Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Dit is ons algemene autoforum.
Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Tristan » 23 feb 2022, 16:09

Ah ok, want in verleden weet ik van maatje van mij dat deze gechipt waren en origineel ingeleverd/ingeruild en stond gewoon in PS voorraad.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Martijn M » 23 feb 2022, 16:17

Tristan schreef: 23 feb 2022, 15:00 Zie er niks vreemds aan.
Naad lijkt aan de ruit zijde breder. Maar na wat googlen hebben blijkbaar alle 5 series dat. :blackeye:

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door D20VT » 23 feb 2022, 17:34

Arjan S. schreef: 23 feb 2022, 13:15 Klein schopje, maar zou je je zorgen moeten maken over de rest BPM van deze 540i?

Finnik geef dit:

Code: Selecteer alles

Toelating internationaal  22-02-2018
Toelating nationaal       14-11-2019
BPM                       € 8.026,-
Rest BPM                  € 2.615,-
Het is niet het rest bpm bedrag waar je naar moet kijken. Maar het bpm bedrag op kenteken of dat een beetje overeen komt met wat het affabriek zou moeten zijn.

Hier even een stukje uit de folder uit 2018 met de prijzen en bijbehorende bpm bedragen.
FE894684-933B-4F5A-B2BF-AE8485901FFD.jpeg
FE894684-933B-4F5A-B2BF-AE8485901FFD.jpeg (98.61 KiB) 5629 keer bekeken

zegmaarboris
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door zegmaarboris » 23 feb 2022, 19:16

Fabian schreef: 23 feb 2022, 16:08 Tuning en PS is ook van de baan. Er zijn sinds kort nieuwe detectie methoden bij BMW daarvoor. Eens gedetecteerd (kan altijd nog teruggezien worden, ook al in de tuning er alweer vanaf) is geen garantie meer en ook geen toegang tot PS voor de auto. Auto moet er wel even voor aan de testkast.
Ik heb dit gehad met mijn 325d E91, dat was in 2011 of 2012 denk ik. Mij is toen verteld dat ze de procedure op basis van die situatie hebben aangepast. Altijd aan de test kast, en het IT systeem zou direct terugkoppelen in plaats van asynchroon wat destijds het geval was. Probleem was dat er tijd zat tussen registratie en melding. Dus de dealer verkocht ter goeder trouw de auto want zag niets bij de eerste controle. Bij garantie issue kwam meteen de melding dat hij gechipt was in het systeem, dat was dus best gek.
Gelukkig was de eerste eigenaar in mijn geval zo eerlijk aan te geven dat hij 'm gechipt had.

Van 3 bronnen daarna vernomen, zowel bmw.nl als 2 dealers dat de procedure aangepast was. Wellicht heeft dat wat langer de tijd nodig gehad :D?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Knot » 23 feb 2022, 20:42

Tristan schreef: 23 feb 2022, 16:09 Ah ok, want in verleden weet ik van maatje van mij dat deze gechipt waren en origineel ingeleverd/ingeruild en stond gewoon in PS voorraad.
Was ook zo met een m235i met mosselman 400pk tune, stond daarna stock bij severs woerden te pronken met 24mnd garantie.

Wel een dingetje bij particuliere verkoop met garantie overdacht, moet je dus alsnog aan die testkast bij de dealer voor je m overschrijft.

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arjan S. » 23 feb 2022, 20:53

D20VT schreef: 23 feb 2022, 17:34
Arjan S. schreef: 23 feb 2022, 13:15 Klein schopje, maar zou je je zorgen moeten maken over de rest BPM van deze 540i?

Finnik geef dit:

Code: Selecteer alles

Toelating internationaal  22-02-2018
Toelating nationaal       14-11-2019
BPM                       € 8.026,-
Rest BPM                  € 2.615,-
Het is niet het rest bpm bedrag waar je naar moet kijken. Maar het bpm bedrag op kenteken of dat een beetje overeen komt met wat het affabriek zou moeten zijn.

Hier even een stukje uit de folder uit 2018 met de prijzen en bijbehorende bpm bedragen. FE894684-933B-4F5A-B2BF-AE8485901FFD.jpeg
Dus dan is het bedrag naar verwachting denk ik? Thanks voor de helderheid!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arthur » 23 feb 2022, 21:56

De bruto BPM is die 8026,-, wel behoorlijk wat minder dan 18.089,- die ze blijkbaar ‘normaal’ hebben. Wel bij de dealer met idd 2 jaar garantie, maar zou hier wel vragen over stellen.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door D20VT » 23 feb 2022, 22:01

Eeuh. Het BPM bedrag van € 8.026 is een kleine 10k lager dan dat het bedrag zou moeten zijn. Zie BPM lijst uit de folder.
De auto is dus ingevoerd met tegenbewijs, hierdoor is de waarde van de auto op moment van import globaal vastgesteld op minder dan de helft van de waarde die zijn broers en zussen had met origineel Nederlands kenteken op dat moment.
Vandaar dat je een snellere afschrijving krijgt van de BPM, hoe die afschrijving heeft plaatsgevonden is aan de hand van alleen het BPM bedrag niet vast te stellen.

Edit: what he (Arthur) said

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arjan S. » 23 feb 2022, 23:09

Check, keek idd verkeerd... Denk dat ik even navraag doe of even verder kijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31252
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door JP » 24 feb 2022, 23:14

Dat er nog geen app is die, wanneer je een kenteken invoert, ziet of de leeftijd en betaalde bpm logisch is, danwel "verdacht" is.
De RDW site is niet altijd duidelijk over de betaalde restbpm.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arthur » 25 feb 2022, 10:41

De betaalde rest BPM is minder belangrijk toch? Het is belangrijker te weten wat de bruto BPM op kenteken is (en dan kun je de rest BpM op terug rekenen, toch?). Zoek daarna een originele NL op en vergelijk de bruto BPM op kenteken. Dat is voor mij de snelste manier.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31252
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door JP » 25 feb 2022, 12:38

Ok

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arthur » 25 feb 2022, 14:22

Ok.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Barend » 25 feb 2022, 17:19

Het spelletje dat nu veel ziet is dat handelaren auto's importen op slechte velgen en met taxatierapport dat ieder krasje, deukje en minimaal stukje schade meeneemt en daardoor de BPM naar het minimale drukken. Dus mijn inziens zegt lage BPM het een stuk minder dan voorheen toen het vaak om gerepareerde schadeauto's ging.
Bij twijfel dus gewoon om het taxatierapport vragen bij de verkopende partij!

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arjan S. » 04 mar 2022, 19:56

Paar uurtjes na mijn mail is de auto van de site + Autoscout24 gehaald (niet veranderd naar verkocht). Benieuwd of ik nog mail terugkrijg...

Update: is volgens de dealer verkocht.
Laatst gewijzigd door Arjan S. op 05 mar 2022, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door EG » 04 mar 2022, 20:06

Barend schreef: 25 feb 2022, 17:19 Het spelletje dat nu veel ziet is dat handelaren auto's importen op slechte velgen en met taxatierapport dat ieder krasje, deukje en minimaal stukje schade meeneemt en daardoor de BPM naar het minimale drukken. Dus mijn inziens zegt lage BPM het een stuk minder dan voorheen toen het vaak om gerepareerde schadeauto's ging.
Bij twijfel dus gewoon om het taxatierapport vragen bij de verkopende partij!
Klopt en je hebt tegenwoordig 6 manieren ofzo om BPM te berekenen en je mag de meest voordelige manier pakken.

Haantje
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Haantje » 09 mar 2022, 09:36

Mijn MX-5 had ook een opvallend lage bruto-BPM. De handelaar die hem geïmporteerd heeft, had gelukkig het taxatierapport bewaard. Daaruit bleek precies wat er allemaal door de taxateur was aangevoerd om de BPM te drukken. In dit geval wat kleine dingetjes zoals een krasje op het leer en een aantal kleine parkeerdeukjes op de flanken. Daarmee kon ik uitsluiten dat hij met schade naar Nederland is gehaald. In de categorie opgelapte schadehokken ben ik er in mijn zoektocht toch ook wel een paar tegengekomen. Kennelijk is dat lucratief :bag:

Als een handelaar of particulier geheimzinnig doet over het taxatierapport en de BPM, zou ik vooral lekker verder zoeken naar een auto waarvan het verhaal wel klopt!

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Baboulah » 09 mar 2022, 19:50

Martijn M schreef: 23 feb 2022, 14:05 Afbeelding

Die motorkap naad lijkt vreemd.
je kan ook gewoon bellen/mailen of je het taxatie verslag mag zien... dan weet je direct wat er fout mee was bij import....

Toen ik nog bpm taxateur was, "legde ik op elke slak zout" ik vergrote elk klein dingetje maximaal uit (zover dat mocht binnen de regelgeving), ik adviseerde altijd het taxatie verslag bij de auto te houden voor verkoop als je mensen kreeg zoals hier die meteen afvragen of het wel klopt, kan je het verslag laten zien en zien de mensen zelf dat het allemaal wel meeviel. een makkelijk voorbeeld hierin, is dat alles wat niet origineel op de auto zat, mag je de uren rekenen voor verwijderen van de onderdelen (denk aan bijv een GT spoiler) maar ook de kosten van een nieuwe achterklep, spuiten en monteren van de klep, dan tikt het leuk aan, ook met velgen, als er aftermarket velgen op zitten in een andere diameter dan op chassisnummer besteld was, mag je 4x nieuwe oem velgen en banden rekenen als "schade", erg lucratief dus om autos met veel esthetische mods te importeren.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door markm » 10 mar 2022, 07:32

Baboulah schreef: 09 mar 2022, 19:50
Martijn M schreef: 23 feb 2022, 14:05 Afbeelding

Die motorkap naad lijkt vreemd.
je kan ook gewoon bellen/mailen of je het taxatie verslag mag zien... dan weet je direct wat er fout mee was bij import....

Toen ik nog bpm taxateur was, "legde ik op elke slak zout" ik vergrote elk klein dingetje maximaal uit (zover dat mocht binnen de regelgeving), ik adviseerde altijd het taxatie verslag bij de auto te houden voor verkoop als je mensen kreeg zoals hier die meteen afvragen of het wel klopt, kan je het verslag laten zien en zien de mensen zelf dat het allemaal wel meeviel. een makkelijk voorbeeld hierin, is dat alles wat niet origineel op de auto zat, mag je de uren rekenen voor verwijderen van de onderdelen (denk aan bijv een GT spoiler) maar ook de kosten van een nieuwe achterklep, spuiten en monteren van de klep, dan tikt het leuk aan, ook met velgen, als er aftermarket velgen op zitten in een andere diameter dan op chassisnummer besteld was, mag je 4x nieuwe oem velgen en banden rekenen als "schade", erg lucratief dus om autos met veel esthetische mods te importeren.
Bij iedere ingevoerde auto zit dus een taxatieverslag?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6147
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door EvdP » 10 mar 2022, 08:32

Je moet aangifte doen voor de BPM. Als iemand niet de volle mep wil betalen dan zal er een taxatieverslag zijn.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Baboulah » 10 mar 2022, 09:50

markm schreef: 10 mar 2022, 07:32
Baboulah schreef: 09 mar 2022, 19:50
Martijn M schreef: 23 feb 2022, 14:05 Afbeelding

Die motorkap naad lijkt vreemd.
je kan ook gewoon bellen/mailen of je het taxatie verslag mag zien... dan weet je direct wat er fout mee was bij import....

Toen ik nog bpm taxateur was, "legde ik op elke slak zout" ik vergrote elk klein dingetje maximaal uit (zover dat mocht binnen de regelgeving), ik adviseerde altijd het taxatie verslag bij de auto te houden voor verkoop als je mensen kreeg zoals hier die meteen afvragen of het wel klopt, kan je het verslag laten zien en zien de mensen zelf dat het allemaal wel meeviel. een makkelijk voorbeeld hierin, is dat alles wat niet origineel op de auto zat, mag je de uren rekenen voor verwijderen van de onderdelen (denk aan bijv een GT spoiler) maar ook de kosten van een nieuwe achterklep, spuiten en monteren van de klep, dan tikt het leuk aan, ook met velgen, als er aftermarket velgen op zitten in een andere diameter dan op chassisnummer besteld was, mag je 4x nieuwe oem velgen en banden rekenen als "schade", erg lucratief dus om autos met veel esthetische mods te importeren.
Bij iedere ingevoerde auto zit dus een taxatieverslag?
Nee, echter als de bpm afwijkt van wat de norm is, dan zal er een taxatieverslag bijzitten. althans, is ie ingevoerd op een taxatie rapport, dus lijkt mij dat die er dan bij is.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Chris van S. » 10 mar 2022, 12:00

Haantje schreef: 09 mar 2022, 09:36 Mijn MX-5 had ook een opvallend lage bruto-BPM. De handelaar die hem geïmporteerd heeft, had gelukkig het taxatierapport bewaard. Daaruit bleek precies wat er allemaal door de taxateur was aangevoerd om de BPM te drukken. In dit geval wat kleine dingetjes zoals een krasje op het leer en een aantal kleine parkeerdeukjes op de flanken. Daarmee kon ik uitsluiten dat hij met schade naar Nederland is gehaald. In de categorie opgelapte schadehokken ben ik er in mijn zoektocht toch ook wel een paar tegengekomen. Kennelijk is dat lucratief :bag:

Als een handelaar of particulier geheimzinnig doet over het taxatierapport en de BPM, zou ik vooral lekker verder zoeken naar een auto waarvan het verhaal wel klopt!
Ik zie er in dit draadje geen up to date info terug mbt het importeren van schade voertuigen. Sinds oktober 2021 is het importeren van een schadeauto's stukje moeilijker gemaakt (WOK 1 en WOK2). Zie hieronder schrijven van mijn werkgever.

https://bbpartners.nl/schadevoertuig-importeren-let-op/


SCHADEVOERTUIG IMPORTEREN? LET OP!
14-10-2021
Per 16 oktober 2021 zal de Belastingdienst import van schadevoertuigen ánders gaan beoordelen en bpm-aangifte met taxatierapport niet zonder meer accepteren! Zodra een voertuig bij import door de RDW wordt beoordeeld met ‘verbod voor het rijden op de weg’ gaat dit van toepassing worden. Het ‘verbod’ wordt ook gecommuniceerd als WOK 1 en WOK 2. De bpm zal worden (na)geheven op basis van de bpm-tabel of de koerslijstwaarde van de te importeren auto. Dit volgt uit publicatie in de Staatscourant van vandaag, 15 oktober 2021.

Deze uitwerking is het gevolg van een arrest van 26 maart 2021 door de Hoge Raad. Waar het stopt bij de Hoge Raad, staat nog wel beoordeling hiervan open bij het EU Hof van Justitie. De uitspraak is namelijk een directe benadeling voor de import van schadevoertuigen uit andere EU-lidstaten. Deze zullen hierdoor immers té duur gaan worden. Dit maakt dat wij voor dit moment moeten adviseren op zijn minst voorzichtig te zijn met de import van schadevoertuigen.

Voert u wél een schadevoertuig in, is het nog altijd van belang deze te taxeren én de bpm aan te geven en te betalen op basis van de ‘werkelijke waarde’ (de waarde volgens taxatierapport). Dat er dan een naheffing gaat volgen op tabel- of koerslijstbasis ligt voor de hand. Daar staat echter nog steeds bezwaar en beroep tegen open. Hangende de behandeling voor het EU-hvj én vanwege het feit dat de importeur dan ook áltijd beschikt over een koerslijstwaardering die in het taxatierapport is opgenomen blijft dat feitelijke de verstandigste werkwijze.

Tegelijkertijd zal de branche ook reageren door bij RDW-identificatie te voorkomen dat een voertuig wordt aangemerkt met een verbod voor het rijden op weg. De creatieve importeur zal binnen de kaders zijn weg weten te vinden. Wanneer een te importeren voertuig de APK keuring (bij ieder willekeurig apk-station) zou weten te doorstaan, zal er geen verbod voor het rijden op de weg kunnen worden opgelegd.

Juridische beschouwing:
De criteria voor schadevoertuigen en het rijverbod zijn opgenomen in Hoofdstuk 5 Regeling voertuigen (permanente -APK- eisen/WOK 2) en Hoofdstuk 7 Regeling voertuigen (schadevoertuig/WOK 1) van de Regeling Voertuigen. Onze juristen zijn overtuigd van mening dat WOK 2 voertuigen blijvend tegen werkelijke waarde ingevoerd moéten kunnen worden. Naheffingen zullen dan ook door hen worden opgepakt. Er is met de uitspraak van de Hoge Raad van 26 maart 2021 mogelijk sprake van onrechtmatige rechtspraak. Tegen een naheffingsaanslag op een voertuig met een WOK 1 voertuig zullen onze juristen in principe niet in bezwaar/beroep gaan aangezien deze écht onherroepelijk lijkt te zijn. Vooralsnog is het voor de kopers van schadevoertuigen voordeliger op een reeds NL geregistreerd schadevoertuig te kopen. Júist dát is nu strijdig met het beginsel van vrij verkeer in goederen en diensten binnen de EU op basis van art. 110 VWEU. Transparanter aan de orde dan hierdoor tentoongesteld, hebben wij nog niet eerder gezien.

Hoop en vertrouwen in de Europese Rechtsorde is de branche op dit vlak altijd goed gezind geweest. Wij vestigen ons vertrouwen dan ook daarop!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arthur » 10 mar 2022, 13:26

EvdP schreef: 10 mar 2022, 08:32 Je moet aangifte doen voor de BPM. Als iemand niet de volle mep wil betalen dan zal er een taxatieverslag zijn.
Moeten ze hem wel bewaren (bij de auto). Ik ben er nog geen één tegengekomen.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Baboulah » 10 mar 2022, 14:01

Arthur schreef: 10 mar 2022, 13:26
EvdP schreef: 10 mar 2022, 08:32 Je moet aangifte doen voor de BPM. Als iemand niet de volle mep wil betalen dan zal er een taxatieverslag zijn.
Moeten ze hem wel bewaren (bij de auto). Ik ben er nog geen één tegengekomen.
ik denk dat dat veelal idd de autos zullen zijn die compleet in elkaar gezeten hebben... waarom zou je anders het verslag er niet bij houden?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?

Bericht door Arthur » 10 mar 2022, 15:23

De (BMW/Audi/MB) dealers staan vol met import. Maar taxatieverslag heb ik nog nooit gezien. Gaat meestal ergens centraal en dan gaan ze naar een vestiging bijvoorbeeld. Dat verslag ligt dan echt niet in het Dashboardkastje. Maar of ze compleet in elkaar hebben gezeten? Ik geloof niet dat merkdealers zich daaraan branden met veelal 24 maand garantie etc.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, Eeuwe, MarcH, PetervdH, SlowCo en 433 gasten