BMW E90 330d Msport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Emilio » 17 nov 2021, 22:32

Marc Sierra schreef: 17 nov 2021, 17:24 Zijn er nog andere goede adressen? Vanaf omgeving Arnhem is Delfgauw niet om de hoek. En zo specialistisch kan het toch niet zijn dat er maar 1 goed adres is?
Zf zit ook in Duitsland.

En heel Duitsland is bij Arnhem over de grens toch ;-)

Nee gekkigheid volgens mij zitten ze vrij dicht over de grens. Even googelen dan vind je het zo. Zijn meer Nederlanders die het daar laten doen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Luco » 17 nov 2021, 22:37

Jonkers in Waardenburg doet het ook.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Milka » 18 nov 2021, 11:53

ZF Services Deutschland GmbH
Niederlassung Dortmund
Vincenz-Wiederholt-Str. 10
59439 Holzwickede
Tel. 02301/9122940

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361/

geen ervaring mee maar op Vlamoven zit een transmissie bedrijf GEM
http://transmissiegem.nl/

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door vester86 » 04 dec 2021, 22:52

Marc Sierra schreef: 17 nov 2021, 17:24 Zijn er nog andere goede adressen? Vanaf omgeving Arnhem is Delfgauw niet om de hoek. En zo specialistisch kan het toch niet zijn dat er maar 1 goed adres is?
ben een beetje laat, maar in lunteren zit ook een prima automaten-bedrijf

https://www.autrans.nl/

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 16 dec 2021, 17:28

Iedereen nog bedankt voor de opties! Tot nu toe niets meer van enig schudden of trillen gemerkt, dus dat is mooi. Wel gemerkt dat het inderdaad langer duurt voordat hij in de lockup gaat, maar als dat normaal is met lagere temperaturen geloof ik het verder wel. De automaat spoelen ga ik nog wel een keertje laten doen, maar met ~110.000 km op de teller is het denk ik niet iets dat met spoed moet gebeuren, zeker gezien de auto op het moment ook maar weinig nieuwe km's maakt.

Verder nog wel wat geknutseld ermee. Vanaf de aankoop gaf Carly altijd al een foutmelding die ik niet erg thuis kon brengen. Maar verder was er niets raars te merken, dus daarom was ik het een beetje uit het oog verloren. Maar nou wilde ik er een tijdje geleden een keertje een aanhangwagen achter hangen en toen kwam ik er achter dat de contactdoos van de trekhaak niets deed. En daar bleek dus uiteindelijk ook de foutmelding van te zijn. Kort voordat ik de auto kocht was deze nog bij de Duitse BMW garage geweest waar een hoop papierwerk van was. Nou is mijn Duits niet al te best, maar ik kon er uiteindelijk uit op maken dat de trailer module defect zou zijn en destijds afgesproken was met de vorige eigenaar dat hij deze zelf zou vervangen aangezien het een aftermarket trekhaak is. Maar dat lijkt dus nooit gedaan te zijn.

Dus de desbetreffende module eens opgezocht op internet. Kost ~110 euro, toch best prijzig voor zo'n kastje dat eigenlijk maar weinig voorstelt. En eenmaal gekocht wordt retourneren door de fabrikant niet geaccepteerd. Dan heb ik eigenlijk liever een originele BMW trailer module, maar om nou uit te gaan zoeken wat er dan weer allemaal aangepast moet worden had ik toch geen zin in. Dus toch maar gewoon eentje besteld.

Afbeelding

Sindsdien heb ik er nog geen aanhanger achter gehad, dus testen of het nu wel werkt is nog niet gelukt. Maar in ieder geval is de foutmelding in Carly eindelijk verdwenen, dus dat geeft goede hoop!


Wat me verder ook eerder is opgevallen, ook bij mijn vorige E90, is dat de demping van de achteras soms wat te wensen overlaat. Zeker bij die 'golfjes' in het asfalt bij verkeerslichten slippen de wielen erg snel door bij het wegrijden. Met de Sierra heb ik dat vroeger nooit gehad, dus ik heb me een tijd afgevraagd waardoor dat nou veroorzaakt wordt. De BMW staat op een Bilstein B12 set, dus de Bilstein dempers zouden toch het probleem niet mogen zijn lijkt me. Na wat lezen op forums kwam ik er achter dat de top mounts van de schokdempers van een super zacht soort schuimrubber zijn dat je gewoon kan zien bewegen:



Dat zorgt er voor dat de schokdemper over een slag van een halve cm zijn werk dus eigenlijk niet kan doen. En aangezien de dempers een kleinere slag maken dan de wielen zit er bij de wielen dus iets van 0.5 a 1 cm ongedempte beweging, wat zeker niet helpt om de wielen netjes aan de grond te houden. Dus hoog tijd om die eens te vervangen voor iets fatsoenlijks, een setje Strongflex PU bussen.

Afbeelding

Zoals eerder gezegd, de auto maakt weinig km's op het moment, dus ik heb nog amper gereden om een verschil te merken. :lol:

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 06 jan 2022, 19:37

Sinds een tijdje heb ik last van de foutmeldingen 009CC5 en 009CC6 van de FRM, die aangeven dat er iets mis is met de verwarming van de bestuurders- en bijrijderskant van de buitenspiegels. Ook werkt de verwarming niet, er blijft lang condens op de spiegels zitten. De foutcodes kan ik wissen, maar de volgende keer staan ze er weer gewoon opnieuw.

Afgelopen zomer heb ik de spiegels omgewisseld van mijn oude PFL naar mijn nieuwe LCI, de dombo oren van de LCI vind ik er namelijk niet uitzien. Voor die tijd werkten de originele LCI spiegels voor zo ver ik weet gewoon goed en waren de foutmeldingen er ook niet. En ook op de PFL werkte de verwarming van de spiegels ook gewoon prima en waren deze foutmeldingen er ook niet.

De elektrische verstelling en het inklappen werkt gewoon goed met de PFL spiegels, maar ik krijg het idee dat de verwarming om één of andere reden niet compatible is, maar ik snap niet wat het probleem is. Aan een zekering kan het volgens mij niet liggen aangezien alle functies van de spiegels voor zo ver ik weet op dezelfde zekering zitten. Is er een codering die aangepast moet worden met PFL spiegels? Het glasoppervlak van de PFL spiegels is wel een stuk kleiner, dus misschien dat de weerstand van de verwarming anders is en daardoor een foutmelding geeft?

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat er aan de hand kan zijn?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2022, 19:58

Ik verwacht idd het laatste dat de weerstand van PFL spiegel anders is dan van FL en daardoor de waarde anders is dan verwacht en een storing komt.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 06 jan 2022, 20:20

Als ik zoek op internet staat er dat de spiegels gewoon overgezet kunnen worden en nergens lees ik over dit probleem. Deze error codes staat ook erg weinig over op internet en voor zover ik kan vinden niemand die weet waar ze door veroorzaakt worden. :(

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2022, 20:31

Heb je de andere spiegels nog? Anders als test die even los aansluiten en kijken of de foutcode weg gaat en de spiegels wel verwarmen

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 06 jan 2022, 20:47

Nee helaas, die zijn op de PFL gegaan en zo is die verkocht.

Nu maar even gaan zoeken of het aan een zekering of relais kan liggen. Maar ik kan nergens vinden waar welke zekering voor is. Aangezien de auto uit Duitsland komt zit er een Duits boekje bij en voor zo ver ik daar uit kan opmaken zou het achter op de afdekkap in het dashboardkastje moeten staan. Maar daar staat niets op. :?

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 09 jan 2022, 16:40

Net even de weerstand van bijrijdersspiegel gemeten, 8 OHM, dus aan de spiegels lijkt het in ieder geval niet te liggen. En voor zo ver ik heb kunnen vinden zijn alle functies van de spiegels gezekerd op dezelfde zekering. Dus dat zou het probleem ook niet kunnen zijn, de elektrische verstelling en het in/uitklappen werkt namelijk wel gewoon. Het is toch wel een raadsel tot nu toe... :hmmm:

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Flamman » 09 jan 2022, 16:56

Een spiegelglas verwarming is een PTC dus de weerstand in rust zegt niet alles.
Komt er voeding op het (aangesloten) glas zodra de motor loopt en de achteruit verwarming wordt ingeschakeld ?

Op welk moment wordt de foutcode gezet ?

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 09 jan 2022, 18:35

Voor wat ik heb kunnen vinden op internet werkt de verwarming van de spiegels niet op de achterruitverwarming, maar is het volledig afhankelijk van de buitentemperatuur. Als ik de foutcodes wis en daarna meteen opnieuw de auto uitlees zijn ze niet meteen terug, maar in ieder geval een paar dagen later wel weer. Wanneer de foutcode precies gezet wordt weet ik dus niet.


Ik ga er van uit dat er geen voeding op het spiegelglas komt te staan, de spiegels verwarmen tenslotte ook niet aangezien het condens er erg lang op blijft zitten.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 09 jan 2022, 19:17

Net nog eens even de auto uitgelezen en de foutcodes waren nog afwezig ondanks dat ik ze donderdag gewist had en vrijdag nog 2x een lang stuk met de auto gereden heb waarbij het koud was en de spiegels dus zouden moeten verwarmen...

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Flamman » 09 jan 2022, 19:46

Check het ff of hij een foutcode zet met de achterruit verwarming aan dan zouden ze zeker mee moeten verwarmen, tenminste dat is wat ik merk op mijn e90.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 09 jan 2022, 21:54

Ik heb nog eens verder gezocht en m’n huidige lci heeft (had dus eigenlijk) ook gedimde buitenspiegels, nou kan ik niet zeggen dat ik daar ooit iets van gemerkt heb, maar het zat er blijkbaar wel op. En de pfl waar de huidige spiegels van af komen had dat dus niet. Geen idee of dat nog invloed heeft op het gebeuren, maar ik heb via Carly de gedimde spiegels uitgecodeerd. En meteen ook eens getest of er een foutcode kwam als ik de achterruitverwarming aanzette. Maar geen foutcode te zien en uiteindelijk kon ik voelen dat beide spiegels ook warm werden. Dus geen idee of het tijdelijk weer werkt of dat het uitcoderen van de gedimde spiegels het opgelost heeft maar ik zal het de komende tijd in de gaten blijven houden.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Danish » 11 jan 2022, 01:34

Marc Sierra schreef: 16 dec 2021, 17:28 Wat me verder ook eerder is opgevallen, ook bij mijn vorige E90, is dat de demping van de achteras soms wat te wensen overlaat. Zeker bij die 'golfjes' in het asfalt bij verkeerslichten slippen de wielen erg snel door bij het wegrijden. Met de Sierra heb ik dat vroeger nooit gehad, dus ik heb me een tijd afgevraagd waardoor dat nou veroorzaakt wordt. De BMW staat op een Bilstein B12 set, dus de Bilstein dempers zouden toch het probleem niet mogen zijn lijkt me. Na wat lezen op forums kwam ik er achter dat de top mounts van de schokdempers van een super zacht soort schuimrubber zijn dat je gewoon kan zien bewegen:



Dat zorgt er voor dat de schokdemper over een slag van een halve cm zijn werk dus eigenlijk niet kan doen. En aangezien de dempers een kleinere slag maken dan de wielen zit er bij de wielen dus iets van 0.5 a 1 cm ongedempte beweging, wat zeker niet helpt om de wielen netjes aan de grond te houden. Dus hoog tijd om die eens te vervangen voor iets fatsoenlijks, een setje Strongflex PU bussen.
Interessant! Ik ga er eens op letten en wellicht ook vervangen.

Wat zijn jouw ervaringen met het sper? Tevreden?

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 12 jan 2022, 12:37

Eigenlijk heb ik het sper nog steeds niet zo goed uit kunnen testen en heb dus nog steeds niet echt een goede mening gevormd. Mijn drift skills zijn door de jaren heen wat roestig geworden, dus ik heb wat oefening nodig om weer wat vertrouwen te krijgen. Daarnaast vind ik de E90 nog wat moeilijk aan te voelen. In de basis vind ik hem erg onderstuurd, dat is met een flinke dot gas natuurlijk makkelijk op te lossen en gaat hij zo over in overstuur. Maar de hoeveelheid gas die daarvoor nodig is vind ik lastig aan te voelen, want na het chippen heeft hij zo veel koppel dat je ook makkelijk in meteen achterstevoren staat als je (veel) te veel gas geeft. Ook is de vermogensopbouw van de turbodiesel wat vertraagd en vervolgens vrij heftig vergeleken met een N/A benzine motor.

Verder is het tegenwoordig wat druk en weinig ruimte op de openbare weg, dus mijn planning is om een keertje een driftdagje te pakken en wat meer gevoel voor de auto te krijgen. Maar op het moment zit dat er niet in vanwege de coronamaatregelen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 12 jan 2022, 12:47

Ik met spoed dat sper regelen en dan ga je niet eens elke bocht skeef?! :lol: :lol:

Mijn sper doet het nog steeds super. Misschien wel het fijnste sper wat ik ooit onder een BMW heb gehad. Verder ook geen bijgeluiden of iets.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 12 jan 2022, 13:25

matthyssie schreef: 12 jan 2022, 12:47 Ik met spoed dat sper regelen en dan ga je niet eens elke bocht skeef?! :lol: :lol:
Nee dat is wel echt een tegenvaller he. In m'n hoofd was ik toch minder roestig dan ik dacht, maar nadat hij een keertje in een halve seconde bijna overdwars stond dacht ik dat het toch wat handiger was om eerst wat te oefenen op een plek waar dat wat beter kan. :lol:

Overigens vind ik het in zo'n situatie ook nog steeds lastig dat het een automaat is. Voor m'n gevoel heb ik toch iets meer controle als ik nog een koppelingspedaal heb om in te trappen. :oops: Nou heb ik ondertussen wel het links remmen aardig onder de knie, maar of het al een reflex is zal zich in zo'n situatie nog een keer moeten bewijzen. :lol:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 12 jan 2022, 13:39

Met een diesel vind ik het ook wel lastiger maar nog wel te doen, je kan minder goed even een snelle dot gas geven en zo de achterkant even laten schrikken. Ik kan mij voorstellen dat een automaat dit alleen maar versterkt idd. Je moet meer gooien met de auto en al voorspellen hoeveel gas je ongeveer nodig hebt.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 12 jan 2022, 14:22

Maar die automaat kan toch gewoon in manuele modus? Mee eens dat een diesel behoorlijk explosief is qua vermogensopbouw, maar bij mij gaat t perfect. :df:

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 12 jan 2022, 14:38

De automaat kan inderdaad prima in M, het enige 'probleem' daarmee is dat ik normaal altijd gewoon in D rij en daardoor minder goed weet hoe hij op het gas reageert in elke versnelling. De oplossing zou natuurlijk zijn om gewoon vaker zelf in M te gaan rijden, maar daar ben ik dan vervolgens te lui voor als het ook automatisch kan. :lol:

Dat het bij jou prima gaat met de 330d automaat is voor mij ook het bewijs dat het prima kan, ik heb dus vooral oefening nodig... Hoe staat het eigenlijk met de jouwe? Is dat ding al eens gechipt naar 300+ pk? :blink:

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Robin » 12 jan 2022, 14:39

matthyssie schreef: 12 jan 2022, 12:47 Ik met spoed dat sper regelen en dan ga je niet eens elke bocht skeef?! :lol: :lol:

Mijn sper doet het nog steeds super. Misschien wel het fijnste sper wat ik ooit onder een BMW heb gehad. Verder ook geen bijgeluiden of iets.

Nee. Dat : HIER KOMT DE DOOD!!! dat hoor jij al niet eens meer :kikker:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2022, 14:40

Ik vind een handbak atmo benzine ook veruit makkelijkste te controleren in drift.
Voelt fijner om de koppeling erbij te (kunnen) pakken en idd vermogensopbouw is beter beheersbaar in een atmo benzine

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Marc Sierra, ParaChris, Semrush [Bot] en 55 gasten