Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
nou vandaag was dan de dag om de draagarmen en schokdempers te installeren.
weken ingelezen/youtube video's gekeken maar de praktijk onder een 15 jaar oude auto is toch wat weerbarstiger.
grootste moeite om de oude draagarmen los te krijgen, 1 moer zelfs af moeten slijpen nadat ik er een T40 torx op kapot gedraaid had.
en zelfs met beide draagarmen (Voorkant) los kreeg ik de schokdemper nog niet van de auto af (de nieuwe ligt al volledig gemonteerd klaar).
na een uur of 6 ploeteren heb ik het bijltje er bij neergegooid, de nieuwe draagarmen vastgezet en de oude schokdemper weer terug gemonteerd (lees: vastgezet).
en dat was dan alleen nog maar linksvoor
rechtsvoor dreigde zich hetzelfde voor te gaan doen, maar met de regen op komst had ik geen zin meer om met de slijptol aan de slag te moeten dus die maar gelaten voor wat het is.
morgen met frisse moed rechtsvoor gaan beginnen en anders maar wat professionele hulptroepen inroepen.
maar om positief af te sluiten: gisteren de style 640 velgen bij Fabian opgehaald en die er even onder gemonteerd, staat een stuk beter wat mij betreft dan de 19" replica's die er bij aankoop onder zaten \
weken ingelezen/youtube video's gekeken maar de praktijk onder een 15 jaar oude auto is toch wat weerbarstiger.
grootste moeite om de oude draagarmen los te krijgen, 1 moer zelfs af moeten slijpen nadat ik er een T40 torx op kapot gedraaid had.
en zelfs met beide draagarmen (Voorkant) los kreeg ik de schokdemper nog niet van de auto af (de nieuwe ligt al volledig gemonteerd klaar).
na een uur of 6 ploeteren heb ik het bijltje er bij neergegooid, de nieuwe draagarmen vastgezet en de oude schokdemper weer terug gemonteerd (lees: vastgezet).
en dat was dan alleen nog maar linksvoor
rechtsvoor dreigde zich hetzelfde voor te gaan doen, maar met de regen op komst had ik geen zin meer om met de slijptol aan de slag te moeten dus die maar gelaten voor wat het is.
morgen met frisse moed rechtsvoor gaan beginnen en anders maar wat professionele hulptroepen inroepen.
maar om positief af te sluiten: gisteren de style 640 velgen bij Fabian opgehaald en die er even onder gemonteerd, staat een stuk beter wat mij betreft dan de 19" replica's die er bij aankoop onder zaten \
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26829
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Die wielen staan zeker goed!
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
nou nog wat omlaag
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Ai de wieltjes zijn naar jou gegaan, ziet er goed uit.
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Nou, dag later dan toch succes!
Onverwacht een dag vrij dus Vanochtend met frisse moed aan de draagarmen rechtsvoor begonnen (die moesten nog). Ook deze kant kostte moeite maar zonder gebroken gereedschap wel de draagarmen weten te verwijderen. Aan deze kant kreeg ik de schokdemper met pijn en moeite onder het spatbord vandaan dus de KW street comfort schokdemper er in gezet.
Nou dan moet linksvoor toch ook lukken zou je zeggen. Weet niet waar het gisteren fout ging maar met wat gevloek ook links zonder schade onder het spatbord uit weten te krijgen. Succes!
Op naar de achterkant, dat komt later deze week
Onverwacht een dag vrij dus Vanochtend met frisse moed aan de draagarmen rechtsvoor begonnen (die moesten nog). Ook deze kant kostte moeite maar zonder gebroken gereedschap wel de draagarmen weten te verwijderen. Aan deze kant kreeg ik de schokdemper met pijn en moeite onder het spatbord vandaan dus de KW street comfort schokdemper er in gezet.
Nou dan moet linksvoor toch ook lukken zou je zeggen. Weet niet waar het gisteren fout ging maar met wat gevloek ook links zonder schade onder het spatbord uit weten te krijgen. Succes!
Op naar de achterkant, dat komt later deze week
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
En een fotootje van de verse onderdelen van de voorkant.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26829
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
kijk dat is mooi nieuws
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Jip
Al een tijdje op zoek naar zo’n setje en was toevallig in de buurt toen ze online kwamen
-
OnlineFabian
- Berichten: 7046
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Toch gelukt, de aanhouder wint! (En je kan je gereedschap zo weer eens met een goeie reden vernieuwen )
Wielen staan goed!
Wielen staan goed!
- Joël D.
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Mooie upgrade! Fijn dat het toch is gelukt uiteindelijk. Altijd even zweten als het fout gaat. Maar de aanhouder wint!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Staat m prima die wielen zeg!
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
haha zo had ik m nog niet bekeken
thanksWielen staan goed!
thanks
yeah!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Mooi dat het toch gelukt is, het gevoel dat alles tegen zit kennen we allemaal wel voor de gene die wel eens zelf sleutelen.
Nieuwe frisse en schone onderdelen ogen ook altijd lekker. Als die op de grond staat zie je er geen reet meer van, maar toch het idee dat het nieuw is, is voldoende
- Dimitri
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Mooi werk zo! Ook wel een uitdaging om dat thuis op de stoep te doen lijkt me.. Respect!
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Dat niet alleen, maar zonder een meter gereden te hebben weet ik al dat het qua wegligging sowieso den verbetering gaat zijn. Maar het oog wil ook watVanreijmersdal schreef: ↑12 apr 2023, 22:09Mooi dat het toch gelukt is, het gevoel dat alles tegen zit kennen we allemaal wel voor de gene die wel eens zelf sleutelen.
Nieuwe frisse en schone onderdelen ogen ook altijd lekker. Als die op de grond staat zie je er geen reet meer van, maar toch het idee dat het nieuw is, is voldoende
Dank! Even los van nek en rug-klachten valt het reuze mee, je zit/ligt vooral in wat minder comfortabele positie kracht te zetten. Tuurlijk zou ik liever een brug tot m’n beschikking hebben maar grootste voordeel daarvan is vooral dat ik een project s’nachts kan laten staan, wat ik nu niet echt kan
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
zo, het spul zit er onder hoor
aan de achterkant 3 draagarmen per kant vervangen. en uiteraard het KW onderstel. met de veer en schokdemper eruit was dat een stuk makkelijker dan de vorige keer bij de zilveren 330i.
daarna alles op z'n wieltjes gezet, de voorkant alvast een cm of 2 naar beneden gedraaid want die stond nog in de hoogste stand.
uitlijnen moet nog gebeuren, door de M3 armen aan de voorkant zit daar nu gigantisch toespoor op. aan de achterkant staat ook alles schots en scheef want zowel camber als toe-arm zijn los geweest. daarna een paar weekjes rondrijden zodat het allemaal een beetje los kan komen en zich kan zetten en dan over een 1000-1500km de definitieve uitlijning.
en wat dan overblijft is een auto die mooi op zn wieltjes staat en daarnaast een hoop zooi op de tuintafel
aan de achterkant 3 draagarmen per kant vervangen. en uiteraard het KW onderstel. met de veer en schokdemper eruit was dat een stuk makkelijker dan de vorige keer bij de zilveren 330i.
daarna alles op z'n wieltjes gezet, de voorkant alvast een cm of 2 naar beneden gedraaid want die stond nog in de hoogste stand.
uitlijnen moet nog gebeuren, door de M3 armen aan de voorkant zit daar nu gigantisch toespoor op. aan de achterkant staat ook alles schots en scheef want zowel camber als toe-arm zijn los geweest. daarna een paar weekjes rondrijden zodat het allemaal een beetje los kan komen en zich kan zetten en dan over een 1000-1500km de definitieve uitlijning.
en wat dan overblijft is een auto die mooi op zn wieltjes staat en daarnaast een hoop zooi op de tuintafel
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13 sep 2013, 10:57
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Heel gaaf! Dat kw setje gaat je ongetwijfeld veel plezier opleveren. Ik ben ook erg blij met het setje onder mijn e91.
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
vandaag een (poging tot) uitlijnen gedaan, stuurstangen volledig verrot/vast. ze hebben wel iets kunnen verstellen want mn stuur staat 60 graden uit het lood en allerhande foutmeldingen uiteraard. spoorstangen worden over een week of 2 vervangen. eerste indruk van de KW set is in ieder geval wel positief. maar ik wacht even met een echte beoordeling tot alle wielen weer recht onder de auto staan zoals ze horen.
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
maandje verder. auto heeft nieuwe stuurstangen en uiteraard een uitlijning gekregen. stuurt weer zoals het hoort.
ook de vering is een beetje ingereden. de eerste 500km vond ik m wat hard, met name op korte hobbels, maar dat is ondertussen een heel stuk verbeterd. overall kan ik zeggen dat ik er blij ben met het KW Street Comfort onderstel. het is wat minder (ver)laagd dan ik gehoopt had, al heb ik nog wat stelbereik over. (maar volgens de handleiding zit ik al aan de max van het bereik). ga het nog ff aankijken maar eigenlijk staat ie er keurig bij .
heb het gevoel dat de auto 300kg lichter is geworden, auto reageert veel agieler op sturen, remmen en zelfs optrekken. obviously duikt ie veel minder bij remmen en helt ie in bochten minder over.
qua demping is het een mega verbetering t.o.v. wat ik had (versleten voordempers en kwalitatief matige monroe vervangingsdempers achter) dus die verbetering is niet zo gek.
vergeleken met de 330i op B4 dempers merk je dat deze KW's wat beter de controle houden. de B4's waren prima en comfortabel, deze dempen de beweging nog een stukje beter. vooral op hoge(re) snelheden goed merkbaar, de auto ligt echt super rustig en stabiel op de weg. en een kuil of oneffenheid op de snelweg wordt heel snel/goed gedempt.
ook korte hobbels (Drempels en putten) dempt ie voorbeeldig al voel je duidelijk dat er wat stuggere veren onder zitten. daar was de B4 iets beter in.
een paar goeie foto's houden jullie nog tegoed
ook de vering is een beetje ingereden. de eerste 500km vond ik m wat hard, met name op korte hobbels, maar dat is ondertussen een heel stuk verbeterd. overall kan ik zeggen dat ik er blij ben met het KW Street Comfort onderstel. het is wat minder (ver)laagd dan ik gehoopt had, al heb ik nog wat stelbereik over. (maar volgens de handleiding zit ik al aan de max van het bereik). ga het nog ff aankijken maar eigenlijk staat ie er keurig bij .
heb het gevoel dat de auto 300kg lichter is geworden, auto reageert veel agieler op sturen, remmen en zelfs optrekken. obviously duikt ie veel minder bij remmen en helt ie in bochten minder over.
qua demping is het een mega verbetering t.o.v. wat ik had (versleten voordempers en kwalitatief matige monroe vervangingsdempers achter) dus die verbetering is niet zo gek.
vergeleken met de 330i op B4 dempers merk je dat deze KW's wat beter de controle houden. de B4's waren prima en comfortabel, deze dempen de beweging nog een stukje beter. vooral op hoge(re) snelheden goed merkbaar, de auto ligt echt super rustig en stabiel op de weg. en een kuil of oneffenheid op de snelweg wordt heel snel/goed gedempt.
ook korte hobbels (Drempels en putten) dempt ie voorbeeldig al voel je duidelijk dat er wat stuggere veren onder zitten. daar was de B4 iets beter in.
een paar goeie foto's houden jullie nog tegoed
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Fijn dat het onderstel je bevalt. Is dit wel foolproof of moet het ook een revisie hebben na wat kilometers (zal nooit zo erg zijn als intrax/ast, de hardcore varianten)?
Ik was destijds erg te spreken over mijn Eibach Pro Street S set, perfecte mix voor sportief straatgebruik.
Ik was destijds erg te spreken over mijn Eibach Pro Street S set, perfecte mix voor sportief straatgebruik.
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
qua levensduur ben ik, tijdens het lezen van reviews en ervaringen, nergens iets tegengekomen over een korte levensduur. ga er vanuit dat na een 100k km het beste er wel vanaf is, tegen die tijd zijn we een jaar of 4 verder dus dat zie ik dan wel
eubach pro street s heb ik ook overwogen maar was niet heel veel goedkoper en niet instelbaar
eubach pro street s heb ik ook overwogen maar was niet heel veel goedkoper en niet instelbaar
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Zo, en 2 fototjes van de "stance". ziet er zo op de foto beter uit dan wanneer je er naast staat moet ik zeggen
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Staat prima toch, moet ook nog een beetje bodemvrijheid hebben.
De Pro Street S was idd alleen de hoogte instelbaar, maar ik wilde ook vaste dempingswaarden na al dat gedraai met AST.
De Pro Street S was idd alleen de hoogte instelbaar, maar ik wilde ook vaste dempingswaarden na al dat gedraai met AST.
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
het deurslot (linksachter) wat ik vlak na aankoop vervangen had was vanaf het begin al kapot (ontbrak een veertje waardoor die wel open maar daarna lastig dicht ging). vooral irritant want daardoor kon ik de deur niet zomaar dichtgooien. dus nog maar een keer een nieuw slot gekocht en vervangen. ik wist hoe het moet dus was zo gepiept. nu helemaal zoals het hoort.
ik vond de 19" velgen waarop ik de auto gekocht had niet mooi, tijdje in dubio gezeten wat ik ermee wilde doen maar uiteindelijk gekozen ze geheel zilver te laten coaten. zijn style 437m replica's dus geen drol waard 2e hands, maar waren wel zo goed als nieuw dus uiteindelijk was een nieuw kleurtje de beste keus.
achterbanden waren op dus die meteen vervangen door achterbanden in de correcte maat (Hankook Ventus S1 Evo3).
voor Na
ik vond de 19" velgen waarop ik de auto gekocht had niet mooi, tijdje in dubio gezeten wat ik ermee wilde doen maar uiteindelijk gekozen ze geheel zilver te laten coaten. zijn style 437m replica's dus geen drol waard 2e hands, maar waren wel zo goed als nieuw dus uiteindelijk was een nieuw kleurtje de beste keus.
achterbanden waren op dus die meteen vervangen door achterbanden in de correcte maat (Hankook Ventus S1 Evo3).
voor Na
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26829
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Stuk mooier zo idd in volledig zilver.
Maar ik vind de 640's nog beter staan is dat je winterset?
Maar ik vind de 640's nog beter staan is dat je winterset?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, Mark 320iS, Nico e39, Zed240 en 15 gasten