Huurauto's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Huurauto's

Bericht door Wouter81 » 20 mei 2015, 21:22

Als autoliefhebber vind ik het uitzoeken van een huurauto altijd leuk. Stop er soms veel te veel tijd in om vooraf te proberen een leuke auto te selecteren voor een leuke prijs. Vorige week was ik met het gezin een weekje op vakantie op Corfu Griekenland, had vooraf een New Beetle Cabrio gehuurd bij Europcar. Leek me heerlijk, een week open rijden op een mooi eiland met lekker weer. Uiteindelijk werd het ter plekke een Renault Megane cabrio. Helaas geen Beetle (die is gaver) maar toch ook wel erg vermaakt met dat Franse hok. Geen vermogen, de stijfheid (en afwerking) van een kartonnen doos maar toch was het leuk rijden met dat ding.

Dat is wel het nadeel bij huurauto's, de opmerking 'or similar' die er meestal bij staat. Je krijgt zelden (ik althans niet) de auto die je hebt gekozen. Soms krijg je wat beters dan geboekt, soms wat minder.

Over een paar weken ga ik weer naar het Goodwood Festival of Speed. Vliegen naar Gatwick en vanaf daar met een huurauto naar Goodwood met m'n vader. Die is ook autogek, net 60 geworden (vandaag) dus het lijkt me leuk om weer wat speciaals te boeken (uiteraard zonder dat hij dat weet). Zag al een Porsche Cayman staan, maar ook daar helaas weer die opmerking erbij dat het ook iets gelijkwaardig kan zijn. Tja, dan wil ik ook die Porsche en geen slap aftreksel natuurlijk. Ben dus alweer mooi wat uurtjes verder met het speuren naar een leuke rental. :df: Deel van de voorpret zeg maar...

Wat is jullie ervaring met huurauto's? Wat heb je zoal gereden/meegekregen?

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Huurauto's

Bericht door Bombadil » 20 mei 2015, 21:51

Wouter81 schreef:Dat is wel het nadeel bij huurauto's, de opmerking 'or similar' die er meestal bij staat. Je krijgt zelden (ik althans niet) de auto die je hebt gekozen.
idd zo irritant. Ik weet niet of dit komt omdat ik meestal ook via een tussenpersoon (voor USA rentalcars.com) maar het is gewoon balen. Als ik A boek wil ik ook A en geen B.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Huurauto's

Bericht door Knot » 20 mei 2015, 21:55

Ik huur nooit op het vliegveld.. ga eerst op vakantie en dan ter plekke kijken wat er op de parkeerplaats staat, dan krijg ik ook wat ik wil!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22261
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Huurauto's

Bericht door Niels » 20 mei 2015, 21:56

Ik heb tijden mijn studie bij een autoverhuur bedrijf gewerkt en dus wel alles gereden wat er te rijden valt :lol: Als je bij een Herz of aanverwant huurt dan is er altijd een disclaimer en die hebben echt allerlei merken. Ik zat bij een VW dealer = Euromobil = VAG. De disclaimer is er wel maar de kans dat je van een Audi naar een Citroen gaat is heeeeeeel erg klein.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4476
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Huurauto's

Bericht door sitechris » 21 mei 2015, 07:54

Laatst kreeg ik een VW Polo mee bij Euromobil toen ik dagje vervangend vervoer huurde. Was geen feestje. Zo'n kaal instaphok met plastic stuur, futloze motor en vormloze stoelen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Huurauto's

Bericht door RJK » 21 mei 2015, 08:12

Knot schreef:Ik huur nooit op het vliegveld.. ga eerst op vakantie en dan ter plekke kijken wat er op de parkeerplaats staat, dan krijg ik ook wat ik wil!
Bijna hetzelfde, ik huur altijd een standaard auto (dan weet ik tenminste dat er iets klaar staat) maar kijk/vraag ter plekke of ze nog iets leuks hebben staan.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Huurauto's

Bericht door Sander-E46 » 21 mei 2015, 08:15

Bij Europcar in Italië een Hyundai i40 sw "besteld" , zou perfect moeten passen met onze koffers, werd een i30 sw wat toch een stuk krapper was, bij thuiskomst flinke brief geschreven en meer dan 150€ terug gekregen :thumbup:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Huurauto's

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 mei 2015, 08:22

Er zijn toch ook wel verhuurders die exact leveren wat je boekt?
Tenminste....op Ibiza vorig jaar wel. Mini Countryman huren met 100% garantie dat je die ook krijgt.

En wat gaan ze als vervanger voor een Cayman geven dan?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10426
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Huurauto's

Bericht door tomgtr » 21 mei 2015, 09:24

In Florida deze maand een Ford Expedition EL gehuurd. Ze wilden me upgraden naar een Cadilac (ik dacht Escalade). Was een normale saloon. No thanks, op m'n strepen gestaan, kwamen ze toch met een Expedition op de proppen. Een 2014 model, of ik dat erg vond. Boeie, alsof een auto van 2 jaar oud een problem is. Geweldige auto. In Venetie vorig jaar "ge-upgrade" van Insignia naar A4. Was beetje krap met baggage maar was met 30 km op de klok dus dat was wel prettig. In Portugal vorig jaar via Goldcar geboekt. Staan bekend om extra kosten rekenen. Als je dat van tevoren weet niet echt een punt. Nog steeds veel goedkoper dan de rest. Dus vriendelijk glimlachend in rij gestaan en de extra kosten afgetikt. Ik was de enige die er kalm en lachend onder bleef en werd netjes naar een gleodnieuwe 308 met echt alles erop en eraan ge-upgrade. Op Canarische eilanden is auto huur super goedkoop. Daar kan je beter ter plekke iets bij hotel regelen. Kreeg daar voor iets van 30 Euro per dag een gloednieuwe Zafira mee. Maar mijn ervaring is in elk geval, goed kleine lettertjes lezen voor je boekt, op die basis goedkoopste kiezen en dan gewoon netjes en vriendelijk blijven en de extra's aftikken. Geen gezeik en krijg bijna altijd prima auto, vaak beter dan afgesproken. Ook opletten dat als je bij brooker boekt dat de extra verzekering die je afsluit om Eigen risico te dekken achteraf uitkeert. Dus mocht je schade maken (of de verhuurder een beschadiging vindt die je zelf niet opgemerkt had!) mag je dat toch eerst aftikken en later op verzekering verhalen. Niet prettig en er wordt bij auto ophalen nog steeds een vermogen op je credit card vastgezet als borg. Mijn ervaring is, gewoon bijverzekeren bij verhuurder. Ja, is een ripoff, maar geen gezeik met 1500 euro die op je cc wordt geblokkeerd en je hoeft vooraf en achteraf de auto niet na te kijken. Sterker nog, in Gran Canaria zeiden ze : niet erg als je kras of zo maakt, doet de rest ook. Maar als je echt een grote deuk maakt, meld het dan svp even dat we het kunnen repareren voor volgende klant. Briljant!

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Huurauto's

Bericht door martll » 21 mei 2015, 09:39

Martin van der Zwaard schreef:Er zijn toch ook wel verhuurders die exact leveren wat je boekt?
Tenminste....op Ibiza vorig jaar wel. Mini Countryman huren met 100% garantie dat je die ook krijgt.

En wat gaan ze als vervanger voor een Cayman geven dan?
Een TT of een Z4 coupe. Voor ons geen gelijkwaardige vervanger, voor de verhuurder wel. Want 2 zits, coupe, net zo groot, zelfde aantal bagageruimte etc etc.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1389
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Huurauto's

Bericht door JoostSchouten » 21 mei 2015, 09:45

Als je voor de doorsnee auto's gaat krijg je vaak iets gelijkwaardigs. Je huurt eigenlijk gewoon een auto uit een bepaalde klasse, niet per se die 308 van het plaatje.
Bij bijzondere auto's zoals een Cayman, Mustang cabrio e.d. wordt het wel een ander verhaal.

En dat eigen risico blijft altijd een beetje een raar verhaal. Soms betaal je echt veel meer per dag, soms maar een paar euro.
Wat doen jullie hier meestal mee? Ik kwam SunnyCars tegen die het wel heel helder aanbieden:
https://www.sunnycars.nl/all-inclusive-service/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22261
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Huurauto's

Bericht door Niels » 21 mei 2015, 12:55

sitechris schreef:Laatst kreeg ik een VW Polo mee bij Euromobil toen ik dagje vervangend vervoer huurde. Was geen feestje. Zo'n kaal instaphok met plastic stuur, futloze motor en vormloze stoelen.
Alle waar naar zijn geld Chris :)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Huurauto's

Bericht door Barend » 21 mei 2015, 14:38

Eind vorig jaar op Schiphol had ik een VW Golf of vergelijkbaar gehuurd voor een zakelijk tripje Duitsland, kreeg ik een Mercedes C230 mee! Dat was een leuke.

Voor de rest inderdaad altijd iets vergelijkbaars.. Staat er een VW Polo op de reservering, krijg je een gare Punto mee. Maargoed, als je dat vantevoren verwacht is het prima.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Huurauto's

Bericht door Wouter81 » 21 mei 2015, 18:48

Besloten dat ik voor Goodwood niks reserveer vooraf, ter plekke maar even kijken wat er te regelen valt. Ga toch maar geen 310 euro voor een dagje Cayman neertikken met het risico een TT mee te krijgen...

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3570
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Huurauto's

Bericht door HJ2 » 21 mei 2015, 19:31

Ik heb maar 1 keer in mijn leven een wagen gehuurd op het vliegveld.
Een Matiz was meegeboekt in de fly & drive op Sardinie. Ja hoor meneer, 4 man + bagage gaan er prima in!
Nou, dat was 2x rijden geworden (van Noord naar zuid :dood: ) Gratis een upgrade gekregen naar een Nuberia wagon, god zij dank (qua ruimte dan he :lollerdelol: )
En dan verdorie ook nog schade rijden! Bij keren op een landweg een warrige rol met prikkeldraad over het hoofd gezien.... Schuraaaaaaap!
Bij het inleveren: Heeft u schade gereden meneer? Ik zeg: ja hoor, wat krasjes op de zijkant, maar u gaat nu toch niet mijn eerste eraring met uw prachtige eiland verpesten? Haar zonnebril gaat af, ze kijkt me aan, en ze begint ineens te lachen. Nee hoor, het is goed zo. Krabbel op formulier en klaar! Ik ben nu met haar getrouwd (oh nee...)

Eigenlijk alleen maar goede ervaringen dus.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Huurauto's

Bericht door Macboy » 21 mei 2015, 21:33

Goeie tip is op formulier bij boeken aangeven dat je alleen die betreffende auto wil en dat anders de huur niet door mag gaan. Dan ben je ieg je geld niet kwijt bij een ongewenste auto. Daarnaast belangrijk 2 dagen tevoren even te bellen om te vragen welke auto er staat, vrijwel altijd is het dan wel bekend. Als het niet de juiste is kan je dan nog annuleren (vaak voor de dag zelf kosteloos annuleren).

Gebruikersavatar
Gijs.
Berichten: 865
Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18

Re: Huurauto's

Bericht door Gijs. » 21 mei 2015, 23:15

Dat 'or similar' slaat op dat je een klasse huurt. Je kan nooit een bepaalde auto reserveren of huren, je huurt dus altijd een bepaalde klasse waarvan ze één of meerdere auto's als voorbeeld opgeven. Afgelopen zomer bij Sixt in Gronau (DE) een Passat CC klasse gehuurd. Een dag voor het ophalen van de auto even langs het kantoor gewipt om te vragen of alles goed geregeld was. Toen werd me een Golf station aangeboden, een klasse lager en gewoon een lullig familiehok dus. Vervolgens aangegeven dat dat niet was wat ik verwachte. Heel misschien zou ze me de volgende dag een 3-serie aan kunnen bieden. Voelde bij thuiskomst toch niet helemaal lekker. We wilden ruim 2 weken op roadtrip door EU, dus dat doe je niet in een Golf station. Gebeld met Sixt hoofdkantoor, uitgelegd dat ik een klasse lager aangeboden kreeg en dit niet accepteerde. Mevrouw zou even gaan kijken en zou me na 5 minuten terug bellen. Echt vriendelijk waren ze niet, maar uiteindelijk stond er de volgende dag wel een dikke 320d met M-pakket, goeie velgen, zonnedakje, xenon, navi, volleder interieur etc etc klaar. En dat voor de prijs van de passat CC klasse. Nou had ik het voordeel dat ik een dag eerder al even langs ben gegaan, dus kon er nog wat geregeld worden. Die luxe zal je helaas niet hebben als je naar London vliegt, maar mocht je wat minders aangeboden krijgen gewoon op je achterste poten gaan staan en hopen dat ze toch een beter aanbod kunnen doen.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4476
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Huurauto's

Bericht door sitechris » 22 mei 2015, 07:39

Kreeg je nog korting toen je de Golf kreeg aangeboden? Of betaal je gewoon het passat cc tarief?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Huurauto's

Bericht door Martijn M » 22 mei 2015, 10:08

Die Golf was toen gewoon tegen Passat CC tarief.
Die 320d was overigens meer dan prima, heerlijke reis auto!

Robin
Berichten: 51415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Huurauto's

Bericht door Robin » 22 mei 2015, 10:38

Áls ik 'n auto op vakantie huur is dat op de plaats van bestemming bij 't hotel ofzo, Lanzarote, Mallorca, Kreta wat ik me herinner waren Fiesta /Punto/Skoda Fabia 1.0 dingen.
Want:
a) Aircon moet erin zitten.
b) 4 man plus wat baggage moet meekunnen

Dat is 't.

Op Kreta kon je natuurlijk ook Jeep/Cabrio achtig spul huren, maar je brandt in de middagzon uit die auto.

Caribisch gebied kon ik ook wel karretje huren laatst februari, maar taxi plus chauffeur is voordeliger en je bent niet aansprakelijk in 'n land waar men als 'n idioot rijdt. Één keer in 'n Renault 4 in Bogota gereden, kicke, maar blij dat 't rotding nog heel was. Chaos:)

En als je 'n HTK bakje huurt en daar 'n paar dagen/week in rondtuft, heb je ná de vakantie de enorme waardering van je eigen kar ook weer:)

:coffee:

Gebruikersavatar
Gijs.
Berichten: 865
Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18

Re: Huurauto's

Bericht door Gijs. » 22 mei 2015, 10:59

Martijn M schreef:Die Golf was toen gewoon tegen Passat CC tarief.
Die 320d was overigens meer dan prima, heerlijke reis auto!
Nee als we de Golf hadden gekregen was er wel wat van het huurbedrag af gegaan!

En overigens; die vrouw aan de lijn van Sixt hoofdkantoor zei dat het niet gebruikelijk was dat je een klasse hoger krijgt als jouw klasse niet beschikbaar is. Om die garantie te hebben moest je gold member zijn oid.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22261
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Huurauto's

Bericht door Niels » 22 mei 2015, 19:05

Sixt is gewoon ruk imho. Hun reclame is gewoonweg misleidend.....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31293
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Huurauto's

Bericht door JP » 22 mei 2015, 20:32

Mocht de aangeboden auto een klasse lager zijn dan de verwachtte, en je kunt wel zeggen, dat je dan de auto laat staan, maar je huurt niet om je eigen auto te laten staan. Ergens heb je op dat moment iets nodig, en dat weten die verhuurders ook wel.... :)

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Huurauto's

Bericht door indobesar » 23 mei 2015, 14:13

Niels schreef:Sixt is gewoon ruk imho. Hun reclame is gewoonweg misleidend.....
Echt?
Heb juist goede ervaringen met hen in zowel Barcelona als Mallorca.

Richardt.
Berichten: 6497
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Huurauto's

Bericht door Richardt. » 23 mei 2015, 16:43

Ook prima ervaringen met Sixt op vakantie idd

Persoonlijk zal het me een zorg zijn wat voor een huurauto ik op vakantie heb. Als het maar een beetje nieuw is en airco heeft.
Als je met een man of vier en bagage zit is het natuurlijk wel handig dat je de ruimte hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten