Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Adwo » 24 aug 2014, 21:50

Hallo,

Wij zijn bij onze zoektocht naar een nieuwe gezinsbak tegen een BMW 520d touring aangelopen. Wat me opvalt bij de RDW registratie is dat er slechts EUR 2500 BPM is betaald voor een auto uit 2012. De catalogusprijs staat op EUR 75.500.

Wat kan dit betekenen? Een schadeauto die onder restwaarde de BPM heeft laten berekenen?

Iemand enig idee of inzicht? Graag!

Groet,

Adwo

http://occasions.vanessenautos.nl/BMW/5 ... o=gallerij" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door D20VT » 24 aug 2014, 22:10

Het bpm bedrag op het kenteken is niet het betaalde bedrag, teruggerekend heeft deze bij import maar €1265,- bpm betaald.
Dit betekend dat de handelswaarde extreem laag is geweest tijdens de bpmaangifte bij de belastingdienst, een veel voorkomende manier is idd een (zware) schade bij import.

Dit is volgens kenteken de eerste eigenaar dus deze zou een verklaring moeten hebben voor dit lage bedrag.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Fabian » 24 aug 2014, 22:44

Bovenstaande reactie zegt alles.

En bijgaand het bewijs voor je........

Google maar eens op wat een WOK-status betekend........

Laten staan dus!

Edit: gezien door topicstarter, dus schermafdruk verwijders door mij :wink:
Laatst gewijzigd door Fabian op 24 aug 2014, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Bram » 24 aug 2014, 23:01

Gezien de waarde van de auto en het bizar lage BPM bedrag moet deze 5 serie toch bijna helemaal plat zijn geweest?

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Fabian » 24 aug 2014, 23:08

Bram schreef:Gezien de waarde van de auto en het bizar lage BPM bedrag moet deze 5 serie toch bijna helemaal plat zijn geweest?
http://www.bbpartners.nl/images/stories ... 7-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zegt genoeg....en al helemaal ,met de extreem lage bpm en 62 dagen om te herstellen......

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Bram » 24 aug 2014, 23:16

Zo zeg :? Zo'n auto zou toch eigenlijk nooit meer de weg op mogen gaan? Als er zelfs complete daken vervangen worden...

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Adwo » 24 aug 2014, 23:38

Fabian,

Helemaal super, bedankt!

We wilden morgen gaan kijken en hadden wel erg veel zin in deze auto. Ik vertrouwde het alleen niet helemaal..

Gaan we toch maar voor auto bij een Duitse BMW dealer en 2 jaar Europlus garantie!

Nogmaals bedankt,

Adwo

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Wimo » 25 aug 2014, 15:01

Zo, daar ben je mooi klaar mee als je net 40k+ hebt uitgegeven. Wel een prachtige bak.. als ie recht zou zijn :tong:

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door D20VT » 26 aug 2014, 22:41

De WOK criteria die genoemd worden, worden niet door de RDW dusdanig gehanteerd, ook met schades die niet aan deze criteria voldoen worden WOK meldingen op gezet, bijv als de verlichting niet werkt

Zie nieuwe werkwijze RDW per 1-7-2013

http://www.bbpartners.nl/overige-opties ... -2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Fabian » 26 aug 2014, 22:59

Dat klopt, na een algemene verkeerscontrole etc.

Maar in dit geval is het iets anders met de zeeeer lage zeeeer lage rst-BPM.......de auto was aangemeld voor keuring en heeft WOK gekregen en pas 62 dagen later is de status opgeheven na herkeuring en is het kenteken afgegeven en de WOK dus opgeheven.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door GTRene » 26 aug 2014, 23:01

kan ook gevalletje waterschade zijn, je weet nog van die autobedrijven langs dat water vorig jaar? dld oid was dat? duizenden auto's half onder water, wellicht kan het ook voor zoiets gelden? geen verstand van.

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door bm-dub » 30 aug 2014, 13:46

hier ook zo'n geval. een hele dikke 530D F10 maar met maar 1435€ BPM? zeker met een optielijst als dit moet je toch wel heel creatief zijn met invoeren.

http://link.marktplaats.nl/a1011258043" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Fabian » 30 aug 2014, 14:48

bm-dub schreef:hier ook zo'n geval. een hele dikke 530D F10 maar met maar 1435€ BPM? zeker met een optielijst als dit moet je toch wel heel creatief zijn met invoeren.

http://link.marktplaats.nl/a1011258043" onclick="window.open(this.href);return false;
geen WOK-melding, is rechtstreekse particuliere import. Maar zo'n lage BPM moet bijna wel flinke schade zijn geweest, alleen waarschijnlijk niet WOK-waardig...

