Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 18 jan 2015, 14:38

Ik wil binnenkort graag een Clio V6 ph1 kopen als vervanging van mijn Clio 3 RS. De auto wordt dan mijn enige auto. Voor de ritjes naar de supermarkt/werk/familie etc. gebruik ik de auto van mijn vriendin of de fiets.
Qua verzekering wil ik dit gewoon op orde hebben, vandaar dat ik een paar vragen heb waarop jullie misschien antwoord hebben.

1. De goedkoopste Clio V6 die op dit moment te koop staat is 18.000 euro, terwijl de dagwaarde volgens de ANWB-koerslijst ligt op 4800 euro. Bij een brand of als de auto gestolen zou worden zou dit mij +-4800 euro opleveren.
Of zit dit anders in elkaar, ik hoor namelijk ook wel eens verhalen dat bij sommige verzekeraars het bedrag gebaseerd wordt op een op internet aangeboden gelijkwaardige auto, welke dus veel hoger zou liggen in vergelijking met de dagwaarde.
Iemand die mij meer uitleg hierover kan geven?

2. Mijn huidige verzekeraar verzekerd alleen tegen dagwaarde, niet tegen taxatiewaarde en verzekerd alleen auto's tot 8 jaar oud tegen aanschafwaarde. Bij een beetje plaatwerkschade zou dit al neerkomen op een economisch totalloss zijn. Hier kan ik dus niks mee, vandaar dat ik iets anders moet zoeken.

Stel ik ruil mijn huidige auto in op een Clio V6 dan moet ik deze direct verzekeren bij tenaamstelling (anders mag ik er de weg niet mee op). Dan heb ik dus nog geen taxatie laten uitvoeren.
Nu wil ik best tot de "taxatieverzekering" ingaat de auto rijden op een WA(+casco) verzekering, maar hier zit je bij de meeste verzekeraars ook 1 jaar aan vast wat dus zou betekenen dat ik het eerste jaar de auto niet tegen taxatiewaarde kan verzekeren.

Hoe doen anderen dit, wie heeft er nog meer een auto verzekerd waarvan de dagwaarde en aankoopwaarde zover uit elkaar liggen, wie kan mijn vragen beantwoorden?
Laatst gewijzigd door martll op 18 jan 2015, 21:10, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39843
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Youngtimer verzekering dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Arthur » 18 jan 2015, 14:56

Een aantal van je vragen zul je toch echt bij je verzekeraar moeten stellen, lijkt mij. Wij kunnen wel iets roepen natuurlijk maar wie weet heeft jouw verzekeraar net andere voorwaarden dan mijn verzekeraar.
Zo zou ik het doen, dus hier ff wat wijsheden opdoen maar wel checken met de maatschappij waarmee je zaken wilt doen :)

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 18 jan 2015, 15:00

Titel iets aangepast, is natuurlijk nog net geen young timer. Verzekeraar heb ik de vragen ook zo gestuurd, maar zij konden niks voor mij doen aangezien zij niet willen verzekeren tegen taxatiewaarde. Ik zal eens op zoek gaan naar verzekeraars die dit wel doen.

http://youngsterpolis.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; doet dit wel voor auto's vanaf 10 jaar zie ik net.
Laatst gewijzigd door martll op 18 jan 2015, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Thomas H » 18 jan 2015, 15:05

3: De gedachte achter de regel is dat de old-youngtimer alleen in het weekend buiten komt en met mooi weer. De verzekering is dan ook lager, omdat het niet de bedoeling is dat de auto als daily gebruikt wordt. Daarnaast zit je bij zo'n verzekering vast aan maximaal 12.000 km per jaar, met de gedachte dat wanneer je veel kilometers zou maken je de eerste auto pakt. In ieder geval ben ik dit bij veel verzekeraars tegengekomen. Je kan er voor kiezen om ook in de maanden december, januari en februari te rijden, echter betekend dit wel dat de wegenbelasting hoger uit kan vallen dan wanneer je er voor kiest om deze maanden niet te rijden en maximaal €120,- per jaar (eigenlijk 9 maanden) te betalen.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 18 jan 2015, 15:12

Thomas, hier komt hij denk niet voor in aanmerking. En eerlijk gezegd maakt het mij ook niet uit of ik nou 12 of 9 maanden motorrijtuigenbelasting/verzekering betaal of er een voordeeltje uit haal.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Thomas H » 18 jan 2015, 15:29

Ik dacht dat je je dat afvroeg in vraag 3, die ik nu niet meer terugvindt haha. Succes met het uitzoekwerk iig.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 18 jan 2015, 15:32

Was een verkeerde formulering in vraag 3, excuses. Toch bedankt voor je antwoord!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Riceaux » 18 jan 2015, 16:00

Je hebt ongeveer 3 dagen na tenaamstelling om de auto te verzekeren. Auto wordt dan met terugwerkende kracht verzekerd. Dus als jij een taxatie kan plannen binnen die 3 dagen kan je de auto direct tegen taxatiewaarde verzekeren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door daNpy » 18 jan 2015, 20:22

Als je je auto hebt verzekerd en daarna het taxatie rapport opstuurd, wordt je verzekering gewoon omgezet naar casco vanaf het moment dat het rapport binnen is (of goedgekeurd, oid). Daar hoef je echt geen jaar op te wachten :D

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 18 jan 2015, 20:30

Fijn om te horen, dat was voor mij ook de meest logische denkwijze. Weet iemand welke verzekeraars tegen taxatiewaarde verzekeren?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door MarkS » 18 jan 2015, 21:05

Bel eens met http://www.afic.nl/autoverzekeringen" onclick="window.open(this.href);return false;

(geen aandelen)

Brengen polissen onder bij Turien. Verzekering op basis van taxatie normaliter vanaf 8 jaar of ouder.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Vlokmans » 18 jan 2015, 21:21

Zou eens contact opnemen met de KNAC, daar komt ook wel eens wat exclusiever spul langs.

Verder heb ik goede ervaringen (en ook geen aandelen!) met de Haagsche Verzekering Societeit:
http://www.hvs1996.nl/

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3444
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Joël D. » 18 jan 2015, 22:29

En gewoon Centraal Beheer? Die verzekert volgens mij ook tegen aanschafwaarde, en ook tegen taxatiewaarde. Ze hebben wel hun prijzen net omhoog gegooid, Wij zijn nu overgestapt naar Delta Loyd met dezelfde voorwaarden, dus daar kan je ook nog proberen.

Jeroen E21
Berichten: 533
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Jeroen E21 » 18 jan 2015, 23:51

De meeste verzekeraars schrijven hard af op de dagwaarde om de premies te drukken, vandaar ook een complete onzin dagwaarde van 4800 euro. Ik zou elke Clio V6 ongezien kopen voor dat geld maar dat is me nog nooit gelukt. Ofwel: volledig bezijden de realiteit.

Het zou inderdaad het beste zijn om de auto tegen taxatiewaarde te verzekeren, maar neem tevoren even contact op met (bijv) Turien aangezien je daar eigenlijk alleen maar goeds over hoort en dat is een uitzondering in verzekeringsland. Ik meen dat zij als voorwaarden stellen voor een casoverzekering tegen taxatiewaarde dat de auto iets van 10 of 15 jaar oud moet zijn en niet meer dan 10.000 km mag rijden.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door MarkS » 19 jan 2015, 14:22

Dan zou ik eerder even met AFIC bellen. Dat is een tussenpersoon die z'n producten bij Turien heeft lopen. Kunnen je heel goed adviseren hierover. Bieden ook specifieke klassieker, Porsche en circuit verzekeringen. Meen dat voor taxatie waarde 8 jaar de grens is. Zijn ook vaak op het circuit te vinden met DF dagen.

Online
Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 529
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door EricYellow » 19 jan 2015, 18:39

Ik had mijn Sunny GTI-R verzekerd tegen taxatiewaarde via http://www.adviesverzekerd.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zijn het een paar autofanaten bij elkaar die in de verzekeringen zitten.
Toen mijn Nissan is gestolen heb ik netjes na 30 dagen de taxatiewaarde uitgekeerd gekregen.
Wel komt er ff iemand op de koffie om te kijken of het allemaal wel klopt, neemt het taxatierapport mee, eventuele fakturen van aanpassingen enz gaan ook mee.
Daarna is het een kwestie van 30 dagen afwachten of de auto terug wordt, zo niet dan krijg je de taxatiewaarde uitgekeerd.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 15 dec 2021, 22:03

Even een update en meteen weer een vraag (jaren later.....).

Het heeft even een half jaar moeten duren voordat de auto ook getaxeerd en verzekerd was tegen taxatie waarde. Dat is een aantal jaren goed gegaan maar helaas wil de huidige verzekeraar nu alleen nog verzekeren tegen taxatiewaarde als deze niet boven de nieuwwaarde zit wat na de laatste taxaties wel het geval is.

Op de huidige auto zitten nu 9 schadevrije jaren en deze wil ik graag meenemen/behouden want heb simpelweg niet meer plaats voor nog een auto erbij waar ik de schadevrije jaren op kan zetten.

Na een week dagelijks getelefoneerd/gemaild te hebben met zo'n beetje alle verzekeraars die ik maar kon vinden middels de zoektermen "taxatie-young/oldtimer-schadevrije jaren" heb ik nog geen passende verzekeraar gevonden.

Wat ik dus zoek is een verzekering die het mogelijk maakt om:
- Schade vrije jaren behouden/meenemen
- Middels taxatiewaarde verzekerd

Iemand, please help, hoe doen jullie dit?!

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door TLRS » 15 dec 2021, 23:44

Bijzonder.. auto's van 50 jaar oud zijn toch altijd veel meer waard dan hun oorspronkelijke nieuwprijs. Maakt het youngtimer deel het verschil?

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door markm » 16 dec 2021, 08:03

martll schreef: 15 dec 2021, 22:03 Even een update en meteen weer een vraag (jaren later.....).

Het heeft even een half jaar moeten duren voordat de auto ook getaxeerd en verzekerd was tegen taxatie waarde. Dat is een aantal jaren goed gegaan maar helaas wil de huidige verzekeraar nu alleen nog verzekeren tegen taxatiewaarde als deze niet boven de nieuwwaarde zit wat na de laatste taxaties wel het geval is.

Op de huidige auto zitten nu 9 schadevrije jaren en deze wil ik graag meenemen/behouden want heb simpelweg niet meer plaats voor nog een auto erbij waar ik de schadevrije jaren op kan zetten.

Na een week dagelijks getelefoneerd/gemaild te hebben met zo'n beetje alle verzekeraars die ik maar kon vinden middels de zoektermen "taxatie-young/oldtimer-schadevrije jaren" heb ik nog geen passende verzekeraar gevonden.

Wat ik dus zoek is een verzekering die het mogelijk maakt om:
- Schade vrije jaren behouden/meenemen
- Middels taxatiewaarde verzekerd

Iemand, please help, hoe doen jullie dit?!

Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Ik had hier nog nooit van gehoord. Heb je ook Aabnet geprobeerd?

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Elise » 16 dec 2021, 09:17

De naam Turien is al voorbij gekomen.
Zoek een tussenpersoon die zaken doet met Turien, bijvoorbeeld www.clemententromph.nl (contactpersoon Carel Jan) en dan moet het helemaal goedkomen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10437
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door tomgtr » 16 dec 2021, 09:49

Elise schreef: 16 dec 2021, 09:17 De naam Turien is al voorbij gekomen.
Zoek een tussenpersoon die zaken doet met Turien, bijvoorbeeld www.clemententromph.nl (contactpersoon Carel Jan) en dan moet het helemaal goedkomen.
Helemaal mee eens! Carel Jan is echt geweldig. Heeft paar auto's van me bij Turien geplaatst maar sommige ook bij andere maatschapij. Overigens heb ik bij geen van mijn verzekering een bonus malis regeling gelukkig.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door daNpy » 16 dec 2021, 09:52

TLRS schreef: 15 dec 2021, 23:44 Bijzonder.. auto's van 50 jaar oud zijn toch altijd veel meer waard dan hun oorspronkelijke nieuwprijs. Maakt het youngtimer deel het verschil?
Inderdaad, zo'n DAF als ik heb is qua nieuwprijs omgerekend naar euro's even duur als een paar liter benzine nu.

De taxatiewaarde is gewoon een meervoud van de nieuwwaarde. Wij zijn verzekerd bij TVM. Ik had overigens niet gedacht dat verzekeringen er zo moeilijk over deden.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15891
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Bram » 16 dec 2021, 09:58

Sportwagenpolis, verzekerd tegen taxatiewaarde. Net als geen bonus malis, dus half plat rijden levert het jaar erop dezelfde premie op.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10437
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door tomgtr » 16 dec 2021, 10:15

Hoeveel km mag je mee rijden? Ik heb mijn Pick up op 5000 km en 911 op 7500 km max (hobbymatig gebruik bla bla)

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Elise » 16 dec 2021, 11:14

tomgtr schreef: 16 dec 2021, 09:49
Elise schreef: 16 dec 2021, 09:17 De naam Turien is al voorbij gekomen.
Zoek een tussenpersoon die zaken doet met Turien, bijvoorbeeld www.clemententromph.nl (contactpersoon Carel Jan) en dan moet het helemaal goedkomen.
Helemaal mee eens! Carel Jan is echt geweldig. Heeft paar auto's van me bij Turien geplaatst maar sommige ook bij andere maatschapij. Overigens heb ik bij geen van mijn verzekering een bonus malis regeling gelukkig.
Die klassiekerverzekering van Turien kent geen bonus malus voor zover ik begrepen heb, maar als je schadevrije jaren hebt opgebouwd voordat je zo'n verzekering aangaat kunnen ze ze wel in gebruik nemen. Beëindig je de klassiekerverzekering krijg je die weer terug in roydata. Zo gaan ze niet verloren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RJK, Streamline en 4 gasten