Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door EG » 16 dec 2021, 15:03

martll schreef: 15 dec 2021, 22:03 Even een update en meteen weer een vraag (jaren later.....).

Het heeft even een half jaar moeten duren voordat de auto ook getaxeerd en verzekerd was tegen taxatie waarde. Dat is een aantal jaren goed gegaan maar helaas wil de huidige verzekeraar nu alleen nog verzekeren tegen taxatiewaarde als deze niet boven de nieuwwaarde zit wat na de laatste taxaties wel het geval is.

Op de huidige auto zitten nu 9 schadevrije jaren en deze wil ik graag meenemen/behouden want heb simpelweg niet meer plaats voor nog een auto erbij waar ik de schadevrije jaren op kan zetten.

Na een week dagelijks getelefoneerd/gemaild te hebben met zo'n beetje alle verzekeraars die ik maar kon vinden middels de zoektermen "taxatie-young/oldtimer-schadevrije jaren" heb ik nog geen passende verzekeraar gevonden.

Wat ik dus zoek is een verzekering die het mogelijk maakt om:
- Schade vrije jaren behouden/meenemen
- Middels taxatiewaarde verzekerd

Iemand, please help, hoe doen jullie dit?!

Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Ik vind dit echt vreemd (niet van jou maar van de verzekeraar).

Maatje had een E90 BMW. Gestolen en was niet blij met de verzekerde waarde. Die expert heeft letterlijk een rondje marktplaats gedaan en zag dat de auto meer waard was (opties + velgen + km stand). Kreeg gewoon meer geld maar uiteraard was dat een paar K en niet tienduizenden euro's. Maar hij kreeg wel zonder protest meer uitbetaald (ja in het begin niet, maar je moet wel WAT zeggen wil je je recht behalen).

Van wat ik weet is dat de verzekering jou moet vergoeden wat een vergelijkbare auto kost. Leuk dat het bij iemands neef van zijn oom aan zijn vrouwskant niet is gebeurd ooit in 1983 maar daarom moet je ook met juridische stappen dreigen als ze je met een fooitje willen afschepen.

De grap is wel, heb je wel in een hele juridische strijd STEL de verzekering werkt je tegen. Want ieder weldenkend mens op aarde weet dat een Clio V6 geen 5k waard is maar ver daarboven.

Just my 0,000000000002 cents

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Elise » 16 dec 2021, 15:58

Als je iets speciaals hebt, en je wilt niet met afschrijvingstabellen te maken hebben of in discussies met je verzekeraar eindigen, is de enige goede oplossing verzekeren op basis van taxatiewaarde als je het mij vraagt.

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Rolf205 » 17 dec 2021, 09:53

Elise schreef: 16 dec 2021, 11:14 Die klassiekerverzekering van Turien kent geen bonus malus voor zover ik begrepen heb, maar als je schadevrije jaren hebt opgebouwd voordat je zo'n verzekering aangaat kunnen ze ze wel in gebruik nemen. Beëindig je de klassiekerverzekering krijg je die weer terug in roydata. Zo gaan ze niet verloren.
Ik had het idee dat dit bij alle klassiekerverzekeringen het geval is. Omdat je er nog een daily auto naast moet hebben, denk ik dat het ook niet zo vreemd is, aangezien je maar beperkt in de klassieker mag rijden en de meeste km's in de andere auto zou maken.
Mn 205 GTI heb ik bij Voogd & Voogd tegen taxatiewaarde. Dat mag elke waarde zijn, maar je premie schaalt mee met de taxatiewaarde.
Mn Impreza was nog te jong daarvoor; wellicht is de Clio V6 dat ook nog.
Bij schade van meer dat de taxatiewaarde, ben je wel verplicht om afstand te doen van de auto, dus de verzekerde waarde moet je ook niet te laag zetten.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10421
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door tomgtr » 17 dec 2021, 10:02

Is niet alleen klassieker verzekering hoor. Mijn daily heeft ook geen bonus malis.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Elise » 17 dec 2021, 11:43

Rolf205 schreef: 17 dec 2021, 09:53 Dat mag elke waarde zijn, maar je premie schaalt mee met de taxatiewaarde.
Mn Impreza was nog te jong daarvoor; wellicht is de Clio V6 dat ook nog.
Bij schade van meer dat de taxatiewaarde, ben je wel verplicht om afstand te doen van de auto, dus de verzekerde waarde moet je ook niet te laag zetten.
Uiteraard schaalt de premie mee, dat mag logisch zijn.
Verder is er met leeftijd veel mogelijk, "klassieker" is een ruim begrip zo bezien :wink:

Laatste zin begrijp ik niet helemaal, waarom zou je de verzekerde waarde lager zetten dan de getaxeerde waarde?
Als dat is om de premie te drukken ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10421
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door tomgtr » 17 dec 2021, 13:31

Elise schreef: 17 dec 2021, 11:43
Rolf205 schreef: 17 dec 2021, 09:53 Dat mag elke waarde zijn, maar je premie schaalt mee met de taxatiewaarde.
Mn Impreza was nog te jong daarvoor; wellicht is de Clio V6 dat ook nog.
Bij schade van meer dat de taxatiewaarde, ben je wel verplicht om afstand te doen van de auto, dus de verzekerde waarde moet je ook niet te laag zetten.
Uiteraard schaalt de premie mee, dat mag logisch zijn.
Verder is er met leeftijd veel mogelijk, "klassieker" is een ruim begrip zo bezien :wink:

Laatste zin begrijp ik niet helemaal, waarom zou je de verzekerde waarde lager zetten dan de getaxeerde waarde?
Als dat is om de premie te drukken ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
De waarde op 0 zetten scheelt een hoop verzekeringskosten

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Elise » 17 dec 2021, 14:38

Goed plan :kikker:

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door martll » 17 dec 2021, 18:07

Allemaal bedankt voor de reacties. Zoektocht gaat door, komen een aantal goede tips langs hierboven. Een heel aantal tussenpersonen (wat zijn het er veel eigenlijk) van Turien aangevraagd en heb er nu een paar die lijken de combinatie taxatie en behoud schadevrije jaren wel te willen doen onder bepaalde voorwaardes. Komend weekend eens goed verder inlezen, je komt toch in een bijzonder wereldje terecht. :gek:
Heb Clementh en AAB vanmiddag aangevraagd/gesproken, wachten op een voorstel.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door De fiscalist » 17 dec 2021, 20:43

Ik had mijn 2007 alpina b5 verzekerd onder de hvs sterpolis bij Haagsche verzekering sociëteit / wilko loojenga

Was op taxatie met bm regeling en goede voorwaarden. Product oorspronkelijk voor mercedes ontwikkeld maar de Alpina mocht er ook in.

Succes met de zoektocht

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door WillemBoer » 22 dec 2021, 20:36

Had mijn RS5 bij centraal beheer ondergebracht, 3 jaar allrisk tegen aanschafwaarde.

Na 1 jaar bezit gestolen… na aangifte 5 weken wachten, daarna werd volledige aanschafbedrag uitgekeerd incl accessoires. Geen gezeik, alles vlot en probleemloos gegaan.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Erik K. » 24 dec 2021, 18:39

martll schreef: 17 dec 2021, 18:07 Allemaal bedankt voor de reacties. Zoektocht gaat door, komen een aantal goede tips langs hierboven. Een heel aantal tussenpersonen (wat zijn het er veel eigenlijk) van Turien aangevraagd en heb er nu een paar die lijken de combinatie taxatie en behoud schadevrije jaren wel te willen doen onder bepaalde voorwaardes. Komend weekend eens goed verder inlezen, je komt toch in een bijzonder wereldje terecht. :gek:
Heb Clementh en AAB vanmiddag aangevraagd/gesproken, wachten op een voorstel.
Zelf zit ik met mijn hobby auto al jaren bij AAB bevalt mij prima. Kan zelfs de verzekering stopzetten in de winter en in begin van het seizoen weer oppakken. Vraag anders naar Peter, daar heb ik meestal contact mee. Ze brengen het onder bij Turien.

Taxeren laat ik nu doen bij waardetaxaties.nl, enthousiaste medewerkers.

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door Rolf205 » 27 dec 2021, 10:44

Elise schreef: 17 dec 2021, 11:43
Rolf205 schreef: 17 dec 2021, 09:53 Dat mag elke waarde zijn, maar je premie schaalt mee met de taxatiewaarde.
Mn Impreza was nog te jong daarvoor; wellicht is de Clio V6 dat ook nog.
Bij schade van meer dat de taxatiewaarde, ben je wel verplicht om afstand te doen van de auto, dus de verzekerde waarde moet je ook niet te laag zetten.
Uiteraard schaalt de premie mee, dat mag logisch zijn.
Verder is er met leeftijd veel mogelijk, "klassieker" is een ruim begrip zo bezien :wink:

Laatste zin begrijp ik niet helemaal, waarom zou je de verzekerde waarde lager zetten dan de getaxeerde waarde?
Als dat is om de premie te drukken ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
Dat laatste is inderdaad om de premie een beetje te drukken. Bij oldtimers verzekerd op taxatiewaarde/herbouwwaarde maakt het niet zo heel veel uit welke auto het is. Het principe is meer van, het heeft 4 wielen en een waarde van de x. Dat is de basis voor de premie. Als de x hoog wordt, gaat de premie best hard omhoog imho. En het is de vraag of je dat wil. Ik zou niet de volle mep/hoogst mogelijke taxatiewaarde terug hoeven bij total-loss en met minder ook weer iets leuks terug kunnen kopen. En dat ik is een financiële afweging met iets meer risico. Als je geen financiële buffer hebt, is de volle mep verzekeren misschien een betere optie idd...

PS Met een taxatie op herbouwwaarde kun je er ook een bedrag uitslepen dat veel hoger is dan de marktwaarde.

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Auto verzekering tegen dagwaarde, taxatiewaarde, aankoop

Bericht door EricYellow » 27 dec 2021, 12:35

Let er ook even op of er aanvullende beveiligingseisen gesteld worden.
Die zijn niet (alleen) gekoppeld aan taxatiewaarde namelijk.
Mijn Sierra Cosworth van €50.000,- hoefde niet eens een startblokkering te hebben, gewoon verzekerd voor het volle bedrag, terwijl mijn 911 van €50.000,- een alarmsysteem met volg/tracking incl meldkamermelding geïnstalleerd moet hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bokkepoot, Gijzert, Mark 320iS, Martijn M, Rolf205 en 424 gasten