Gravel rally training Finland

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Joy » 11 aug 2014, 22:04

Dat was weer fijn lees- en kijkvoer. :thumbup: Bedankt voor het delen. Mooie sport dat rallyen.

Is het om te beginnen met rallyrijden niet simpeler om met een achterwielaandrijver te rijden of kiest men bewust voor 4x4 om bepaalde redenen? Ik kan me namelijk voorstellen dat de snelheid gelijk een pak hoger ligt door de hogere tractie.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 11 aug 2014, 23:26

Erik en ik hebben daarin meningsverschillien. Erik is van de 4wd en ik rwd.

Heb vanavond in de regen weer even de 1m gereden en dat is wel zo fantastisch. Soms moet je even wat anders doen om wat je hebt weer extra te waarderen.

In Nederland is er voor mij geen discussie 4wd of rwd. Altijd een korte wielbasis rwd.

In Finland in sneeuw en gravel komt 4wd meer tot zijn recht. Maar om echt snel te gaan met 4wd in sneeuw en gravel moet je heel clean rijden dat betekend in rechte lijn aanremmen en met onderstuurd de bocht in en dan in het begin van de bocht het gas erop en blijven insturen om de achterkant te roteren. En dan met stuur recht de bocht uit.

Een rwd is meer vechten met de auto. Mijn volgende rally avonturen in Finland wil ik ook met rwd rijden!

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 12 aug 2014, 01:13

Ik rijd ca 30.000km/jr in de M5.
Dat gaat over het algemeen niet langzaam, en ook zeker niet altijd rechtuit :)
Daarvoor heb ik 8 jaar in Subaru's van diverse pluimage gereden met als topper die 700Nm/450pk 2008Sti.

Toen we in feb 2014 in de sneeuw gingen rijden moest ik flink wennen, ik dacht eens verstandig (zeldzaam!) en startte langzaam in de BMW. Dacht ik. Dat ging al snel heel behoorlijk hard. Maar wat had ik het zwaar. Toen ik gewend was moest ik in de 4x4 en dat ging gelijk goed. Blijkbaar ben in ondanks mijn 30kkm per jaar nog steeds een AWD man, een subaru man. Andre zag ook dat alles op zijn plek viel. Wel is het zo, nog steeds moet ik zeggen, dat ik de AWD als een RWD rijd, dat wil zeggen veel te snel contra sturen. Daaraan hebben we gewerkt, zie de video's.

Nu veel km's maken, en weer en fun auto bouwen.
En dat is toch gaaf man, Andre in de RWD en ik er tzt achteraan in de AWD.
Ieder zijn ding !

Vergis je trouwens niet in de de filmpjes van Andre. Dat gaat echt bloedsnel in real life. Voor mij nog even toekomstmuziek ;) de laatste seconden per km gaat wel paar jaar overheen denk ik :)

Rutger
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 feb 2006, 09:35

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Rutger » 12 aug 2014, 11:22

Mooie verhalen en mooie fotos mannen! Het begint hier spontaan te kriebelen. Denk dat dit onder aan de streep gaver is dan driften. Heeft beide zijn charmes maar door zo'n bos akkeren is gewoon extreem vet.

En game over is ook echt game over. Dat maakt het toch allemaal net ff wat spannender :df:

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1388
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door JoostSchouten » 12 aug 2014, 11:38

Ziet er gaaf uit Andre en Erik! Finland is hét rallyland kwam ik pas weer eens achter, een betere plek om te leren is er niet.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 12 aug 2014, 23:56

Hoe hard gaat dat dan in de bossen
Nou dat was dus haast niet te filmen
Hier zie je me voorbij komen (voetjes 2x los van de bodem) bij de eerste crest staat ie al in zijn V (je hoort me skoakl'n)

Op het ijs haalden we hier ca 165kmh, maar nu durfde ik echt niet te kijken......

https://www.youtube.com/watch?v=fYTQl4K ... TQ&index=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat huuht iet iet iet iet is het volle polle remmen, terug rammen in IV

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Macboy » 15 nov 2015, 00:40

Kende dit hele draadje niet man man wat geniaaaaaaal :clap:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Erik » 15 jan 2016, 13:32

Dat lijkt me ook wel wat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Heb net de cursus voor eind maart af moeten zeggen, de laatste weken ijs en sneeuw, ivm een groot project wat dan uiteraard precies weer opstart.
Wil na de zomerdrukte echter wel weer die kant op.
Zal dan wel bagger worden, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan dus kom maar op :mrgreen:
Voorts het jaar erop 2x in de sneeuw en ijs denk ik.
Dus Andre zet je geitewollen onderbroeken maar in de wax :)))

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally Finland

Bericht door Andre » 22 mei 2017, 20:44

De Next step!

Afgelope zaterdag mijn eerste Gravel Rally in Finland gereden wat een ongelooflijke ervaring. Ik ben eigenlijk te laat begonnen met rally rijden. Maar ik probeer het in te halen:) Ik heb voor ik ook maar nadacht om een rally in finland te rijden eerst een aantal rally clinics in finland gedaan om aan de wegen te wennen. Rally rijden in Finland is heel wat anders dan hier. De moeilijkheidsgraad van jumps, heuvels en het snijden van de bochten vergt de nodige oefening. Jarkko Mettienen RPF een finse Rally rijder heeft mij begeleid om dit zo snel mogelijk op te pakken en heeft er voor gezorgd deze rally tot een absoluut succes te maken. Maak niet de denk fout dat je dit zo even doet, bomen en greppels zijn er om je af te straffen voor elke kleine fout! Timo vd Marel was mijn navigator. Hij heeft ontzettend veel ervaring en heeft mij er perfect doorheen geholpen. We hadden super goeie notes en konden daardoor al snel het tempo omhoog gooien. Ik heb een prachtige week gehad en super geslaagd. Auto staat schade vrij weer in de werkplaats. Mijn speciale dank gaat uit naar Kees Burger en zijn vrouw Petra voor alle goede zorgen! Het hele team van Rally Promotion Finland en een diepe buiging voor Timo die mij veilig door de stages heeft geloodst! Ik kan echt iedereen aanraden die rally als passie heeft om dit avontuur een keer aan te gaan. Het is ontzettend leerzaam en je komt als een betere rijder terug! Neem eens een kijkje op www.rallypromotionfinland.com wat een machtig avontuur was dit! Zo nu eerst weer wat slaap inhalen. De spanningen hebben gezorgd voor wat slaap tekorten hier en daar:)



https://www.facebook.com/andre.devries. ... 353270661/

https://www.facebook.com/andre.devries. ... 399937323/

De youtube onboard van Riihimaki Rally!

https://youtu.be/edUS5S8X408

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Hielke » 22 mei 2017, 21:53

Jammer dat de belichting naar buiten niet niet goed afgesteld was, maar desondanks was het duidelijk dat het tempo er goed inzat. Je kreeg de auto mooi aan het roteren en echt spannende momenten heb ik niet gezien.

Het is m'n ding niet helemaal (net wat teveel bomen) maar ik kan me heel goed voorstellen dat het contrast met het trackrijden juist de uitdaging maakt.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Walter » 22 mei 2017, 22:21

.
Laatst gewijzigd door Walter op 16 mei 2020, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 22 mei 2017, 22:38

Ik hoop zeker nog een keer terug te gaan! Wil ook zeker nog een keer sneeuw rally doen.

Het gaat redelijk hard maar er zit nog steeds teveel marge in de snelle passages. Vooral over de toppen moet het gas er langer op. Maar dat heeft met vertrouwen te maken en dat moet je rustig opbouwen.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Wouter81 » 23 mei 2017, 07:52

:thumbup: Mooi om te lezen André! Geweldig dat je je droom waarmaakt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Tristan » 23 mei 2017, 08:48

Gaaf! Tempo zit er al goed in. Lijkt me verschrikkelijk mooi om te rijden met al die snelle gravel wegen, heuvels en tussen de bomen. Finland is toch wel het rally land bij uitstek.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door indobesar » 23 mei 2017, 11:50

GEweldig man! Mooi avontuur. Smaakt dit naar meer om vaker rally's te rijden? Nu ook met de E30?

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Robin » 23 mei 2017, 12:38

Machtig André, vanavond hebben we 't erover.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Andre » 23 mei 2017, 13:07

De E30 is verkocht.

We zijn nu bezig met een nieuwe rally klasse in nederland. Je kan straks met een aangepaste straat auto ook rally s rijden. De performance word dan gemeten. We hopen dat we 2018 kunnen starten.

Tuurlijk zou ik graag meer rally s in finland willen rijden. Maar zo makkelijk is dat niet of er moet een dikke sponsor opstaan:)

Dit rally avontuur is het meest extreme wat ik ooit met een auto heb gedaan.
Alle drift en race filmpjes staan in de schaduw van dit avontuur. Wat een adrenaline pomp was dit.

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 334
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Artosevo » 22 jul 2018, 12:22

Zoooh, hopelijk is alles oke Andre?

Flinke klapper gemaakt zeg:

https://rallysportmag.com/lucky-to-be-a ... ash160718/

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Downforce Hans » 22 jul 2018, 21:28

Nou, hij ligt behoorlijk in de kreukels maar daar zal hij zelf nog wel verslag van doen...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Joy » 22 jul 2018, 21:33

Ai, dat zijn geen grappen. Sterkte ermee...

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Crash Finland

Bericht door Andre » 26 jul 2018, 14:21

Hallo iedereen.

Het heeft even geduurd, voordat ik hier reageer. Ben zwaar aan het revalideren.

Ik heb het nodige wel meegemaakt.

Ik heb er een verslag over geschreven die ik met jullie wil delen.


Rally in Finland 2018

Ik weet bijna niet waar ik moet beginnen.
Wat zo’n mooie week had moeten worden, is geëindigd in een groot drama!

Ik was samen afgereisd met Wouter. Iemand, die als 16 jarige bij mij is komen werken en waaruit door de jaren heen een prachtige vriendschap is ontstaan. Laten we nu ook net dezelfde gekke hobby’s hebben.:) Ik had Wouter altijd voorgehouden: “dat rally rijden, dat moet je een keer hebben meegemaakt! Dat is ultiem autorijden”! Na een hele intense en drukke tijd voor Wouter, heb ik hem aangeboden om met mij mee te gaan, om een paar rally tests te doen! Ik had nog nooit iemand zo blij gezien. Vervolgens pakte hij het ook zo mooi op, en zag ik hem gaan in dezelfde rijstijl als mij. Dat was voor mij prachtig om te zien. Ik stond overal met de i-phone te filmen. De stenen en het stof vlogen mij om de oren. Wat hebben we veel gelachen.

Na 2 dagen testen gingen we naar Sastamala, waar de Autoglym rally plaats zou vinden. Op vrijdag gingen we de stages verkennen. Mijn Navigator, Timo vd Marel, is normaal zelf rally-rijder, maar kan ook heel goed navigeren. Samen gingen we notes maken. Timo kon mij corrigeren als ik de bocht niet goed benoemde en de notes aanpassen.
We hadden al wel in de gaten dat het een hele snelle rally was…

Vrijdagavond was er al een korte stage en die was nat. Iedereen was best zenuwachtig, maar ik niet zo heel erg. Regen was altijd al mijn favoriet. We gingen super mooi en snel over het parcours. We genoten beide en hadden een lach op ons gezicht.

Goede nachtrust was nodig voor dag 2, waar 100 km. snelle stages op het programma stonden. We gingen de eerste stage van de dag in, waarbij ik best wel schrok. Ik had namelijk geen remmen meer aan de finish. Reden was: te veel links geremd, dus moest ik rustiger met de remmen gaan doen. Op service park nieuwe remolie erin en op naar de 3e stage.

Ook hier ging alles top. De notes waren spot on en het vertrouwen groeide! In stage 5 gingen we zo goed, dat we bij de finish elkaar een hand gaven en riepen: “wat was dit gaaf!” Op de verbindingsroute zeiden we tegen elkaar: “nu weer even terug naar de basis.” Andere stage, dus rustig weer opbouwen.

De start van de stage was iets vertraagd, we hadden daardoor veel tijd om onze helmen en hybride systemen goed te controleren. 4000 toeren, handrem los, koppeling los, meteen mooie combinaties waar we prachtig doorheen kwamen. We kwamen in een goed ritme. Na het langzamere stuk kwam net voor het einde van de stage een ontzettend snel stuk, met kleine topjes, die allemaal volgas 5 waren. Reken 180 a 190 km. per uur. Dat was voor mij best moeilijk om volgas te houden, maar Timo managede mij daar goed doorheen. Toen kwam de easy right over-crest…

We kwamen in de 5e versnelling aan. Ik heb geremd, dat deed ik altijd voor deze bochten volgens de notes, alleen hier was de crest net iets steiler dan verwacht. 4 wielen los van de grond. Ik was stuurloos op dat moment. We kwamen 5 meter te kort aan de buitenkant. De neus van de auto hapte in de greppel en de auto ging met een verschrikkelijke klap de lucht in, over het dak, zijkant, achterkant het ging maar door. Uiteindelijk viel hij stil….

Ik riep: “Timo! Timo! eruit snel! Ik kroop door het voorraam en klapte naast de auto neer en kon niks meer. Ik verging van de pijn en kon alleen nog op mijn linkerzij liggen. Timo was er niet en zat nog in de auto! hij bewoog niet! Ik probeerde met alle kracht die ik in me had om weer terug bij de auto te komen, maar ik kwam maar niet vooruit. Ik had verschrikkelijke pijnen. Mijn hand hing er heel raar bij en ik realiseerde me in grote paniek dat ik Timo er nooit uit zou kunnen krijgen! De auto begon hevig te roken en ook te branden.

Daar kwamen mensen aan! die schreeuwden fire! fire! Zij haalden Timo zo snel mogelijk uit de auto en bleven schreeuwen dat ik weg moest bij de auto. Ik heb half kruipend, slepend met alle kracht die ik nog had geprobeerd verder bij de wagen weg te komen het waren centimeters. Zij namen Timo mee. Toen hoorde ik explosies bij de auto. Ik heb met tranen in de ogen van emoties en pijn geroepen naar Timo, maar ik kreeg geen respons. Ik was emotioneel gebroken en ook op dit moment, dat ik dit schrijf, heb ik weer de tranen in mijn ogen. Het leek uren dat we in het hoge gras lagen te wachten op de hulpdiensten. Ik probeerde om mijn tenen te bewegen om te voelen of ik ook een dwarslaesie had. Ik riep ook naar Timo: “kun je je benen bewegen? maar ik hoorde maar niks… De traumaheli kwam eraan. De artsen gingen meteen met Timo aan de slag. Die had door een open pols breuk bloedverlies en was nog steeds buiten bewustzijn.


Toen de traumaheli met spoed met Timo vertrokken was, kwamen de artsen bij mij. Ik mocht mij niet bewegen en werd in een soort plastic zak met lucht erin gelegd. Toen de ambulance vertrok, voelde ik elk steentje onder de wielen doorgaan. Toch was mijn grootste zorg Timo… Als je met iemand samen rijdt, dezelfde humor hebt, en vele gesprekken in de auto voert, krijg je een band met elkaar. We hadden samen zoveel plezier bij deze rally.

Uiteindelijk kwamen we aan op de intensive care van het University Hospital in Tampere. Daar hebben ze mijn race-overal kapot gesneden. Ik kreeg overal draden op mijn lichaam en een dikke spuit in mijn linkerpols, die helemaal los zat van mijn hand. Mijn hand en pols duwden ze terug en toen werd er verband omheen gedaan. Timo lag aan de andere kant van de ruimte met een gordijn ertussen. Ik riep: “Timo”! Hij antwoordde: “yo”…, en dat was het. We waren allebei van de wereld.

Die nacht heb ik doorgebracht in een observation room. ik had overal bedrading op en aan mij zitten. Er werden vele scans gemaakt.
Ik had naast een verbrijzelde pols, ingedrukte rug-wervels, een ingedrukte borstkas, een klaplong die op het randje zat van een drain, en er was eerst sprake van een maagperforatie. Verder overal blauwe plekken tot de helm afdruk in mijn gezicht aan toe.

Timo kreeg meteen een operatie aan de open botbreuk van zijn pols. De volgende dag lagen we samen op 1 kamer. Het bleek dat hij buitenwesten was geweest en pas weer bijgekomen was in het ziekenhuis. Hij had naast de open botbreuk ook nog hersenbloedingkjes. Van de crash kon hij zich niks meer herinneren.

De operatie aan mijn verbrijzelde pols duurde 6,5 uur. Er zijn 3 titanium platen ingekomen. Terug op de kamer voelde alles wel goed na die verdoving…. Ik was helemaal van de wereld en was half stoned van de medicatie. Wouter en Timo vroegen mij de meest domme dingen en de antwoorden die daarop kwamen waren nog gekker:) maar toen de verdoving eruit was, verging ik van de pijn.

We hebben samen veel gesproken, veel emoties. Timo is inmiddels thuis. Die mocht dinsdag terug naar Nederland vliegen. Ik moet hier nog wat langer blijven vanwege de klaplong en mijn rug. Ik mag helaas ook niet vliegen ivm de klaplong. Zaterdagochtend word ik daarom met de ambulance opgehaald voor de thuisrit. Dat wordt nog wel even een ritje, 1790 km. met de ambulance via Finland, veerboot, Zweden, Denemarken, veerboot en Duitsland eindelijk naar Nederland!

Timo en ik hebben veel contact via WhatsApp en wanneer we weer wat opgeknapt zijn, gaan we snel afspreken. Klaverjassen of zo:)

We hebben allebei een engeltje op onze schouder gehad. We leven nog en hebben al onze ledematen nog. We hadden allebei dood kunnen zijn… Ik wil snel naar huis, mijn vrouw en kinderen omhelzen. Dat ik dit kan doen, en ook nog rechtopstaand is een groot wonder!

Finland het land van de rally, maar de wegen bijten je als een gifslang!

Ik heb kort kunnen genieten van de rallysport! Timo, Dennis en Ton, ik kan de verantwoordelijkheid voor jullie welzijn niet meer dragen door dit trauma. Ik zal nooit meer aan een rally kunnen deelnemen.

Rallypromotion Finland, Kees en Petra, Jarkko dank voor jullie uitzonderlijke ondersteuning! En Wouter, die zoveel voor me geregeld heeft, geen woorden voor!

Diep respect, ook voor de mensen die ons uit de auto gered hebben: Henri, Ismo, Baptist, heroes!!!!




André
Laatst gewijzigd door Andre op 26 jul 2018, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door Joy » 26 jul 2018, 14:26

Sjee, wat een verhaal. Goed dat jullie er nog zijn. Sterkte met het herstel....

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door martll » 26 jul 2018, 15:09

Heftig zeg Andre, veel succes met het herstel! Je hebt zo te zien nog even een lange weg te gaan, maar blijf alles positief inzien he!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door ///Joost » 26 jul 2018, 15:21

Phoehee....Wat een verhaal Andre. Heel erg indrukwekkend en inderdaad het beste nieuws is dat jullie er nog zijn. Heel veel sterkte gewenst met het herstel.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gravel rally training Finland

Bericht door MartijnGizmo » 26 jul 2018, 15:31

Kippenvel... brrr. Succes met het herstel, zowel fysiek als mentaal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten