MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Beste mede-forummers,
Ik heb even een aantal zaken waar ik hoop hier antwoord op te krijgen.
- 1 Allereerst heb ik gemerkt dat er wat onbelans is, gevoelsmatig aan de achterkant, tijdens het rijden.
Het lijkt alsof er een soort "waggel" - effect plaatsvind wat met name voelbaar is vanuit stilstand tot een km 60 70.
Daarna heb ik er minder last van zodra ik op snelheid kom , maar het is op elk km bereik wel nog voelbaar.
Ik had er al enigzins last van bij de TSW velgen maar voel het nu na het switchen naar de contours ook nog.
Moet wel zeggen dat ik alleen de voorbanden laatst heb laten balanceren, dus 100 % uitsluiten dat het daaraan ligt kan ik nog niet.
Wat zou nog meer reden kunnen zijn van dit effect? Versleten rubbers / draagarmen? Aandrijfas / diff ?
Het leid zover niet tot gevaarlijke situaties, maar ik wil het wel tzt verholpen hebben, hoor graag meer insight .
2 - Verder heb ik hier nog Schmiedmann S-Tech 2 spruitje liggen, moet er een keer op. Mijn "vaste" monteur / maat van mij, heeft helaas weinig tijd deze weken, dus ik zoek een betaalbaar alternatief, omgeving eindhoven, die mij zou kunnen helpen hiermee. Hoop iets te vinden waar ik qua uurtarief geen poot mee word uitgedraaid, een mede forummer met tools en ruimte wil ik uiteraard ook vergoeden tegen een redelijke prijs.
3 - Ik zoek wat meer informatie omtrent sperdifferentieel opties voor een e36 compact. Ik hoef niet perse een kortere gearing, vind wat ik heb prima te doen.
Ik weet alleen niet precies wat ik eronder heb (automaat) , meen iets van 3.15 of 3.23. Ben een beetje leek, is het sper gedeelte ook te plaatsen in hetgeen wat ik al heb? of word het echt de gehele unit uitwisselen met iets anders? Waar kan ik denken cost-wise? Is 2ehands in de regel aan te raden of toch niet ?
4 - Als laatste heerst er bij mij enige verwarring omtrent de lokatie van de OBD-ll Diagnose poort in mijn auto. Heb gezien dat deze normaal onder het dasboard zich bevind en er vaak met letters op het klepje staat aangegeven OBD.. Echter bij mij zie ik dit: (zie foto) . Ik zie niet 123 mogelijkheid dit te verwijderen , stel ik wil foutcodes uitlezen , is dan alleen de 20 pin poort onder de motorkap de plaats om dat te doen? Hoor het graag.
Thanks alvast en fijn weekend!
Ik heb even een aantal zaken waar ik hoop hier antwoord op te krijgen.
- 1 Allereerst heb ik gemerkt dat er wat onbelans is, gevoelsmatig aan de achterkant, tijdens het rijden.
Het lijkt alsof er een soort "waggel" - effect plaatsvind wat met name voelbaar is vanuit stilstand tot een km 60 70.
Daarna heb ik er minder last van zodra ik op snelheid kom , maar het is op elk km bereik wel nog voelbaar.
Ik had er al enigzins last van bij de TSW velgen maar voel het nu na het switchen naar de contours ook nog.
Moet wel zeggen dat ik alleen de voorbanden laatst heb laten balanceren, dus 100 % uitsluiten dat het daaraan ligt kan ik nog niet.
Wat zou nog meer reden kunnen zijn van dit effect? Versleten rubbers / draagarmen? Aandrijfas / diff ?
Het leid zover niet tot gevaarlijke situaties, maar ik wil het wel tzt verholpen hebben, hoor graag meer insight .
2 - Verder heb ik hier nog Schmiedmann S-Tech 2 spruitje liggen, moet er een keer op. Mijn "vaste" monteur / maat van mij, heeft helaas weinig tijd deze weken, dus ik zoek een betaalbaar alternatief, omgeving eindhoven, die mij zou kunnen helpen hiermee. Hoop iets te vinden waar ik qua uurtarief geen poot mee word uitgedraaid, een mede forummer met tools en ruimte wil ik uiteraard ook vergoeden tegen een redelijke prijs.
3 - Ik zoek wat meer informatie omtrent sperdifferentieel opties voor een e36 compact. Ik hoef niet perse een kortere gearing, vind wat ik heb prima te doen.
Ik weet alleen niet precies wat ik eronder heb (automaat) , meen iets van 3.15 of 3.23. Ben een beetje leek, is het sper gedeelte ook te plaatsen in hetgeen wat ik al heb? of word het echt de gehele unit uitwisselen met iets anders? Waar kan ik denken cost-wise? Is 2ehands in de regel aan te raden of toch niet ?
4 - Als laatste heerst er bij mij enige verwarring omtrent de lokatie van de OBD-ll Diagnose poort in mijn auto. Heb gezien dat deze normaal onder het dasboard zich bevind en er vaak met letters op het klepje staat aangegeven OBD.. Echter bij mij zie ik dit: (zie foto) . Ik zie niet 123 mogelijkheid dit te verwijderen , stel ik wil foutcodes uitlezen , is dan alleen de 20 pin poort onder de motorkap de plaats om dat te doen? Hoor het graag.
Thanks alvast en fijn weekend!
- Bijlagen
-
- WP_20160130_23_24_04_Pro.jpg (340.93 KiB) 13234 keer bekeken
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Vraag 1: Dat zijn hoogstwaarschijnlijk je subframerubbers. Ik had ook een Compact die hetzelfde deed, rubbers vervangen en weer strak.
En nog even een toevoeging. Vraag 3, over een sper.
Er zit een subframe van een E30 onder. Je kunt dus ook een sper van een E30 nemen. Weet niet hoe die prijzen nu zijn, maar eerder kon je voor 5-600 een leuk sper-diff vinden.
En nog even een toevoeging. Vraag 3, over een sper.
Er zit een subframe van een E30 onder. Je kunt dus ook een sper van een E30 nemen. Weet niet hoe die prijzen nu zijn, maar eerder kon je voor 5-600 een leuk sper-diff vinden.
Laatst gewijzigd door Peric op 05 feb 2016, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Wat Peric zegt. Kost wel aardig wat aan arbeid. Subframe moet los.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
4) E36 nog enkel in de motorruimte rechts (op foto links naast het blok, rechtsachter de veerpoot ronde geval met schroefdop en strap eraan)
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Updatetijd!Peric schreef:Vraag 1: Dat zijn hoogstwaarschijnlijk je subframerubbers. Ik had ook een Compact die hetzelfde deed, rubbers vervangen en weer strak.
En nog even een toevoeging. Vraag 3, over een sper.
Er zit een subframe van een E30 onder. Je kunt dus ook een sper van een E30 nemen. Weet niet hoe die prijzen nu zijn, maar eerder kon je voor 5-600 een leuk sper-diff vinden.
Ik was even onder de radar, had wat real life things to handle maar ik ben er nog . Ondertussen een paar kleine dingen veranderd , niet heel drastisch allemaal. remblokjes vervangen, schmiedmann spruitstuk gemonteerd, draagarmen vervangen met Meyle HD en sinds vandaag ook andere spiegels. Geen m3 origineel, die kon ik niet in redelijke staat voor een redelijke prijs vinden, plus in titanzilver ook nog vinden was mission impossible. Ik heb gekozen om wat verder door te snuffelen, kwam terecht bij een belgisch bedrijf genaamd Kojaparts in Sint Niklaas. Dus ben ik maar vanuit het zuiden des lands heen getoerd in de hete zomerzon, was een goed excuus voor wat km.
Geen originele m3 spiegels dus maar dit setje is wel al in dezelfde kleur. gemaakt door TYIC (nooit van gehoord) en op wat schroefdilemmatjes past t verder wel redelijk goed. Persoonlijk vind ik het wel een mooie upgrade , voor 50 euro ..
Omtrent de waggel, ik vermoed toch dat t in de velgen zit, bij de draagarmen vervangen heb ik ook achter laten controleren zat niet of nauwelijks speling op de subframerubbers dus dat kan ik uitsluiten. de TSW Hockenheim heb ik nog, ik twijfel weer... argh!! haha ach luxeprobleem .. ik denk dat ik ze nog es ga testen als ik overstap naar koni geel en eibach pro veren, vind ze toch te mooi om zomaar weg te doen. We gaan t zien..
Oja, het Schmiedmann spruitstuk, een aanrader... klinkt goddelijk, geluidstoename valt best mee (heb al RVS custom dus dat was al een hele bak noise ) , klinkt voller en loopt vanaf midden tot bovenin de toeren een stuk beter door. Ik heb es een keer snachts op een lege snelweg even doorgehaald ik heb tussen de 6 a 8 km aan topsnelheid erbij volgens de GPS .. ... ik heb wat video materiaal nog gemaakt maar moet t nog uitsorteren, wel heb ik een youtubelink van 0-100 ... fabrieksopgave voor de automaat is 8.7 .. Stay tuned peepz en goed weekend.. bak ze! https://www.youtube.com/watch?v=kAxrg6jFL0I" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bijlagen
-
- WP_20160507_19_55_08_Pro.jpg (449.55 KiB) 12885 keer bekeken
-
- WP_20160507_19_53_33_Pro.jpg (430.22 KiB) 12885 keer bekeken
-
- WP_20160507_19_52_21_Pro.jpg (416.59 KiB) 12885 keer bekeken
-
- WP_20160507_19_52_12_Pro.jpg (467.81 KiB) 12885 keer bekeken
-
- WP_20160507_19_51_40_Pro.jpg (494.65 KiB) 12885 keer bekeken
-
- WP_20160507_19_51_29_Pro.jpg (530.35 KiB) 12885 keer bekeken
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Hoppa, zoals eerder aangegeven wat spagettisounds voor de trommelvliesjes...
Graag de volumeknop niet zachter dan 100 dank u https://www.youtube.com/watch?v=VUb--hFEAc0" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag de volumeknop niet zachter dan 100 dank u https://www.youtube.com/watch?v=VUb--hFEAc0" onclick="window.open(this.href);return false;
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Klinkt goed. Merk je veel van die Meyle draagarmen?
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
.matthyssie schreef:Klinkt goed. Merk je veel van die Meyle draagarmen?
Wat ik was vergeten te vertellen, de reden dat ik ze tussendoor vervangen heb was omdat de oude fuseekogel rechtsvoor compleet uit de draagarm was geschoten , gelukkig bij lage snelheid. Het bekende bonken met doorsturen heb ik geen last van gehad tot aan die laatste rit.
Ik stuur een 90 graden bocht in met 40 per uur en ik hoorde een dikke bonk, 5 seconden later hoor ik een hels kabaal en loopt de band tegen de wielkast aan te schuren, met heel zwaar sturen tot gevolg. Direct de auto langs de kant gezet en ANWB gebeld.
Ik had niet het idee dat ze er zo erg aan toe waren en ik en mijn vriendin hebben dan ook best veel geluk gehad dat het niet op hogere snelheid gebeurd was anders was t een stuk lelijker afgelopen.
Nu zijn ze vervangen en het verschil is toch duidelijk merkbaar, het stuurt een stuk strakker in en zekerder in, plus voorlopig hoef ik me (hopelijk) mij geen zorgen meer te maken om een dergelijk akkefietje
- Bijlagen
-
- WP_20160316_20_57_14_Pro A.jpg (527.9 KiB) 12842 keer bekeken
-
- WP_20160316_00_59_23_Pro A.jpg (712.43 KiB) 12842 keer bekeken
-
- WP_20160313_11_58_00_Pro A.jpg (713 KiB) 12842 keer bekeken
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
wist niet eens dat dat zo kon (of weer vergeten) best apart
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Hallo allemaal!
Het is enorm lang geleden maar ik leef nog.
De BMW leeft nog, maar is inmiddels verkocht.
Ik heb er toch een kleine 5 jaar enorm veel plezier van gehad met veel freude am fahren km door stad en land.
Hij staat inmiddels te koop, mochten er nog geinteresseerden zijn, je kan hem hier vinden :
https://www.taggleauto.nl/8953638/ bij het bedrijf de Automediair in Overveen.
Ik heb lang lopen wikken en wegen en ben overgestapt naar Saab. Ik heb een 9-3 1.8T Vector aangeschaft uit 2003, het introductiejaar van de NG sportsedan. Omdat ik de standaard 150 pk maar wat tam vond heb ik deze via BSR tuning en daarna Dion HPT laten chippen naar Stage 1. Er zit +- 215 pk & 355 nm in de Zweedse tank, op 9-3 Aero niveau, klein tikkie sneller zelfs .
Het is totaal anders rijden dan E36, maar de Turbo power maakt een hoop goed.
Een setje 20 mm Lesjofors verlagingsveren staan klaar en ik ga zodra de BBS RK velgen verkocht zijn, kijken voor wat leuks onder de 9-3.
Later hoop ik nog met een 3 inch Downpipe, intercooler en Aero of Green giant injectoren nog wat verder de pk's op te schroeven.
Al met al best nog wat werk aan gehad na aankoop, achterstallig onderhoud van dat zakenvrouwtje voor mij en zo , maar ik heb er veel plezier van inmiddels. Voor de komende tijd kan ik zeker vooruit!
PS: ik zit met 2 setjes velgen hier, 1 x BBS RK 001 ET 35 5x120 van de oude BMW 323ti. Volledig opgeknapt, gestraald en gepoedercoat in Telegrijs / Audigrijs met hoogglans blanke lak, staat nu op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1573 ... mympSeller
Ik heb ook nog een setje BBS RK 201 ET 35 5x112 liggen, maar dit zijn opknappers. I. Er zat een kleine deuk in aan de voorkant maar die heb ik inmiddels laten richten. k wilde ze eigelijk oorspronkelijk op de Saab gooien, maar ik wil toch nog lichter, dus ze mogen weg. Ik heb ze gewogen en ze zitten op 10,6 kg per velg. Bij interesse, stuur me PM.
O ja, fotookes.
Het is enorm lang geleden maar ik leef nog.
De BMW leeft nog, maar is inmiddels verkocht.
Ik heb er toch een kleine 5 jaar enorm veel plezier van gehad met veel freude am fahren km door stad en land.
Hij staat inmiddels te koop, mochten er nog geinteresseerden zijn, je kan hem hier vinden :
https://www.taggleauto.nl/8953638/ bij het bedrijf de Automediair in Overveen.
Ik heb lang lopen wikken en wegen en ben overgestapt naar Saab. Ik heb een 9-3 1.8T Vector aangeschaft uit 2003, het introductiejaar van de NG sportsedan. Omdat ik de standaard 150 pk maar wat tam vond heb ik deze via BSR tuning en daarna Dion HPT laten chippen naar Stage 1. Er zit +- 215 pk & 355 nm in de Zweedse tank, op 9-3 Aero niveau, klein tikkie sneller zelfs .
Het is totaal anders rijden dan E36, maar de Turbo power maakt een hoop goed.
Een setje 20 mm Lesjofors verlagingsveren staan klaar en ik ga zodra de BBS RK velgen verkocht zijn, kijken voor wat leuks onder de 9-3.
Later hoop ik nog met een 3 inch Downpipe, intercooler en Aero of Green giant injectoren nog wat verder de pk's op te schroeven.
Al met al best nog wat werk aan gehad na aankoop, achterstallig onderhoud van dat zakenvrouwtje voor mij en zo , maar ik heb er veel plezier van inmiddels. Voor de komende tijd kan ik zeker vooruit!
PS: ik zit met 2 setjes velgen hier, 1 x BBS RK 001 ET 35 5x120 van de oude BMW 323ti. Volledig opgeknapt, gestraald en gepoedercoat in Telegrijs / Audigrijs met hoogglans blanke lak, staat nu op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1573 ... mympSeller
Ik heb ook nog een setje BBS RK 201 ET 35 5x112 liggen, maar dit zijn opknappers. I. Er zat een kleine deuk in aan de voorkant maar die heb ik inmiddels laten richten. k wilde ze eigelijk oorspronkelijk op de Saab gooien, maar ik wil toch nog lichter, dus ze mogen weg. Ik heb ze gewogen en ze zitten op 10,6 kg per velg. Bij interesse, stuur me PM.
O ja, fotookes.
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Ik vermoed dat je turbo de injectoren dan niet aankan. Volgens mij gaat de turbo van de "1.8t" niet heel veel verder dan 230 pk.MoDZ schreef: ↑07 jul 2020, 20:55
Later hoop ik nog met een 3 inch Downpipe, intercooler en Aero of Green giant injectoren nog wat verder de pk's op te schroeven.
Al met al best nog wat werk aan gehad na aankoop, achterstallig onderhoud van dat zakenvrouwtje voor mij en zo , maar ik heb er veel plezier van inmiddels. Voor de komende tijd kan ik zeker vooruit!
Maar wel heel wat anders, een Saab.
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Dat klopt ongeveer, heb van Dion begrepen als ik het goed heb dat 235 a 240 pk wel de grens is met de Garrett GT20 mits je de dp, intercooler en Aero injectoren erop heb zitten. Daarboven wordt het sowieso niet alleen minimaal een TD04 turbo maar ook een zwaardere koppeling, hij slipt nu nog niet (" afkloppen" ) , maar dat komt dan vanzelf wel met meer vermogen. Ik moet zeggen hij heeft hem echt netjes afgesteld en hij gaf aan dat de 9-3 nog erg gezond was. Ik kan het zekersteweten aanbevelen voor iedereen met een 9-3 om Dion HPT tuning eens te bezoeken, aardige gozer ook met veel knowhow.EvdP schreef: ↑07 jul 2020, 21:11Ik vermoed dat je turbo de injectoren dan niet aankan. Volgens mij gaat de turbo van de "1.8t" niet heel veel verder dan 230 pk.MoDZ schreef: ↑07 jul 2020, 20:55
Later hoop ik nog met een 3 inch Downpipe, intercooler en Aero of Green giant injectoren nog wat verder de pk's op te schroeven.
Al met al best nog wat werk aan gehad na aankoop, achterstallig onderhoud van dat zakenvrouwtje voor mij en zo , maar ik heb er veel plezier van inmiddels. Voor de komende tijd kan ik zeker vooruit!
Maar wel heel wat anders, een Saab.
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
De max is 400 NM voor de koppeling? Of is dat voor de Aero?
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Van de Aero wordt gezegd 400 nm long term, 450 als max als ik zo wat buitenlandse fora zojuist lees, maar pin me er niet op vast.
Ik weet eigelijk niet of de 1.8t & 2.0t dezelfde koppeling hebben als de Aero. Veel ligt natuurlijk aan gebruik, slijtage en rijstijl.
Ik houd er rekening mee dat ik zeker niet meer dan 400 nm aankan dus voordat er een nieuwe turbo inkomt zal ik denk ik eerst de koppeling aanpakken. Maar gaat nog wel even duren, ik heb nu al even genoeg geld erin gestoken voor nu om het weer road ready te krijgen naar mijn zin .
Ik heb wel een sleepercar mocht ik nu een bank overvallen . The Swedish Getaway machine haha. Nja laat ik maar die GTA fantasie maar snel weer loslaten .
Ik weet eigelijk niet of de 1.8t & 2.0t dezelfde koppeling hebben als de Aero. Veel ligt natuurlijk aan gebruik, slijtage en rijstijl.
Ik houd er rekening mee dat ik zeker niet meer dan 400 nm aankan dus voordat er een nieuwe turbo inkomt zal ik denk ik eerst de koppeling aanpakken. Maar gaat nog wel even duren, ik heb nu al even genoeg geld erin gestoken voor nu om het weer road ready te krijgen naar mijn zin .
Ik heb wel een sleepercar mocht ik nu een bank overvallen . The Swedish Getaway machine haha. Nja laat ik maar die GTA fantasie maar snel weer loslaten .
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Toch zal ik de good old 323ti wel missen, RWD old skool e30 achteras inline 6 brulmonster pretpakketmobiel.
Hier nog een link van wat getoer en herrieshop in de nacht .
BMW 323Ti Schmiedmann S Tech ll Soundcheck:
https://www.youtube.com/watch?v=VUb--hFEAc0
Hier nog een link van wat getoer en herrieshop in de nacht .
BMW 323Ti Schmiedmann S Tech ll Soundcheck:
https://www.youtube.com/watch?v=VUb--hFEAc0
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Klinkt lekker! Was dat alleen de headers met verder een stock uitlaat lijn? Wel zonder cat dus gereden dan?
- MoDZ
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:09
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Nee dat was met een RVS custom uitlaat, als ook in het filmpje te zien in het begin . De cat was nog het enige stock aan de uitlaat.Martijn_bmw schreef: ↑08 jul 2020, 16:23 Klinkt lekker! Was dat alleen de headers met verder een stock uitlaat lijn? Wel zonder cat dus gereden dan?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: MoDZ ( BMW 323ti compact) stelt zich voor ...
Ah het begin van het filmpje had ik overgeslagen
Klonk lekker!
Klonk lekker!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten