Gelukkig werden afgelopen vrijdag de coronamaatregelen minder streng, ik had namelijk voor zondag een dagje bij DriftSport gepland staan en die kon zowaar op het laatste moment toch nog doorgaan. Dus zondag naar Lelystad gegaan om de BMW eens wat beter te leren kennen.
Mijn idee was om de dag op mijn eigen banden te doen, aangezien ik vooral de auto wilde leren kennen zoals hij normaal ook rijdt. Maar eerlijk gezegd veel me dat niet erg mee, op de gewone straatbanden was de auto flink onderstuurd. Nou had ik op de openbare weg al gemerkt dat hij aardig last van onderstuur heeft, maar ik dacht dat je hem op een driftparcours daar wel doorheen zou duwen op het gas. Nou is dat op zich wel waar, vermogen/koppel is het probleem ook absoluut niet, maar het onderstuur blijft toch vervelend. Bij een beetje gas geven duwt hij gewoon de voorwielen rechtuit, geef je dan (veel) meer gas dan komt de achterkant uiteindelijk wel om, maar als je een beetje gas mindert schiet hij al snel weer terug in onderstuur.
Dus na een tijdje maar besloten dat mijn eigen banden niet zo fijn waren om de dag verder op af te maken en geinformeerd of ze van DriftSport nog een setje 'slicks' hadden die ik kon huren. Ik had geluk, er was nog net 1 setje over in de goede maat die nog net genoeg leven over had. Met dat setje was het gelijk een wereld van verschil! Het onderstuur was zo goed als verdwenen en de auto was ook een stuk controleerbaarder. Vanaf dat moment was het vooral een kwestie van veel oefenen. De laatste keer dat ik zo gedrift had was 11 jaar geleden en dat was best merkbaar.
Ondanks dat de auto met de gehuurde banden al een stuk beter te doen was vond ik hem nog steeds best moeilijk om onder controle te houden. De belangrijkste reden daarvan is de gevoeligheid van het gaspedaal, die is echt heel moeilijk te doseren waardoor het lastig is de auto in de drift te balanceren. Nou lag dat gelukkig niet alleen aan mij, de instructeur die het voor zou doen stond ook bij bocht nr1 al achterstevoren, die moest duidelijk even wennen aan het koppel van de diesel.
Een andere instructeur stapte wel in en driftte hem meteen over het parcours alsof hij al 10 rondjes eerder gedaan had, daar was ik wel erg van onder de indruk.
Toen ik 11 jaar geleden driftte met de Sierra 2.9 lukte het toch wel een stuk beter. Nou helpt 11 jaar niet driften natuurlijk niet, maar de Sierra was toch echt wel een stuk makkelijker onder controle te houden dan de BMW. Maar ondanks dat het een beetje vechten met de auto was heb ik wel genoten van de dag! Verder reed er nog wat ander leuk spul mee, zoals een E46 M3 CSL, een E92 M3, een F80 M3 en een C63 AMG. Ook scheen er een E28 te rijden met een V8 en dubbele turbo die er van buiten uitzag als een doodgewone E28.
Na een tijdje nagedacht te hebben wat er beter zou kunnen heb ik al wat dingen bedacht waar de BMW wat beter/makkelijker van zou moeten gaan driften (en ook gewoon rijden):
- Betere doseerbaarheid van het gaspedaal (andere mapping van het gaspedaal, maar nog geen idee hoe/waar dat te (laten) doen). Ook bij gewoon gebruik zou de auto daar fijner van moeten rijden denk ik. Het is nu best lastig precies 50 of 80 te rijden, een millimeter gas meer of minder en je rijdt alweer 5 km harder/langzamer.
- Minder onderstuur. Ik heb een set H&R stabilisatorstangen in gedachten, waarbij vooral de achterste stabilisator een stuk dikker is dan de breinaald die er nu op zit. Het vervangen van de achterste stabilisatorstang is wel een pokke werk, het hele achterste subframe moet daarvoor zakken. Het lijkt me daarom een goed idee om meteen te rubbers waarmee het subframe aan de auto zit te vervangen. Na al een tijd ervaringen daarover gelezen te hebben denk ik dat er het beste aluminium bussen in kunnen ipv de rubbers. Het lijkt extreem, maar de ervaringen van mensen die dat gedaan hebben is dat je eigenlijk amper extra NVH er van krijgt en de auto wel veel scherper gaat sturen. Op zich snap ik ook niet zo goed waarom er rubbers tussen het subframe en de auto zouden moeten zitten. Het diff hangt al in rubbers en de draagarmen hebben ook gewoon rubbers. En aan de voorkant zit het subframe ook gewoon direct aan de auto geschroefd zonder enig rubber er tussen. Overigens schijnen de nieuwere M2, M3 en M4 ook het achterste subframe direct aan de auto te hebben zonder enig rubber er tussen en ook daar hoor je geen verhalen dat er extreem veel NVH zou zijn.