Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door EvdP » 12 dec 2022, 10:41

Dan is de pk - gewichtsverhouding beter dan die van een 82 pk Micra.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 12 dec 2022, 11:35

Ja zeker wel.

Ledig gewicht van een standaard 206 GTI is 1025kg. Mijne heeft geen achterbank, bekleding, radio, dashboard, airbags etc meer, en carbon motorkap zal ook nog wat schelen. Rolkooi en grotere remmen zullen hem weer wat verzwaren, maar ik denk dat een ledig gewicht rond de 1000kg ofwel +/- 1.5pk/kg nog wel realistisch is. Ik weet niet hoe zwaar hij nu exact is. Peugeot 206 GTI Cup auto's wegen minimaal 1040kg incl rijder.

Micra was met een 4-2-1 uitlaatspruitstuk en inlaat/luchtfilter swap van een ander type Nissan naar ~100pk te krijgen geweest op ~800kg ledig gewicht (bij gewichtsbesparing van +/- 40kg), dus 1.25pk/kg.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Ferdi » 12 dec 2022, 12:35

Een Micra met 1.3 is naar ongeveer 130 pk te krijgen geloof ik.
Jaren terug wel eens passagier geweest in een rally Micra en dat ging best vlot van z'n plek.
Topsnelheid van de 206 is wel weer hoger en met z'n wat grotere wielbasis ook iets stabieler.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Rolf205 » 12 dec 2022, 12:37

Wat grappig dat deze auto of DF oppopt! Ik had hm al een tijdje in mijn favourites van MP staan om misschien met vrienden te kopen om een keer met de junkjardrace mee te doen.

Waarom wil je dit?
• Koelvloeistof vervangen door gedemin. water (na de vorstperiode)

Behalve technisch ok maken, zou ik ook de stoelen vervangen door echte bucket seats en qua velgen zou ik er andere 7J velgen onder doen met lagere ET, om de wielkasten meer te vullen. Misschien wel naar 16" ivm de bodykit.
Ik denk dat je je wel gaat vermaken met deze auto op het circuit. Mooie basis! Ik denk trouwens niet dat je 150pk haalt met een chip only. Met andere nokkenassen is nog wel wat te halen bij deze blokken.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 12 dec 2022, 13:20

Ferdi schreef: 12 dec 2022, 12:35 Een Micra met 1.3 is naar ongeveer 130 pk te krijgen geloof ik.
Jaren terug wel eens passagier geweest in een rally Micra en dat ging best vlot van z'n plek.
Topsnelheid van de 206 is wel weer hoger en met z'n wat grotere wielbasis ook iets stabieler.
N/A? Ik heb wel turbokits gezien, maar N/A is er relatief weinig voor te krijgen. Of je moet echt met ITB's en hele agressieve nokken gaan werken etc. Dat maakt het ook weer niet echt low budget, wat toch wel mijn doel was :tong: Meeste wat ik kon vinden was rond de 100pk met dus een 4-2-1 uitlaat en een inlaat van een Nissan Primera. Maar blijft wel gaaf, zo'n mini hok met power van een stationwagen.
Rolf205 schreef: 12 dec 2022, 12:37 Wat grappig dat deze auto of DF oppopt! Ik had hm al een tijdje in mijn favourites van MP staan om misschien met vrienden te kopen om een keer met de junkjardrace mee te doen.

Waarom wil je dit?
• Koelvloeistof vervangen door gedemin. water (na de vorstperiode)

Behalve technisch ok maken, zou ik ook de stoelen vervangen door echte bucket seats en qua velgen zou ik er andere 7J velgen onder doen met lagere ET, om de wielkasten meer te vullen. Misschien wel naar 16" ivm de bodykit.
Ik denk dat je je wel gaat vermaken met deze auto op het circuit. Mooie basis! Ik denk trouwens niet dat je 150pk haalt met een chip only. Met andere nokkenassen is nog wel wat te halen bij deze blokken.
Koelvloeistof ivm gevolgen/aansprakelijkheid van een lekkage. Als ik er een keer mee op de Ring ga rijden oid en er klapt onverhoopt een kvsslang of radiator, dan dump ik liever gewoon water dan (gladde) koelvloeistof. En dan wissel ik voor het winterseizoen wel weer naar kvs.

Stoelen wil ik idd nog wel een keer meepakken, waarschijnlijk gelijk met de gordels. Even Marktplaats in de gaten houden vwb kuipjes. Vwb wielen; als het funtioneel beter is (bijv bredere banden/meer grip) overweeg ik het misschien wel. Nu is het dezelfde maat als de 206 GTI Cup, banden zijn ook best betaalbaar daardoor. Heb jij er ervaring mee op 206'jes?

Vwb de chip: meeste tuners geven zoiets als dit aan https://www.procartuning.nl/chiptuning- ... 38-pk.html of https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... gti-138pk/ vandaar de inschatting van plm 150 pk in combinatie met de CAI. Nokkenassen staan idd nog op het (droom)lijstje, eerst maar even met dit vermogen snel leren rijden :tooth:

Wel lachen trouwens dat je deze op het lijstje had. Niet wezen kijken? Al iets anders in gedachten nu voor junkyardrace?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Ferdi » 12 dec 2022, 13:52

Camiel schreef: 12 dec 2022, 13:20
Ferdi schreef: 12 dec 2022, 12:35 Een Micra met 1.3 is naar ongeveer 130 pk te krijgen geloof ik.
Jaren terug wel eens passagier geweest in een rally Micra en dat ging best vlot van z'n plek.
Topsnelheid van de 206 is wel weer hoger en met z'n wat grotere wielbasis ook iets stabieler.
N/A? Ik heb wel turbokits gezien, maar N/A is er relatief weinig voor te krijgen. Of je moet echt met ITB's en hele agressieve nokken gaan werken etc. Dat maakt het ook weer niet echt low budget, wat toch wel mijn doel was :tong: Meeste wat ik kon vinden was rond de 100pk met dus een 4-2-1 uitlaat en een inlaat van een Nissan Primera. Maar blijft wel gaaf, zo'n mini hok met power van een stationwagon
Dat was inderdaad N/A, wel met een hele agressieve nokkenas.
Hele auto was niet low-budget maar wel een ontzettend leuk pretkanonnetje.

Heb er met de 205 wel eens achter gereden tijdens een test rondje en ondanks dat ik meer vermogen had moest ik alle zeilen bijzetten als ze met dat ding op het gas gingen.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door StefanW » 12 dec 2022, 13:56

Wat een apparaat haha! Opzich wel aardige mods.
Grappig, ik doe het juist andersom, daily is een 206 GTi en gebruik de 130i voor de fun kilometers.

Ik begon destijds met dezelfde instelling; de 106 Rallye. Goedkoop auto'tje, paar relatief goedkope mods en lekker knallen. Uiteindelijk werd het een compleet nieuwe auto :D

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 12 dec 2022, 14:21

StefanW schreef: 12 dec 2022, 13:56 Wat een apparaat haha! Opzich wel aardige mods.
Grappig, ik doe het juist andersom, daily is een 206 GTi en gebruik de 130i voor de fun kilometers.

Ik begon destijds met dezelfde instelling; de 106 Rallye. Goedkoop auto'tje, paar relatief goedkope mods en lekker knallen. Uiteindelijk werd het een compleet nieuwe auto :D
Ja jouw 106 is briljant natuurlijk, zoals gezegd in de post, ook wel inspiratie voor mij. Ik wil in de toekomst echt nog wel een keer zoiets bouwen als ik de tijd en de ruimte heb. Iets kleins, al dan niet met een engine swap. Volledig naar eigen smaak opbouwen, alles documenteren en tot het laatste boutje en moertje weten hoe het in elkaar steekt.

Nu vooral maar even leren rijden met het ding, en dan zien we over een jaartje wel verder!

Ook was jouw 20K bovenop aanschafprijs wel weer inspiratie, maar dan om de coupé gewoon met rust te laten. Voor de prijs van een leuk diff en een setje banden koop je ook gewoon een hele Peugeot :oops:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Rolf205 » 12 dec 2022, 15:34

Camiel schreef: 12 dec 2022, 13:20
Stoelen wil ik idd nog wel een keer meepakken, waarschijnlijk gelijk met de gordels. Even Marktplaats in de gaten houden vwb kuipjes. Vwb wielen; als het funtioneel beter is (bijv bredere banden/meer grip) overweeg ik het misschien wel. Nu is het dezelfde maat als de 206 GTI Cup, banden zijn ook best betaalbaar daardoor. Heb jij er ervaring mee op 206'jes?

