Garage bouwen, welk materiaal en hoe ventileren
- MVB
Garage bouwen, welk materiaal en hoe ventileren
Wij gaan onze bestaande garage vervangen door een groter exemplaar een ook een die water dicht is.
De huidige is 6.5 x 3m en is 4m hoog met een puntdak en half steens zonder vloer isolatie. De huidige is dus erg vochtig en eigenlijk net te klein om er lekker te klussen.
De afmetingen van de nieuwe worden 9.5 x 4.5m en 3m hoog met een plat dak
Nu zit ik met een vraag wat betreft materiaalkeuze van de wandafwerking aan de buitenkant.
Vanaf de borstwering wil ik met houtskelet verder bouwen. Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Een bepaalde houtsoort met of zonder behandeling? Of voor een kunststof variant gaan.
De garage zal volledig geïsoleerd worden vloer, wanden en dak. Hoe kan ik het beste ventilatie aanbrengen, via een raam of de roldeur?
Ik zal niet zelf gaan bouwen maar ik wil eventueel problemen voor zijn. Wil niet blind op het advies van de aannemer wat doen.
Wie heeft hier advies over of zelf ervaring hiermee?
De huidige is 6.5 x 3m en is 4m hoog met een puntdak en half steens zonder vloer isolatie. De huidige is dus erg vochtig en eigenlijk net te klein om er lekker te klussen.
De afmetingen van de nieuwe worden 9.5 x 4.5m en 3m hoog met een plat dak
Nu zit ik met een vraag wat betreft materiaalkeuze van de wandafwerking aan de buitenkant.
Vanaf de borstwering wil ik met houtskelet verder bouwen. Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Een bepaalde houtsoort met of zonder behandeling? Of voor een kunststof variant gaan.
De garage zal volledig geïsoleerd worden vloer, wanden en dak. Hoe kan ik het beste ventilatie aanbrengen, via een raam of de roldeur?
Ik zal niet zelf gaan bouwen maar ik wil eventueel problemen voor zijn. Wil niet blind op het advies van de aannemer wat doen.
Wie heeft hier advies over of zelf ervaring hiermee?
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Re: Garage bouwen, welk materiaal en hoe ventileren
Wij zijn nu ook een schuur aan het bouwen (zelf). Ons eerste deel is ook van (enkel) steen. Vervolgens hebben we een skelet gebouwd van balken en er Lariks delen tegenaan gezet. Aan de binnenkant zit dampdoorlatende (of dampwerende?) folie. Daar gaat straks isolatie tegenaan en OSB platen aan de binnenkant. Onze sectionaal deur is geïsoleerd net als de dakplaten (wij hebben een puntdak). Verder hebben we 5 ramen waarvan er ééntje open kan. Aan de achterkant zitten twee openslaande deuren. Wij hebben geen ventilatieroosters maar als we de boel hadden verwarmd dan waren die in de ramen gekomen.
De buitenkant is van Lariks omdat wij dat mooi vinden en dat beter is dan geïmpregneerd hout. Wij sproeien hier wel een behandellaag op. Je kunt het ook lakken. Aan de buitenkant werken we alles wel af met RVS schroeven.
Je ziet het op de foto niet maar de onderste laag is iets van 5 lagen steen.
De buitenkant is van Lariks omdat wij dat mooi vinden en dat beter is dan geïmpregneerd hout. Wij sproeien hier wel een behandellaag op. Je kunt het ook lakken. Aan de buitenkant werken we alles wel af met RVS schroeven.
Je ziet het op de foto niet maar de onderste laag is iets van 5 lagen steen.
- Bijlagen
-
- 16.JPG (133.09 KiB) 5643 keer bekeken
-
jammer dat je op de verticale hoeken geen balken hebt geplaatst. nu passen de planken nooit netjes tegen elkaar aan zoals het nu zit.
- Luco
Er zitten wel palen maar die had je in moeten frezen idd 

