Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily
Goeiemiddag!
Ik lees al een tijdje mee maar sinds vandaag toch maar even een account aangemaakt en even voorstellen. Ik ben 24 jaar en woonachtig in Tilburg.
Heb zelf nog niet zoveel DF auto's gehad ondanks dat ik een redelijke autogek ben, vooral vanwege budgettaire redenen (meeste medestudenten hadden een fiets, ik had in ieder geval nog een auto) dus mijn autohistorie bestaat uit een Volvo 440 die ik een half jaar heb gehad totdat iemand me geen voorrang gaf en een 850 op LPG met 650.000km die technisch gewoon total loss was op gegeven moment.
Daarna (anderhalf jaar geleden) een Seat Ibiza 1.9TDI uit 2003 gekocht met bijna alle opties, laten chippen naar 170pk en 410nm en op 1150kg wil dat best goed vooruit. Sindsdien al bijna de aanschafprijs erin gestoken qua onderhoud en verbeteringen, dus grotere remmen van een S3/TT gemonteerd, verlaagd, alle ophangingsrubbers vervangen, 17" BBS RC's eronder (lekker lichtgewicht) met Toyo T-1R's (plakken lekker), etc... Inmiddels staat de weliswaar auto op 280K km (rijd 30-35K per jaar ivm bijbaan) maar hij doet het nog steeds prima op Zandvoort en de Nordschleife
Zodra ik een vaste baan heb wil ik eigenlijk rondkijken naar iets anders, even afhankelijk van waar en hoe ik ga werken (dichtbij, ver weg, leaseauto of niet). Ik vind de E38 bijv fantastische wagens maar is natuurlijk niet te doen met 200km per dag woon-werkverkeer, maar als ik 10km verderop woon en geen leasebak heb is dat nog wel te doen. Daarnaast wil ik ook graag een trackday auto omdat ik het circuit rijden best verslavend vind, alleen is dat met de daily wat moeilijker ivm verzekering en als ik hem op z'n dak leg dan heb ik financieel gezien een beetje crisis. Het hoeft niet hard te gaan, maar vooral leuk. Een omgebouwde E36 325i of hatchback is echt al prima voor de eerste paar jaar, een M3 kan altijd nog en die moet je natuurlijk eerst kunnen rijden. Mijn droom is om ook daadwerkelijk races te rijden, 360 Cup of E30 ofzo, maar daar moet je natuurlijk wat meer geld voor meebrengen dan af en toe een trackday.
Kortom, veel onzekerheid over mijn automotive toekomst maar ik vind het altijd leuk om hier te dromen/ inspiratie op te doen
Ik lees al een tijdje mee maar sinds vandaag toch maar even een account aangemaakt en even voorstellen. Ik ben 24 jaar en woonachtig in Tilburg.
Heb zelf nog niet zoveel DF auto's gehad ondanks dat ik een redelijke autogek ben, vooral vanwege budgettaire redenen (meeste medestudenten hadden een fiets, ik had in ieder geval nog een auto) dus mijn autohistorie bestaat uit een Volvo 440 die ik een half jaar heb gehad totdat iemand me geen voorrang gaf en een 850 op LPG met 650.000km die technisch gewoon total loss was op gegeven moment.
Daarna (anderhalf jaar geleden) een Seat Ibiza 1.9TDI uit 2003 gekocht met bijna alle opties, laten chippen naar 170pk en 410nm en op 1150kg wil dat best goed vooruit. Sindsdien al bijna de aanschafprijs erin gestoken qua onderhoud en verbeteringen, dus grotere remmen van een S3/TT gemonteerd, verlaagd, alle ophangingsrubbers vervangen, 17" BBS RC's eronder (lekker lichtgewicht) met Toyo T-1R's (plakken lekker), etc... Inmiddels staat de weliswaar auto op 280K km (rijd 30-35K per jaar ivm bijbaan) maar hij doet het nog steeds prima op Zandvoort en de Nordschleife
Zodra ik een vaste baan heb wil ik eigenlijk rondkijken naar iets anders, even afhankelijk van waar en hoe ik ga werken (dichtbij, ver weg, leaseauto of niet). Ik vind de E38 bijv fantastische wagens maar is natuurlijk niet te doen met 200km per dag woon-werkverkeer, maar als ik 10km verderop woon en geen leasebak heb is dat nog wel te doen. Daarnaast wil ik ook graag een trackday auto omdat ik het circuit rijden best verslavend vind, alleen is dat met de daily wat moeilijker ivm verzekering en als ik hem op z'n dak leg dan heb ik financieel gezien een beetje crisis. Het hoeft niet hard te gaan, maar vooral leuk. Een omgebouwde E36 325i of hatchback is echt al prima voor de eerste paar jaar, een M3 kan altijd nog en die moet je natuurlijk eerst kunnen rijden. Mijn droom is om ook daadwerkelijk races te rijden, 360 Cup of E30 ofzo, maar daar moet je natuurlijk wat meer geld voor meebrengen dan af en toe een trackday.
Kortom, veel onzekerheid over mijn automotive toekomst maar ik vind het altijd leuk om hier te dromen/ inspiratie op te doen
Laatst gewijzigd door Camiel op 03 aug 2023, 17:26, 26 keer totaal gewijzigd.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Even voorstellen: Camiel
Even een plaatje:
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Even voorstellen: Camiel
Welkom! Gave Ibi!
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Even voorstellen: Camiel
Welkom Camiel !!
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Even voorstellen: Camiel
+1!!Riceaux schreef:Welkom! Gave Ibi!
Heb je nog steeds die T1-R's eronder? Ik vind dat ze niet bijzonder veel grip hebben.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Even voorstellen: Camiel
T1R's heb ik nog steeds en ik ben er juist erg over te spreken! Ik heb ze nog niet op het circuit gebruikt sinds montage (paar maanden terug) maar ik kan er wel serieus mee hoeken, met 80 door een klaverblad of 40 over een rotonde is geen probleem Heb hem nog niet voelen glijden in de regen of bij serieus bochtenwerk op de openbare weg iig. Slijtage valt me ook alles mee, met 15.000km op de vooras zijn ze nog bij lange na niet versleten. Ik zie een BMW in je avatar, misschien dat het gewicht ermee te maken heeft?
Laatst gewijzigd door Camiel op 21 sep 2014, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Even voorstellen: Camiel
Eigenlijk liggen ze onder m'n 1000 kg wegende MX-5. Op het droge krijg ik met niet al teveel moeite de achterkant om. Laat staan als je met een beetje tempo een natte rotonde pakt. Ik kijk meestal niet naar m'n snelheidsmeter als ik over een rotonde rijd.Camiel schreef:T1R's heb ik nog steeds en ik ben er juist erg over te spreken! Ik heb ze nog niet op het circuit gebruikt sinds montage (paar maanden terug) maar ik kan er wel serieus mee hoeken, met 80 door een klaverblad of 40 over een rotonde is geen probleem Heb hem nog niet voelen glijden in de regen of bij serieus bochtenwerk op de openbare weg iig. Slijtage valt me ook alles mee, met 15.000km op de vooras zijn ze nog bij lange na versleten. Ik zie een BMW in je avatar, misschien dat het gewicht ermee te maken heeft?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Even voorstellen: Camiel
Tilburg de geksteeeeeeeeeeeeeeeeee
Welkom
Ik zou geen bmw kopen, waardeloze hokken die te vaak in de vangrail hangen
Welkom
Ik zou geen bmw kopen, waardeloze hokken die te vaak in de vangrail hangen
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Even voorstellen: Camiel
Dat vangrail hangen, ligt dat niet meer aan de chauffeur dan aan de auto?
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Even voorstellen: Camiel
Welkom!
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Even voorstellen: Camiel
Ze hangen gemiddeld meer in de vangrail dan andere merkenCamiel schreef:Dat vangrail hangen, ligt dat niet meer aan de chauffeur dan aan de auto?
Pfffffffffff gelukkig heb ik geen BMW, dan is mijn risico stukken minder
- lykel
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21
Re: Even voorstellen: Camiel
Mijn ervaring is juist andersom. Seat in de vangrail bmw (nog) niet.Luco schreef:Ze hangen gemiddeld meer in de vangrail dan andere merkenCamiel schreef:Dat vangrail hangen, ligt dat niet meer aan de chauffeur dan aan de auto?
Pfffffffffff gelukkig heb ik geen BMW, dan is mijn risico stukken minder
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Even voorstellen: Camiel
Sommige mensen moet je niet met een fwd laten rijden (is te moeilijk)
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's Seat Ibiza 6L
Afgelopen maandag op Zandvoort via Vrij Rijden, waarom Vrij Rijden en geen DF trackday? Met name vanwege de beperkingen aan de techniek, zoals ook al in het bijschrift op onderstaande filmpjes te lezen trekt de auto het gewoon niet om meer dan een minuut of 15 volle polle te stampen, daarvoor zou eigenlijk het hele inlaattraject aangepakt moeten worden. De inlaatluchttemperatuur wordt nu zo hoog dat hij gewoon geen vermogen meer heeft in hoge toerentallen waardoor er veel eerder geschakeld moet worden en de topsnelheid op het rechte stuk rond de 140/150 ligt terwijl de auto op de snelweg zo doorloopt naar de 200.
In de tweede sessie viel de power op gegeven moment compleet weg na het overschakelen na Hugenholtz maar door een crash iets verderop in Scheivlak kon ik de snelheid laag houden en na een herstart en even rustig doorbrommen kwam de power weer langzaam terug. Op de parkeerplaats bleken de IC slangen wat aangedrukt te kunnen worden en op de weg naar huis liep hij weer als vanouds.
Daarnaast is de auto verlaagd met een schroefset maar ondanks de ietwat getrokken banden en ondanks dat ik hiervoor de auto zelfs nog wat omhoog geschroefd heb (hij schraapte wel eens bij een snel genomen drempel) was hij aan het aanlopen in de scherpe bochten, durfde niet goed veel harder die bochten door met het oog op slijtage aan de wang en het spatbord, dit viel uiteindelijk mee en was er geen extra slijtage zichtbaar.
Embedden van JoeToep lukt trouwens niet...
Kan een mod trouwens mijn topic verplaatsen naar 'Mijn Auto'?
In de tweede sessie viel de power op gegeven moment compleet weg na het overschakelen na Hugenholtz maar door een crash iets verderop in Scheivlak kon ik de snelheid laag houden en na een herstart en even rustig doorbrommen kwam de power weer langzaam terug. Op de parkeerplaats bleken de IC slangen wat aangedrukt te kunnen worden en op de weg naar huis liep hij weer als vanouds.
Daarnaast is de auto verlaagd met een schroefset maar ondanks de ietwat getrokken banden en ondanks dat ik hiervoor de auto zelfs nog wat omhoog geschroefd heb (hij schraapte wel eens bij een snel genomen drempel) was hij aan het aanlopen in de scherpe bochten, durfde niet goed veel harder die bochten door met het oog op slijtage aan de wang en het spatbord, dit viel uiteindelijk mee en was er geen extra slijtage zichtbaar.
Embedden van JoeToep lukt trouwens niet...
Kan een mod trouwens mijn topic verplaatsen naar 'Mijn Auto'?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Camiel's Seat Ibiza 6L
Ff de s van de https weglaten
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Even voorstellen: Camiel
This aged like milk
De Ibiza hierboven heb ik eind 2015 verkocht met 320.000km op de teller, ding was gewoon grotendeels op en niet meer rendabel terug te brengen naar goede staat na een aanrijding, wel jammer. Heb er toen nog wel een Cupra voorbumper op gezet maar op gegeven moment waren de remmen op, koplamp kapot, ding moest nog gespoten worden, uitlaat moest vervangen dus toen maar de deur uit gedaan.
Toen een 106 opgesnord, die staat ook nog ergens op het forum, maar dat was geen succes (dit was binnen 3 weken na aankoop);
Toen ruim 4 jaar in een VW Polo 1.4 75pk automaat gereden, eigenlijk vrijwel probleemloos buiten regulier onderhoud van 81.000km naar 196.000km gereden, die is volledig standaard gebleven en zag er bij verkoop vorige week zaterdag zo uit;
Nu werd het tijd voor iets anders. Wilde liefst iets met een beetje meer vermogen, benzine, handgeschakeld maar niet zwaar onzuinig aangezien ik best wat kilometers maak normaal. Audi A3 vanaf gezien ivm TFSI blokken, dus daarom maar eens bij BMW gaan kijken.
Zaterdag een 118i proefgereden maar die sprong aan het eind van de proefrit in noodloop met oliedruk lampje, dus daar vanaf gezien. Nog even met pfhmulder hier op het forum gemaild maar zijn wagen was helaas al verkocht op dat moment. Daarom afgelopen maandag een andere 118i E87 opgehaald (foto's uit de advertentie);
Komt uit 2009, 143pk N43, 207.000km op de teller maar ziet er van binnen nog erg goed uit. Van buiten is hij Saphirschwarz metallic, zit hij wel vol met (was)krasjes dus moet nodig gedetailed worden. Belangrijkste punt is dat de distributieketting in augustus 2019 gedaan is bij de dealer, inclusief carter verwijderen en olie pickup (kostenpost van E1500,- geweest voor de vorige eigenaar), is nogal een zwak punt bij deze motoren.
- Verwijderen Parrot carkit --> Done
- Inbouwen cruise control --> Done
- Full detail --> Done
- Nieuw dashboardkastje --> Done
- Camber pin mod
- Nieuw tankklepmechanisme (bekend zwak punt, klapt af en toe open) --> Done
- Preventief hydraulische klep & VANOS reinigen
- INPA kabel besteld + tools gedownload, binnenkort kijken of het lukt e.e.a. aan te schakelen --> Done
- Inbouw Android HU met Apple Carplay (mits terug te draaien in de toekomst indien gewenst)
- Kunststof afdekpaneel op stuur een keer matzwarp wrappen (soft touch coating laat her en der los, dus dat eraf en wrap erop)
- Na dit alles een keer een knap setje velgen als budget het toe laat
De droom zou zijn een keer een M-pakket, spoiler in kleur (referentie voor mezelf; part nr 51710398217) en leren sportinterieur erin te zetten (Offenga heeft wel een mooi verwarmd leren interieur staan maar zijn geen sportstoelen), maar wellicht kan ik dan beter dat geld in mijn zak houden en een keer een 130i oid halen.
Laatst gewijzigd door Camiel op 20 okt 2020, 16:33, 9 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Camiel's BMW 118i E87
Vergeet de camber pin mod niet..
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Camiel's BMW 118i E87
Dat valt me dan weer tegen, een BMW kopen pfffffffffffffffffffffffffffffffff
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Camiel's BMW 118i E87
Ja daar lees ik veel over inderdaad, wil eens kijken of dat nodig is ivm de bandenslijtage. Zag niet echt extra slijtage aan de buitenkant, maar scheelt het ook veel qua handling?
Had je 5 jaar geleden gedacht dat je er nu 2 op de dam zou hebben staan?
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Camiel's BMW 118i E87
Het verschil is goed merkbaar ja, grens ligt wat verder en slijtage wat gelijkmatiger.
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Camiel's BMW 118i E87
Altijd doen, die camber pin mod. Ik doe het al vanaf de E30, en nu nog steeds bij de E87. Je auto stuurt merkbaar prettiger in. Vergeet niet dat vrijwel iedere straatauto, ongeacht merk op onderstuur staat afgesteld. De extra bandenslijtage is nihil, je krijgt ongeveer een 0,5 graad negatief camber er mee.
118i heb ik ook gehad, 4 jaar lang. Le Mans blauw met een M pakket. Ondanks dat ik nu een 130i heb, mis ik die auto nog wel eens. Was echt een heel prettig ding zonder sores.
Leuk momentje op Zandvoort destijds:
Laatst gewijzigd door Jeroen op 05 jun 2020, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Camiel's BMW 118i E87
Welkom, en lekker bezig al zeg, je hebt een aardige diversiteit al gehad in je wagenpark.
Volvo met 650.000km in je studententijd, precies zoals het hoort!
Volvo met 650.000km in je studententijd, precies zoals het hoort!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten