DF's grote Caravan-topic

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door JP » 04 jun 2019, 17:23

De toekomst ?

Afbeelding
Het voertuig heeft drie FIAMM sodium-nikkelchloride batterijen met een capaciteit van 3 x 76 Ah. De batterijen zijn volledig recyclebaar en kunnen tot zo’n 1.500 keer worden opgeladen. De actieradius is met 167 tot 200 kilometer (280 km NEDC) nog vrij beperkt, maar dankzij een snellader staat twee uur laden garant voor 80 procent accustatus. Via een normaal stopcontact duurt opladen tot 100 procent 24 uur.
Nu al vinden er tests met de e-Axle plaats bij klanten. Massaproductie staat in de planning voor 2019. De aandrijflijn kan 50 tot 300 kW (68 tot 408 pk) leveren en een koppel van minimaal 1.000 tot 6.000 Nm. Niet slecht voor een aandrijfmodule van slechts 90 kilogram. De aandrijfunit kan zowel op de vóór- als achteras geplaatst worden. Of op beide natuurlijk.
https://zerauto.nl/ev-nieuws-slimme-cam ... nepanelen/

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Zed240 » 05 jun 2019, 22:33

Met een actieradius van in het beste geval 200 kilometer kun je ook maar beter een bed meenemen ja.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door JP » 23 aug 2020, 19:46


Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Paskal » 24 aug 2020, 09:06

Hier sinds enkele jaren in het bezit van een caravan. Nooit verwacht daar zo veel plezier van te hebben want zag mezelf jaren geleden echt niet zo'n ding door Europa sleuren. Oa altijd je eigen spulletjes en eigen bed bij hebben en de flexibiliteit om te gaan en staan waar je wilt zijn voor ons toch wel grote voordelen tov een appartement of hotel.

Gaan er zomers een week of 5 mee op vakantie (veelal Oostenrijk) en mede doordat hij bij huis staat gaan we er ook zo'n 5 weekendjes per jaar in de Benelux mee op pad. Momenteel hebben we onderstaande Knaus 500 EU, maar zijn ons aan het oriënteren op een nieuw te bestellen caravan. De Hobby 650 is daarbij één van de opties met een mooi ruim vrijstaand 2-persoons bed. Detail is dat hij aangekleed met een dubbele mover en wat andere extra's de 40k€ overstijgt. Met de X5 heb ik natuurlijk een heerlijke trekker waarbij een cruise-snelheid van 110/u prima te doen is.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door daNpy » 24 aug 2020, 11:09

Vrijdag weer met de caravan op pad :df:

naar Assen

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Wouter81 » 24 aug 2020, 13:43

Ik heb dus helemaal niks met caravans, moet er niet aan denken om met zo'n ding achter de auto Europa door te hobbelen. Misschien ook een imagodingetje, wil niet gezien worden als weer zo'n Nederlander met z'n sleurhut. :)

Campers vind ik dan wel weer cool. Wel eens met de camper van m'n ouders door Engeland en Frankrijk getourd, dat was wel erg leuk. Lijkt me dan wel wat, als ik oud en bejaard ben een beetje door Europa trekken met een luxe camper. Beetje overwinteren in Spanje ofzo.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door JP » 24 aug 2020, 14:46

Met een camper ben je toch ook een rijdende chicane ? Een caravan dump je nog ergens, en je bent mobiel. Met een camper ga je niet zo maar even de stad in om te gaan eten, en als de vrouw kookt in de camper, kun je niet even lopen kleien. Dus zul je alsnog met je toiletrol onder de arm in de rij voor de dumpplaats moeten gaan staan.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4052
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Philipoo » 24 aug 2020, 15:10

JP schreef: 24 aug 2020, 14:46 en als de vrouw kookt in de camper, kun je niet even lopen kleien. Dus zul je alsnog met je toiletrol onder de arm in de rij voor de dumpplaats moeten gaan staan.
Voor mij al genoeg reden om niet te gaan kamperen. Niet met een camper, niet met een caravan en zeker niet met een tent :tooth:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Andre » 24 aug 2020, 15:11

Een kennis van mij woog meer dan 120kg en zijn vrouwtje ook. Ze deden achterin een wip wat denk je die steunen hielden het niet en de Dissel stond standje hemel:)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door allen » 24 aug 2020, 17:15

Wouter81 schreef: 24 aug 2020, 13:43 Ik heb dus helemaal niks met caravans, moet er niet aan denken om met zo'n ding achter de auto Europa door te hobbelen. Misschien ook een imagodingetje, wil niet gezien worden als weer zo'n Nederlander met z'n sleurhut. :)

