Mitsubishi Lancer 1.8 T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 21 mar 2016, 17:36

Mijn naam is Peter en ik denk dat ik wil mezelf gaan voorstellen aangezien dat ik ben van plan om deze week mee te doen aan een Driving Fun trackday op Zandvoort.

Ik rij redelijk regelmatig op vrijrijden dagen sinds 1 jaar en ik ben goed gewend aan Zandvoort, Assen en Zolder, en in de zomer rij ik af en toe op Nurburgring. Dat zegt natuurlijk niet dat ik veel ervaring hebt maar iets is beter dan niks.

De auto dat ik gebruik is een Mitsubishi Lancer uit 2008 met 1.8 motor die origineel 143pk heeft. Dat is natuurlijk niet genoeg voor een 1300kg zware sedan. De auto is twee jaar geleden van mijn dagelijkse auto naar mijn hobby auto geworden. Motor is aangepast en geblazen met td04 turbo, onderstel is veel aangepast, remsysteem is totaal nieuwe geworden ook. Deze Lancer model en zelfs de motor zelf delen veel onderdelen met de laatste generatie van Lancer Evolution X dus dat heeft veel geholpen.

Motor compressie is verlaagd met 4 keer dikker mls koppakking van Cosworth, kopbouten zijn vervangen met ARP headstuds. Nokkenassen zijn vervangen met EvoX exemplaren met stuggere klepveren. Er zitten ook injectoren, brandstofpomp, map sensor uit EvoX. Als gevolg is de statische compressie verlaagd van 1:10.5 naar 1:9.6 en dynamische compressie van 14.5 bar naar 11.5-12 bar. Dit allemaal natuurlijk om de turbo in te kunnen bouwen. Het is een Mitsubsishi TD04hl-15T turbo met passende oem spruitstukken en downpipe. Turbo is klein maar perfect geschikt voor deze motor. Levert constante 0.85 bar van 3500 tot 7500 toeren. Turbo druk is geregeld door een Grimmspeed 3-port solenoid die direct van de ecu aangestuurd wordt. Ecu zelf is van EvoX en tuning doe ik zelf. Op dit moment levert de motor rond 255-260 pk op de voorwielen of rond 300pk op de krukas. Ik heb al meer dan 30 000 km met de aangepaste motor gereden, bijna allemaal op vol gas op verschillende circuits. Ik doe bijna alles zelf als hobby alleen ik laat meer ervarene mensen de motor openen. Verder zit oliekoeler met extra ventilator erop, wideband, turbodruk, olie temperatuur en druk meters, Synapse Synchronic BOV, zelf gemaakte baffled oil catch can, poly motorsteun.

Qua onderstel is ook veel aangepast. Auto staat op Tein Street Flex schroefset met gedraaide topmounts voor meer caster, anti roll bars zijn vervangen door Whiteline 26mm en 24mm adjustable exemplaren, anti-lift en caster adjustable rubbers op de draagarmen. Cusco draagarmen H-brace en strutbars, camber bouten voorin. Uitlijning is -2.6 camber voorin, +4.5 caster, en -1.6 camber achter.
Ik heb veel velgen sets en banden gewisseld afgelopen jaar, maar ik ben eindelijk tevreden met mijn huidige keuze - ATS DTC velgen 18x8.5j met Yokohama AD08R banden.

Remmen was altijd een grote kwestie geweest sinds ik begon met circuit rijden. Na veel ellende en taalloze nieuwe schijven en remblokken heb ik een complete big brake kit besteld. Merk is Ceika en is gemaakt in hetzelfde fabriek als KSport en D2 bbk's. Niet echt super fancy maar eindelijk kon ik normaal remmen en gewoon trackday na trackday doen zonder alles hoeven te reviseren.

Auto is nog steeds op vol gewicht en vol interieur en is ook lekker op straat te rijden met geluid isolatie, dvd player, subwoofer en katalysator (wel 3" high flow). Dus met alles vol en ik erin weegt de auto iets meer dan 1400 kg.
Nog steeds op originele open differentieel dus uit de bochten rijden met hoog pk FWD blijft altijd moeilijk. Ongelofelijk maar nog steeds op de originele koppeling ook die meer dan dubbel de oorspronkelijke vermogen tegenhoudt, maar is al op zijn laatste pootje.

Mijn beste tijd op Zandvoort is 2:13.6, vorige week op Zolder 2:04.0 gereden, maar kan beter, deze tijden zijn nog steeds met redelijk voorzichtig rijgedrag. Mij doel voor deze jaar is onder 2:10 op Zandvoort rijden nog zonder grote gewicht besparingen, dus puur op beter rijden 3 seconden afhaken. En dus het wordt tijd om naar minder drukke trackdays te gaan. Op vrijrijden ben ik meer met inhalen bezig dan op goede lijnen rijden.

Deze jaar wil ik ook 2 keer per mand gaan op circuits rijden, en ook nieuwe circuits uitproberen zoals Spa bijvoorbeeld. Daarom ook hier aangemeld.

en natuurlijk paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Vanreijmersdal » 21 mar 2016, 19:46

Welkom en je hebt eens wat anders meegenomen, leuk!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9719
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door frank de jonge » 21 mar 2016, 20:03

Gaaf dit :)

welkom!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Niels » 21 mar 2016, 22:00

Vanreijmersdal schreef:Welkom en je hebt eens wat anders meegenomen, leuk!
+1 :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Martijn_bmw » 21 mar 2016, 22:08

Welkom, mooie lange intro van een gave auto zo :thumbup:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door ErikS » 21 mar 2016, 22:50

Gaaf!

Welkom!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door G Kolkman » 22 mar 2016, 02:39

Verfrissend project, welkom! Foto's van onder de kap?

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 22 mar 2016, 06:43

G Kolkman schreef:Verfrissend project, welkom! Foto's van onder de kap?
Ja, alleen niet helemaal recent, er zitten nog steeds twee oil catch cans met een heleboel eenrichting kleppen en de oude BOV erop op deze. Accu moet naar de kofferbak ook. En ja, het is meer functie over vorm :) niet andersom

Afbeelding

En dit is achter de voorbumper

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door EvdP » 22 mar 2016, 08:06

Vanreijmersdal schreef:Welkom en je hebt eens wat anders meegenomen, leuk!
Dit.

En een erg leuk kleurtje!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Macboy » 22 mar 2016, 08:33

Heel erg gaaf ding :thumbup:

Heb je ook foto's van de binnenkant ? Of geen aanpassingen daar ? Vast wel ander stuur toch ? In elk geval andere metertjes zeg je.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 22 mar 2016, 08:48

Ook niet echt recente maar interieur is redelijk onveranderd. Op mijn stuur zitten een heleboel knoppen dat ik nog niet wil verliezen (radio, cruise, bluetooth) dus ik zit nog met de originele stuur.

Het idee is om volgend jaar met kuipstoelen en sport stuur te gaan rijden, en dan gaan veel van de extra's weg uit de auto voor gewicht besparing, maar nu nog niet, en je weet nooit, misschien pak ik een andere project auto in de tussen tijd en deze wordt dan de sportieve trekpaard :) Daarom probeer ik de ingrijpende veranderingen op de interieur ui te stellen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 22 mar 2016, 08:59

Dit is trouwens mijn beste ronde tot nu toe op Zandvoort

https://www.youtube.com/watch?v=C_9rWFi-MMQ" onclick="window.open(this.href);return false;

En dit is als je de interieur in actie wil zien, een mooie video hoe ik een Civic Type R volg op Zandvoort (had net achter ARB alleen gemonteerd dus achterkant was nog een beetje wild en ik kon niet heel hard door de bochten)

https://youtu.be/725gm3u71jU" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 12 apr 2016, 09:49

Op de 24ste vorige maand ben ik dus met DF op Zandvoort geweest, voor het eerst deze jaar met auto klaar qua onderstel en uitlijning dus ik kon eindelijk de vruchten van mijn werk eind vorig jaar plukken. Resultaat kwam snel binnen - 2:10.7 is nu mijn beste tijd op CPZ en bovendien ik rij nu met gemak consistent 2:11 ronden. Geen goede video van die lap, alleen achteruit camera, wel een paar leuke compilaties gemaakt.

Ik zet hier wel wat mooie foto's van afgelopen zaterdag met vrij rijden op CPZ

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Video's heb ik ook veel van gemaakt, hierbij een van de Sport sessie met mooie gevechten, uiteindelijk was benzine op voor de laatste ronde :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CwUrbhz9 ... Zgir1LE6-l[/youtube]

Veel gespot ook


Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Xave30 » 13 apr 2016, 02:26

Welkom op DF!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Macboy » 13 apr 2016, 07:01

Je Zandvoort doel is dus al zo goed als gehaald begrijp ik. Netjes hoor :thumbup:

Wat is er met die motorkap eigenlijk ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door allen » 13 apr 2016, 07:23

Mooi ding.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Eric H » 13 apr 2016, 07:23

Welkom en mooi voorstel topic...
Mooie auto, mooie modificaties en top dat je dit zelf doet, werk je ook in die sector ?
En ben je van oorsprong Engels / Amerikaans ?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door witje » 13 apr 2016, 07:39

Macboy schreef:Je Zandvoort doel is dus al zo goed als gehaald begrijp ik. Netjes hoor :thumbup:

Wat is er met die motorkap eigenlijk ?
Er zitten denk ik blokjes tussen de bevestiging om de achterkant te liften. Zo kan de warmte beter weg.

Zie je veel bij Jappen, bij BMW's nog nooit gezien

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1936
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Hitz » 13 apr 2016, 10:15

Hood Risers inderdaad, of zijn het hood ricers?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2016, 10:24

Hood risers zijn in principe een slecht idee omdat er juist op die plek een hoge druk gebied ontstaat boven de motorkap bij overgang naar de voorruit. Dus met een beetje pech wil de lucht evengoed niet weg.

Kan je beter een koelvent op de motorkap hebben, net achter je radiateur. Zo'n 30 cm van de voorkant van je motorkap, maar is een beetje auto afhankelijk. Daar heb je namelijk de laagste druk boven de kap en meestal de hoogste onder de kap. Dan stroomt en je warmte beter weg en je hebt minder aerodynamische lift.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 13 apr 2016, 11:49

Bert,

Je hebt wel en niet gelijk.

Waarom niet gelijk - juist op de achterzijde van de motorkap ontstaat een gebied van lage lucht druk, in plaats van hoge. Dat trekt warme lucht uit de motor ruimte, en er is zoiezo hoge luchtdruk onder de motorruimte door de lucht die door de voorkant instroomt maar weinig routes om te ontsnappen heeft (zeker in een FWD met dwars gepositioneerde motor en versnellingsbak.

groene is lager druk
Afbeelding

nog eentje met pijltjes
Afbeelding


Waarom wel gelijk - dat is idd een half-ass oplossing en ik doe het alleen tijdelijk. Het werkt echt wel en ik heb mijn race olie temperatuur met nog 5 graden C (120 naar 115) omlaag gebracht door middel van deze lifted motorkap bevestiging. Het is moeilijk te zeggen of er enig voordeel is wat betreft minder lift op de voorkant.

Ik ga uiteindelijk voor een Evo X motorkap of iets soortgelijks met deze idee - lucht uit de radiator naar buiten voor de motor, en lucht in achter de motor om de turbo te koelen. Alleen ik heb nog moeite met 1000 euro voor een aluminium Evo X motorkap uitgeven terwijl de alternatieve (tijdelijke) oplossing maar 10 euro kost :) Maar het gaat wel gebeuren, in de loop van deze jaar.
Afbeelding

Ik ben idd niet Nederlands van oorsprong en ook niet eens van nationaliteit, ik ben in Bulgarije geboren maar ik woon al 11 jaar in Nederland. Ik heb hier gestudeerd en sinds een aantal jaren werk ik hier ook. Ik werk niet in de auto industrie maar ik ben wel ingenieur van beroep en sleutelen is een grote hobby van mij. Ik doe veel werk alleen en ik tune ook zelf.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 13 apr 2016, 12:01

Ik denk dat deze is ook beter - dat is de druk profile dwars door Evo X (komt uit een gepubliceerde artikel van Mitsubishi waar ze de aero dynamica van de X uitleggen)

Afbeelding

Je ziet ook hoe de druk profiel afhankelijk is van de neus van de auto - bij de Miata was bijna de hele motorkap op hoge druk, maar de meer hoekige Evo X heeft laag lucht druk van 30-40 cm afstand van voorkant motorkap - precies waar de originele vents ook zitten.
Laatst gewijzigd door trancedrift op 13 apr 2016, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2016, 12:08

Is die bovenste miata een CFD model of een windtunneltest?

Valt mij op dat hij namelijk lage druk voor de voorbumper heeft, terwijl de meeste auto's daar in werkelijkheid een hoge druk gebied hebben. Komt door zoals je zelf al aangeeft, onder de motorkap is ook een hoge druk veld en de lucht stroomt dus niet heel makkelijk naar binnen, ook door weerstand van radiateurs enz. Dat van achter de motorkap zal wel iets kloppen, dat hij er wat weg trekt. Meestal mik je op het voordeel van de motorkap ook uit oogpunt van verbetering van lift. Net als bij het model van die Lancer X inderdaad :)

Hoodvents maken hoeft trouwens helemaal geen 1000 euro te kosten :) je kan kant en klare setjes kopen. Makkelijkste is zelf een stuk uitsnijden en naar binnen vouwen, en dan de zijkanten opvullen.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 13 apr 2016, 12:38

Ze zijn allemaal simulaties, de eerste twee plaatjes heb ik van een willekeurige Miata forum gevonden, de evo X plaatje is van een wetenschappelijke artikel van Mitsubishi en is ook simulaties volgens mij, maar gebaseerd op windtunnel experimenten.

Ik vind die laag druk plek net voor de grille wel op alle drie plaatjes. Heeft, volgens mij, iets te maken met de splitsing van de stromingen boven en onder de auto en turbulentie als gevolg. Hetzelfde geldt ook voor achter de achterklep voor auto's met scherp hoek van de achterklep - daar ontstaat ook een gebied van lage druk met turbulente stromingen dat de auto "trekt" naar achter, en dus meer drag creeert. Daarom helpen de vortex dingen op dakken van de auto's, en het vorm van het dak in het algemeen - lucht die lineair weg van de auto stroomt creeert minder drag.
Hoodvents maken hoeft trouwens helemaal geen 1000 euro te kosten :) je kan kant en klare setjes kopen. Makkelijkste is zelf een stuk uitsnijden en naar binnen vouwen, en dan de zijkanten opvullen.
Nou, ik ben weer niet eens :) vooral omdat de normale motorkap heeft verschillende versteviging structuur onder, dus je mag niet zomaar overal snijden en plakken. Evo X motorkap is ook van aluminium, is meer dan twee keer lichter dan de stalen motorkap van de Lancer. Als ik zoiets ga kopen/maken wil ik dus meteen het dubbel voordeel pakken - gewichtsbesparing en beter koeling/minder lift.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Mitsubishi Lancer 1.8 T

Bericht door trancedrift » 13 apr 2016, 13:18

Macboy schreef:Je Zandvoort doel is dus al zo goed als gehaald begrijp ik. Netjes hoor :thumbup:

Wat is er met die motorkap eigenlijk ?
Ik had het net uitgelegd voor de motorkap - er zitten spacers tussen motorkap en bevestiging achter voor beter koeling.

En ja, ik had niet echt verwacht dat ik haal mijn doel voor deze jaar zo makkelijk en snel binnen. Maar ik denk niet dat ik kan het bij dat laten staan, auto voelt goed en kan zeker nog sneller. Dus ja, nieuwe doel is 2:07 :) en ik weet al hoe ga ik het bereiken - ik rem nog steeds voorzichtig, dus deze maand komt een nieuwe (werkende) abs module met iets betere voor-achter kracht verdeling en ook grotere hoofd remcilinder.

Er is natuurlijk een andere probleem, met deze ronde tijden zit ik niet echt meer veilig zonder rol kooi maar dat wordt dan grotere vraag - blijft de auto straatauto... en als ik volledig race auto wil bouwen is het misschien niet beter helemaal opnieuw te starten met AWD of RWD iets als basis :) of misschien eerst aan een van de DNRT klasses meedoen 318Ti of SLK cup bijvoorbeeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], GRzep, Spinazie, Wors en 74 gasten