BMW E90 330d Msport
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E90 330d Msport
Mijn hemel wat een werk, heel veel respect!
-
OnlineFabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: BMW E90 330d Msport
Respect, best een klus inderdaad, het is vooral doorzetten want het komt goed. Ik ben er zelf nooit aan begonnen, en snap nu weer waarom
-
Online
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E90 330d Msport
Stoel ziet er weer goed uit!
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW E90 330d Msport
wat een werk! hoewel ik logica helemaal snap had ik zelf liever een setje stoelen gewisseld denk ik
- Martijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E90 330d Msport
Mooi werk zeg! Moet een flinke klus zijn geweest maar zal in de koude dagen erg prettig zijn.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E90 330d Msport
Sodeju! Leuke puzzle inderdaad haha. Mooi werk!
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 330d Msport
Wat een klus! Ik had eindeloos gezocht naar een zelfde interieur mét verwarming
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Bedankt allemaal!
Het was zeker een flinke klus, maar toch ook wel weer leuk om te doen. Eigenlijk is het een beetje als een doos technisch Lego in elkaar zetten, alleen net iets anders. Het lastigste is uitvinden hoe dingen vast zitten zonder het kapot te maken, want het meeste zit geklikt of gehaakt. Als het eenmaal los is kan je altijd makkelijk zien hoe het moet, maar zolang het nog vastzit vaak niet. Maar lang leve forums wat dat betreft, op E90post is echt super veel te vinden.
Het was zeker een flinke klus, maar toch ook wel weer leuk om te doen. Eigenlijk is het een beetje als een doos technisch Lego in elkaar zetten, alleen net iets anders. Het lastigste is uitvinden hoe dingen vast zitten zonder het kapot te maken, want het meeste zit geklikt of gehaakt. Als het eenmaal los is kan je altijd makkelijk zien hoe het moet, maar zolang het nog vastzit vaak niet. Maar lang leve forums wat dat betreft, op E90post is echt super veel te vinden.
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E90 330d Msport
Mooi werk!
Uiteindelijk een redelijk uniek setje zo in de auto staan en met een bestuurdersstoel in bijna nieuwstaat
Uiteindelijk een redelijk uniek setje zo in de auto staan en met een bestuurdersstoel in bijna nieuwstaat
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E90 330d Msport
Sow even gemist, wat een klus en knap hoe je het weer zo terug hebt gekregen
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Toen ik een even terug dat interieur bij het demontagebedrijf haalde had ik gelijk eens gevraagd of hij toevallig ook nog een M-sportstuur met flippers had liggen. En dat was zowaar het geval, dus die heb ik ook meteen meegenomen. Ik wilde wel de nieuwere versie waarbij je met de rechterflipper opschakelt en met de linker terugschakelt. Bij de oudere versie kan je namelijk met beide flippers op- en terugschakelen door ze naar je toe of van je af te drukken. Het liefst had ik eigenlijk de DCT flippers gehad, maar zo'n stuur lijkt aardig onvindbaar of anders vrij prijzig.
Vreemd genoeg is het niet gewoon plug en play, ondanks dat er in de kabelboom van de auto wel draden naar de stekker van de stuurkolom lopen waar de signalen van de flippers overheen gaan. Om het werkend te krijgen moet je die 2 draden uit de stekker verwijderen en nieuwe draden naar de schakelpook leggen. Er zijn retrofit kabelboompjes te koop die je zo inklikt, maar met ongeveer 100 euro voor een paar draadjes en stekkertjes vond ik dat nogal onzin. Dus even creatief geweest met wat stekkertjes van het kabelboompje van m'n oude bestuurderstoel, wat draadjes en de soldeerbout en dat gaf hetzelfde resultaat.
Verder moesten de flippers zelf ook nog aangepast worden. In het nieuwe type flippers zitten namelijk een paar weerstandjes die vervangen moesten worden door een directe verbinding. Dus eerst een tijd zitten priegelen hoe zo'n flipper nou eigenlijk uit elkaar moest. Uiteindelijk bleek het heel simpel, je duwt gewoon het asje eruit waar de flipper op scharniert.
En de weerstandjes vervangen door een klodder soldeertin.
Daarna heb ik het stuur in de auto geschroefd en dacht ik klaar te zijn, maar dat bleek niet helemaal waar te zijn. Om een of andere reden hing de airbag van mijn oude stuur (want ik had geen airbag bij het nieuwe stuur gekregen) een beetje los in het nieuwe stuur. Uiteindelijk bleek dat BMW de metalen plaat in het stuur die de airbag vasthoudt een keertje veranderd heeft. Nou zit dat ding met 3 schroefjes vast, dus het overzetten van de oude plaat was snel gedaan.
Daarna een nieuwe poging gedaan met de airbag en toen bleef ie wel normaal zitten. Dus eindelijk ook flippers in de auto, al moet ik zeggen dat ik ze nog niet veel gebruikt heb.
Vreemd genoeg is het niet gewoon plug en play, ondanks dat er in de kabelboom van de auto wel draden naar de stekker van de stuurkolom lopen waar de signalen van de flippers overheen gaan. Om het werkend te krijgen moet je die 2 draden uit de stekker verwijderen en nieuwe draden naar de schakelpook leggen. Er zijn retrofit kabelboompjes te koop die je zo inklikt, maar met ongeveer 100 euro voor een paar draadjes en stekkertjes vond ik dat nogal onzin. Dus even creatief geweest met wat stekkertjes van het kabelboompje van m'n oude bestuurderstoel, wat draadjes en de soldeerbout en dat gaf hetzelfde resultaat.
Verder moesten de flippers zelf ook nog aangepast worden. In het nieuwe type flippers zitten namelijk een paar weerstandjes die vervangen moesten worden door een directe verbinding. Dus eerst een tijd zitten priegelen hoe zo'n flipper nou eigenlijk uit elkaar moest. Uiteindelijk bleek het heel simpel, je duwt gewoon het asje eruit waar de flipper op scharniert.
En de weerstandjes vervangen door een klodder soldeertin.
Daarna heb ik het stuur in de auto geschroefd en dacht ik klaar te zijn, maar dat bleek niet helemaal waar te zijn. Om een of andere reden hing de airbag van mijn oude stuur (want ik had geen airbag bij het nieuwe stuur gekregen) een beetje los in het nieuwe stuur. Uiteindelijk bleek dat BMW de metalen plaat in het stuur die de airbag vasthoudt een keertje veranderd heeft. Nou zit dat ding met 3 schroefjes vast, dus het overzetten van de oude plaat was snel gedaan.
Daarna een nieuwe poging gedaan met de airbag en toen bleef ie wel normaal zitten. Dus eindelijk ook flippers in de auto, al moet ik zeggen dat ik ze nog niet veel gebruikt heb.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 21 feb 2023, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E90 330d Msport
Wederom netjes hoor
- Martijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E90 330d Msport
Ja, mooi werkje weer!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 330d Msport
Mooi gefixt weer zeg... met de soldeerbout gaat mij wat tever maar je bespaart er wel mee idd.
Ziet er fraai uit!
Ziet er fraai uit!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E90 330d Msport
Ziet er absoluut mooi strak uit weer
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: BMW E90 330d Msport
Leuk om te volgen, allemaal klussen waar ik nooit aan zou (durven) beginnen
-
OnlineR728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: BMW E90 330d Msport
Erg mooi! Mijn E90 had ook achteraf de nieuwe flippers erin, maar die waren niet super aangesloten waardoor alleen de rechter flipper ook echt functioneerde.
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW E90 330d Msport
Leuk om er zo mee bezig te zijn door met, ogenschijnlijk, vooral kleine updates je auto helemaal naar jouw zin te maken!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Bedankt allemaal!
Voor mijn gevoel zijn auto's 10 a 15 jaar geleden ook wel aardig uitgedesigned en heeft zo'n nieuwer type ook heel weinig meerwaarde. Sterker nog, als ik kijk naar de nieuwere modellen, waarbij schakelaars vervangen zijn door touchscreens, lampjes in zijspiegels zitten voor mensen met oogkleppen en lane assist en dat soort dingen opgedrongen worden ben ik heel blij met mijn 'oude' auto die al die betuttelingsdingen nog niet heeft.
De soldeerbout is er 2x aan te pas gekomen, om de weerstandjes in de flippers te verwijderen en ook om een kabelboompje te fabriceren. Het laatste had ik ook kunnen bestellen, maar naast het betalen ervoor had ik ook geen zin om te moeten wachten op zoiets uit het buitenland. En daarnaast vielen die 4 draadjes wel mee vergeleken met de motorkabelboom die ik voor de Sierra ooit gemaakt heb.
Ooit durfde ik ook niet te beginnen aan dit soort klussen. Maar mijn idee is altijd dat als het in elkaar gezet kon worden kan het ook weer uit elkaar en daarna opnieuw in elkaar. En het is me ook wel meerdere keren gebeurd dat iets weer in elkaar ging zonder dat het gelukt was wat ik wilde doen. En soms sneuvelt er weleens iets, dat is het risico dat erbij hoort.
Jammer dat ze dan niet even de tijd genomen hebben om het fatsoenlijk te maken. Waarschijnlijk was het gewoon een slecht contactje ergens.
Dat is inderdaad hetgeen wat ik doe. Ondertussen heb ik eigenlijk geen ideeën meer wat ik nog meer aan zou willen passen. Voor mijn gevoel is er ook niets meer wat ik mis of zou willen hebben in de auto. Ik vraag me ook weleens af wat bijvoorbeeld een F30 of G20 nou heeft wat ik in de E90 moet missen.
Voor mijn gevoel zijn auto's 10 a 15 jaar geleden ook wel aardig uitgedesigned en heeft zo'n nieuwer type ook heel weinig meerwaarde. Sterker nog, als ik kijk naar de nieuwere modellen, waarbij schakelaars vervangen zijn door touchscreens, lampjes in zijspiegels zitten voor mensen met oogkleppen en lane assist en dat soort dingen opgedrongen worden ben ik heel blij met mijn 'oude' auto die al die betuttelingsdingen nog niet heeft.
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E90 330d Msport
Ieder z’n ding
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Begin dit jaar had ik weer een dagje driften geboekt op Lelystad. Dat was de eerste keer driften met het Ohlins R&T onderstel ipv de Bilstein B12 kit, dus ik was wel benieuwd hoe dat zou bevallen. Maar al vroeg op de dag kwam ik er achter dat het (naar mijn mening) geen vooruitgang was qua balans van de auto. Ondanks de H&R stabilisatorstangen was de auto weer aardig onderstuurd geworden met de Ohlins set, en dat terwijl de voorkant op Michelin PS4 stond en achter op 8 jaar oude winterbanden.
Ik was er overigens al bang voor dat hij weer zo onderstuurd zou worden. De reden daarvoor is dat de veren van de Ohlins set naar mijn mening verkeerd gekozen zijn. Op de vooras heeft de Ohlins set 70 N/mm veren en achter 120 N/mm. Dat is overigens al een stuk beter dan waar de set een aantal jaar geleden mee geleverd werd, wat 60 N/mm voor en 70 N/mm achter is. Het feit dat de achterste veren stijver zijn dan de voorste zegt overigens niet veel. Om de veersterkte bij het wiel uit te rekenen moet je namelijk eerst nog de motion ratio van de wielophanging meenemen in de berekening. De B12 set, waarmee de auto wel een fijne balans had, heeft voorveren van 26 N/mm en achterveren van 80 N/mm. Ohlins heeft de voorste veer dus 2.7x zo stijf gemaakt en de achterste veer maar 1.5x, een prima recept om de auto weer onderstuurd te maken.
