Het grote F10 (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door JP » 04 jan 2023, 16:04

Soms ben je te bang’e :coffee:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 jan 2023, 08:33

:mrgreen: idd

Wat moet je tegenwoordig nog kopen als je iets leuks wilt??

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Shakes » 05 jan 2023, 08:47

Iets met twee wielen.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Joël D. » 05 jan 2023, 08:53

Oof schreef: 04 jan 2023, 13:11 Zitten er na de facelift van July 2013 nog verschillen in betrouwbaarheid tussen de
- 530D met 258PK 1 turbo
- 535D met 313PK 2 turbo's

Ik lees dat deze blokken en automaten behoorlijk duurzaam zijn.
Xdrive gaat weleens kapot, verbruikt een stuk meer en heeft voor mij eigenlijk alleen maar nadelen.
xDrive zou ik vanaf blijven inderdaad. Mijn overbuurman heeft een 535d xDrive en heeft al 3 tussenbakken versleten.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door ErikS » 06 jan 2023, 09:25

Shakes schreef: 04 jan 2023, 12:12 Zeker. Daarna weer snel inleveren voor hij stukgaat. Zijn net alpina’s 😄
Die zijn zo erg, die lever je stuk in! :tooth:

Woppa
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Woppa » 06 jan 2023, 11:27

Ik zou ook een 535d (zonder Xdrive) pakken. Eventueel een chip erin en je komt snel in de buurt van de 380-400pk. Ik geloof niet dat je in dagelijks gebruik een verschil merkt in snelheid met een 550d.

Op basis van mijn ervaring voelt de 535d zelfs sneller, door de opbouw van het vermogen. Hij is het niet uiteraard. Hoewel een gechipte rwd 535d het de zwaardere 550d waarschijnlijk wel echt moeilijk maakt.

Het viel mij overigens ook op dat je weinig 530d's ziet met "alle" opties. Ventilatie, HUD, B&W, panodramadak etc.

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Baboulah » 06 jan 2023, 12:36

M550D, ik heb echt niks met diesels (maar altijd beter dan een EV) maar dat is nog iets wat ik wel is zou willen rijden ook, dik V8 diesel blok en gaan..
JdBn schreef: 04 jan 2023, 09:54 waarschijnlijk ook oorlog thuis als ik zeg dat ik een auto in f-ing Groningen (waarschijnlijk 3 uur rijden ofzo) ga bekijken :blackeye:
Ik snap oprecht niet wat de issue daarin is, maar dat zal aan mij liggen? ben wel eens naar berlijn gevlogen voor een auto, die niet beviel en terug gevlogen zonder...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2023, 12:42

M550D is alleen geen V8….

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 06 jan 2023, 12:47

Alleen VAG heeft nog een moderne auto met 4 liter V8 diesel. Bij BMW moet je terug gaan naar Land Rover denk ik om een V8 diesel te rijden?

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Baboulah » 06 jan 2023, 13:01

Martijn_bmw schreef: 06 jan 2023, 12:42 M550D is alleen geen V8….
o ik was ervan overtuigd van wel.... indien dat idd een 6 cil is zie ik ook de meerwaarde neit tegenover een 535d met een chipje ofzo gezien de kosten die aan een M550d kunnen zitten als ik het topic hier lees...

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 06 jan 2023, 13:10

Martijn_bmw schreef: 06 jan 2023, 12:42 M550D is alleen geen V8….
In feite is het een 530/535d blok met meer ellende erop/eraan toch?

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 06 jan 2023, 13:13

3de turbo. Bij de B57 heeft ie zelfs 4 turbo's :)

Woppa
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Woppa » 06 jan 2023, 13:14

Kadett schreef: 06 jan 2023, 12:47 Alleen VAG heeft nog een moderne auto met 4 liter V8 diesel. Bij BMW moet je terug gaan naar Land Rover denk ik om een V8 diesel te rijden?
Een Panamera Sport Turismo 4S Diesel. Dat was eigenlijk de beoogde opvolger van de 3.0 BIT hier. Maar gezien alle ontwikkelingen zie ik dat niet meer gebeuren. Volgens mij is dat echt een perfecte autobahn knaller.

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door vester86 » 06 jan 2023, 13:16

wat is er eigenlijk niet comfortabel aan de F31? dacht dat deze voor bmw begrippen juist bijzonder comfortabel (geveerd) is?

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 06 jan 2023, 13:22

De F3x met standaard onderstel is als een 1960 Cadillac op versleten dempers.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door JdBn » 06 jan 2023, 13:45

vester86 schreef: 06 jan 2023, 13:16 wat is er eigenlijk niet comfortabel aan de F31? dacht dat deze voor bmw begrippen juist bijzonder comfortabel (geveerd) is?
De instap is vrij laag (denk wel dat een F11 een stukje hoger zit) en mijn F31 heeft een KW DDC schoefset erop zitten, dus die zal allicht harder zijn dan standaard. Maar wat ook meespeelt is dat je voorin als passagier niet heel veel ruimte hebt, al ligt dat ook deels aan de tas/hutkoffer die meegesleept wordt :lol:

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Str8Six » 06 jan 2023, 15:01

vester86 schreef: 06 jan 2023, 13:16 wat is er eigenlijk niet comfortabel aan de F31? dacht dat deze voor bmw begrippen juist bijzonder comfortabel (geveerd) is?
Meer wat je gewend bent denk ik. Een 5-serie is altijd ruimer, comfortabeler, minder rijgeluiden. Hoewel de F3X inderdaad niet de meest sportieve 3-serie is, maakt het qua reiscomfort nog geen 5-serie

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2023, 17:59

Knot schreef: 06 jan 2023, 13:10
Martijn_bmw schreef: 06 jan 2023, 12:42 M550D is alleen geen V8….
In feite is het een 530/535d blok met meer ellende erop/eraan toch?
Klopt 3 / 4 turbo’s afhankelijk van bouwjaar met alle bijbehorende koelers injectoren kleppen enz.

Mega complex en volle motor ruimte daardoor ook veel dat stuk kan en duur om te vervangen

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door vester86 » 06 jan 2023, 19:48

JdBn schreef: 06 jan 2023, 13:45
vester86 schreef: 06 jan 2023, 13:16 wat is er eigenlijk niet comfortabel aan de F31? dacht dat deze voor bmw begrippen juist bijzonder comfortabel (geveerd) is?
De instap is vrij laag (denk wel dat een F11 een stukje hoger zit) en mijn F31 heeft een KW DDC schoefset erop zitten, dus die zal allicht harder zijn dan standaard. Maar wat ook meespeelt is dat je voorin als passagier niet heel veel ruimte hebt, al ligt dat ook deels aan de tas/hutkoffer die meegesleept wordt :lol:
:thumbup:
helder

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Eeuwe » 06 jan 2023, 19:59

Kadett schreef: 06 jan 2023, 13:13 3de turbo. Bij de B57 heeft ie zelfs 4 turbo's :)
Net zo onbetrouwbaar ook of valt dat mee?

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 07 jan 2023, 01:12

Afgezien van de 1.5 B38 zit de B serie motoren wel goed in elkaar. Lees weinig over structuele problemen. Dat gezegd hebbene, 4 turbo's met aanverwante onderdelen, er hoeft maar een slang los te schieten of te verweren en je hebt een pittige rekening want je kan nergens bij.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door EG » 10 jan 2023, 18:20

Woppa schreef: 06 jan 2023, 13:14
Kadett schreef: 06 jan 2023, 12:47 Alleen VAG heeft nog een moderne auto met 4 liter V8 diesel. Bij BMW moet je terug gaan naar Land Rover denk ik om een V8 diesel te rijden?
Een Panamera Sport Turismo 4S Diesel. Dat was eigenlijk de beoogde opvolger van de 3.0 BIT hier. Maar gezien alle ontwikkelingen zie ik dat niet meer gebeuren. Volgens mij is dat echt een perfecte autobahn knaller.
A8 60 TDi, zelfde motor als de SQ7 (435 pk 900 nm). Loopt als een kogel als de begrenzer eraf gaat 320+ op de teller. 0-100 = 4.4 seconden... Dat zijn S63 AMG waardes.

Maar volgens mij niet meer leverbaar met dat blok (helaas).

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kasteel » 12 jan 2023, 00:46

EG schreef: 10 jan 2023, 18:20
Woppa schreef: 06 jan 2023, 13:14
Kadett schreef: 06 jan 2023, 12:47 Alleen VAG heeft nog een moderne auto met 4 liter V8 diesel. Bij BMW moet je terug gaan naar Land Rover denk ik om een V8 diesel te rijden?
Een Panamera Sport Turismo 4S Diesel. Dat was eigenlijk de beoogde opvolger van de 3.0 BIT hier. Maar gezien alle ontwikkelingen zie ik dat niet meer gebeuren. Volgens mij is dat echt een perfecte autobahn knaller.
A8 60 TDi, zelfde motor als de SQ7 (435 pk 900 nm). Loopt als een kogel als de begrenzer eraf gaat 320+ op de teller. 0-100 = 4.4 seconden... Dat zijn S63 AMG waardes.

Maar volgens mij niet meer leverbaar met dat blok (helaas).
Std onbegrensd 320+ zie ik graag een foto of filmpje van, vond het boven de 200 maar traag gaan, zeker niet te vergelijken met een S63 imho…

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door e30touring1990 » 12 jan 2023, 10:20

op topsnelheid gaat het enkel nog om pk's, een S63 heeft 150-200pk meer? die moet echt een klap harder lopen dan 435pk of de a8 moet een cw waarde/frontaal oppervlak hebben van een condoom.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Tristan » 12 jan 2023, 16:54

Kasteel schreef: 12 jan 2023, 00:46
EG schreef: 10 jan 2023, 18:20
Woppa schreef: 06 jan 2023, 13:14

Een Panamera Sport Turismo 4S Diesel. Dat was eigenlijk de beoogde opvolger van de 3.0 BIT hier. Maar gezien alle ontwikkelingen zie ik dat niet meer gebeuren. Volgens mij is dat echt een perfecte autobahn knaller.
A8 60 TDi, zelfde motor als de SQ7 (435 pk 900 nm). Loopt als een kogel als de begrenzer eraf gaat 320+ op de teller. 0-100 = 4.4 seconden... Dat zijn S63 AMG waardes.

Maar volgens mij niet meer leverbaar met dat blok (helaas).
Std onbegrensd 320+ zie ik graag een foto of filmpje van, vond het boven de 200 maar traag gaan, zeker niet te vergelijken met een S63 imho…
Pa heeft een S63 (5.5 585pk) met software (ca 660pk en 1100 Nm) en die loopt bizar snel naar 300 maar daarboven is het kruipen naar de 320. Ik zie dat een 60 TDI bij lange na niet doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kocheler, TimoW en 135 gasten