Campers vind ik dan wel weer cool. Wel eens met de camper van m'n ouders door Engeland en Frankrijk getourd, dat was wel erg leuk. Lijkt me dan wel wat, als ik oud en bejaard ben een beetje door Europa trekken met een luxe camper. Beetje overwinteren in Spanje ofzo.
Beeld je je gewoon in dat je zo’n Britse kamper bent. Probleem opgelost.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Luco » 24 aug 2020, 18:47

JP schreef: 24 aug 2020, 14:46 Met een camper ben je toch ook een rijdende chicane ? Een caravan dump je nog ergens, en je bent mobiel. Met een camper ga je niet zo maar even de stad in om te gaan eten, en als de vrouw kookt in de camper, kun je niet even lopen kleien. Dus zul je alsnog met je toiletrol onder de arm in de rij voor de dumpplaats moeten gaan staan.
Gewoon tandemasser achter de camper met de cabrio of fun auto, probleem opgelost :tong:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 sep 2020, 08:47

Paskal schreef: 24 aug 2020, 09:06 Hier sinds enkele jaren in het bezit van een caravan. Nooit verwacht daar zo veel plezier van te hebben want zag mezelf jaren geleden echt niet zo'n ding door Europa sleuren. Oa altijd je eigen spulletjes en eigen bed bij hebben en de flexibiliteit om te gaan en staan waar je wilt zijn voor ons toch wel grote voordelen tov een appartement of hotel.
Bij ons precies hetzelfde. Heb ze jaren uitgelachen als ik weer zo'n hut op de snelweg in Frankrijk met 60 tegen een berg op zag klimmen. Auto op zijn reet over straat en dan drie jankende kinderen achterin......moest er niet aandenken.

En toch hebben we twee jaar geleden een sleurhut gekocht. En het bevalt ons echt super. Dat rijden is totaal geen probleem. Wel afhankelijk van de auto die je hebt maar ik heb er geen moeite mee. Rij er in twee dagen mee naar Zuid-Frankrijk en dat deden we met de losse auto. 110km/h op de cruise gaat perfect.
IMG_2741.jpg
IMG_2741.jpg (79.84 KiB) 6515 keer bekeken

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door allen » 10 sep 2020, 11:43

Camper ok, caravan... mwoah, ben nog niet overtuigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Arthur » 10 sep 2020, 11:46

allen schreef: 10 sep 2020, 11:43 Caravan ok, camper... mwoah, ben nog niet overtuigd.
:D

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4052
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Philipoo » 10 sep 2020, 11:49

Moet er niet aan denken om te gaan kamperen..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Arthur » 10 sep 2020, 11:50

Daar is idd geen hol aan :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Martijn_bmw » 16 sep 2020, 10:11

Andre schreef: 24 aug 2020, 15:11 Een kennis van mij woog meer dan 120kg en zijn vrouwtje ook. Ze deden achterin een wip wat denk je die steunen hielden het niet en de Dissel stond standje hemel:)
:lol: :lol:

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door TurboPatrick » 21 sep 2020, 01:01

Burgelijke sleurhutten. Een doorn in het oog voor elke vrachtwagenchauffeur.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Eric H » 21 sep 2020, 06:40

TurboPatrick schreef: 21 sep 2020, 01:01 Burgelijke sleurhutten. Een doorn in het oog voor elke vrachtwagenchauffeur.
Vrachtwagens, een doorn in het oog voor elke automobilist :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Niels » 21 sep 2020, 07:56

Lol, +1 idd. Vooral die truckers die denken de koning van de weg te zijn en zich nergens ook maar iets van aantrekken met stip op 1 het inhaal verbod.

Ik heb wel eens gedacht om een sleurhut aan te schaffen totdat mijn vrouw als commentaar op mijn stevigere rij tempo (met bijbehorende frustratie omtrent langzamere deelnemers) op de b-weggetje in Frankrijk haarfijn wist te analyseren dat zo’n ding niets is voor mij :df: :kikker:

Het heeft natuurlijk veel voordelen, met kinderen is een camping ideaal, je hebt je eigen spullen bij je met een redelijk tot goed bed etc. Aan het sleuren valt ook wel te wennen als je je er op instelt maar als je aan het einde van de rit alle kosten bij elkaar optelt dan denk ik dat vliegen of iets huren (huisje/villa plastica) niet veel duurder is behalve dat je kosten wat meer kunt spreiden.

Je moet het dus vooral leuk vinden imho.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 sep 2020, 09:32

Niels schreef: 21 sep 2020, 07:56 Het heeft natuurlijk veel voordelen, met kinderen is een camping ideaal, je hebt je eigen spullen bij je met een redelijk tot goed bed etc. Aan het sleuren valt ook wel te wennen als je je er op instelt maar als je aan het einde van de rit alle kosten bij elkaar optelt dan denk ik dat vliegen of iets huren (huisje/villa plastica) niet veel duurder is behalve dat je kosten wat meer kunt spreiden.
Dat heb ik dus ook van te voren eens bekeken.

