BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI

Bericht door witje » 14 okt 2014, 14:03

Afbeelding

We rijden al een tijd rondjes op de Nurburgring met diverse auto's (zoals de Legacy hierboven) en het werd tijd voor een auto die primair bedoeld is voor het circuit. Deze BMW E36 325i Coupe is het geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto was reeds helemaal gestript, heeft een complete rolkooi, QSP 5 puntsgordels, QSP racestoelen, brandblusser, grotere aluminium radiateur, shortshifter, M3 draagarmen, doorgelast subframe, schroefset, camperplates,polyester bumpers, OMP veerpootbrug, Nankang semi-slicks op BBS LeMans replica's etc

De B50M25 motor heeft geen katalysator en ademt door een open luchtfilter. Uitlaatgassen gaan via een spaghetti spruitstuk de lucht. Ik heb een chip laten schrijven voor beter koppel, hoger max rpm en 98RON.

Afbeelding

Voor de lange rit naar Adenau een paar QSP lendekussentjes besteld en de bestuurdersstoel op rails gezet zodat hij nu ook verstelbaar is.

Afbeelding

Ondertussen ook (in Berlijn op vakantie) een reservewiel opgehaald, welke ergens bij de ingang van de Ring steeds tijdelijk aan een hek wordt vastgekend. Het is 300km van huis, liever een beetje zekerheid.

Voor de zekerheid de afgelopen weken alles technisch nagekeken, een brandende remschoenlampje in de kiem
gesmoord en een ritje naar de sloop gemaakt
om het dashboard wat beter af te werken en
missend klein spul te halen:

-Origineel BMW logo op de achterkant
(carbon logo was vies en ruw)
-Sigarettenaansteker gefixd (telefoon
opladen is handig onderweg)
-De enige niet gescheurde pookhoes met pijn
een moeite schoongemaakt, ontdaan van
draad en weer om de pook heen vastgenaaid.
-Ontbrekende krikpuntdop gemonteerd

Verder een verbandtrommel in de auto
geklemd en het stuur heeft nu een oversize
BMW logo.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de hoedenplank nogal spiegelde is deze bekleed met zwarte folie.

Bij het aanpassen van een stuk traanplaat bij het gaspedaal bleek er nog wat overbodig interieur a 5 kilo weg te halen (tapijt achter middenconsole, geluidsdemping onder dashboard, linkerspeaker, diverse overbodige
plasticdelen bij het schutbord).

Toen werd het tijd de complete remmerij te reviseren. Klauwen nagekeken, rvs remleidingen gecheckd en nieuwe remschijven gemonteerd.
De trommelremmen voor de handrem ook gelijk vernieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de eerste rit op de Nordschleife bleken de achterwielen nogal te schrapen. Een sessie met de kunststof hamer heeft dat grotendeels opgelost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor trekt op zich als een beest maar lijkt last te hebben van de warme lucht die het filter aanzuigt. Met wat passen en meten heb ik van een plaat alu en hittereflectiefolie een airbox/hitteschild gemaakt die koude lucht bij de nieren hapt en motorhitte van het blok tegen houdt. Lijkt tot nu toe te functioneren.

Afbeelding

Eerstvolgende update: Strongflex / Superflex stabilisatorbussen.
Laatst gewijzigd door witje op 20 jan 2018, 13:05, 5 keer totaal gewijzigd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Jussi » 14 okt 2014, 19:10

Jeetje die is echt dik!!

Rijdt dat nog wat zo goed zo laag?

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door hanske » 14 okt 2014, 19:53

Had hem al een tijdje te koop zien staan en het verbaasde me dat de auto niet sneller verkocht werd. Vraagprijs leek me zeer schappelijk gezien de aanpassingen die er al gedaan waren, pas opnieuw binnen en buiten gespoten als ik me niet vergis. Op het oog een leuke basis voor een tracktool en een dankbaar project om nog wat meer te personaliseren-aanpassen aan je eigen wensen. Ben wel benieuwd wat de chip gaat brengen, hou ons op de hoogte.

Hier ga je zeker plezier aan beleven. :thumbup:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9712
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door frank de jonge » 14 okt 2014, 20:36

Mooi project. Hoeveel vermogen schat je met die chip uit die M50B25 te halen?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 14 okt 2014, 21:49

Toen ik de ECU openmaakte bleek er al een niet- standaard eprom in te zitten. De motor liep stationair nogal onregelmatig en er was weinig trekkracht onderin.

De nieuwe chip is geschreven door iemand die nogal een legende is in de VLN en slalomwereld.

Het voornaamste voordeel is meer trekkracht met een linaire koppelopbouw van 1500 tot 5000 toeren (zonder de bekende dip bij 4000 toeren) met een extra kick daarboven tot 7000 rpm. Voor de Nurburgring perfect.

Het eventuele extra vermogen wat er vrij zal zijn gekomen is denk ik voornamelijk door vervroegen van de ontsteking, lager dan 98 RON tanken kan ook niet meer. 102 octaan van de Aral is natuurlijk helemaal goed.

205-210pk / 270-280nm zal wel reëel zijn

Ik denk dat we overigens een goede deal hebben gemaakt met deze auto. Op het juiste moment toegeslagen. Nu de boel nog her en der perfectioneren :)

Tot nu toe weinig tot geen E36's gezien die zo laag ligt zonder airride. Het geeft weinig problemen zolang er geen boodschappen mee gedaan worden. Op deze foto is een reservewiel aan boord en is er hoogte verschil tussen de 2 achterwielen, waardoor de velgrand zelfs onder de spatbordrand verdwijnt. De bestelde PU bussen voor de stabilisatorstang zouden dit moeten verminderen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Bert ///M3 » 15 okt 2014, 12:56

Een E36 die achter zo laag ligt heeft bijna geen demperslag meer over.

Tenzij je op een race onderstel met mega zware veren staat rij je in bochten waarschijnlijk op de bumpstops. Dat kan op zich als het een PU bumpstop is, die hebben zelf ook een stukje vering, maar bijvoorbeeld een rubber bumpstop zoals Bilstein ze gebruikt is knetterhard. Alleen doordat je auto minder helt voelt het wel heel strak aan op glad asfalt.

In sommige cups zoals E36 Aprisco cup worden de auto's wel vaker erg laag gezet, maar dat is omdat ze vanwege de regels geen camberverstelling mogen hebben en zo toch nog de -3,5 graad halen. Plus die auto's hebben in de regel ook ontzettend stijve onderstellen.

Moet wel zeggen dat 18 inch wielen het beeld een beetje vertekenen en hij lijkt op een intrax onderstel te staan (foto van de camberplates lijkt op hun spul) dus kan meevallen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 15 okt 2014, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Steven N. » 15 okt 2014, 12:57

Mooi ding zeg! Leuk om de foto's te zien van hoe hij is opgebouwd

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 19 okt 2014, 20:28

Bert ///M3 schreef:...
Ik had 'm vandaag op de brug gezet, wat alleen lukte door de auto bij het differentieel op te krikken.
De wielen zakken niet veel als ze niet belast worden.

Afbeelding

Zaterdag sneuvelde de shortshifter waardoor we 300 km in z'n 3 terug naar huis moesten afleggen. Heb originele BMW onderdelen besteld om 'm terug te bouwen naar origineel, op een korter schakelende Z3M schakelarm na.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door witje op 20 okt 2014, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Robin Hartog » 19 okt 2014, 20:59

Gaaf ding, mooi opgebouwd!
witje schreef:
Bert ///M3 schreef:...
Ik had 'm vandaag op de brug gezet, wat alleen lukte door de auto bij het differentieel op te krikken.
De wielen zakken niet wel als ze niet belast worden.

[ ... ]

Zaterdag sneuvelde de shortshifter waardoor we 300 km in z'n 3 terug naar huis moesten afleggen. Heb originele BMW onderdelen besteld om 'm terug te bouwen naar origineel, op een korter schakelende Z3M schakelarm na.
:duh: Ouch..

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Knot » 19 okt 2014, 21:47

Ai... stukje 80 a 90km/u..

Die Z3M arm had ik ook, was prima compromis.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Paskal » 19 okt 2014, 21:51

Nice ride! Op de Ring zowel tijdens TF als ook bij races nog nooit een e36 gezien die achter zo laag ligt dus ik geloof niet dat dat op de Ring de wegligging positief beïnvloed.
En wel een kooi maar geen helm op :roll: Wel eens een klap met zo'n stuk ijzer op je hoofd gehad? Lijkt me geen aanrader.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door GTRene » 19 okt 2014, 23:16

huh...hoe zit dat met die wielen die niet uitkomen, waar worden die door tegen gehouden?
zijn die dempers zo kort ingedraaid?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 20 okt 2014, 09:25

Er zitten Bilstein dempers aan de achterkant met een sticker van een Duits bedrijf, op de veren staan 120-140 Racing. Doet z'n werk op zich prima, stuitert niet of zo.

Als alles dusdanig goed voelt dat we echt serieus gas kunnen geven dan gaan we zeker helmen overwegen. Eerst rondjes doen en verder kijken wat niet bevalt en dat veranderen.

De noodzakelijke to-do list na dit weekend:

-zonnekleppen regelen
-handremkabels vervangen
-schakelmechanisme ombouwen
-meer hittereflecterende folie op de middentunnel

Nu de auto op de brug is geweest heb ik ook eens kunnen kijken hoe het zit met eventuele roest, olielekkages en staat van de diverse componenten. Geen rare dingen voor een auto uit februari 1992.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Erik dB » 20 okt 2014, 09:40

witje schreef:
-meer hittereflecterende folie op de middentunnel

.
Interesse gewekt, het wordt echt enorm warm in onze E36 trackracer/ringtool, met name vanuit de middentunnel.

Hoe/wat/waar dit het handigste aan te pakken?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9712
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door frank de jonge » 20 okt 2014, 09:41

Met kooi zou ik zowiezo een helm dragenop circuit. Ongeacht of het hard gaat ofniet.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 20 okt 2014, 12:55

Erik dB schreef:
witje schreef:
-meer hittereflecterende folie op de middentunnel

.
Interesse gewekt, het wordt echt enorm warm in onze E36 trackracer/ringtool, met name vanuit de middentunnel.

Hoe/wat/waar dit het handigste aan te pakken?
Bij Hornbach (of Gamma etc) heb je voor 4 euro een rol 'radiatorfolie', 250x50cm. Deze reflecteert normaal gesproken tot 80% van de stralingswarmte. Nu werkt het niet zo efficient als je het in de auto toepast, maar het verschil is goed te voelen.

Als test met tapijttape een stuk van 40 bij 20 cm rond de handrem geplakt. Dat werd eerst te heet om aan te pakken, nu is het slechts 'warm'.

Het spul is lekker dun en licht en makkelijk op maat te knippen. Nu we weten dat het ook in het interieur werkt gaan we het rond de hele middentunnel plakken met Bison polymeerkit en werken het af met aluminiumtape. Tussen de stoelen doen we het straks in 2 lagen :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Paskal » 20 okt 2014, 19:30

witje schreef:Als alles dusdanig goed voelt dat we echt serieus gas kunnen geven dan gaan we zeker helmen overwegen. Eerst rondjes doen en verder kijken wat niet bevalt en dat veranderen.
Ieder zijn keuze uiteraard, maar bovenstaande snijdt zeker op de Ring totaal geen hout. Helaas hoef je niet snel te rijden om toch met een aardige snelheid de vangrail in te duiken. Olie of KVS en je bent kansloos. Een mede-forummuer overkwam het onlangs ook nog tijdens zijn inrijrondje. Rustig aanremmen T13 en hij was hem kwijt, links en rechts in de vangrail :(

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door hanske » 20 okt 2014, 19:58

witje schreef:De noodzakelijke to-do list na dit weekend:

-zonnekleppen regelen

Zonnekleppen icm een rolkooi heb ik nog nooit gezien.
Gewoon een zonnebandje plakken en op de openbare weg niet te dicht onder een stoplicht gaan staan. :wink:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Erik dB » 20 okt 2014, 21:58

witje schreef:
Erik dB schreef:
witje schreef:
-meer hittereflecterende folie op de middentunnel

.
Interesse gewekt, het wordt echt enorm warm in onze E36 trackracer/ringtool, met name vanuit de middentunnel.

Hoe/wat/waar dit het handigste aan te pakken?
Bij Hornbach (of Gamma etc) heb je voor 4 euro een rol 'radiatorfolie', 250x50cm. Deze reflecteert normaal gesproken tot 80% van de stralingswarmte. Nu werkt het niet zo efficient als je het in de auto toepast, maar het verschil is goed te voelen.

Als test met tapijttape een stuk van 40 bij 20 cm rond de handrem geplakt. Dat werd eerst te heet om aan te pakken, nu is het slechts 'warm'.

Het spul is lekker dun en licht en makkelijk op maat te knippen. Nu we weten dat het ook in het interieur werkt gaan we het rond de hele middentunnel plakken met Bison polymeerkit en werken het af met aluminiumtape. Tussen de stoelen doen we het straks in 2 lagen :)
'k zie graag de foto's :-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3281
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Martijn M » 21 okt 2014, 08:32

hanske schreef:
witje schreef:De noodzakelijke to-do list na dit weekend:

-zonnekleppen regelen

Zonnekleppen icm een rolkooi heb ik nog nooit gezien.
Gewoon een zonnebandje plakken en op de openbare weg niet te dicht onder een stoplicht gaan staan. :wink:
En anders als een mongool in de auto zitten en vreemd aangestaard worden door de overige weggebruikers.
:shithappens:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door daNpy » 21 okt 2014, 13:22

Dat gaat niet met goede meerpunts gordels :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3281
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Martijn M » 21 okt 2014, 13:43

Niet als je veel te ver naar voren staat ja. Bekend probleem :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door matthyssie » 21 okt 2014, 14:08

Zelf met de MX-5 heb ik dat al, als het dak dicht is. Verdomde irritant als je over je stuur heen moet hangen om t stoplicht te kunnen zien. :?

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Joël D. » 22 okt 2014, 13:14

Gewoon wachten totdat ze achter je gaan claxonneren. :tong:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door matthyssie » 22 okt 2014, 15:06

:lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricYellow, ErikS, Fedmas, Google [Bot], Kocheler, maurizio en 110 gasten