Re: Gran Turismo Sport
Geplaatst: 04 jan 2018, 08:48
Analyse GT sport avond
Discussies banen vooraf en tijdens de avond
Vooraf heb ik tig keer aangegeven wat we gaan doen. Welke wagen welke baan en vraag meerdere keren expliciet feedback. Natuurlijk kan ik alles zelf beslissen. Maar das ook niet leuk en heb het idee dat als mensen met leuke ideeen komen dat ik daar dan gewoon rekening mee hou. Er wordt soms gezeurd dat ik te veel app maar ik bespreek dus vaak uitvoerig mijn keuzes vooraf om achteraf gezeik te voorkomen.
Daarbij past niet dat opeens achter of tijdens de race om andere banen gevraagd wordt. Zo werkt dat natuurlijk niet. Wel als we gewoon avondje kloten en we gewoon een meerderheid het circuit laten kiezen middels stemming. Maar dat kan dan aangegeven worden vooraf. Nu gingen we voor een Ring event. Dan geen discussie tijdens de avond voor andere banen. Enige vorm van organisatie en structuur is gewenst leert de ervaring.
Wie is host en wie bepaalt ?
Iedereen die zich geroepen voelt om te hosten mag dat doen. Heb zelf de organisatie op me genomen maar als anderen het beter kunnen dan is dat natuurlijk prima. Voor mij ook fijn om soms te racen.
Als host heb je nu eenmaal bepaalde “rechten”. Dat betekent dat je bepaalde knopen kan doorhakken. Zo nee dan is het wilde westen praktijken. Dus ik maak daar gebruik van hoe irritant dat soms ook is voor sommigen. Als anderen zich geroepen voelen en dingen willen regelen organiseren en bijhouden op het forum scheelt mij dat ook enorm veel werk.
Buiten dat sta ik altijd open voor alle kritiek en probeer ik met iedereen rekening te houden. Ook in de groepsapp ben ik host. Heb het initiatief genomen daartoe dus ik voel me dan idd ook vrijer om alles een irritante baas over te komen. Dat is nu eenmaal de forumdominee rol.
Er zijn in de simrace wereld veel huisregels die wij tot nog toe niet hebben gebruikt. Maar wellicht is dat alsnog een optie om te doen hoewel ik daar nog geen voorstander van ben. Daar worden vaak dingen vastgelegd waar ik dan zo over klaag en kan je niet zeuren dat “Macboy” dit of dat heeft besloten in zijn eentje. Maar volgens mij handel ik altijd rechtvaardig. In de simwereld heb je bij kampioenschappen soort raceleiding die replays bekijkt. Maar wij doen niet aan punten en meer voor de fun. Maar te zijner tijd kunnen we die dingen doen.
Rempunten en beuken
Het is belangrijk dat mensen de banen goed leren. Rempunten zijn essentieel als we met elkaar willen racen. Dat is 1 van de redenen dat ik vooraf de banen en auto’s doorgeef, zodat mensen kunnen oefenen. Zowel de baan als de auto.
Het is duidelijk dat niet iedereen daar tijd voor heeft. Maar goed dat ligt dan niet aan de rest. Hoewel het allemaal gezellig is zo was het mijn bedoeling wel om enigszins competitief en serieus te zijn. Een aantal van jullie staan daar anders in daar hebben we het eerder over gehad.
Maar zonder oefenen wordt het niet wat. En dat zorgt op de baan voor frustratie.
1. Allereerst doordat iedereen denkt de race te kunnen winnen de eerste bochten. Als je er voorbij denkt te kunnen: NIET DOEN en hou gewoon nog even in in het belang van de race. Kies je moment wat later als het ritme erin zit. Is voor iedereen het leukste. Dit niet volgen zorgt voor destruction derby. Eventjes leuk maar niet de bedoeling van wat ik voor ogen had.
2. Door de baan niet goed te kennen heb je verkeerde rempunten en krijg je botsingen. Zo heb ik een paar keer iemand net wel of net niet kunnen ontwijken omdat die op een vreemd moment remt. Natuurlijk is dat de fout van de achterligger, maar de baan leren kennen helpt gewoon veel.
Beuken is niet leuk. Remmen is prettig. Rem eerder dan je voorganger. Geef elkaar de ruimte en oefen hier op. Af en toe een tik uitdelen is niet erg. Er is ook zoiets als een race incident. Dat hoort er nu eenmaal bij en overkomt iedereen. Niet alles is express. Veel kan per ongeluk gaan in the heat of the moment. Waar je kan zorg dat je op de ander wacht als je hem er per ongeluk afrost.
