BMW E90 330d Msport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 26 aug 2022, 16:04

Na lang wachten was het eindelijk zo ver, de nieuwe versie van de H&R stabilisatorstangen zijn in huis.

Naast de stabi's had ik al een half jaar een set PU bussen voor het achterste subframe klaar liggen. Ik heb toen gekozen voor de gele versie van Strongflex, die zijn 90 ShA, tov rood dat 80 ShA is. Op de nieuwere M2, M3, M4 zit het subframe zelfs direct aan het chassis zonder enig rubber er tussen, dus zal het hier vast ook weinig problemen opleveren om het zo stug mogelijk te maken. Aluminium bussen was ook een optie, maar dan wordt het monteren waarschijnlijk echt een drama, dus daar wilde ik niet aan beginnen. Powerflex heb ik ook nog aan gedacht, maar 4 bussen kosten dan rond de 300 - 330 euro, terwijl Strongflex maar rond de 120-130 is. Het enige nadeel van de Strongflex bussen is dat de 2 achterste bussen 1 geheel zijn en daarom in het subframe geperst moeten worden, tov de 2 delige Poweflex bussen.

En aangezien ik toch bezig was met de achteras wilde ik het meteen goed doen door ook de brace van een E92 te monteren. Tweedehands was ie een paar tientjes, dus baat het niet dan schaadt het niet. :tooth:

Alle nieuwe spulletjes klaar om te gaan monteren.

Afbeelding

Aangezien de achteras veel meer werk is dan de voorkant ben ik maar met de achterkant begonnen. De eerste stap was alles los te maken rond het subframe, waarbij ik me al zorgen maakte om de remleidingen die los moesten. Het voelde ook al meteen alsof ze niet graag los wilden gaan komen. Maar eerder gaf Rogerb gelukkig de goede tip om de koppeling even te verwarmen. Dus eventjes de nieuwe heat gun die ik laatst besteld had er op gezet en beide leidinkjes kwamen zonder problemen los. :blink:

Ook de droplinks van de stabilisatorstang waren niet echt van plan los te gaan. Het helpt daarbij ook niet dat een leeghoofd op de design afdeling bij BMW daar een plat kantje aan de droplink gemaakt heeft dat 1 mm breed is zodat er geen normale steeksleutel op past. :roll: Maar de heat gun even op de moer gehad te hebben kwam de moer mooi los en kon ik met een waterpomptang zorgen dat hij niet mee ging draaien.

Daarna was het tijd om de oude rubbers uit het subframe te verwijderen. Ik had al het nodige gelezen over hoe anderen dat gedaan hadden, wat eigenlijk altijd was door ze eruit te persen met een draadeind en een dop die net op de rand van het metaal valt, maar helaas had ik geen dop die dat formaat was. Nou heb ik in het verleden bij een Sierra ook meerdere keren de bussen uit het subframe geperst en daar deed ik het altijd door een grote dop tussen chassis en subframe te zetten en dan het subframe op te krikken zodat de auto net niet los komt van de assteunen, zodat het gewicht van de auto dus de bus eruit probeert te drukken. Dus datzelfde ook hier geprobeerd, maar dat gaf totaal geen effect. Eerder had ik wel al gelezen dat het verwarmen van de bussen ook helpt om ze eruit te krijgen. Dus terwijl het gewicht van de auto op de rubber bus steunde weer de heat gun erbij gepakt en het subframe rondom de bus opgewarmd. Het had een tijdje nodig, maar langzaam kwam er beweging in de bus. Die heat gun is met deze klus wel echte mijn nieuwe vriend geworden. :tooth:

Afbeelding

Dan weer even het subframe wat verder omhoog krikken zodat er genoeg druk op de bus blijft staan.

Afbeelding

Tot dat hij er uit sprong.

