Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Rolf205 » 19 dec 2022, 13:34

Nice! 306 GTI-6 remmen zijn ook wel de beste standaard remmen die je kan pakken, voordat je naar 4pots gaat.
Ze hebben 57mm zuigers ipv 54mm zuigers die je vindt in alle andere PSA remmen met 283mm schijven.

Een slechte as zou imho vaker geluid maken ipv alleen bij scherp insturen. Ik zou eerst eens je stuurkogels checken (en als je geen camber plates had, het toplager van je veerpoot)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 21 dec 2022, 17:00

Ah interessant, ik zag idd '57' in de klauwen gegoten staan maar dacht dat de 206 RC dezelfde remmen had (doordat dat ook 283mm schijven zijn), wist niet dat er ook verschil in de gebruikte klauwen zat.

Stuurkogels zijn wel een goede optie inderdaad, , ik zal ze volgende week even checken en indien nodig op het lijstje zetten. Weet jij toevallig de OEM leverancier voor Peugeot daarvan? Had in eerste instantie Lemförder in gedachten, maar die zijn vaak voor BMW, niet noodzakelijkerwijs voor Peugeot :tooth: Overigens wel heerlijk dat die dingen maar 11 euro per kant kosten...

Stappenmotor schoongemaakt, remmenreiniger en wattenstaafjes, maar had geen effect, bij warme motor nog steeds veel schommelen in de toeren na gas lossen en af en toe afslaan, dus zal een nieuwe stappenmotor in moeten (ook maar 4 tientjes). Vacuum probleem zou ik ook bij koude motor verwachten. Zat wel erg veel vuiligheid in het stappenmotor/gasklephuis en in de inlaat (vet, stof) wat er nu uit is, dus wel een prettige gedachte dat de motor die zooi in ieder geval niet inslikt.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Ferdi » 21 dec 2022, 17:59

Ik had 307 HDi remmerij onder de 205 zitten.
Zuiger diameter weet ik even niet uit m'n hoofd, maar ook 283mm schijven.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Rolf205 » 21 dec 2022, 20:36

307 HDI remmen hebben 54mm, net als de rest uit de PSA stal met 283mm. Ik heb de 307 remmen ook gehad, maar vond het maar een matige upgrade tov van de latere 266mm remmen die ook 54mm zuiger hebben.
De 306 Gti6 remmen hebben ook andere (dunnere) schijven, dus let op met bestellen!! Alleen 306 spul pakken, niet 206 RC schijven pakken; die zijn hetzelfde als 207/307/308/C3/C4,... schijven.

Qua stuurkogel gewoon een redelijk merk pakken. Ik weet niet wie de OEM leverancier daar voor is.

Wat betreft het af slaan; al een tank verse peut er in gedaan met injector reiniger?

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok [Shakedown op CPZ]

Bericht door Camiel » 28 dec 2022, 19:26

@Rolf: ik had er idd al een tankje V-Power in gegooid met injectorreiniger, maar stationairprobleem bleef.

Gister een aantal onderhoudsklusjes gedaan aan de 206, gezien het feit dat ik er nul onderhoudshistorie bij heb. Daarom;

- Olie + filter ververst (10W60 erin)
- Bougies vervangen
- Interieurfilter vervangen
- Remvloeistof verversen
- Stappenmotor reinigen

Paar technische tegenslagen; ik had de remslangen vóór willen vervangen gisteren maar die zaten volledig vastgerot aan de remleidingen, en gezien de shakedown vandaag wilde ik ze niet slopen met het risico op lekkage. Daarom maar gelaten en nog maar een keer ingespoten met WD40. Binnenkort bestel ik twee geheel nieuwe remleidingen zodat ik ze met twee tangen los kan breken.

De ontluchtingsnippel op de linker achterklauw brak af. Ook die nippels allemaal ingespoten van tevoren, héél voorzichtig heen en weer gemanipuleerd. maar het mocht in 1 geval dus niet baten. Die klauw heb ik dus niet geflushed, ik heb een linkse tap dus hopelijk krijg ik het restant er daar mee uit, en anders zet ik een andere remklauw erop. Overigens was ontluchten geen overbodige luxe; 2 van de 3 andere klauwen spuugden er nog wat luchtbelletjes en rood/bruine remvloeistof uit.

Ook had ik vorige week een startprobleem; startmotor weigert af en toe dienst, en een vakkundig tikje op het relais helpt dan. Gister ook maar even bij demontagebedrijf in de buurt een andere startmotor meegenomen, binnenkort eens vervangen.

En de stappenmotor is definitief naar z'n grootje, ik heb hem gister nog een keer gereinigd maar mocht wederom niet baten, daarom maar zo gemanipuleerd dat hij niet constant de auto meer laat afslaan (niet lekker in stadsverkeer want startmotor weigert af en toe) maar hij loopt nu wel tussen de 1300-1700 toeren stationair. Prima voor vandaag iig.

-----------------
Vandaag dan de shakedown, en waar vorige week nog wel droog weer werd voorspeld, bleek het vandaag rond het middaguur op Zandvoort regenachtig, zeiknat en stormachtig te zijn. Ronderecords zouden dus sowieso niet sneuvelen, maar alleen maar met droog weer rijden leer je je grenzen ook niet kennen.

Doel was echt om de auto te leren kennen, en kijken waar nog verbetering zit qua techniek (of rijder :tooth:)

Ik heb als eerste een 30-minuten en als tweede een 20-minuten sessie gereden met Vrij Rijden, de 20 is eigenlijk echt te kort; met dit weer en daardoor af en toe gele vlaggen was 4 rondjes (zonder in- en uitloopronde) wel echt de max. In de 30-minuten sessie heb ik daarentegen 8 volledige rondjes gereden. Voor mij overigens ook de eerste keer rijden op het nieuwe circuit Zandvoort, uberhaupt was de laatste keer al bijna 8 jaar geleden.

Overall heeft de auto zich goed gehouden, geen fading gevoeld van de remmen bijv. Maar ook niet echt op de limiet kunnen rijden. Leuk kunnen spelen met wat mede-206jes

Paar observaties;

- Pedalen zitten te dicht tegen elkaar. Ik heb blijkbaar grotere poten dan de vorige eigenaar, dus remmen is ook gas geven tenzij ik m'n hak zijwaarts verplaats. Ik kan het gaspedaal nog een tandje naar rechts zetten, ik denk dat dat voldoende gaat zijn. Maar het zorgde dat ik zeker in de eerste sessie nog niet echt volledig op de remmen durfde te vertrouwen.
- Ik was gewaarschuwd dat 206jes wel eens last kunnen hebben van lift-off-oversteer, maar zeker in de regen kun je echt niet teveel snelheid mee nemen of je gaat dwars. Halverwege Tarzan en uitkomen bocht 3 heb ik hem een aantal keer op moeten vangen en wat kerbs/gras meegepakt. Lessons learned! Toen het in de tweede sessie stopte met regenen was overstuur ook beter beheersbaar.
- Olietemperatuur klimt toch wel aanzienlijk richting de 125-130 (zeker bij de 30-min sessie), dus een oliekoeler moet er tzt ook wel komen. Koelvloeistoftemp blijft netjes rond de 85-90.

EDIT:

Eerste sessie (30 minuten) -> op timestamps 03:16, 09:00, 12:21, 23:20 en 26:30 even kijken :lol: :


Tweede sessie (20 minuten):


Nog een plaatje in een natte Tarzanbocht;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Camiel op 28 dec 2022, 22:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1989
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok [Shakedown op CPZ]

Bericht door Godspeed » 28 dec 2022, 19:34

Op die foto ziet die bodykit er eigenlijk best tof uit! :D

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok [Shakedown op CPZ]

Bericht door Camiel » 30 dec 2022, 10:47

Ik begin eraan te wennen :lol: Binnenkort komt hopelijk een nieuw logo'tje binnen die op de achterklep kan, ziet die er ook wat minder kaal uit.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok [Shakedown op CPZ]

Bericht door Rolf205 » 31 dec 2022, 17:18

In de regen rijden is af en toe best leuk, al moet je dan niet naar de tijden kijken inderdaad....
Lift off oversteer is inderdaad tricky; vooral opletten met de eerste rondjes; je hebt door het lage gewicht niet zo snel temperatuur in de achterwielen. Op mn laatste trackday op Assen dit jaar ging een 206 in Ramshoek van het gas met koude banden en die auto was afgeschreven...