Wij gaan graag met de auto op vakantie. Dus huren dan een stacaravan omdat we dat fijn vinden. Hotels zijn niks voor mij.
Maar in het hoogseizoen ben je met gemak 1500,-/week kwijt voor een stacaravan aan bijvoorbeeld het Gardameer.
Twee weken minimaal weg dus dat is al 3k. Dan heb je nog niks. Moet je nog er naartoe rijden en je moet nog twee weken eten en drinken etc. Die twee weken kosten dan al snel 4/4.5k...... :stom:

Ik heb vorig jaar 3 weken op de camping gestaan voor net geen 1000,-
Voor 3 a 3.5k kan je twee of drie weken goed vakantie houden :mrgreen:

Tuurlijk, je hebt de aanschafkosten van de hut en je brandstof en je tol etc etc. Je haalt het er niet in 1 vakantie uit maar binnen een paar jaar heb je die hut al terug qua aanschaf.

Het rijden valt me reuze mee. 110km/h met hut tegen 140km/h met losse auto. Gemiddeld over 1350km scheelt het allemaal niet zoveel.

Wij zijn er blij mee maar het moet je wel liggen inderdaad.

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door TurboPatrick » 21 sep 2020, 11:13

Eric H schreef: 21 sep 2020, 06:40
TurboPatrick schreef: 21 sep 2020, 01:01 Burgelijke sleurhutten. Een doorn in het oog voor elke vrachtwagenchauffeur.
Vrachtwagens, een doorn in het oog voor elke automobilist :wink:
Maar zonder de vrachtwagens kan je niet leven. :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Niels » 21 sep 2020, 12:50

Haha, nou ik denk het wel hoor :lol: Maar goed, das een andere discussie.
Martin van der Zwaard schreef: 21 sep 2020, 09:32 Maar in het hoogseizoen ben je met gemak 1500,-/week kwijt voor een stacaravan aan bijvoorbeeld het Gardameer.
Twee weken minimaal weg dus dat is al 3k. Dan heb je nog niks. Moet je nog er naartoe rijden en je moet nog twee weken eten en drinken etc. Die twee weken kosten dan al snel 4/4.5k...... :stom:

Ik heb vorig jaar 3 weken op de camping gestaan voor net geen 1000,-
Voor 3 a 3.5k kan je twee of drie weken goed vakantie houden :mrgreen:

Tuurlijk, je hebt de aanschafkosten van de hut en je brandstof en je tol etc etc. Je haalt het er niet in 1 vakantie uit maar binnen een paar jaar heb je die hut al terug qua aanschaf.

Het rijden valt me reuze mee. 110km/h met hut tegen 140km/h met losse auto. Gemiddeld over 1350km scheelt het allemaal niet zoveel.

Wij zijn er blij mee maar het moet je wel liggen inderdaad.
Voor 1000,- sta je geen drie weken met de caravan aan het Gardameer :wink: Wel ff appels met appels vergelijken natuurlijk :tooth: Wij vliegen (al jaren) voor max 2,5k met het hele gezin naar zon voor 3wk. Dus dat mensen 1,5k betalen voor een weekje villa plastica.... je kunt wel gek zijn :) Komt ook nog genoeg overheen qua kosten natuurlijk maar dat is met alles zo. En vwb de caravan, kun je zelf stallen of moet je betalen, koop je een ding van 40k of is ie al afgeschreven.... genoeg variabelen natuurlijk qua kosten.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 sep 2020, 20:16

Denk dat het gros van de mensen geen caravan koopt van 20+k. Meeste handel zit momenteel in de hutten van rond de 10k en die gaan als warme broodjes.

Hoe dan ook, voor onze manier van vakantie is de caravan echt goedkoper dan de stacaravan die we normaliter huren op vakantie.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: DF's grote Caravan-topic

Bericht door mark123 » 21 sep 2020, 20:25

Niels schreef: 21 sep 2020, 12:50 Haha, nou ik denk het wel hoor :lol: Maar goed, das een andere discussie.


Voor 1000,- sta je geen drie weken met de caravan aan het Gardameer :wink: Wel ff appels met appels vergelijken natuurlijk :tooth: Wij vliegen (al jaren) voor max 2,5k met het hele gezin naar zon voor 3wk. Dus dat mensen 1,5k betalen voor een weekje villa plastica.... je kunt wel gek zijn :) Komt ook nog genoeg overheen qua kosten natuurlijk maar dat is met alles zo. En vwb de caravan, kun je zelf stallen of moet je betalen, koop je een ding van 40k of is ie al afgeschreven.... genoeg variabelen natuurlijk qua kosten.
Enlighten us eventjes waar jij in het hoogseizoen voor 2,5k zit voor 3 weken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten