Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Marcels
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2015, 17:43

Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door Marcels » 25 feb 2015, 17:54

Ik heb het forum afgezocht maar ben dit probleem niet zo snel tegengekomen :? .

Ik heb een E46 Touring automaat (steptronic) 328i 180000 km. uit 2001. Rijdt echt fantastisch, echter..
Bij ca. 50 tot 80 km/u constante snelheid schakelt de automaat over naar de hoogste versnelling waardoor het toerental zakt naar ca. 1400. Wanneer ik nu de snelheid continu houd, dus ook op cruise control, zie ik het toerental iets zakken en ontstaat er een diepe brom/schurend geluid ter hoogte van de achteras. Dit duurt heel even, een seconde, waarna de toeren weer oplopen naar het oude en de brom weg. Dit herhaalt zich elke 5-6 seconden. Het gebeurt alleen tussen de 1200-2000 toeren en tot zo'n 80km/u. Bij gas geven of terug laten vallen gebeurt het niet, als ik harder rijd dan 80 gebeurt het ook niet.

Tijdens de brom voel je ergens achterin frictie, dit is het 'schuren' waar ik op doel.
Het maakt niet uit of ik in D of S rij, zolang de toeren maar in deze range zitten. In Manual doet hij het volgens mij niet.


Er zijn geen storingscodes, geen controle lampjes die gaan branden, auto rijdt verder prima en schakelt boterzacht.
De ophangrubbers van differentieel zijn vervangen, geen verschil. Olie differentieel is vervangen, was helder en schoon en op level.
Achterasophanging is gecontroleerd. Bak niveau is gecheckt. Gisteren op de brug geluisterd maar niet duidelijk te lokaliseren en onbelast blijft de brom en schuring uit.

Enerzijds lijkt het het ritme van de lockup te hebben, aan de andere kant komt het schurende geluid echt van de achterkant af. De bak geeft verder in het geheel geen problemen, is al een keer gespoeld zo'n 60000km geleden.

Heeft iemand dit al meegemaakt of weet iemand wat dit kan zijn? Want ik ben redelijk radeloos aan het worden. Verder een hele fijne auto! :peace:

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door Eric Z » 25 feb 2015, 18:55

Wat voorolie zit erin na het spoelen?
Ik heb een hele lichte vibratie gehoord ooit vanachteren, maar vooral dat na het nemen van een scherpe bocht de lockup te laat in kwam. Gevolg is dat je dan schommelende toeren hebt als je weer gas gaat geven na de bocht.

Mijn bak was ook gespoeld bij een of andere 13 in een dozijn garage door de vorige eigenaar. Ik ben zelf bij ZF in delfgauw langs geweest en ben daar goed geholpen. Die hebben vervolgens gespoeld en nu 3 a 4k km later geen enkele keer last ervan gehad sinds 2 januari dit jaar.

Nette ontvangst gehad proefrit gemaakt met monteur, en later nog met een monteur en zijn leidinggevende een rondje gedaan omdat die het ook wou zien en voelen voor ze wat gingen doen.
Tijdens het rijden duidelijke uitleg gehad van zowel monteur als leidingevende als je vragen stelt. En je kan daarbinnen wachten in een prima wachtruimte.
Na het rijden heb ze een monster genomen van de olie. Geen slijpsel maar niet het door hun voorteschreven olie. Konden ze zien aan de kleur ofzo.
Vervolgens geven ze je de keuze laten spoelen of niet, ik heb het laten doen.
Tijdens zijn werkzaamheden zag hij dat m'n remblok indicator lampje kabel tegen de velg liep. Netjes mij komen halen uit de wachtruimte om het even te laten zien. Vervolgens netjes ty-wrap erom gedaan door hem.
Kost wel meer dan bij de 13 in een dozijn garage maar kundig en goed geholpen. Ik vond het het geld zeker waard, was 495 euro nogwat kwijt. Maar dat alles weer werkt zoals het hoort is tussen de oren vooral fijn.

Ik heb een 330i van 2002 met een 5HP19 bak.

Marcels
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2015, 17:43

Re: Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door Marcels » 25 feb 2015, 19:56

Hé thanks voor de tip. Ik denk niet direct dat het aan de olie ligt, maar goed om te weten. Kan er allicht een keertje langsgaan. Mijn probleem is vooral de brom die rond de 1500 toeren optreedt en ik maak me ook een beetje zorgen over het schuren, soort rem, wat je dan voelt.

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door Eric Z » 25 feb 2015, 22:28

Heb even in mn mail terug gekeken, onderzoeks kosten zijn 83,50 ex btw. Allicht de moeite waard want dit zijn grotere problemen als bij mij zo te horen.
Hopen dat het meevalt want een bak vervangen gaat aardig in de papieren lopen, heb een factuur van een duitse eigenaar bij de auto en dat was toen ergens rond de 3000 voor wisselen van de bak.

Schlaman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:35

Re: Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door Schlaman » 29 jul 2015, 20:40

Hallo.

Ben je er al achter wat het is. Ik heb hetzelfde probleem namelijk.

Mvg Theo

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door raymondw » 06 sep 2015, 16:46

Spoelen van de automaat is niet voldoende als het oliefilter van de bak niet is vervangen. En aangezien de meeste spoelers eenvoudigweg de oliekoeler bijpassen door de slangen los te koppelen blijft tien tegen een het oude filter zitten en die bevat nogal wat bezinksel en slijpsel.

Wat je dan krijgt is dat die prachtige nieuwe olie door een oud en verzadigd filter heen moet. Wat denk je dat dat met die nieuwe olie doet?

Veel beter dan spoelen (volgens de Eckhart methode) is de premium service van ZF in Dortmund. Daar wordt de oude olie afgetapt, de elektromechanische schakeleenheid gedemonteerd, gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen, O-ringen en een hele hoop nieuwe aan slijtage onderhavige onderdeeltjes.

Kost iets meer, maar daarvoor stellen ze ook de rembanden opnieuw af, een nieuw filter is vanzelfsprekend en de juiste olie ook en dat is geen ATF meer !

JaronVW
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2024, 15:39
Auto: BMW E46 328i

Re: Vraagje aandrijving voor BMW E46 kenners

Bericht door JaronVW » 15 jan 2024, 15:42

Hey Marcel,

Hier een wanhopige jonge hobbyist met exact dit probleem... Mocht je dit nog lezen 9 jaar later. Ben je er ooit nog achter gekomen wat het probleem was? Zoja alsjeblieft vertel het me.

Mvg Jaron.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Gus, Spinazie en 71 gasten