BMW E90 330d Msport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 12 jan 2022, 14:44

Marc Sierra schreef: 12 jan 2022, 14:38 Dat het bij jou prima gaat met de 330d automaat is voor mij ook het bewijs dat het prima kan, ik heb dus vooral oefening nodig... Hoe staat het eigenlijk met de jouwe? Is dat ding al eens gechipt naar 300+ pk? :blink:
Haha nee ga ik ook niet meer doen. Heb een el-cheapo powerbox van Ebay dus rij nu met ong 280 pk 600 nm. Is zat uiteindelijk.
Robin schreef: 12 jan 2022, 14:39 Nee. Dat : HIER KOMT DE DOOD!!! dat hoor jij al niet eens meer :kikker:
:lol: :lol: :lol:
Het enige wat ik hoor is SKEEEEF!!! :df: :df:
Martijn_bmw schreef: 12 jan 2022, 14:40 Ik vind een handbak atmo benzine ook veruit makkelijkste te controleren in drift.
Voelt fijner om de koppeling erbij te (kunnen) pakken en idd vermogensopbouw is beter beheersbaar in een atmo benzine
Wat doen jullie toch met die koppeling in een drift? Die komt pas van pas als je in de rondte gaat of je gaat opschakelen midden in de drift. :hungry:
Een automaat gooit overigens de lock-up los als je rond gaat. Brengt je geen schade oid dus. Andere opties zijn de bak snel in N tikken of gewoon je poot vol op t gas en wielspin houden. :lol:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 12 jan 2022, 14:46

Betekent gelukkig niet dat het niet kan! Erg veel plezier met de 125d op de winterbandjes gelukkig. En dat zonder sper en met ''maar'' 218pk.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 12 jan 2022, 14:48

Ja winterbanden zijn altijd lekker smeuïg. Nadeel is vaak echter dat ze zijdelings weinig grip hebben, maar rechtuit wel veel tractie. Wielspin in rechte lijn en daardoor dus bochten aan elkaar driften wil daarom vaak wat minder goed op winters.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 12 jan 2022, 14:49

matthyssie schreef: 12 jan 2022, 14:44
Wat doen jullie toch met die koppeling in een drift? Die komt pas van pas als je in de rondte gaat of je gaat opschakelen midden in de drift. :hungry:
Een automaat gooit overigens de lock-up los als je rond gaat. Brengt je geen schade oid dus. Andere opties zijn de bak snel in N tikken of gewoon je poot vol op t gas en wielspin houden. :lol:
Uhm niets zolang je niet opschakeld.. en daar ben ik ook nog niet aan toe.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 12 jan 2022, 14:51

matthyssie schreef: 12 jan 2022, 14:48 Ja winterbanden zijn altijd lekker smeuïg. Nadeel is vaak echter dat ze zijdelings weinig grip hebben, maar rechtuit wel veel tractie. Wielspin in rechte lijn en daardoor dus bochten aan elkaar driften wil daarom vaak wat minder goed op winters.
Helpt ook wat het gebrek van een sper te maskeren. :blackeye:

Maarja om hier nu een sper onder te doen.. Hij heeft ook alweer 305k er op zitten en gaat nu ook goed genoeg dwars.
Als ik de 330i er als 2e auto er bij houd wanneer die niet genoeg opbrengt dan gaat daar alsnog een sper onder.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 12 jan 2022, 15:20

matthyssie schreef: 12 jan 2022, 14:44
Marc Sierra schreef: 12 jan 2022, 14:38 Dat het bij jou prima gaat met de 330d automaat is voor mij ook het bewijs dat het prima kan, ik heb dus vooral oefening nodig... Hoe staat het eigenlijk met de jouwe? Is dat ding al eens gechipt naar 300+ pk? :blink:
Haha nee ga ik ook niet meer doen. Heb een el-cheapo powerbox van Ebay dus rij nu met ong 280 pk 600 nm. Is zat uiteindelijk.

Dat is inderdaad ook zat. Ik zag dat Darkside Developments voor mijn motor er eentje getuned had naar 420 pk met alleen een andere turbo, downpipe en intercooler. Maar eigenlijk is dat gewoon onzin. :lol:
Martijn_bmw schreef: 12 jan 2022, 14:40 Ik vind een handbak atmo benzine ook veruit makkelijkste te controleren in drift.
Voelt fijner om de koppeling erbij te (kunnen) pakken en idd vermogensopbouw is beter beheersbaar in een atmo benzine
Wat doen jullie toch met die koppeling in een drift? Die komt pas van pas als je in de rondte gaat of je gaat opschakelen midden in de drift. :hungry:
Een automaat gooit overigens de lock-up los als je rond gaat. Brengt je geen schade oid dus. Andere opties zijn de bak snel in N tikken of gewoon je poot vol op t gas en wielspin houden. :lol:
Die koppeling gebruik ik ook eigenlijk nooit, inderdaad alleen als je rond zou gaan. Het is inderdaad meer een 'gevoel' van meer controle, maar eigenlijk maakt het weinig verschil.

Opschakelen midden in de drift... dat heb ik ooit 1 keertje geprobeerd (van 2 naar 3) toen ik een tijdje regelmatig driftte met een Sierra 2.9. Zodra ik koppeling intrapte tijdens de drift kregen de achterwielen weer grip en ging ik keihard de andere kant op rond. :lol: :lol:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2022, 15:28

Haha net als Marc, je doet er niks mee zolang je niet rond gaat.
Is puur gevoel van meer controle, waarschijnlijk omdat ik er maar weinig van bak :lol:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 12 jan 2022, 15:47

Marc Sierra schreef: 12 jan 2022, 15:20 Opschakelen midden in de drift... dat heb ik ooit 1 keertje geprobeerd (van 2 naar 3) toen ik een tijdje regelmatig driftte met een Sierra 2.9. Zodra ik koppeling intrapte tijdens de drift kregen de achterwielen weer grip en ging ik keihard de andere kant op rond. :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Met een automaat gaat opschakelen in de drift overigens fantastisch. Beetje overtuigend wielspin en dan gewoon omhoog klikken. :df:

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Robin » 12 jan 2022, 17:03

Alles lukt wel. 1M handbak doh van 2 naar 3 naar 4 en dan viel ie vaak bijna dood:)

M2tjes DCT 'alles in z'n 3' en dan hup op naar 4 en dan nog>140kmh SKEEF GVD!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 19 jan 2022, 12:10

Gelukkig werden afgelopen vrijdag de coronamaatregelen minder streng, ik had namelijk voor zondag een dagje bij DriftSport gepland staan en die kon zowaar op het laatste moment toch nog doorgaan. Dus zondag naar Lelystad gegaan om de BMW eens wat beter te leren kennen. :df:

Mijn idee was om de dag op mijn eigen banden te doen, aangezien ik vooral de auto wilde leren kennen zoals hij normaal ook rijdt. Maar eerlijk gezegd veel me dat niet erg mee, op de gewone straatbanden was de auto flink onderstuurd. Nou had ik op de openbare weg al gemerkt dat hij aardig last van onderstuur heeft, maar ik dacht dat je hem op een driftparcours daar wel doorheen zou duwen op het gas. Nou is dat op zich wel waar, vermogen/koppel is het probleem ook absoluut niet, maar het onderstuur blijft toch vervelend. Bij een beetje gas geven duwt hij gewoon de voorwielen rechtuit, geef je dan (veel) meer gas dan komt de achterkant uiteindelijk wel om, maar als je een beetje gas mindert schiet hij al snel weer terug in onderstuur.

Dus na een tijdje maar besloten dat mijn eigen banden niet zo fijn waren om de dag verder op af te maken en geinformeerd of ze van DriftSport nog een setje 'slicks' hadden die ik kon huren. Ik had geluk, er was nog net 1 setje over in de goede maat die nog net genoeg leven over had. Met dat setje was het gelijk een wereld van verschil! Het onderstuur was zo goed als verdwenen en de auto was ook een stuk controleerbaarder. Vanaf dat moment was het vooral een kwestie van veel oefenen. De laatste keer dat ik zo gedrift had was 11 jaar geleden en dat was best merkbaar. :lol: Ondanks dat de auto met de gehuurde banden al een stuk beter te doen was vond ik hem nog steeds best moeilijk om onder controle te houden. De belangrijkste reden daarvan is de gevoeligheid van het gaspedaal, die is echt heel moeilijk te doseren waardoor het lastig is de auto in de drift te balanceren. Nou lag dat gelukkig niet alleen aan mij, de instructeur die het voor zou doen stond ook bij bocht nr1 al achterstevoren, die moest duidelijk even wennen aan het koppel van de diesel. :lol: Een andere instructeur stapte wel in en driftte hem meteen over het parcours alsof hij al 10 rondjes eerder gedaan had, daar was ik wel erg van onder de indruk. :duh:

