Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1

Bericht door Jan Terwolde » 01 sep 2022, 10:26

StefanW schreef: 31 aug 2022, 12:21 Ja, dat gebruik ik om de auto in de bocht te zetten.
Het is wel minder geworden met de dikkere torsie as, de auto is stabieler geworden. Maar ga je over de grens, dan is ie lastiger te corrigeren dan voorheen.
Hmm tjah vaak is dat laatste sowieso het geval hoe meer grip je krijgt toch?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1

Bericht door StefanW » 01 sep 2022, 14:00

R.Wiggel schreef: 01 sep 2022, 10:10 Waar heb jij de AR1's besteld als ik vragen mag Stefan?
Bandenleader had op de site staan op voorraad maar na ze besteld te hebben kreeg ik gelijk annulering met 'out of stock' als reden.
racebanden.nl
Jan Terwolde schreef: 01 sep 2022, 10:26
StefanW schreef: 31 aug 2022, 12:21 Ja, dat gebruik ik om de auto in de bocht te zetten.
Het is wel minder geworden met de dikkere torsie as, de auto is stabieler geworden. Maar ga je over de grens, dan is ie lastiger te corrigeren dan voorheen.
Hmm tjah vaak is dat laatste sowieso het geval hoe meer grip je krijgt toch?
ja klopt inderdaad, maar bij een fwd is het lastiger op te vangen dan bij een rwd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2022, 19:22

https://fb.watch/fH0re6ALpo/

Komt weer voorbij in een mooi filmpje :)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1

Bericht door StefanW » 22 sep 2022, 12:20

Martijn_bmw schreef: 21 sep 2022, 19:22 https://fb.watch/fH0re6ALpo/

Komt weer voorbij in een mooi filmpje :)
Klopt inderdaad :)
Kom ook bijna elke weer wel voorbij bij Auto Addiction of Statesidesupercars, maar plaats dat hier eigenlijk niet meer.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1

Bericht door StefanW » 24 okt 2022, 19:47

Vorig weekend weer naar de Ring geweest. Na de laatste keer in augustus moest er eigenlijk weinig gedaan te worden. Sinds ik de auto heb, zijn de wiellagers nooit vervangen. Preventief alle wiellagers maar eens vervangen, nieuwe APK erop en gaan.
Zaterdags vertrokken. Einde van de middag kwamen we aan, wielen gewisseld, ingecheckt in hotel en langs de baan gekeken. De baan was zaterdag nog behoorlijk nat, dus geen rondjes gedaan. Heerlijk bij Pistenklaus een biefstuk gegeten en daarna in het Lindner hotel gehangen. Zo'n weekend is elke keer weer hetzelfde, maar ik blijf het gewoon geweldig vinden :D

Zondagochtend vroeg op, zodat ik in de ochtend al een flink aantal rondjes kon rijden. Helaas was het drijfnat, dus relax bij ED ontbeten.

Afbeelding

Vanaf een uur of 11 begon er een droge lijn te ontstaan

Afbeelding

Tussen 12 en 16uur heb ik 8 rondjes gereden. Allemaal met passagier, stiekum toch wel het leukste. Het was kwa drukte prima te doen, geen lange rijen na afloop van een rondje. Ik heb geen enkel rondje getimed. Ik merk wel dat de auto sneller aanvoelt met de lagere temperaturen. Het was mijn 2e weekend met de Nankang AR1 banden. Met de lagere temperaturen zijn ze nog beter eigenlijk. Het is wel een band waar je de bandenspanning in de gaten moet houden. Rij je ze te warm, dan glij je over de baan. Maar voor de prijs/kwaliteit is het echt een prima band.

Afbeelding

De auto voelt echt geweldig aan. Ik heb er een hoop plezier mee op de baan. De bochtensnelheid is dikke prima. Op de rechte stukken merk ik wel dat ik vermogen mis. Daarom heb ik besloten om volgend jaar een pauze te nemen. Ik wil een nieuw blok laten bouwen. Ik rij met 140pk, maar wil dat naar 180pk brengen. Dat zal gebeuren d.mv. scherpere nokken, bewerkte kop, stand alone computer etc. Ik zal niet voor een swap naar een ander merk gaan. Voor mij is het belangrijkste dat ik kan rijden. Het huidige blok is echt geweldig. Na 4 seizoenen (sinds revisie) heb ik nooit een storing of probleem gehad, terwijl ik bijna alleen maar vol gas rij. Als ik straks hogere toeren ga rijden, zal het blok sneller slijten, maar ik verwacht niet dat ik geen rare problemen ga krijgen. Met een swap is dat altijd maar afwachten. Ook zal je daarvoor een hoop moeten aanpassen (bak, aandrijfassen, of zagen in carrosserie).

Afgelopen jaar niet heel veel gereden. Ik ben 4x die kant op geweest. 47 rondjes gereden, waarvan 16 met de 130i.
Na het weekend de 106 weer uitgebreid gewassen

AfbeeldingAfbeelding

Netjes weggezet voor de winterslaap
Afbeelding

Ik heb dit jaar geen rondje op Youtube gezet,dus heb een leuk passagiersrondje online gezet. Ik krijg regelmatig de vraag wanneer het rondje/filmpje met Misha online komt. Ik verwacht pas ergens in de winter. In de winter zal hij weinig content hebben. Volgens mij heeft ie wel 50 filmpjes klaar liggen. Vorig weekend zat ie ook weer in vele auto's te filmen. Ik zal geen spoilers doen, maar hij was onder de indruk.


Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Godspeed » 24 okt 2022, 20:18

Onwijs Stefan! Echt een mega fun ringtool heb je! Ik stap graag eens naast je in om te ervaren waar een Rallye toe in staat is met de juiste chauffeur (+ wat serieuze modificaties :tooth:).

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Eric Z » 24 okt 2022, 20:36

Ben je niet bang voor meer problemen als je voor een stand-alone ECU gaat? Toch kans op een boel kinderziektes lijkt mij.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Emiel » 24 okt 2022, 20:45

Ga je een extra blok kopen en dat laten reviseren en opbouwen?
Is namelijk wel de weg die ik zou bewandelen. Huidige blok aan de kant leggen voor als het nieuwe toch niet zo betrouwbaar is. Alles terug bouwen en verder rijden.

Zo kun je ook blijven rijden terwijl ander blok word geprepareerd.

Welke ecu heb je gekozen of ga je kiezen?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 24 okt 2022, 20:49

Godspeed schreef: 24 okt 2022, 20:18 Onwijs Stefan! Echt een mega fun ringtool heb je! Ik stap graag eens naast je in om te ervaren waar een Rallye toe in staat is met de juiste chauffeur (+ wat serieuze modificaties :tooth:).
Thanks! Geen probleem, als we een keer samen bij de Ring zijn kun je instappen!
Eric Z schreef: 24 okt 2022, 20:36 Ben je niet bang voor meer problemen als je voor een stand-alone ECU gaat? Toch kans op een boel kinderziektes lijkt mij.
Nee, dat verwacht ik niet. Bijvoorbeeld de VEMS is plug and play. Sluit je aan op de huidige bedrading. Ik hoef geen speciale features met launch control etc. De redenen voor een stand alone is om de motor beter te laten lopen (vooral op deellast). Met een stand alone zou je bijv ook een compleet digitaal dash kunnen nemen met alle info...maar nee......ik wil de Rallye juist "origineel" houden.
Emiel schreef: 24 okt 2022, 20:45 Ga je een extra blok kopen en dat laten reviseren en opbouwen?
Is namelijk wel de weg die ik zou bewandelen. Huidige blok aan de kant leggen voor als het nieuwe toch niet zo betrouwbaar is. Alles terug bouwen en verder rijden.

Zo kun je ook blijven rijden terwijl ander blok word geprepareerd.

Welke ecu heb je gekozen of ga je kiezen?
Extra blok inderdaad. VEMS is bijvoorbeeld een makkelijk systeem. Maar ik ben er nog niet uit wie het blok gaat bouwen en met welke stand alone diegene werkt. De ene vind VEMS geweldig, de andere weer een ander merk. Ik ben zelf a-technisch, dus zal het ook compleet uitbesteden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Emiel » 24 okt 2022, 21:21

Goede motorbouwers zijn zeldzaam. Heb er paar om mij heen maar zijn enorm kostbaar per uur en bouwen inmiddels voor race teams of gaan met pensioen.

Ga niet voor de eerste de beste. Ook niet de eerste de beste die het afstelt.

Heb een duratec (motor in de lotus) map gekregen. Afgesteld door een van de duratec specialisten in NL. Best om te janken. Ook genoeg motorfiets mappen gezien (oa powercommander) die even snel snel afgesteld worden en de helft van de waardes maar beetje in de buurt word gezet.

Zou er goed over nadenken allemaal. De betrouwbaarheid kan wel een ding worden en dan is de lol er echt af.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Paskal » 24 okt 2022, 21:30

Tja, wat is vermogen missen in een rechte lijn hè? Ik ging van een 205 GTi met 122 pk naar eentje met 160 pk en vervolgens oa een Clio met ruim meer dan 200 pk. In het begin bij de overstap van de 205 met 122 pk naar 160 pk denk je dat gaat lekker rap :df: Totdat je daar weer 2 weekenden mee hebt gereden want dan denk je "doe er nog maar 50 pk" bij :D. Oftewel: vermogen went snel. Ook met de Clio had ik vaak zoiets van doe mij maar 300 pk in de rechte lijn.

Ik weet niet of ik die ongetwijfeld kostbare upgrade richting 180 pk zou doen want zo'n enorm verschil is dat ook weer niet tenzij het bewezen heeeeeel betrouwbaar zal zijn. Zoals je zelf ook al schrijft wil je immers rijden en als je 2x in een jaar stukken hebt met je blok am Ring dan ben je er heel snel klaar mee. Been there, done that met mijn overigens verder geweldige e34 535 touring Ringtool.

Ik heb sinds het e34-debacle besloten om altijd voor een betrouwbare veilige setup voor mijn Ringtool te gaan. Tuurlijk lonkte een Megane-blok voor de Clio na al die rondjes, maar los van het andere mindere karakter van dat blok (doe mij maar atmosferisch toeren-janken ipv dat matige geluid van een turbo-blok) had k geen zin in koelissues waar je dan tegenaan gaat lopen.

Zoals Emiel ook al stelt zou ik heeeel goed nadenken over die stap. Desalniettemin een leuk vooruitzicht als je besluit om een nieuw torretje op te laten bouwen :thumbup:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 24 okt 2022, 22:34

Emiel schreef: 24 okt 2022, 21:21 Goede motorbouwers zijn zeldzaam. Heb er paar om mij heen maar zijn enorm kostbaar per uur en bouwen inmiddels voor race teams of gaan met pensioen.

Ga niet voor de eerste de beste. Ook niet de eerste de beste die het afstelt.

Heb een duratec (motor in de lotus) map gekregen. Afgesteld door een van de duratec specialisten in NL. Best om te janken. Ook genoeg motorfiets mappen gezien (oa powercommander) die even snel snel afgesteld worden en de helft van de waardes maar beetje in de buurt word gezet.

Zou er goed over nadenken allemaal. De betrouwbaarheid kan wel een ding worden en dan is de lol er echt af.
Ja heb je gelijk ik. Gelukkig is het TU blok geen rocket science, maar zal zeker goed kijken. Ook over de landgrenzen.
Heb bijvoorbeeld contact met de bouwer (duitser) van deze motor...oke dit is wel stapje verder, maar wel retedik!


Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 24 okt 2022, 22:47

Paskal schreef: 24 okt 2022, 21:30 Tja, wat is vermogen missen in een rechte lijn hè? Ik ging van een 205 GTi met 122 pk naar eentje met 160 pk en vervolgens oa een Clio met ruim meer dan 200 pk. In het begin bij de overstap van de 205 met 122 pk naar 160 pk denk je dat gaat lekker rap :df: Totdat je daar weer 2 weekenden mee hebt gereden want dan denk je "doe er nog maar 50 pk" bij :D. Oftewel: vermogen went snel. Ook met de Clio had ik vaak zoiets van doe mij maar 300 pk in de rechte lijn.

Ik weet niet of ik die ongetwijfeld kostbare upgrade richting 180 pk zou doen want zo'n enorm verschil is dat ook weer niet tenzij het bewezen heeeeeel betrouwbaar zal zijn. Zoals je zelf ook al schrijft wil je immers rijden en als je 2x in een jaar stukken hebt met je blok am Ring dan ben je er heel snel klaar mee. Been there, done that met mijn overigens verder geweldige e34 535 touring Ringtool.

Ik heb sinds het e34-debacle besloten om altijd voor een betrouwbare veilige setup voor mijn Ringtool te gaan. Tuurlijk lonkte een Megane-blok voor de Clio na al die rondjes, maar los van het andere mindere karakter van dat blok (doe mij maar atmosferisch toeren-janken ipv dat matige geluid van een turbo-blok) had k geen zin in koelissues waar je dan tegenaan gaat lopen.

Zoals Emiel ook al stelt zou ik heeeel goed nadenken over die stap. Desalniettemin een leuk vooruitzicht als je besluit om een nieuw torretje op te laten bouwen :thumbup:
Vermogen went inderdaad snel. Ik begon met het standaard 8v blok met 106pk. Met de motorswap 16v ging ik naar 125pk en met de laatste aanpassingen in 2017 naar 140pk. Alle stapjes heb ik wel gemerkt, maar waren niet heel groot. Zeker de laatste viel behoorlijk tegen.

Maar ik merk dat het blok iets trager wordt. Niet zo gek na al die kilometers. Kwa pk/gewichtsverhouding zit ik op een Clio 3 RS.
Kijk bijv in dit fimpje. In beide auto's zitten we met zijn 2en (clio clubsport, achterbank eruit) . Het is 25 graden en ik loop in bij de Clio (mijn verbaasde reactie ook).
In het fimpje van vorig weekend bijv rij ik niet met 7200 toeren Bergwerk omhoog, terwijl het 15 graden was.

Vanaf 5:25min


Ik draai nu zo'n 7000-7200 toeren. Ik wil naar max 7500-7800 toeren. Het hoeft geen 9000 toeren blok te worden. Ik laat het liever heel dan dat ik na 10k kilometers kan reviseren. Maar het huidige vermogen voelt het een beetje alsof ik uitgespeeld ben. Ik probeer het maximale eruit te halen en volgens mij heb ik dat gedaan. Meer risico nemen vind ik het niet waard.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door TLRS » 25 okt 2022, 00:19

Hoe mooi het ook is om nauwkeurig toerental/mengsel/deellast afstelling te doen, als je bijna altijd vol gas geeft is het misschien niet eens zo heel logisch?

Qua motorische aanpassingen kun je kiezen voor de wat veiligere opties. Dus alles wat de efficiëntie verhoogt, zoals timing/koeling/mengsel/flowen/ingesleten keerringen en andere weerstand reducties/uitlaat. Maar voorzichtig zijn met wat de belasting verhoogt, zoals scherpere nokkenassen en hogere toerentallen. Althans, mij lijken die van grotere invloed op de levensduur.

Paul S
Berichten: 463
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Paul S » 25 okt 2022, 08:11

Als je je blok echt serieus gaat aanpakken en het optimale eruit wil halen ontkom je niet aan een vrij programmeerbare ECU.

Ik rijd zelf ook met VEMS en eigenlijk nooit problemen qua betrouwbaarheid

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door DFJEF » 25 okt 2022, 09:10

Gaaf om te zien ! Net pas dat filmpje met die C63 zitten kijken, maar die 106 gaat de hoek om zeg. :thumbup:

De Nürburgring en de sfeer er omheen blijft magistraal. Leuk dat je ook passagiers meeneemt om ze die ervaring te gunnen. :clap:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Reind » 25 okt 2022, 10:04

Geweldige auto Stefan. Die 180pk zou wel perfect zijn voor de 106. Ondanks dat meer vermogen snel went denk ik dat de beleving met 180pk in een 106 niet snel gaat vervelen. Ik zeg doen!!!

Ik zou volgend jaar ook eens met de Clio 182 richting de ring willen. Wellicht leuk om elkaar daar te treffen?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Martijn M » 25 okt 2022, 10:46

Kan wel begrijpen dat je een beetje tegen het plafond aan zit qua performance met de huidige setup. De tijden die je rijdt (8:17 staat me bij?) met een 106 met maar 140pk zijn absurd. Ben erg benieuwd naar het nieuwe blok en ik hoop dat je een motorbouwer en tuner vind die een betrouwbare setup kunnen maken. En dan het seizoen erna upgraden naar een Satchell onderstel? :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 25 okt 2022, 11:34

TLRS schreef: 25 okt 2022, 00:19 Hoe mooi het ook is om nauwkeurig toerental/mengsel/deellast afstelling te doen, als je bijna altijd vol gas geeft is het misschien niet eens zo heel logisch?

Qua motorische aanpassingen kun je kiezen voor de wat veiligere opties. Dus alles wat de efficiëntie verhoogt, zoals timing/koeling/mengsel/flowen/ingesleten keerringen en andere weerstand reducties/uitlaat. Maar voorzichtig zijn met wat de belasting verhoogt, zoals scherpere nokkenassen en hogere toerentallen. Althans, mij lijken die van grotere invloed op de levensduur.
Ik rij nog steeds over de openbare naar de Ring. Elk weekend rij je zo 750 openbare weg kilometers erbij, waarbij je meer deellast rij. Ik cruise eigenlijk altijd naar de Ring, dat jagen heb ik wel gehad. Als ik het blok zo zou laten en alleen een stand alone zou monteren, dan zou ik al 10pk winst kunnen behalen. Met een stand alone kun je een veel betere inspuiting regelen. Ik rij nu met een "ouderwetse" 106 gti computer.
DFJEF schreef: 25 okt 2022, 09:10 Gaaf om te zien ! Net pas dat filmpje met die C63 zitten kijken, maar die 106 gaat de hoek om zeg. :thumbup:
De Nürburgring en de sfeer er omheen blijft magistraal. Leuk dat je ook passagiers meeneemt om ze die ervaring te gunnen. :clap:
Thanks! De passenger laps zijn eigenlijk het leukste. Zelfs ervaren ring rijders vinden het helemaal prachtig. Ik had het laatste weekend mijn GoPro wel aan de vooruit hangen, zodat ik de reacties van de bijrijders kon filmen, maar helemaal vergeten om hem aan te zetten.
Reind schreef: 25 okt 2022, 10:04 Geweldige auto Stefan. Die 180pk zou wel perfect zijn voor de 106. Ondanks dat meer vermogen snel went denk ik dat de beleving met 180pk in een 106 niet snel gaat vervelen. Ik zeg doen!!!

Ik zou volgend jaar ook eens met de Clio 182 richting de ring willen. Wellicht leuk om elkaar daar te treffen?
Ja dat lijkt me leuk! Ik weet alleen nog niet of ik hem een jaar stil laat staan of toch ga rijden. Een weekend niet rijden scheelt gewoon veel geld.
Martijn M schreef: 25 okt 2022, 10:46 Kan wel begrijpen dat je een beetje tegen het plafond aan zit qua performance met de huidige setup. De tijden die je rijdt (8:17 staat me bij?) met een 106 met maar 140pk zijn absurd. Ben erg benieuwd naar het nieuwe blok en ik hoop dat je een motorbouwer en tuner vind die een betrouwbare setup kunnen maken. En dan het seizoen erna upgraden naar een Satchell onderstel? :tooth:
8:17 is inderdaad mijn snelste lap. Ik heb weleens gekeken naar dat onderstel. De achterkant is nog wel redelijk betaalbaar. Ik vraag me alleen af of ik daardoor echt een stuk harder ga. Ik heb een Engelsman gesproken die de complete Satchell kit onder zijn auto had, hij vond het geweldig. Maar zijn wel bizare prijzen als je ook de voorkant mee pakt.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Rolf205 » 25 okt 2022, 12:00

In mijn andere 205 GTI rijdt ik ook met een VEMS en die is altijd foutloos geweest. (In mn racer komt er ook een met de ITB's).
Het dashboard van de GTI wilde ik ook standaard houden, met uitzondering van een klein display van de VEMS om een aantal parameters in de gaten te houden. Een maatje van me had een keer zn MAP sensor stuk en dat kun je dan gelijk zien. Het kan ook met bluetooth op een tablet. Het display kan uit met het knopje:
Afbeelding

Qua motor upgrade zou ik wel een ander blok pakken en dan met de TU5JP4 kop van de 206. Krijg je gratis grotere kleppen en krijg je wat extra vermogen of hoef je minder extreme nokkenassen.

Met een Satchell onderstel zou ik ff wachten tot je je blok klaar hebt. Over de value for money is men over de (205) voorkant van Satchell meer te spreken dan de achterkant. (Niet dat het slecht is, maar best wel veel knaken idd)

Echt respectabel wat je doet op de ring met een 106!! Als ik dat zie, krijg ik altijd zin om de 205 een keer uit te laten daar. :df:

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door TLRS » 25 okt 2022, 12:20

StefanW schreef: 25 okt 2022, 11:34 Ik rij nog steeds over de openbare naar de Ring. Elk weekend rij je zo 750 openbare weg kilometers erbij, waarbij je meer deellast rij. Ik cruise eigenlijk altijd naar de Ring, dat jagen heb ik wel gehad. Als ik het blok zo zou laten en alleen een stand alone zou monteren, dan zou ik al 10pk winst kunnen behalen. Met een stand alone kun je een veel betere inspuiting regelen. Ik rij nu met een "ouderwetse" 106 gti computer.
Tien pk is best de moeite. En iets dat mooi loopt kan rijplezier geven natuurlijk. Maar vergeef m’n onwetendheid op het vlak van kleine hothatches, als je veel grip hebt en zulke vermogens.. is het vermogen nauwkeurig afmeten dan een ding?

Hoe hoog is de pioniers factor van zo’n onderneming?

M’n eigen idee is dat motorfietsen van voor 2000 al voorzien waren van een redelijk complex ecu programma. Map per cilinder voor ontsteking en mengsel. Een startmap, koude map, warme map, aparte mappen voor versnellingen. Input voor gaskleppositie, inlaatdruk, inlaattemp, omgevingsdruk/temp, kvs temp. Om je een idee te geven van de potentiële complexiteit.

Met autotune en/of een goed ontwikkelde basis voor jouw motortype is dat misschien minder een ding. Maar zoals gezegd, iets dat gewoon werkt is veel waard als de technische exercitie je gestolen kan worden.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Martijn M » 25 okt 2022, 12:42

StefanW schreef: 25 okt 2022, 11:34
Martijn M schreef: 25 okt 2022, 10:46 Kan wel begrijpen dat je een beetje tegen het plafond aan zit qua performance met de huidige setup. De tijden die je rijdt (8:17 staat me bij?) met een 106 met maar 140pk zijn absurd. Ben erg benieuwd naar het nieuwe blok en ik hoop dat je een motorbouwer en tuner vind die een betrouwbare setup kunnen maken. En dan het seizoen erna upgraden naar een Satchell onderstel? :tooth:
8:17 is inderdaad mijn snelste lap. Ik heb weleens gekeken naar dat onderstel. De achterkant is nog wel redelijk betaalbaar. Ik vraag me alleen af of ik daardoor echt een stuk harder ga. Ik heb een Engelsman gesproken die de complete Satchell kit onder zijn auto had, hij vond het geweldig. Maar zijn wel bizare prijzen als je ook de voorkant mee pakt.
Ja het is prijzig. Maar met dat volledige onderstel heb je wel veel meer mogelijkheden om het onderstel af te stellen (geometrie) etc. Ook de vering en demping aan de achterkant is veel af te stellen dan de OEM achteras met torsies. Dus wellicht in de stabiliteit en rotatie van de auto nog wat te winnen. Maar ook dat blijft veel geld, voor wellicht maar een paar seconden winst. Maar aan de andere kant, met meer pk en wellicht een ander onderstel zou je toch totaal beste winst moeten boeken. PK/Gewicht zal deze Clio niet veel beter doen?


Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Jan Terwolde » 25 okt 2022, 12:52

Hmm tjah een auto van erg goed naar verschrikkelijk goed brengen kost wel echt een berg, of dat het waard is aan jezelf. Als ik het zelf zou zijn zou ik eerder overstappen van auto.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Martijn M » 25 okt 2022, 13:28

Jan Terwolde schreef: 25 okt 2022, 12:52 Als ik het zelf zou zijn zou ik eerder overstappen van auto.
Slechtste aanbeveling in dit topic :tooth:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Jan Terwolde » 25 okt 2022, 13:31

zoveel mensen zoveel meningen.

Bij een geheel andere auto moet je er echt weer mee leren rijden ipv alleen meer vermogen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Bjeffindividual, Google [Bot], Joël D., MarcH en 54 gasten