BMW E90 330d Msport
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
- bartb
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW E90 330d Msport
Ik had het linkje bij Autodoc opgeslagen en ook gezien dat hij al een tijdje niet op voorraad was. Toen dacht ik vorige week laat ik weer eens kijken. Was hij toevallig op voorraad en direct besteld. 5min later stond hij weer op “niet op voorraad” dus ik denk dat ze er echt maar 1 gehad hebben.
Inmiddels ook m3 achterstabi in Litouwen besteld + powerflex inserts.
Inmiddels ook m3 achterstabi in Litouwen besteld + powerflex inserts.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Als jij nou even eerst test met alleen de m3 stabi achter, dan weet ik of ik de Eibach misschien niet eens nodig heb.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Ondertussen heb ik nog een mail naar Eibach gestuurd wanneer de stabilisatorstangen weer leverbaar zijn, maar kreeg vanochtend een (onduidelijke) reactie dat hij niet meer geproduceerd zou worden.
Daarna heb ik nog even gebeld met de importeur van KW en ST of de KW/ST stabilisatorstangen door Eibach geproduceerd worden en wel leverbaar zijn. Blijkbaar worden ze niet door Eibach gemaakt, ondanks dat de diameters precies hetzelfde zijn. Maar ook de KW en ST sets zijn niet meer leverbaar, ondanks dat ze bij verschillende webshops nog wel op de site staan.
Misschien toch nog maar eens opnieuw gaan kijken of een rechte stabilisatorstang aan de voorkant echt niet gaat passen. Want volgens mij is een H&R of M3 stang ondertussen nog de enige optie.
Daarna heb ik nog even gebeld met de importeur van KW en ST of de KW/ST stabilisatorstangen door Eibach geproduceerd worden en wel leverbaar zijn. Blijkbaar worden ze niet door Eibach gemaakt, ondanks dat de diameters precies hetzelfde zijn. Maar ook de KW en ST sets zijn niet meer leverbaar, ondanks dat ze bij verschillende webshops nog wel op de site staan.
Misschien toch nog maar eens opnieuw gaan kijken of een rechte stabilisatorstang aan de voorkant echt niet gaat passen. Want volgens mij is een H&R of M3 stang ondertussen nog de enige optie.
- bartb
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW E90 330d Msport
Oh shit, dat meen je niet.
Ik heb destijds een vraag neergelegd bij Fineline over of een whiteline stabi zou passen. Dat hebben ze toen doorgestuurd naar Whiteline Australië. Helaas niks meer van gehoord toen.
Ik heb destijds een vraag neergelegd bij Fineline over of een whiteline stabi zou passen. Dat hebben ze toen doorgestuurd naar Whiteline Australië. Helaas niks meer van gehoord toen.
-
Online
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E90 330d Msport
Mannen, hou er rekening mee dat de remleidingen van chassis naar subframe en op het subframe zelf erg fragiel zijn. Als de wartel klem zit, draai je boel zo af.
En 1 bout van de droplink brak af.
En 1 bout van de droplink brak af.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Dat met die remleiding wartel die klemde heb ik aan de voorkant van mijn 320d gehad, wat een ellende was dat. Bedankt voor de herinnering! Alles maar even goed in de WD40 zetten voor ik dingen los ga halen.
Verder dacht ik afgelopen zondag nog een complete set stabi's van Eibach gevonden te hebben. Op Ebay Duitsland was er een verkoper die er 4 sets beschikbaar had staan, dus ik ging er vanuit dat de verkoper ze echt zelf had liggen. Maar gisteren weer een email dat mijn bestelling geannuleerd werd omdat het toch niet leverbaar is. Ik word er moedeloos van.
- Rogerb
- Berichten: 1555
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: BMW E90 330d Msport
Met die remleiding komt bijna altijd door oxidatie tussen de leiding en de coating waardoor deze uitzet in de wartel. Ik doe altijd met verfbrander/föhn bij de wartel verwarmen zodat de coating smelt. Kan je daarna losdraaien en natuurlijk wel even in tectyl zetten.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Dat is een goeie, bedankt voor de tip!Rogerb schreef: ↑30 mar 2022, 12:12 Met die remleiding komt bijna altijd door oxidatie tussen de leiding en de coating waardoor deze uitzet in de wartel. Ik doe altijd met verfbrander/föhn bij de wartel verwarmen zodat de coating smelt. Kan je daarna losdraaien en natuurlijk wel even in tectyl zetten.
Verder ben ik nog gaan kijken naar andere opties wat betreft de stabilisatorstang. Ik zat te denken of de motor van de elektrische stuurbekrachtiging misschien geroteerd kan worden zodat deze niet meer in de weg zou zitten. Misschien zou de motor een stukje gedraaid kunnen worden, of misschien dat de stekkers aangepast kunnen worden, maar of een rechte stang dan zou passen blijft gissen. Dus een stang met een knik er in zou toch echt het beste zijn.
Om die reden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een mail naar H&R in Duitsland gestuurd om te vragen of ze de set voor de E9x/E8x niet aan kunnen passen zodat deze op alle auto's past, net als die van Eibach. Ik verwachtte er niet veel van, maar proberen kan altijd natuurlijk. Maar ik kreeg vanmiddag een mail van H&R terug dat ze hier toevallig net mee bezig zijn en dat de aangepaste sets vanaf midden/eind mei leverbaar moeten zijn!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E90 330d Msport
Kijk dat is fijn!
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
In een ander topic ging het laatst over de snelheidsmeter en of het bereik goed matcht met de snelheid die de auto kan halen. Voordat mijn auto gechipt was moest deze 250 km/u halen, dus de 260 km/u meter voldeed daarmee net. Alhoewel de meter ook altijd te veel aangeeft, dus zal het nog steeds op het randje geweest zijn.
Na het chippen zou de begrenzer op 250 km/u ook verwijderd moeten zijn en met het extra vermogen zou hij zo'n 270 km/u moeten kunnen halen verwacht ik. In dat geval is de teller tot 260 toch een beetje jammer. Gelukkig zijn er makkelijk tellers te vinden die tot 280 lopen, dus via Onderdelenlijn.nl heb ik een tellerunit van een 335d gescoord.
Helaas kan je zo'n teller er niet gewoon in zetten. Het chassisnummer en tellerstand van de auto staan namelijk in de teller opgeslagen, maar ook in een andere module in de auto. Als het chassisnummer van de tellerunit niet overeenkomt met het chassisnummer in de rest van de auto krijg je een stip tussen de km-stand en de dagteller wat aangeeft dat ermee geknoeid is. Ook schijnt de hoogste km-stand van de auto of tellerunit op het display gezet te worden als deze afwijken van elkaar.
Dus dan maar op een andere manier, de 'nieuwe' tellerunit uit elkaar slopen om het wijzerplaatje van de snelheidsmeter over te zetten naar mijn eigen teller.
Eerst de kap er af
Daarna de naalden verwijderd
En de printplaat van de achterkant afgehaald, aangezien de tellerplaat van de achterkant los gehaald moet worden
En dan eindelijk de tellerplaat los
Daarna met m'n oude tellerunit precies hetzelfde gedaan en de tellerplaten omgewisseld en de units weer in elkaar gezet. De naalden weer netjes terug gezet zodat ze allemaal op 0 stonden. Toen de unit weer in de auto gezet. En voila, alle meters staan een stukje verkeerd nadat het contact aangaat.
Tellerunit er weer uit en opnieuw de naalden eraf en er weer op, tot ze allemaal netjes op 0 staan als het contact aangaat.
Maar daarmee klopt de snelheidsmeter en de indicator voor de cruise control natuurlijk nog niet, want die denken nog steeds dat de schaal maar tot 260 loopt. Gelukkig is er een handig programmatje waarmee je de tellerunit kan calibreren, genaamd Perfect Toolbox.
Bij het uitlezen van de unit kreeg ik ook te zien waarom de meter altijd een te hoge snelheid aangeeft. Bij 116 echte km's geeft hij 120 aan op de teller. Mijn vorige E90 deed precies hetzelfde, iets waar ik me altijd aan geergerd heb. Zeker als je de digitale snelheidsmeter ingeschakeld hebt en die de werkelijke snelheid aan laat geven ziet het er erg knullig uit.
Dus nu naast het calibreren van de meter naar 280 km/u ook meteen de afwijking er uit gehaald.
Eventjes getest met de cruise control op 120 om te zien of de snelheidsmeter en de cruise control indicator de goede snelheid aangeven.
Toch niet helemaal, blijkbaar zijn de stappenmotortjes niet helemaal lineair. Dus nog een kleine aanpassing gedaan en daarna klopt het netjes.
Na het chippen zou de begrenzer op 250 km/u ook verwijderd moeten zijn en met het extra vermogen zou hij zo'n 270 km/u moeten kunnen halen verwacht ik. In dat geval is de teller tot 260 toch een beetje jammer. Gelukkig zijn er makkelijk tellers te vinden die tot 280 lopen, dus via Onderdelenlijn.nl heb ik een tellerunit van een 335d gescoord.
Helaas kan je zo'n teller er niet gewoon in zetten. Het chassisnummer en tellerstand van de auto staan namelijk in de teller opgeslagen, maar ook in een andere module in de auto. Als het chassisnummer van de tellerunit niet overeenkomt met het chassisnummer in de rest van de auto krijg je een stip tussen de km-stand en de dagteller wat aangeeft dat ermee geknoeid is. Ook schijnt de hoogste km-stand van de auto of tellerunit op het display gezet te worden als deze afwijken van elkaar.
Dus dan maar op een andere manier, de 'nieuwe' tellerunit uit elkaar slopen om het wijzerplaatje van de snelheidsmeter over te zetten naar mijn eigen teller.
Eerst de kap er af
Daarna de naalden verwijderd
En de printplaat van de achterkant afgehaald, aangezien de tellerplaat van de achterkant los gehaald moet worden
En dan eindelijk de tellerplaat los
Daarna met m'n oude tellerunit precies hetzelfde gedaan en de tellerplaten omgewisseld en de units weer in elkaar gezet. De naalden weer netjes terug gezet zodat ze allemaal op 0 stonden. Toen de unit weer in de auto gezet. En voila, alle meters staan een stukje verkeerd nadat het contact aangaat.
Tellerunit er weer uit en opnieuw de naalden eraf en er weer op, tot ze allemaal netjes op 0 staan als het contact aangaat.
Maar daarmee klopt de snelheidsmeter en de indicator voor de cruise control natuurlijk nog niet, want die denken nog steeds dat de schaal maar tot 260 loopt. Gelukkig is er een handig programmatje waarmee je de tellerunit kan calibreren, genaamd Perfect Toolbox.
Bij het uitlezen van de unit kreeg ik ook te zien waarom de meter altijd een te hoge snelheid aangeeft. Bij 116 echte km's geeft hij 120 aan op de teller. Mijn vorige E90 deed precies hetzelfde, iets waar ik me altijd aan geergerd heb. Zeker als je de digitale snelheidsmeter ingeschakeld hebt en die de werkelijke snelheid aan laat geven ziet het er erg knullig uit.
Dus nu naast het calibreren van de meter naar 280 km/u ook meteen de afwijking er uit gehaald.
Eventjes getest met de cruise control op 120 om te zien of de snelheidsmeter en de cruise control indicator de goede snelheid aangeven.
Toch niet helemaal, blijkbaar zijn de stappenmotortjes niet helemaal lineair. Dus nog een kleine aanpassing gedaan en daarna klopt het netjes.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: BMW E90 330d Msport
Ziet er goed uit! Redelijk precisiewerkje met die tellernaalden, ik had géén idee dat je die kon kalibreren/instellen maar ergens ook niet verbazend als je ziet hoeveel er aftermarket geprogrammeerd kan worden met een laptop en een kabel voor de E8x/E9x generaties.
-
Online
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E90 330d Msport
Knap werk!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E90 330d Msport
Inderdaad knap dat je zoiets zelf kan! Ik had hem gewoon uit de teller laten blijven lopen denk ik aangezien zoiets laten doen altijd net even te duur uit valt..
Cruise control op mijn 125d zetten ook niet een mooi klusje voor je?
Cruise control op mijn 125d zetten ook niet een mooi klusje voor je?
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Ik vind het juist altijd wel leuk, zo'n beetje projectje. Maar voor ik er aan begin gaat er eerst een hoop uitzoekwerk in zitten. Zeker in dit geval, aangezien ik geen gedoe wilde hebben met een niet kloppende km-stand.
Wat overigens ook wel leuk is, bij sommige motortypes kan je de verbruiksmeter als olietemperatuurmeter instellen. De schaal op het tellerplaatje klopt dan wel niet, maar daar zijn wel andere voor te krijgen. Helaas in mijn geval stuurt de computer van de N57 de olietemperatuur niet naar de tellerunit en daarom werkt het dus niet.
Als het wel zou werken kan je nog een leuke toevoeging doen, de variabele oranje/rode ring rond de toerenteller zoals de M3 dat heeft. Die kan je er vrij makkelijk in knutselen met onderdeeltjes die voor ring van de cruise control gebruikt worden. Maar die ring wordt dus aangestuurd op basis van de olietemperatuur, dus in mijn geval werkt dat ook helaas niet. Maar aan de andere kant, veel meer toeren dan 4000 draait hij toch niet, dus moet je het rode gebied dan al bij 2500 laten beginnen als de motor koud is?
@Jan, cruise control inbouwen lijkt me best een leuk ding om te doen. Het begint natuurlijk met de hardware beschikbaar hebben. Maar ik wil je er best mee helpen hoor. Ik heb alleen geen ervaring met het coderen van een ander type BMW dan een E90.
Wat overigens ook wel leuk is, bij sommige motortypes kan je de verbruiksmeter als olietemperatuurmeter instellen. De schaal op het tellerplaatje klopt dan wel niet, maar daar zijn wel andere voor te krijgen. Helaas in mijn geval stuurt de computer van de N57 de olietemperatuur niet naar de tellerunit en daarom werkt het dus niet.
Als het wel zou werken kan je nog een leuke toevoeging doen, de variabele oranje/rode ring rond de toerenteller zoals de M3 dat heeft. Die kan je er vrij makkelijk in knutselen met onderdeeltjes die voor ring van de cruise control gebruikt worden. Maar die ring wordt dus aangestuurd op basis van de olietemperatuur, dus in mijn geval werkt dat ook helaas niet. Maar aan de andere kant, veel meer toeren dan 4000 draait hij toch niet, dus moet je het rode gebied dan al bij 2500 laten beginnen als de motor koud is?
@Jan, cruise control inbouwen lijkt me best een leuk ding om te doen. Het begint natuurlijk met de hardware beschikbaar hebben. Maar ik wil je er best mee helpen hoor. Ik heb alleen geen ervaring met het coderen van een ander type BMW dan een E90.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E90 330d Msport
volgens mij is cruise inbouwen alleen de hendel plaatsen en coderen.
- Hitz
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E90 330d Msport
Leuke mod!
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: BMW E90 330d Msport
Knap gedaan en mooi opgelost!
- Kasteel
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: BMW E90 330d Msport
Mooie klus!
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Bedankt allemaal!
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Tijd om weer eens het stabilisatorstang gebeuren af te stoffen.
Een aantal maanden geleden was de voorste stabilisatorstang van Eibach ineens niet meer leverbaar. Er werd toen door de importeur gezegd dat deze half juni weer leverbaar zou zijn. Dus ik heb toen maar besloten te wachten. Ondertussen zou de aangepaste H&R set dan ook leverbaar geweest zijn, maar aangezien ik de achterste stabilisatorstang van de M3 al heb liggen wilde ik toch graag de dikkere 28 mm van Eibach voor de voorkant hebben. Maar half juni was voorbij en nog steeds geen stabilisatorstang online te koop, dus de importeur maar weer eens gebeld hoe het zat. Blijkbaar was de planning verschoven naar 1 augustus dat hij weer beschikbaar zou komen. Aangezien 1 augustus nu alweer achter ons ligt en er online nog steeds niets te koop was heb ik maar weer de telefoon gepakt om de importeur te bellen. Nu bleek de planning weer verschoven te zijn naar oktober... Ondertussen ben ik er wel een beetje klaar mee en mag Eibach die stabilisatorstang steken waar de zon niet schijnt.
Gelukkig is ondertussen de set van H&R aangepast en leverbaar. Die dacht ik bij Autodoc te bestellen aangezien zij altijd wel voordelig zijn. Maar de laatste tijd/tegenwoordig zijn de kortingen daar afgeschaft ofzo en is de H&R kit inclusief verzendkosten bij bv Hardeman en BimmerProducts goedkoper dan bij Autodoc. Toen H&R de set aangepast heeft hebben ze alleen niet het artikelnummer aangepast. Dus je moet nu goed opletten dat je geen oude voorraad krijgt die alsnog niet past. Om die reden had ik nog even contact met H&R opgenomen om te vragen hoe ik zeker weet dat ik de goede set binnen ga krijgen. Maar alle bestellingen bij H&R zijn vanaf begin juni de nieuwe set.
Aangezien ik nog altijd nieuwsgierig ben naar hoe de verschillende stabilisatorstangen zich verhouden tot elkaar heb ik ook eens gevraagd of ze wilden vertellen wat de spring rate is van de H&R stangen. En tot mijn verrassingen waren ze niet terughoudend in dit te vertellen. Dus bij deze de data:
Origineel voorkant: 90 N/mm
27 mm H&R: 128.7 N/mm
Origineel achterkant (13mm dik vermoed ik): ~7 N/mm
20 mm H&R: 37.5 N/mm
Mooi natuurlijk dat ze deze data delen. Maar ik snap er eerlijk gezegd niet veel van. Op de site van Eibach is namelijk te vinden dat de originele M3 stang aan de voorkant 34 N/mm is en de achterkant van de M3 (22.5 mm dik) 19.6 N/mm is. Volgens de site van Turner Motorsport zou de M3 stang 6.5% stijver zijn dan de gewone E90, dus op bais van de data van Eibach zou de gewone dus zo'n 32 N/mm moeten zijn ipv 90 N/mm.
Nu heb ik nog even gedacht dat de data van H&R in lbs/in zou moeten zijn ipv N/mm. 90 lbs is dan gelijk aan 15.76 N/mm, wat zo bijna precies de helft is van de 32 N/mm. Een factor 2 verschil kan ik nog begrijpen aangezien de slag van een stabilisatorstang wat onduidelijk is, of je dan de slag van de stabi aan beide kanten van de auto meeneemt of alleen aan 1 kant. Dus daarom heb ik nog even gecheckt bij H&R of de N/mm wel klopte, maar ze verzekerden me dat het toch echt in N/mm is.
Eerder had ik al eens een formule gevonden om de stijfheid van de stabilsatorstang af te schatten:
Als ik hier de maten van de achterste stabilisatorstang invul (A = 21 cm, B = 75 cm, C = 44.5 cm, D = 20 mm) kom ik op 92.67 lbs/in uit voor de 20 mm dikke H&R stang. Dit klopt dan weer perfect met de afschatting die ik eerder gemaakt had in dit overzicht, wat op basis was van de 112 lbs/in voor de originele M3 versie wat vermeld staat op de site van Eibach:
Op basis van alles kan ik me niet voorstellen dat de data die H&R opgeeft klopt. Verder zijn de M-sport en Eibach veren voor de voorkant van een E90 ongeveer 25 N/mm. Dat de stabilisatorstang dan ruim 3.5x zo stijf zou zijn als de veren lijkt me niet waarschijnlijk.
Ik ben erg benieuwd wat jullie denken van de waarden die H&R opgeeft.
Een aantal maanden geleden was de voorste stabilisatorstang van Eibach ineens niet meer leverbaar. Er werd toen door de importeur gezegd dat deze half juni weer leverbaar zou zijn. Dus ik heb toen maar besloten te wachten. Ondertussen zou de aangepaste H&R set dan ook leverbaar geweest zijn, maar aangezien ik de achterste stabilisatorstang van de M3 al heb liggen wilde ik toch graag de dikkere 28 mm van Eibach voor de voorkant hebben. Maar half juni was voorbij en nog steeds geen stabilisatorstang online te koop, dus de importeur maar weer eens gebeld hoe het zat. Blijkbaar was de planning verschoven naar 1 augustus dat hij weer beschikbaar zou komen. Aangezien 1 augustus nu alweer achter ons ligt en er online nog steeds niets te koop was heb ik maar weer de telefoon gepakt om de importeur te bellen. Nu bleek de planning weer verschoven te zijn naar oktober... Ondertussen ben ik er wel een beetje klaar mee en mag Eibach die stabilisatorstang steken waar de zon niet schijnt.
Gelukkig is ondertussen de set van H&R aangepast en leverbaar. Die dacht ik bij Autodoc te bestellen aangezien zij altijd wel voordelig zijn. Maar de laatste tijd/tegenwoordig zijn de kortingen daar afgeschaft ofzo en is de H&R kit inclusief verzendkosten bij bv Hardeman en BimmerProducts goedkoper dan bij Autodoc. Toen H&R de set aangepast heeft hebben ze alleen niet het artikelnummer aangepast. Dus je moet nu goed opletten dat je geen oude voorraad krijgt die alsnog niet past. Om die reden had ik nog even contact met H&R opgenomen om te vragen hoe ik zeker weet dat ik de goede set binnen ga krijgen. Maar alle bestellingen bij H&R zijn vanaf begin juni de nieuwe set.
Aangezien ik nog altijd nieuwsgierig ben naar hoe de verschillende stabilisatorstangen zich verhouden tot elkaar heb ik ook eens gevraagd of ze wilden vertellen wat de spring rate is van de H&R stangen. En tot mijn verrassingen waren ze niet terughoudend in dit te vertellen. Dus bij deze de data:
Origineel voorkant: 90 N/mm
27 mm H&R: 128.7 N/mm
Origineel achterkant (13mm dik vermoed ik): ~7 N/mm
20 mm H&R: 37.5 N/mm
Mooi natuurlijk dat ze deze data delen. Maar ik snap er eerlijk gezegd niet veel van. Op de site van Eibach is namelijk te vinden dat de originele M3 stang aan de voorkant 34 N/mm is en de achterkant van de M3 (22.5 mm dik) 19.6 N/mm is. Volgens de site van Turner Motorsport zou de M3 stang 6.5% stijver zijn dan de gewone E90, dus op bais van de data van Eibach zou de gewone dus zo'n 32 N/mm moeten zijn ipv 90 N/mm.
Nu heb ik nog even gedacht dat de data van H&R in lbs/in zou moeten zijn ipv N/mm. 90 lbs is dan gelijk aan 15.76 N/mm, wat zo bijna precies de helft is van de 32 N/mm. Een factor 2 verschil kan ik nog begrijpen aangezien de slag van een stabilisatorstang wat onduidelijk is, of je dan de slag van de stabi aan beide kanten van de auto meeneemt of alleen aan 1 kant. Dus daarom heb ik nog even gecheckt bij H&R of de N/mm wel klopte, maar ze verzekerden me dat het toch echt in N/mm is.
Eerder had ik al eens een formule gevonden om de stijfheid van de stabilsatorstang af te schatten:
Als ik hier de maten van de achterste stabilisatorstang invul (A = 21 cm, B = 75 cm, C = 44.5 cm, D = 20 mm) kom ik op 92.67 lbs/in uit voor de 20 mm dikke H&R stang. Dit klopt dan weer perfect met de afschatting die ik eerder gemaakt had in dit overzicht, wat op basis was van de 112 lbs/in voor de originele M3 versie wat vermeld staat op de site van Eibach:
Op basis van alles kan ik me niet voorstellen dat de data die H&R opgeeft klopt. Verder zijn de M-sport en Eibach veren voor de voorkant van een E90 ongeveer 25 N/mm. Dat de stabilisatorstang dan ruim 3.5x zo stijf zou zijn als de veren lijkt me niet waarschijnlijk.
Ik ben erg benieuwd wat jullie denken van de waarden die H&R opgeeft.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E90 330d Msport
Je had mij trouwens nog gevraagd destijds wat ik onder de e90 330i had en ik dacht origineel maar niets is minder waar, zit h&r onder!
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Mooi, dat is denk ik toch de beste om te hebben. Heb nog niemand gezien die daar niet tevreden over was.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E90 330d Msport
Kom gerust een rondje meerijden!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marc Sierra, ParaChris en 59 gasten