Voor de remleidingen gebruik ik altijd deze kraaiepoten:
Daar draai je de remleidingennippels minder snel stuk mee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 04 jan 2023, 22:07

Thanks Rolf, ik heb even een setje besteld! Binnenkort weer eens proberen.

Ook even de vorige week aangeschafte startmotor van de sloop van buiten schoongemaakt, uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Van buiten beetje vettig, en one thing led to another. Zag er allemaal op zich nog wel netjes uit van binnen, koolborstels waren nog prima, wel even wat nieuw vet her en der erin.

Nog even een vraag voor de kenners; ik wilde preventief alvast een setje remschijven achter bestellen, om ze maar vast op voorraad te hebben voor als de blokken op zijn. Ik vond de groef achter namelijk best dun en er zit een beetje een lipje aan. Anyway, ik dácht dat het standaard 206 schijven waren (247mm) maar toen ik zojuist even bij de auto was viel het me op dat ze eigenlijk even groot waren als vóór. Ik kon niet echt heel goed meten met het wiel erop in het donker maar naar mijn inschatting zijn ze zo rond de ~290-300mm, massief, 8-9mm dik, waarbij het 'raakvlak' met het remblok ongeveer 4cm is (roest komt van paar dagen stilstaan). Je ziet dat ze groter zijn dan de remankerplaat, en die zou 275mm doorsnee moeten zijn. Er zitten ook gaten in geboord in het deel wat niet geraakt wordt door het remblok, wellicht voor gewichtsbesparing? De klauw lijkt volgens de schematics wel op de originele 206 klauwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand een idee wat erop zit?

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Rolf205 » 05 jan 2023, 10:30

Dat is zeker geen standaard setup! Zitten er spacers tussen de schijf en hub? Je achteras is namelijk ook veel breder dan een standaard 206 as, maar dat was je waarschijnlijk al opgevallen. Wellicht is het een Ford schijf; die gebruiken ook 4x108, maar vaker met meer offset dan peugeot schijven.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Camiel » 05 jan 2023, 11:41

Rolf205 schreef: 05 jan 2023, 10:30 Dat is zeker geen standaard setup! Zitten er spacers tussen de schijf en hub? Je achteras is namelijk ook veel breder dan een standaard 206 as, maar dat was je waarschijnlijk al opgevallen. Wellicht is het een Ford schijf; die gebruiken ook 4x108, maar vaker met meer offset dan peugeot schijven.
Totaal niet :lol: Het is wat dat betreft echt een ontdekkingstocht aangezien ik totaal geen spec-list heb van de auto, of ervaring met het model. Waar zie je dat aan?

En je bedoelt; achter de schijf nog een spacer? Durf ik niet te zeggen... Kan ik niet zien zo.

Denk dat de enige optie is om de boel een keer los te halen en op te meten.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Rolf205 » 06 jan 2023, 10:17

Op de vorige pagina heb je een foto van een gewone 206 staan; denk bij jouw auto even de uitbouw weg en dan zie je dat jouw achterwielen verder naar buiten staan en eigenlijk onder de originele spatbordrand staan ipv er binnen.

En na de foto's hierboven helemaal; tussen jouw remschijf en stofkap zit een paar cm. Daar past normaal geen vinger tussen. Vandaar de vraag of er spacers tussen de schijf en de hub zitten. En tussen de velg en remschijf lijkt een hele dikke spacer te zitten of het is een remschijf met een enorme offset. 206 schijven hebben maar een offset van een cm of 2.

Het biedt in ieder geval genoeg ruimte voor een paar 8J velgen, als tussen de schijf en velg een dikke spacer zit.
Wat hebben ze met de vooras gedaan?

Ik denk dat er vroeger iemand best geld in de auto heeft gepompt...

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Martijn M » 06 jan 2023, 11:01

Rolf205 schreef: 06 jan 2023, 10:17 Op de vorige pagina heb je een foto van een gewone 206 staan; denk bij jouw auto even de uitbouw weg en dan zie je dat jouw achterwielen verder naar buiten staan en eigenlijk onder de originele spatbordrand staan ipv er binnen.

En na de foto's hierboven helemaal; tussen jouw remschijf en stofkap zit een paar cm. Daar past normaal geen vinger tussen. Vandaar de vraag of er spacers tussen de schijf en de hub zitten. En tussen de velg en remschijf lijkt een hele dikke spacer te zitten of het is een remschijf met een enorme offset. 206 schijven hebben maar een offset van een cm of 2.

Het biedt in ieder geval genoeg ruimte voor een paar 8J velgen, als tussen de schijf en velg een dikke spacer zit.
Wat hebben ze met de vooras gedaan?

Ik denk dat er vroeger iemand best geld in de auto heeft gepompt...
Die ruimte tussen stofkap en schijf viel mij ook al op.

T is dat Tilburg niet echt om de hoek is anders wilde ik wel eens meekijken.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Rolf205 » 06 jan 2023, 12:22

Martijn M schreef: 06 jan 2023, 11:01
T is dat Tilburg niet echt om de hoek is anders wilde ik wel eens meekijken.
+1

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
Auto: Ford

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Prutser » 06 jan 2023, 12:54

Het zou een st170 achterschijf kunnen zijn. Is 280mm 10,2 dik.
Die extra gaten kan ik niet verklaren, wellicht zelf er in gemaakt door een vorige eigenaar?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door StefanW » 06 jan 2023, 13:55

Zou gewoon weer ombouwen naar 247mm, groot zat voor achter. Gangbare maat en onderdelen kosten geen drol.
Toevallig recent besteld, twee Brembo schijven voor 28 euro.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Camiel » 06 jan 2023, 15:12

Rolf205 schreef: 06 jan 2023, 10:17 Op de vorige pagina heb je een foto van een gewone 206 staan; denk bij jouw auto even de uitbouw weg en dan zie je dat jouw achterwielen verder naar buiten staan en eigenlijk onder de originele spatbordrand staan ipv er binnen.

En na de foto's hierboven helemaal; tussen jouw remschijf en stofkap zit een paar cm. Daar past normaal geen vinger tussen. Vandaar de vraag of er spacers tussen de schijf en de hub zitten. En tussen de velg en remschijf lijkt een hele dikke spacer te zitten of het is een remschijf met een enorme offset. 206 schijven hebben maar een offset van een cm of 2.

Het biedt in ieder geval genoeg ruimte voor een paar 8J velgen, als tussen de schijf en velg een dikke spacer zit.
Wat hebben ze met de vooras gedaan?

Ik denk dat er vroeger iemand best geld in de auto heeft gepompt...
Ahh helder, ik dacht dat je een volledig andere (bredere) achteras bedoelde. Maar als ik referentieplaatjes opzocht van 206 achterassen leken ze wel hetzelfde. Dat gezegd hebbende, nu ik je opmerking wat beter begrijp; ja dat was me inderdaad opgevallen :tooth: er zitten achter 5cm spacers aan beide kanten, dus 10cm in totaal. Dus daar zou ik nog wel wat speling hebben voor bredere velgen, tov de huidige 6J ET28 velgen (bijv ET0 zou ik minimaal naar 7/7.5J breedte kunnen gaan, ik weet niet exact hoeveel speling ik nog heb tot aan de wielkastrand van de bodykit).

De totale dikte van de schijf is inderdaad vrij minimaal (ik denk dan plusminus een cm of 2, als ik dat vergelijk met de spacer? 1cm schijf en 1cm 'naaf') maar het zou me dan inderdaad niet verbazen als dáár nog iets achter zit van een spacer idd om die gap tussen de schijf en de backing plate te kunnen verklaren.

Op de vooras zitten spacers van 2cm aan beide kanten, dus 4cm verbreding totaal. Daar zit de (kunststof) spatbordrand wel iets dichterbij de band dan achter meen ik. Op Zandvoort overigens niks horen aanlopen dus dat is positief.

Vwb geld inpompen; dat idee krijg ik ook wel. 'T is allemaal wat ouder maar het is wel netjes/kwaliteit gemonteerd (juiste upgrades zoals remmen, KW V1, Camberplates, Koni, Pipercross, EBC blokken, de uitbouw). Ook de manier waarop de kooi in het dashboard is gezet (stukje eruit gezaagd en na montage kooi weer op de juiste plek teruggezet) is geen hack job. Maar dan ook weer dingen als de kooi, gordels en stoelen waar ik niks van een merk of type op kan vinden.
Prutser schreef: 06 jan 2023, 12:54 Het zou een st170 achterschijf kunnen zijn. Is 280mm 10,2 dik.
Die extra gaten kan ik niet verklaren, wellicht zelf er in gemaakt door een vorige eigenaar?
Ik heb de ST170 schijf even nagezocht maar de naaf daarvan is 165mm, dat is dan weer een stuk breder dan de 133,5mm naaf van de 206. Als je ziet hoe de velg precies tot de rand van de spacer komt lijkt het dat de naaf wel origineel is? Maar thanks voor het meedenken :thumbup:
Martijn M schreef: 06 jan 2023, 11:01 T is dat Tilburg niet echt om de hoek is anders wilde ik wel eens meekijken.
Ik woon alweer een heel aantal jaren in Utrecht, maar ik weet niet of dat dichterbij is haha
StefanW schreef: 06 jan 2023, 13:55 Zou gewoon weer ombouwen naar 247mm, groot zat voor achter. Gangbare maat en onderdelen kosten geen drol.
Toevallig recent besteld, twee Brembo schijven voor 28 euro.
Is ook nog wel een optie, had idd standaard 247mm gegroefde Brembo schijven in het mandje liggen voor 36 euro per 2. Maar dan moet ik even op onderzoek uit gaan of dat zo kan.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Martijn M » 06 jan 2023, 16:28

Nee, Utrecht of Tilburg is voor mij ongeveer even ver :tooth:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Camiel » 10 jan 2023, 13:04

Als het goed is kan ik volgend weekend weer een beetje klussen, dus dan zal ik eea nameten. Klauw moet er toch af om die ontluchtingsnippel uit te boren.

Nog een ander vraagje aan de heren experts; het schakelen met de 206 gaat prima, de slag is vrij lang maar wel te doen, alleen het pookgevoel is matig. Het voelt meer alsof je in een pan erwtensoep aan het roeren bent zegmaar. Zelfs in de versnelling kan ik de pook centimers heen en weer bewegen zonder dat ik uit de versnelling ga, terwijl de BMW bijvoorbeeld een veel duidelijker schakelgevoel geeft; kan de pook daarin een paar millimeter heen en weer bewegen maar geen hele centimeters. Uiteraard is het een paar klassen premium (+ 10 jaar leeftijd) verschil, maar;

1) is dit normaal voor een 206?
2) Wat zijn mogelijkheden om dit te upgraden? Zou een shortshifter of hardere schakel-bussen oid kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Philipoo » 10 jan 2023, 13:09

Waarschijnlijk zijn alle bussen/rubbers van je gear linkage helemaal uitgelubberd. Bij je bmw zit de pook zo goed als recht in de bak, bij de peugeot zitten er allemaal stangen met bussen tussen. Ik zou even zoeken op een mooie upgrade hiervoor met uniballs!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Martijn M » 10 jan 2023, 13:13

Inderdaad, bussen en rubbers en/of de gaffel op de bak zijn versleten.

https://www.peugeot-tuning-parts.co.uk/ ... inkage-kit
Zo'n kitje met de shortshift upgrade zou nog wel eens kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Rolf205 » 10 jan 2023, 13:40

Wat Martijn zegt...

Kijk ook ff kritisch naar dit ding:

Afbeelding

Als de bussen waar de bout in zit uitgesleten zijn of die 'kogel', dan krijg je ook speling.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Camiel » 22 jan 2023, 18:29

Thanks voor de input nog heren! Ik zet de set van Martijn op het lijstje. Gister voelde ik onder de kap even aan het schakelmechanisme, maar voelt allemaal erg losjes dus denk aardig versleten.

Gisteren even wat klussen gedaan aan de Peus;
- Startmotor vervangen. Oude had af en toe kuren met de bendix. Paar klappen op de bendix hielp dan wel, maar er komt een keer dat het niet meer helpt, is wel vervelend als dat net aan het begin van een trackday is. Heb een andere van demontagebedrijf gehaald en die even op het aanrecht 'gereviseerd' (remmenreiniger en nieuw vet, koolborstels waren nog goed). Rotklusje die startmotor vervangen, maar wel nuttig, auto heeft nog niet eerder zo makkelijk gestart. Denk dat ik degene die eruit kwam ook even op dezelfde manier 'reviseer' voor reserve
- Stappenmotor vervangen. Auto wilde niet fatsoenlijk stationair lopen, bleef uit zichzelf 'gas geven' ook als ik gas los had, en wilde constant afslaan, dus niet echt lekker in stadsverkeer. Maar loopt nu weer lekker 750 toeren stationair. Zit in het inlaattraject, dus aangezien ik het gasklephuis toch los had voor de startmotor kon ik die gelijk meenemen.
- Alle inlaatpakkingen vervangen met het loshalen van de inlaat. Injectoren (van buiten) ook even schoongemaakt.
- Motorblok ontluchtingsslang vervangen
- Stuurkogels li+re vervangen. Moet nog wel een keer los want stuur staat heel iets scheef.
- Ontluchtingsnippels van de remklauwen vóór vervangen (waren redelijk verroest en vastgeroest)
- Alle lampjes van de tellerklok vervangen. 15 vd 20 waren doorgebrand.

Wat heb ik nog niet gedaan;
- Snelheidssensor op de bak vervangen. Niet bij te komen zonder brug danwel zonder slangenmens te zijn. Dus voorlopig nog geen werkende kilometerteller.
- Zelfs met remleidingsleutels draaide ik de remleidingen dol. Echt compleet vastgerot. Heb nog geen grof geweld geprobeerd
- Geen tijd gehad om de ontluchtingsnippel van de rechter achterklauw uit te boren. Dus weet ook nog niet welke maat remschijven erop zitten.

Wat komt er op het lijstje bij;
- De (nieuwe) accu was gisteren leeg na 3 weken stilstaan. Ik merkte gisteren ook dat de centrale vergrendeling af en toe uit zichzelf werkt, met name als ik de bestuurdersdeur open en dicht doe. Dus ik moet denk ik even op zoek naar een draadbreukje of stroomverbruiker. For the time being maar even de accu losgooien.
- Preventief een keer nieuwe O-ringen op de injectoren, die zagen er niet heel lekker meer uit.

11 februari is weer Vrij Rijden op Zandvoort, de Peugeot is er nu weer klaar voor iig!

Update over de rest van de vloot: de Punto van de vriendin moet binnenkort voor APK en heeft een beurtje en nieuwe remschijven voor nodig, evenals een brandend motorlampje waar ik ff in moet duiken. Ook de 125i niet vergeten; hij tokkelt lekker z'n dagelijkse kilometers weg (nu 11.000km in 9 maanden, respectabele 285.000km), maar ik moet nog steeds de waterpomp, thermostaat, koelvloeistofslangen, motor+baksteunen en de handrem (preventief) vervangen waarvoor ik een keer een brug moet huren. Ik moet ook de carterventilatie, inlaatpakkingen en de klepdekselpakking nog een keer doen, net als een bakolieflush en diffolieflush, naast de oliebeurt over 3000km. En daarnaast zitten de achterbanden tegen het minimum profiel aan. Dat gaat een paar weekendjes/dagen in Feb/Maart/April kosten!

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Camiel » 21 feb 2023, 11:41

Maandje later, korte update;

- De Punto van vriendin is weer fris; bougies, olie + filter, interieurfilter, luchtfilter en een setje nieuwe remblokken + schijven. Blokken die eraf kwamen waren nog haast nieuw, maar de schijven hadden een dikke rand. Onbegrijpelijk dat mensen dan niet voor die 30 euro even een setje schijven meenemen, nu konden de amper versleten blokken linea recta de kliko in. Maargoed, hij is APK ready. Motorlampje is uit zichzelf weggegaan; even uitgelezen met mijn nieuwe Autel scanner en het lijkt erop dat het iets is met een sensor van de rembekrachtiger. Maar even in de gaten houden of het terugkomt.

- BMW niks aan gedaan afgelopen maand behalve tanken, rij nu +/- 2.000-2.500km per maand ivm werk dus dat tanken moet regelmatig :mrgreen:

- Peugeot anderhalve week terug uitgelaten op Zandvoort, weer een rondje of 20 gereden al met al. Opdrogende baan ipv drijfnat dus krijg steeds meer vertrouwen, rondetijden gaan omlaag, auto hield zich verder goed. Geen fading op de remmen, banden blijven grip houden (mits ze warm zijn). Ik rij ook nog niet op de limiet. Olietemperatuur blijft een dingetje dus binnenkort even een oliekoeler monteren. 19 maart naar Assen!

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI budgetracer

Bericht door Camiel » 21 mar 2023, 17:52

Afgelopen weekend even de 206 weer uitgelaten, dit keer voor het eerst (voor mij) op Assen tijdens Vrij Rijden

Afbeelding

Ik reed 3 sessies, 2x20 min en 1x30 min.

Pluspunten:
+ Brede baan, veel uitloop, ik vind het een makkelijkere baan om te leren rijden dan Zandvoort wat dat betreft
+ Wegligging, remmen en grip van de 206 blijft top, geeft echt veel vertrouwen, heb misschien 2x de bandjes aan het piepen gehad en dat was als ik écht met teveel snelheid onderstuurd de bocht in dook. Zit nog lange na niet aan de max van de auto, dus nu is het nog de max van de bestuurder :tong:

Minpunten
- De olietemperatuur blijft een ding, nu het wat warmer wordt buiten, na 4-5 rondjes zit die al op 130+ graden. Daarom vandaag bij Biesheuvel de 206 Cup kit koeler besteld.
- De deelnemers aan Vrij Rijden Assen waren zondag toch iets... tsja laat ik het netjes zeggen; je zou haast denken dat er scouts van de F1 langs de baan stonden. Misschien ook wel inherent aan Vrij Rijden hoor. Vanuit de pitstraat direct de toerenbegrenzer in, over -en ondersturend de eerste bochten door met koude banden en remmen. Meerdere malen ben ik ingehaald onder geel en onder finishvlag. Op het laatste moment de auto in de binnenbocht op de kerbs er tussen gooien. Driften (en vervolgens achterstevoren komen te staan) tijdens een rode vlag. Ingehaald en vervolgens uitgeremd worden in de Geert Timmer bocht. Ik heb in alle sessies wel een (FC)Yellow/code 60 of zelfs rode vlag gehad ivm crashes/grindbak, waaronder in de Geert Timmer bocht. Namelijk diegene die mij er 2 rondes daarvoor uitremde in de Geert Timmer bocht.

Daarnaast heb ik in de 2e en 3e sessie telkens maar een paar rondjes kunnen rijden omdat ik last kreeg van misfires bij warme motor in de hoge toeren. Auto ging inhouden, sputteren, backfires etc, op een bepaald moment vanaf 3000 toeren al. Op de snelweg naar huis kwam ik erachter dat dit verdween als ik het contact even uit/aan zette tijdens het rijden (wat wijst op een elektrisch probleem en geen brandstof/lucht issue), maar kwam dan ook weer na 2-10 minuten terug. Online lijkt de bobine de voornaamste kandidaat, dus die ga ik bestellen + nieuw monteren voor de volgende trackday op Zandvoort (wordt wss ergens midden/eind april als alles mee zit).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Godspeed, MarcH, Rogerb, SlowCo, Stefan R en 53 gasten