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door D20VT » 30 aug 2014, 15:00

Heel apart, mijn overbuurjongen heeft vorige maand nog een schade auto geïmporteerd,
Een rijbare schade, wel 20k schade, waarbij volgens de RDW criteria geen WOK op gezet hoeft te worden, die kreeg een WOK 2 melding, schade was voornamelijk schroef en spuitwerk geen schade aan langsdragers.
Was ook binnen 2 weken hersteld in de avonduren en weekends

Wel apart dat hij dat wel een WOK status heeft gekregen, terwijl de rest bpm op kenteken hoger is dan deze BMW.

De wegen van de RDW en de belastingdienst zijn ondoorgrondelijk :coffee:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door GTRene » 30 aug 2014, 15:12

wellicht hebben ze vrienden daar of zijn ze wel heel creatief met invullen...en vriendjes wat van de RDW/douane?
of 1500 bpm en dan 1000 onder de tafel, beide blij?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door NSXRS » 30 aug 2014, 20:03

Er zijn regelmatig erg vreemde technische onjuistheden en vreemde BPM waardes op kentekens te zien, terwijl mijn eigen ervaring bij invoer van auto's bij zowel de RDW mensen alsook bij de douane altijd is geweest dat alles tot op de . , moest kloppen...
Geeft toch wel te denken :bag:

Heb zelf heel lang geleden eens een in NL niet voorkomende auto willen importeren en had toevallig de kentekens van 2 door de importeur als testauto's ingevoerde auto's. Importeur beweerde bij hoog en bij laag dat ik een dergelijke auto nooit op kenteken zou kunnen zetten, omdat die van hun op "proefkenteken" waren ingevoerd. Zij weigerden elke medewerking aan invoer op basis van verwijzing naar hun eigen ingevoerde auto's. Zelfs de commercieel directeur van die importeur aan de tel gekregen (dat gaf vermoedelijk al aan dat ze nattigheid voelden) die met een grote mate van arrogantie en op zeer onvriendelijke toon vertelde dat zij geen enkele medewerking zouden verlenen en ook onderdelen niet zouden leveren (lekker boeiend, die haalde ik dan zelf wel (bovendien goedkoper) uit het buitenland).

Nu moet je dat nodig bij mij doen, dus toen heb ik mijn tanden er in gezet en ben bij de RDW navraag gaan doen. Kreeg toevallig een welwillende RDW medewerker aan de lijn die "de arrogantie van die importeurs helemaal zat was" en dit wel eens voor me zou nagaan, hoe die 2 auto's op kenteken waren gezet en me hierover binnen enkele dagen terug zou bellen.

Pas na ruim een week belde hij mij terug met de mededeling dat ik een wespennest had opengetrokken, bij navraag was de goedkeurende keurmeester alle kleuren grijs/wit uitgeslagen en bleek dat deze 2 importeurs auto's officiëel helemaal nooit op kenteken hadden mogen komen, een proef -of test kenteken bestond helemaal niet.... maar als ik met exact dezelfde auto van dezelfde maand/jaar zou komen, ik die dan op basis van gelijkvormigheid vrijwel zeker ook op kenteken zou moeten kunnen krijgen.

Heb dit toen toch maar laten lopen, te groot risico..
Een jaar later kwam ik een zelfde auto alsnog op NL kenteken tegen, die was als verhuisgoed ingevoerd en dan mag/ kan dus alles op kenteken en heb die gekocht. Had ik hem dus achteraf alsnog.
Dit om even aan te geven dat er zeker wel eens buiten de regels gerotzooid werd en mogelijk nog steeds zal worden...

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Knot » 30 aug 2014, 20:09

Daarom die ik het liever niet, een import auto kopen, tenzij van bekenden (M3 van Rutger alles bekend, M5 van Leonard alles bekend via vorige eigenaar, Z4 van Rico alles bekend en kende ook de eigenaar daarvoor nog).

Maar liever gewoon een NL auto, minder risico op gekheid.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door JP » 31 dec 2015, 16:04

Zag een op het oog leuke Golf (140pk 1.4, DSG) voorbij komen. Normaal al niet heel veel bpm op al je ze importeert met een jaar oud. (zo rond de 1500-2000 €, afhankelijk of het in duitsland als bluemotion verkocht was)

Zit maar een verdachte €399 bpm op...... :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door JP » 27 jan 2016, 18:36

Daar de Peuleu goed bevalt, maar niet echt heel vlot is (Afbeelding), ben ik links en rechts kijkende naar een Golf in GTi trim...... :df:

Nu stond er eentje op MP te koop, (edition 35) maar er ontbreken een paar dingen die het een ED35 maakt. Zo zit er een gewone GTi voorbumper op.

Als ik het kenteken op rdw.nl invoer, zie ik dat het een import is. Tot dusver voor mij geen reden om de auto te laten staan. Doch staat er een bruto bpm op rdw.nl van. BPM € 367

De auto is van 7 -'11 en in januari '13 geïmporteerd. Nieuwprijs in 2011 > €40k.

Toen ik bij de huidige verkoper navroeg over de lage bpm, kreeg ik volgende te horen.
De Auto is niet geimporteerd met een flinke schade! Anders zal de auto met een WOK registratie ingevoerd zijn geworden, hij is enkel met een BPM taxatie ingevoerd!
Iemand die de lage bruto bpm kan verklaren ?

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Eric Z » 27 jan 2016, 18:37

De verkopende partij probeert je te naaien lijkt mij de juiste verklaring...

Edit:
Wacht op keuring melding word weggehaald nadat het voertuig is gerepareerd. Dat staat er op de site en lijkt mij dus niet te traceren. Of blijft deze op ja staan ook al is de auto opnieuw gekeurd?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Arthur » 27 jan 2016, 18:46

Maar autobedrijven kunnen dat wel nog zien, dacht ik. Fabian laat dat ook wel eens weten hier bij dubieuze karren.
Die verklaring geloof ik ook niet. Volgens mij is een jonge, in goede staat verkerende, auto niet op taxatiewaarde in te voeren. Die gaan op de reguliere manier. Nu kan het wel zo zijn dat ze hem helemaal gestript hebben, simpele bumpertjes erop, andere kleur deur/motorkap, etc. Dan krijg je ook een lage BPM afdracht, als zijnde schadevoertuig, en dan kan ie wel op taxatie heb ik begrepen. Maar dan monteer je nadien toch iig een originele bumper. Al met al lekker laten staan. Zit jij ook weer mee met verkoop, later.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door Eric Z » 27 jan 2016, 19:36

Laat de verkoper dat dan maar aantonen dmv een screenshot daarvan ofzo. Maar zoals nu omschreven heeft het alle schein tegen.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door D20VT » 27 jan 2016, 21:08

Idd laat de verkopende partij maar zijn tegenbewijs rapport tonen, hij heeft daar nog een kopie van als het goed is.

Ik zou hem voorbij lopen hoe mooi de auto ook is, let wel het bpm bedrag op het kenteken is ook niet het werkelijk betaalde bedrag, het kentekenbedrag is een teruggerekend bedrag , dwz de daadwerkelijk betaalde bpm is nog lager.
Je kunt de waarde van het voertuig bij import terugrekenen, als de originele nieuwprijs 40k was en eigenlijk een 8k bpm, als je dan nu een paar honderd ziet op kenteken dan kun je natellen wat de auto waard zou zijn geweest op moment van import.

Wok melding gaat inderdaad van het kenteken af na herkeuring bij de RDW, maar voor de handelaren en autobedrijven zijn oude kentekenstatussen nog wel terug te zien in een autotelex pro of ander soortig systeem

Gebruikersavatar
964aircooled
Berichten: 402
Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door 964aircooled » 27 jan 2016, 21:54

Het auto bedrijf heeft hier gekocht van particulier.
Dus die heeft dat rapport niet.

Zal toch iets goed mis zijn geweest bij import als het normaal 8k bpm is op kent en nu 367.

Wil je deze toch kopen.
Dan zou ik de auto na laten nakijken bij een schade bedrijf op herstelde schade
en keuring bij vw dealer en zou de historie van buitenland ook willen weten.

Anders lekker door rijden met die trage polo :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of nie

Bericht door JP » 27 jan 2016, 22:16

Ik ken inderdaad het traject van de import tot de huidige verkoper. Het klopt dat de vorige verkoper een particulier was, die de auto weer op haar beurt had gekocht bij een nl'se dealer.
De vorige eigenaar heb ik 3 weken geleden al gecontacteerd toen zij de auto op MP aanbood.

De auto mist de orginele Edition 35 bumper met andere onderspoiler, zwarte buitenspiegels (heeft elke Edition), en de orginele wielen. Daarbij is deze kleur nooit in NL aangeboden geweest door PON.

Volgens de huidige verkoper hebben ze de hele auto nagelopen (lakdiktemeter) en geinspecteerd en zou er niets aan de hand zijn.

Ik vermoed ook dat ze beledigd waren , want enkele dagen geleden had ik ze al gemaild en toen kreeg ik geen antwoord. Nu kreeg ik op mijn 2e mail wel antwoord, met als uitsmijter te horen dat ze geen rommel verkopen....

Het is dan alleen jammer dat er straks een ander intrapt.... :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Peter-Paul, Ralph Wolf en 125 gasten