Kinderzitjes: Ervaring gevraagd!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jussi

Kinderzitjes: Ervaring gevraagd!

Bericht door Jussi » 28 jun 2016, 11:26

Beste,

Misschien een minder sexy topic maar daarom zeker niet minder actueel. We zijn allemaal petrolheads maar wellicht ook vaders/moeders en dat betekent dat ons nageslacht even lekker en veilig moet kunnen zitten als ons.

Momenteel heb ik een zoontje dat 8 maanden oud is en ik ben al aan het uitkijken voor zijn volgende stoeltje. Momenteel zit hij in zo'n kuipje maar ik vind dat ding echt niet gebruiksvriendelijk of echt veilig. Je ziet dat het ding met bruusk remmen verschuift waardoor hij ook in een gevaarlijke positie zit met zijn nek om te slapen. Dat moet dus asap vervangen worden door een echt goed stoeltje.

Ik dacht momenteel aan de Recaro Young Sport Hero:

Afbeelding

Het krijgt goede reviews en het ziet er nog eens goed uit. Goed vanaf 9 tot 36 kg. Echter geen Isofix. Is dat echt noodzakelijk? Is het dan zoveel makkelijker om het stoeltje in en uit de auto te halen of hem te bevestigen?

Mijn zoontje weegt nu iets meer dan 8kg en leert nog maar net recht te zitten. Zou het dan al aangewezen zijn om hem in zulk zitje te zetten?

Graag jullie meningen en ook aanbevelingen.

frankie

Re: Kinderzitjes: Ervaring gevraagd!

Bericht door frankie » 28 jun 2016, 11:37

Ik zou altijd een Isofix stoeltje gebruiken, is het niet om het praktische, dan wel om de veiligheid. Goede Isofix stoeltjes zijn veiliger dan goede niet-Isofix stoeltjes.

Maar de kids moeten al wel echt goed kunnen zitten om in een dergelijke autostoel vervoerd te kunnen worden. Dat zou ik zeker niet te snel doen.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 jun 2016, 11:44

Ik heb puur voor de veiligste gekozen uit diverse testen. oa. ANWB en ADAC.

Daarbij scoorde de Cybex altijd het beste, dus deze besteld.

Afbeelding

Het is een doorgroei stoel.

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2016, 12:10

Ik heb altijd begrepen dat het achteruit vervoeren in maxicosi juist het veiligste is en je zolang mogelijk moet doen zolang ze daar goed in passen.

zittend vooruitkijkend bij hard remmen c.q. aanrijding met ergens achterop rijden komt er veel druk op de nek doordat het hoofd "naar voren wordt geslingerd" die er bij achteruit vervoer in maxicosi niet is. (immers dan word je kind door de kracht alleen maar meer in de maxicosi gedrukt ipv "er uit geslingerd")

ik heb mijn dochter pas met een maand of 14 in een gewone autostoel gedaan waarbij ze dus meekijkt in rijrichting.

daarvoor heb ik een maxi cosi tobi stoel gekocht, maar de keuze is idd enorm bij die stoelen. heb gekozen voor een gerenomeerde naam omdat ik het gevoel heb daarmee een veilige keuze te maken.
(daarnaast rij ik altijd veel defensiever als ik haar mee heb)

voor de duidelijkheid tm 14mnd had ik haar dus inzo'n maxicosi:

Afbeelding

nu in deze:

Afbeelding

frankie

Bericht door frankie » 28 jun 2016, 12:18

Klopt, achteruit vervoeren is veiliger. Daarom zo lang mogelijk in de maxicosi. Wij hadden voor de cosi altijd de easy base, ideaal, geen gehannes met gordels maar gewoon klik en klaar.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 jun 2016, 12:22

Dat achteruit zitten is misschien nog veiliger maar waar laat mijn kind zijn benen? En als de stoel meer van de achterbank komt te staan dan moet de voorstoel ook naar voren en zit je partner met de benen in het dashboard. Of je moet echt met een grote MPV komen.

Wij hebben ook zo lang mogelijk de maxi-cosi gebruikt maar een echte kinderstoel naar achteren is wel lastig.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2016, 12:43

klopt, daarom zei ik ook zo lang mogelijk achteruit :D

dus zodra het hoofdje/beentjes uit de maxicosi (die eerste dus) gaan steken is dat geen optie meer en zit je aan een gewone kinderstoel in rijrichting.

(al geloof ik dat ook die dingen over een jaar of 2 verplicht moeten worden gemaakt zodat een kind achteruit meereist... hoe ze dat voor zich zien met de ruimte geen idee. In een gemiddelde hatchback/station past dat nooit lijkt me zoals Tristan al aangeeft)

ErikS

Bericht door ErikS » 28 jun 2016, 13:03

Martijn_bmw schreef:Ik heb altijd begrepen dat het achteruit vervoeren in maxicosi juist het veiligste is en je zolang mogelijk moet doen zolang ze daar goed in passen.

zittend vooruitkijkend bij hard remmen c.q. aanrijding met ergens achterop rijden komt er veel druk op de nek doordat het hoofd "naar voren wordt geslingerd" die er bij achteruit vervoer in maxicosi niet is. (immers dan word je kind door de kracht alleen maar meer in de maxicosi gedrukt ipv "er uit geslingerd")

ik heb mijn dochter pas met een maand of 14 in een gewone autostoel gedaan waarbij ze dus meekijkt in rijrichting.

daarvoor heb ik een maxi cosi tobi stoel gekocht, maar de keuze is idd enorm bij die stoelen. heb gekozen voor een gerenomeerde naam omdat ik het gevoel heb daarmee een veilige keuze te maken.

Afbeelding

nu in deze:

Afbeelding
Exact dit.
Alleen vind ik dat de kleine er aardig los in zit, en de gordels nooit echt heel lekker strak zitten.

Knot

Bericht door Knot » 28 jun 2016, 13:08

Maxicosi met easybase was ideaad, alleen moest je eigenlijk wel een 5 of 7 serie hebben om het normaal te laten passen... of een hoge auto als de forester ging ook goed.

Nu stoeltjes van Romer, belangrijkste van zeg 1 tot 4 jaar vind ik dat je m onderuit kunt leggen (3 standen) als ze willen slapen. Uiteraard iisofix en gordel bevestiging dat als je auto isofix heeft je m daar ook mee vast kunt zetten.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 28 jun 2016, 13:31

Precies zoals Martijn zegt. Wij gebruiken voor onze dochter (4) nu een Romer:
Afbeelding

Onze zoon (20maanden) gebruikt de Tobi. Gaat prima in een 1-Serie.

Jussi

Bericht door Jussi » 28 jun 2016, 13:32

Het moet in de F31 passen en zelfs met dat kuipje heb je echt geen zeeen van plek. Een grotere stoel achterstevoren lijkt mij dan ook zeer opportunistisch.

Love the input, though. Keep it coming!

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 28 jun 2016, 13:39

Overigens wat Knot noemt is wel een waardevolle, de kantelstand van de stoel. Zo'n bungeld hoofdje is zo "sneu". :)
In de Maxi Cosi "kuip" liggen ze nog meer dus dat is ideaal op jongere leeftijd wanneer ze meer slapen.

Knot

Bericht door Knot » 28 jun 2016, 15:28

Eerst hadden we deze

Afbeelding

Daarna op de groei en toen Kevin niet meer in de maxicosi kon hebben we voor Madelon deze gekocht

Afbeelding

Het is makkelijker omdat je de gordel van de auto gebruikt, sneller in/uitstappen etc.

De bovenste zit nu in de E60 en de onderste in de Golf en hebben we 2 andere stoeltjes erbij gekocht om 2 auto's van 2 stoelen voorzien te hebben.

Toch bij lange ritten halen we het bovenste stoeltje uit de BMW en zetten we die in de Golf omdat ze daar gewoon lekkerder in zit, tikje onderuit en als ze in slaap valt ligt ze tenminste goed.

allen

Bericht door allen » 28 jun 2016, 15:53

Hier heb je een test van de stoel, nichtje hem
gemist hebben.
http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... 2012-2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb zelf een Maxi Cosi Axxis gehad. Ideaal toen ik een bus had en later in de Forester. Even opzij draaien en het kind eruit tillen of erin plaatsen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2016, 16:54

klopt die tobi heeft ook zo'n kiepstand. ideaal als ze wil slapen / in slaap valt.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 28 jun 2016, 21:55

http://www.maxi-cosi.com/car-seats/milofix.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Maxi Cosi Milofix.
Voelt erg degelijk, kan nog even achterste voren.
Zit vast met isofix en haak.
Maar of die tot 4 jaar geschikt is? Niet de ruimste.

http://www.britax-roemer.nl/autostoeltj ... x-ii-sict/" onclick="window.open(this.href);return false;
Romer Advansafix.
Lijkt was losser te zitten, maar komt echt niet los.
Zit vast met isofix, haak EN normale gordel.
Ruime stoel, zeker tot 4+ geschikt.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 28 jun 2016, 22:09

Maxi Cosi Pebble Plus tot +- 8 maanden gebruikt voor onze dochter. Ze vond hem niet meer fijn en kon al vroeg goed zitten. Toen de 2-way Pearl gekocht. Ze adviseren tot +- 15 maanden (ze is nu 10 maanden) achteruit en daarna vooruit. Deze stoel kan beide. Ook 3-traps kiepstand. De 2-way Pearl kan overigens alleen met Isofix; niet met gordel!

Isofix vind ik wel echt een uitvinding... Het kost alleen extra ruimte alhoewel met het stoeltje wat we nu hebben iets beter is dan met de Pebble Plus. Gelukkig is GF 1.62m :lol:

In de Porsche heb ik een Porsche stoeltje; volgens mij gemaakt door Recaro. Zowel gordel als Isofix mogelijk en met 3 traps kiepstand. Hier kijkt ze wel mee vooruit zodat ik haar toenemende smile kan zien als de toerenteller richting de 8000 rpm gaat :df:

Ze adviseren vanaf +- 9 maanden om naar een ander stoeltje te gaan. Ik denk dat je goed erop moet letten hoe ze zit.

Jussi

Bericht door Jussi » 28 jun 2016, 23:51

Fantastische input, heren! Inderdaad, een draaibaar zitje en tegen de richting zijn heel valide punten. Misschien is een stoel die van 9 maanden tot 12 jaar gaat ook wat teveel van het goede.

Ik ben dus op volgende gevallen:
http://int.recaro-cs.com/child-seat/recaro-zero1

Wat vinden we hiervan? Lijkt aan alle punten + extra te voldoen, niet?

Knot

Bericht door Knot » 29 jun 2016, 00:01

Sjoerd, het ligt ook erg aan de lengte van je kind, hoe fors hij of zij is en hoe sterk de nekspieren al ontwikkeld zijn. Niet puur de specs en richtlijnen van de fabrikant.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jun 2016, 09:06

Martijn_bmw schreef:Ik heb altijd begrepen dat het achteruit vervoeren in maxicosi juist het veiligste is en je zolang mogelijk moet doen zolang ze daar goed in passen.

Afbeelding

nu in deze:

Afbeelding

Wij hebben precies dezelfde stoeltjes gehad. In de ene auto met Isofix en in de andere auto zonder. Zolang je de gordels gewoon goed vastsjort en daar dus de tijd voor neemt (avond van tevoren inbouwen ipv 's ochtends als je haast hebt), dan zit het ook echt muurvast. Isofix is gewoon makkelijker en daardoor veiliger.

Let goed op de hoogte van de gordels voor de kleine. Deze zijn in de meeste stoelen instelbaar en die dien je dus vrijwel iedere maand of wat af te stellen!

Het voordeel van die Tobi vind ik dat je je kind echt in een goede slaapstand kunt vervoeren. Ze liggen dan niet helemaal dubbel met hun nek, zoals je in andere stoelen weleens ziet. En met remmen blijven ze in positie. Al rem ik nooit echt veel als ik met een kind aan boord rijd...

allen

Bericht door allen » 29 jun 2016, 09:12

Volgens mij heb ik de Axxis overigens nog liggen. In perfecte staat.
Draai- en slaapstoel voor nul euro, op voorwaarde dat je dat ding daarna doorgeeft ipv doorverkopen.
Kan zelf de herrie van een extra kind toch niet verdragen dus mag hier wel weg. :bag:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jun 2016, 12:10

Topic ff verplaatst aangezien het niet specifiek over auto's gaat.

Zelf goede ervaring met Maxi Cosi, de axxis is imho een hele fijne. Recaro heb ik ook, oogt leuk, best mooi en leuk voor de autoliefhebber maar een stoel van een echt kinderstoel merk als Romer of MC heb ik wel iets hoger staan om eerlijk te zijn.

Knot

Bericht door Knot » 29 jun 2016, 13:01

Vind ik ook, Recaro mooi design, hippe naam in de autowereld maar niet de beste voor je kroost.

Twist

Bericht door Twist » 29 jun 2016, 13:50

Jussi schreef:Het moet in de F31 passen en zelfs met dat kuipje heb je echt geen zeeen van plek. Een grotere stoel achterstevoren lijkt mij dan ook zeer opportunistisch.

Love the input, though. Keep it coming!
Wij hebben een Tobi in een F31. In kan in de stoel daarvoor (ben 1m90) niet lekker zitten, echt knieën tegen het dashboard. de Tobi is echter best lomp, de Priori SPS past een stuk beter (zelf in de 1 serie) Achteruit zal verwacht ik nog slechter passen!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 jun 2016, 15:42

Stoeltje rechts achter zetten....

Heb ik ook idd fijner met de ruimte

En als je alleen rijdt kan je er nog iéts beter bij als het nodig is....

Plaats reactie