Gran Turismo Sport

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 04 jan 2018, 08:48

Analyse GT sport avond

Discussies banen vooraf en tijdens de avond

Vooraf heb ik tig keer aangegeven wat we gaan doen. Welke wagen welke baan en vraag meerdere keren expliciet feedback. Natuurlijk kan ik alles zelf beslissen. Maar das ook niet leuk en heb het idee dat als mensen met leuke ideeen komen dat ik daar dan gewoon rekening mee hou. Er wordt soms gezeurd dat ik te veel app maar ik bespreek dus vaak uitvoerig mijn keuzes vooraf om achteraf gezeik te voorkomen.

Daarbij past niet dat opeens achter of tijdens de race om andere banen gevraagd wordt. Zo werkt dat natuurlijk niet. Wel als we gewoon avondje kloten en we gewoon een meerderheid het circuit laten kiezen middels stemming. Maar dat kan dan aangegeven worden vooraf. Nu gingen we voor een Ring event. Dan geen discussie tijdens de avond voor andere banen. Enige vorm van organisatie en structuur is gewenst leert de ervaring.

Wie is host en wie bepaalt ?

Iedereen die zich geroepen voelt om te hosten mag dat doen. Heb zelf de organisatie op me genomen maar als anderen het beter kunnen dan is dat natuurlijk prima. Voor mij ook fijn om soms te racen.

Als host heb je nu eenmaal bepaalde “rechten”. Dat betekent dat je bepaalde knopen kan doorhakken. Zo nee dan is het wilde westen praktijken. Dus ik maak daar gebruik van hoe irritant dat soms ook is voor sommigen. Als anderen zich geroepen voelen en dingen willen regelen organiseren en bijhouden op het forum scheelt mij dat ook enorm veel werk.

Buiten dat sta ik altijd open voor alle kritiek en probeer ik met iedereen rekening te houden. Ook in de groepsapp ben ik host. Heb het initiatief genomen daartoe dus ik voel me dan idd ook vrijer om alles een irritante baas over te komen. Dat is nu eenmaal de forumdominee rol.

Er zijn in de simrace wereld veel huisregels die wij tot nog toe niet hebben gebruikt. Maar wellicht is dat alsnog een optie om te doen hoewel ik daar nog geen voorstander van ben. Daar worden vaak dingen vastgelegd waar ik dan zo over klaag en kan je niet zeuren dat “Macboy” dit of dat heeft besloten in zijn eentje. Maar volgens mij handel ik altijd rechtvaardig. In de simwereld heb je bij kampioenschappen soort raceleiding die replays bekijkt. Maar wij doen niet aan punten en meer voor de fun. Maar te zijner tijd kunnen we die dingen doen.

Rempunten en beuken

Het is belangrijk dat mensen de banen goed leren. Rempunten zijn essentieel als we met elkaar willen racen. Dat is 1 van de redenen dat ik vooraf de banen en auto’s doorgeef, zodat mensen kunnen oefenen. Zowel de baan als de auto.

Het is duidelijk dat niet iedereen daar tijd voor heeft. Maar goed dat ligt dan niet aan de rest. Hoewel het allemaal gezellig is zo was het mijn bedoeling wel om enigszins competitief en serieus te zijn. Een aantal van jullie staan daar anders in daar hebben we het eerder over gehad.

Maar zonder oefenen wordt het niet wat. En dat zorgt op de baan voor frustratie.

1. Allereerst doordat iedereen denkt de race te kunnen winnen de eerste bochten. Als je er voorbij denkt te kunnen: NIET DOEN en hou gewoon nog even in in het belang van de race. Kies je moment wat later als het ritme erin zit. Is voor iedereen het leukste. Dit niet volgen zorgt voor destruction derby. Eventjes leuk maar niet de bedoeling van wat ik voor ogen had.

2. Door de baan niet goed te kennen heb je verkeerde rempunten en krijg je botsingen. Zo heb ik een paar keer iemand net wel of net niet kunnen ontwijken omdat die op een vreemd moment remt. Natuurlijk is dat de fout van de achterligger, maar de baan leren kennen helpt gewoon veel.

Beuken is niet leuk. Remmen is prettig. Rem eerder dan je voorganger. Geef elkaar de ruimte en oefen hier op. Af en toe een tik uitdelen is niet erg. Er is ook zoiets als een race incident. Dat hoort er nu eenmaal bij en overkomt iedereen. Niet alles is express. Veel kan per ongeluk gaan in the heat of the moment. Waar je kan zorg dat je op de ander wacht als je hem er per ongeluk afrost.

Race incidenten zijn dus normaal. Je pakt soms je gaatje of wat dan ook. Maar wees je gewoon bewust van je positie. Ik zag bijvoorbeeld duidelijk mensen niet hun radar gebruiken. Radar is eigenlijk verplicht. Vervolgens gebeurt er iets omdat diegene denkt dat die gebeukt wordt terwijl die zelf niet goed oplet. Maken we ons allemaal schuldig aan. Is ook oefenen oefenen natuurlijk.

Een ander bekend probleem is terug op de baan komen. Niet opletten of er anderen aan komen. Vanavond maakt iedereen zich daar schuldig aan maar dat is nu eenmaal het gevolg van het “beuk ritme” waarin we vanavond zaten. Kortom af en toe tikje uitdelen is niet erg, zeker als je voorganger wat onverwacht handelt. Maar probeer op te letten bij het terugkomen op de baan. Houd vooral even rechts of links van de baan zodat de achterliggers voorbij kunnen gaan. Maak ik me ook schuldig aan, dus voor mij ook leerpunt. Maar das vaak gewoon spanning of adrenaline.

Wel erg is het als je gewoon als een torpedo in de aanval gaat. Dat kan gewoon niet. Zie hieronder.

Jeffrey Superduke ban

Ik heb een paar mensen zien torpederen. In elk geval Jeffrey Superduke. Ik werd hier ook op gewezen door anderen. Dat staat gewoon ver van alles wat ik onder sportief simracen versta. Gewoon rempunten volledig missen en vol in de aanval iemand van achter raken. Daar waar je 30 kan vliegt ie met 150 voorbij. Hij heeft dit vooraf ook beetje gezegd maar ik dacht hij maakt grapjes.

Sorry Jeffrey maar daar is deze room niet voor opgericht. Dat is normaal gewoon een permanente ban. Meer oefenen of andere arcade rooms zoeken. Ik ga daar verder niet over discussiëren.

Morgen ga ik de beelden nog even goed bekijken en als het klopt wat ik zie dan is het voor mij wel duidelijk. Mocht je erbij willen blijven moet je dan een goed verhaal klaar hebben denk ik. Maar als je volgende keer wel normaal kan doen dan is het nog erger want dan deed je het express :)

Hoor uiteraard eerst wat de rest ervan vindt.

Ton zag ik ook paar keer torpederen maar heb wel het idee dat dit niet express ging en dat het wat beter ging. Ton ook een clinic aangeboden wellicht moet ie daar snel gebruik van maken (en Jeffrey?). Vond voor de rest het erg goed gaan met Ton laat dit duidelijk zijn. En tuurlijk werd hij zelf ook slachtoffer en dat is dan frustrerend. Daarom gewoon meer samen oefenen. Komt vanzelf goed.

Een verzoek aan allen even door te geven wat verder opgevallen is qua situatie.

Overige leerpunten en ervaringen ?

De Ring is een enorm moeilijke baan. Daar oefenen is essentieel. Maar als ik zie hoe vaak het gister goed ging dan biedt dit perspectief. Zoals Mike ook zegt: daar leer je veel van.

Verder is vooraf instellen of vastleggen van 3 of 4 vooraf bepaalde race combinaties misschien genoeg. Rest kan dan ter plekke bedacht worden middels circuit stemming. Banen met stemmen is ook erg leuk en gebruikelijk maar deze keer hadden we nu eenmaal Ring event dus geen andere banen.

Sport hard of sport zacht succes ? TCS uit ? Het lijkt er nu op dat mensen TCS uit willen maar wel banden sport hard. Zeker bij snellere auto’s. Wat mij betreft blijven we dat een beetje afwisselen. TCS aan af en toe kan ook maar mensen moeten meer oefenen. Als je altijd gewend bent geweest dan durf je het niet los te laten. Tom is een goed voorbeeld van positieve progressie daarin. TCS blijft dus in principe uit wat mij betreft en sport zacht ter voorlopige compensatie. Later wellicht meer richting sport hard. Ook langzamere auto’s meer sport hard.

Wat verder not done is en in strijd met Simrace etiquette is het voortijdig verlaten van een race. Vooral bekend bij mensen die achteraan rijden en niet meer kunnen winnen. Niet leuk ! Ten eerste omdat je samen start en de race dus samen uitrijdt. En bovendien kan een voorganger later altijd nog een fout maken waardoor je bij kan komen.

Ook is het irritant als mensen kort voor de race de room verlaten. De overige mensen roepen allemaal go go go en ik als host probeer de boel dan bij elkaar te houden. Dus ik wacht dan even op die ander. Maar hoe lang ? We hebben een app groep dus geef dan even aan: ik ga even een auto kopen ben zo weer terug. Een aantal deden dit ook en dan wacht ik netjes.

Ik zie jullie op- en of aanmerkingen wel tegemoet komen.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Mrton » 04 jan 2018, 09:35

Zoals in app al aangegeven, dus ik post dit hier voor het officiële: meer BOP qua rijders. Niet iedereen heeft zelfde niveau. Mogelijkheid TCS aan zetten of mindere goden betere banden te geven. Hoeft van mij niet altijd, maar voor de fun is het wel leuk om onderdeel uit te maken van de strijd en niet terwijl iedereen al klaar is nog aan het rechte stuk van de ring te moeten beginnen. Wat mij betreft hoeft dit niet continue aan om dus ook het leermoment erin te houden maar mag wel balans zijn tussen leren en beetje spelen.

Oh, en karts ban ;-)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 04 jan 2018, 09:58

Als ik de discussies zie hierover lijkt alles te zijn toegespitst op het niet mee kunnen komen. Je kan dan als instelling hebben om hulpmiddelen aan te zetten zodat alsnog iedereen kan meekomen. Mijn instelling is dat mensen dan geen progressie maken en dat het dan oneerlijk is in bochten als ik niet vol het gas erop kan zetten en anderen wel. Tuurlijk rijden we dan opeens bij elkaar, maar een eerlijke strijd is het dan niet.

Mijn insteek is dan om juist op ándere manier voor elkaar te krijgen om de mindere rijders beter te krijgen. Zodat ze dan ook mee kunnen komen. Dus algehele groepsniveau omhoog. En dus wegblijven van de arcade.

Allereerst stel ik voor dat mensen die meer moeite hebben met rijden om een clinic te organiseren bij mij of bij een ander thuis. Ik kan dan goed zien hoe iemand rijdt en wat fout is en wat verbeterd kan worden. Ik weet zeker dat na een half uur al mega veel vooruitgang te zien zal zijn.

Andere optie is dat we online eerst meer oefenen. Ik heb al eerder geroepen dat ik eigenlijk geen Ring wilde en ik riep ook al eerder om minder vermogen te gebruiken en meer treintje te rijden. Maar ook ik ben daarin wellicht niet duidelijk genoeg geweest. Daarom zal ik hier nogmaals mijn ideeën en voorstellen doen op dat vlak.

We gaan de volgende keer met een N200 auto rijden, bijvoorbeeld de Peugeot. Reden is niet omdat het snel gaat maar juist omdat het langzaam gaat. Met racen moet je alles opbouwen. Langzaam beginnen en als dat goed gaat dan langzaam een snellere auto. Niet vragen om 400pk maar eerst de 200pk samen leren beheersen. We kiezen dan een vaste baan die we dan uitkauwen op een avond. Desnoods meerdere avonden. De bedoeling is dan dat we met zijn allen in treintje gaan rijden. De snellere jongens houden in totdat er een echte trein ontstaat. We kunnen dan de lijnen en rempunten oefenen. Maar bovenal kan je dan leren bumperkleven. Je moet als achterligger dan leren om eerder te remmen dan je voorganger. Daarvoor moet je dan wel de rempunten kennen. Dat kunnen we dan oefenen en oefenen. Tot het goed gaat en dan een andere baan of een iets snellere auto.

Individueel aangeven waar je moeite mee hebt. Wat wil je oefenen ? En dan daarop inspelen met de hele groep. Een optie is bijvoorbeeld om een ghost herhaling of tijdronde op te sturen. En dan daar zien waar de snellere rijders remmen en insturen om een beter beeld te krijgen.

Dat betekent wel even dat het auto’s en banen kiezen even niet kan. Maar denk dat we er als groep met zijn allen van kunnen profiteren en iedereen zal kunnen meekomen. Natuurlijk hou je dan altijd de echt snelle jongens maar dat is in het echte leven ook zo. Ik heb gister gezien dat het grote veld gewoon absoluut bij elkaar rijdt. En dat we dus zeer competitieve avonden kunnen hebben samen.

Tot het zover is even de avonden omgooien en even eerst meer de oefenmodus ingaan. En belangrijk is dat mensen hun mond ook open doen. Wat gaat niet goed ? Waarom niet ? Waar heb je moeite mee en wat wil je allemaal oefenen ? Wellicht dat we na 1 of 2 avonden hiermee al veel kunnen bereiken en dat iedereen binnenkort uit de voeten kan met hardere banden en TCS uit.

Wat vinden we hiervan ?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Jan-Willem » 04 jan 2018, 13:09

Ik vond het leuk gisteren op de karts na!

Helaas heb ik niet alle races mee kunnen rijden omdat ik niet zo heel veel tijd had.
Ik hoop de volgende keer wel mee te rijden van het begin tot het eind.

Wel een tip voor iedereen, schroef voor 20:00 het vermogen terug van de auto's die je wilt gebruiken!

Dan hoeft iedereen niet steeds terug naar de werkplaats om zijn favoriete auto te selecteren en terug te schroeven en kunnen we ook sneller door.

Als je een N300 auto tijdens een N400 race wil gebruiken schroeft de prestatie balans het vermogen wel weer op.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 04 jan 2018, 15:04

Een mooie samenvatting van de race van gister:


Afbeelding

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Robin » 04 jan 2018, 15:39

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door WJ » 04 jan 2018, 15:43

Als je dacht dat Bernie in de F1 een dictator was, je moest de groepsapp van GT gister eens zien, hahahaaha. Mac Jong Un Boy was de nieuwe naam.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Mrton » 04 jan 2018, 15:56

MacFury deed het prima. Los van waar ie mij van de baan tikte. Maar daar horen we niet veel over.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Barend » 04 jan 2018, 16:20

Ik heb gisteren niet meegereden maar in de TCS discussie wil ik me wel graag mengen.
Als ik een circuit op ga in het echt zet ik de eerste paar keren de traction control ook niet uit, ik leer de baan kennen, en de auto helpt mij met het bestuurbaar houden van de auto. Ik zie niet veel nadelen in het mogelijk aanzetten van TCS in Gran Turismo.
In principe zou men trager zijn dan de mensen zonder TCS, maar het maakt het wellicht wel leuker voor de minder ervaren mensen onder ons. Tevens kun je dan opbouwen van TCS 2 naar TCS 1 naar geen TCS bijvoorbeeld. Jammer genoeg is het niet mogelijk om TCS te beperken, het is of aan- of uit als ik het goed heb begrepen.

Ikzelf moet altijd een paar rondjes inkomen voordat ik zowel het circuit en de auto ken.
Als je (bijvoorbeeld) op Interlagos de eerste bocht links naar beneden volgas in zijn twee gaat dan ga je waarschijnlijk je auto niet op de baan houden, in zijn drie lukt dat al beter. Met TCS hoef je geen moeite te doen en kun je volgas in zijn twee naar beneden. Dat is best een leercurve!

De andere kant is dat je er wel 'beter' van leert rijden als TCS vanaf dag 1 uitstaat. Dus voor beide is wat te zeggen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 04 jan 2018, 23:28

Barend prima verhaal maar de bedoeling was natuurlijk wel als we baan X met auto X aankondigen dat mensen dat dan vooraf ook een beetje oefenen mochten ze de baan niet kennen. Als je de aangekondigde baan tijdens de race nog moet gaan leren dan is toch meteen duidelijk waar het probleem ligt ?

Ga nou niet roepen dat niet iedereen daar tijd voor heeft. Dat snap ik zelf ook wel. Maar geef dat dan aan of vraag dan om een andere baan. Maak in elk geval duidelijk dat je geen tijd hebt om te oefenen in plaats van het probleem van niet kunnen oefenen bij de ander neer te leggen. In plaats van meteen een race avond inplannen had ik dan bijvoorbeeld wat meer trainingsessies ingepland en was er niets aan de hand geweest.

Zoals je vanavond hebt kunnen zien schijnt het al veel beter te gaan met TCS uit.

Kortom oefening baart gewoon kunst :thumbup:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Robin » 05 jan 2018, 09:54

Op de Nordschleife doe ik 6:52(en da's middenmoot) paar jaar terug online in Assetto Corsa(PC) met 'n 458GT2 en alles uit(ook ABS), dus ikwil wel eens meedoen, moet ik eerst de PS4 van junior jatten:)

Maar wel TCS uit en geen FWD! Sorry!

Vind het grafisch unreal zo mooi!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 05 jan 2018, 10:16

Super leuk Robin :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 05 jan 2018, 10:17

Even een paar dingen duidelijk maken.

1. Het is prettig als er enig vertrouwen groeit. De dingen die Chris en ik af en toe roepen zijn niet om vervelend te doen maar uiteindelijk de beste basis om leuk met elkaar te kunnen rijden en lol hebben. We zoeken geen competitie maar gezelligheid. We weten ook hoe je dit beste kan creëren die spanning. Paar hulpmiddelen zijn prima zoals pilonnen en banden op zacht. De fun en het realisme wordt daar niet minder om. Wel is essentieel dat we samen wat meer de lijnen kennen en vooral dat we oefenen tijdig te remmen als je op de bumper van je voorganger rijdt. Die spanning die je dan voelt zonder te botsen is gewoon subliem !

2. Als ik het heb over oefenen bedoel ik geen huiswerk of examen of irritante missies. Oefenen is SUPER leuk. Wat ik onder oefenen versta zijn 2 dingen:

A. We verzamelen bij einde pitstraat en rijden dan samen op. Als de groep te veel uit elkaar is stoppen we en wachten op elkaar. En gaan dan door. Of stoppen en terug naar de pits.

B. We starten een race en doen steeds 1 ronde. Dan weer race 1 ronde. Oefenen oefenen. Maar het is geen training het blijft racen en het blijft gewoon fun met elkaar. Dus er is geen enkele reden om te zeggen dat je niet wil oefenen want het is bijna niet anders dan normaal alleen de focus is meer gericht op even oefenen.

3. Hiermee bereiken we echt een iets beter niveau samen waar we allemaal wat aan hebben. En dit hoeven we niet avondenlang te doen. Zie punt 4

4. Even los van het oefen schema: we kunnen elke keer dat we gaan racen met een paar man even de lijnen oefenen voor de race start. Mensen die geen zin hebben knallen gewoon hun eigen rondjes. Mensen die behoefte wel hebben rijden achter mij of Chris of wie dan ook aan. We houden dan wat in om de lijnen aan te geven. 2/3 rondjes is dan wellicht genoeg en dan race starten. Dit kan dan op verzoek van degene die er bijvoorbeeld meer moeite mee heeft. Lijkt me een prima oplossing en effectief icm de pilonnen.

Kortom: ik noem het training sessie maar het is in feite niet anders dan normaal maar wel leerzaam en echt net zo veel fun.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 07 jan 2018, 02:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 08 jan 2018, 10:51

Het is handig om even met verschillende hosts zoveel mogelijk duidelijkheid en eenduidigheid te krijgen. Natuurlijk niet alles. Soms wat meer fun soms wat serieuzer. Maar het is handig als iedereen zijn feedback wil geven zodat duidelijk is wat mensen wel en wat mensen niet prettig vinden. Daarom hieronder een overzicht. Graag bij reageren ook het betreffende nummer noemen waarop je reageert zodat het duidelijk is.


Afbeelding

Dit spreekt een beetje voor zich. Je kiest een friends only room anders komen er ongewenste Spanjaarden binnen. Je selecteert echte race. Als je alleen wil oefenen kan je ook race kiezen en dan niet doorzetten naar race. De host kan helaas niet veranderen bij friends only. Das wel een nadeel maar in de praktijk maakt dit weinig uit. Desnoods start je even snel een nieuwe room. Deze instellingen kan je hier namelijk allemaal gewoon eenmalig instellen en dan opslaan. Je kunt meerdere settings ook opslaan.


Afbeelding

1. Normale/rollende start. Gister voorgesteld bij trainen dan rollende start te doen. Bij race absoluut niet wat mij betreft.

2. Startopstelling is zo leuk als je wint start je volgende race achteraan en andersom. Maakt het vaak op zulke avonden leuker. Maar minder competitief als je kampioenschap of zo doet.

3. Boost uiteraard uit. Das arcade. Slipstream realistisch anders kom je als achterblijver altijd dichterbij. Kan fun zijn maar is ook echt arcade.

4. Schade aan en mechanische schade uit. Anders ben je snel de lul als je geraakt wordt. Werkt hier nog niet motiverend om rustiger te rijden lijkt me.

5. Banden slijtage en brandstof uit. Logisch.

6. Grip reductie zwak. Sta je niet meteen achteraan als je eraf gerost wordt. Minder realistisch maar voorlopig nodig denk ik ?

7. 30s is prima. Als de eerste over de finish is heeft de rest nog 30s om te finishen. Bij de Nordschleife zet ik hem op 60s


Afbeelding

8. Categorie en prestatiebalans. Als je selecteert op categorie N of Gr ? dan altijd de PB aan als je leuk vindt als mensen met verschillende auto’s rijden. Om voorsprong tegen te gaan. Je kan ook rijden op vermogen en instellen pk en gewicht. Dan dus niet op categorie maar op vermogen. Gewicht helaas alleen max gewicht te kiezen wat echt onhandig is. Want je kan dan geen raptor verplichten stellen of bij de N200 de Alfa 4C uitsluiten.

9. Bandenkeuze spreekt voor zich. Wij rijden nu N200 met SH en vanaf de N300 op SZ. Raceband in overleg.

10. Stickers en autonummer niet relevant bij ons. Is meer kampioenschap met cijfers zonder bestickering.

11. Tuning uiteraard uit om verschillen tegen te gaan. Was de essentie hier voor lichte instap en meteen rijden en niet voordeel behalen middels afstellen. Hoewel soms kleine tweaks iets veel fijner kan rijden !

12. Karts: als je wil karten moet je deze op AAN zetten.


Afbeelding

13. Ghosting uiteraard uit.

14. Straf is zwak. Maar kan omhoog om te straffen maar zoals gezegd weet niet of dit helpt. Eerst dacht ik van niet maar nu denk ik toch van wel. Mensen die botsen merken dan dat dit niet helpt. Buiten de baan niet meer zo snel kunnen zijn en strengere straffen instellen bij botsen is misschien dus goed idee ? Straf voor zijdelings contact staat ook uit. Maar wellicht die ook maar aan zetten ? Dat is het straffen bij van de baan duwen.

15. Corrigeren staat uit anders wat meer arcade. Vlaggen ook uit want is alleen maar irritant.

16. Alles is verboden behalve de ABS. Laatste keer op verzoek deden we pilonnen ook aan voor de rempunten. Dan moet je de racelijnhulp AAN zetten. Helaas kan je dat (nog) niet afzonderlijk aanzetten. Dus dit gaan we dan toelaten zodat iedereen snel beter kan worden.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Mrton » 08 jan 2018, 11:02

Macboy schreef: 08 jan 2018, 10:511. Normale/rollende start. Gister voorgesteld bij trainen dan rollende start te doen. Bij race absoluut niet wat mij betreft.

2. Startopstelling is zo leuk als je wint start je volgende race achteraan en andersom. Maakt het vaak op zulke avonden leuker. Maar minder competitief als je kampioenschap of zo doet.
Winnen = achteraan starten

3. Boost uiteraard uit. Das arcade. Slipstream realistisch anders kom je als achterblijver altijd dichterbij. Kan fun zijn maar is ook echt arcade.

4. Schade aan en mechanische schade uit. Anders ben je snel de lul als je geraakt wordt. Werkt hier nog niet motiverend om rustiger te rijden lijkt me.
Ik wil best eens kijken wat er gebeurd bij mechanische schade. Kut als je een keer geraakt wordt, nog kutter als je iedere race niet mee kunt komen omdat je het vertikt netjes te rijden

5. Banden slijtage en brandstof uit. Logisch.

6. Grip reductie zwak. Sta je niet meteen achteraan als je eraf gerost wordt. Minder realistisch maar voorlopig nodig denk ik ?

7. 30s is prima. Als de eerste over de finish is heeft de rest nog 30s om te finishen. Bij de Nordschleife zet ik hem op 60s

8. Categorie en prestatiebalans. Als je selecteert op categorie N of Gr ? dan altijd de PB aan als je leuk vindt als mensen met verschillende auto’s rijden. Om voorsprong tegen te gaan. Je kan ook rijden op vermogen en instellen pk en gewicht. Dan dus niet op categorie maar op vermogen. Gewicht helaas alleen max gewicht te kiezen wat echt DOM is. Want je kan dan geen raptor verplichten of bij de 4C uitsluiten als je met N200 rijdt.

9. Bandenkeuze spreekt voor zich. Wij nu SH en SZ en Race bij Gruppe.

10. Stickers en autonummer niet relevant bij ons. Is meer kampioenschap met cijfers zonder bestickering.

11. Tuning uiteraard uit om verschillen tegen te gaan. Was de essentie hier voor lichte instap en meteen rijden en niet voordeel behalen middels afstellen. Hoewel soms kleine tweaks iets veel fijner kan rijden !
Zijn hier algemene regels voor? Ik stel geen reet af omdat ik niet weet wat ik doe. Is er ergens overzichtje van probleem en bijbehorende afstelling?

12. Karts: als je wil karten moet je deze op AAN zetten.
Kutkarts off

13. Ghosting uiteraard uit.

14. Straf is zwak. Maar kan omhoog om te straffen maar zoals gezegd weet niet of dit helpt. Buiten baan niet meer snel en strengere straffen bij botsen is misschien juist TOP idee ? Straf zijdelings contact ook uit. Dat is het van de baan duwen. Wellicht ook maar AAN zetten ?
Wil ik graag proberen!

15. Corrigeren en vlaggen staat uit anders wat meer arcade.

16. Alles verboden behalve ABS. Laatste keer op verzoek deden we pilonnen ook aan voor de rempunten. Dan moet je de racelijnhulp AAN zetten. Helaas kan je dat (nog) niet afzonderlijk aanzetten.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Tom » 08 jan 2018, 12:38

Macboy schreef: 08 jan 2018, 10:51
16. Alles is verboden behalve de ABS. Laatste keer op verzoek deden we pilonnen ook aan voor de rempunten. Dan moet je de racelijnhulp AAN zetten. Helaas kan je dat (nog) niet afzonderlijk aanzetten. Dus dit gaan we dan toelaten zodat iedereen snel beter kan worden.
Als host wellicht niet maar zelf heb je die keus nog wel om aan- of uit te zetten. Racelijnen had ik gister uit, pilonnen vind ik wel handig.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 08 jan 2018, 12:57

Klopt Tom. Maar dan moet je op vertrouwen gaan rijden. De ervaring leert dat mensen niet altijd daarin te vertrouwen zijn. Zie online sport modus. Gaan mensen vals rijden om vooraan te komen. Kennelijk is dat dan stoer om aan de buitenwereld te laten zien dat je de snelste bent. Terwijl je zelf weet dat je een glitch hebt gebruikt. Wie neem je dan in de maling behalve jezelf ? Beetje het nep-Rolex effect. Zo ook met tunen wat niet verboden was in eerste instantie. Je ziet dan mensen twijfelen of er toch niet stiekum is getuned.

Dat geldt dus ook voor de racelijnen. Het is te arcade en je weet niet of mensen dan echt hun best doen. Met de lijnen aan wordt je nooit beter als je ze niet ook uit durft te zetten. Zelfde discussie met TCS. Iedereen kan voor zichzelf besluiten maar de spanning is dan weg. Let op voorbeeld met de Alfa 4C. Op sport hard moet je opletten hoe je met het gas speelt. Anders ga je gewoon spinnen. Dus je zweet je kapot als je hard een bocht probeert te nemen want te vroeg op het gas en je gaat spinnen. Je kijkt in je spiegel en je ziet dicht op je iemand volgen dus extra spannend want je wil maximale grip creeeren. Die spanning is totaal weg bij mij als de achterblijver met TCS aan rijdt en gewoon volgas diezelfde bocht doorkomt.

Voor dat soort races heb je online zat lobby rooms waar dat kan. Dat was en blijft mijn voornaamste bezwaar van TCS aan laten en toestaan. De gelijkwaardigheid is weg en daarmee de spanning voor mij ook. Daarbij hebben de mensen die in eerste instantie kritiek hadden laten zien dat oefenen dus werkt.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Robin Hartog » 08 jan 2018, 13:29

Macboy schreef: 08 jan 2018, 12:57 Klopt Tom. Maar dan moet je op vertrouwen gaan rijden. De ervaring leert dat mensen niet altijd daarin te vertrouwen zijn. Zie online sport modus. Gaan mensen vals rijden om vooraan te komen. Kennelijk is dat dan stoer om aan de buitenwereld te laten zien dat je de snelste bent. Terwijl je zelf weet dat je een glitch hebt gebruikt. Wie neem je dan in de maling behalve jezelf ? Beetje het nep-Rolex effect. Zo ook met tunen wat niet verboden was in eerste instantie. Je ziet dan mensen twijfelen of er toch niet stiekum is getuned.

Dat geldt dus ook voor de racelijnen. Het is te arcade en je weet niet of mensen dan echt hun best doen. Met de lijnen aan wordt je nooit beter als je ze niet ook uit durft te zetten. Zelfde discussie met TCS. Iedereen kan voor zichzelf besluiten maar de spanning is dan weg. Let op voorbeeld met de Alfa 4C. Op sport hard moet je opletten hoe je met het gas speelt. Anders ga je gewoon spinnen. Dus je zweet je kapot als je hard een bocht probeert te nemen want te vroeg op het gas en je gaat spinnen. Je kijkt in je spiegel en je ziet dicht op je iemand volgen dus extra spannend want je wil maximale grip creeeren. Die spanning is totaal weg bij mij als de achterblijver met TCS aan rijdt en gewoon volgas diezelfde bocht doorkomt.

