motor meer lawaai maakt door bijv trillingen en daardoor slechter lijkt te lopen.
Uit kostenoogpunt kiezen voor een premiumbrandstof zal je niet lukken. Ze zijn namelijk duurder en ook per kilometer zal het niet veel uitmaken, dan heb je het over tienden van centen. Wat je wel geld oplevert is het feit dat je verder rijdt op 1 tank en dus minder vaak stilstaat om te tanken. En die tijd is geld waard. Het is ook beter voor het milieu omdat er geen zwavel meer in de premium brandstof zit.
Verder nogmaals: tank zelf de verschillende brandstoffen en kies degene waar je je zelf het beste bij voelt, of het nu een onbemande pomp is of de duurste benzine die je kan vinden. Voor allemaal is een markt. Denk vooral aan waar je je auto voor gebruikt. Het is hetzelfde met tweakers. Voor "een bietje internetten en emailen" heb je geen E6600 nodig en voor high-end gamen kun je tegenwoordig niets met een P3.
Brandstof, de prijzen.
-
- Berichten: 21758
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Brandstof, de prijzen.
- Joy
- Berichten: 10788
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.
AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.
De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .
In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.
Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.
Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.
Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'
Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.
Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'
De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'
Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.
Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.
Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.
Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.
Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.
In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.
Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.
'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'
Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.
De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.
De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de
additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson
Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'
Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.
Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'
Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.
Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'
Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.
Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.
Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.
De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .
In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.
Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.
Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.
Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'
Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.
Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'
De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'
Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.
Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.
Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.
Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.
Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.
In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.
Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.
'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'
Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.
De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.
De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de
additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson
Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'
Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.
Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'
Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.
Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'
Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.
Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.
Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Op het klepje van mijn Brabus staat dat-ie minimaal RON98 moet hebben, dus dat eerste deel van dat verhaal op dat forum getuigt al weer van halve waarheden. Bij de zwarte staat gewoon RON95.
Zal niet de enige auto zijn volgens mij. Neem aan dat M3s en dat soort auto's met hogere vermogens dat ook wel liever hebben.
Zal niet de enige auto zijn volgens mij. Neem aan dat M3s en dat soort auto's met hogere vermogens dat ook wel liever hebben.
- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
- Contacteer:
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
- Niels
- Berichten: 22270
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Kun je beter bij Shell gaan werken die zijn iets royalerGijs te Kaat schreef: Yep, alleen bij de esso.
Al is het alleen omdat ik er 11 cent korting krijg.(Werknemers )
Motoren met hoge compressie verhoudingen moeten in de regel brandstof met hoog octaangetal maar eigenlijk ligt het aan het koelend oppervlak (en vorm) van de verbrandingskamer. Grote concerns zoals Shell en Esso hebben een hoge omloop snelheid qua brandstof en een dusdanig aandeel dat ze echt wel "eigen" producten transporteren en verkopen
o ja, die ouwe diesel van me loopt merkbaar beter op V-Power 8)
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Kan ik daaruit opmaken dat jij bij Shell werkt? In dat geval een vraagje....Niels schreef:Kun je beter bij Shell gaan werken die zijn iets royalerGijs te Kaat schreef: Yep, alleen bij de esso.
Al is het alleen omdat ik er 11 cent korting krijg.(Werknemers )
Motoren met hoge compressie verhoudingen moeten in de regel brandstof met hoog octaangetal maar eigenlijk ligt het aan het koelend oppervlak (en vorm) van de verbrandingskamer. Grote concerns zoals Shell en Esso hebben een hoge omloop snelheid qua brandstof en een dusdanig aandeel dat ze echt wel "eigen" producten transporteren en verkopen
o ja, die ouwe diesel van me loopt merkbaar beter op V-Power 8)
VPower benzine, welk oct heeft die bezine nu eigenlijk. Ik heb daar verschillende versies over gehoord. Shell zelf doet daar een beetje vaag over.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik heb altijd 98 in de M3 gegooid, wel van de zelfbediende pompen, scheelt gewoon knaken, omloopsnelheid geloof ik niet zo in, tsja een afgelegen pomp in het wilde westen laat ik liggen maar ik ga niet meer betalen om bij de BP te mogen staan patsen ofzo, voor die paar centen die het scheelt op een volle tank trap ik m liever extra hard in de begrenzer
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
In Nederland zou dat Octaan 97 moeten zijn, Duitsland 100 er zijn hele lijsten van de div. landen.VPower benzine, welk oct heeft die bezine nu eigenlijk. Ik heb daar verschillende versies over gehoord. Shell zelf doet daar een beetje vaag over.
Ik merkte met starten/aanslaan van mijn vorige auto duidelijk verschil tussen V-power (97) en Shell 98. Hij sloeg enthousiaster aan, prestaties tussen V-Power en 98 geen verschil. Met mijn huidige M3 tank ik meestal BP-Ultimate of soms V-power.
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Minimaal 97.Harrie schreef: Kan ik daaruit opmaken dat jij bij Shell werkt? In dat geval een vraagje....
VPower benzine, welk oct heeft die bezine nu eigenlijk. Ik heb daar verschillende versies over gehoord. Shell zelf doet daar een beetje vaag over.
Omdat dat geen 98 is mag het niet op de pomp, daarom dus 95.
Omdat dat er iig in zit.
Overigens wil het niet zeggen dat als je op de payroll van Shell staat dat je ook weet hoe de benzines in elkaar steken
Bovenstaande zou misschien dus ook NIET kunnen kloppen
Wel op iedere liter 20% korting, maar voor maximaal 400,- p/j.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Heb er ook nog nooit één in Leeuwarden gezien, of ik moet me sterk vergissen. Wil die Ultimate wel eens proberen dan. Rijdt nu altijd op V-power, dat verschil is duidelijk merkbaar met een goede olie soort.
Oliesoort bij aankoop van de auto was van slechte kwaliteit, nu Castrol Magnatech en nu rijdt hij duidelijk beter. Maar het gaat hier om benzine...
Oliesoort bij aankoop van de auto was van slechte kwaliteit, nu Castrol Magnatech en nu rijdt hij duidelijk beter. Maar het gaat hier om benzine...
- Leen
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
- Locatie: Katwijk aan Zee
Met de gemapte 360+ pk 2 liter EVO merkte ik weldegelijk verschil in het 1 maal (omdat het niet anders kon) 95 tanken tov 98 , hij liep gewoon niet lekker.
Gooi er eigenlijk altijd BP ultimate in , hij rijdt toch duur en 3 kwartier later en 120 km verder op het circuit issie toch leeg. dan helpen die paar centen ook niet echt 8)
Gooi er eigenlijk altijd BP ultimate in , hij rijdt toch duur en 3 kwartier later en 120 km verder op het circuit issie toch leeg. dan helpen die paar centen ook niet echt 8)
- johnnyloco
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 20 nov 2006, 21:06
- Locatie: vlodrop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten