Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Camiel » 08 jul 2022, 15:23

Str8Six schreef: 08 jul 2022, 09:32 Motorkap kabel heb ik ook gehad een tijdje terug, hoe heb jij hem losgekregen? Denk versleten vanwege het vele olie bijvullen :lol:
Lange schroevendraaier door de grille en zo de motorkapvergrendeling eraf wippen. Vervolgens de kabel zelf losgehaald zodat ik er vanaf een andere plek bij kan komen met een waterpomptang :tong:

Ik merkte eerder al dat de vergrendeling niet helemaal soepel ging, maar heb ook maar 4-5x de motorkap open gehad verder sinds ik hem heb. Dus vwb olie bijvullen viel het me eigenlijk nog wel mee. Ondanks de lekkage en vettigheid heb ik nu 5000 km met de auto gereden en 0.75L olie bijgevuld. Dus 1L op ~7000km vind ik persoonlijk best acceptabel!

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Str8Six » 16 jul 2022, 17:57

Jaa was ook meer een grapje, mijn 130 verbruikt ook niet noemenswaardig vergeleken met mij vorige E46 met M54. Alleen bij echt circuit rijden lust hij wel wat, bij normaal gebruik niet

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Camiel » 16 aug 2022, 14:34

Paar kleine klusjes gedaan weer sinds juli; motorkapkabels inmiddels vervangen dus de kap gaat weer soepel open, multiriem en spanrol vervangen (multiriem 2x besteld, want verkeerde maat in 1e instantie), leer schoongemaakt/verzorgd, en weer een jaartje APK erop sinds afgelopen vrijdag. Viel me weer mee, 75 euro in totaal voor de APK; alleen de handrem rechtsachter moest een beetje bijgesteld worden.

Binnenkort even een moment plannen om de waterpomp, koelvloeistofslangen en carterventilatie te vervangen, maar dat zal wel mid-/eind-oktober worden ivm vakanties en drukke weekends. Gelijk tegen die tijd maar even de motorsteunen + versnellingsbaksteunen mee pakken, en dan heb ik het grootste deel van de preventieve klusjes er wel op zitten. Dan alleen nog onderhouds-items; diff-rubbers, hardyschijf etc. Pak ik mee zodra ik hopelijk volgend jaar een leuk diff erop kan zetten.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> weer een jaartje APK

Bericht door Emiel » 16 aug 2022, 18:03

De versnellingsbak steunen van een e46 m3 zijn identiek maar wat harder. Schakelt net wat fijner. Just saying :)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> weer een jaartje APK

Bericht door Camiel » 08 sep 2022, 13:03

Had de steunen al een tijdje geleden besteld... Allemaal Lemförder. Mocht het niet hard genoeg zijn kan ik ze altijd nog meepakken, kost ook de wereld niet.

Best een zuinigheidswonder op woon-werkverkeer zo'n N52;

Afbeelding

Inmiddels alweer ruim 7000km erop gezet in 5 maanden tijd!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Knot » 08 sep 2022, 13:06

Lekkere stand, 280.

Op naar de 3 ton.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> weer een jaartje APK

Bericht door Dimitri » 08 sep 2022, 13:15

Camiel schreef: 08 sep 2022, 13:03 Had de steunen al een tijdje geleden besteld... Allemaal Lemförder. Mocht het niet hard genoeg zijn kan ik ze altijd nog meepakken, kost ook de wereld niet.

Best een zuinigheidswonder op woon-werkverkeer zo'n N52;

Afbeelding

Inmiddels alweer ruim 7000km erop gezet in 5 maanden tijd!
Huh... Heeft een E82 een zoveel betere CW-waarde? Ik krijg de E87 met N52 niet onder de 1:10, en dat is ook met erg veel snelweg.
Welke bandenspanning rij je?

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> weer een jaartje APK

Bericht door Camiel » 08 sep 2022, 13:27

Dimitri schreef: 08 sep 2022, 13:15
Camiel schreef: 08 sep 2022, 13:03 Had de steunen al een tijdje geleden besteld... Allemaal Lemförder. Mocht het niet hard genoeg zijn kan ik ze altijd nog meepakken, kost ook de wereld niet.

Best een zuinigheidswonder op woon-werkverkeer zo'n N52;

Afbeelding

Inmiddels alweer ruim 7000km erop gezet in 5 maanden tijd!
Huh... Heeft een E82 een zoveel betere CW-waarde? Ik krijg de E87 met N52 niet onder de 1:10, en dat is ook met erg veel snelweg.
Welke bandenspanning rij je?
2.5 bar rondom, met 18" 225 Goodyear F1 Supersport voor en 255 Conti PremiumContact achter.

1:10 krijg ik alleen heel kort voor elkaar, met stadsverkeer en constante stoplichtsprintjes, met gemengd stadsverkeer/korte stukjes/veel file loopt verbruik wat op naar de 7.5L/100 en als ik écht ga trappen dan lukt misschien 8.5L/100.

Gemiddelde over de afgelopen 7300km is rond de 7.5L/100 (ik hou verbruik + kosten bij; E0.17/km, alleen V-Power/BP Ultimate), daar zit bijv ook een aantal sportieve weekendjes Luxemburg, Eifel, Ardennen in.

Valt mij ook ontzettend mee overigens, E87 118i deed ook 7.0L/100 gemiddeld over 40.000km en heb ik nooit onder de 6.0L/100km gehad.
Knot schreef: 08 sep 2022, 13:06 Lekkere stand, 280.

Op naar de 3 ton.
Net ingelopen :df:

Olieverbruik schat ik op ongeveer 1L/4000km wat voor een N52 volgens mij best netjes is. Heb nu 3200 gereden sinds de laatste oliewissel en heb nog niet hoeven bijvullen, staat nu net op 25% boven minimum.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Knot » 08 sep 2022, 13:32

Dan zou ik er 750cc bij gooien, loopt lekkerder op max pijl toch? Als ie op de helft staat mik ik er altijd al een halve liter bij.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Philipoo » 08 sep 2022, 13:55

Bizar net verbruik voor een ongeblazen 6il zeg!

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door sdlauto » 08 sep 2022, 13:56

Loopt wel zuinig zeg, mijn E91 N53 enkel lange stukken 105 op de CC 1:15,3 - 6.5L/100KM.
Veelal korte ritjes: 1:10.5KM - 9.5L/100KM
Mix van alles sinds aanscaf 8KKM - 1:11.4 - 8.77L/100KM.

Verdenk mijn niet functionerende nox-sensor van niet optimaal of zelfs niet lopen in stratified modus.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Marc Sierra » 08 sep 2022, 14:44

Zeker een net verbruik voor een 3.0 benzine! Heb je het verbruik zelf ook weleens uitgerekend? Want de BC van mijn BMW is wel een beetje optimistisch met het verbruik en als ik het zelf nareken (liters bij pomp en gereden km's) kom ik meestal wel 1 km negatiever uit, bv 1 op 16 ipv 1 op 17.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door sdlauto » 08 sep 2022, 15:42

Marc Sierra schreef: 08 sep 2022, 14:44 Zeker een net verbruik voor een 3.0 benzine! Heb je het verbruik zelf ook weleens uitgerekend? Want de BC van mijn BMW is wel een beetje optimistisch met het verbruik en als ik het zelf nareken (liters bij pomp en gereden km's) kom ik meestal wel 1 km negatiever uit, bv 1 op 16 ipv 1 op 17.
Dit is het vebruik op de BC, wijkt niet veel af van de werkelijke kilometers op de tank.
Toch haal ik de waardes van de 125I niet, zal gewicht vast een grote boosdoener in zijn.
Mijn 325I N53 is ook gechipt van 218 naar 260PK - al met al best een zuinig blok.
Verwacht met een nieuwe NOX-sensor of een NOX-emulator nog wel iets zuiniger vanwege de stratified modus.

BartMS
Berichten: 511
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door BartMS » 08 sep 2022, 15:46

Ik haal met mijn 130i met veel woonwerk 35km enkele rit en 80% snelweg 8l /100km en dan houd het echt wel op en dan moet ik altijd netjes 100 rijden.

Gemiddeld sinds aanschaf zit ik op 9.1L /100KM over +- 20K KM

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Jan Terwolde » 08 sep 2022, 15:47

rij gemiddeld +-25l/100km met de n52

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door SlowCo » 08 sep 2022, 15:48

Jan Terwolde schreef: 08 sep 2022, 15:47 rij gemiddeld +-25l/100km met de n52
Gelukkig is de benzine niet zo duur... :shock:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Jan Terwolde » 08 sep 2022, 15:51

Laatste weekend weer een stuk meer helaas.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> weer een jaartje APK

Bericht door bartb » 08 sep 2022, 15:58

Camiel schreef: 08 sep 2022, 13:03 Had de steunen al een tijdje geleden besteld... Allemaal Lemförder. Mocht het niet hard genoeg zijn kan ik ze altijd nog meepakken, kost ook de wereld niet.

Best een zuinigheidswonder op woon-werkverkeer zo'n N52;

Afbeelding

Inmiddels alweer ruim 7000km erop gezet in 5 maanden tijd!
Geef eens gas man :tooth:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Camiel » 12 sep 2022, 21:20

bartb schreef: 08 sep 2022, 15:58 Geef eens gas man :tooth:
:df:

Meestal als ik in de auto zit op weg naar/van werk ben ik wel aan het bellen ofzo dus heb ik lekker de cruise erop op de rechterbaan. Als ik ga toeren in het weekend dan speel ik wel wat meer ja :lol:
Knot schreef: 08 sep 2022, 13:32 Dan zou ik er 750cc bij gooien, loopt lekkerder op max pijl toch? Als ie op de helft staat mik ik er altijd al een halve liter bij.
Ja doe ik morgen, had geen olie in de auto liggen en in de tussentijd niet meer gereden.

Overigens moest ik mijn VW Polo nooit meer dan ‘halfvol’ gooien. Is me verteld door de monteur. Alles wat ik bijvulde boven halfvol verbrandde hij binnen 1000km, en dan duurde het vervolgens 10.000km om van halfvol naar minimum te gaan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door Knot » 12 sep 2022, 21:33

Heb ik bij BMW nooit last van, liever op max dan op de helft.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> ecomodus

Bericht door vester86 » 07 okt 2022, 00:49

gewoon +1L als de boordcomputer dat aangeeft. is niks maar dan ook niks mis mee om zo “lang” te wachten, het systeem is er op ontworpen. en al helemaal met deze km-standen maak ik me daar echt geen zorgen over. (325k & counting bij de mijne).
gaat wel 5W40 in tegenwoordig, scheelt ook wat olie verbruik.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Bram » 07 okt 2022, 00:59

sene87 schreef: 06 jul 2022, 11:17 Dag Camiel, mooie wagens! Ik zag dat je voor je e87 een sportinterieur gevonden hebt, en achteraf nog zei dat je nog 2 setjes te koop wist staan. Waar kijk/keek jij op voor deze te vinden? Ik ben opzoek naar een volleder interieur voor mijn e87 LCI, maar als ik 1tje vind is het of terwijl in slechte staat of pre-lci waardoor de deurpanelen niet mee bekleed zijn. Enige zoek tips ?
En is het nog gelukt?

Oh wacht, na 1 post hield je het hier al voor gezien :goodnight:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Camiel » 11 dec 2022, 21:10

Ik wilde al tijden weer een circuit speeltje, maar geen behoefte om de 125i volledig te gaan verbouwen. In de eerste plaats omdat ik een simpele loonslaaf ben en de building + running costs voor een 125i circuit speeltje (met een kilometerstand van bijna 300.000 km) niet echt prettig zullen zijn voor de portemonnee. Daarnaast vind ik de coupé een veel te lekkere daily om hem heel hardcore te maken, ik rij er 15-20dkm in een jaar mee. Ik had de Seat Ibiza al vrij “hardcore” voor een daily jaren geleden, en dat wilde ik eigenlijk niet weer. Dan is het allebei net niet.

Paar weken terug zag ik het filmpje van Stefan die met Misha over de Nurburgring ging. Ik werd daardoor weer even getriggerd. Het concept van “slow car fast”, gooi-en-smijt bakkie van max 1000kg met lage onderdeelprijzen en simpele techniek op de grens leren rijden, sprak me eigenlijk wel aan. De auto staat ook in weer en wind buiten aan de straat geparkeerd dus moet nog APK waardig blijven en moet ook niet héél erg zonde zijn als ik hem op z’n dak leg, dus mag niet ‘te goed’ zijn. Plan is om er eens per maand/anderhalve maand mee het circuit op te gaan en voor de rest geen ‘weg-kilometers’ anders dan naar het circuit, dus het mag best leeggetrokken en hardcore zijn.

Ik zag op YouTube een filmpje van een gast die een ouwe Nissan Micra aan het ombouwen was tot circuit auto. 82 pk standaard maar wel maar 850 kg. Of een Toyota Starlet 1.3, zelfde gewichtscategorie en ook zonder al teveel moeite net als de Micra met een paar ingrepen naar 100 pk te krijgen. Swift GTI is al ontzettend lastig te vinden. Toen ben ik even wat gaan rekenen in een excelletje en kwam ik al snel boven de 3K zonder heel veel gekke dingen. Auto zelf natuurlijk, uitlaat, inlaat, rolkooi, stoelen, gordels, remmen. Complexiteit is dat ik geen schuur heb om te bouwen (kan wel eens een dagje hier of daar klussen), en (race)onderdelen voor dat soort wagentjes zijn inmiddels lastig verkrijgbaar. Voor een Micra maakt alleen BC Racing een set coilovers die al meer kosten dan de auto zelf, dus voor budget moet je met gemodificeerd spul van een Corsa of een Polo aan de slag.

Toen kwam ik online onderstaand pareltje tegen op MP, Peugeot 206 GTI uit 1999 met 189.000km (denk ik? kilometerteller werkt niet). Stond al een tijdje te koop, en aan de buitenkant is wel te zien waarom. Niet alleen is de lak matig en veel steenslag, met name dit exterieur was vast in 2002 heel hip, maar nu kan het niet echt meer. Daarnaast import en APK was al zes maanden verlopen. De basis is echter wel interessant wat mij betreft:

• Geschroefde rolkooi erin met kruizen bij de deuren
• Kuipstoelen met vierpuntsgordels
• Voor en achter grotere remmen van een 306 GTI-6
• EBC Yellowstuff remblokken rondom
• KW schroefset voor
• Koni Geel achter
• Camberplates
• Alle rubbers Powerflex
• Pipercross Viper Cold Air Intake in de voorbumper
• Carbon motorkap met hoodpins
• Federal 595 RS-Pro 15” semi’s
• Van binnen uiteraard volledig gestript
• Lichtgewicht deurkaarten

Standaard 135pk maar motor heeft een chipje dus zit eerder rond de 148-150pk. Dus er is iemand die er aardig wat geld in heeft gestoken op een bepaald moment. En dat alles stond te koop voor (significant) minder dan wat bovenstaande budget-Nissan Micra zelf bouwen (of een broemer met een nieuwe koppeling en katalysator) zou moeten kosten. Inclusief nieuwe APK en accu. APK punten waren stuurkogel, voorbanden & remslang voor, dus die doe ik binnenkort.
Genoeg geschreven, tijd voor plaatjes;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plannen zijn voornamelijk even het spul op de brug te bekijken om zeker te weten dat het veilig is. Uiterlijk van de wagen boeit me vrij weinig, ik hoef er toch niet mee naar klanten en als je erin zit hoef je hem niet van buiten te zien. Moet wel schoon zijn, gister al even mee begonnen van binnen maar het is niet echt autowas weer. Ik wil er een setje normale achterlichten in zetten en weer een logo’ in de grille, dat zal denk ik wel schelen op de tjoener-look.

Dus als eerste:

• Nieuwe set Federal 595 RS-Pro op de vooras (al besteld)
• Nieuwe remslangen li+re voor
• Stuurkogel
• Olieflush
• Beurtje (Liqui Moly Racetech 10w60, nieuwe filters, bougies etc)
• Remvloeistof verversen (Motul RBF 660)
• Nieuwe deurvangers (knakken aan beide kanten)
• Instrumentencluster lampjes vervangen (ongeveer de helft werkt niet)
• Kilometerteller fixen

Daarna het circuit op! Doel is ook echt om zoveel mogelijk te rijden en zo min mogelijk te sleutelen. Wil eerst even een paar Vrij Rijden sessies pakken op Zandvoort en Assen om zeker te weten dat alles heel blijft voordat ik echt (halve) trackdays ga boeken. En ik ga volgend jaar zomer mogelijk een race op Spa rijden (in iets anders) dus voor die tijd sowieso een keer op Spa oefenen.

Tzt/wanneer nodig:
• 6-punts ipv 4-punts gordels
• OEM achterlichten erin
• Koelvloeistof vervangen door gedemin. water (na de vorstperiode)
• Nieuw contactslot (speling)
• Staalomvlochten remleidingen
• Externe oliekoeler
• Versnellingsbakolie verversen (preventief)
• Velgen ander kleurtje spuiten (weet nog niet welke kleur, goud ofzo)
Laatst gewijzigd door Camiel op 12 dec 2022, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door EvdP » 11 dec 2022, 22:40

Enig idee wat ie weegt?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 206 GTI racehok

Bericht door Ferdi » 12 dec 2022, 10:31

Rond de 1100 kilo gok ik?
Heb zelf jaren met een 205 gereden en ondanks dat een Fransoos onbetrouwbaar zou zijn viel dat reuze mee.
Door het lage gewicht verslijt je geen hele remmen of bandenset per dag dus dat is ideaal rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 165 gasten