Marshalls noodklok veiligheid

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2016, 17:29

Het gaat mij dus niet alleen om CPZ. Ik zie en hoor 't nu op veel meer plekken (of ik let er nu pas op...).

Neem de crash in de F3 dit weekend in Oostenrijk op de Red Bull Ring. Werd daar op tijd gevlagd? De auto in kwestie ging de grindbak in en op dat moment moet je imho gaan vlaggen. Direct. Daarna rolde hij terug de baan op, veroorzaakte een stofwolk, waar de eerstvolgende auto omheen reed en pas dáárna knalde er twee (!) auto's vol bovenop. Ik verwacht dat zij niet volgas waren doorgereden als er met geel, of dubbel geel werd gevlagd. Anders: licentie innemen.

Op Monaco ging het ook mis. Dat zijn toch niet de minste marshalls, zou ik denken, maar er gebeuren vreemde dingen (er valt een auto uit een takel) en meteen is iedereen van de leg... Dat kan gebeuren en ik sluit ook niet uit dat het een menselijke fout betreft als je een keer iets doet, waar je achteraf van denkt: "Had ik maar....".

Maar toch, een optelsom is snel gemaakt.

Ik heb Luco in geen tig jaar IRL gezien, mochten mensen zich afvragen waarom ik me door zijn opmerkingen niet uit laat lokken. Overal valt wat te verbeteren en dat doen we dan ook. Waar het mis gaat in mijn ogen is, als er door andere belangen keuzes gemaakt worden die de autosport kapot maken, die de veiligheid in het geding brengen en als mensen kiezen voor geldelijk gewin boven een goede veiligheidssituatie. Dit is dus geen flamewar naar de marshalls of de circuiteigenaren, maar meer een oproep om jullie ervaringen hier te delen, zodat ik er daadwerkelijk een keer mee naar een instantie kan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Luco » 21 mei 2016, 17:56

Dat geldelijk gewin telt niet alleen voor de circuits he Dennis, het zou een samenwerking moeten zijn van verhuurder/huurder/rijders en vrijwilligers.
Maar ze hebben allemaal andere belangen.
Dat jij interpreteerd dat ik je uit de tent zou willen lokken is geheel voor jouw rekening, ik geef mijn mening net zoals jij dat doet, daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, maar naar mijn mening zou elke organisatie iig een technische keuring en fatsoenlijke briefing moeten doen en dat gebeurd lang niet bij elke organisatie, dat vind ik veel zorgelijker dan een marshall die eens een foutje maakt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2016, 19:51

Een briefing ben ik met je eens. Dat is bij DF verplicht. Ik weet niet wanneer jij voor 't laatst geweest bent. Maar als er buitenlandse gasten zijn doen we 't zelfs in het Engels en Duits, of als iemand te laat is: individueel.

Over de technische keuring ben ik 't niet met je eens. Stel, jij bent de TC. En iemand rijdt het circuit op en er breekt een wiel doormidden, of er laat een draagarm los (dat gebeurt). En stel dat daardoor letsel ontstaat. Wat dan? Dan gaan ze de TC aansprakelijk stellen!

Ik geloof veel meer in gezond verstand promoten en bevorderen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen auto. Auto's met technische gebreken worden van de baan gehaald. Zowel op de baan, als naast de baan heb je het meeste aan dat 'gezond verstand'. We willen 's avonds allemaal weer naar huis, liefst met een hele auto.

Een TC tijdens races, met controle tbv reglementen (en eerlijk racen), dat lukt al niet eens om waterdicht te krijgen. Technische keuringen bij andere organisatoren vindt men een aanfluiting. En het duurt te lang (daar is de baan huren echt te duur voor!). Voor de veiligheid hoef je het in ieder geval niet te doen, als dat je doel is. Want dan kom je juridisch gewoon in de problemen. En financieel wellicht ook...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Luco » 21 mei 2016, 20:03

Wie zegt dat ik het over DF dagen heb, dat maak jij ervan geloof ik?

Technische keuring kan ik blijf het raar vinden dat bij diverse organisaties nergens naar gekeken wordt, maar goed dat is mijn mening, jij zegt gezond verstand, ik zie toch bij verschillende trackdays soms auto's de baan opgaan waarbij ik echt mijn twijfels heb, natuurlijk kan je met een technische controle niet alles uitsluiten, maar de gekste dingen haal je er dan wel uit.

Maar jij zegt dat het te duur is, hoezo? je komt toch gewoon op tijd en is er tijd genoeg om daar naar te kijken.

Maar hier komen die verschillende belangen weer, de organisatie moet daarin investeren en houd dan minder over of moet de prijs omhoog doen, dan beginnen de rijders weer te miepen waarom het zo duur is, maar hetzelfde is natuurlijk met de veiligheid vanuit het circuit, als je meer veiligheid wil moet je meer betalen en dan verdient de organisatie weer te weinig of moet de prijs omhoog doen en beginnen de rijders weer te miepen over de prijs :mrgreen:

Dan kom je weer op die vrijwillige marshalls, ik ga ervan uit dat ze hun best doen.
crash op a1 ring zat 7 seconden tussen in de grindbak komen en de crash, vraag me af of dat voldoende is om tijdig de gele/rode vlag te zwaaien.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door alt » 21 mei 2016, 20:11

Ik ben altijd blij als de man met sigaar er het einde van de pitsstraat staat.
Dan weet ik dat de rijders die zich niet aan de regels houden een fikse toespraak krijgen of zelfs een uur startverbod.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door GTRene » 22 mei 2016, 02:06

wellicht kan je vrijwillige marshals als extra belonen met bv een uur circuit rijden (eigen auto)
zo kost het in principe niks extra, doch voor de marshal of iemand anders zou zo'n uur nog aardig wat kosten
als je het gewoon zou moeten betalen.

zo zien ze en ondervinden ze nog meer waarvoor vlaggers/marshals er staan e.d. en blijft het in de autosport.

je kan dan bv met een soort muntjes of bonnen werken oid, zodat als ze bv 4 uur hebben gespaard, ze een middag op de baan, zich kunnen uitleven :df:

waar een ander dan bv 200,-euro betaalt, hebben zij dat in bv 4 dagen vlaggen als bonus op dagen als het bv niet zo druk is oid, kan een win win voor iedereen zijn.

natuurlijk als dat uit het veiligheid pakket moet komen waarvoor betaald werd, dan zou daar wat minder voor betaald kunnen worden in overleg, of dat die lui dat 'inkopen' bij jullie bewijze van?

Als ik bv vlagger/marshal zou zijn en een autohart had, zou ik zo'n uur bonus/betaling wel leuk vinden om te sparen voor een middag rijden, das leuker dan airmiles of sparen voor bestek in de supermarkt oid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Macboy » 22 mei 2016, 11:20

Lol @ Luco die niet aan het uitlokken is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Luco » 22 mei 2016, 11:26

Macboy schreef:Lol @ Luco die niet aan het uitlokken is :mrgreen:
wie?
Vind het gewoon goedkoop om ff te zeiken over de marshalls, zonder deze mensen zouden er geen trackdays zijn.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Macboy » 22 mei 2016, 11:34

Dat klopt toch ook. Goed dat je het voor ze opneemt en zegt dat ie dat met de verhuurders moet bespreken.

Maar buiten dat lok je toch ook uit ? Het ene sluit het ander niet uit he. Je kunt ook om een goede reden uitlokken toch ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2016, 15:12

Dennis Cavallino schreef:Een briefing ben ik met je eens. Dat is bij DF verplicht. Ik weet niet wanneer jij voor 't laatst geweest bent. Maar als er buitenlandse gasten zijn doen we 't zelfs in het Engels en Duits, of als iemand te laat is: individueel.

Over de technische keuring ben ik 't niet met je eens. Stel, jij bent de TC. En iemand rijdt het circuit op en er breekt een wiel doormidden, of er laat een draagarm los (dat gebeurt). En stel dat daardoor letsel ontstaat. Wat dan? Dan gaan ze de TC aansprakelijk stellen!

Ik geloof veel meer in gezond verstand promoten en bevorderen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen auto. Auto's met technische gebreken worden van de baan gehaald. Zowel op de baan, als naast de baan heb je het meeste aan dat 'gezond verstand'. We willen 's avonds allemaal weer naar huis, liefst met een hele auto.

Een TC tijdens races, met controle tbv reglementen (en eerlijk racen), dat lukt al niet eens om waterdicht te krijgen. Technische keuringen bij andere organisatoren vindt men een aanfluiting. En het duurt te lang (daar is de baan huren echt te duur voor!). Voor de veiligheid hoef je het in ieder geval niet te doen, als dat je doel is. Want dan kom je juridisch gewoon in de problemen. En financieel wellicht ook...
Sorry hoor maar dit is IMHO gewoon in je eigen straatje kletsen. Als in. Een TC is wel mogelijk maar dan heb je meer mensen nodig en die moet je ook betalen. Maakt verder niet uit, iedereen mag zijn zaken regelen zoals ze willen maar je argumenten kloppen gewoon niet. Dat heeft ook niks met baanhuur te maken want dat kan je gewoon voor openingstijd doen.

Natuurlijk is een TC niet waterdicht in een cup klasse al helemaal niet.

Maar dat ze je aansprakelijk zouden stellen is natuurlijk ook onzin. Een draagarm die losschiet na 4 uur rijden had jij als TC natuurlijk niet kunnen voorzien.

Ik heb bij andere organisaties en de DNRT toch wel regelmatig gezien dat mensen naar huis gestuurd werden of eerst hun spullen moesten fixen dan dan weer terug komen. Wat je soms ziet is ongelofelijk. Stoelen die compleet los in de auto staan, remlichten die het niet doen, auto's die voor de dag al bijna geen remdruk hebben, gordels die met een boutje door een flinterdun stukje plaatwerk zitten etc.

Dit dwaalt wel af van het originele onderwerp dat baanposten niet altijd scherp genoeg zijn of fouten maken. Maar weet je, als er een auto uitbrand met de rijder er nog in omdat de auto qua constructie niet klopte dan heeft de baanpost het alsnog gedaan, waarom waren ze niet sneller.

Herinneren we ons die crash met die DTM auto nog? Baanpost drukt op het verkeerde knopje en het brandsysteem gaat af ipv dat hij de electriciteit uitschakelde.

Die zelfde baanpost die er dus als vrijwilliger loopt, als hij het goed doet word er niks van gezegd, als hij het verkeerd doet of een foutje maakt is hij ineens een klungel of prutser.

Ik denk dat als je zoveel circuitdagen als DF organiseert dat je vanzelf met dat soort fouten in aanraking komt. Het blijft tenslotte mensenwerk. Als ik een parallel trek met de sector waarin ik zelf werk, dat is 1 van de meest gereguleerde en strenge sectoren en als je ziet wat er alsnog fout gaat bij de meest simpele dingen dan krab je je ook achter je oren. Persoonlijk vind ik ze normaal op CPZ aardig scherp met vlaggen. Als je met je M3 achter een Ibiza de Audi S uit komt dan hangt bij wijze van spreken de blauwe vlag al uit voor je de baanpost ziet.

Maar. Dit komt ook voort uit het volgende. Ik rij nog ca. 1 dag per jaar op CPZ. Als je er elke week rijd dan ga je ook meer fouten zien.

Vroeger mocht een organisatie zijn eigen baanposten meenemen, maar dat is op een gegeven moment gestopt omdat CPZ het gebruik van eigen baanposten verplicht stelde. Daar was bij andere organisaties in het begin wat gedoe over, omdat het meer geld kostte, maar uiteindelijk is men op andere circuits ook over gegaan tot gebruik van baanposten van het circuit zelf. Kost wel wat maar je hebt er en zelf geen gedoe van en uiteindelijk is het gewoon professioneler geregeld.

Volgens mij hebben ze op de Nurburgring GP strecke professionele baanposten, als in die worden er voor betaald om er te staan als je dat afhuurt. Maar dan praat je niet meer over een veiligheidspakket van een paar duizend euro maar dan gaat je huurprijs gewoon nog een keer over de kop. Dus wbt sommige reply's op de vorige pagina, you pay peanuts you het monkeys, dat is leuk en aardig maar degenen die dat zeggen zijn ook weer dezelfden die dan vervolgens niet meer komen omdat het inschrijfgeld te hoog is.

Dus uiteindelijk blijft het een vicieuze cirkel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2016, 15:29

Trouwens, dat een TC niet alles pakt in een cupklasse heeft ook alles met geld te maken, net zoals dat de kwaliteit van je baanposten met geld te maken hebben. Als jij elke auto naar huis stuurt die niet legaal is dan komen de meesten niet meer en is je klasse om zeep. Treurig maar waar.

Ik ben eens een keer bij een parc ferme check geweest waar de top 5 gecontroleerd werd in een Nederlandse cupklasse. Van alle 5 was er niet 1 legaal. Worden ze allemaal naar huis gestuurd of hun plaats afgenomen? Nee natuurlijk niet. Slechts 1 van de 5 omdat die het zo bont maakte om met 2 computers in de auto te rijden. Als je de eerste 5 wegstuurt en vervolgens de volgende 5 pakt kunnen die ook naar huis.

Het bedrag onder de streep is uiteindelijk altijd bepalend.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mei 2016, 21:21

Sinds dat de technische keuring erbij gehaald werd zijn we al eigenlijk off topic.

Ik luid de noodklok omdat marshalls op diverse circuits, tijdens trackdays en races, NIET met gele vlaggen zwaaien.

Dan kun je ze net zo goed weglaten.

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Eric Z » 22 mei 2016, 21:32

Als er een toren is die alles overziet, kunnen ze dan niet investeren in lampen die door marshalls en via de toren te bedienen zijn.
Zal ook een flinke duit kosten maar wel veiliger? Minder geregel met vrijwilligers plannen wat ook weer kosten bespaart. Of kan/mag dit niet ivm marshalls die ook brand moet blussen en dergelijke?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Luco » 22 mei 2016, 21:53

Natuurlijk kan dat Eric, dan nog heb je marshalls nodig om auto's weg te halen, te vegen enz, enz, enz.
Plus dat dit ook weer extra geld kost en de huurder dit allemaal weer moet betalen en dan weer klaagt dat het allemaal zo duur is (terecht of niet terecht).
Wij kunnen niet in de cijfers van de diverse circuits kijken, maar er wordt gedaan alsof er goud geld verdient wordt, ik denk dat dat nog wel eens vies tegen kan vallen.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Alexsti » 23 mei 2016, 21:30

Dennis Cavallino schreef:Ik luid de noodklok omdat marshalls op diverse circuits, tijdens trackdays en races, NIET met gele vlaggen zwaaien.
Dan kun je ze net zo goed weglaten.
Sorry hoor, dit slaat helemaal nergens op. :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2016, 08:46

Precies.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Reind » 24 mei 2016, 14:56

Ik heb diep respect voor de baanofficials en heb veeel meer goede dan slechte ervaringen. Natuurlijk, als je heel veel op het circuit bent gaat er weleens iets niet helemaal soepel maar ik vind het niveau voor vrijwilligers erg hoog. Nu zit ik wel voor 90% op Assen en wellicht is het op CPZ anders.

Wij belonen de officials 1x per jaar met een dag meerijden en daarna stoppen we ze vol bier en worstjes. Dat zijn de leuke dagen en ik vind gewoon dat we (als rijders) ook wat terug moeten doen.

Niets anders dan lof.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Dennis Cavallino » 25 mei 2016, 13:46

Top!

Zo denk ik er ook altijd over. Daarom nu dit draadje, teveel gevaarlijke situaties (iedere gevaarlijke situatie door slecht vlaggen is er 1, maar als je er dan wat van zegt, dan word je niet geloofd en dat haat ik).

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Alexsti » 26 mei 2016, 17:46

Dennis, ik bekijk 't ook door m'n oranje bril he.. :wink: en ik wil geloven dat iedere marshall zijn uiterste best doet...
Al is de een soms wat beter opgeleid / gemotiveerder door omstandigheden als de ander, daar ben ik me ook van bewust...maar wat we daar 1-2-3 aan kunnen doen daar heb ik ook geen oplossing voor :wink:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door alt » 29 mei 2016, 08:29

Ik heb de middag van 27 Mei op cpz geprobeerd te rijden.
Prachtig weer, zon, een beetje wind, niet te warm.
Maar jongens wat een puinhoop.
5 baco lang de baan .
2 tot 4 ronden rijden , dan weer code rood.
Veel kwade mensen gesproken die veel geld hebben betaald om bij een team deze dag te mogen rijden.
Dit is niet voor herhaling vatbaar.
Het is beter als er te weinig baco's zijn om de trackday af te zeggen.
Persoonlijk vind ik dit niet voor herhaling vatbaar.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door MarkS » 29 mei 2016, 08:40

Ik vond het s ochtends erg goed te doen. Heb één code rood meegekregen, duurde kort en was toen zelf net binnen. Op de baan was het ook helemaal niet druk. In tegenstelling tot de paddock, daar bijna geen plek, het zal s middags ook een stuk drukker op de baan zijn geweest. Zo te horen dus een redelijk drama. Toen was ik al weg.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Peter Tunissen » 29 mei 2016, 09:02

Hoi Lucas, dank je wel voor je berichtje.
Ik heb ook wat feedback van mijn mensen in mijn mailbox (en ik ga iedereen zo snel mogelijk persoonlijk beantwoorden). Hoe vervelend het ook is om negatieve feedback te ontvangen, omdat wij ons ook helemaal kapot werken om een dag zo soepel en professioneel mogelijk te laten verlopen, het is beter dan mensen die niet klagen, maar achter onze rug om over de organisatie klagen of in het vervolg gewoon wegblijven.

Nu dan even de dag van vrijdag vanuit de organisatie.
De kalender van onze trackdays is in principe in december bekend. Soms schuift daar nog een beetje in of komen er meerdere data bij, maar in principe staan de data redelijk vast. Ik weet dat onze trackdays bij de marshalls redelijk populair zijn, want ze krijgen er voor betaald, in tegenstelling tot bijv. de dagen die Zandvoort zelf organiseert. Alleen is dit jaar de dagvergoeding die ze krijgen stevig terug geschroefd.
Even voor alle duidelijk: DF heeft hier dus helemaal niks mee te maken.
Sinds het (dodelijke) ongeluk bij Bleekemolen's Raceplanet zijn wij verplicht om voor iedere dag een veiligheidspakket van €3.100 excl. BTW bij Circuit Park Zandvoort af te nemen. In ruil hiervoor krijgen we 9 marshalls, een medische dienst incl. shockroom, een afsleepauto en iemand op racecontrol in de toren die alle schermen in de gaten houdt.

Incidenten hou je altijd, zeker bij 100 circuitdagen op jaarbasis, maar het verhaal van Dennis is echt op persoonlijke titel en geen officieel standpunt van DF. Persoonlijk doe ik het de marshalls niet na en ben ik blij met hun inzet, op Zandvoort, maar ook op andere circuits. Uiteraard gaan er wel eens dingen mis en zijn er betere en minder gemotiveerde marshalls, maar eigenlijk vallen ze 99% van de tijd niet op. Wat in mijn ogen betekent dat ze prima werk doen.

Het enige probleem wat ik ermee heb, is dat het iets is geworden wat volledig buiten onze controle ligt.
Vorige week ben ik de hele week op Zandvoort aan het werk geweest, op vrijdagochtend was Dennis rond 07:00 al aanwezig. Rond 09:30 (de briefing is dan al geweest en de circuitdag is al begonnen) moet ik dan van Han horen dat een aantal marshalls 's ochtend afgezegd heeft en dat er maar 5 marshalls langs de baan staan.
Iedereen die voor DF aan het werk was die dag, was echt hard nodig met zoveel rijders en huurauto's ingezet. Uiteindelijk hebben heeft Daphne (één van de bardames) het grootste gedeelte van de dag in de pitstraat gestaan om daar alles in goede banen te leiden, wat Shelly en Dennis weer deels achter de bar opgevangen hebben. Iedereen heeft zich vrijdag echt helemaal de tering gewerkt om een probleem op te lossen dat nooit zou mogen optreden en vervolgens niet eens naar ons gecommuniceerd wordt.
Ik weet niet waarom de marshalls 's ochtends afgezegd hebben, misschien hebben ze er een hele goede reden voor gehad, alle begrip daarvoor, maar ten eerste vind ik het al niet goed dat er geen back-up plan is, maar wat nog veel kwalijker is, dat het totaal niet naar ons toe gecommuniceerd wordt en we er zelf achter moeten komen.
Vervolgens krijg je dus dat de (onderbezette) marshalls die er wel zijn voor iedere 'scheet' (gestrande auto, vloeistof spoor etc. etc.) een code rood geven, omdat ze wel veilig hun werk willen kunnen doen. Als er een auto weggesleept moet worden en in het baanvak ervoor kan geen gele vlag gezwaaid worden, omdat daar geen marshall staat, dan volgt er dus een code rood. Daarvoor alle begrip, maar het probleem is de onderbezetting, want als gevolg daarvan komen al die codes rood, die je op een normale circuitdag van DF (met volle marshall bezetting) niet meemaakt.

Ik wil de rijders even een pluim geven; we hadden vrijdag bijna 100 inschrijvingen (verdeeld over twee sessies) en volgens mij is er maar één kleine (eenzijdige) schade gereden. Op de baan werd er goed en netjes gereden. Maar dat er toch zeker 7 a 8 codes rood gegeven werden, komt dus echt door onderbezetting van de marshalls, met volle bezetting waren er maar 1 of 2 code rood situaties geweest.

Dat is nu niet meer op te lossen, maar nog voor de volgende circuitdag, heb ik een gesprek met de marshall coördinator van Zandvoort, want ten eerste wil ik geen herhaling van afgelopen vrijdag meer en ten tweede wil ik zelf eigen marshalls kunnen leveren (wat nu dus simpelweg nog niet mag), want nu is het vrijdag niet ten koste van de veiligheid gegaan, maar wel ten koste van het plezier van veel deelnemers in de dag. En dat kan gewoon echt niet. Circuitrijden is een dure hobby, zowel voor ons als organisatie als voor alle deelnemers en het kan gewoon niet dat het plezier daarin zo beperkt wordt door iets wat in de basis zo simpel op te lossen is.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door Macboy » 29 mei 2016, 10:17

:thumbup:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door alt » 29 mei 2016, 10:24

Dank je voor je antwoord, Peter.
Ik weet dat jij je best doet.
Heb ook gezien dat Han zijn dochters overal druk meehielpen.

Ik vind dat de verhuurder van het circuit ( cpz?) hoort te zorgen voor voldoende personeel.
Zeker als er voor een veiligheidspakket betaald wordt.
Er behoort geleverd te worden waar voor betaald is geworden.
Ik zou deze organisatie daar op aanspreken , verlangen dat dit nooit meer voor komt & een compensatie verlangen.
Ook alle rijders van afgelopen vrijdag hebben amper hun banden kunnen opwarmen.
Ik verwacht een koninklijke compensatie waardig.

Stel je voor als het het geregend, dan waren de poppen aan het dansen met de eendagsrijders & vaste rijders.
Ik vind onprofessioneel van de verhuurder.

Als deze verhuurder ooit een grand prix wil organiseren, dan hebben zij nog heeeeeeeeeeeeel veel te leren.

P.s.

Een vriend van mij heeft ooit onder een ander zijn startnummer gereden heeft fikse uitbrander & levenslang startverbod op cpz gekregen.
Dan vind ik de situatie van afgelopen vrijdag zeer vele malen gevaarlijker.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Marshalls noodklok veiligheid

Bericht door alt » 29 mei 2016, 10:31

Voor de duidelijkheid, ik ben altijd zeer content als ik een baco zie staan.
Ook als zij soms een fout maken.
Maar dat heb zeer weinig gezien.
Alles wat ik in dit draadje schrijf is NIET tegen de baco's, zij hebben hun best gedaan.
Begrijp ook dat in de toren zo snel code rood werd gegeven.
Maar de verantwoordelijken hebben hun verantwoording niet genomen, dat neem ik hen zeeeeer kwalijk.
Wat stelt een veiligheidspakket dan voor.
Veiligheidspakket verpakte omzet????????

Ik stop nu met reageren & ga verder de 24 stunden kijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten