Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Paskal » 25 okt 2022, 13:50

Ik deel je mening in deze Jan. Ik herken wel wat Stefan schrijft dat hij wat uitgespeeld is met het huidige vermogen. Tenzij je zoals Louis met zijn Clio er de kick uit haalt om iedere seconde uit je 106-je te halen, voorzie ik dat je dat "uitgespeeld" gevoel ook snel weer zult hebben met wat pk's erbij.
Ik had destijds hetzelfde met mijn rode 205 GTI (eerst met 122, daarna met 155 pk S16-blok) na meer dan 1.000 rondjes en ben toen overgestapt naar een Speedster, e34 525, e30 325 en e34 535 als Ringtools. Da's echt een hele andere tak van sport om daarmee hard rond te gaan dan met een 205 GTi. Uiteindelijk toch weer terug gestapt naar wat moderners in de vorm van de fors aangepaste Clio 3 RS die nog een bak meer pk's onder de kap dan de 205 had.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Rolf205 » 25 okt 2022, 14:19

Dat uitgespeeld zijn gaat ook een beetje hand in hand met je onderstel. Als je het onderstel weer verder verbeterd met bijv het spul van Satchell, dan wordt het saai/makkelijk met dit vermogen en vraagt het weer om meer pk's. En dan loop je weer tegen problemen aan als ploffende bakken en BE3/4 conversie...
Daarom zou ik alleen de motor een upgrade geven en als je dan echt harder wil, een andere auto er bij kopen die niet lijkt op een 106 of BMW... Caterham ofzo... :blink:

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Arstey » 25 okt 2022, 14:46

Gewoon doen die nieuwe motor (laten) bouwen!
Meer toeren janken mooier geluid, eventueel nog ITB's erop tot wanneer je met de kleine 106 op de kont blijft hangen van al het dik spul op de ring! Toch niks leuker dan dat.
(volgens mij rij je nu al veeeel dik spul los...)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 25 okt 2022, 20:22

Rolf205 schreef: 25 okt 2022, 12:00 In mijn andere 205 GTI rijdt ik ook met een VEMS en die is altijd foutloos geweest. (In mn racer komt er ook een met de ITB's).
Het dashboard van de GTI wilde ik ook standaard houden, met uitzondering van een klein display van de VEMS om een aantal parameters in de gaten te houden. Een maatje van me had een keer zn MAP sensor stuk en dat kun je dan gelijk zien. Het kan ook met bluetooth op een tablet

Qua motor upgrade zou ik wel een ander blok pakken en dan met de TU5JP4 kop van de 206. Krijg je gratis grotere kleppen en krijg je wat extra vermogen of hoef je minder extreme nokkenassen.

Met een Satchell onderstel zou ik ff wachten tot je je blok klaar hebt. Over de value for money is men over de (205) voorkant van Satchell meer te spreken dan de achterkant. (Niet dat het slecht is, maar best wel veel knaken idd)

Echt respectabel wat je doet op de ring met een 106!! Als ik dat zie, krijg ik altijd zin om de 205 een keer uit te laten daar. :df:
Ja het voordeel van een stand alone is dat je veel meer info krijgt. Je kunt met je telefoon verbinden en alle info uitlezen.
Ik rij met een TU5JP4S blok met milde cams. Het blok komt uit een Citroen C2 VTS.
TLRS schreef: 25 okt 2022, 12:20 Tien pk is best de moeite. En iets dat mooi loopt kan rijplezier geven natuurlijk. Maar vergeef m’n onwetendheid op het vlak van kleine hothatches, als je veel grip hebt en zulke vermogens.. is het vermogen nauwkeurig afmeten dan een ding?