Voor dat soort races heb je online zat lobby rooms waar dat kan. Dat was en blijft mijn voornaamste bezwaar van TCS aan laten en toestaan. De gelijkwaardigheid is weg en daarmee de spanning voor mij ook. Daarbij hebben de mensen die in eerste instantie kritiek hadden laten zien dat oefenen dus werkt.
Mag ik voor het racelijnen-puntje nog het argument 'fun' inbrengen? Als men dat leuk vindt om te hebben met rijden, dan moet dat toch gewoon kunnen? Ze hebben hun handen toch al vol aan sport hard + TCS uit (ik wel iig). Houdt het ook leuk voor iedereen zo.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Joël D. » 08 jan 2018, 13:36

Ik heb zelf niet zo'n moeite met het feit dat sommige mensen met TCS etc. rijden. Als je wil dat iedereen dicht bij elkaar zit is het denk ik beter om dit wél toe te staan. Ik haal er zelf de voldoening uit om zonder TCS en met SH banden te rijden, terwijl iemand anders er voldoening uit haalt om dat te doen met TCS op 1 en met de racelijnen aan.

Ik denk dat je zonder deze hulpmiddelen een te groot verschil krijgt in het veld.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Hitz » 08 jan 2018, 13:55

TCS aan of uit maakt niet zoveel verschil, die ASM maakt het grote verschil.

Met TCS aan kan je nogsteeds uitbreken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 08 jan 2018, 14:25

Robin sport hard is het ook al niet meer he. Op veler verzoek nu naar sport zacht gegaan vanaf N300. Daarnaast staan de pionnen nu ook aan. Ik kan inderdaad ook alles aan zetten. Maar heb in het voorbeeld aangegeven waarom ik daar moeite mee heb. De spanning is voor mij dan weg zeg maar.

Uiteraard kunnen we ook dat aanpassen als iedereen dat wil, maar ik had juist liever gezien dat het niveau langzaam omhoog gaat ipv het niveau omlaag. Je zult het immers nooit leren met de hulpmiddelen aan. Een deel van de mensen wil dat ook niet. Die willen gewoon een arcade avond. Dat past dan niet bij het beeld van de avonden die ik heb. Bedoeling was niet om pro sim avonden te organiseren. Verre van. Juist nadruk op fun met een lage instap. Maar wel op enig niveau en niet arcade.

Wellicht moeten we Chris toch aan het werk zetten met een enquête ?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Robin Hartog » 08 jan 2018, 14:27

Macboy schreef: 08 jan 2018, 14:25 Robin sport hard is het ook al niet meer he. Op veler verzoek nu naar sport zacht gegaan vanaf N300. Daarnaast staan de pionnen nu ook aan. Ik kan inderdaad ook alles aan zetten. Maar heb in het voorbeeld aangegeven waarom ik daar moeite mee heb. De spanning is voor mij dan weg zeg maar.

Uiteraard kunnen we ook dat aanpassen als iedereen dat wil, maar ik had juist liever gezien dat het niveau langzaam omhoog gaat ipv het niveau omlaag. Je zult het immers nooit leren met de hulpmiddelen aan. Een deel van de mensen wil dat ook niet. Die willen gewoon een arcade avond. Dat past dan niet bij het beeld van de avonden die ik heb. Bedoeling was niet om pro sim avonden te organiseren. Verre van. Juist nadruk op fun met een lage instap. Maar wel op enig niveau en niet arcade.
Oh, ik begreep dat de pionnen alleen aan konden staan als de racelijn ook aan stond. Pionnen lijkt me prima verder. Offline gebruik ik ook niet meer dan de pionnen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 08 jan 2018, 14:28

Ja dat is ook zo. Maar ik bedoel ondanks dat ik het niet wil heb ik het dus aan gezet omdat het niet anders kan. Eerlijk gezegd wordt die racelijn volgens mij door bijna niemand gebruikt. Dus zo’n punt is dat dan niet.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gran Turismo Sport

Bericht door Macboy » 08 jan 2018, 14:31

Hitz schreef: 08 jan 2018, 13:55 TCS aan of uit maakt niet zoveel verschil, die ASM maakt het grote verschil.

Met TCS aan kan je nogsteeds uitbreken.
Goed punt wat nog niet echt eerder aan de orde is gekomen. Maar ik rijd wel eens met TCS vol aan in de Driving school en dan merk ik het in een bocht als ik vol gas geef dat ie gewoon inhoudt. Terwijl ik echt nog wel harder kan en dan dus doorheb dat TCS aan staat. Dat ingrijpen maakt het haast onmogelijk om door te veel gas eraf te spinnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten