G21 M340i en R52S, modje aan de BMW
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10385
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Nee joh dat valt wel mee. Loopt een minuut of minder nog denk ik 3000 toeren of zo? Dat staat gelijk aan iets van 120 km per uur gok ik, dan verbruik je laten we zeggen 12 liter in een uur. Dus 12 gedeeld door 60 is een halve liter of zo? Heel erg natte vingerwerk maar heel ver zal ik er ook niet naast zitten.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Eens met Tom dat valt wel mee, herrie is vanwege open wastegate en die iets hogere toeren is onbelast dus maakt ook weinig uit.
Een motor op bedrijfstemp gebruikt ong 1L per uur bij stationair draaien. Laat dat eens het 3 dubbele zijn bij zo’n koude start.
Dan is het 3L / 60min = 0,05L voor de eerste minuut
Een motor op bedrijfstemp gebruikt ong 1L per uur bij stationair draaien. Laat dat eens het 3 dubbele zijn bij zo’n koude start.
Dan is het 3L / 60min = 0,05L voor de eerste minuut
- Philipoo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Er uit programmeren! Is alleen maar om zo snel mogelijk je primaire cat op te warmen voor emissiewaarden. Ik heb het eruit gehaald (cat en koude start ) en mega blij met m'n rustige start
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Mijn workaround is heel zachtjes het gaspedaal indrukken, dan maakt ie wat minder toeren en veeeel minder herrie.
-
- Berichten: 51213
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Dit! Is ook echt niet goed voor de motor op die manier opwarmen op toeren, want nog geen olie in het blok.
Maarja 'milieu' gaat voor je eigen motorblokje he. Heb de cold start delete erop sinds mid 2020 ofzo. Wél even 20 s wachten met wegrijden, want hij bokt voordien dan nogal.
Ook meteen als je in D de boel opwarmt de startstop functie op OFF. Die onzin van je motor die bij elk verkeerslicht of tot nul stoppen afslaat als de motor nog niet op temp is, waanzin. Welke idioot dat heeft bedacht. Koude start(en korte ritten) zijn het MEEST 'funest' voor een motor.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Waarom heb je start stop niet ook laten uit programmeren? Is het eerste wat ik standaard doe, uit die zooi. En idd coldstart is ook alleen een mileu ding kan je ook mooi uitzetten
-
- Berichten: 51213
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Heb ik nog niet gedaan, want heb nog niet met Bimmercode of hoe ze ook heten wat aan deze kar gedaan.
- frankie
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Ik vind het wel lekker hoor, die cold start. Horen de buren tenminste dat ik wegga en mijn jongste staat met een grote grijns op zijn gezicht als ik start
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10385
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Met 911 is genant. Maar goed, m’n truck is erger en dat verdwijnt niet.
- Arthur
- Berichten: 39596
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Koude start M340i ken ik niet maar kan me er iets bij voorstellen, 330i klinkt dan al gewoon goed
- Marc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Het is een heel verschil of een motor onbelast 3000 toeren draait (stilstaand dus) of 3000 toeren bij 120 km/u. Stilstaand hoeft hij alleen zijn eigen draaiweerstand te overwinnen om 3000 toeren te draaien, met 120 moet hij de auto tegen de rijwind in duwen, wat toch iets van 35 pk kost bij die snelheid. Dus het verbruik zal nog veel lager zijn voor die ene minuut.tomgtr schreef: ↑22 apr 2022, 00:05 Nee joh dat valt wel mee. Loopt een minuut of minder nog denk ik 3000 toeren of zo? Dat staat gelijk aan iets van 120 km per uur gok ik, dan verbruik je laten we zeggen 12 liter in een uur. Dus 12 gedeeld door 60 is een halve liter of zo? Heel erg natte vingerwerk maar heel ver zal ik er ook niet naast zitten.
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10385
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Yes, klopt. Zoals Martijn ook zei. De 2 liter was ruim overdreven en zelfs mijn waarde. Zou ook wat zijn als je na 30 x starten een lege tank hebt.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Haha ik vind het ook wel lekker hoor. Vind hem erg stil bij warme start.
Heb wat collega’s met een Porsche (macan en 911) en als die warm zijn slaan ze ook nog een x hard aan. Dat mis ik wel met mijn auto met een warme start.
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Dat is bij de N55 wel het geval, maar de B58 start altijd alsof het 'cold start' is.
Dus elke start doorloopt die het proces met openstaande kleppen/wastegate.
Mij lijkt de oplossing van MHD of BM3 wel wat. Cold-start delete, maar dan met start-up 'roar'. Dus start is 1seconde ietsje feller, daarna gewoon normaal
Dus elke start doorloopt die het proces met openstaande kleppen/wastegate.
Mij lijkt de oplossing van MHD of BM3 wel wat. Cold-start delete, maar dan met start-up 'roar'. Dus start is 1seconde ietsje feller, daarna gewoon normaal
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Ja dat is top.
- frankie
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Dat ervaar ik toch anders hoor. De "echte" koude start is veel luider dan wanneer je gereden hebt, even geparkeerd, en vervolgens weer start. Die "start up roar" zoals je het noemt, is dan zo goed als afwezig
- veejay
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Startup roar aggressiveness en duration is ook allemaal met dezelfde cold start delete appjes aan te passen (voor BMW dan).
-
- Berichten: 51213
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Ik heb ook startup roar icm die cold start delete. Ik vinkte maar wat an:)
Maar merk niks van die roar overigens....
-
Online
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Ben geen fan van CSD. Auto“s waar ik dat bij heb gedaan lopen eerste minuut niet mooi stationair, horten en stoten en zelfs afslaan…
- Philipoo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Mijn B58 start koud en warm exact hetzelfde op. Of het nou vriest buiten of 20 graden is!WillemBoer schreef: ↑22 apr 2022, 19:14 Ben geen fan van CSD. Auto“s waar ik dat bij heb gedaan lopen eerste minuut niet mooi stationair, horten en stoten en zelfs afslaan…
-
Online
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Misschien dat de nieuwste generaties hier geen last meer van hebben dan.
E90 M3 en een RS5 V8 liepen toch aardig beroerd.. slechte gas aanname en koud wegrijden ging niet heel soepeltjes.
Koude start weer aan en het was opgelost.
E90 M3 en een RS5 V8 liepen toch aardig beroerd.. slechte gas aanname en koud wegrijden ging niet heel soepeltjes.
Koude start weer aan en het was opgelost.
- Philipoo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Atmosferische bmw S blokken zijn sowieso vrij bokkig als ze heel koud zijn!WillemBoer schreef: ↑22 apr 2022, 21:30 Misschien dat de nieuwste generaties hier geen last meer van hebben dan.
E90 M3 en een RS5 V8 liepen toch aardig beroerd.. slechte gas aanname en koud wegrijden ging niet heel soepeltjes.
Koude start weer aan en het was opgelost.
- Joop
- Berichten: 8885
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Hij komt nauwelijks boven de 1500/1600rpm bij zo’n koudstart… Lijkt hooguit iets meer omdat die kleppen open gezet worden. Ik vind het eigenlijk wel lekker eerlijk gezegd.tomgtr schreef: ↑22 apr 2022, 00:05 Nee joh dat valt wel mee. Loopt een minuut of minder nog denk ik 3000 toeren of zo? Dat staat gelijk aan iets van 120 km per uur gok ik, dan verbruik je laten we zeggen 12 liter in een uur. Dus 12 gedeeld door 60 is een halve liter of zo? Heel erg natte vingerwerk maar heel ver zal ik er ook niet naast zitten.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Wellicht hangt het ook af van hoe de cold start wordt uitgeschreven.WillemBoer schreef: ↑22 apr 2022, 21:30 Misschien dat de nieuwste generaties hier geen last meer van hebben dan.
E90 M3 en een RS5 V8 liepen toch aardig beroerd.. slechte gas aanname en koud wegrijden ging niet heel soepeltjes.
Koude start weer aan en het was opgelost.
Naast verhoogd toerental en open wastegate wordt ook de timing extreem verdraaid om een zo warm mogelijk uitlaatgas te maken voor snelle verwarming van de kat
Door die verkeerde timing loopt het blok beroerd.
Als wel de toerental verhoging / open wastegate wordt uitgeschreven maar de extreem verdraaide timing in stand blijft dan loopt je blok idd heel slecht die eerste seconden
-
Online
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: G21 M340i -> eerste indrukken
Bij mij starte de auto gewoon als een warme start, maar door de hogere interne weerstand en het lage stationair toerental reageerde de motor slecht op het gas en was het mengsel duidelijk te arm.
S blokken zijn koud altijd wel nukkiger dan de normale varianten idd!
S blokken zijn koud altijd wel nukkiger dan de normale varianten idd!