Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Fabian » 26 apr 2022, 10:47

Arthur schreef: 26 apr 2022, 10:29 Ik gebruik CC, waar het maar kan, altijd. Denk wel 70-80% van de tijd? Mss wel meer, geen idee eigenlijk.
ik denk wel 90% van de tijd zeker.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Robin » 26 apr 2022, 10:55

Ik gebruik de CC eigenlijk nooit en doe de laatste maanden echt wel lange ritten van >100km-300km per rit.
matthyssie schreef: 26 apr 2022, 10:32 en constant lopen schommelen.
jij bent meer van de wipwap?:)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Camiel » 26 apr 2022, 11:47

Ik gebruik hem zelf ook constant, 80/90% van de tijd. Ook binnen bebouwde kom, maar met name als ik 's ochtends om 06:30 met een muziekje aan 100km naar een klant moet rijden, of op de A2 naar Amsterdam met de trajectcontrole op 100 overdag. Anders zit ik ofwel veel te schommelen qua snelheid, waar ik zelf ook een hekel aan heb als andere mensen het doen, en ga ik snel 20-30 te hard, of ik krijg kramp in m'n rechtervoet.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Jurjen » 26 apr 2022, 15:21

Wat een leuke auto, herinner me nog dat je deze helemaal vol kon hangen met PP goodies. BMW NL had dacht ik een demo waar het hele boekje op zat.

Re CC; inderdaad bijna alles normaal op de cc, zeker op de snelweg. M'n Boxster S had trouwens ook geen cruise control, dus moest dat ook nog inbouwen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Jeroen » 26 apr 2022, 15:25

Jurjen schreef: 26 apr 2022, 15:21 Wat een leuke auto, herinner me nog dat je deze helemaal vol kon hangen met PP goodies. BMW NL had dacht ik een demo waar het hele boekje op zat.
Dat was deze: https://www.autoblog.nl/archive/2008/10 ... erformance

Die auto ben ik later nog wel eens eens op Marktplaats tegengekomen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door WJ » 26 apr 2022, 16:08

Ik ook altijd, en ik tuf heul veul in de randstad rond. Deden meer mensen het maar, zou zoveel relaxter rijden, al die jojo's

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Martin* » 26 apr 2022, 21:21

Hele leuke opvolger met idd de heerlijke 6 in lijn. De LCI achterlichten staan goed.
Plannen klinken goed. Veel plezier er mee.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Bram » 26 apr 2022, 22:02

Mijn Twingo heeft ook cc, ik leun altijd met m'n 95 kg vol op het gaspedaal. Works like a charm!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door JP » 26 apr 2022, 22:40

95 kg..... en de rest dan ?

Online
vester86
Berichten: 2679
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door vester86 » 27 apr 2022, 00:22

Rocketmonkey schreef: 26 apr 2022, 10:23 Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik heb de cruise control op onze 135i letterlijk nog nooit gebruikt.
Heeft in het huidige verkeer naar mijn idee nooit langer dan 1 minuut zin, tenzij je vooral 's nachts rijdt ofzo, correct me if I'm wrong...

Nette auto btw!
mijn cruise control staat al aan als ik nog op de oprit van de snelweg zit :lol: denk dat ik meer kilometers mét dan zonder maak. en dan woon ik gewoon in stedelijk gebied.

maar meer in topic: hele mooie wagen en sowieso mooi model!

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Bram » 27 apr 2022, 06:45

JP schreef: 26 apr 2022, 22:40 95 kg..... en de rest dan ?
Dat is het :hammer:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82

Bericht door Camiel » 01 mei 2022, 21:07

Jeroen schreef: 26 apr 2022, 15:25
Jurjen schreef: 26 apr 2022, 15:21 Wat een leuke auto, herinner me nog dat je deze helemaal vol kon hangen met PP goodies. BMW NL had dacht ik een demo waar het hele boekje op zat.
Dat was deze: https://www.autoblog.nl/archive/2008/10 ... erformance

Die auto ben ik later nog wel eens eens op Marktplaats tegengekomen.
Gaaf dit apparaat :df: Zou graag nog eens wat van die Performance items erop knutselen (einddemper, remmen) maar helaas is dat spul tegenwoordig allemaal niet meer verkrijgbaar of goud waard... Gelukkig heeft de mijne wel een aluminium Performance voetsteun :tooth:

Maargoed, over performance gesproken; ik heb vandaag even de auto zijn krachtkuurtje gegeven van 125i naar 130i power, dus 218pk naar 265pk. Ik zat eerder te denken om het te laten doen bij één van de grote tuners, echter kwam ik erachter dat je ook relatief eenvoudig (maar niet zonder risico), de DME (motor-module) kunt flashen met de 130i software waardoor je eigenlijk de auto laat denken dat hij een 130i is. "Gratis chiptuning" voor 50pk extra op een N/A auto dus. Geen idee hoe de grote tuners dit doen, of zij ook deze software flashen of dat ze custom mapping hebben, maar voor die 12 extra PK die bijv een Beek Auto Racing beloofd (218->277pk) vind ik het wel prima zo.

De procedure is dus zoals gezegd relatief eenvoudig, zorgen voor een goede CAN kabel en de juiste software op je laptop, maar als je het niet goed doet, bijvoorbeeld je mist databestanden of je accu raakt leeg tijdens het flashen dan brick je je DME en start je auto dus niet meer. Daarnaast moet je niet schrikken als ineens alle foutlampjes op je dashboard gaan branden of je brandstofpomp ineens begint te draaien tijdens het flashen.

Anyhow, na de flash even een klein kruisje geslagen en de startknop ingedrukt, en startte direct! Alles dus goed gegaan met de flash, nog even de foutcodes gewist via INPA en daarna direct een stukje toeren om de auto een beetje warm te rijden, accu bij te laden en natuurlijk even te voelen wat het verschil is tussen 125i power en 130i power!

De makkelijkste manier om dat te omschrijven is toch echt de 'duw in je rug' die je boven de 4000-5000 toeren krijgt, mijn hemel wat trekt die 6-cilinder dan lekker door :df: Echt verslavend. Op lagere toeren merk je niet heel veel verschil, behalve dat het in de 3e versnelling voelt alsof je in de 2e versnelling zit qua koppel. Waar je voorheen ook best nog wel het gewicht van de auto moest gebruiken om een beetje skeef te gaan kun je hem nu bij een rotonde-exit op driekwart gas al voelen beginnen met glijden. Kan het echt iedereen met een 125i aanraden in elk geval, op eigen risico uiteraard. Voor geinteresseerden, lees je even in op https://www.bimmerlabs.com/.

Daarnaast de auto nog even gewassen en in de wax gezet, nieuwe ruitenwissers erop en nieuwe gasveren voor motorkap + achterklep, wel weer zo fris. Afgelopen week ook even de winterbanden van de velgen afgehaald en de zomerbanden erop gelegd. Inmiddels de eerste 1000km in 2 weken ook weer gereden, het verbruik hebben we het niet over maar de smiles per mile ligt erg hoog, zeker nu na de powerboost! :D

Nog een paar plaatjes dan;

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Camiel op 01 mei 2022, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Marc Sierra » 01 mei 2022, 21:18

Klinkt erg lekker! En mooi ook dat je dat gewoon zelf doet. Een geknepen motor is nergens goed voor. Ik snap sowieso niet dat BMW dit destijds zo in de markt gezet heeft. Maar wel mooi dat je nu gratis pk’s erbij hebt!

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Eric Z » 01 mei 2022, 21:23

Geen verschil in inlaattraject tussen 125i en 130i? Zoiets zit in de herinnering van e9x 325i vs 330i.
Wel leuk om te zien dat dit steeds meer zelf gedaan kan worden, zolang het goed gaat dan.
Zelf ook wel eens wat gedaan voor een e46 maar is toch even een spannend momentje.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Camiel » 01 mei 2022, 21:30

Eric Z schreef: 01 mei 2022, 21:23 Geen verschil in inlaattraject tussen 125i en 130i? Zoiets zit in de herinnering van e9x 325i vs 330i.
Wel leuk om te zien dat dit steeds meer zelf gedaan kan worden, zolang het goed gaat dan.
Zelf ook wel eens wat gedaan voor een e46 maar is toch even een spannend momentje.
Niet voor de EU variant van de N52 iig. US 128i/325i/328i heeft een 3-stage Intake Manifold nodig met DISA's, dus die moeten dan ook ingebouwd en geprogrammeerd worden (populaire upgrade, zie ook https://www.bimmerworld.com/Intake-Fuel ... 59523.html), maar de Europese variant heeft deze inlaat al, exact gelijk aan de 130i.

En inderdaad gaaf dat er toch nog zoveel zelf kan en er nog zoveel mensen bezig zijn met deze auto's/motoren, vaak opensource, om er het maximale uit te halen!
Marc Sierra schreef: 01 mei 2022, 21:18 Klinkt erg lekker! En mooi ook dat je dat gewoon zelf doet. Een geknepen motor is nergens goed voor. Ik snap sowieso niet dat BMW dit destijds zo in de markt gezet heeft. Maar wel mooi dat je nu gratis pk’s erbij hebt!
Goeie vraag inderdaad... Misschien om de 130i, of juist de 135i, niet te kannibaliseren, want ik denk dat voor veel mensen het verschil tussen de 265pk 130i en de 306pk 135i in een E82 Coupé (afgezien van het tuningspotentieel van de N54) misschien niet voldoende zou zijn geweest om een prijsverschil te verantwoorden, en dat meer mensen voor de 130i variant van de Coupé zouden zijn gegaan?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Marc Sierra » 01 mei 2022, 22:39

Dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar dan snap ik niet dat ze er niet gewoon de 2.5 in gelegd hebben, net als bij de 325i. Al is het in jouw geval wel erg lekker dar ze het zo gedaan hebben.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Martijn_bmw » 02 mei 2022, 07:12

Mooie upgrade!

@Marc zal vast te maken hebben met efficiëntie en kleine productie aantallen tov de 325i. Wordt allemaal tot de laatste euro uitgerekend en bepaald die keuzes

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Dimitri » 02 mei 2022, 08:29

Heel fraai exemplaar, en mooi onderhoud aan het plegen allemaal.
Gaaf dat je 'gewoon' met een flash van de ECU je auto even 50pk extra kan geven.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Str8Six » 02 mei 2022, 08:35

Marc Sierra schreef: 01 mei 2022, 22:39 Dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar dan snap ik niet dat ze er niet gewoon de 2.5 in gelegd hebben, net als bij de 325i. Al is het in jouw geval wel erg lekker dar ze het zo gedaan hebben.
Denk dat de 2.5L van de N52 toen al weinig meer gebruikt werd. De coupé werd in 2007 pas onthuld, en dat is ook het laatste jaar dat de N52B25 werd gebruikt in de E9X, al zijn ze nog wel wat langer gebruikt in de Z4 en X3.

Maar het is inderdaad wat apart om dan als BMW zijnde niet de nieuwere N53 te gebruiken, maar denk dat je achteraf kan stellen dat de N52 de betrouwbaardere/fijnere keuze is.

Gave upgrade in ieder geval, en hele mooie kar!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Emiel » 02 mei 2022, 08:47

Dat is mooi verdiend die extra pk’s !

sene87
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2022, 11:15
Auto: BMW e87

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door sene87 » 06 jul 2022, 11:17

Dag Camiel, mooie wagens! Ik zag dat je voor je e87 een sportinterieur gevonden hebt, en achteraf nog zei dat je nog 2 setjes te koop wist staan. Waar kijk/keek jij op voor deze te vinden? Ik ben opzoek naar een volleder interieur voor mijn e87 LCI, maar als ik 1tje vind is het of terwijl in slechte staat of pre-lci waardoor de deurpanelen niet mee bekleed zijn. Enige zoek tips ?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Knot » 06 jul 2022, 11:47

Lekkere upgrade, en nog voor "niks" uitgevoerd ook, zou er een handeltje in beginnen voor bekenden ;)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Camiel » 07 jul 2022, 18:56

sene87 schreef: 06 jul 2022, 11:17 Dag Camiel, mooie wagens! Ik zag dat je voor je e87 een sportinterieur gevonden hebt, en achteraf nog zei dat je nog 2 setjes te koop wist staan. Waar kijk/keek jij op voor deze te vinden? Ik ben opzoek naar een volleder interieur voor mijn e87 LCI, maar als ik 1tje vind is het of terwijl in slechte staat of pre-lci waardoor de deurpanelen niet mee bekleed zijn. Enige zoek tips ?
Ik keek vooral op Marktplaats en Onderdelenlijn. En wel een tijdje in de gaten gehouden. Vol leer vond ik ook lastig te vinden, blijkbaar zijn in E87’s toch vaak de ‘goedkope’ stoelen gemonteerd. Vaak in coupé/cabrio zit wel volleer maar uiteraard niet compatible…
Knot schreef: 06 jul 2022, 11:47 Lekkere upgrade, en nog voor "niks" uitgevoerd ook, zou er een handeltje in beginnen voor bekenden ;)
Moah, zoveel mensen ken ik niet met een 125i/325i met N52B30 :tooth: En daarnaast is het niet zo erg als ik m’n eigen auto ‘brick’, maar die van iemand anders is wel vervelender.

Afgelopen weekend de auto even een beurtje gegeven, weer verse olie, filters (olie, lucht, interieur) en bougies erin. Ik had eigenlijk geen tijd voor de oliefilter&oliekoelerhuispakking, gelukkig wel mee besteld, want de olie kwam inmiddels tussen de koeler en het filterhuis door… onder de kap alles aan die kant van de motor aardig vettig dus. Dus maar even 4 bussen remreiniger erdoor gejaagd om alles schoon en vetvrij te krijgen, nieuwe pakkingen er tussen en weer in elkaar… toen er een schroefdraad in het (aluminium) oliefilterhuis dolgedraaid bleek te zijn. Waarschijnlijk een keer eerder gefixt geweest en te hard aangedraaid, want de draad kwam er in ringetjes uit. Gereedschap gehaald, nieuwe draad getapt, helicoil erin en toen zat alles weer netjes vast en blijft nu ook droog.

Nu moeten wel zeer binnenkort ook de multiriem en spanrollen vervangen, want die zijn aardig vet geworden door die lekkage en kunnen niet zo goed tegen olie, scheelt dat ik ook dat spul al in huis heb.

Ook heeft de motorkapkabel het begeven, dus dat was nog even pielen om de kap open te krijgen. Nu maar even een tijdelijke fix zodat ik in ieder geval de kap open kan krijgen om hem te repareren.

Murphy’s law…

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Martijn_bmw » 07 jul 2022, 19:59

Poeh mooi klote idd met zo’n dol gedraaide schroefdraad. Maar lekker nu alles weer goed te hebben!

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 -> 130i power!

Bericht door Str8Six » 08 jul 2022, 09:32

Motorkap kabel heb ik ook gehad een tijdje terug, hoe heb jij hem losgekregen? Denk versleten vanwege het vele olie bijvullen :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 59 gasten