Gun de ondernemer ook eens wat

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
daNpy

Gun de ondernemer ook eens wat

Bericht door daNpy » 24 mar 2015, 09:27

Heb de zomervelgen van onze BMW te koop staan, maar heb nog geen nieuwe set op het oog.
Kans is aanwezig dat ik dus nog ff door moet op de huidige wielen, alleen zijn de voorbanden bijna af. Tijd voor nieuwe dus.

Op de achteras liggen Toyo CF-1's, en volgens autobandenmarkt vallen die niet in de run flat categorie. Vreemd, want ik weet zeker dat de huidige dat wel zijn, en in de beschrijving van de band wordt ook "RF" vermeld.
Omdat ons balanceer apparaat niet helemaal correct werkt moet ik toch ff langs de bandenboer zodat ik zeker weet dat ze goed uitgebalanceerd zijn voor ik ze monteer. En van Hanske kreeg ik te horen "gun de ondernemer ook eens wat!", dus ik dacht: dat gaan we doen!

Dus ik heb een mailtje gestuurd naar de Profile om te vragen of ze ook Toyo's leveren, krijg keurig reactie:
From: Profile Tyrecenter
Sent: Monday 23 Mar 2015 3:44 PM
To: daNpy
Subject: Re: Toyo CF-1 runflatt

Helaas kan ik de Toyo banden niet leveren.
Wel heb ik nog 2 Continental banden liggen die ik voor een stuntprijs mag verkopen.
€340,- All in, komt niks meer overheen.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.
De Toyo's kosten 82,- per stuk op autobandenmarkt. Voor 95 ex montage had ik het ook wel gedaan, mits garantie dat ze run flatts zijn natuurlijk (op autobandenmarkt is mij dit niet 100% duidelijk). En dan nog 15 euro voor montage per band (ik lever de velgen dan los aan, evt nog zonder band) is geen te gekke prijs.

Maar dan ga ik even kijken naar Contintals. En dan ga ik er even vanuit dat het om de sportcontact 5 gaat in run flat uitvoering, niet de goedkoopste Continental die er is iig. En die kost eigenlijk slechts 113,50.
Geachte,

Bedankt voor het uitzoeken. Jammer dat u ze niet kunt leveren.

Continental Sport Contact 5 run flatts vind ik voor € 113,50 het stuk.
Met montage van € 15 per band kom ik dan op € 257,-
Derhalve ga ik niet in op uw stuntprijs van € 340,-

Met vriendelijke groeten en nogmaals dank,

daNpy
Ik ga ervanuit dat hij banden goedkoper in kan kopen dan ik, anders zit er iets niet goed bij zijn inkoopafdeling. Maar laten we het op 113,50 houden.
2 bandjes wisselen kost hooguit een half uurtje en dan ben je eigenlijk al te lang bezig.
Dat komt erop neer dat ik voor iemand met afgeronde LTS Figuurzaag opleiding € 93,- voor een half uurtje, ofwel € 186,- per uur mag aftikken. :lollerdelol:

Ondernemer iets gunnen prima, maar dan moet je geen uurtarieven gaan rekenen waar een jurist jaloers op zou zijn :crazy:

Jurrian

Re: Gun de ondernemer ook eens wat

Bericht door Jurrian » 24 mar 2015, 09:51

Ik ben daar ook wel eens van geschrokken. Alleen als ik via zo'n online banden handel banden koop, rekenen de dichtstbijzijnde monteer bedrijfjes gelijk het dubbele voor monteren.

Als ik overigens bij de groothandel banden wil inkopen betaal ik hetzelfde als op die online sites. Er gaat iets niet helemaal goed in de bandenmarkt.

Daarnaast, als je op zoek bent naar een specifiek type band moet je maar geluk hebben dat die er nog is of uberhaubt ingekocht is, want een set pilot alpin 5 banden voor de M3 heb ik nog nergens kunnen vinden, behalve op de site van michelin. Het lijkt wel alsof ze allemaal bij hetzelfde magazijn inkopen.
Laatst gewijzigd door Jurrian op 24 mar 2015, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 24 mar 2015, 09:55

Denk dat het wel wat genuanceerder is. Probleem ligt gewoon bij autobandenmarkt namelijk.