Vwb de chip: meeste tuners geven zoiets als dit aan https://www.procartuning.nl/chiptuning- ... 38-pk.html of https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... gti-138pk/ vandaar de inschatting van plm 150 pk in combinatie met de CAI. Nokkenassen staan idd nog op het (droom)lijstje, eerst maar even met dit vermogen snel leren rijden :tooth:

Wel lachen trouwens dat je deze op het lijstje had. Niet wezen kijken? Al iets anders in gedachten nu voor junkyardrace?
Ik rij mijn hele leven al Peugeot 20*, dus ook 206jes (XS en GTI) zijn langs geweest...
De velgen die je er nu onder hebt, zijn 206 XS velgen. Uit mijn herinnering niet de lichtste en volgens mij maar 6J breed. Daar zou ik geen geld in stoppen qua spuiten en andere velgen in deze maat zijn doorgaans niet heel duur en mooier op een auto met bodykit.
De 206 cup auto's rijden inderdaad met dezelfde maat banden (op 6,5J velgen) en dat is een betaalbare maat inderdaad. Of bredere velgen noodzakelijk of beter is, durf ik niet te zeggen, maar met stugge wangen zou ik gevoelsmatig niet te smalle velgen nemen.

Ik ben er niet wezen kijken trouwens en de plannen staan een beetje stil...

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Eeuwe » 13 dec 2022, 09:09

Oei, wel smaakgevoelig die 206.. maar wel een gave basis! Ben erg benieuwd naar de vorderingen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Shakes » 13 dec 2022, 10:06

Ding is heerlijk fout. Beetje de stijling van moderne bmw’s. Veel plezier ermee

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 13 dec 2022, 10:38

Shakes schreef: 13 dec 2022, 10:06 Ding is heerlijk fout. Beetje de stijling van moderne bmw’s. Veel plezier ermee
:lollerdelol:

Afbeelding
Eeuwe schreef: 13 dec 2022, 09:09 Oei, wel smaakgevoelig die 206.. maar wel een gave basis! Ben erg benieuwd naar de vorderingen.
Smaakgevoelig is ook een mooie manier om het hok te omschrijven :lol:

Vorderingen zal wel rond de kerstdagen of januari worden, in ieder geval als het niet meer zo akelig koud is. Ondertussen zijn de banden en de remvloeistof onderweg (genoeg zodat ik ook gelijk de 125i kan meepakken met Motul RBF 660), net zoals spul voor een beurtje en wat klein grut zoals nieuwe remslangen. OE remslangen waren 7 euro per stuk dus voorlopig eerst maar even daarmee rijden, kijk ik later wel of Goodridge remleidingen nog wat voordeel kunnen opleveren.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2023
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Godspeed » 13 dec 2022, 18:34

Leuk! Smerig fout hok natuurlijk, maar ik snap de keuze goed! Enerzijds zou ik mijn Rallye iets meer hardcore willen maken en meer circuit georiënteerd, anderzijds is ‘ie te netjes en dus zonde. Hoewel het nu al gewoon heel goed stuurt.

Rallye eruit en een goedkoop circuithok bouwen lijkt me ook geweldig. Ga deze wel even volgen om te zien hoe het jou bevalt :D

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 14 dec 2022, 21:45

Kan niet zo goed stilzitten, dus eerste klusjes.

Allereerst nieuwe voorbandjes vandaag binnen gekregen;
Afbeelding
Liggen inmiddels achterin de Peus, van het weekend even laten monteren bij de bandenboer om de hoek.

Ik had me voorgenomen eerst even de essentiële zaken mee te pakken, en dan pas optisch. Maar die achterlichten....Tsja. Toch maar even langs de lokale sloperij gegaan, die had waarschijnlijk zeventien 206jes, dus ook wel achterlichten. Voor vier tientjes kreeg ik ze allebei mee, zijn de originele achterlichten van de 1e 'opfrisbeurt' (uit 2003 ofzo). Gelukkig hadden ze niet in de bedrading gesneden dus was gewoon plug&play, tien minuten werk voor de beiden.

Nog even een reminder hoe het was (zie ook paar posts hierboven), sorry voor de slechte foto's, het was guur buiten;
Afbeelding

Linker achterlicht vervangen:
Afbeelding

Beide vervangen:
Afbeelding

Ook zonder licht aan ziet het er gelijk een stuk minder 'tjoener' uit. Nu 'gewoon' als een 206 met een bodykit.
Afbeelding

Afbeelding

Ben er wel blij mee. Andere lampjes effe oppoetsen en kijken of er op Marktplaats nog iemand voor te porren is.
Godspeed schreef: 13 dec 2022, 18:34 Leuk! Smerig fout hok natuurlijk, maar ik snap de keuze goed! Enerzijds zou ik mijn Rallye iets meer hardcore willen maken en meer circuit georiënteerd, anderzijds is ‘ie te netjes en dus zonde. Hoewel het nu al gewoon heel goed stuurt.

Rallye eruit en een goedkoop circuithok bouwen lijkt me ook geweldig. Ga deze wel even volgen om te zien hoe het jou bevalt :D
Tsja lastig dilemma idd... Voor een lekker analoog zondagsritje is het top natuurlijk, zo'n Rallye. Met (relatief) weinig power hard gaan. Maar als je hem inderdaad hardcore maakt ga je hem juist daar niet meer voor pakken... Ik zou er een derde auto naast kopen en die hardcore maken, Rallye lekker de vloerbedekking in laten zitten :tong:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Philipoo » 15 dec 2022, 09:26

Als je nog even een logo op de achterklep plakt en die pijp recht hangt is het niet meer afgrijselijk!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3277
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Martijn M » 15 dec 2022, 10:26

In plaats van de pijp recht hangen, de einddemper vervangen voor:

https://www.nsbconcept.com/peugeot-206- ... acing.html





Had een maatje van me op z'n 206 GTI, klonk echt super voor weinig! En niet te luid, comfortabel op de snelweg etc.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Rolf205 » 15 dec 2022, 13:52

Lekker bezig! Je hebt ook de mooiere ph2 achterlichten gepakt... :thumbup:

Misschien ook de koplampen nog een keer vervangen door heldere Ph2:
Afbeelding
De bedrading is dan wel anders en de lampen zijn H7 dan, dus iets meer werk.

Achterklep zou ik denk ik zo laten, want die leent zich nu goed voor een vette livery over de hele auto.

Zoiets bijvoorbeeld.... Dan is het foute er wel af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Philipoo » 15 dec 2022, 14:55

Rolf205 schreef: 15 dec 2022, 13:52

Zoiets bijvoorbeeld.... Dan is het foute er wel af.
Afbeelding
Wacht ff, vind jij dit niet fout? :lol:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Philipoo » 15 dec 2022, 14:57

Dit daarentegen..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Rolf205 » 15 dec 2022, 15:08

Philipoo schreef: 15 dec 2022, 14:55
Zoiets bijvoorbeeld.... Dan is het foute er wel af.
Afbeelding

Wacht ff, vind jij dit niet fout? :lol:
Voor een circuitauto niet....

Online
Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Streamline » 15 dec 2022, 21:42

Die velgen has ik ook onder mijn 206 XS, heb jij ze wel met een open hart?
De eerste generatie had dat namelijk niet, enorm gekloot altijd om te balanceren omdat de meeste bandenboeren er geen zin in hadden of de tijd er niet voor wilden nemen :stom:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 16 dec 2022, 11:23

Philipoo schreef: 15 dec 2022, 09:26 Als je nog even een logo op de achterklep plakt en die pijp recht hangt is het niet meer afgrijselijk!
Pijp ga ik binnenkort eens naar kijken als ik eraan ga klussen, kijken of die nog een eetje afgesteld kan worden. Hangt idd wel raar laag/scheef, geen idee of die uberhaupt ergens een beugel achteraan heeft.

Logo'tje bestel ik wel bij AliEx
Martijn M schreef: 15 dec 2022, 10:26 In plaats van de pijp recht hangen, de einddemper vervangen voor:

https://www.nsbconcept.com/peugeot-206- ... acing.html





Had een maatje van me op z'n 206 GTI, klonk echt super voor weinig! En niet te luid, comfortabel op de snelweg etc.
Oei die klinkt wel echt lekkerder ja, beter dan de Remus die er nu op zit. Die is vooral erg luid. En best goedkoop! Hou ik in gedachten/gaat in de bookmarks.