Afbeelding

Het monteren van de voorste bussen was daarna een eitje, die zijn in 2 delen en duw je er zo van de onderkant en bovenkant in. Maar de achterste bussen zijn een geheel en hebben een flink brede rand die door het subframe heen moet. Dus ook hier weer geprobeerd of ie er dmv het gewicht van de auto in wilde, maar helaas, bij lange na niet. Verwarmen was natuurlijk ook geen optie met de nieuwe bussen, dus uiteindelijk met een M16 draadeind in de weer geweest om ze door het gat heen te trekken. Nadat de bus 10x scheef het gat in getrokken werd ging hij de 11x keer gelukkig wel recht en kon ik hem meteen verder trekken tot hij er helemaal doorheen was.

Nadat alle bussen vervangen waren heb ik het subframe verder laten zakken om zo de oude stabi tussen de auto en subframe vandaan te hengelen.

De originele stabi naast de nieuwe H&R.

Afbeelding

En een beetje dichterbij zodat de originele breinaald ook echt zichtbaar is.

Afbeelding

Daarna de nieuwe H&R stang er weer tussen weten te hengelen en toen alles weer vast geschroefd.

De nieuwe subframe bussen.

Afbeelding

Afbeelding

En de H&R stabi.

Afbeelding

En als laatste de brace van de E92.

Afbeelding

De voorkant van de auto moet nog gedaan worden, maar ik was wel blij toen de achterkant klaar was want er waren best een paar onderdelen waar ik tegenop zag, zoals het verwijderen van de oude subframe rubbers, het monteren van de eendelige nieuwe bussen, het loshalen van de remleidingen en ook het verwisselen van de stabilisatorstang. Het terug monteren van de 4 lange bouten van het subframe was uiteindelijk ook nog een lastig puntje dat ik niet voorzien had. Doordat het hele subframe los geweest en gezakt was was het een stukje verschoven en het weer precies op de goede plek krijgen zodat de bouten in de gaten wilden viel niet mee. Uiteindelijk ben ik denk ik zo'n 2 volle dagen aan het klussen geweest, waarbij ik een hoop tijd kwijt was met 'tooltjes' zoeken en uitproberen hoe het wel en niet lukte.

Heb er daarna nog eventjes mee gereden, want ik was wel benieuwd hoe het nu aanvoelt ondanks dat de voorste stang er nog niet onder zit. Ik voelde wel al dat hij 'makkelijker' stuurt en het buitenste voorwiel een minder zwaar leven heeft dan voorheen. Maar om echt te voelen hoe de balans is heb ik nog te weinig gereden.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door TLRS » 26 aug 2022, 18:18

Langzaam maar zeker, sehr schon!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 26 aug 2022, 23:55

Erg goed bezig zeg, fijne upgrades verwacht ik. Was origineel ook nog het idee voor mijn 125d. Ben benieuwd hoe je het vind!

Misschien qua banden ook iets wat stijver is dat maakt hem wel af qua rijden denk ik. Goodyear supersports!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 01 sep 2022, 09:56

Deze week nog eventjes bezig geweest om ook de voorkant van de auto aan te pakken. De voorste stabilisatorstang los schroeven was een fluitje van een cent, zeker vergeleken met hoe dat aan de achterkant zit. Ik was ook echt verbaasd hoe weinig de originele voorste stabi weegt. Hij is natuurlijk hol, maar je zou bijna denken dat ie van aluminium of plastic is. De stang van H&R is denk ik iets van 3x zwaarder ofzo. Zo'n holle stang is wel echt een mooi concept, lekker licht en toch vrij stijf. De stabi stangen van Hardrace zijn wel hol, maar vanwege de extra knik die bij de mijne in de voorste stang nodig is past de Hardrace niet. Die extra knik is in de H&R stang overigens ook minder groot dan origineel, maar gelukkig past het net. Ook heb ik maar meteen de rubbers vervangen door PU bussen van Strongflex. De originele rubbers zijn toch vrij zacht en dat doet de werking van de stijvere stang ook weer gedeeltelijk teniet.

Afbeelding

Tegelijk met de stabi heb ik meteen maar nieuwe TRW drop links gemonteerd. De auto maakte al een tijdje een klapperend geluid op hobbelige wegen, dus ik denk dat er ondertussen wat speling op de kogels van de drop links zat.

Afbeelding

Wel jammer dat de voorste en achterste stang allebei maar 1 oog hebben en dus niet verstelbaar zijn.

Afbeelding

Wel echt een gemiste kans vind ik en ook wel vreemd eigenlijk, want voor bijna alle andere 3 serie modellen zijn ze wel verstelbaar:
E30: voor 3 weg / achter 2 weg
E36: voor 2 weg / achter 2 weg
E46: voor 2 weg / achter 3 weg
E9X: voor 1 weg / achter 1 weg
F3X: voor 2 weg / achter 1 weg
G2X: voor 1 weg / achter 1 weg

Verder heb ik van TLRS nog een setje camber plates. Dit zijn eigenlijk een soort tussen platen, dus je gebruikt nog steeds de originele topmounts. Deze plaat schroeft daar boven op en verschuift op die manier de 3 draadeinden een stukje. De platen zijn 5 mm dik, dus de auto komt wel een heel klein beetje hoger te staan. Maar dat komt eigenlijk wel prima uit aangezien hij ook iets lager komt te staan door de M3 armen en het feit dat de bovenkant van de veerpoot naar binnen komt door deze platen en ook door de sleuf waarmee camber origineel al te stellen is.

Op de platen stond heel handig al een L en R, inclusief een pijltje wat de voorkant is.

Afbeelding

Eigenwijs dat ik ben heb ik de platen andersom gemonteerd en ook een stukje gedraaid. :tooth: De platen geven namelijk naast meer negatief camber ook wat meer caster, en ik wilde meer toename in caster dan in camber.

Na het monteren van de camber plates moest de auto natuurlijk wel uitgelijnd worden. Dat was uiteindelijk maar goed ook, want de sporing van de achteras klopte ook niet meer nadat deze los geweest was.

Afbeelding

Uiteindelijk gekozen om minder camber op de achterwielen te zetten. Eigenlijk was m'n bedoeling om ze op -1°00' te zetten, maar de verstelling van de excentrische bout ging niet verder dan waar ze nu op staan. Toen de achterkant afgesteld was stonden ze beide rond de -1°20', maar de rechterkant is gek genoeg daarna veranderd naar -1°10', waarschijnlijk als gevolg van het afstellen van de voorkant. Helaas zag ik het pas toen ik weer thuis was en ik vond het verschil nou ook niet zo groot om ermee terug te gaan.

Verder camber aan de voorkant op -1°30' laten zetten. Met de veerpoten helemaal naar binnen geschoven in de stelgaten zat links op -1°40' en rechts op -1°50', dus iets meer zou ook nog mogelijk zijn.

Gek genoeg zat het caster op ~8 graden, wat zo goed als hetzelfde is als dat het vorig jaar was zonder camber plates. Het zou nu toch echt meer moeten zijn aangezien de bovenkant van de veerpoot een stukje naar achteren verplaatst is. Maar ik heb altijd al m'n twijfels bij de nauwkeurigheid van de caster meting bij uitlijnen, aangezien dat alleen gebeurt op het moment dat het stuur heen en weer gedraaid wordt.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 01 sep 2022, 10:41

Jan Terwolde schreef: 26 aug 2022, 23:55 Erg goed bezig zeg, fijne upgrades verwacht ik. Was origineel ook nog het idee voor mijn 125d. Ben benieuwd hoe je het vind!

Misschien qua banden ook iets wat stijver is dat maakt hem wel af qua rijden denk ik. Goodyear supersports!
Ik ben ook erg benieuwd hoe het bevalt, de eerste indrukken zijn in ieder geval erg goed!

Wat banden betreft zat ik eerst aan de Goodyear supersports te denken, maar ben ik toen op aanraden van Thys voor de goedkope Chinese banden gegaan. :lol: Wat de volgende banden gaan worden weet ik nog niet. Qua grip en stuurgedrag lijken de supersports me wel de ideale band, maar als je een beetje wil spelen met de auto zijn ze denk ik te goed.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 01 sep 2022, 10:44

Als het droog is wel, maar als het nat is kun je prima ermee scheef. Ik heb nu Thys zen type bandjes besteld dus 1 op 1 vergelijk hier straks :df: .Hoop dat ik mij niet ga ergeren aan het extra zetten van de auto.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 01 sep 2022, 10:48

Welke heb je nu besteld dan?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 01 sep 2022, 11:15

Goodride - SA57 XL M+S

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 01 sep 2022, 11:46

Jan Terwolde schreef: 01 sep 2022, 11:15 Goodride - SA57 XL M+S
Dat is weer een andere dan Marc, die waren in die tijd niet leverbaar helaas.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 01 sep 2022, 16:49

matthyssie schreef: 01 sep 2022, 11:46
Jan Terwolde schreef: 01 sep 2022, 11:15 Goodride - SA57 XL M+S
Dat is weer een andere dan Marc, die waren in die tijd niet leverbaar helaas.
Al ervaring met de Goodrides? Beter dan de Tristars?

M + S, is dat niet een halve winterband?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door jessedehaan » 01 sep 2022, 20:29

Respect Marc, wat een klus en upgrade zeg, en wat een interessante foefjes, want subframe rubbers zijn ..#*.

De achterkant moet nu toch muurvast liggen en vloeiend/soepen gaan schuiven? Ook omdat de dikte van een stabi meer quadratisch dan lineair impact heeft? Van 15mm naar 18mm (en harde stabirubbers natuurlijk) maakte op mijn E46 al een wereld van verschil. (En runflats/harde wangen inderdaad ook).

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 05 sep 2022, 17:02

De dikte van de stabi is zelfs tot de 4e macht, dus nog een heel stuk sneller dan quadratisch! En aangezien de achterste stang van 13 mm hol naar 20 mm massief gegaan is is het een wereld van verschil. Volgens mij zou de H&R zo'n 6x stijver moeten zijn dan de originele.

Nu alles er onder zit en de auto netjes uitgelijnd is heb ik iets meer de balans aan kunnen voelen. Waar de auto eerst wilde gaan ondersturen heeft hij nu nog gewoon volop grip. De grens ligt echt een stuk verder weg nu en de auto voelt lichter en levendiger aan, echt een gigantische verbetering!

Toen ik begin van het jaar een dagje Driftsport deed was de auto echt een drama, onderstuur, onderstuur en nog eens onderstuur. En daar bovenop was het gaspedaal erg moeilijk doseerbaar vanwege een agressieve mapping van het gaspedaal die ik per ongeluk meegekregen had bij de tuning bij VVT. Het plan was dan ook om beide zaken op te lossen voordat ik weer een driftdagje zou doen. De mapping van het gaspedaal was snel opgelost en nu is eindelijk ook het onderstel zoals ik het wilde hebben, al kan het best zijn dat er nog wat kleine verbeterpuntjes gedaan kunnen worden in de toekomst.

Nu beide pijnpunten verholpen zijn was het dus tijd voor een herkansing bij Driftsport. Ik was echt erg benieuwd hoe de auto het nu zou doen en ik werd niet teleurgesteld. Het gaspedaal is prima doseerbaar nu en qua balans is de auto ook erg netjes. Hij heeft nog wel een beetje onderstuur maar dat is niet zo erg. Deze keer was het grootste probleem voor het driften ik zelf. Zelfs op de goedkope Chinese Tristar bandjes op een natte baan heeft de auto nog een hoop grip. Dwars gaan was niet zo'n probleem, maar ik vond de hoeveelheid grip toch best hoog, waardoor de snelheid (voor mij) ook best hoog lag. Aangezien ik niet zo'n geoefende drifter ben gaf me dat weinig tijd om te bedenken wat precies te doen. Om die reden toch maar beslist om nog een keertje 'drift slicks' te huren bij Driftsport. Daarmee was de hoeveelheid grip op de achterwielen echt heel laag, wat er voor zorgde dat ik wat extra tijd had om te bedenken wat ik precies moest doen. :lol: De grip achter was zelfs zo laag dat ik niet eens gas hoefde te geven om dwars te gaan, de bocht een beetje fel insturen was genoeg om de achterkant te laten glijden. Gedurende de dag lekker kunnen oefenen, ook met het links remmen, wat toch wel een hoop extra controle geeft. Eigenlijk had ik aan het eind nog weleens m'n eigen banden willen proberen, maar veel tijd was er niet meer en ik had ook geen zin om rijtijd te verspillen door banden te gaan wisselen.

Ook leek het me wel leuk om een keertje een video vanaf de zijkant van de auto te maken. Ik maakte me wel een beetje zorgen of de zuignap van de Gopro vast zou blijven zitten, dus voor de zekerheid 2 touwtjes er aan vastgebonden naar de kofferbak. Als hij los zou laten zou hij in ieder geval aan de auto blijven bungelen, ipv door de volgende deelnemer platgereden te worden. Maar hij heeft het goed uitgehouden, aan het eind van de middag zat de zuignap nog steeds goed vast. Waar ik dan wat minder over nagedacht had was dat het misschien wel een beetje nat zou zijn. Hetgeen het meeste te zien is is water op de lens. Volgende keer misschien toch een andere plek kiezen. :tooth:


Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 12 jan 2023, 12:24

Een paar maandjes terug kwam DFJEF met het idee om een group buy van Öhlins Road & Track sets te doen via TVM Works in Dongen. Ik had in de tijd daarvoor al een hoop positieve reviews gelezen over de R&T en zat er al over te denken om een set te gaan bestellen. Hetgeen me tegenhield was toch de prijs en de twijfel of het voor een daily wel een goed idee zou zijn. Ik wilde namelijk niet een auto die oncomfortabel zou worden en daar was ik wel bang voor met spring rates die veel hoger zouden worden (voorkant van 26 N/mm (Eibach Pro) naar 70 N/mm (Öhlins), achterkant van 80 N/mm (Eibach Pro) naar 120 N/mm (Öhlins)). Met de group buy kon er nog een beetje korting vanaf en dat trok me over de streep om het toch te proberen. Mocht het niet bevallen konden ze altijd weer verkocht worden, maar ik kon me toch ook niet voorstellen dat al die positieve reviews onterecht zouden zijn.

Na het bestellen duurde het wel een flinke tijd voordat de sets uiteindelijk ook echt geleverd werden, ondanks dat alles wel op voorraad moest zijn. Öhlins zat blijkbaar net in een verhuizing van magazijnen, maar ondanks dat duurde het echt veel te lang. Qua product staat de naam Öhlins hoog aangeschreven, maar qua logistiek is het wel echt een drama. Ongeveer 2,5 maand wachten op het versturen van een product dat gewoon op vooraad is. :roll: Uiteindelijk werd mijn set net voor de kerst geleverd.

Afbeelding

Als je het dan thuis hebt liggen kriebelt het wel om het vlot onder de auto te monteren. Dus maar snel de doos open gemaakt en bekeken wat er allemaal in zat. Het ziet er echt super netjes uit, bijna zonde om het onder de auto te schroeven waar je het niet kan zien.

Afbeelding

Het monteren ging redelijk vlotjes. Ik had natuurlijk al eerder de veren en dempers vervangen, dus dan weet je precies hoe alles los moet. Vooral de voorkant gaat lekker vlot bij de E90, dus die als eerste even gedaan.

Afbeelding

Aan de achterkant was ik iets langer bezig. Het platform voor de hoogteverstelling van de veer was een beetje onhandig monteren ten op zichte van alleen een losse veer en ook de schokdemper monteren was wat lastiger dan normaal vanwege de verstelregeling aan de bovenkant. Maar uiteindelijk die er ook onder gekregen.

Afbeelding

Qua rijhoogte heb ik aangehouden wat Öhlins aanbeveelt. Dat is ongeveer hetzelfde als hoe de auto stond met de Bilstein B12 set en is wat mij betreft wel laag genoeg. Voor de demping staat hij nu 15 clicks vanaf hard, wat in het midden is van de setting die Öhlins adviseert voor straatgebruik (10 - 20 clicks).

Qua rijden is het wel echt een vooruitgang, bochten voelen een stuk strakker aan en de overgangsranden in fly-overs worden netjes strak weg gedempt zonder dat het de auto maar iets doet. Verder is het comfort er zeker niet op achteruit gegaan, ondanks de veel stijvere veren rijdt de auto in sommige situaties zelfs comfortabeler dan eerst. Uiteindelijk doet de demping denk ik een stuk meer voor het comfort dan de veren. Wat dat betreft kan je wel voelen dat de Öhlins een slag beter zijn dan de Bilstein B8. Ik wil de demping nog eens wat harder gaan zetten om te kijken hoe dat voelt, maar voorlopig voelt dit al heel erg goed aan!

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 12 jan 2023, 12:39

Zie het driftverhaal en filmpje nu pas. Vermogen is leuk idd maar het moet ook nog goed doseerbaar zijn, fijn dat dat nu opgelost is en vind het best aardig gaan, klaar voor Papenburg zou ik zeggen.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door TLRS » 12 jan 2023, 14:06

Mööi spul! Is het uiteindelijk meer of minder dan 2k geworden?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2023, 22:01

Ziet er idd heel mooi uit en top dat het goed bevalt :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Fabian » 12 jan 2023, 22:30

Top! Ik was er ook superhappy mee op de 1M.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door DFJEF » 12 jan 2023, 22:35

Het was wel even een "avontuur" om de spullen geleverd te krijgen inderdaad, maar het wachten waard. :D

Goed om (nogmaals :wink: ) te zien, dat de set goed bevalt. :thumbup:

Veel :df: gewenst !!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door StefanW » 13 jan 2023, 10:56

Dikke set!

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door JdBn » 13 jan 2023, 11:36

Nice die Ohlins! En ook iemand die bij TVM komt dus :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 16 jan 2023, 12:37

Bedankt allemaal! :D
Knot schreef: 12 jan 2023, 12:39 Zie het driftverhaal en filmpje nu pas. Vermogen is leuk idd maar het moet ook nog goed doseerbaar zijn, fijn dat dat nu opgelost is en vind het best aardig gaan, klaar voor Papenburg zou ik zeggen.
De doseerbaarheid was idd drama, maar daarnaast was de balans van de auto aan het begin ook belabberd. Nu de Ohlins er onder zitten ben ik wel benieuwd naar de nieuwe balans. De voorste veren zijn namelijk 2.7x zo stijf geworden en de achterveren 1.5x, wat in principe weer een meer onderstuurde balans zou moeten geven. Maar eerst maar eens weer een keertje testen voordat er dingen gewijzigd gaan worden. Op zich snap ik de keuze van Ohlins niet om voor een combinatie van 70/120 N/mm veren te gaan. Daarmee voldoet het ook niet meer aan het 'flat-ride principe' waarbij de achterkant een iets hogere frequentie moet hebben dan de voorkant om zo de auto sneller te stabiliseren, iets dat ze vanuit OEM wel altijd doen. Overigens kan ik niet zeggen dat ik kan merken dat daar iets zou missen nu.

Wat betreft Papenburg, daar wil ik zeker nog weleens heen, maar weet niet of ik nu al zo ver ben. Ik had natuurlijk wel één van de betere filmpjes gepost. :lol:
TLRS schreef: 12 jan 2023, 14:06 Mööi spul! Is het uiteindelijk meer of minder dan 2k geworden?
Helaas wel meer dan 2k, maar ik had ook niet verwacht dat het daar onder zou uitkomen, dan had de korting wel heel hoog uit moeten vallen.
DFJEF schreef: 12 jan 2023, 22:35 Het was wel even een "avontuur" om de spullen geleverd te krijgen inderdaad, maar het wachten waard. :D

Goed om (nogmaals :wink: ) te zien, dat de set goed bevalt. :thumbup:

Veel :df: gewenst !!
Nogmaals bedankt voor het regelen en alle tijd die je er nog ingestoken hebt toen bleek dat het een avontuur werd. Ik ben benieuwd hoe jouw set gaat bevallen!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 27 jan 2023, 16:39

Toen ik de 330d kocht vond ik het wel een minpuntje dat er een lederen interieur inzat ipv het alcantara dat mijn vorige 320d had. Ik heb toen uiteindelijk het volledige interieur overgezet van de 320d naar de 330d. Het enige nadeel daarvan was dat ik de stoelverwarming moest gaan missen. Nou voelt de alcantara bekleding wel een stuk minder koud dan leer, maar toch is stoelverwarming wel lekker om te hebben. En daarnaast zitten er 2 schakelaars in de auto die niets meer doen.

Dus er bleef toch in m'n achterhoofd zitten om toch weer eens stoelverwarming terug te krijgen in de auto. Maar ik ben dan wel zo kieskeurig dat het dezelfde bekleding moet zijn als ik nu heb en ook handmatig verstelbare stoelen moeten zijn, want de lederen stoelen waren half elektrisch en die vond ik veel te hoog zitten. Er werd me alleen wel duidelijk dat zulke stoelen vinden erg lastig ging worden, zeker als ze ook nog eens in nette staat moeten zijn.

De andere optie was zelf stoelverwarming inbouwen. Bij BMW bleken alle onderdelen los bestelbaar te zijn en ook stond er op youtube een tutorial hoe het precies zou moeten. Dus de afgelopen tijd heb ik wat onderdeeltjes besteld, de verwarmingsmatjes voor de rugleuning, zitting en voor het uitschuifbare deel van de zitting. Daarnaast moest ik ook een nieuw kabelboompje voor onder de stoel hebben en het beugeltje waar de verwarmingsmodule inklikt. De modules zelf had ik nog van de stoelen gehaald voor ik ze in de 320d zette, aangezien de stoelverwarming daar toch niet ging werken.

Stoelverwarming inbouwen is best een flinke klus waar ik ook wel een beetje tegen op zag, en meerdere dagen geen bestuurdersstoel in je auto hebben is toch wat onpraktisch. En daarnaast heeft de stoel er, ondanks dat hij er nog netjes uitziet, toch al een aardig leven op zitten, iets van 345.000 km in de 320d en daarna nog 25k in de 330d ofzo. Maar ik had al een tijdje geleden een zelfde interieur te koop zien bij een demontagebedrijf. Het interieur kwam uit een Engelse auto met ongeveer 80k mijl op de teller. Dus de linker stoel was in dit geval de bijrijdersstoel waar zo te zien niet erg veel op gezeten was, en dus een perfecte basis voor mij om als nieuwe, verwarmde, bestuurdersstoel te gaan dienen. En als ik dan toch bezig ben ook maar meteen de verstelbare lendesteun inbouwen, aangezien ik op langere ritten weleens last begin te krijgen van mijn onderrug.

Nadat ik het interieur opgehaald had was er natuurlijk weinig reden meer om niet snel aan de slag te gaan met het uit elkaar trekken van de stoel. Aangezien het in de garage niet echt lekker vertoeven is in de winter heb ik maar even een oud kleed uitgerold in de woonkamer. Op die manier blijft de vloer een beetje gespaard en hoef ik geen kou te lijden. :tooth:

Na een beetje puzzelen met wat hulp van internet was de stoel aardig gestript. Helaas brak er wel een nokje af dat zorgt dat het uitschuifbare gedeelte van de zitting er niet helemaal uit kan. Eigenlijk valt het volgens mij niet uit elkaar te halen zonder dat dit afbreekt, maar gelukkig zorgt de bekleding er ook voor dat het gedeelte niet te ver uitgeschoven kan worden.

Afbeelding

Het pompje waarmee de wangen van de stoel opgepompt worden.

Afbeelding

En het klepje waarmee het oppompen/leeglopen geschakeld wordt.

Afbeelding

Beide heb ik vervangen door een compleet setje dat ik van eBay had, waarbij ook de oppompbare lendesteun aangesloten zat, die simpel over de staaldraden in de rugleuning gehangen wordt.

Afbeelding

Daarna begon alleen het lastigere werk, de verwarmingsmatten in de zitting en rugleuning maken. Het uitschuifbare gedeelte van de zitting was wel simpel, daar zat de bekleding gewoon om een randje geklikt en was er zo af te halen zodat het schuimrubber eruit kon.

Afbeelding

Vervolgens zitten er al plakkers op het verwarmingsmatje waarmee hij op het schuimrubber plakt.

Afbeelding

Daarna ben ik verder gegaan met de echte zitting. Die was al een stuk minder makkelijk om te doen. De bekleding zitten namelijk met zogenaamde 'hog rings' aan het schuimrubber gehaakt. Eerst dacht ik nog de hog rings open te buigen en later weer dicht te knijpen. Maar bij ringetje 2 was ik daar al van terug gekomen en heb ik nieuwe hog rings inclusief tang besteld op Amazone. Met het doorknippen van de oude hog rings was de bekleding snel van het schuimrubber af.

Afbeelding

Op het schuimrubber is goed te zien dat het een bijrijdersstoel was, aangezien de afdruk van seat occupancy sensor er duidelijk op staat. Een bestuurdersstoel heeft die natuurlijk niet nodig dus heb ik die er af getrokken en daarna het verwarmingsmatje er op geplakt.

Afbeelding

En daarna was het een tijdje pielen om alle nieuwe ringen vast te knijpen tussen het schuimrubber en de bekleding.

Als laatste was de rugleuning aan de beurt. Die was toch wel echt vervelend om te doen aangezien aan de zijkant een groot plastic frame zit waar de airbag in zit. Het plastic frame zit aan de bekleding vast waardoor deze niet erg flexibel is om bij de hog rings te komen om ze door te kunnen knippen.

Afbeelding

Maar uiteindelijk toch heel de hoes er af kunnen krijgen.

Afbeelding

Eerst even kijken hoe de verwarmingsmat precies moet komen te zitten.

Afbeelding

En daarna voorzichtig vast geplakken en zorgen dat er zo min mogelijk vouwen in de mat zitten, wat nog best lastig is bij de wangen van de rugleuning.

Afbeelding

Na een hoop ergernis en talloze scheldwoorden zat de bekleding ook weer netjes er omheen.

Afbeelding

Daarna werd het weer wat simpeler, de stoel weer in elkaar zetten, inclusief het nieuwe kabelboompje en verwarmingsmodule aan de onderkant van de stoel.

Afbeelding

En als laatste natuurlijk nog even een uitsparing in de plastic kap van de stoel maken voor de schakelaar van de lendesteunverstelling.

Afbeelding

Waarna de stoel eindelijk in de auto gezet kon worden. Hij zit duidelijk een stuk steviger dan mijn oude stoel. De lendesteunverstelling werkt ook zoals het hoort en de stoelverwarming doet het heerlijk in deze koude dagen. :swinging:

Afbeelding

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 27 jan 2023, 16:46

WAT een klus man, hulde dat je het weer zo netjes (en werkend) in elkaar hebt gekregen!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2023, 17:21

idd wat een klus! Wel gaaf dat je het zo uitgebreid hebt gepost. leuk om te lezen en mooi gedaan weer :)

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door DFJEF » 27 jan 2023, 17:29

Netjes hoor. Lekker bezig geweest ! :thumbup: :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Spijkerhard en 60 gasten