Wij verkopen vrij veel banden, maar in veel gevallen ligt de inkoopprijs daarvan al hoger dan de verkoopprijs van autobandenmarkt. NU kunnen wij daar zakelijk ook inkopen en mag je vaak wel €2 per band verdienen.

Die hele markt is voor een ondernemer gewoon naar de klote. Vervolgens willen ze wel de banden die ze daar gekocht hebben bij ons laten monteren. Dat kan wel, maar uiteraard dan wel voor een hogere prijs.

Zelfde als dat je naar de bakker gaat met een pak meel en vraagt of hij even je brood wil bakken.

daNpy

Bericht door daNpy » 24 mar 2015, 09:58

Nutkees schreef:Denk dat het wel wat genuanceerder is. Probleem ligt gewoon bij autobandenmarkt namelijk.

Wij verkopen vrij veel banden, maar in veel gevallen ligt de inkoopprijs daarvan al hoger dan de verkoopprijs van autobandenmarkt. NU kunnen wij daar zakelijk ook inkopen en mag je vaak wel €2 per band verdienen.
Dan doet autobandenmarkt dus iets wat de rest van de bandenhandel niet kan.

Uiteraard is autobandenmarkt.nl gewoon een serviceloze dozenschuiver. Dat ze goedkoper zijn, oké.
Maar als jouw inkoop hoger is dan hun verkoop, zit er iets niet goed.
Die hele markt is voor een ondernemer gewoon naar de klote. Vervolgens willen ze wel de banden die ze daar gekocht hebben bij ons laten monteren. Dat kan wel, maar uiteraard dan wel voor een hogere prijs.

Zelfde als dat je naar de bakker gaat met een pak meel en vraagt of hij even je brood wil bakken.
Helemaal mee eens natuurlijk, als je geen marge kan nemen op het product moet er gewoon voor de service betaald worden. Daar heb ik ook echt geen probleem mee (zie rekenvoorbeeld waarbij ik ook al 15 euro op de band had gezet als marge).

Maar € 186,- het uur voor een stagaire die banden wisselt? :please:
Of zijn die stuntconti's van goud rubber? :tooth:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 24 mar 2015, 10:01

Ik had laatst haast met bandjes om velgen gooien. Dus met velgen en banden naar Profyle gereden. Dus band op velg ploppen + balanceren. €92,50. Binnen kwartier stond ik weer buiten. Dat zou €370 per uur zijn.

:duh: Nooit meer.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 24 mar 2015, 10:29

Banden monteren en balanceren kost ook hier €17,50 per wiel. Zit je ook op €85 in de BTW, dus €92.50 is zo gek nog niet hoor.

Vergeet niet dat machines die in een kwartier tijd 4 banden kunnen wisselen en balanceren ook een godsvermogen kosten. Ergens moet men dat toch terug zien te verdienen.

in het voorbeeld van DanPy zal hun inkoop gewoon wel veel hoger zijn als waar jij ze voor kan bestellen online.
Ik heb al vaak genoeg discussie gehad in het feit dat wij Kumho dealer zijn, maar soms ook die banden goedkoper online kunnen vinden dan bij onze dealer......

Knot

Bericht door Knot » 24 mar 2015, 10:30

Idd profile moet ook hun pand betalen maar soms maken ze het wel iets te gek.

