Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Marc Sierra » 18 jul 2023, 15:58

StefanW schreef: 17 jul 2023, 21:08 Afbeelding
Bizar hoe die zuiger uitsteekt! :shock: Wat voor compressieverhouding moet dat gaan worden? Als je de vorm van de zuiger en de ruimte in de cilinderkop bekijkt lijkt het alsof er niets overblijft.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Martijn_bmw » 18 jul 2023, 16:40

^^ Dat viel mij idd ook al op, die compressie moet mega hoog worden zou je zeggen :)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door StefanW » 18 jul 2023, 19:17

Ik heb er geen verstand van, maar de specs zijn:

Final compression ratio:
11,77 : 1 static
9,6 : 1 dynamic

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Marc Sierra » 18 jul 2023, 22:13

De motor is een 1.6 toch? In dat geval zou bij een compressieverhouding van 11.77 het volume met de zuiger in BDP nog ongeveer 37cc moeten zijn. Met die foto kan ik me daar weinig bij voorstellen, maar misschien vertekent het wel. Sowieso moet er natuurlijk nog een koppakking tussen.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Meeelv » 04 aug 2023, 09:16

Overleg je oliekeuze nog even met de mensen die betrokken zijn bij de bouw van je motorblok. Ik heb me er zelf toendertijd ook goed over ingelezen en heb gekozen om een minerale motorolie te gebruiken voor de inrij periode omdat moderne vol-synthetische oliën zo'n goede smering bieden dat het eigenlijk té goed smeert om alles goed in te laten slijten op elkaar. Het gaat dan vooral om je zuigerveren.

Ik heb overigens maar 500km ingereden, maar daar zijn alle meningen wel enorm verschillend over natuurlijk. Overigens zeggen heel veel mensen ook dat echt inrijden iets is van jaren geleden, toen alle toleranties tijdens het bouwproces iets grover waren dan tegenwoordig.

Toen ik vorig jaar een nieuwe motor (2wieler) had gekocht heb ik de inrij olie er na 100km af gelaten en toen tot 3.000km met minerale olie gereden voordat ik er vol-synthetische op heb gedaan. Overigens ook vanaf het begin meteen op zijn flikker gegeven.

Blijft een dingetje waar erg veel meningen over te vinden zijn op het grote boze internet :D

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door yorick » 04 aug 2023, 16:22

Heb zelf nog nooit iets nieuws, of volledig gereviseerd mogen inrijden. Op 4 wielen althans.. pas wel een nieuwe trilplaat gekocht. Die inrijprocedure was heel summier :lol:

Volg M539 restaurations op YT. Hij pakt alles wel serieus aan, zo ook het inrijden. Bij de Alpina werd (de 2e keer) minerale olie gebruikt en na enkele km's weer eruit. Na het 2e of 3e beurtje minerale olie zag je de glinstering in de olie afnemen. Daarna een volsyntheet erin en trappen. Zo ga ik mijn m60 iig ook inrijden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Knot » 04 aug 2023, 16:32

Goede vooruitgang weer zeg, ziet er allemaal fris en scherp uit.

Inrijden gewoon wat degene je meegeeft die de boel in elkaar heeft geschroefd toch lijkt me, die weet wat ie gebouwd heeft.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door StefanW » 04 aug 2023, 20:16

@Marc: ja het is een 1600 16v inderdaad.

Ik heb het nog niet over de inrij olie gehad eerlijk gezegd, maar thanks voor de tips, neem het zeker mee!
Huidige blok was na revisie niet echt getuned, dus hadden we gewoon huis/tuin/keuken olie tijdens het inrijden, maar nu is het wel een ander verhaal. Inrijden ga ik wel doen, ook al zit het tussen de oren, ik heb er een beter gevoel bij :)

Na het inrijden gooi ik er weer Motul 300v 15W50 olie in. Daar rij ik al sinds het begin op en doet het prima. Elk jaar gaat er nieuwe olie.
Laatst bij Driftshop in Frankrijk nieuwe banden besteld voor de 130i, viel mij op dat de Motul olie daar ook een stuk goedkoper is dan bij oliehandel. Dus gelijk olie ingeslagen.

https://www.driftshop.com/motul-300v-co ... -x-2l.html
(oliehandel zit op 47 euro voor 2L)

Ik vind het wel spannend, over een maand ben ik aan het inrijden, kan niet wachten! :blink:

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Zed240 » 04 aug 2023, 21:01

FYI Oeldepot24 is nog twee tientjes goedkoper:

https://oeldepot24.de/Motul-110860-300V ... 50-2-Liter

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Nivek » 04 aug 2023, 21:18

Gaaf! Ik houd wel van gebouwde blokjes :blink:

Dynamische compressie verhouding heb ik wel eens een blik op geworpen maar dat is wel hogere wiskunde zo ver ik kon zien.

Hoeveel toeren gaat t blokje draaien straks?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door StefanW » 04 aug 2023, 22:18

Zed240 schreef: 04 aug 2023, 21:01 FYI Oeldepot24 is nog twee tientjes goedkoper:

https://oeldepot24.de/Motul-110860-300V ... 50-2-Liter
Thanks!
Nivek schreef: 04 aug 2023, 21:18 Gaaf! Ik houd wel van gebouwde blokjes :blink:

Dynamische compressie verhouding heb ik wel eens een blik op geworpen maar dat is wel hogere wiskunde zo ver ik kon zien.

Hoeveel toeren gaat t blokje draaien straks?
Piekvermogen zou rond de 7500 toeren liggen, maar ik kan hem zonder problemen doortrekken tot 8000 toeren.
Hoe meer toeren, hoe hoger de slijtage, daarom gekozen om maximaal 8000 toeren te draaien.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door StefanW » 29 sep 2023, 12:11

Het nieuwe blok is in elkaar geschroefd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je zou zeggen; snel rijden, maar helaas. Als het moet, zit het binnen een dag in de auto. Maar we wachten al weken op het uitlaatspruitstuk.
In juni kreeg ik het spruitstuk binnen, daarmee kon er een nieuw uitlaatsysteem onder de auto gemaakt worden. Daarna moest het spruitstuk er weer vanaf en retour naar Duitsland, omdat het een demo model was. Ik zou een paar weken later mijn eigen spruitstuk krijgen. Inmiddels zijn we twee maanden verder en nog niks...dat is heel erg jammer.

Ik had namelijk al een planning gemaakt. In september het nieuwe blok inrijden en in oktober op Assen en de Ring rijden. Deze week besloten om alles te cancellen. Gelukkig is de organisatie van de trackday Ring makkelijk. Ik kan de dag verplaatsen naar april 2024.
Vorige week zou ik moeten afrijden voor mijn BE rijbewijs, maar mijn rijschool had een fout gemaakt met de tijd, waardoor we te laat waren. Nieuwe datum is in december. Lange wachtrijen nog steeds bij het CBR.

De kans is groot dat ik volgend jaar pas weer met de 106 op het circuit rij. Ik ben al aan het nadenken voor de winteraanpassingen.
Lexaan raampjes; leek mij wel een leuke gewichtsbesparing, maar het blijkt 12kg te zijn. Dan vind ik de nadelen ervan te groot. Deze kan ik mooi wegstrepen. In bestelling staan nog onderdelen om het camber achter aan te passen. Hierdoor ga ik van -1.2 naar -2.5, net als de voorzijde. Op de voorzijde zit ik met de camberplates al aan het maximale. Ik weet dat -2,5 eigenlijk niet genoeg is. Ik ga het liefst aan de voorkant naar minimaal -3, maar dan zou er gelast moeten gaan worden in de veerpoten. Daar moet ik nog even over nadenken.
Doordat ik voortaan op de trailer naar de Ring wil gaan kan ik iets "extremer" gaan.

In het interieur komen er nog aanpassingen aan. Afgelopen week was er 20% korting bij ProRacing.
Even weer een fris stuur erin. Het oude stuur was nog van de vorige eigenaar en was al 10jaar oud.

Afbeelding

De Sabelt stoelen gaan vervangen worden. Ik vind ze kwa looks nog steeds erg mooi.

Afbeelding

Het comfort is alleen een stuk minder. Het is een "vierkante" stoel, waardoor ik in de onderrug steun mis. Ik vind de Recaro's PP in de 130i geweldig zitten. Helaas zitten de gordelgaten te laag voor mijn lengte. De Recaro SPG XL is weer te groot voor een 106.
Sparco heeft een stoel met dezelfde bolling als de PP in de rug, de QRT-R. Bij Biesheuvel staat deze stoel en mijn huidige stoel. Zo kon ik mooi vergelijken en de Sparco zit een stuk fijner.

Afbeelding

Ben alleen geen fan van de sparco logo's op de stoel, dus wil deze gaan inkleuren met een watervaste stift.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door Eric Z » 29 sep 2023, 13:24

Met watervaste stift? Doet dat niet een beetje afbreuk aan de kwaliteit ten opzichte van de rest van de spullen?
Als je er op zit zie je het al niet en misschien kost bekleden ook de wereld niet.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door StefanW » 29 sep 2023, 14:37

Bovenop de stoel vind ik het gewoon niet mooi. Kussentje beneden kan ik nog wel mee leven.
Denk dat een stoel bekleden wel in de papieren gaat lopen. Je hebt van de stiften voor stoelen ect. Daarmee wil ik het gaan proberen.
Denk dat er vrij weinig mis kan gaan, wellicht slijt het, waardoor ik het jaarlijks even opnieuw moet inkleuren.

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door bleu_dust » 29 sep 2023, 15:26

Is de normale versie van SPG geen optie? Zitten wel een stuk steviger tov de pole positions. Daar zitten de gordelgaten precies goed met 1.9 mtr +

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door StefanW » 29 sep 2023, 17:22

Ja, eind 2021 heb ik een groepsaankoop gedaan voor 10 Recaro stoelen bij de importeur. Ben toen nog speciaal langs de importeur gereden om de SPG te testen. Maar ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom deze niet goed was. Daarna ben ik nog naar de 106 gereden om alles op te meten. Ik weet het gewoon niet meer haha! Volgens mij was de stoel te breed. Maar als ze hadden gepast of goed waren had ik ze zeker besteld. De Recaro Podium was wel perfect, maar was alleen in de carbon versie leverbaar. Hij vertelde toen dat er ook nog een normale versie kwam en meer betaalbaar zou worden. Maar denk dat dit een hele dure stoel blijft.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door TLRS » 29 sep 2023, 21:15

Vind het ook geen porem die overdreven opvallende merkletters.. ben benieuwd of het werkt met stift.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door Godspeed » 30 sep 2023, 09:21

Lekkere stoelen wel die Sparco's! Ik zou me persoonlijk niet zo ergeren aan dat logo, maar smaken verschillen natuurlijk.

Stuurtje is ook een wereld van verschil! Wel content met alcantara/suède?

Als gezegd; Machtige bak, Stefan! Heel benieuwd hoe die straks bevalt met het nieuwe blok en dito vermogen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door Eeuwe » 30 sep 2023, 09:58

Bijzonder al die significant hoge verschillen in prijzen van die olie. Blok ziet er echt mega goed uit. Heel erg benieuwd naar de prestaties straks, je verwachtte een PK of 170 toch? Insane voor een 1600cc haha, maar wel heel gaaf. Ik volg het met plezier!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door StefanW » 01 okt 2023, 11:58

Godspeed schreef: 30 sep 2023, 09:21 Lekkere stoelen wel die Sparco's! Ik zou me persoonlijk niet zo ergeren aan dat logo, maar smaken verschillen natuurlijk.

Stuurtje is ook een wereld van verschil! Wel content met alcantara/suède?

Als gezegd; Machtige bak, Stefan! Heel benieuwd hoe die straks bevalt met het nieuwe blok en dito vermogen.
Het alcantara van het huidige stuur was al "dood" toen ik de auto kocht. Het is daardoor nooit gaan pluijzen ofzo.
Dat heb ik wel bij het alcantara stuur in de 130i, maar is gelukkig minimaal.
Eeuwe schreef: 30 sep 2023, 09:58 Bijzonder al die significant hoge verschillen in prijzen van die olie. Blok ziet er echt mega goed uit. Heel erg benieuwd naar de prestaties straks, je verwachtte een PK of 170 toch? Insane voor een 1600cc haha, maar wel heel gaaf. Ik volg het met plezier!
Thanks! Ik verwacht tegen de 180pk met een breed koppelgebied.

Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door Yannik Schmidt » 02 okt 2023, 13:49

StefanW schreef: 29 sep 2023, 14:37 Bovenop de stoel vind ik het gewoon niet mooi. Kussentje beneden kan ik nog wel mee leven.
Denk dat een stoel bekleden wel in de papieren gaat lopen. Je hebt van de stiften voor stoelen ect. Daarmee wil ik het gaan proberen.
Denk dat er vrij weinig mis kan gaan, wellicht slijt het, waardoor ik het jaarlijks even opnieuw moet inkleuren.
Bij de meeste hobbywinkels krijg je inderdaad wel van die watervaste stiften, 2-3 laagjes er over dan zit dat wel goed. Krijg je er ooit met een extractor wel weer af, mocht je dat willen. Heb toen eens een accentkleurtje gezet op een van mijn oude Sparco REV's, dat heeft 2-3 jaar zo gezeten. De nieuwe eigenaar heeft dat toen met wat APC en een extractor weer terug naar wit gekregen ook, dus handig voor de verkoop.

Leuke build, welbekende Peugeot natuurlijk. Ben benieuwd hoe het met het nieuwe blok gaat!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / vertragingen...p27

Bericht door StefanW » 13 mar 2024, 20:07

Tijd voor een update! We zijn bijna 6 maanden verder.

Er is weer een hoop gebeurd. Eind oktober was eindelijk het juiste uitlaatspruitstuk binnen en het blok hing er snel in.

Afbeelding
Afbeelding

Zo'n "custom blok" bouwen gaan niet zonder tegenslagen. Het gaat met up en downs. Nadat het blok geinstalleerd was moest er een map gemaakt worden, zodat het blok kon draaien. Seb van Saxoracingteam neemt vanuit Leipzig mijn computer/ipad over en stelt het blok af. Erg mooi dat het op deze manier kan. Helaas na 3 avonden proberen kregen we geen signaal vanuit de lambda. Twee keer een nieuwe gehad en uiteindelijk werkte het allemaal met de juiste lambda sensor.

Afbeelding

Nadat het blok netjes stationair afgesteld was kon het dataloggen beginnen. Elke rit neem ik op en verstuur ik naar de engineer. Hij bekijkt het en past de variabelen aan. Je merkt dat ie steeds beter gaat lopen. Inmiddels rij ik op map versie 10.
Het gaat allemaal niet zonder slag of stoot. Soms komt er geluid uit de koppeling. De racekoppeling is echt een aan/uit knop geworden. Rijdt niet echt fijn. Het is een performance blok, dus niet veel koppel in de lage toeren, dus het is echt spelen met de koppeling.

Laatst had ik een weekend Brabant gepland. Lekker binnendoor gaan toeren. Helaas, accu dood. Ding zat er al 8 jaar in, dus niet zo gek. Vorige week zag ik een beetje olie rond de kleppendeksel, gisteren liep ie op 3 cilinder, nieuwe bobine erin. Maar ik weet dat het niet allemaal makkelijk gaat bij zo'n nieuw getuned blok. Part of the game.

Seb neemt het inrijden heel serieus. Ik rij trouwens op mineraal olie, dus hierboven al werd gezegd. Dat wordt tijdens het inrijden gebruikt. Ik zit inmiddels op 500km inrijden. In het begin reed ik teveel snelweg, ik moet echt binnendoor rijden, lekker doortrekken, maar max tot 4500 toeren. Remmen op de motor. Je merkt dat het blok echt begint te trekken vanaf 4300 toeren, maar ik moet dus daarna snel opschakelen. Ik moet zeggen dat ik mij niet laat verleiden om hem verder door te trekken. Inrijden is gewoon saai en het feest begint na het inrijden. Dan kan ik hem elke keer richting de 8000 toeren janken.

Door het nieuwe uitlaatsysteem is het uitlaatgeluid wel een stuk harder. Ik ben naar een 63,5mm systeem gegaan. Echt fijn rijdt het niet, maar met een noise cancelling koptelefoon is het wel te doen. Gelukkig ga ik minder openbare weg kilometers maken. In december heb ik mijn BE rijbewijs gehaald, dus de auto kan voortaan op een trailer.

Afbeelding

De komende twee weken zal ik de resterende 500km's erop gaan zetten. Op zaterdag 30 maart gaat de auto op de bank bij DP Engineering. Dan zullen we weten hoeveel pk's het blokje eruit weet te persen. Ik kan niet wachten... :df:

Afbeelding

Maandag 29 april staat de eerste trackday gepland op de Ring. Als het mappen/vermogensbank 30 maart allemaal goed verloopt, dan ben ik wellicht nog op eerste paasdag op Assen te vinden om hem te testen.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Godspeed » 13 mar 2024, 20:19

Heel lekker bezig, Stefan! Maar je moet wel geduld hebben zeg.

Je kunt toch ook gewoon zo’n RAM kopen met twee oprijdplanken? Kan de Rallye mooi achterin de bak :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2024, 21:12

Gaaf Stefan! :df:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door yorick » 13 mar 2024, 22:45

Wat gaaf zeg! Ben erg benieuwd hoe hij klinkt tegen de redline. Schroom niet om een filmpje te uploaden tegen de tijd dat hij is ingereden :headbang:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Wimo en 103 gasten