Dus zit er weinig anders op om toch maar weer wat aanpassingen te gaan doen. Aangezien ik niet veel af wilde wijken van de veersterktes waar de dempers op zijn afgestemd was mijn idee om de voorste veren een stukje zachter te maken. Eerder werd de Ohlins set geleverd met 60 N/mm voorveren, dus het leek me wel een goed idee om terug te gaan naar die waarden. Mocht de auto daarna nog steeds te veel onderstuurd zijn kunnen er altijd achter nog hardere veren onder.
Gelukkig is het vervangen van de voorveren een klusje van niks aangezien de Ohlins dempers wat korter zijn en gewoon onder het spatbord uitgehaald kunnen worden.
De 70 en 60 N/mm veren naast elkaar.
Daarnaast had ik ook maar meteen nieuwe Lemforder topmounts besteld. De oude kraakten na de laatste driftdag soms een beetje met sturen. Meteen weer de camber pin uitgeboord en de excentrische topmount gemonteerd.
En daarna het geheel gemonteerd op de veerpoot.
Daarna nog een keertje Lelystad gedaan en toen voelde de auto al een stuk beter aan. Op zich zou hij nog wat minder onderstuur mogen hebben, maar toch laat ik het voorlopig zo.
De Tristars waren ondertussen al redelijk versleten, dus Lelystad was een mooie gelegenheid om nog even goed afscheid van ze te nemen.
Als vervanging ben ik deze keer voor Goodyear AS6 gegaan. Op hoge snelheid werden de Tristars erg zoekerig, dan geeft een fatsoenlijke band toch een stuk meer vertrouwen.
Verder kreeg ik een aantal weken terug ineens een kerstboomverlichting te zien op het dashboard, ABS, DSC, cruise control, bandenspanningscontrole en hill start control (ofzo, ik wist niet eens dat ik dat had ) allemaal in storing. Na even uitlezen was de oorzaak snel gevonden, het signaal van de ABS sensor rechtsachter kwam niet meer door. Na even googlen bleek het een veel voorkomend probleem bij de E90 dat de getande ring opzwelt door corrosie en dan de ABS sensor raakt. Dus ik de ABS sensor uit het gat gehaald en de gekeken hoe het zit met de ABS ring, blijkt er helemaal geen ring te zitten. Dus nog even wat verder googlen... Uiteindelijk blijken de 4 cilinder E90's een ander ABS/DSC systeem te gebruiken dan de 6 cilinder E90's. De 4 cilinder heeft 'gewoon' een getande ring, maar de 6 cilinder heeft een magnetische ring die in het wiellager zit. Als je geen signaal meer hebt kan het aan de ABS sensor liggen, maar ook aan de magnetische ring. En als het de ring is moet je het hele wiellager vervangen aangezien de ring daar in geintegreerd is... Om uit te sluiten dat het de ring was heb ik de ABS sensoren links en rechts achter even opgewisseld, en ja, de foutmelding verhuisde ook mee, dus tijd voor een nieuwe ABS sensor. Meteen even gekeken welk merk er origineel gemonteerd is, en dat bleek Ate te zijn.
Voor de grap nog even gekeken bij BMW wat zo'n sensor nou kost daar, maar 129 euro was toch best schrikken. Gelukkig wilde Mister-auto een originele Ate ook wel leveren voor 26 euro.
En met de sensor vervangen was het probleem inderdaad opgelost.
Ik was er overigens al bang voor dat hij weer zo onderstuurd zou worden. De reden daarvoor is dat de veren van de Ohlins set naar mijn mening verkeerd gekozen zijn. Op de vooras heeft de Ohlins set 70 N/mm veren en achter 120 N/mm. Dat is overigens al een stuk beter dan waar de set een aantal jaar geleden mee geleverd werd, wat 60 N/mm voor en 70 N/mm achter is. Het feit dat de achterste veren stijver zijn dan de voorste zegt overigens niet veel. Om de veersterkte bij het wiel uit te rekenen moet je namelijk eerst nog de motion ratio van de wielophanging meenemen in de berekening. De B12 set, waarmee de auto wel een fijne balans had, heeft voorveren van 26 N/mm en achterveren van 80 N/mm. Ohlins heeft de voorste veer dus 2.7x zo stijf gemaakt en de achterste veer maar 1.5x, een prima recept om de auto weer onderstuurd te maken.
Dus zit er weinig anders op om toch maar weer wat aanpassingen te gaan doen. Aangezien ik niet veel af wilde wijken van de veersterktes waar de dempers op zijn afgestemd was mijn idee om de voorste veren een stukje zachter te maken. Eerder werd de Ohlins set geleverd met 60 N/mm voorveren, dus het leek me wel een goed idee om terug te gaan naar die waarden. Mocht de auto daarna nog steeds te veel onderstuurd zijn kunnen er altijd achter nog hardere veren onder.
Gelukkig is het vervangen van de voorveren een klusje van niks aangezien de Ohlins dempers wat korter zijn en gewoon onder het spatbord uitgehaald kunnen worden.
De 70 en 60 N/mm veren naast elkaar.
Daarnaast had ik ook maar meteen nieuwe Lemforder topmounts besteld. De oude kraakten na de laatste driftdag soms een beetje met sturen. Meteen weer de camber pin uitgeboord en de excentrische topmount gemonteerd.
En daarna het geheel gemonteerd op de veerpoot.
Daarna nog een keertje Lelystad gedaan en toen voelde de auto al een stuk beter aan. Op zich zou hij nog wat minder onderstuur mogen hebben, maar toch laat ik het voorlopig zo.
De Tristars waren ondertussen al redelijk versleten, dus Lelystad was een mooie gelegenheid om nog even goed afscheid van ze te nemen.
Als vervanging ben ik deze keer voor Goodyear AS6 gegaan. Op hoge snelheid werden de Tristars erg zoekerig, dan geeft een fatsoenlijke band toch een stuk meer vertrouwen.
Verder kreeg ik een aantal weken terug ineens een kerstboomverlichting te zien op het dashboard, ABS, DSC, cruise control, bandenspanningscontrole en hill start control (ofzo, ik wist niet eens dat ik dat had ) allemaal in storing. Na even uitlezen was de oorzaak snel gevonden, het signaal van de ABS sensor rechtsachter kwam niet meer door. Na even googlen bleek het een veel voorkomend probleem bij de E90 dat de getande ring opzwelt door corrosie en dan de ABS sensor raakt. Dus ik de ABS sensor uit het gat gehaald en de gekeken hoe het zit met de ABS ring, blijkt er helemaal geen ring te zitten. Dus nog even wat verder googlen... Uiteindelijk blijken de 4 cilinder E90's een ander ABS/DSC systeem te gebruiken dan de 6 cilinder E90's. De 4 cilinder heeft 'gewoon' een getande ring, maar de 6 cilinder heeft een magnetische ring die in het wiellager zit. Als je geen signaal meer hebt kan het aan de ABS sensor liggen, maar ook aan de magnetische ring. En als het de ring is moet je het hele wiellager vervangen aangezien de ring daar in geintegreerd is... Om uit te sluiten dat het de ring was heb ik de ABS sensoren links en rechts achter even opgewisseld, en ja, de foutmelding verhuisde ook mee, dus tijd voor een nieuwe ABS sensor. Meteen even gekeken welk merk er origineel gemonteerd is, en dat bleek Ate te zijn.
Voor de grap nog even gekeken bij BMW wat zo'n sensor nou kost daar, maar 129 euro was toch best schrikken. Gelukkig wilde Mister-auto een originele Ate ook wel leveren voor 26 euro.
En met de sensor vervangen was het probleem inderdaad opgelost.
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 330d Msport
Lekker bezig Marc, mooi dat die balans nu beter is!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 330d Msport
Lekker bezig idd!
Die bovenste 2 banden nog niet weggooien he, zoals ze er daar uitzien juist onder de auto zetten dan rijden ze het lekkerste en kan je ze met een knaller het leven laten!
Die bovenste 2 banden nog niet weggooien he, zoals ze er daar uitzien juist onder de auto zetten dan rijden ze het lekkerste en kan je ze met een knaller het leven laten!
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E90 330d Msport
Mooie update weer!