E36 325i + E60 535d + E53 4.6is

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

E36 325i + E60 535d + E53 4.6is

Bericht door Vliet » 14 okt 2014, 13:30

Bij deze een herintroductie van mijzelf en de auto's die ik samen met mijn vriendin heb. Mijn naam is Arjan (29 jaar) en ik ben redelijk verslingerd aan BMW's. :ga weg: Ik heb vroeger (5 jaar geleden) een topic gehad over mijn E36 ringtool deze is inmiddels verkocht.

Nu hebben we twee jaar geleden een E39 530d gekocht van het welbekende Premium Classics. De auto had bij aanschaf 78.000km op de klok en was in nieuwstaat. Inmiddels zijn we iets meer dan twee jaar verder en heeft de auto 193.000km op de klok staan. En hij doet waar hij voor gemaakt is, op hoge snelheid kilometers vreten. Het is een geweldige reisauto, en is ook van alle luxe voorzien. De auto is volledig individual uitgevoerd. Meer info en foto's volgen nog.

Vorig jaar hebben we onze trouwe E46 328i doorgeschoven naar mijn broertje en hebben we een mooie E90 aangeschaft. Deze staat inmiddels te koop.

In augustus kwam een mooie E36 te koop en ik kon het niet over mijn BMW hart verkrijgen om die te laten gaan. De auto heeft een aantal "leuke" achteraf ingebouwde opties:

- HK set
- M-alcantara interieur (met coupé vaders)
- Spaghetti spruitsuk
- Eissenmann einddemper
- Open K&N luchtfilter (afschermd)
- Xenon
- M-pakket

Hier een paar foto's ter onderbouwing van het :forum:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vliet op 25 mar 2022, 09:57, 14 keer totaal gewijzigd.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door DF-user-278 » 14 okt 2014, 14:06

Die bluewater E39 vind ik echt heel mooi. Je hebt inderdaad goed km's gemaakt. Andere auto's mogen er ook zijn!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 14 okt 2014, 14:37

Thnx! Het is geen bluewater, maar Silverstone II (de M5 kleur). Voor de lak, het leer (tweekleurig), het stuur (tweekleurig) en de interieurlijsten (leer) is de auto langs de individual fabriek geweest. En we rijden +/- 55k per jaar. Dus vandaar dat we een lage km stand zochten. Anders kun je om het jaar van auto wisselen. :?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door matthyssie » 14 okt 2014, 14:40

Nice! Stuk voor stuk superwagens met elk hun eigen kracht. :thumbup:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 14 okt 2014, 15:00

Thnx! Ja ik zoek ze er speciaal op uit. :ongeveer als: Alle drie zijn het bijzondere uitvoeringen. De E36 bezorgd me samen met de E39 de grootste smile. De E36 vanwege het sportieve/spartaanse karakter en de E39 vanwege het hoge reiscomfort.

Vorig jaar met de E39 1384km inclusief twee tussenstops in 12 uur gereden. Stapte nog aardig fris uit de wagen. Topkar!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 14 okt 2014, 21:47

Dit is het interieur van de E36:

Afbeelding
Afbeelding

Alleen de wang van het zitgedeelte is gescheurd (verder is het interieur bijna in nieuwstaat). Weet iemand een goed adres om dat te repareren?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 14 nov 2014, 14:33

Wie o wie heeft er ook een E39 530d en is tevreden met zijn remblok/remschijf combinatie. Ik niet in ieder geval. OEM was ruk, Zimmermann Sport valt ook tegen. Na verloop van tijd begint het allemaal te trillen. Ik rijd redelijk tot behoorlijk sportief met de auto. Laatste setje schijven was in 35K kilometer helemaal verrot. :?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door HJ2 » 14 nov 2014, 14:52

Oeps... Ik begin net aan mijn setje Zimmermann.

Mijn sleutelaar zweert bij Hawk blokken voor de E39.