- Joy
Afdeklijst op de hoeken plaatsen?
- Luco
Dat is voor amateurs joy, ziet er niet uit met potdeksel.
Maar op zich is de keuze voor hout wel een goede, een houten schuur is minder vochtig dan een steens of halfsteens schuur.
Maar op zich is de keuze voor hout wel een goede, een houten schuur is minder vochtig dan een steens of halfsteens schuur.
- EvdP
Ik begrijp de opmerkingen niet helemaal, maar de schuur is nog niet af zoals hij op de foto staat. En de lariks planken aan de buitenkant zijn potdeksel planken en zitten dus recht op de houten constructie. Ook komen er op de hoeken nog planken. En zoals te zien is op de foto ontbreken de windveren en de dakgoten.
Maar het ging hier niet om mijn schuur maar om de te bouwen schuur van de topicstarter.
Maar het ging hier niet om mijn schuur maar om de te bouwen schuur van de topicstarter.
-
Ik denk dat Luco dit bedoelt:

Overigens zijn er ook gewoon potdekselplanken te koop. Handig als je snel klaar wilt zijn.
Overigens zijn er ook gewoon potdekselplanken te koop. Handig als je snel klaar wilt zijn.

- EvdP
Oh zo. Nee, die had de houthandel niet. Wij werken met afdeklijsten (zie het plaatje voor een indruk). Werkt snel en wij vinden het acceptabel voor een schuur. Keuze voor hout was voor ons een centenkwestie. Hout er op schroeven kunnen we zelf, metselen niet. Maar als ik het volledig zou laten doen dan had ik denk ik nog steeds de keuze voor hout gemaakt. En dan wel goed hout en geen geïmpregneerd grenen of zo. Lariks is duurder maar in mijn ogen wel mooier en beter.
Mar ieder zijn eigen natuurlijk. Wij hebben ook een schuur van enkelsteen van 7 bij 5 en die is volgens mij vochtiger dan de nieuwe.
Mar ieder zijn eigen natuurlijk. Wij hebben ook een schuur van enkelsteen van 7 bij 5 en die is volgens mij vochtiger dan de nieuwe.
- Bijlagen
-
- 21.jpg (102.07 KiB) 5542 keer bekeken
Laatst gewijzigd door EvdP op 04 mar 2015, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luco
EVDP zie het als opbouwende kritiek en daar kan de topicstarter ook vam leren.
Maar de hoekdetaillering die jij nu toepast kan wel maar je moet er dan nog een afwerklat op timmeren.
Terwijl je hoekpalen hebt die gefreesd of gezaagd zijn en dan is het gewoon net wat netter en strakker
hier een voorbeeld van hoekoplossing

Nee allen dat bedoel ik niet
Maar de hoekdetaillering die jij nu toepast kan wel maar je moet er dan nog een afwerklat op timmeren.
Terwijl je hoekpalen hebt die gefreesd of gezaagd zijn en dan is het gewoon net wat netter en strakker
hier een voorbeeld van hoekoplossing
Nee allen dat bedoel ik niet

- EvdP
Ah, nu snap ik het. Ik begreep namelijk niet wat je bedoelde. Wij hebben gekozen voor afdeklijsten.
-
wat luco bedoelt kan ook. maar een 40x40 paal ook en dan de potdeksels mm of 5 vrij houden van de paal. dan heb je geen inkijk en het werkt een stuk netter af. afwerklijsten zijn bouwmarktpraktijken.
podekseldelen van grenen zijn ook prima om te gebruiken, en dan bijv zwart schilderen heb je een beetje een boerenshuur idee. zo heb ik vorig jaar een aanbouw gezet staat supernetjes. kap erop met oud rode dakpannen.
podekseldelen van grenen zijn ook prima om te gebruiken, en dan bijv zwart schilderen heb je een beetje een boerenshuur idee. zo heb ik vorig jaar een aanbouw gezet staat supernetjes. kap erop met oud rode dakpannen.
- Luco
Paal is grof, die kan je infrezen, heb je een wat kleiner oppervlak waar je tegenaan kijkt, maar kon er geen detail van vinden, vandaar tekeningetje gaat om het principe.
Als je hout gebruikt moet je geen kunststof afwerkprofielen nemen.
EVDP een houten schuur is altijd minder vochtig, hout is vochtregulerend en isolerend, steen niet.
Als je hout gebruikt moet je geen kunststof afwerkprofielen nemen.
EVDP een houten schuur is altijd minder vochtig, hout is vochtregulerend en isolerend, steen niet.
- Luco
toch gevonden

- Joy
Dat is inderdaad een nette oplossing. Bij mijn ouders heeft van Donzel een houten schuur gezet ook met afdeklijsten op de hoeken. Het kan dus beter.
- Luco
Het kan nog netter, dan zaag je de hoekbalk mee met je potdekseling.
Maar dan ben je echt een pietje precies en kost een hoop uurtjes, ik heb het ooit 1 keer gezien, netter krijg je het niet
Maar dan ben je echt een pietje precies en kost een hoop uurtjes, ik heb het ooit 1 keer gezien, netter krijg je het niet

- Joy

-
die hoekbalk komt op hetzelfde neer idd luco. houtzwaarte kun je zelf bepalen. ik heb ze niet gefreesd. maar van achter geschroefd uit het zicht. zo hoort het in ieder geval ja.
- Milka
Wat je ook kunt overwegen is Douglas houten delen.
Hebben in principe geen verder afwerking nodig en zal op termijn natuurlijk vergrijzen.
Kunststof bijvoorbeeld Rockpanel kun je overwegen. maar is prijstechnisch wel even wat duurder.
Wil je het billig kun je hele trespa platen tegen de gevel schroeven, maar dat zou mij te veel pijn aan de ogen doen.
Ventilatie zou je met roosters in de gevel kunnen oplossen of een ventilatie rooster in je raamkozijn.
Mocht je houten deuren plaatsen kun je die eventueel ook nog iets vrij houden voor ventilatie.
Trouwens je maakt een plat dak, daar kun je ook ventilatie in opnemen.
Voor daglicht kun je overwegen er ook een paar dakramen in op te nemen
Voor de constructie kun je gewoon vuren nemen.
Wel even op letten dat de kopsekanten die rusten op de borstwering in de menie komt, ivm optrekkend vocht.
glas of steenwol isolatie en multiplex / osb aftimmering.
@EvdP, aan de binnenzijde plaats je dampwerend, je wilt geen vocht in de constructie.
aan de buitenzijde plaats je dan damp open folie zodat eventueel vocht wel uit de constuctie kan ontsnappen. Ik zou het zelf echter skippen tenzij je een slecht huwelijk hebt en er in gaat wonen.
Je zult niet veel / continue stoken in de schuur zoals in een woning. Dus heb je veel minder te maken met vocht en condensatie, daarnaast is het achter de potdeksel delen nog zoveel ventilatie dat het eventuele vocht goed weg kan ventileren.
Waar maak je de vloer van?
Advies, beton. Houd optrekkend vocht tegen, 2k coating er over en ziet er strak uit.
Bedenk ook even of je ooit een kleine brug er in wilt zetten, dan zou ik de vloer wat zwaarder uitvoeren.
of maak er een smeerput in.
Hebben in principe geen verder afwerking nodig en zal op termijn natuurlijk vergrijzen.
Kunststof bijvoorbeeld Rockpanel kun je overwegen. maar is prijstechnisch wel even wat duurder.
Wil je het billig kun je hele trespa platen tegen de gevel schroeven, maar dat zou mij te veel pijn aan de ogen doen.
Ventilatie zou je met roosters in de gevel kunnen oplossen of een ventilatie rooster in je raamkozijn.
Mocht je houten deuren plaatsen kun je die eventueel ook nog iets vrij houden voor ventilatie.
Trouwens je maakt een plat dak, daar kun je ook ventilatie in opnemen.
Voor daglicht kun je overwegen er ook een paar dakramen in op te nemen
Voor de constructie kun je gewoon vuren nemen.
Wel even op letten dat de kopsekanten die rusten op de borstwering in de menie komt, ivm optrekkend vocht.
glas of steenwol isolatie en multiplex / osb aftimmering.
@EvdP, aan de binnenzijde plaats je dampwerend, je wilt geen vocht in de constructie.
aan de buitenzijde plaats je dan damp open folie zodat eventueel vocht wel uit de constuctie kan ontsnappen. Ik zou het zelf echter skippen tenzij je een slecht huwelijk hebt en er in gaat wonen.
Je zult niet veel / continue stoken in de schuur zoals in een woning. Dus heb je veel minder te maken met vocht en condensatie, daarnaast is het achter de potdeksel delen nog zoveel ventilatie dat het eventuele vocht goed weg kan ventileren.
Waar maak je de vloer van?
Advies, beton. Houd optrekkend vocht tegen, 2k coating er over en ziet er strak uit.
Bedenk ook even of je ooit een kleine brug er in wilt zetten, dan zou ik de vloer wat zwaarder uitvoeren.
of maak er een smeerput in.
- MVB
Top lekker veel reacties en discussie
Vloer word van beton gewapend en geïsoleerd om vocht en kou zoveel mogelijk tegen te gaan.
Trespa is een nogo lelijker word het niet, twijfel zelf erg tussen steen, hout of kunststof.
De aannemer komt aan het einde van de week langs zij hij om de 3 varianten te bespreken en welk prijskaartje er aan vast zit.
Ventilatie lijkt dus niet zo'n probleem gelukkig, kan ik hem dit soort dingen even voorleggen.
@EvdP word een mooie schuur, best aardig formaat zo te zien.

Vloer word van beton gewapend en geïsoleerd om vocht en kou zoveel mogelijk tegen te gaan.
Trespa is een nogo lelijker word het niet, twijfel zelf erg tussen steen, hout of kunststof.
De aannemer komt aan het einde van de week langs zij hij om de 3 varianten te bespreken en welk prijskaartje er aan vast zit.
Ventilatie lijkt dus niet zo'n probleem gelukkig, kan ik hem dit soort dingen even voorleggen.
@EvdP word een mooie schuur, best aardig formaat zo te zien.
- EvdP
Ik zou kunststof niet overwegen eerlijk gezegd. Ik heb wel wat kunststof delen gezien maar veel ziet er erg nep uit en ik ben nog steeds benieuwd wat zoiets na 15 jaar in de zon doet.
Onze schuur is 10 bij 6. Wij mochten maximaal 60 vierkante meter bijbouwen.
Onze schuur is 10 bij 6. Wij mochten maximaal 60 vierkante meter bijbouwen.
- MVB
Zo net aannemer langs gehad, uit eindelijk besloten om een mooie spouwmuur te gaan metselen.
offerte was goed prijs viel ons eigenlijk erg mee, zal hier en daar ook wat hand en span diensten leveren vooral met de voorbereiding.
Lijkt me wel aardig om hier de bouw een beetje bij te houden.
offerte was goed prijs viel ons eigenlijk erg mee, zal hier en daar ook wat hand en span diensten leveren vooral met de voorbereiding.
Lijkt me wel aardig om hier de bouw een beetje bij te houden.
-
Hoe is het met de bouw?
- Jan-Willem
Goed om te horen dat een spouwmuur mee valt kwa prijs ten opzichte van hout.
Ik ben nu bezig met een bijkeuken bezig en ga straks bezig met een garage 3.5m
Zal zat ik te denken om het half steens te laten metselen, wel direct de vloer en het dak isoleren en ventilatie roostertjes in de muur.
Dan achter af het isoleren met sandwich panelen ( waar ze ook bedrijfs panden van maken )
Het voordeel is dat ik het zelf kan en dat ik minder binnenruimte kwijt ben je hebt ze al vanaf 4cm dik met een goede isolatie waarde.
Verder is het dan van binnen afgewerkt en kan ik er iets aan ophangen als het moet en het is makkelijk schoon te maken.
Iemand hier nog ervaringen mee of tips?
De zelf garage van dikkere 10cm sandwichpanelen maken is geen optie, dat gaat er erg lelijk uit zien bij mijn jaren 50 woning.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... =lr&pos=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben nu bezig met een bijkeuken bezig en ga straks bezig met een garage 3.5m
Zal zat ik te denken om het half steens te laten metselen, wel direct de vloer en het dak isoleren en ventilatie roostertjes in de muur.
Dan achter af het isoleren met sandwich panelen ( waar ze ook bedrijfs panden van maken )
Het voordeel is dat ik het zelf kan en dat ik minder binnenruimte kwijt ben je hebt ze al vanaf 4cm dik met een goede isolatie waarde.
Verder is het dan van binnen afgewerkt en kan ik er iets aan ophangen als het moet en het is makkelijk schoon te maken.
Iemand hier nog ervaringen mee of tips?
De zelf garage van dikkere 10cm sandwichpanelen maken is geen optie, dat gaat er erg lelijk uit zien bij mijn jaren 50 woning.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... =lr&pos=23" onclick="window.open(this.href);return false;
- Luco
en die sandwichpanelen wil je aan de binnenkant doen?
Dan moet je ze vrij monteren ivm condensvorming
kan je net zo goed spouwmuur metselen.
Dan moet je ze vrij monteren ivm condensvorming
kan je net zo goed spouwmuur metselen.