ErikS

Bericht door ErikS » 24 mar 2015, 10:33

Vergeet niet dat machines die in een kwartier tijd 4 banden kunnen wisselen en balanceren ook een godsvermogen kosten. Ergens moet men dat toch terug zien te verdienen.
Maar dat zien ze niet. + onderhoud en slijtage aan de spullen.
Ik betaal het banden wisselen altijd met plezier, dus ja, ik gun de ondernemer ook wat.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mar 2015, 10:37

We graven zo ons eigen graf op den duur. Automatisering. Break even/Nul verdienen. En 'n toename van mensen op deze aardkloot(wat 'goed'zou moeten zijn voor de economie op den duur natuurlijk)

Tuurlijk is dit verschil teveel dat zie ik ook.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 mar 2015, 10:58

Ze werken bij die toko waarschijnlijk gewoon met een vast tarief.

Waarbij ze er vanuit gaan dat jij gewoon je auto neerkwakt. Dan moet een monteur hem dus de brug op rijden, wielen er af. Oude banden er af. Nieuwe er om. Balanceren en weer monteren. Dat is natuurlijk wel iets anders als wanneer je heen rijd met een paar wielen in de kofferbak. Danpy vermeld ook niet dat hij met alleen wielen komt.

Verder is autobandenmarkt een vrij groot europees bedrijf. Die zullen bij fabrikanten nog wel wat korting kunnen bedingen (hoewel profile dat ook zou moeten kunnen) en als kleine handelaar in het MKB segment kom je daar niet aan. Dan zal je via de Nederlandse importeur moeten gaan neem ik aan en daar zit dus ook nog wat tussen. Autobandenmarkt doet dit niet en bypassed gewoon de importeur voor zover ik lees. Dat webadres is wel nederlands, maar het moederbedrijf zit in Duitsland. In elk ander werelddeel zou dit parralel import heten maar in Europa met vrij verkeer van goederen loop je dit dus op.

Autobandenmarkt.nl is dus niks anders als een klein kantoortje met een telefoon in Nederland.

Verder kunnen die gasten natuurlijk nog wat anders. Bij een hele hoge eurokoers kunnen ze een hele vette stapel banden importeren van buiten europa en die slijten als de euro laag staat. Waar veel kleinere bedrijven een lagere voorraad hebben komen hun er toch wel vanaf door hun omvang. Daar pakken ze dus al een beetje winst mee. Met een beetje voorraad managment is dit wel te doen.

Als een lokaal bedrijf welke via de gewone importeur koopt kom je hier gewoon nooit onder lijkt mij.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 mar 2015, 11:04

Gisteren ook even bij Profile banden laten wisselen. 134,50 voor monteren, balanceren en uitlijnen van zelf mee gebrachte banden. Vond de prijs best meevallen.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 24 mar 2015, 11:07

Bij een andere toko was ik €65 kwijt voor 't zelfde recept. ;)

daNpy

Bericht door daNpy » 24 mar 2015, 11:09

Bert ///M3 schreef:Danpy vermeld ook niet dat hij met alleen wielen komt.
In mijn eerste mail wel ;)

En wat houdt een ondernemer tegen om ook bij autobandenmarkt te kopen? Ze hoeven dan geen BTW te betalen over de inkoop (wel afdragen over verkoop natuurlijk).
Klein beetje marge, service voor het erop zitten mag idd ook wat kosten. En veel mensen met weinig verstand van auto's laten het graag doen en gaan niet meer met vieze banden zelf lopen slepen.

En net die laatste groep heeft er wellicht voor gezorgd dat de prijzen bij bijv de profile niet meer van deze tijd zijn. Ze weten niet wat het kost en moeten tóch nieuwe banden. Vandaar dat die linglongs van 4 tientjes lopen als een gek, echte banden gaat over honderden euro's, zeker als er nog met ogenschijnlijke uurtarieven van 200,- wordt gerekend :tooth:
Laatst gewijzigd door daNpy op 24 mar 2015, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

daNpy

Bericht door daNpy » 24 mar 2015, 11:10

Riceaux schreef:Gisteren ook even bij Profile banden laten wisselen. 134,50 voor monteren, balanceren en uitlijnen van zelf mee gebrachte banden. Vond de prijs best meevallen.
Uitlijnen van banden?

Ik breng alleen de velgen weg, zeker naar tokos als kwikfit en profile. Monteren doen ze toch niet zoals ik dat wil, dus doe ik het liever zelf :)
Als je daar komt en ze moeten zoals Bert zegt auto op de brug, wielen eraf etc etc doen zou ik er ook meer dan 100 voor rekenen. Dat is ook veel meer werk.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 mar 2015, 11:13

daNpy schreef:
Riceaux schreef:Gisteren ook even bij Profile banden laten wisselen. 134,50 voor monteren, balanceren en uitlijnen van zelf mee gebrachte banden. Vond de prijs best meevallen.
Uitlijnen van banden?

Ik breng alleen de velgen weg, zeker naar tokos als kwikfit en profile. Monteren doen ze toch niet zoals ik dat wil, dus doe ik het liever zelf :)
Als je daar komt en ze moeten zoals Bert zegt auto op de brug, wielen eraf etc etc doen zou ik er ook meer dan 100 voor rekenen. Dat is ook veel meer werk.
Nee uitlijnen van de auto. ;)

Hielke

Bericht door Hielke » 24 mar 2015, 11:17

Uitlijnen van de auto?

Was ie krom?

:tooth:

Je hebt je wielen laten uitlijnen dus :wink: Totaalprijs was heel redelijk.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 mar 2015, 11:20

Hielke schreef:Uitlijnen van de auto?

Was ie krom?

:tooth:

Je hebt je wielen laten uitlijnen dus :wink: Totaalprijs was heel redelijk.
:tooth: Uitlijnen is wel volledig naar wens gebeurd. En meerdere DF'ers die bij dat filiaal goede ervaringen hebben.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 mar 2015, 11:25

daNpy schreef:
Bert ///M3 schreef:Danpy vermeld ook niet dat hij met alleen wielen komt.
In mijn eerste mail wel ;)

En wat houdt een ondernemer tegen om ook bij autobandenmarkt te kopen? Ze hoeven dan geen BTW te betalen over de inkoop (wel afdragen over verkoop natuurlijk).
Klein beetje marge, service voor het erop zitten mag idd ook wat kosten. En veel mensen met weinig verstand van auto's laten het graag doen en gaan niet meer met vieze banden zelf lopen slepen.

En net die laatste groep heeft er wellicht voor gezorgd dat de prijzen bij bijv de profile niet meer van deze tijd zijn. Ze weten niet wat het kost en moeten tóch nieuwe banden. Vandaar dat die linglongs van 4 tientjes lopen als een gek, echte banden gaat over honderden euro's, zeker als er nog met ogenschijnlijke uurtarieven van 200,- wordt gerekend :tooth:
Waarom zou jij als ondernemer gratis tijd gaan zitten steken in het zoeken van de goedkoopste band online, terwijl je normaal gewoon via je leverancier gaat? Laat die klant dat dan gewoon lekker uitzoeken als je er toch geen marge op hebt. Dan kan je ze altijd nog gewoon tegen uurtarief monteren.

De meeste mensen die niks met auto's hebben brengen hun auto gewoon weg voor een service beurt, en als het tijd is om banden te vervangen dan doet de garage er nieuwe op. Gewoon als onderdeel van de beurt en de tijd die er voor gerekend word is dus gewoon onderdeel van de beurt. Maw duurt je grote beurt 8 uur bij wijze van spreken en daar zit een half uurtje banden wisselen in, dan betaal je dus uiteindelijk voor een half uur. En die kosten zijn ook meestal lager als wanneer je naar een toko gaat die voornamelijk banden monteerd.

Jij vergeet trouwens nog iets anders. Dat gesleep met banden en velgen kost jou ook tijd en je gaat er vanuit dat die gratis is. Dat is leuk maar er zijn er ook massa die daar liever iemand anders, dus de ondernemer, voor betalen. Bijvoorbeeld waarom zou je je vrij zaterdagmiddag verklooien door gesleep met banden naar een bandenboer, terwijl je bij wijze van spreken ook op een werkdag je auto bij de lokale garage droppen kan, hun een setje banden laten bestellen en monteren en aan het einde van de dag weer ophalen. Met een beetje handigheid zo timen dat het gelijk valt met onderhoud en APK. Denk dat er hele volksstammen zijn die daar wel een paar tientjes voor over hebben.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 mar 2015, 11:45

Precies wat Bert zegt. Ik heb helemaal geen zin in het slepen met wielen en banden. Vanochtend mijn Volvo bij de lokale bandenboer neergezet om de zomerwielen en banden er weer onder te zetten. Zij slaan de winterwielen netjes op. Ik ga verder niet online shoppen of ik ergens een paar tientjes goedkoper aan m'n banden kan komen (vast wel maar geen zin in). Ik gun hen ook wat marge, in ruil voor het gemak en de service.

Robin

Bericht door Robin » 24 mar 2015, 11:54

Bert snapt 'm ...

allen

Bericht door allen » 24 mar 2015, 12:02

Zal er wat een beetje vanaf hangen bij mij.
Ooit op een blauwe maandag 4 maal pilot sports laten monteren door de dealer. Dat was achteraf bij het lezen van de factuur geen succes.
Voor standaard onderhoud betaal ik verder gerust wat meer voor gebruiksgemak, al doe ik remblokken en schijven doorgaans liever zelf. Nu ook weer de remblokken achter die een volgende beurt niet zouden halen. Bijna 4.000 kilometer mee verder gereden en een paar standaard blokken van Bosch voor 26 euro besteld. Nog geen half uurtje werk aan gehad.

RVV

Bericht door RVV » 24 mar 2015, 12:03

Ik laat vandaag een setje (4 stuks) Vredesteins (235/35 19") monteren onder de 325i All in 700,- bij mijn vaste bandenboer (kleine ondernemer). Diezelfde banden kosten op autobandenmarkt.nl 208 euro per stuk. En dan zitten ze er nog niet onder! (kom ik net achter want ik had van te voren niet eens op autobandenmarkt.nl gekeken).

Verder is er online altijd wel ergens iemand/een bedrijf goedkoper. maw niemand is overal altijd met alles maar het goedkoopst. Verder ook geen waardeoordeel.. Maar voor wat betreft banden, tja ik kan ze zelf niet monteren heb dus een vakman nodig. Ik zie het gewoon als een vast tarief.. Omrekenen naar een uurloon lijkt me vrij onzinnig. Misschien dat 4 banden in een half uur gewisseld kunnen worden. Als de monteur zich de ballen uit de broek werkt..

Maar ik liever dat die even goed de tijd neemt, goed balanceren etc. Bovendien zit in dat vaste tarief, een stukje administratie verwerkt, afvoer van de banden, instellen en gebruik van machines, afschrijving van machines. etc. etc. Een vast tarief zorgt ook niet voor een vervelende verrassing (achteraf meer betalen omdat het allemaal tegen zat).

RVV

Bericht door RVV » 24 mar 2015, 12:15

2 bandjes wisselen kost hooguit een half uurtje en dan ben je eigenlijk al te lang bezig.
Dat komt erop neer dat ik voor iemand met afgeronde LTS Figuurzaag opleiding € 93,- voor een half uurtje, ofwel € 186,- per uur mag aftikken
Ik vind dit overigens wel een beetje een jammere opmerking. Beetje neerbuigend ook. Volgens mij zijn vakmensen broodnodig om een economie draaiende te houden. En ja iedereen is toch een keer voor het eerst begonnen? Alsof iemand die de godganse dag achter een computer zit wel 186 euro per uur waard is omdat hij een HBO/universitaire opleiding heeft gedaan.

Robin

Bericht door Robin » 24 mar 2015, 12:19

Eensch met Rico....

Knot

Bericht door Knot » 24 mar 2015, 12:21

Teken ik voor 186... voor de helft ook!

Plaats reactie