Race incidenten zijn dus normaal. Je pakt soms je gaatje of wat dan ook. Maar wees je gewoon bewust van je positie. Ik zag bijvoorbeeld duidelijk mensen niet hun radar gebruiken. Radar is eigenlijk verplicht. Vervolgens gebeurt er iets omdat diegene denkt dat die gebeukt wordt terwijl die zelf niet goed oplet. Maken we ons allemaal schuldig aan. Is ook oefenen oefenen natuurlijk.
Een ander bekend probleem is terug op de baan komen. Niet opletten of er anderen aan komen. Vanavond maakt iedereen zich daar schuldig aan maar dat is nu eenmaal het gevolg van het “beuk ritme” waarin we vanavond zaten. Kortom af en toe tikje uitdelen is niet erg, zeker als je voorganger wat onverwacht handelt. Maar probeer op te letten bij het terugkomen op de baan. Houd vooral even rechts of links van de baan zodat de achterliggers voorbij kunnen gaan. Maak ik me ook schuldig aan, dus voor mij ook leerpunt. Maar das vaak gewoon spanning of adrenaline.
Wel erg is het als je gewoon als een torpedo in de aanval gaat. Dat kan gewoon niet. Zie hieronder.
Jeffrey Superduke ban
Ik heb een paar mensen zien torpederen. In elk geval Jeffrey Superduke. Ik werd hier ook op gewezen door anderen. Dat staat gewoon ver van alles wat ik onder sportief simracen versta. Gewoon rempunten volledig missen en vol in de aanval iemand van achter raken. Daar waar je 30 kan vliegt ie met 150 voorbij. Hij heeft dit vooraf ook beetje gezegd maar ik dacht hij maakt grapjes.
Sorry Jeffrey maar daar is deze room niet voor opgericht. Dat is normaal gewoon een permanente ban. Meer oefenen of andere arcade rooms zoeken. Ik ga daar verder niet over discussiëren.
Morgen ga ik de beelden nog even goed bekijken en als het klopt wat ik zie dan is het voor mij wel duidelijk. Mocht je erbij willen blijven moet je dan een goed verhaal klaar hebben denk ik. Maar als je volgende keer wel normaal kan doen dan is het nog erger want dan deed je het express
Hoor uiteraard eerst wat de rest ervan vindt.
Ton zag ik ook paar keer torpederen maar heb wel het idee dat dit niet express ging en dat het wat beter ging. Ton ook een clinic aangeboden wellicht moet ie daar snel gebruik van maken (en Jeffrey?). Vond voor de rest het erg goed gaan met Ton laat dit duidelijk zijn. En tuurlijk werd hij zelf ook slachtoffer en dat is dan frustrerend. Daarom gewoon meer samen oefenen. Komt vanzelf goed.
Een verzoek aan allen even door te geven wat verder opgevallen is qua situatie.
Overige leerpunten en ervaringen ?
De Ring is een enorm moeilijke baan. Daar oefenen is essentieel. Maar als ik zie hoe vaak het gister goed ging dan biedt dit perspectief. Zoals Mike ook zegt: daar leer je veel van.
Verder is vooraf instellen of vastleggen van 3 of 4 vooraf bepaalde race combinaties misschien genoeg. Rest kan dan ter plekke bedacht worden middels circuit stemming. Banen met stemmen is ook erg leuk en gebruikelijk maar deze keer hadden we nu eenmaal Ring event dus geen andere banen.
Sport hard of sport zacht succes ? TCS uit ? Het lijkt er nu op dat mensen TCS uit willen maar wel banden sport hard. Zeker bij snellere auto’s. Wat mij betreft blijven we dat een beetje afwisselen. TCS aan af en toe kan ook maar mensen moeten meer oefenen. Als je altijd gewend bent geweest dan durf je het niet los te laten. Tom is een goed voorbeeld van positieve progressie daarin. TCS blijft dus in principe uit wat mij betreft en sport zacht ter voorlopige compensatie. Later wellicht meer richting sport hard. Ook langzamere auto’s meer sport hard.
Wat verder not done is en in strijd met Simrace etiquette is het voortijdig verlaten van een race. Vooral bekend bij mensen die achteraan rijden en niet meer kunnen winnen. Niet leuk ! Ten eerste omdat je samen start en de race dus samen uitrijdt. En bovendien kan een voorganger later altijd nog een fout maken waardoor je bij kan komen.
Ook is het irritant als mensen kort voor de race de room verlaten. De overige mensen roepen allemaal go go go en ik als host probeer de boel dan bij elkaar te houden. Dus ik wacht dan even op die ander. Maar hoe lang ? We hebben een app groep dus geef dan even aan: ik ga even een auto kopen ben zo weer terug. Een aantal deden dit ook en dan wacht ik netjes.
Ik zie jullie op- en of aanmerkingen wel tegemoet komen.
Discussies banen vooraf en tijdens de avond
Vooraf heb ik tig keer aangegeven wat we gaan doen. Welke wagen welke baan en vraag meerdere keren expliciet feedback. Natuurlijk kan ik alles zelf beslissen. Maar das ook niet leuk en heb het idee dat als mensen met leuke ideeen komen dat ik daar dan gewoon rekening mee hou. Er wordt soms gezeurd dat ik te veel app maar ik bespreek dus vaak uitvoerig mijn keuzes vooraf om achteraf gezeik te voorkomen.
Daarbij past niet dat opeens achter of tijdens de race om andere banen gevraagd wordt. Zo werkt dat natuurlijk niet. Wel als we gewoon avondje kloten en we gewoon een meerderheid het circuit laten kiezen middels stemming. Maar dat kan dan aangegeven worden vooraf. Nu gingen we voor een Ring event. Dan geen discussie tijdens de avond voor andere banen. Enige vorm van organisatie en structuur is gewenst leert de ervaring.
Wie is host en wie bepaalt ?
Iedereen die zich geroepen voelt om te hosten mag dat doen. Heb zelf de organisatie op me genomen maar als anderen het beter kunnen dan is dat natuurlijk prima. Voor mij ook fijn om soms te racen.
Als host heb je nu eenmaal bepaalde “rechten”. Dat betekent dat je bepaalde knopen kan doorhakken. Zo nee dan is het wilde westen praktijken. Dus ik maak daar gebruik van hoe irritant dat soms ook is voor sommigen. Als anderen zich geroepen voelen en dingen willen regelen organiseren en bijhouden op het forum scheelt mij dat ook enorm veel werk.
Buiten dat sta ik altijd open voor alle kritiek en probeer ik met iedereen rekening te houden. Ook in de groepsapp ben ik host. Heb het initiatief genomen daartoe dus ik voel me dan idd ook vrijer om alles een irritante baas over te komen. Dat is nu eenmaal de forumdominee rol.
Er zijn in de simrace wereld veel huisregels die wij tot nog toe niet hebben gebruikt. Maar wellicht is dat alsnog een optie om te doen hoewel ik daar nog geen voorstander van ben. Daar worden vaak dingen vastgelegd waar ik dan zo over klaag en kan je niet zeuren dat “Macboy” dit of dat heeft besloten in zijn eentje. Maar volgens mij handel ik altijd rechtvaardig. In de simwereld heb je bij kampioenschappen soort raceleiding die replays bekijkt. Maar wij doen niet aan punten en meer voor de fun. Maar te zijner tijd kunnen we die dingen doen.
Rempunten en beuken
Het is belangrijk dat mensen de banen goed leren. Rempunten zijn essentieel als we met elkaar willen racen. Dat is 1 van de redenen dat ik vooraf de banen en auto’s doorgeef, zodat mensen kunnen oefenen. Zowel de baan als de auto.
Het is duidelijk dat niet iedereen daar tijd voor heeft. Maar goed dat ligt dan niet aan de rest. Hoewel het allemaal gezellig is zo was het mijn bedoeling wel om enigszins competitief en serieus te zijn. Een aantal van jullie staan daar anders in daar hebben we het eerder over gehad.
Maar zonder oefenen wordt het niet wat. En dat zorgt op de baan voor frustratie.
1. Allereerst doordat iedereen denkt de race te kunnen winnen de eerste bochten. Als je er voorbij denkt te kunnen: NIET DOEN en hou gewoon nog even in in het belang van de race. Kies je moment wat later als het ritme erin zit. Is voor iedereen het leukste. Dit niet volgen zorgt voor destruction derby. Eventjes leuk maar niet de bedoeling van wat ik voor ogen had.
2. Door de baan niet goed te kennen heb je verkeerde rempunten en krijg je botsingen. Zo heb ik een paar keer iemand net wel of net niet kunnen ontwijken omdat die op een vreemd moment remt. Natuurlijk is dat de fout van de achterligger, maar de baan leren kennen helpt gewoon veel.
Beuken is niet leuk. Remmen is prettig. Rem eerder dan je voorganger. Geef elkaar de ruimte en oefen hier op. Af en toe een tik uitdelen is niet erg. Er is ook zoiets als een race incident. Dat hoort er nu eenmaal bij en overkomt iedereen. Niet alles is express. Veel kan per ongeluk gaan in the heat of the moment. Waar je kan zorg dat je op de ander wacht als je hem er per ongeluk afrost.