Wat gaat er dan trillen? Voortrein of alleen de schijven?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 14 nov 2014, 15:54

De schijven bij mij. Vooral bij 160 naar 120 terug. Onder de 100 trillen ze eigenlijk niet. Had het met de OEM schijven heel erg. De Zimmermanns houden het wat langer vol, maar ben er nog niet tevreden over.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Arthur » 14 nov 2014, 16:10

Wat is dan redelijk tot behoorlijk sportief? Altijd max attack?
Ik heb nog nooit op m'n daily last gehad met schijven en of blokken. Nu waren dat ook geen 530d's maar heb met best zware auto's redelijk km's gemaakt zonder problemen. Rem jij altijd zo laat mogelijk? Houd je altijd de voet op de rem bij stilstand? Ik noem maar wat dingen hoor, ben geen technicus :) Of spuit je de velgen af (wasbox/tuinslang) terwijl de boel nog warm/heet is?
Ben benieuwd waarom alles ruk is en gauw "verrot". Dan ben je aardig aan het mishandelen lijkt mij? Meer circuitverhalen dit of kom je daar ook geregeld met de 530d?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door GTRene » 14 nov 2014, 17:43

mooie e36.

remmen kan ook snel trillen bij dat soort snelheden sterk afremmen=hitte en als je dan bv de schijven behoorlijk hebt ingesleten(lees dunner worden) dan kan de hitte bv ook niet goed weg en trekt die wat krom.
heb je nou bv 2-delige M remmen dan kan hetzelfde op termijn, maar als ze dan ff door de hitte wat krom trekken, zijn ze na afkoelen weer goed vaak, maja volgende keer hard afremmen zelfde geval als ze te dun worden.

op tijd vervangen (schijven) of anders remmen of upgrade je remmen naar jou 'gedrag' oid?

zie net dat de vanaf 01-09-2000 530d al best aardige schijven heeft 324x30 ? mag tot 28.4mm ingesleten zijn.
ow...type daarvoor (af 05-1998 tot 09-2000) heeft slechts 296x22 mm :shock:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 16 nov 2014, 12:06

@ gtrene: Thnx, het is idd een mooie E36 :D De schijven zijn van een best formaat idd, maar na een paar duizend km na nieuwe montage krijg ik last van trillingen. Op Duitse forums staat het ook vol van dit soort problemen, kon daar nog geen oplossing vinden. Dus dacht dat iemand hier wellicht een goede schijf/blok combinatie zou weten,

@ arthur: ik rijd sportief met de auto, geen afrag acties. In NL houdt dat in dat je vaak af moet remmen voor medeweggebruikers die niet goed spiegelen. De 530d heeft vaker van dit soort problemen zie de Duitse fora. Maar wellicht dat hier iemand goede ervaringen heeft met schijven/blokken. En ja ik houd mijn voet op de rem bij stilstand, bij een automaat gaat dat helaas niet anders (de bak continu in P of N zetten is namelijk niet goed voor de bak).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Arthur » 16 nov 2014, 13:44

Waarom is het schakelen van N en weer terug niet goed? Hij staat anders toch constant te duwen, mij leek het juist makkelijker voor de techniek om hem ff vrij te schakelen?
Ik heb ook een automaat en als ik veel en/of hard heb moeten remmen doe ik dat meestal wel om juist de voet even van de rem te kunnen halen. Mijn bak schakelt uit zichzelf ook naar N als ik, rollend/rijdend, m'n voet van het gas haal. Dit laatste wel in de ecopro stand (320dA).

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Herintroductie: E39 530d, E36 325i en E90 325i

Bericht door Vliet » 17 nov 2014, 15:05

Mij is wijsgemaakt (door een reparateur van die bakken) dat het weer een extra schakelmoment is voor de bak. En dat lijkt op zich zeurpieterig, maar wij rijden +/- 1.000km per week en dan is iedere keer voor elk stoplicht naar N of P best wel wat keertjes extra schakelen.

Maar je hebt wel gelijk met je voet op de rem houden als de schijven warm zijn.... Dilemma's :D

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

E39 530d en E36 325i update

Bericht door Vliet » 12 feb 2015, 11:05

Even weer een update. De E90 is verkocht sinds december (aan een DF'er). Ondertussen zijn we ook verhuisd en rijd ik inmiddels in de diesel en mijn vrouw daardoor in de 3.

De E36 bij Bas Roos gebracht voor een algehele inspectie en dichten van de uitlaat. De auto zag er behoorlijk goed uit in technisch opzicht.

Afbeelding

De 530 heeft weer een verse apk. Het is echt een heerlijke autobahn cruiser. Laatst over de 200.000 heen gegaan. Gaat toch hard. Auto in 2012 gekocht met 78.000 op de teller. Bijna zonde.....

Verbruik valt ook goed te doen voor zo'n bakbeest. Zit nu gemiddeld op 1:12,5 aan de pomp. Gezien het sportieve rijden is dit zeker mooi. De 5 staat er ook mooi bij op z'n wintersloffen :ken ik jou:
Afbeelding

Binnenkort het kachelhuis laten vervangen want die tsjirpt af en toe een beetje. Alleen tijd zien te vinden.
Laatst gewijzigd door Vliet op 07 aug 2018, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door Mnrk » 12 feb 2015, 11:29

Mooi wagenpark zo!
Ik vind alleen de winterset van de E39 veel mooier dan de zomerset. :tooth:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door Tim N » 12 feb 2015, 11:46

Geheel mee eens, mooi dat de sedan ook in goede conditie is.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door Vliet » 12 feb 2015, 11:54

Thnx mannen. Dit zijn ook de wielen waarop hij de fabriek is uitgerold. Ik hoor vaker dat de OEM wielen mooier zijn. Stiekem vind ik het ook. Maar ik was op zoek naar een 18" set met rondom dezelfde maat. Laat BMW die nou net niet OEM maken :dood: Dit was de enige imitatie set die enigszins in de buurt van de OEM look kwam.

pimini
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door pimini » 12 feb 2015, 12:11

Mooie E36 Arjan, de ringtool verkocht?

Nog een zwarte M3 op Duitse kentekenplaten bij Bas zien staan?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door Vliet » 12 feb 2015, 12:16

Pim! Lang geleden! Ja de ringtool is nu zo'n twee jaar weg. Ondertussen een aantal BMW's versleten.

Als je op de foto van de E36 op de brug kijkt dan zie je de jouwe (gok ik op basis van je reactie) rechts op de brug hangen.

Wist niet dat het de jouwe was tot nu toe :tooth:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door EvdP » 12 feb 2015, 13:58

Mooie winterset inderdaad!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door Vliet » 16 feb 2015, 09:13

Hier niet gepost destijds, maar een zeer fijne update: 2 jaar geleden de haperende 6 cd wisselaar in de kliko gemieterd en een MP3 speler ingebouwd. Het is de CP600 BMW geworden. Heel erg tevreden over. De auto ziet het apparaatje alsof de CD wisselaar er nog in zit, dit komt omdat het apparaatje dezelfde kabels en stekkers gebruikt als de wisselaar. Je hebt dus 6 mappen (CD1 t/m6) en daar gooi je al je nummer in. Je krijgt nu ook de nummer info te zien (afhankelijk van de tags). Geluidskwaliteit is beter en alles werkt veel sneller. Me is happy :blink:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vliet op 07 aug 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E39 530d en E36 325i update

Bericht door Vliet » 23 feb 2015, 12:22

Nou, van het weekend hield de climate control ermee op. Kachelhuis is vastgelopen :dood: Snel een afspraak maken om het te vervangen want ik zit nu met beslagen ramen als het regent :kotsen:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E39 530d en E36 325i - M5 lookalike (tijdelijk)

Bericht door Vliet » 02 mar 2015, 13:38

Van het weekend even een tijdelijke zomerset onder de auto gegooid. De set die ik er normaal onder gooi zit namelijk nog een lekke band tusen. Dus een goedkoop setje wat ik nog had liggen even eronder gegooid. Het staat niet verkeerd eigenlijk....
Gelijk ook met een sateprikker alle gaten van de sportschijven gangbaar gemaakt.

En even wat foto's ter illustratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vliet op 07 aug 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E39 530d en E36 325i - M5 lookalike (tijdelijk)

Bericht door Tim N » 02 mar 2015, 14:11

Persoonlijk, snel een oem set M5 wielen plaatsen en de overige sets verkopen :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Rogerb en 56 gasten