Hoe hoog is de pioniers factor van zo’n onderneming?
Ik snap je niet. Wat bedoel je?
Mijn huidige blok is niet helemaal standaard. Ik rij met milde cams, airbox, 4-2-1 spruitstuk met sportcat, custom uitlaat en een chip op maat. Ik denk dat ik met de huidige mods alles eruit heb gehaald. Na revisie van het blok heb ik het 1000km ingereden op de openbare weg en daarna op de bank afgesteld. Daar kwam 142pk uit. Easytech heeft hem afgesteld, deze man heeft destijds alle auto's afgesteld van de Saxo 538 Cup. Voor de revisie was de auto al afgesteld, maar ik wilde gewoon alles goed hebben, dus na revisie weer af laten stellen. Juist omdat ik veel vol gas rij.
Martijn M schreef: 25 okt 2022, 12:42 Ja het is prijzig. Maar met dat volledige onderstel heb je wel veel meer mogelijkheden om het onderstel af te stellen (geometrie) etc. Ook de vering en demping aan de achterkant is veel af te stellen dan de OEM achteras met torsies. Dus wellicht in de stabiliteit en rotatie van de auto nog wat te winnen. Maar ook dat blijft veel geld, voor wellicht maar een paar seconden winst. Maar aan de andere kant, met meer pk en wellicht een ander onderstel zou je toch totaal beste winst moeten boeken. PK/Gewicht zal deze Clio niet veel beter doen?
Ja, de kans dat de 106 ooit weg gaat is heel klein, dus wellicht over een paar jaar het complete Satchell onderstel. Wel grappig dat je dat filmpje post, want dat filmpje is juist voor mij de redenen om nog harder te willen. Een Clio RS heeft een veel beter onderstel, maar als ik de 106 onder de 8min kan krijgen, lijkt mij geweldig!
Jan Terwolde schreef: 25 okt 2022, 12:52 Hmm tjah een auto van erg goed naar verschrikkelijk goed brengen kost wel echt een berg, of dat het waard is aan jezelf. Als ik het zelf zou zijn zou ik eerder overstappen van auto.
Ik begrijp je opmerking. Zeker van jongere gasten krijg ik weleens de vraag waarom ik niet met de 130i verder ga op de Ring. Waarom met zo'n boodschappen wagentje als je een veel potentere auto voor de deur hebt staan? Ik heb op dit moment totaal niet dezelfde beleving in de 130i. Wellicht als ik de 130i leeg trek, kooi erin, schroefset en semi's eronder dat het kwa beleving in de buurt komt van de Rallye, maar dat is het nu nog niet. Je moet het echt ervaren, de meeste passagiers snappen na een rondje gelijk waarom het zo leuk is.
Daarnaast kost het gigantisch veel geld om een nieuwe tracktoy te bouwen. Het idee dat ik opnieuw zou moeten beginnen....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de reacties op en rondom de Ring geweldig vind. Vele 30+ers vinden het geweldig en vertellen dat ze vroeger ook zo'n hothatch hadden.
Paskal schreef: 25 okt 2022, 13:50 Uiteindelijk toch weer terug gestapt naar wat moderners in de vorm van de fors aangepaste Clio 3 RS die nog een bak meer pk's onder de kap dan de 205 had.
Je 205 met 160pk was sneller dan je Clio RS toch? Een Clio 3 RS is best een zwaargewicht (een Cup was al 1240kg)
Rolf205 schreef: 25 okt 2022, 14:19 Dat uitgespeeld zijn gaat ook een beetje hand in hand met je onderstel. Als je het onderstel weer verder verbeterd met bijv het spul van Satchell, dan wordt het saai/makkelijk met dit vermogen en vraagt het weer om meer pk's. En dan loop je weer tegen problemen aan als ploffende bakken en BE3/4 conversie...
Daarom zou ik alleen de motor een upgrade geven en als je dan echt harder wil, een andere auto er bij kopen die niet lijkt op een 106 of BMW... Caterham ofzo... :blink:
Goed punt ja! Daarom wil ik niet meer dan 180Nm, de versnellingsbakken zijn niet heel sterk en heb inderdaad geen zin in een BE bak conversie, dan maar iets minder vermogen.
Nog een auto erbij kopen gaat niet gebeuren haha. Ik ben echt blij met de 130i en Rallye als funauto's.
Arstey schreef: 25 okt 2022, 14:46 Gewoon doen die nieuwe motor (laten) bouwen!
Meer toeren janken mooier geluid, eventueel nog ITB's erop tot wanneer je met de kleine 106 op de kont blijft hangen van al het dik spul op de ring! Toch niks leuker dan dat.
(volgens mij rij je nu al veeeel dik spul los...)
ITB's twijfel ik nog erg over. De winst tov mijn C2 inlaat is ongeveer 5-8pk. Voor mij zitten er twee nadelen aan ITB's; dat ie bij koude start moeilijk is af te stellen. Ik heb geen zin om handmatig steeds gas te geven om hem warm te laten lopen. Ding moet gewoon starten en lopen. Het andere nadeel is gelijk het "voordeel", de sound! Ja deze is fantastisch, maar in de cabine zonder isolatie is het gewoon knetterhard. Je kunt niet meer praten met elkaar en op het circuit met oordoppen rijden. Op de Nederlandse circuits word je niet meer toegelaten verwacht ik.


Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Emiel » 25 okt 2022, 21:47

ITB en afstellen valt allemaal wel mee. Als je hele scherpe nokken gaat gebruiken zijn ITB’s wel fijn. Sowieso ook de gasrespons is tof. De 130i was fel maar de Lotus met ITB is absurd.

1x per 1 a 2 jaar ff laten balanceren en verder heb je er geen onderhoud aan. Stationair is prima te doen met koude motor. Ligt echt aan de afstelling.
Motorfietsen hebben niet anders :)

Wat betreft geluid: Ik heb een hele grote Jenvey airbox gekocht en die heb ik ingepakt met geluid dempend materiaal ( ik heb de ITB’s echt in mijn rug zitten, niet te doen ;) ) Heb een hele grote ITG filter in een aparte carbon bak zitten die is aangesloten op de airbox (70mm)

Zorg dat de de afstand tussen top van de kelk en de luchtbak minimaal gelijk is aan de diameter van de ITB’s. Dan is het prima te doen ook qua vermogen. Verliest vaak wel iets tov open filter op de kelken, maar heat soak, vuil, etc.

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Arstey » 26 okt 2022, 08:05

Hier liggen er ITB's klaar met iets hetere nokkenassen voor mijn M42 motor in mijn E30, ik doe het puur voor het geluid en de gasrepons.
Ok ja de extra pk's zijn ook zeer mooi meegenomen...
Ik ga beginnen met het alpha-n systeem dat Dbilas bij de itb's levert maar hoor van veel mensen die veel meer verstand hebben dan mij van afstellen dat ik beter ineens doorpak naar volledig standalone systeem, Kronenburg heeft dan mijn aandacht met hun ECU...

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Rolf205 » 26 okt 2022, 09:06

StefanW schreef: 25 okt 2022, 20:22 Ik rij met een TU5JP4S blok met milde cams. Het blok komt uit een Citroen C2 VTS.
Dat had ik ff gemist. Dan zou ik inderdaad voor wat wildere nokkenassen etc op je huidige blok gaan, maar gaat dat met je huidige blok ivm compressie en zuigers enzo?
StefanW schreef: 25 okt 2022, 20:22

Ik begrijp je opmerking. Zeker van jongere gasten krijg ik weleens de vraag waarom ik niet met de 130i verder ga op de Ring. Waarom met zo'n boodschappen wagentje als je een veel potentere auto voor de deur hebt staan? Ik heb op dit moment totaal niet dezelfde beleving in de 130i. Wellicht als ik de 130i leeg trek, kooi erin, schroefset en semi's eronder dat het kwa beleving in de buurt komt van de Rallye, maar dat is het nu nog niet. Je moet het echt ervaren, de meeste passagiers snappen na een rondje gelijk waarom het zo leuk is.
Dat heb ik hetzelfde met mn Impreza en 205jes. De Impreza klinkt en rijdt fantastisch, maar het karten op het circuit met een 205 zit veel meer beleving in...

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Jan Terwolde » 26 okt 2022, 09:45

Als de impreza achterwielaandrijving en de motor wat verder naar achter zou hebben had ik nooit meer een BMW gekocht. GTT is porno behalve het onderstuur uit de bocht :blackeye:

Ohja en de roest....

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 26 okt 2022, 11:29

Rolf205 schreef: 26 okt 2022, 09:06
StefanW schreef: 25 okt 2022, 20:22 Ik rij met een TU5JP4S blok met milde cams. Het blok komt uit een Citroen C2 VTS.
Dat had ik ff gemist. Dan zou ik inderdaad voor wat wildere nokkenassen etc op je huidige blok gaan, maar gaat dat met je huidige blok ivm compressie en zuigers enzo?
Het "probleem" zijn die grotere kleppen, daardoor kon ik alleen milde nokken monteren.Nu wil ik andere kleppen, veren, scherpere nokken, bewerkte kop en wellicht ook andere zuigers. Als de zuigers niet perse vervangen hoeven te worden, dan scheelt dat behoorlijk in kosten.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Ferdi » 26 okt 2022, 12:23

Mooie plannen!
Volgens mij is er een hoop informatie te vinden omtrend VEMS en deze blokken, dit management wordt al heel wat jaren toegepast in verschillende modellen van Peugeot.
Had zelf 180 pk met de 205 (306 S16 motor met wat aanpassingen) en vond dat ook eigenlijk ook wel precies goed. Vermogen breng je nog goed aan de weg met het lage gewicht en echt heel veel meer vond ik weinig toevoegen.
Ook ik reed bijna alleen maar volgas met het ding en behalve een keer een geklapte bobine deed het blok geen slag verkeerd.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Opa » 26 okt 2022, 12:40

Jan Terwolde schreef: 26 okt 2022, 09:45 Als de impreza achterwielaandrijving en de motor wat verder naar achter zou hebben had ik nooit meer een BMW gekocht. GTT is porno behalve het onderstuur uit de bocht :blackeye:

Ohja en de roest....
DCCD is DE oplossing bij een GTT om het onderstuur er bij gas geven uit te krijgen.
Als je te hard een bocht in gaat dan heb je natuurlijk nog steeds onderstuur en het motorblok meer naar achter en de roest heb ik ook geen oplossing voor......roest is natuurlijk wel op te lossen(restauratie), maar ik denk een kostbare zaak.
Ik heb eerst 4 jaar een rode GTT plus en daarna 8,5 jaar een GTT Stars25 gehad en die laatste zaten aardig wat mods op(remmen, onderstel, vermogen, enz.), maar de beste mod die ik heb laten toepassen op die auto was voor mij toch echt DCCD i.c.m. met een sper, daar werd het qua rijden een hele andere auto door. :D

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Rolf205 » 26 okt 2022, 14:35

Roest heeft ie niet. DCCD heb ik naar gekeken, maar dat kost (tegenwoordig?) serieus knaken en ik ervaar het onderstuur niet echt als een probleem (nog) dat ik moet oplossen. Het is geen dedicated tracktool voor mij.

Back on 106 topic...
Zijn de pockets van de TU5JP4S zuigers niet diep genoeg? Als je de zuigers ook moet vervangen, klinkt het bijna als een nieuw blok bouwen? Drijfstangen wil je dan misschien ook gelijk meenemen om naar 8000rpm te kunnen?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 26 okt 2022, 15:09

Ja klopt, daarom een nieuw blok, maar ik laat die expertise over aan de bouwer.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 25 nov 2022, 12:57

Filmpje staat online!


Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Kadett » 25 nov 2022, 13:38

Zit hem nu te kijken :thumbup:

Paul S
Berichten: 463
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Paul S » 25 nov 2022, 17:13

Had hem idd ook al gezien. Mooi opgebouwde 106 en met zo een filmpje natuurlijk als kers op de taart.

Rijd je ook wel eens met de 106 op trackdays zoals Zandvoort, Zolder,...

Op de Nordschleife ben jij natuurlijk helemaal thuis. Ook het juiste circuit om met `weinig` vermogen en veel baankennis andere met meer vermogen de baas te kunnen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Ferdi » 25 nov 2022, 17:31

Mooi filmpje geworden!
Dacht laatst nog dat hij eens met jou mee moest, maar dat was kennelijk al gebeurd :tooth:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 25 nov 2022, 19:59

haha ja dit filmpje was in juni opgenomen, het lag al even op de plank.

Op Assen rij ik regelmatig, wel meer met de 130i. Assen gebruik ik om een nieuwe setup te testen. Begin dit jaar de dikkere torsie-as uitgeprobeerd op Assen. Assen kun je lekker spelen en heb je veel uitloop. Het circuit ken ik erg goed, omdat ik daar mijn eu licensie heb gehaald.

Nordschleife blijft gewoon het mooiste circuit. Ik zeg atlijd; wij hebben het geluk als Nederlanders dat we er maar 3-4uur vandaan wonen.
Het oude Zandvoort heb ik een aantal keer gereden, maar het trekt mij niet. Misschien is de nieuwe lay-out beter, deze heb ik nog niet gereden.

Bilsterberg staat nog op het "to-do" lijstje.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door R.Wiggel » 25 nov 2022, 20:12

Echt leuk die video van Misha, geeft je wel een gevoel bij hoe je de NS rond gaat met de 106.
Je ziet echt dat je momentum houdt en vooral de snelle secties hoe je hem daar de bocht in zet met overstuur soms, prachtig :D

Heb nu voor het eerst de nieuwe layout van Zandvoort gereden maar vind het wel een grote verbetering door de hoogteverschillen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Ferdi » 25 nov 2022, 22:09

Circuit Zolder is ook wel een circuit waar je met de 106 goed uit de voeten kan

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door SlowCo » 25 nov 2022, 23:20

Leuke video! :df:
Kan me voorstellen dat als je de Nordschleife "gewend" bent, dat elk ander normaal circuit aanvoelt als een veel te korte kartbaan :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door Opa » 26 nov 2022, 00:25

StefanW schreef: 25 nov 2022, 19:59 Op Assen rij ik regelmatig, wel meer met de 130i.
Het oude Zandvoort heb ik een aantal keer gereden, maar het trekt mij niet. Misschien is de nieuwe lay-out beter, deze heb ik nog niet gereden.
Het 'nieuwe' Zandvoort zou ik niet weten en zelf daar rijden zal ook wel niet meer gebeuren, maar ik vond het 'oude' Zandvoort al leuker dan Assen, maar dat komt misschien omdat ik juist weer vaker op Zandvoort reed dan op Assen. :wink:
Paar keer op spa geweest en ook een paar op de Nordschleife, maar op de Nordschleife veel te weinig om de baan een beetje te kennen, dus voor mij is Spa het mooiste circuit waar ik op heb gereden. :df:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door yorick » 26 nov 2022, 10:11

Leuk filmpje! Hij lijkt ook wel aardig onder de indruk van de auto en het rondje. Bewijst maar weer, dat je geen 300pk nodig hebt voor fun.

Hoe komt zo'n passagiers rondje tot stand? Gewoon op de parkplatz aangesproken? Hij stuurt ook vaak zelf in de auto's van anderen toch.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 26 nov 2022, 10:19

Ik had hem 2 dagen van tevoren een dm op insta gestuurd met de vraag of ie mee wilde rijden. Je kunt het ook op de parking vragen, maar dan moet je geluk hebben dat ie tijd heeft. Het liefst stuurt ie zelf inderdaad. Daarom duurde het uploaden ook zo lang. Hij upload eerst de filmpjes waar ie zelf reed denk ik.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Einde seizoen

Bericht door StefanW » 20 mar 2023, 18:58

Een nieuw jaar, een nieuw seizoen. Eind vorig jaar vertelde ik al dat ik het motorblok wil gaan aanpakken. Op dit moment rij ik met 140pk. Het blok is mild getuned. Bij twee verschillende bedrijven heb ik offertes opgevraagd en ik heb gekozen voor SaxoRacingTeam uit Duitsland.
Hij heeft al mooie projecten gemaakt en is zeer bekend met het TU blok.

Mijn doel:
  • 170pk met breed koppel gebied, ik hoef geen hoog piekvermogen en weinig koppel of compleet dood onderin de toeren
  • maximaal 7500-7700 toeren
  • zo betrouwbaar mogelijk
SaxoRacingTeam heeft een complete motorcalculatie gemaakt. Welke nokkenassen zijn voor mij het best zijn etc etc. Twee offertes gehad...het huidige blok bewerken met performance onderdelen of compleet nieuw blok bouwen en letterlijk alles upgraden en vernieuwen (alleen krukas blijft origineel). Na een paar weken nadenken besloten om all-the-way te gaan! :hungry:
Ik had er ook een 130i van kunnen kopen, maar word ik daar gelukkig van?! Wel even op Autoscout zitten kijken om de daily (206) te vervangen voor nog een hot hatch (focus ST), maar wat moet ik met 3 leuke auto's? Mijn grootste passie is toch met dat blauwe ding over de Ring te knallen.

De eerste onderdelen zijn al besteld. Het doel wordt 175pk met 190Nm over een "breed" toerenbereik. Ik denk stiekem dat ik er wel over heen ga. Er komt een standalone ECU in van Vems.

Afbeelding

Bijna zonde om te monteren...
Afbeelding

Specs:
Afbeelding

Mijn eigen monteur gaat het complete blok bouwen. Er wordt een gebruikt blok gekocht en deze zal opnieuw opgebouwd worden. Hierdoor kan ik zelf gewoon blijven rijden. De eerste stap is het uitlaatspruitstuk. Er zal een compleet nieuw systeem onder gezet moeten worden, dus ga met het nieuwe spruitstuk naar de uitlatenman en laat op het huidige blok het systeem maken. Als het nieuwe blok erin komt, dan kan ie gelijk draaien en kan ie afgesteld worden. Ik hoop dat het nieuwe blok in de zomer draait.
Ik zal de 106 dan even gebruiken als daily. Ik zal 1000km gaan inrijden, waarna ie later helemaal wordt afgesteld.

Ik denk dat de beleving in de auto nog intenser wordt. Het ultieme doel is om een sub8 te rijden op de Ring.

Afgelopen zaterdag heb ik de 106 weer opgehaald bij de spuiter. Het dak is opnieuw gespoten. De blanke lak was na 25 jaar weg.
De spuiter vond de auto in uitmuntende staat voor een circuitbak. Weinig steenslag ook. Dat komt ook wel doordat de meeste kilometers op de ring gemaakt worden. Denk meest steenslag vriendelijke circuit.

Volgende maand weer een weekend aanwezig op de Ring. Wel nog met het huidige blok dus.

Afbeelding

Eargasm:
(gebouwd door saxoracingteam)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Martijn 327i, maurizio en 52 gasten