Race incidenten zijn dus normaal. Je pakt soms je gaatje of wat dan ook. Maar wees je gewoon bewust van je positie. Ik zag bijvoorbeeld duidelijk mensen niet hun radar gebruiken. Radar is eigenlijk verplicht. Vervolgens gebeurt er iets omdat diegene denkt dat die gebeukt wordt terwijl die zelf niet goed oplet. Maken we ons allemaal schuldig aan. Is ook oefenen oefenen natuurlijk.
Een ander bekend probleem is terug op de baan komen. Niet opletten of er anderen aan komen. Vanavond maakt iedereen zich daar schuldig aan maar dat is nu eenmaal het gevolg van het “beuk ritme” waarin we vanavond zaten. Kortom af en toe tikje uitdelen is niet erg, zeker als je voorganger wat onverwacht handelt. Maar probeer op te letten bij het terugkomen op de baan. Houd vooral even rechts of links van de baan zodat de achterliggers voorbij kunnen gaan. Maak ik me ook schuldig aan, dus voor mij ook leerpunt. Maar das vaak gewoon spanning of adrenaline.
Wel erg is het als je gewoon als een torpedo in de aanval gaat. Dat kan gewoon niet. Zie hieronder.
Jeffrey Superduke ban
Ik heb een paar mensen zien torpederen. In elk geval Jeffrey Superduke. Ik werd hier ook op gewezen door anderen. Dat staat gewoon ver van alles wat ik onder sportief simracen versta. Gewoon rempunten volledig missen en vol in de aanval iemand van achter raken. Daar waar je 30 kan vliegt ie met 150 voorbij. Hij heeft dit vooraf ook beetje gezegd maar ik dacht hij maakt grapjes.
Sorry Jeffrey maar daar is deze room niet voor opgericht. Dat is normaal gewoon een permanente ban. Meer oefenen of andere arcade rooms zoeken. Ik ga daar verder niet over discussiëren.
Morgen ga ik de beelden nog even goed bekijken en als het klopt wat ik zie dan is het voor mij wel duidelijk. Mocht je erbij willen blijven moet je dan een goed verhaal klaar hebben denk ik. Maar als je volgende keer wel normaal kan doen dan is het nog erger want dan deed je het express
Hoor uiteraard eerst wat de rest ervan vindt.
Ton zag ik ook paar keer torpederen maar heb wel het idee dat dit niet express ging en dat het wat beter ging. Ton ook een clinic aangeboden wellicht moet ie daar snel gebruik van maken (en Jeffrey?). Vond voor de rest het erg goed gaan met Ton laat dit duidelijk zijn. En tuurlijk werd hij zelf ook slachtoffer en dat is dan frustrerend. Daarom gewoon meer samen oefenen. Komt vanzelf goed.
Een verzoek aan allen even door te geven wat verder opgevallen is qua situatie.
Overige leerpunten en ervaringen ?
De Ring is een enorm moeilijke baan. Daar oefenen is essentieel. Maar als ik zie hoe vaak het gister goed ging dan biedt dit perspectief. Zoals Mike ook zegt: daar leer je veel van.
Verder is vooraf instellen of vastleggen van 3 of 4 vooraf bepaalde race combinaties misschien genoeg. Rest kan dan ter plekke bedacht worden middels circuit stemming. Banen met stemmen is ook erg leuk en gebruikelijk maar deze keer hadden we nu eenmaal Ring event dus geen andere banen.
Sport hard of sport zacht succes ? TCS uit ? Het lijkt er nu op dat mensen TCS uit willen maar wel banden sport hard. Zeker bij snellere auto’s. Wat mij betreft blijven we dat een beetje afwisselen. TCS aan af en toe kan ook maar mensen moeten meer oefenen. Als je altijd gewend bent geweest dan durf je het niet los te laten. Tom is een goed voorbeeld van positieve progressie daarin. TCS blijft dus in principe uit wat mij betreft en sport zacht ter voorlopige compensatie. Later wellicht meer richting sport hard. Ook langzamere auto’s meer sport hard.
Wat verder not done is en in strijd met Simrace etiquette is het voortijdig verlaten van een race. Vooral bekend bij mensen die achteraan rijden en niet meer kunnen winnen. Niet leuk ! Ten eerste omdat je samen start en de race dus samen uitrijdt. En bovendien kan een voorganger later altijd nog een fout maken waardoor je bij kan komen.
Ook is het irritant als mensen kort voor de race de room verlaten. De overige mensen roepen allemaal go go go en ik als host probeer de boel dan bij elkaar te houden. Dus ik wacht dan even op die ander. Maar hoe lang ? We hebben een app groep dus geef dan even aan: ik ga even een auto kopen ben zo weer terug. Een aantal deden dit ook en dan wacht ik netjes.
Ik zie jullie op- en of aanmerkingen wel tegemoet komen.