Toen ik 11 jaar geleden driftte met de Sierra 2.9 lukte het toch wel een stuk beter. Nou helpt 11 jaar niet driften natuurlijk niet, maar de Sierra was toch echt wel een stuk makkelijker onder controle te houden dan de BMW. Maar ondanks dat het een beetje vechten met de auto was heb ik wel genoten van de dag! Verder reed er nog wat ander leuk spul mee, zoals een E46 M3 CSL, een E92 M3, een F80 M3 en een C63 AMG. Ook scheen er een E28 te rijden met een V8 en dubbele turbo die er van buiten uitzag als een doodgewone E28. :lol:

Na een tijdje nagedacht te hebben wat er beter zou kunnen heb ik al wat dingen bedacht waar de BMW wat beter/makkelijker van zou moeten gaan driften (en ook gewoon rijden):
- Betere doseerbaarheid van het gaspedaal (andere mapping van het gaspedaal, maar nog geen idee hoe/waar dat te (laten) doen). Ook bij gewoon gebruik zou de auto daar fijner van moeten rijden denk ik. Het is nu best lastig precies 50 of 80 te rijden, een millimeter gas meer of minder en je rijdt alweer 5 km harder/langzamer.

- Minder onderstuur. Ik heb een set H&R stabilisatorstangen in gedachten, waarbij vooral de achterste stabilisator een stuk dikker is dan de breinaald die er nu op zit. Het vervangen van de achterste stabilisatorstang is wel een pokke werk, het hele achterste subframe moet daarvoor zakken. Het lijkt me daarom een goed idee om meteen te rubbers waarmee het subframe aan de auto zit te vervangen. Na al een tijd ervaringen daarover gelezen te hebben denk ik dat er het beste aluminium bussen in kunnen ipv de rubbers. Het lijkt extreem, maar de ervaringen van mensen die dat gedaan hebben is dat je eigenlijk amper extra NVH er van krijgt en de auto wel veel scherper gaat sturen. Op zich snap ik ook niet zo goed waarom er rubbers tussen het subframe en de auto zouden moeten zitten. Het diff hangt al in rubbers en de draagarmen hebben ook gewoon rubbers. En aan de voorkant zit het subframe ook gewoon direct aan de auto geschroefd zonder enig rubber er tussen. Overigens schijnen de nieuwere M2, M3 en M4 ook het achterste subframe direct aan de auto te hebben zonder enig rubber er tussen en ook daar hoor je geen verhalen dat er extreem veel NVH zou zijn.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 25 feb 2022, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4108
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Philipoo » 20 jan 2022, 10:46

Voor wat betreft het oplossen van onderstuur zou ik eerder eens kijken naar de uitlijning. Zijn genoeg mensen die je hier goed mee kunnen helpen!

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 20 jan 2022, 10:59

Vrees dat uitlijning je niet heel veel gaat brengen. Je zou hem achter iets minder camber kunnen geven maar dat is het dan ook wel. Stabi's is indd grootste oorzaak voor onderstuur, tweede is natuurlijk dat bootanker van een dikke dieselmotor die voorin ligt. Je zou nog M3 draagarmen kunnen overwegen aan de voorzijde.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 20 jan 2022, 12:34

M3 draagarmen en de camberpin zijn al gedaan aan de voorkant, maar dat geeft nog steeds maar -1°10' aan camber terwijl de achteras op -1°50' staat. Camber van de achteras zou iets minder kunnen, maar verder zou ik niet weten wat er aan de uitlijning gedaan kan worden om het te verbeteren. Uitspoor op de vooras schijnt wel beter/directer in te sturen, maar verder denk ik niet dat dat het onderstuur gaat verminderen.

De dikke diesel helpt absoluut niet, mijn oude 320d had veel minder onderstuur. Maar een E90 M3 weegt nog veel meer dan mijn auto, namelijk 1655 over 1525 kg. Nou heeft de M3 natuurlijk zwaardere remmen, een zwaardere uitlaat en misschien ook een zwaardere aandrijflijn, maar van die 130 kg extra zal er toch ook wel het nodige extra gewicht op de vooras liggen denk ik zo. Maar als je kijkt wat voor stabilisatorstangen een M3 heeft tov een gewone E90 is dat vooral op de achteras een gigantisch verschil, en ik denk dat dat voor een heel groot deel helpt om de zware motor voorin te compenseren.

Voor de E9x (en ook E8x) zijn er verschrikkelijk veel mogelijkheden qua stabilisatorstangen, origineel BMW, maar ook aftermarket. Ik heb alle mogelijkheden eens opgezocht en de stijfheden geprobeerd te bepalen. De cellen in groen zijn getallen die ik op internet kon vinden en de rest zijn berekeningen op basis van de diameters, waar ik wel rekening gehouden heb met het feit of de stangen massief of hol zijn.

Afbeelding

De bekendste upgrades zijn Eibach (28/15 mm) en H&R (27/20 mm). Maar van de Eibach verwacht ik dat je nog steeds hetzelfde onderstuurde gedrag overhoudt, dus die wordt het sowieso niet. H&R lijkt wel een mooie optie, daar doet de achterste stabi al een heel stuk meer. Verder is de E90/92 M3 of E93 M3 ook een optie, waarbij de achteras nog stijver is dan met de H&R. De vraag is alleen een beetje wanneer het te stijf wordt voor de achteras (in verhouding tot de vooras). De M3 heeft achter namelijk wel een stuk bredere banden dan voor, maar ik heb rondom dezelfde maat zitten en dat ben ik ook van plan zo te houden. Daarom heb ik het vermoeden dat de set van de M3 misschien een beetje te veel van het goede zal zijn. Ik heb namelijk geen zin in een auto die van zichzelf al overstuurd is. En ik heb ook geen zin om de achterste stabi 2x te moeten wisselen aangezien je daar wel wat uurtjes mee zoet bent. :oops: Lastig, lastig...
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 10 aug 2022, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Robin » 20 jan 2022, 12:47

Interessante verhalen. Ja de M2/3/4 hebben het achterste subframe direct aan de auto. Klopt. Mede daardoor heb je wel een redelijk keiharde achterkant op de M2, geen noise, geen vibration maar zeker wel harshness op kinderkopjes en slecht wegdek.

Ook even een leidraad dingetje:
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 20 jan 2022, 12:56

Vergeet niet dat een M3 een aanzienzienlijk bredere spoorbreedte heeft. Dat doet ontzettend veel in de stabiliteit en het rijgedrag. Daarom stuurt een M3 ondanks zn hogere gewicht veel mooier dan een non-M. Dit scheelt misschien nog wel meer dan al je upgrades bij elkaar.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 20 jan 2022, 12:58

Dat merk ik met de 10mm spacers op de Fiesta rondom al, ik ben er totaal geen fan van maar het helpt zeker mee in grip en stabiliteit.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Kasteel » 20 jan 2022, 12:59

Marc Sierra schreef: 20 jan 2022, 12:34 M3 draagarmen en de camberpin zijn al gedaan aan de voorkant, maar dat geeft nog steeds maar -1°10' aan camber terwijl de achteras op -1°50' staat. Camber van de achteras zou iets minder kunnen, maar verder zou ik niet weten wat er aan de uitlijning gedaan kan worden om het te verbeteren. Uitspoor op de vooras schijnt wel beter/directer in te sturen, maar verder denk ik niet dat dat het onderstuur gaat verminderen.

De dikke diesel helpt absoluut niet, mijn oude 320d had veel minder onderstuur. Maar een E90 M3 weegt nog veel meer dan mijn auto, namelijk 1655 over 1525 kg. Nou heeft de M3 natuurlijk zwaardere remmen, een zwaardere uitlaat en misschien ook een zwaardere aandrijflijn, maar van die 130 kg extra zal er toch ook wel het nodige extra gewicht op de vooras liggen denk ik zo. Maar als je kijkt wat voor stabilisatorstangen een M3 heeft tov een gewone E90 is dat vooral op de achteras een gigantisch verschil, en ik denk dat dat voor een heel groot deel helpt om de zware motor voorin te compenseren.

Voor de E9x (en ook E8x) zijn er verschrikkelijk veel mogelijkheden qua stabilisatorstangen, origineel BMW, maar ook aftermarket. Ik heb alle mogelijkheden eens opgezocht en de stijfheden geprobeerd te bepalen. De cellen in groen zijn getallen die ik op internet kon vinden en de rest zijn berekeningen op basis van de diameters, waar ik wel rekening gehouden heb met het feit of de stangen massief of hol zijn.

Afbeelding

De bekendste upgrades zijn Eibach (28/15 mm) en H&R (27/20 mm). Maar van de Eibach verwacht ik dat je nog steeds hetzelfde onderstuurde gedrag overhoudt, dus die wordt het sowieso niet. H&R lijkt wel een mooie optie, daar doet de achterste stabi al een heel stuk meer. Verder is de E90/92 M3 of E93 M3 ook een optie, waarbij de achteras nog stijver is dan met de H&R. De vraag is alleen een beetje wanneer het te stijf wordt voor de achteras (in verhouding tot de vooras). De M3 heeft achter namelijk wel een stuk bredere banden dan voor, maar ik heb rondom dezelfde maat zitten en dat ben ik ook van plan zo te houden. Daarom heb ik het vermoeden dat de set van de M3 misschien een beetje te veel van het goede zal zijn. Ik heb namelijk geen zin in een auto die van zichzelf al overstuurd is. En ik heb ook geen zin om de achterste stabi 2x te moeten wisselen aangezien je daar wel wat uurtjes mee zoet bent. :oops: Lastig, lastig...
Ik herken de waardes beetje van toen ik voor mijn M135i aan de slag ging; lijkt wel alsof stabi std met niet-m (zonder sper) heel dun is. Mijn M135i knapte enorm op van H&R stabis.

Verder zou ik persoonlijk achter iets minder camber rijden

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Str8Six » 20 jan 2022, 13:25

Is hol wel echt minder sterk dan massief? Krachten komen er altijd dwars op. Lijkt me eerder dat massief goedkoper is om te produceren, dan een sterke holle stang te maken. Daarnaast kan ik me voorstellen dat BMW juist voor wat gewichtsbesparing dit soort producten hol produceerd, en niet massief.

Ook opvallend dat Eibac voor normale E9X's massief is, maar voor de M3 hol.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 20 jan 2022, 13:29

Hoe bedoel je krachten komen er dwars op? Een stabilisatorstang tordeert.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Maupie916 » 20 jan 2022, 13:34

Mijn kleine beetje ervaring, met ongewenst overstuur.

Mijn gtv is een voorwiel aangedreven auto met extreem zware neus (v6)
Toen ik het extreem ondersturende gedrag zat was heb ik een sper diff laten plaatsen en een “anti roll kit” ofwel dikke stabi.

Het verschil was enorm, ietsje gas terug in de bocht en ik stond weer andersom…
3 rondes gereden die dag op het circuit en ik was al het vertrouwen in mezelf en de auto kwijt.

Ik naar intrax, mijn probleem uitgelegd…
Hun een onderstel geknutseld, probleem opgelost.



Oke, to the point.
2 dingen die zeker gaan helpen.
-stabi’s
-onderstel

Stabi’s doen serieus veel,
Een goed afgesteld onderstel doet wonderen
(Zelfs voor een zeer beginnend circuit rijder als ik zelf)


Eventueel contact opnemen met een bedrijf dat hier veel ervaring mee heeft voor tips?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 20 jan 2022, 13:35

Misschien beter de juiste volgorde aanhouden voortaan? Eerst een fris/ander onderstel en daarna (of evt tegelijk) pas stabi's en niet andersom...

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 20 jan 2022, 13:38

Een E90 wordt van een setje stabi's niet opeens een oncontroleerbaar hok. Ik zou een H&R kit pakken of de M3 stabi's, liefst de E93 M3 voor en E90 M3 achter. Ja, je kunt naar Intrax gaan en bukken voor een compleet instelbaar onderstel dan kun je alles finetunen, maar voor een daily is dat het imo niet waard.
Knot schreef: 20 jan 2022, 13:35 Misschien beter de juiste volgorde aanhouden voortaan? Eerst een fris/ander onderstel en daarna (of evt tegelijk) pas stabi's en niet andersom...
Hij heeft er toch al B12 onder?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 20 jan 2022, 14:03

Robin schreef: 20 jan 2022, 12:47 Interessante verhalen. Ja de M2/3/4 hebben het achterste subframe direct aan de auto. Klopt. Mede daardoor heb je wel een redelijk keiharde achterkant op de M2, geen noise, geen vibration maar zeker wel harshness op kinderkopjes en slecht wegdek.

Ook even een leidraad dingetje:
Afbeelding
Met het subframe direct aan de auto kan het inderdaad niets meer opvangen van verstoringen aan de wielen. Maar bij de vooras is dat ook het geval, dus waarom zou het achterste subframe wel in rubbers moeten hangen? Dat het diff in rubbers moet hangen is logisch, anders krijg je een hoop trillingen, maar die hangt ook in het subframe nog in rubbers. Persoonlijk snap ik niet waarom een subframe achter in rubbers moet hangen en aan de voorkant niet. Bij mijn Sierra is het precies hetzelfde, achterste subframe in rubbers en aan de voorkant niet. Maar bij de Sierra zitten er ook aluminium bussen in en ook daar maakt het weinig verschil in hoe het rijdt, afgezien van dat bij de Sierra het diff direct aan het subframe zit en dus geen losse rubbers meer heeft. Hoe dan ook ben ik er aardig van overtuigd dat alu bussen in het subframe van de E90 the way to go is.
matthyssie schreef: 20 jan 2022, 12:56 Vergeet niet dat een M3 een aanzienzienlijk bredere spoorbreedte heeft. Dat doet ontzettend veel in de stabiliteit en het rijgedrag. Daarom stuurt een M3 ondanks zn hogere gewicht veel mooier dan een non-M. Dit scheelt misschien nog wel meer dan al je upgrades bij elkaar.
De spoorbreedte is inderdaad een goede, niet aan gedacht! Enig idee hoeveel dat eigenlijk scheelt in mm? Maar dat zal inderdaad nog een reden zijn waarom een M3 met stijvere stabi's wegkomt. Mijn auto zou nog wel spoorverbreders kunnen hebben, maar persoonlijk ben ik er niet zo weg van, liever gewoon direct de goede ET waarde zodat je geen last hebt van trillingen en ook geen langere bouten nodig hebt.

Overigens zijn de achterste veren van een M3 (550 lb/in) ook een stuk stijver dan die van een gewone E90 (456 lb/in voor de Eibachs in mijn geval), terwijl de voorste veren weinig schelen (160 vs. 148 lb/in). Dus ook de veren geven de M3 een minder onderstuurd gedrag.
Kasteel schreef: 20 jan 2022, 12:59 Ik herken de waardes beetje van toen ik voor mijn M135i aan de slag ging; lijkt wel alsof stabi std met niet-m (zonder sper) heel dun is. Mijn M135i knapte enorm op van H&R stabis.

Verder zou ik persoonlijk achter iets minder camber rijden
De H&R lijkt mij ook de beste keuze, toch nog een beetje aan de veilige kant tov de M3 stabi's. Camber achter zou inderdaad wel iets minder mogen, iets van -1°30' ofzo.
Str8Six schreef: 20 jan 2022, 13:25 Is hol wel echt minder sterk dan massief? Krachten komen er altijd dwars op. Lijkt me eerder dat massief goedkoper is om te produceren, dan een sterke holle stang te maken. Daarnaast kan ik me voorstellen dat BMW juist voor wat gewichtsbesparing dit soort producten hol produceerd, en niet massief.

Ook opvallend dat Eibac voor normale E9X's massief is, maar voor de M3 hol.
Hol is zeker minder sterk dan massief, het binnenste gedeelte van de stabi werkt dan tenslotte niet mee. Maar in verhouding scheelt het niet zoveel, aangezien de torsiestijfheid van het middelste gedeelte maar beperkt is tov de buitenkant. Maar qua gewicht zal het best een hoop schelen, dus vandaar ook dat BMW dit doet. Maar de stabi's zitten vrij laag op de auto en halen daarmee het zwaartepunt van de auto weer iets naar beneden, dus zo ongunstig is een massieve stabi ook weer niet denk ik.

De Eibach M3 stabi's zijn ook verstelbaar en een stuk duurder. Ik denk dat die meer voor circuitgebruik zijn en voor de gewone E9x meer zijn voor de 'gewone' rijders die iets sportiever willen, maar eigenlijk veiliger met een onderstuurde auto rijden.
Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 13:34 Mijn kleine beetje ervaring, met ongewenst overstuur.

Mijn gtv is een voorwiel aangedreven auto met extreem zware neus (v6)
Toen ik het extreem ondersturende gedrag zat was heb ik een sper diff laten plaatsen en een “anti roll kit” ofwel dikke stabi.

Het verschil was enorm, ietsje gas terug in de bocht en ik stond weer andersom…
3 rondes gereden die dag op het circuit en ik was al het vertrouwen in mezelf en de auto kwijt.

Ik naar intrax, mijn probleem uitgelegd…
Hun een onderstel geknutseld, probleem opgelost.



Oke, to the point.
2 dingen die zeker gaan helpen.
-stabi’s
-onderstel

Stabi’s doen serieus veel,
Een goed afgesteld onderstel doet wonderen
(Zelfs voor een zeer beginnend circuit rijder als ik zelf)


Eventueel contact opnemen met een bedrijf dat hier veel ervaring mee heeft voor tips?
Geen idee hoe het werkt met een voorwielaangedreven auto, totaal geen ervaring mee. :lol: Maar met de Sierra heb ik me al aardig in het onderstel verdiept en heb (als ik het zelf zeg) denk ik ondertussen best een goed idee hoe het een beetje werkt.
Knot schreef: 20 jan 2022, 13:35 Misschien beter de juiste volgorde aanhouden voortaan? Eerst een fris/ander onderstel en daarna (of evt tegelijk) pas stabi's en niet andersom...
Was dat voor mij of voor Maupie bedoeld? Zoals Thys aangeeft, er zit een B12 onder en nieuwe M3 draagarmen aan de voorkant. Aan de achterkant is het een hoop werk om subframe bussen en de stabi te vervangen, dus dat doe ik liever in 1 keer goed.
matthyssie schreef: 20 jan 2022, 13:38 Een E90 wordt van een setje stabi's niet opeens een oncontroleerbaar hok. Ik zou een H&R kit pakken of de M3 stabi's, liefst de E93 M3 voor en E90 M3 achter.
Dat zijn inderdaad de 2 opties die ik in gedachten heb. Maar heb m'n twijfels of de E93 en E90 stabi's zo makkelijk te vinden zullen zijn. En misschien is de H&R toch de veiligere keuze qua balans.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 20 jan 2022, 14:06

Of was al B12.... sorry, omdat ik dat stabi verhaal + 3x gespind las en dat je daarna naar Intrax ging.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Maupie916 » 20 jan 2022, 14:10

Knot schreef: 20 jan 2022, 14:06 Of was al B12.... sorry, omdat ik dat stabi verhaal + 3x gespind las en dat je daarna naar Intrax ging.
Haal je nu niet 2 personen door elkaar?
Ik ben degene die na 3x spinnen naar intrax ging, maar daar dacht ik al 3 jaar over na maar vond het eigenlijk elke keer te duur

Ik had gele koni’s eronder

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arstey, Bing [Bot], Bob Gervais, Bokkepoot, Djessey, frank de jonge, Google [Bot], Kadett, mark323ti, Martijn M, Philipoo en 97 gasten