Het grote F3x (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10431
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door tomgtr » 05 aug 2015, 13:23

FreudeamFahren schreef:Ja maar... Ja maar... :eatpaper:
Knot schreef:Je kunt inderdaad de speakers verwisselen maar dan klopt je auto niet meer met de originele bestelde optiecodes, daar ben ik niet zo van, liefst uit de fabriek in 1x goed.
:headbang:

FWIW: ik vond HK in mijn F30 beter klinken dan B&O in de A5 van mijn broer. Ik ben wel een hele poos druk geweest om de settings naar mijn zin geprutst te krijgen. Vooral de fader voegde daarbij nogal wat toe, vond ik.
'
Mijn motor blert en blaft en ploft zo luid dat ik het verschil met de instellingen nauwelijks hoor. En als dak open is klinkt het helemaal niet meer en luister ik maar naar de motor. Meer lol aan. :df:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door FreudeamFahren » 05 aug 2015, 14:07

Bij jou zijn de speakers druk met motorgeluid produceren: dan zit een fatsoenlijk mopje K3 of Vader Abraham er sowieso niet in.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Knot » 05 aug 2015, 15:42

FaF, ik weet dat het niet altijd lukt maar liefst heb ik hem op papier/origineel al zo goed/compleet mogelijk.

Staat er ook een zonder Hifi pakket, verder wel redelijk naar wens dus kan alle kanten op.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10431
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door tomgtr » 05 aug 2015, 22:14

FreudeamFahren schreef:Bij jou zijn de speakers druk met motorgeluid produceren: dan zit een fatsoenlijk mopje K3 of Vader Abraham er sowieso niet in.

:lollerdelol:

Ja dicht is dat best irritant. Open is de herrie een genot maar dicht wordt ik gek van dat geluid. Eens aan Ilja vragen hoe hij daar vanaf kwam.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Knot » 05 aug 2015, 22:45

Joy schreef:Om eerlijk te zijn heb ik dat ook een beetje met een F30 in 320i uitvoering. Alles dik voor elkaar maar ik krijg er verder geen warme gevoelens van. Het is een beetje 'middle of the road' zeg maar. Voor dagelijks gebruik prima, voor funkm's iets anders graag.
Tsja, ik koop een 320i of 328i als gezinsauto dus moet luxe zijn met sportief uiterlijk (sportline of mpakket). Wil ik echte DF dan minimaal een Corvette, M3/M4, AMG etc een totaal andere (prijs)klasse.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1823
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door veejay » 06 aug 2015, 09:07

Ik zou toch echt voor de 328i gaan, ik zou desnoods doorzoeken tot ik hem vond.

In de ECO Pro mode heb je gewoon een lekkere familie cruiser en in sport+ mode een auto die met name door zijn flinke koppel onderin lekker te zetten is in de bochten (als je eens lekker wil spelen/dwars wil). Een 320i die vind ik net niet qua power/punch. Qua verbruik is een 320i/328i vrijwel identiek.

Naar aanleiding van dit draadje nog even met de Hifi Active settings gespeeld en ik moet zeggen klinkt erg lekker! Af en toe moet je even de bass en treble naar beneden doen op hoge volumes maar dan heb je juist een kristalhelder middengebied met nog voldoende laag en hoog.

k33z
Berichten: 2703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door k33z » 06 aug 2015, 09:33

Het ligt een beetje aan het prijsverschil. Als een 328i tegen 335i prijzen aan schurkt, dan altijd de 335i. 328i is heerlijk snel, maar de motor mist natuurlijk alle beleving.

Dan lijkt een 320i me nog de beste keuze. Dan bespaar je echt serieus geld en dat ding is in de basis gelijk aan de 328i. Dus met chipje ook richting 265 / 290pk.

Al moet je natuurlijk als je zo kort in een auto rijdt de verkoopbaarheid ook weer meenemen. Die is misschien van een 328i beter?

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1823
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door veejay » 06 aug 2015, 10:19

335i is fors duurder. Ik zie daarom de 328i als de beste alternatief tussen de 320 en 335 :) Eens dat chippen van een 320i idd een optie is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39806
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 06 aug 2015, 12:34

@K33z: zou de 328i, qua verkoopbaarheid beter zijn? Ik denk dat er in die vijver minder mensen vissen :) Misschien wel weer juist die liefhebber die sneller doorpakt. Een 320i zie je meer maar ook meer te koop staan. Moeilijk te voorspellen.
Ik ben een beetje aan t rondkijken voor een 5-er en ook daar is het veelal 520i en 518d/520d. 525d nemen mensen wss niet want ook dat is een 2.0d en een 530/535 is serieus duurder. In alles eigenlijk. Nu wil ik toch de 20d dus dat is het probleem niet maar ik denk dat dit ook voor de 3-er opgaat. Vijver is voller maar ook meer vissers :D

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10431
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door tomgtr » 06 aug 2015, 13:20

Neem een benzene en wacht tot Luca verkoopt :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39806
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 06 aug 2015, 13:37

:)
Het gaat om een nieuwe of, eventueel, een paar maand oude met de (voor mij) juiste specs. M'n 3-er is van 2014, net zoals Luca z'n 5-er. En met 30kkm per jaar ga ik gewoon voor een diesel.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Knot » 06 aug 2015, 14:10

k33z schreef: Dan lijkt een 320i me nog de beste keuze. Dan bespaar je echt serieus geld en dat ding is in de basis gelijk aan de 328i. Dus met chipje ook richting 265 / 290pk.
Even uitgaande van BMW premium auto's van 2012

320i HE 31k
328i HE 38k
335i HE 42k

Zie ik toch een duidelijk financieel voordeel voor een 320i (de 184pk dan wel, de EDE 1600cc laat ik liever wel staan).

Chippen is niet zo rooskleurig als men denkt, de 328i heeft sterkere zuigers en kan daardoor een hogere turbodruk hebben dus je zal niet zomaar tot een geschipte 328i komen met de waarden. Natuurlijk kan er wel wat bij die 184pk/270nm maar heb ik me nog niet in verdiept.

Net bij een auto wezen kijken waar nog wat krasjes van gespoten moestn worden, dan schrik je toch wel even als je een auto ziet die op de operatietafel ligt.....

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1823
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door veejay » 06 aug 2015, 14:51

Naast de zuigers heeft de 328i heeft ook een dikkere (hoe noem je dat) as naar de achterwielen en uitlaat diameter wat groter.

Over kilometrage:

Ik zit ook op 30K per jaar, vorig jaar 35K. Ik betaal 65 euro wegenbelasting en 65 euro verzekering Allin (80% B/M). Als ik een 330D F30 zou aanschaffen zou deze (inclusief hogere aanschafprijs vs benzine equivalent) en maandelijkse lasten (forse wegenbelasting) duurder uitkomen en vind benzine zoals eerder gezegd wel wat lekkerder rijden, maar heb nog nooit een BMW diesel gereden, wel VAG. O ja en een L6 diesel is zwaar in de neus heb ik me laten vertellen ;-)

Als later blijkt dat mijn kleine 4 pitter turboblok helemaal gaar is na 200K, ja dan zal ik wel spijt hebben dat ik geen 330D had genomen. Maar das achteraf praten.

k33z
Berichten: 2703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door k33z » 06 aug 2015, 15:00

Ik zou de EDE niet direct afschrijven als je een goede deal kan maken. Ook dit blokje gaat met een chip richting de 230 / 250pk (met 65mm uitlaat die er standaard op zit en Ron98).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13335
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Tristan » 06 aug 2015, 15:07

Voor mijn 328i heb ik 3 maanden in een 330d gereden. Koppel is verslavend en misschien ook wel sneller maar voelt veel zwaarder aan, zeker in de neus.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Knot » 06 aug 2015, 15:32

Waar zou je de 320i chippen dan?

Bedoel VW = JD
BMW = ?

k33z
Berichten: 2703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door k33z » 06 aug 2015, 15:37

In België heb je een aantal partijen die het doen, bijvoorbeeld BR performance of DVX.

Zelf stond ik op het punt om naar DVX te gaan, maar wilde toch wat dichter bij huis zitten voor mogelijke support. Net als mijn MINI destijds heb ik mijn F20 laten doen bij Beek in het Forepark (Den Haag).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13335
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Tristan » 06 aug 2015, 15:45

BR Performance of Mosselman.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Knot » 06 aug 2015, 16:24

Ze hebben voldoende kennis bij Beek maar ik vind die bank zo extreme kut bij hun, tot 200km/u en niet in 1x volle pijp maar op elk toerental lopen vogelen.....

Daardoor heb ik al een minder oordeel over het hele bedrijf.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Knot » 06 aug 2015, 16:26

http://www.br-performance.be/nl-be/chip ... /4150-320i" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dtctuning.nl/chiptuning-data ... 0b20-184pk" onclick="window.open(this.href);return false;

Merk: BMW
Model: 3-serie F30-31 va 2011
Uitvoering: 320i N20B20 - 184PK
Standard Power (BHP): 184
Upgraded Power (BHP): 260
Standard Torque (NM): 270
Upgraded Torque (NM): 420
Prijs: € 799,99

Zijn idd aardige waarden zeg.... kunnen die zuigertjes en dat aandrijfasje dat wel aan allemaal??

De 328i zit minder ruimte in

Merk: BMW
Model: 3-serie F30-31 va 2011
Uitvoering: 328i 2.0T - 245PK
Standard Power (BHP): 245
Upgraded Power (BHP): 290
Standard Torque (NM): 350
Upgraded Torque (NM): 450
Prijs: € 799,99

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39806
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 06 aug 2015, 16:56

Ben door deze post toch nog eens weer gaan zitten rekenen en idd, je bent nog wel ff bezig om het prijsverschil weg te tanken. Ga toch eens kijken naar een 520i tov een 520d. Scheelt toch behoorlijk en de specs zijn gelijkwaardig.
veejay schreef:Over kilometrage:

Ik zit ook op 30K per jaar, vorig jaar 35K. Ik betaal 65 euro wegenbelasting en 65 euro verzekering Allin (80% B/M). Als ik een 330D F30 zou aanschaffen zou deze (inclusief hogere aanschafprijs vs benzine equivalent) en maandelijkse lasten (forse wegenbelasting) duurder uitkomen en vind benzine zoals eerder gezegd wel wat lekkerder rijden, maar heb nog nooit een BMW diesel gereden, wel VAG. O ja en een L6 diesel is zwaar in de neus heb ik me laten vertellen ;-)

Als later blijkt dat mijn kleine 4 pitter turboblok helemaal gaar is na 200K, ja dan zal ik wel spijt hebben dat ik geen 330D had genomen. Maar das achteraf praten.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1823
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door veejay » 06 aug 2015, 17:04

Top Arthur, ben benieuwd naar jouw eindconclusie.

Ik ben met mijn vorige hok bij Beek en Mosselman geweest en dezelfde bankwaarden kwamen eruit. Ik heb persoonlijk een beter gevoel bij Mosselman.

Prijsverschil is wel fors, voorbeeld voor een F30 335i:

BAR: 575 euro. Ongeveer 360 pk en 500 Nm.
Mosselman: 1149. Ongeveer 375 pk en 520 Nm.

Voor een dubbeltje op de eerste rang doet Tunex: 350(!) euro. Ongeveer 365pk en 520nm

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13335
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door Tristan » 06 aug 2015, 17:14

Bij Mosselman ben je je auto 2 a 3 dagen kwijt, dus dat is geen simpel software erin laden en klaar. Maat van mij reed met een 328i met Mosselman 'box' en had ook ruim 290pk. Nu doen ze ook tuning via ECU en halen er nog iets meer uit qua koppel. Ik zet er ook soms aan te denken om naar Mosselman te gaan. Vooral het extra koppel is wel lekker (450 Nm).

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10431
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door tomgtr » 06 aug 2015, 17:24

Nee niet lezen. Volgende draadje. Nee ik hou deze standaard. Ik hou deze standaard. Aaargh :hammer:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1823
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote F30 (occasion) topic

Bericht door veejay » 06 aug 2015, 17:32

Ik wacht op een seintje van Mosselman, niet voor tuning maar omdat ze ook een uitlaat aan het testen zijn op hun 328i en ik deze graag eens wil horen.

Ik hou deze ook standaard. Ik heb uit ervaring dat mijn auto's de nodige marge moeten hebben want ik zit er altijd in te rommelen, met weinig marge kunnen ze vaak/sneller stukgaan (dingen in de aandrijflijn, been there done that).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten