Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Na mijn voorstel topic maak ik ook maar eentje aan over de auto. Is wel leuk hoe hij door de jaren heen veranderd is. Ik doe een copy-paste vanaf een ander forum, dus misschien staat er ergens tekst tussen dat nog een reactie was op iets anders.
Na mijn Sierra zo gekocht te hebben:
Heb ik er nog een cosworth grill, skirts en RS bumpers op gezet.
En een fotootje van onder de motorkap, ondertussen met Green filter kit.
Na mijn Sierra zo gekocht te hebben:
Heb ik er nog een cosworth grill, skirts en RS bumpers op gezet.
En een fotootje van onder de motorkap, ondertussen met Green filter kit.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 29 aug 2017, 08:15, 3 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
Icoon. Jeugdherinneringen. Sentiment. Geweldig
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Daarna is er nog een setje Recaro stoelen in gekomen. De bekleding kwam precies overeen met de originele bekleding.
En een setje in kleur gespoten spiegels gevonden.
Op den duur heb ik ook een setje elektrische ramen op de kop kunnen tikken.
De knopjes geinstalleerd
Op het rechterportier het gat van het slingertje dicht gemaakt met een tweetertje.
En aan de linkerkant natuurlijk ook.
Later nog een setje elektrische ramen gevonden voor achterin.
Toen heb ik een nieuw paneeltje met knopjes gemaakt. De knopjes komen uit een Scorpio en zijn ook verlicht. 8)
Achterin heb ik dezelfde schakelaars gebruikt en dezelfde tweetertjes in de gaten in de deurpanelen geplaatst als voorin.
Zo zien de schakelaars er in t donker uit
En uiteindelijk ook nog een motortje gevonden om mn schuifdak elektrisch te maken.
En hier zit ie erin.
En een setje in kleur gespoten spiegels gevonden.
Op den duur heb ik ook een setje elektrische ramen op de kop kunnen tikken.
De knopjes geinstalleerd
Op het rechterportier het gat van het slingertje dicht gemaakt met een tweetertje.
En aan de linkerkant natuurlijk ook.
Later nog een setje elektrische ramen gevonden voor achterin.
Toen heb ik een nieuw paneeltje met knopjes gemaakt. De knopjes komen uit een Scorpio en zijn ook verlicht. 8)
Achterin heb ik dezelfde schakelaars gebruikt en dezelfde tweetertjes in de gaten in de deurpanelen geplaatst als voorin.
Zo zien de schakelaars er in t donker uit
En uiteindelijk ook nog een motortje gevonden om mn schuifdak elektrisch te maken.
En hier zit ie erin.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 29 aug 2017, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
Top, leuk dat je al die "upgrades" ook zelf doet en dat allemaal kan vinden
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Na al wat eerder de 240 mm remschijven voor vervangen te hebben door 260 mm schijven met bijpassen klauwen (waar ik helaas geen foto's van heb), vond ik dat het tijd werd om ook de remtrommels achter te gaan vervangen voor schijven. Vandaar dat de auto de lucht inging.
Daarna de uitlaat, beugels van de trekhaak en de schokdempers eraf gehaald.
De bedoeling is namelijk om plaats te gaan maken hiervoor:
De achteras van een Scorpio Cosworth, met sperdifferentieel, 18 mm stabilisatorstang en dus een achteras die geschikt is voor schijfremmen.
De achteras eronder, maar nu met Sierra Cosworth schokdempers aangezien originele dempers niet meer passen. Ook zitten de Scorpio naven met 5 draadeinden er nog steeds op.
Helaas zitten er geen gaten in de Scorpio naven waar je een dopsleutel doorheen kunt steken zoals een Sierra wel heeft. Daardoor moet je eerst de naaf eraf halen voordat je het lagerhuis van de draagarm af kunt halen.
Een foto van het 7.5" sperdifferentieel, wat een flink stuk groter is dan het 7" diff dat er eerst onder zat. Daardoor passen de beugels van de trekhaak niet meer, daarom moest daar een hoekje uitgezaagd worden.
De 18 mm stabilisatorstang, hij zit alleen nog niet vast aan het chassis.
Aan de linkerkant heb ik de Scorpio naaf verwisseld voor eentje van een Sierra. Tegelijkertijd heb ik het lagerhuis ook verwisseld, aangezien ik 253 mm schijven erop ging zetten en geen 273mm.
Nu ook aan de rechterkant de Sierra naaf erop, en aan beide kanten de 253 mm schijven erop, samen met de remzadels.
Op alle Scorpio's zit standaard ABS, dus op de achteras zitten ook de sensoren voor het ABS. Die wilde ik niet zomaar afknippen. Maar mijn auto bleek jammer genoeg de gaten voor de sensoren in de bodem niet te hebben.
Nu ook aan beide kanten de remklauwen gemonteerd.
En de uitlaat er ook weer onder.
Aangezien de gaten voor de ABS sensoren er niet zaten heb ik die zelf maar gemaakt.
Daarna kon de auto weer terug op zn wielen.
Het camber van de achterwielen was door de Scorpio as alleen wel erg negatief geworden.
Dus heb ik een aantal ringetjes tussen het lagerhuis en de draagarm gestopt, zodat het camber weer een beetje normaal was.
Daarna de uitlaat, beugels van de trekhaak en de schokdempers eraf gehaald.
De bedoeling is namelijk om plaats te gaan maken hiervoor:
De achteras van een Scorpio Cosworth, met sperdifferentieel, 18 mm stabilisatorstang en dus een achteras die geschikt is voor schijfremmen.
De achteras eronder, maar nu met Sierra Cosworth schokdempers aangezien originele dempers niet meer passen. Ook zitten de Scorpio naven met 5 draadeinden er nog steeds op.
Helaas zitten er geen gaten in de Scorpio naven waar je een dopsleutel doorheen kunt steken zoals een Sierra wel heeft. Daardoor moet je eerst de naaf eraf halen voordat je het lagerhuis van de draagarm af kunt halen.
Een foto van het 7.5" sperdifferentieel, wat een flink stuk groter is dan het 7" diff dat er eerst onder zat. Daardoor passen de beugels van de trekhaak niet meer, daarom moest daar een hoekje uitgezaagd worden.
De 18 mm stabilisatorstang, hij zit alleen nog niet vast aan het chassis.
Aan de linkerkant heb ik de Scorpio naaf verwisseld voor eentje van een Sierra. Tegelijkertijd heb ik het lagerhuis ook verwisseld, aangezien ik 253 mm schijven erop ging zetten en geen 273mm.
Nu ook aan de rechterkant de Sierra naaf erop, en aan beide kanten de 253 mm schijven erop, samen met de remzadels.
Op alle Scorpio's zit standaard ABS, dus op de achteras zitten ook de sensoren voor het ABS. Die wilde ik niet zomaar afknippen. Maar mijn auto bleek jammer genoeg de gaten voor de sensoren in de bodem niet te hebben.
Nu ook aan beide kanten de remklauwen gemonteerd.
En de uitlaat er ook weer onder.
Aangezien de gaten voor de ABS sensoren er niet zaten heb ik die zelf maar gemaakt.
Daarna kon de auto weer terug op zn wielen.
Het camber van de achterwielen was door de Scorpio as alleen wel erg negatief geworden.
Dus heb ik een aantal ringetjes tussen het lagerhuis en de draagarm gestopt, zodat het camber weer een beetje normaal was.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
Altijd gaaf, zulke huisvlijt!
-
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Mijn Sierra
Veel mooie aanpassingen. Maaruh, hoe zit het met de krachtbron?
- EvdP
- Berichten: 6167
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Mijn Sierra
Leuk!
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
De motor komt later.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Aangezien ik nu toch al ABS sensoren voor de achterwielen had leek het me wel leuk om dan ook helemaal ABS te hebben.
Dus uiteindelijk ook de voorste fusee's met ABS sensoren, de ABS hoofdremcilinder en de ABS kabelboom met computer uit de auto gehaald waar ik eerder de achterremmen vanaf gehaald had. Ook meteen de remleidingen meegenomen, aangezien die ook anders zijn met ABS.
Eerst heb ik de voorste fusee's omgewisseld voor degene met de ABS sensoren. Daarna de kabelboom met computer er vast ingelegd, zodat de auto ondertussen nog steeds rijdbaar was. (dat is altijd wel handig als je er elke dag mee naar je werk moet. )
Daarna was het tijd om de hoofdremcilinders om te gaan wisselen. De oude nog in de auto.
En de nieuwe ABS hoofdremcilinder, klaar om ingebouwd te gaan worden.
En de oude eruit.
Een leeg plekje onder de motorkap. mrgreen
En vanaf het pedaal gezien...
Daarna de ABS hoofdremcilinder erin gezet...
En na alle remleidingen ook vervangen te hebben kon ie getest worden. Helaas bleven bij lampjes branden, die van de handrem en van het ABS.
Uiteindelijk bleek dat Ford zo fijn geweest was om de volgorde van de pinnetjes op het vloeistof reservoir om te wisselen ten op zichte van mn oude reservoir. angry Nou ja, toen was het handremlampje in ieder geval uit. 8)
Voor het aansluiten van de ABS kabelboom op de hoofdkabelboom had ik t verkeerde draadje gepakt, waardoor ie aangesloten zat als een ABS op een 4x4, waar er een extra relais tussen hoort. Maar aangezien ik dat relais niet heb deed ie niets.... Even de goede draadjes aangesloten en daarna werkte het prima. 8)
Tegelijkertijd heb ik een schakelaar ingebouwd waarmee ik het ABS aan en uit kan zetten.
Later ook nog even een hitteschild gemonteerd, wat zeker nodig is met de uitlaat er vlak naast.
Dus uiteindelijk ook de voorste fusee's met ABS sensoren, de ABS hoofdremcilinder en de ABS kabelboom met computer uit de auto gehaald waar ik eerder de achterremmen vanaf gehaald had. Ook meteen de remleidingen meegenomen, aangezien die ook anders zijn met ABS.
Eerst heb ik de voorste fusee's omgewisseld voor degene met de ABS sensoren. Daarna de kabelboom met computer er vast ingelegd, zodat de auto ondertussen nog steeds rijdbaar was. (dat is altijd wel handig als je er elke dag mee naar je werk moet. )
Daarna was het tijd om de hoofdremcilinders om te gaan wisselen. De oude nog in de auto.
En de nieuwe ABS hoofdremcilinder, klaar om ingebouwd te gaan worden.
En de oude eruit.
Een leeg plekje onder de motorkap. mrgreen
En vanaf het pedaal gezien...
Daarna de ABS hoofdremcilinder erin gezet...
En na alle remleidingen ook vervangen te hebben kon ie getest worden. Helaas bleven bij lampjes branden, die van de handrem en van het ABS.
Uiteindelijk bleek dat Ford zo fijn geweest was om de volgorde van de pinnetjes op het vloeistof reservoir om te wisselen ten op zichte van mn oude reservoir. angry Nou ja, toen was het handremlampje in ieder geval uit. 8)
Voor het aansluiten van de ABS kabelboom op de hoofdkabelboom had ik t verkeerde draadje gepakt, waardoor ie aangesloten zat als een ABS op een 4x4, waar er een extra relais tussen hoort. Maar aangezien ik dat relais niet heb deed ie niets.... Even de goede draadjes aangesloten en daarna werkte het prima. 8)
Tegelijkertijd heb ik een schakelaar ingebouwd waarmee ik het ABS aan en uit kan zetten.
Later ook nog even een hitteschild gemonteerd, wat zeker nodig is met de uitlaat er vlak naast.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
je kan er ook een YB blok (YP - latere versie dacht ik?!) in hangen.. dan zit de uitlaat aan de andere kant!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra
mooie upgrades, knap dat je dat allemaal kan en hebt uitgevogeld
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Een YB er in lepelen vanwege de kant waar de uitlaat zit lijkt me niet de beste reden, maar een YB erin is natuurlijk wel een stuk leuker dan een 2.0i DOHC. Maar destijds was een YB geen optie, de auto reed toen op LPG vanwege de vele kilometers die ik maakte. Later is hij motorisch nog op een andere manier geupgrade, maar dat komt binnenkort een keertje langs.E36-italia schreef:je kan er ook een YB blok (YP - latere versie dacht ik?!) in hangen.. dan zit de uitlaat aan de andere kant!
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Aangezien mijn bedrading een beetje een zooitje was geworden door de elektrische ramen, toerenteller (die zat er standaard ook niet in), lichtdimmer, vertraagde interieurverlichting en variabele wisserinterval vond ik het tijd om de bedrading eens netjes te gaan maken. Mijn zekeringenkast zag er namelijk zo uit.
Op de sloop had ik een tijd eerder al een kabelboom gevonden van een ghia sedan uit '90, dus die moest precies passen.
Ik had gelijk alle bijbehorende dingen ook meegenomen, dus kon ik verder ook alles inbouwen.
Een paar fotootjes van de ghia kabelboom voordat ie erin gaat.
Daarna moest de oude CL kabelboom eruit.
En de hoedenplank eruit om bij de achterruit verwarming te kunnen komen.
En wat onderdeeltjes in de garage ondertussen.
En daarna de Ghia kabelboom erin.
Daarna waren alle dingen die er al in zaten netjes aangesloten. En had ik er ook elektrisch verstelbare/verwarmbare spiegels bij, elektrisch verwarmde voorruit, radio antenne in de achterruit, koplampwissers, en het grafische display (AWS).
Op de sloop had ik een tijd eerder al een kabelboom gevonden van een ghia sedan uit '90, dus die moest precies passen.
Ik had gelijk alle bijbehorende dingen ook meegenomen, dus kon ik verder ook alles inbouwen.
Een paar fotootjes van de ghia kabelboom voordat ie erin gaat.
Daarna moest de oude CL kabelboom eruit.
En de hoedenplank eruit om bij de achterruit verwarming te kunnen komen.
En wat onderdeeltjes in de garage ondertussen.
En daarna de Ghia kabelboom erin.
Daarna waren alle dingen die er al in zaten netjes aangesloten. En had ik er ook elektrisch verstelbare/verwarmbare spiegels bij, elektrisch verwarmde voorruit, radio antenne in de achterruit, koplampwissers, en het grafische display (AWS).
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Mijn Sierra
Gaaaaafff!
Helemaal fan van deze Sierra
#nostalgie
Helemaal fan van deze Sierra
#nostalgie
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Rond dezelfde tijd nog goedkoop een setje gele Koni's gevonden op eBay.
M'n oude Koni's mochten er onder vandaan.
En de dempers er onder vandaan.
Toen ik ze eronder vandaan had bleek 1 demper zelfs lek te zijn.
En de veren overgezet naar de nieuwe dempers.
En beide nieuwe dempers eronder gezet.
M'n oude Koni's mochten er onder vandaan.
En de dempers er onder vandaan.
Toen ik ze eronder vandaan had bleek 1 demper zelfs lek te zijn.
En de veren overgezet naar de nieuwe dempers.
En beide nieuwe dempers eronder gezet.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
Echt zo abracadabra voor mij al die dingen ! Respect hoor dat je alles zelf kan en super ingenieus die tweetertjes
Maar dit is echt jeugd sentiment mijn god krijg bijna weer kippevel hoe gaaaaaf was dat vroeger elek ramen
Maar dit is echt jeugd sentiment mijn god krijg bijna weer kippevel hoe gaaaaaf was dat vroeger elek ramen
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Nog een brandstof computer gevonden op eBay Engeland. Volgens mij is ie hier nooit geleverd. Gelukkig klikte ie zo in mn nieuwe Ghia kabelboom, dus hoefde alleen maar even een nette stekker aan de computer te maken.
De stekker achter t dashboard waar ie inklikt
En de computer ingebouwd bij het AWS paneeltje.
De stekker achter t dashboard waar ie inklikt
En de computer ingebouwd bij het AWS paneeltje.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra
mooi werk, ook goed te zien dat die oude demper lek was/is.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Alweer een tijdje geleden heb ik een Scorpio 2.9 met handbak gekocht.
Het plan was om de motor met versnellingsbak eruit te halen om in mijn Sierra te zetten. De DOHC in mn Sierra had al meer dan 250.000 km gelopen. Niet dat ik ooit problemen heb gehad met de DOHC, het was altijd een fantastische motor. Maar ik wilde toch wat meer vermogen en koppel en zo'n V6 loopt toch ook wat mooier.
Het plan was om de motor met versnellingsbak eruit te halen om in mijn Sierra te zetten. De DOHC in mn Sierra had al meer dan 250.000 km gelopen. Niet dat ik ooit problemen heb gehad met de DOHC, het was altijd een fantastische motor. Maar ik wilde toch wat meer vermogen en koppel en zo'n V6 loopt toch ook wat mooier.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
V8 inbouwen en hillclimb rijden in de VS zou ook nog een optie kunnen zijn...
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Mijn Sierra
Wil je ook nog wat info over je sapphire cossie hier kwijt? Ziet er nog aardig origineel uit.
- jos_br
- Berichten: 2268
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Mijn Sierra
Tenminste nog een die zijn auto lang houdt! Wat een project inmiddels, leuk te lezen.
Jos.
Jos.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Van de Cosworth zal ik nog wel een apart topic maken.Tim N schreef:
Wil je ook nog wat info over je sapphire cossie hier kwijt? Ziet er nog aardig origineel uit.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Daarna was het tijd om de Scorpio uit elkaar te gaan halen. Aan de ene kant toch zonde, maar ja anders kan de motor niet in de Sierra.
De scorpio op steunen, en de koplampen, grill en bumper verwijderd.
De ophanging voor er afgehaald.
Daarna de achteras eronder vandaan gehaald.
Toen een paar krikken onder het subfram gezet zodat de motor losgehaald kon worden.
De motor eruit gehaald, samen met de versnellingsbak.
De versnellingsbak van de motor af gehaald.
En de bak los.
Daarna is de lege carosserie opgehaald door een sloper. Alle bruikbare onderdelen heb ik zelf gehouden.
De scorpio op steunen, en de koplampen, grill en bumper verwijderd.
De ophanging voor er afgehaald.
Daarna de achteras eronder vandaan gehaald.
Toen een paar krikken onder het subfram gezet zodat de motor losgehaald kon worden.
De motor eruit gehaald, samen met de versnellingsbak.
De versnellingsbak van de motor af gehaald.
En de bak los.
Daarna is de lege carosserie opgehaald door een sloper. Alle bruikbare onderdelen heb ik zelf gehouden.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.