Comfortabel op de snelweg zal hij niet snel worden denk ik zonder interieur, tussen 2600 en 3200 toeren en boven de 3400 toeren worden je trommelvliezen goed getraind zegmaar.


Livery zit ik ook al over te twijfelen, eigenlijk moet hij wel gewoon full racecar look worden. Ik werk natuurlijk met een zwarte basis en veel rally/race uitvoeringen zijn blauw, rood of zilver (zoals hierboven), er zijn weinig rally/race 206'jes te vinden met een zwarte lak. Maar de auto volledig (laten) wrappen is ook wel weer een significante investering, terwijl het idee juist budget is.

Misschien dat dit wel een optie is:
Afbeelding
Afbeelding

Want hiervan is een 1:1 vinyl decal set ook te krijgen, https://www.creative-vinyl.com/en/574-p ... s-kit.html. Middagje klussen en gaan.
Streamline schreef: 15 dec 2022, 21:42 Die velgen has ik ook onder mijn 206 XS, heb jij ze wel met een open hart?
De eerste generatie had dat namelijk niet, enorm gekloot altijd om te balanceren omdat de meeste bandenboeren er geen zin in hadden of de tijd er niet voor wilden nemen :stom:
Mijn velgen zitten wel naafkapjes op inderdaad, dus ik verwacht dat het dan 2e generatie is?
Laatst gewijzigd door Camiel op 16 dec 2022, 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3277
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Martijn M » 16 dec 2022, 11:25

Volgens mij was het iets in de richting van origineel Peugeot = dichte naaf, replica/andere producent = open naaf.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 16 dec 2022, 11:37

Deze zijn het dus, Sirocco velgen, zie ze inderdaad in 2 uitvoeringen:
Afbeelding
maar het is een beetje 50/50 als je op Google zoekt op 'Peugeot Sirocco rim'. Misschien het merendeel zelfs met naafkapje ipv dicht.

Edit: staan ook gewoon in de Peugeot brochure met naafkapjes https://docplayer.net/31620342-Alloy-wh ... range.html (pagina 7)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 17 dec 2022, 21:40

Vandaag even de nieuwe voorbanden laten monteren, ondanks dat het niet echt het weer voor semislicks was. Ouwe banden waren wel echt op, zaten exact op de 1.6mm slijtage blokjes.

Daarna nog even de auto uitgelaten, klein rondje van 50km gedaan, paar dijkweggetjes om hem voor het eerst écht even aan de tand te voelen (na aankoop was het druk op de weg + mistig + glad, en met bijna-slicks niet echt ideaal rijden).

Maar auto voelt goed! Trekt lekker door de toeren, stuurt strak. Remmen was ook wel een gewaarwording, ik had ze nog niet echt warm gekregen hiervoor maar na een paar keer goed aanremmen op een lege weg waren ze wel op temperatuur en toen was het echt alsof je een anker uitgooide. Nóg harder doortrappen zorgde wel voor blokkerende wielen (geen ABS) maar dat zal te maken hebben met nat wegdek + temperatuur en misschien iets teveel druk in de nieuwe voorbanden. Weet ook niet of de banden echt warm werden van de openbare weg. Maar de grotere 306 GTI-6 klauwen/schijven en EBC Yellowstuff blokken doen hun werk goed!

Paar puntjes waar ik nog even mee aan de slag moet: stationairloop is niet ideaal, bij gas los wil hij nog wel eens terugzakken in toeren en hij is nog 1 of 2x afgeslagen tijdens stadsverkeer (maar op het gas merk je daar niets van). Morgenochtend even de stappenmotor en gasklephuis schoonmaken, schijnt een bekend kwaaltje te zijn. Daarnaast op lage snelheid met maximale stuuruitslag (inparkeren) een ‘knars’, misschien een as of homokineet. Als iemand een idee heeft let me know. Maar tijdens rijden merk je er niks van.

Op 28 december is er weer een dagje Vrij Rijden op Zandvoort, rond de kerstdagen maar even wat klusjes doen (olie, bougies, remleidingen + vloeistof) en even kijken wat het weer doet, dan hopelijk shakedown op de 28e!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge, Google [Bot], MJW, Streamline, Vanreijmersdal en 51 gasten