130i, Clubman, Mini Cabrio, ID.4, Transit, 323ti, (T5-R), (M3)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

130i, Clubman, Mini Cabrio, ID.4, Transit, 323ti, (T5-R), (M3)

Bericht door Spijkerhard » 13 aug 2015, 00:01

Hier moeten dus de lovende woorden over mijn Alpina B10 V8 komen te staan, maar helaas is het nog niet zover.
En natuurlijk moeten daar mooie foto's bij, maar de auto is nog niet optimaal toonbaar. Dus maar even een vaag Note 3 plaatje:
Alpina_resized.jpg
Alpina_resized.jpg (756.68 KiB) 7241 keer bekeken
Eigenlijk is het beginvan onze relatie niet zo succesvol. De duitse handelaar wilde hem niet aan mij verkopen, omdat ik teveel "over de centen zeurde". "Een Alpina is veel te duur voor iemand die zo op de centen is.

Dus toen via een een bekende DF'er de auto alsnog aangeschaft en geimporteerd,
Wachtend op de papieren vast bij Paul in Uden langs om alle vloeistoffen en filters te verversen.
Toch was de eerste rit op het nieuwe kenteken ook al geen succes. Bij het ophalen stond er nog 25 km actieradius volgens de BC, dus meteen richting BP om hem vool te gooien met "98". Echter na 800 meter stond de Alpina al droog...... dus jerrycannetje peut gehaald, vol tanken en gaan met die banaan.
Meteen duidelijk dat de motor niet goed oppakte. Dus tijdens de vakantie maar weer bij Paul logeren en zoeken naar de oorzaak. Ik dacht aan vervelende gevolgen van een lege tank, maar bij Paul bleek de nokkenas van de linker cilinderbank niet goed te functioneren. Nieuwe sensor en gaan met de banaan.

De vermogensopbouw is nu dan ook geen enkel probleem meer. Altijd meer dan voldoende, om maar in Rolls Royce termen te spreken. Erger nog, "geen wolf, maar een tijger in schaapskleren" volgens mijn vriendin. Je moet ook wel redelijk oppassen vanuit stilstand. Omdat de Switch-tronic een kwart seconde traagheid heeft, ben je geneigd het gas verder in te trappen. Maar dan gaat ie van kiet, je kunt je nekspieren behoorlijk trainen op die manier. Een beetje beleid met het gaspedaal is dus aan te bevelen.

Helaas heeft de motor nog wel een probleem, waarbij ik jullie expertise en ideeën graag tegemoet zie:
De motor loopt niet mooi rond bij constant gas tussen 1800 en 2400 toeren. Hij stottert dan een beetje op 2 van de 8 cilinders, cil. 6 en 7 volgens Paul. Paul heeft al een heel onderzoek naar de oorzaak gedaan. Zelf dacht ik aan ontsteking, maar ontsteking, stroomtoevoer, bobines lijkt allemaal goed te zijn, evenals compressie. Paul stelde voor om de kop te lichten om de koppakking te checken/vervangen, maar vanwege de correcte compressie heb ik daar nog even van afgezien.

Dus eerst maar even gecheckt of de motor misschien nog wat losgereden moest worden, aangezien hij toch driekwart jaar heeft stilgestaan. Op de openbare weg is dat natuurlijk niet te doen, dus op CPZ maar eens opbouwen tot ca 80 a 90 % van de grens. Nou automaat of niet, voorzichtig beginnen of niet, de kont zet ook met de Michelins flinke zijwaartse stappen. Wel een beetje een zware neus, maar even op het gas, en het gaat geweldig de bocht in. Nagenoeg geen onderstuur. Valt me heel erg mee. Wel veel oversruur.
Op CPZ houdt de Alpina het een rondje of 6 a 8 uit. Nog zoveel mogelijk meeremmen met de motor via de schakel knoppen op het stuur, maar de remmen komen toch aan de limiet. Veel sneller dan de 528, maar die woog ook bijna 300kg minder.

Afijn, verdeeld over 2 dagen toch ongeveer 8 sessies gereden, maar helaas geen enkele verandering in de motorloop. Bij 120 kmh (2000 toeren in de 5) een echt vervelende stotter. Accelererend geen last van in dat toeren gebied, maar bij rustig de-accelereren of zelfs geheel gas los, een "onronde" loop.

Door handmatig de versnelling te kiezen is het toerengebied wel te vermijden, maar dit probleem moet natuurlijk wel opgelost worden. Dus jullie diagnoses zijn welkom, of de beste specialisten die wel een duidelijke diagnose en oplossing zouden moeten kunnen leveren, ik hoor het graag.

Verder voor de compleetheid de actie plannen (echter veeeeel te druk met werk om alles op korte termijn te realiseren):

Korte termijn:
- motor probleem verhelpen
- Interieur -stof- repareren (bestuurdersstoel slijtplekken)
- Tijdelijk lederen sport interieur plaatsen
- Nieuwe matten set plaatsen (Alpina importeur zeeer traag met leveren)
- Voetsteun links vervangen,
- Deurlijst passagier zijde herstellen/vastzetten
- Handsfree kit installeren (Parrot, of een oplossing mbv ingebouwde antieke telefoon/cd aansluiting?)
- motorkap afstellen

Daarna:
- Carroserie -carbon zwart- detaillen, drie minieme lak onvolkomenheden aanpakken
- 1 delige orginele Alpina velgen zoeken (de 2 delige zijn me iets te "bling-bling")
- set wintervelgen zoeken?
- trekhaak monteren (Geen onder spoiler beschikbaar?)
- Forenzen / genieten
- PHEV verkopen?

Als dat lijstje gedaan is, een paar knappe foto's plaatsen.

En een ruilplan (DF-only) overwegen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen wel eens een weekje een Alpina willen rijden. Ik zou ook wel eens een heleboel andere auto's een weekje willen rijden, die ik niet allemaal ga aanschaffen. Een weekje een klassiek C250 Turbodiesel of zo. Een Saab Aero (cabrio). Ik zou eens een wish list moeten maken... Wie?
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 30 mei 2023, 22:52, 37 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina B10

Bericht door Macboy » 13 aug 2015, 02:04

Mooi verhaal om te lezen. Hopelijk komt het snel goed zodra Bertikipedia hier post !

En dat ruilen is best leuk bedacht !

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Alpina B10

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 aug 2015, 08:45

Zou dat stotteren niet in een brandstoftoevoer kunnen zitten?
Brandstoffilter vervangen neem ik aan? Doe eens een reiniger in de brandstof. Twee flessen op een halve tank ofzo zodat het lekker sterk is. Kan nooit kwaad en wellicht helpt het.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Alpina B10

Bericht door Vliet » 13 aug 2015, 08:56

Geweldige auto! Ben benieuwd naar de ervaringen op de iets langere termijn. Zit zelf ook wel eens te kijken naar die dingen.

Wat betreft het stotteren. Heb je mayo aan de dop/peilstok? En doet het zich vooral voor kort na de start? Dan zou je eens onder je interieurfilterbak moeten kijken aan de bestuurderszijde. Daar zit namelijk de pomp voor je rembekrachtiging in een bak. Als de waterafvoer verstopt zit pomp je bij remmen water in je blok via een membraam. Niet zo goed voor je blok en katalysator weet ik uit ervaring. Is een veel voorkomend probleem bij de E39.

En anders de bobines?

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Alpina B10

Bericht door S-J » 13 aug 2015, 09:00

Ik las laatst ook iets over een club in Manhattan en in London, wacht.

Google:

http://classiccarclubmanhattan.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Geweldig bedrijf, heel leuk initiatief.

Misschien iets voor DF, met auto's van gebruikers? DFers gaan over het algemeen goed om met auto's, als ik de persoon mag goedkeuren dan zou ik m'n Maserati best beschikbaar willen stellen.

Heb ook naar B10's zitten kijken omdat ik enorme E39 fan ben en al diverse E39's heb gehad. Zou het best leuk vinden om een keertje te rijden. :thumbup: Erg mooie wagen iig :)

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Alpina B10

Bericht door Vliet » 13 aug 2015, 09:07

Ik heb trouwens imitatie Alpina classics onder mijn E39, via marktplaats kan je ze nieuw kopen. Zijn redelijk goed imi's. Maar kan me voorstellen dat je originele zoekt onder een echte Alpina.

Afbeelding

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpina B10

Bericht door Tom » 13 aug 2015, 09:21

Feli!
Mooie auto. Jammer van deze start, maar zal vast goedkomen.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Alpina B10

Bericht door Vlokmans » 13 aug 2015, 09:25

Je kan altijd eens investeren in een bezoek aan 's Gravendeel: http://www.spba.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik ze echt zien "toveren" met auto's om de meest vage en onoplosbare klachten op te lossen, ook bij mijn eigen M3.

Dat ruilen is wel een leuk idee, maar kent denk ik nog wel wat haken en ogen (verzekeringen, schade, slijtage).

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Alpina B10

Bericht door Niels v/d burgh » 13 aug 2015, 19:30

Mooie auto Han, die van mij kan je zo ruilen voor een weekend!!!











Ohh, dat hebben we al eens gedaan. :blink: :blink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alpina B10

Bericht door Niels » 13 aug 2015, 19:50

Je kunt nog een injector reiniger proberen maar omdat het zo toerental specifiek is vermoed ik niet dat het dan opgelost is.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Alpina B10

Bericht door E36-italia » 13 aug 2015, 20:13

zijn de uitlaatspruitstukken nog gas/lucht dicht?
lambda's gezond?

DME uitlezen bij de dealer (die wat meer in sport modellen doet) geen optie?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Alpina B10

Bericht door Erik dB » 13 aug 2015, 21:11

Die voetsteun links komt me bekend voor, ik lag een week of 3 geleden ook dat ding te vervangen. Nokkenassensoren komen me overigens ook bekend voor :-)

Jij hebt alleen wel een grotere en bozere motor!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Alpina B10

Bericht door Vliet » 14 aug 2015, 08:57

V.w.b. je telefoon. Als je het helemaal OEM wilt houden is de inbouw van bluetooth mogelijk. Er moet een bluetooth module in de auto gezet worden. Daarnaast wat kabels en een antenne voor de versterking van het signaal. Op de site bimmernav kun je info vinden :coffee:

Ik wilde het ook gaan doen, maar na drie jaar heb ik alleen de ULF module liggen :zwijntje:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Alpina B10

Bericht door Roy RS » 14 aug 2015, 11:21

bij VIpers komt dit exacte probleem voor, dan zijn de O2 sensoren vuil, maar niet vuil genoeg om check engine te geven, dus dan is het mengsel bij lage lasten niet lekker en bokt ie. Zal wel niet, maar post het toch maar.

Verder proficiat met de aankoop, eindelijk eens wat anders dan een BMW hier :coffee:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Alpina B10

Bericht door allen » 14 aug 2015, 12:22

Roy RS schreef:Verder proficiat met de aankoop, eindelijk eens wat anders dan een BMW hier :coffee:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpina B10

Bericht door Luco » 14 aug 2015, 12:36

Ja, mooie volvo station :tooth:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Alpina B10

Bericht door Roy RS » 14 aug 2015, 14:18

Vlasblom ligt overigens een aardig eindje uit de richting voor je...dan ben je bij mij om de hoek

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alpina B10

Bericht door GTRene » 15 aug 2015, 00:16

Meteen duidelijk dat de motor niet goed oppakte. Dus tijdens de vakantie maar weer bij Paul logeren en zoeken naar de oorzaak. Ik dacht aan vervelende gevolgen van een lege tank, maar bij Paul bleek de nokkenas van de linker cilinderbank niet goed te functioneren. Nieuwe sensor en gaan met de banaan.
deed de car in die periode ook zo, bedoel die stotter zeg maar?

ik noem maar wat, die sensor was niet goed meer van de linker bank?
als er rechts ook 1 zit misschien die ook vervangen?

trouwens, misschien is die klep wel vies en dus niet soepel in zijn huis, hoe heet dat ding toch weer...
af dat nr 23 ding, T-stuk geval :tooth:

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... ensor_asc/" onclick="window.open(this.href);return false;

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Alpina B10

Bericht door bm-dub » 15 aug 2015, 02:12

feli met de aankoop. ben benieuwd naar je ervaringen en hoop dat je het issue snel opgelost krijgt, ben ook wel benieuwd naar het interieur. :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina B10

Bericht door Spijkerhard » 30 aug 2015, 23:55

Vlokmans schreef:Je kan altijd eens investeren in een bezoek aan 's Gravendeel: http://www.spba.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik ze echt zien "toveren" met auto's om de meest vage en onoplosbare klachten op te lossen, ook bij mijn eigen M3.

Dat ruilen is wel een leuk idee, maar kent denk ik nog wel wat haken en ogen (verzekeringen, schade, slijtage).
Nou, paar dingen uit de tips nagelopen, maar zonder resultaat.

Injectie reiniger in de 102 gekieperd, nog even flink op zn donder gegeven op CPZ, geen smurrie aan peilstop en onder de dop.
Eindelijk ook tijd gemaakt om m bij SPBA af te leveren. Hoop dat ze het vinden. Terwijl ik er was reed er een nagenoeg identieke B10 V8 het terrein op.... Stonden nog meer leuke Alpinas, en een stretched limo 7 serie van zon 10 met denk ik. Lastig op de brug zetten, trouwens...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alpina B10

Bericht door Martijn_bmw » 15 apr 2016, 11:21

Spijkerhard schreef:Korte termijn:
- motor probleem verhelpen
- Interieur -stof- repareren (bestuurdersstoel slijtplekken)
- Tijdelijk lederen sport interieur plaatsen
- Nieuwe matten set plaatsen (Alpina importeur zeeer traag met leveren)
- Voetsteun links vervangen,
- Deurlijst passagier zijde herstellen/vastzetten
- Handsfree kit installeren (Parrot, of een oplossing mbv ingebouwde antieke telefoon/cd aansluiting?)
- motorkap afstellen

Daarna:
- Carroserie -carbon zwart- detaillen, drie minieme lak onvolkomenheden aanpakken
- 1 delige orginele Alpina velgen zoeken (de 2 delige zijn me iets te "bling-bling")
- set wintervelgen zoeken?
- trekhaak monteren (Geen onder spoiler beschikbaar?)
- Forenzen / genieten
- PHEV verkopen?
lijstje al gelukt? belangrijkste van het lijstje loopt de motor inmiddels weer mooi? :D

en natuurlijk waar blijven een paar knappe foto's van binnen en buitenkant :D

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Alpina B10

Bericht door Bombadil » 15 apr 2016, 12:56

Spijkerhard schreef: Eindelijk ook tijd gemaakt om m bij SPBA af te leveren. Hoop dat ze het vinden. Terwijl ik er was reed er een nagenoeg identieke B10 V8 het terrein op.... Stonden nog meer leuke Alpinas, en een stretched limo 7 serie van zon 10 met denk ik. Lastig op de brug zetten, trouwens...
Vind ik wel een geruststellend gevoel als er nog meer vergelijkbare auto`s staan. Bijna iedere garagist zegt "kom maar langs",. Vinden ze zelf ook wel eens leuk; iets bijzonders. Maar ik zie zelf liever mensen met relevante ervaring eraan sleutelen.

Dan zit je bij SPBA goed dus jouw motor probleem zal vast opgelost zijn. Wat was het?
Laatst gewijzigd door Bombadil op 15 apr 2016, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

KevinK
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04

Re: Alpina B10

Bericht door KevinK » 15 apr 2016, 14:37

Mooie auto!

Zou ook eens kijken of laten kijken naar de brandstof toevoer.

Niet te vergelijken met elkaar maar mijn motor van de E46 330i liep ook niet lekker. Gepruttel bij koude start en lage toerentallen. Soms ging het goed, soms niet. Veel dingen vervangen. Uiteindelijk bleek de brandstof opvoerpomp niet lekker te werken. Die vervangen en alles was weer als nieuw.

Cilinderoverslag, je hebt 3 dingen nodig: lucht, brandstof en een vonk. Aangezien je compressie goed is zou ik niet zo snel een kop eraf trekken.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina B10

Bericht door Spijkerhard » 15 apr 2016, 19:11

Korte termijn:
- motor probleem verhelpen DONE*
- Interieur -stof- repareren (bestuurdersstoel slijtplekken) DONE
- Tijdelijk lederen sport interieur plaatsen NOT DONE.
- Nieuwe matten set plaatsen (Alpina importeur zeeer traag met leveren) DONE
- Voetsteun links vervangen DONE
- Deurlijst passagier zijde herstellen/vastzetten DONE
- Handsfree kit installeren (Parrot, of een oplossing mbv ingebouwde antieke telefoon/cd aansluiting?)
- motorkap afstellen DONE

Daarna:
- Carroserie -carbon zwart- detaillen, drie minieme lak onvolkomenheden aanpakken DONE
- 1 delige orginele Alpina velgen zoeken (de 2 delige zijn me iets te "bling-bling") CANCELLED
- set wintervelgen zoeken?
- trekhaak monteren (Geen onder spoiler beschikbaar?)
- Forenzen / genieten DONE
- PHEV verkopen? NOT DONE

*De motor loopt inmiddels nagenoeg goed. Beurt gehad, bougies vervangen, etc. Ik vind m bij 2100 toeren (100kmh) nog niet perfect rond lopen, maar anderen valt het niet op. En volgens de deskundigen is het een high performance motor, die draait niet zo smeuig rond in die lagere toeren gebieden als ik van de 6 cilinders gewend ben. Overigens waren er in Brabant ook een paar foute onderdelen ingezet, dan wel niet vervangen, danwel imitatie onderdelen tegen OEM prijzen, dus daar heb ik het wel even mee gehad.

Naast het lijstje hierboven ook nogal wat ander achterstallig onderhoud weggewerkt, om kompleet te zijn zou ik de rekeningen moeten onderzoeken, maar om een of andere reden heb ik daar geen zin in. Dus uit m'n hoofd:

Grote beurt gehad x 2.
Motor steunen vervangen
Lamphoogte verstelling grepareerd (nu vocht in de koplampen)
DwarsdRaag armen voor vervangen
Spoorstangen vervangen
Silentblock in reactiestang vervangen
APK gehad
Bilsteins B8 Alpina spec gemonteerd.
Staat nu weer voor een beurt bij SPBA, want over de 200kkm gegaan.

De auto zelf is een genot. Ga er met een smile inzitten, geniet er van, heb vaak de radio uit. Als je veel moet forenzen, kun je het maar beter mooie kilometers maken. Week uitgeleend aan een neef uit Canada die over was, die is nu ook op zoek in Canada... Ik rijdt er gemiddeld ca 10,5L /90 km mee (na ca 10% correct computer vs werkelijkheid. Valt te doen. De bak schakelt nog prima (boterzacht als ie warm is), maar lijkt richting een revisie aan te zitten. Bij langdurig high performance gebruik schakelt het tussen 3 en 4 niet optimaal.

En ikzelf en mn dochter hebben het nog regelmatig over de Porsches die we de achterkant laten zien bij stoplicht sprintjes (we werden uitgedaagd, en ja, ik ging erop in). Altijd leuk, zo'n vermomde Porsche killer.

To be continued. Als er zondag een geinteresserde is, verkoop ik m misschien wel. Maar weet eigenlijk nog geen waardige opvolger. E46 cabrio -Alpina- trekt wel, maar heb nog niet de juiste gezien > 15 jaar.

Als ik 'm nog niet verkoop m'n week-ruilplan maar eens gaan activeren? Ben nog een beetje te druk met andere zaken, maar als er gegadigden zijn, laat maar weten. Wel iets interessants te ruil hebben natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 07 jun 2016, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina B10

Bericht door ErikS » 15 apr 2016, 19:57

Weekje ruilen met een 320 cabrio? :tooth:

Alpina..... :verveeld:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, ParaChris, SvB, Vanreijmersdal en 65 gasten