Martijn's Renault Mégane RS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2016, 16:12

Hoewel ik de Volvo een prima auto vond en het naar mijn mening inmiddels een erg fijne daily was geworden, besefte ik me toch iedere keer als ik in de MINI reed dat het voor mij een beetje te saai was. Daarnaast kwamen m'n vriendin en ik een tijdje geleden tot de conclusie dat we roadtrips eigenlijk het leukste soort vakantie vinden. De Volvo is prima om ergens heen te rijden, maar saai om ter plekke te boenderen, de MINI prima om ter plekke te boenderen maar te laag/lawaaiig/etc om erheen te rijden. Dus de nieuwe daily moest een hot hatch worden, in het C-segment. Dan ook maar de naar mijn mening leukste rijdersauto in dat segment, de Mégane RS.

Dus al een tijdje het aanbod (ook in Duitsland) in de gaten gehouden, maar ondanks dat je ze nog best veel ziet, voldeed het niet allemaal aan mijn wensen. Ik wilde sowieso het Cup-pakket (want met sperdifferentieel), en bij voorkeur een gele en als het heel ff kon ook nog eentje met de Recaro's. Onlangs een auto op het spoor gekomen, die aan alle wensen voldeed: origineel Nederlandse auto uit 2010, 63.000km, traceerbaar verleden, Cup-pakket, geel, Recaro's. Verkoper bleek ook nog eens een geschikte kerel, en we konden er samen prima uit komen qua inruildeal met de Volvo. Mocht iemand het kenteken herkennen, dat kan kloppen, want de gebroeders Nauta maakten er ooit een test mee voor op de site die je nu zit te lezen: http://www.driving-fun.com/521/home/tes ... ellow.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; - de foto's zijn overigens van hogere kwaliteit dan de test. :tooth:

Donderdag de deal rond gemaakt en vrijdag reed ik hiermee weg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auto is precies zoals ik hem zelf ook graag samengesteld zou hebben:
- Cup 2 pakket (19", sperdifferentieel, lager/stugger onderstel, grotere voorremmen)
- Recaro's in stof (ook met leer geen stoelverwarming mogelijk)
- Sportmonitor (display met olietemp, G-krachten, 0-100, verschillende gaspedaalmappings, etc)
- Pack Visibilité (dagrijverlichting, meesturende bi-Xenon autodimmende binnenspiegel, etc)
- Pack Essentiel (regensensor, lichtsensor, gescheiden airco)
- 3D Sound by Arkamys (destijds de dikste radio, met Bluetooth/carkit etc)

Voor de rest gewoon een erg strakke auto, met als enige cosmetische dingen wat sporen op de achterbumper en een beetje instapschade aan de bestuurdersstoel… en velgen die gebruikt zijn voor braille-parkeren. Auto is helemaal standaard, op andere software na. De verkoper wist niet van welke aanbieder, wat mij niet direct een fijn gevoel opleverde. Na een beetje speurwerk bleek de eerste eigenaar er echter mee bij Fastchip te zijn geweest voor software op maat, dat is zo'n beetje dé tuner op Renault-gebied. :forum:

Uitdraai wist ik ook nog ergens te vinden (wiel-pk's):
Afbeelding

De Volvo had me (los van best wel wat onderhoud) niet veel misdaan, maar deze ruil was er toch eentje waar ik niet heel erg rouwig om werd:

Afbeelding

Meteen vanaf het ophalen (en tijdens de proefrit eigenlijk al) heb ik een "klik" met de auto. Tuurlijk, stukje cognitieve dissonantie tov je nieuwe aanschaf, maar het rijdt en stuurt gewoon erg mooi. Ik heb niet echt klaverblad-drift-ambities, dus ik vind voorwielaandrijvers nog steeds erg leuk om mee te spelen. Na 5 jaar daarmee hoeken is een exemplaar met sper ineens wel erg gaaf... waar ik voorheen tegen de gripgrens aan liep te duwen met gas en stuur, geef je nu juist nog wat gas bij om de neus verder naar binnen te krijgen.

Terwijl ik even snel bovenstaande foto's had gemaakt, gaf een vriend van me aan in de buurt te zijn voor een fotoshoot. Leuk, meteen ff afgesproken om te assisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Tot onze grote verbazing liep de Evora op 70-170 nauwelijks weg bij de Mégane, dus vlot is iig zeker... :df: Vrijdagavond heerlijk hier in de omgeving lopen boenderen met mijn grijnzende vriendin als passagier, heerlijke eerste dag met zo'n auto!

Maarrr.... goede voornemens zijn er om ingelost te worden! Een groepje vrienden zou dit weekend bij de Nürburgring zijn, dus besloten we meteen een hotelletje te boeken en zaterdag ook die kant op te gaan. Hoop drukte en regen onderweg, maar los van het RS-deel is ook het Mégane-deel van de auto best ok. Zaterdagmiddag lekker zitten kletsen en beetje bij de baan gekeken onder een paraplu, ietwat overschaduwd door dat nare ongeluk met die Civic op een Stresi-auto. 's Avonds gezellig met een clubje een steak van een steen gehad, ijs bij de Eisdiele in Adenau en na wat drankjes op een terras lekker in ons tijdelijke Duitse mandje gekropen...

Afbeelding

Zondag was het heerlijk weer, met ook de bijbehorende drukte en baansluitingen. Wederom lekker zitten kletsen en rondgekeken, maar ik was er natuurlijk ook om een rondje te doen. Dat was ook meteen het eerste rondje dat ik zelf ging doen, maar daarover zal ik even mezelf quoten uit het Nordschleife-topic:
MartijnGizmo schreef:[...]

Zondag toch een kaartje voor 1,5 ronde gekocht en de baan op gegaan voor m'n eerste keer. Twee jaar terug een keer meegereden en door de jaren heen al tig filmpjes gezien, maar ik vond het reuze meevallen. De hoogteverschillen en oneindig lijkende hoeveelheid bochten beteken gewoon dat je je een beetje moet beheersen. Ik wist gelukkig al vrij aardig waar de baan heen ging... en bij Adenauer Forst heb ik gewoon tijdig geremd en naar links ingestuurd. :tooth: Goed spiegelen, knipperlichtje aan als je aan de kant kunt en lekker binnen je eigen kunnen een rondje rijden. Ging vlot genoeg om het leuk te maken, en ik had geen moment het gevoel mezelf of anderen in gevaar te brengen. :df:

Dat betekent ook dat je met je nieuwe 300pk-auto na Karussell even aan de kant gaat voor een eerste generatie Yaris die veel harder rond durft, maar dat is toch juist zo mooi aan die baan?

Beide inzittenden met een vette grijs, dus missie geslaagd:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De dag weer met z'n allen afgesloten bij de Pistenklause en daarna huiswaarts gegaan. Nu gelukkig een stuk rustiger en droger, waarbij de Mégane vrij makkelijk doorliep naar 270 op de teller (een dikke 265 op de GPS). Het Cup-onderstel is inderdaad vrij stug, en ik snap dat er mensen zijn die dat too-much vinden, maar ik vind het eigenlijk prima te doen, ook op een rit van 3 uur zonder tussenstops.

Al met al een heerlijk weekend en een super kennismaking met deze auto. Zoals ik vanmorgen tegen een vriend van me zei: ik heb hier in 3 dagen tijd al meer plezier mee gehad dan met de Volvo in 2,5 jaar! :headbang:

Afbeelding

Is er dan helemaal niks te mekkeren? Nou, toch wel gelukkig! :tooth:
- motorgeluid: of vooral, het gebrek daaraan... gisteren genoeg inspiratie gehoord, dus dat is wel op te lossen
- audio: ondanks de 'dikke' radio kan het in geen velden of wegen tippen aan wat ik in de Volvo had... het is acceptabel, maar er mag tzt wel een subwoofertje bij
- de pedalen staan helaas zo dat 'heel-and-toe' mij met m'n grote voeten niet lukt in deze auto - voor de Fiesta/Focus ST zijn er spacers die onder de bevestiging gaan om het pedaal wat meer op gelijke hoogte met het rempedaal te plaatsen, misschien is er ook wel zoiets voor de Mégane
- geen hoogteverstelling op de gordels: die snijdt dus in je nek, afhankelijk van wat voor shirt je aanhebt
- stug onderstel: vind ik geen punt, maar als je in het donker hard over de Autobahn rijdt, 'bouncen' de koplampen nogal - in Nederland zijn gelukkig de snelwegen van betere kwaliteit en in de Randstad is toch bijna alles verlicht
- een deel van de Franse ergonomie, je kunt bijv. de Sport-knop (die verstopt zit achter het stuur) alleen bedienen als je eerst op de middentunnel de cruisecontrol uitzet. Maar dat zal ik dan maar karakter noemen…

De plannen op het wensenlijstje beginnen dan ook met "meer geluid" (naast luxe platen)... gevolgd door de rest die vast ook nog komt. :tooth:
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 25 jul 2016, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Rivanov » 25 jul 2016, 16:30

Mooi verhaal en prachtige wagen Martijn! :thumbup:

Tom
Berichten: 21727
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Tom » 25 jul 2016, 16:35

Hele gave auto!

Kleur, die stoelen, gele gordels :love:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Hielke » 25 jul 2016, 16:46

De beste hot hatch die er te koop is. Tractie met sperdiff is fenomenaal. Congrats.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2016, 16:49

Sorry, mijn DF-brein kan dit niet 'handelen'.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2016, 16:59

Ik ben even gaan liggen, maar het staat er nog steeds. Kan iemand even bevestigen dat Hielke iets positiefs gepost heeft?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31242
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door JP » 25 jul 2016, 17:08

...en dat terwijl je niet eens Andre bent...... :coffee:

Leuke auto Martijn...... :thumbup: veel plezier maar dat zal wel lukken...... :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2016, 17:19

MartijnGizmo schreef:Ik ben even gaan liggen, maar het staat er nog steeds. Kan iemand even bevestigen dat Hielke iets positiefs gepost heeft?
:mrgreen: :tooth:

ontopic, hele gave keuze!! en roadtrips zijn idd geweldige vakantie's :df:

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Zed240 » 25 jul 2016, 17:30

Echt een hele gave auto, blijf het ook een mooi model vinden! Zou in die prijsklasse waarschijnlijk ook mijn keuze zijn. Veel plezier er mee! :D

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Snipe » 25 jul 2016, 17:37

MartijnGizmo schreef:Ik ben even gaan liggen, maar het staat er nog steeds. Kan iemand even bevestigen dat Hielke iets positiefs gepost heeft?
Het is echt waar.

Hier, QFT:
Hielke schreef:De beste hot hatch die er te koop is. Tractie met sperdiff is fenomenaal. Congrats.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door StefanW » 25 jul 2016, 17:49

Leuk verhaal en dikke bak! Van 't weekend meerdere keren zien staan.

Maar waarom zat je in Duitsland te kijken? Deze auto heeft 1-2jaar te koop gestaan in Soest en stond op Autoscout. Ik zou namelijk dezelfde opties op de auto willen en deze kwam dan al erg snel naar boven :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2016, 17:55

In Duitsland vind je voor hetzelfde geld ook wel een 265 Trophy met een beetje speurwerk, dat is dan toch verleidelijk. :) Deze was 'speeltje van de baas', dus stond voorheen voor een wat hogere prijs te koop, hoefde toen niet persé weg. Nu nog niet trouwens, dus mooi dat we eruit gekomen zijn.

Ik besef me nu dat ik op 5 meter afstand naar je auto heb staan kijken terwijl je erin zat, ik meende dat je andere wielen en een andere uitlaat had. :bag:
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 25 jul 2016, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39736
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Arthur » 25 jul 2016, 17:56

Mooie kar :thumbup: Maar, oh jee, nu 2 auto's om te "modden". Als dat maar goed gaat :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door allen » 25 jul 2016, 18:13

Volgens mij deed hij dat ook al niet onverdienstelijk met de Volvo... :tooth:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Luca » 25 jul 2016, 18:13

Gefeliciteerd met deze nieuwe aankoop!

Als ik de auto zo bekijk, denk ik wel met weemoed terug aan mijn RS. Toen ik hem inruilde op de GTI 7 was hij in nieuwstaat. Heb hem helaas nog nergens (forum) terug gezien.

Ik herken je "kritische" punten. Vooral het onderstel is super hard. Radio is ook niet alles. Maar geef je gas dan ben je alles weer vergeten.

Een aanpassing van de uitlaat kan ook nog een leuke update zijn. Enkele hier die je daar meer over kunnen vertellen :wink:

V50 heeft je misschien minder rijplezier gebracht maar hij ziet er toch ook wel erg top uit. Ik denk dat de nieuwe eigenaar er een mooie goede auto aan heeft.

Veel plezier met de RS!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2016, 18:15

Ik vind het onderstel eigenlijk wel meevallen na alles wat ik gelezen/gehoord had, maar het is uiteraard erg persoonlijk wat je daarin prettig cq. te tolereren vindt.

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door MarcH » 25 jul 2016, 18:22

Ah, ik zat zaterdag bij Opa dus met een mede DF'er op het terras.

Gaaf apparaat! Kunnen ook goed hard rond op de Ring.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Niels » 25 jul 2016, 19:28

Super gaaf Martijn! :df:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Hielke » 25 jul 2016, 19:31

MartijnGizmo schreef:Ik ben even gaan liggen, maar het staat er nog steeds. Kan iemand even bevestigen dat Hielke iets positiefs gepost heeft?
Wat? Sta ik als zo'n negatieveling bij je aangeschreven? Mijn hemel, nee toch. Ik ben vaak kritisch. En met een reden. Maar negatief, mwooaaahhhh :D

Heb een paar maanden geleden op het punt gestaan een bod op zo'n RS uit te brengen. Een hele mooie grijze met bijna een ton kilometers met cup chassis en sper. Auto voelde als nieuw aan. Maar de hele mooie Recaro's zaten er niet in en dat heeft me weerhouden.

Nu ik zo positief ben Martijn, verwacht ik ook dat ik die schitterende gele kanarie eens in "full anger" over Assen of De Ring mag blaffen. Geen probleem toch? Mooi.

:wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Hielke » 25 jul 2016, 19:39

MartijnGizmo schreef:Ik vind het onderstel eigenlijk wel meevallen na alles wat ik gelezen/gehoord had, maar het is uiteraard erg persoonlijk wat je daarin prettig cq. te tolereren vindt.
Vond ik ook wel meevallen. Hij is hard, maar nooit gemeen hard. Als ze ergens af fabriek een sporteif onderstel weten te brouwen dan is het wel in Dieppe.

Enige zwakke punt dat ik tijdens de testrit opmerkte was dat de remblokken fading gevoelig zijn. Wel mooi progressief met een tijdige waarschuwing. Volgens de kenners op het Renault forum zijn de Carbon Loraine Rc5 en Pagid geel RS29 mooie alternatieven. Wel geven die agressievere blokken zo nu en dan een piepje. Maar zoals gezegd, de zwakte van de originele blokken ga je alleen bij heel agressief straatwerk en trackdays merken.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door sitechris » 25 jul 2016, 19:46

Prachtige RS. Ik mis de Megane RS nog regelmatig. Als rijdersauto echt een fenomenaal ding, maar wel erg spartaans qua vering. Ik heb zelf ook chip van Fastchip gehad en dat is echt top. Stock Megane is (zoals je ook in verhaal van Nauta kunt lezen) redelijk dood boven de 240 km/h. Met chip gaat dat stuk beter. Qua geluid heb ik goede ervaringen met de Milltek uitlaat. Vooral het geknetter in de uitlaat is erg vermakelijk.

ps.....persoonlijk vind ik de zwarte 18 inch velgen mooier en uiteindelijk geven 18 inch wielen net een tikje meer comfort. Zou je nog kunnen overwegen als het budget het toelaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door GTRene » 25 jul 2016, 21:40

mooi ding Martijn, veel DF gewenst, daar ben je al goed mee bezig zo te lezen :thumbup:

mooie stoelen ook, das toch net zoiets als de performance stoelen van BMW en die in de artega Gt zitten? ifso, die vind ik heerlijk zitten, zou ik ook best een setje van willen hebben voor zeg een honderd of 8 :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Mark 320iS » 25 jul 2016, 21:58

Gaaf man! Gefeliciteerd! Blijft een stoer ding zo een RS.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Peric » 25 jul 2016, 22:24

Zo dan! Dat is wel effe heel wat anders dan een V50.
Mooi apparaat met een mooie kleur erop.
Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Martijn's Renault Mégane RS

Bericht door Joopieboy » 25 jul 2016, 23:01

Absolute droombak, heel erg gaaf! Ben benieuwd. :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Estoque, Majestic-12 [Bot], Spinazie, Stefan R, Tom V en 122 gasten