Pro-Motive R1 Classic Mini --- p3 voor updates + filmpjes
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Pro-Motive R1 Classic Mini --- p3 voor updates + filmpjes
Sommigen van jullie zullen mij al kennen van mijn trackday (met kenteken) Peugeot 106 GTI: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 0#p1012340" onclick="window.open(this.href);return false;
Een aantal maanden geleden ben ik weer met een project begonnen, een Pro-Motive Mini conversie. Nadat ik een aantal jaren geleden heb gebouwd aan en B16A Mini (mid-engine en RWD) en deze uiteindelijk heb verkocht bleef het toch kriebelen. Ik wilde weer iets voor erbij en had een budget van +-15k. Na lang zoeken toch weer gekozen voor zelfbouw, een groot deel van de lol zit voor mij in het bouwen zelf. De intentie is om de Mini volledig op kenteken te laten zetten.
Het gaat om een Mini 1000 uit 1988 (origineel Jet Black), door vorige eigenaar in deze kleur gespoten. De Mini was vrij hard, maar uiteindelijk hebben we toch veel werk gestoken in het netjes maken van de Mini, incl. het nodige laswerk. Idee is om de Mini, wanneer deze verder af is, volledig over te laten spuiten.
Basis onderdelen:
- Volledige Pro-Motive Mini R1 kit, inclusief fatsoenlijke achteruit;
- Yamaha R1 5PW (injectie) motor met 164pk std. Sequentiële 6 bak wordt gebruikt;
- Volledig Spax onderstel, instelbaar in hardheid;
- Camber kit en solid mount kit voor voor subframe;
- Minilight (orgineel) 12" wielen;
- Metro Turbo (4pods) remmen voorkant, volledig gereviseerd;
Inmiddels zit de motor in de Mini en gaan wij aan de gang met de elektronica. Updates volgen, hieronder wat impressies.
Het originele blokje:
Het R1 blokje in het Pro-Motive frame, voor de oplettende kijkers, het blok wordt idd 180 graden gedraaid:
En zo hangt het blokje er nu in. De rode "ringen" (alu) zijn op alle ophangpunten ipv de rubbers gekomen:
Een aantal maanden geleden ben ik weer met een project begonnen, een Pro-Motive Mini conversie. Nadat ik een aantal jaren geleden heb gebouwd aan en B16A Mini (mid-engine en RWD) en deze uiteindelijk heb verkocht bleef het toch kriebelen. Ik wilde weer iets voor erbij en had een budget van +-15k. Na lang zoeken toch weer gekozen voor zelfbouw, een groot deel van de lol zit voor mij in het bouwen zelf. De intentie is om de Mini volledig op kenteken te laten zetten.
Het gaat om een Mini 1000 uit 1988 (origineel Jet Black), door vorige eigenaar in deze kleur gespoten. De Mini was vrij hard, maar uiteindelijk hebben we toch veel werk gestoken in het netjes maken van de Mini, incl. het nodige laswerk. Idee is om de Mini, wanneer deze verder af is, volledig over te laten spuiten.
Basis onderdelen:
- Volledige Pro-Motive Mini R1 kit, inclusief fatsoenlijke achteruit;
- Yamaha R1 5PW (injectie) motor met 164pk std. Sequentiële 6 bak wordt gebruikt;
- Volledig Spax onderstel, instelbaar in hardheid;
- Camber kit en solid mount kit voor voor subframe;
- Minilight (orgineel) 12" wielen;
- Metro Turbo (4pods) remmen voorkant, volledig gereviseerd;
Inmiddels zit de motor in de Mini en gaan wij aan de gang met de elektronica. Updates volgen, hieronder wat impressies.
Het originele blokje:
Het R1 blokje in het Pro-Motive frame, voor de oplettende kijkers, het blok wordt idd 180 graden gedraaid:
En zo hangt het blokje er nu in. De rode "ringen" (alu) zijn op alle ophangpunten ipv de rubbers gekomen:
Laatst gewijzigd door Tim R op 09 apr 2017, 10:37, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
Mwa, veel dingen worden uitbesteed (lassen bijvoorbeeld) en ik heb goede hulp. Gewoon leuk om met vrienden te doen.
- Roy RS
- Berichten: 4918
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
Leuke kitjes zijn dat! Have fun en veel succes met het kentekenen
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
Lekker bezig Tim! Blijf je de 106 wel houden?
- Gijs.
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
Je Peugeot was tof, maar dit is stiekem misschien nog wel iets gaver! Mooi project, succes!
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
@ Robin: weet nog niet of Peugeot blijft. Als ik hem kan verkopen misschien niet, maar brand geen gat in mijn zak.
- Roy RS
- Berichten: 4918
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 25&t=25944" onclick="window.open(this.href);return false;
De kleur is wel snel iig...
De kleur is wel snel iig...
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Pro-Motive R1 Mini (1984)
Tim R schreef:@ Robin: weet nog niet of Peugeot blijft. Als ik hem kan verkopen misschien niet, maar brand geen gat in mijn zak.
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
- Joy
- Berichten: 10771
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Gaaf project Tim. Ik zal het volgen.
Op het EVO forum is ook een enthousiasteling bezig om een Mini wat sneller te maken:
http://community.evo.co.uk/forums/threa ... startRow=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Op het EVO forum is ook een enthousiasteling bezig om een Mini wat sneller te maken:
http://community.evo.co.uk/forums/threa ... startRow=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
@ Joy: Die ken ik inderdaad. Dat is in feite een Mini body op een heel anders chassis. Benieuwd wat dat gaat wegen
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Leuk project Tim, al ben ik vooral fan van de good old A(+) in een mini, ik snap wel dat je met pk honger naar een R1 blok grijpt. Begrijp ik het goed en is de kit plug & Play, en heb je enkel een motor nodig die je ook plug en play aan de kabelboom hangt, aansluit op ecu contact op III en gaan?
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
@ Tim: de kit lost heel veel problemen op. Je hoeft daarom veel minder zelf te doen. Echt plug and play zou ik de kit niet willen noemen. Zo is het allemaal echt (soms minder) dan milimeter werk om alles pas te krijgen. Bijvoorbeeld bij de grill moest ik slijpen om het geheel er uberhaupt in te krijgen. Blok past er inderdaad zo in, kabelboom kan tegen meerprijs (heb ik voor gekozen) worden aangepast voor gebruik in een Mini. Daarna moet deze nog wel zelf worden gekoppeld aan de Mini kabelboom. Het is natuurlijk geen OEM werk en dat merk je. Kwaliteit en afwerking is wel super aan de kit.
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Leuk! Dat zal wel aardig rijden.
- Alexsti
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Leuk project , gaat ik volgen !!
Succes met de opbouw .
Succes met de opbouw .
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Dit zijn nou de leukere projecten, ben benieuwd naar de vorderingen en het resultaat Misschien nog wat meer foto's van de verschillende fases van de ombouw?
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
@Inject: Heb ik niet, ben niet zo goed in het bijhouden van dat soort zaken. Zal beter mijn best gaan doen!
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
En weer een stuk opgeschoten. Ook bezig met het onderstel. Verstelbare dempers en camber kit. Ook bezig met alu profiel onder auto door om benzine leidingen te beschermen, wil ze niet in de auto hebben. Uiteraard alles met nieuwe boutjes, moertjes, ringetjes, etc.
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Frame ziet er goed uit, die spaggetti zou ik bang van worden
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Leuk project
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Geniaal project! Geniale kleur! Schitterend!
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
De kleur maakt het wel een sleeper idd
Ik vind de throttle bodies er nogal horizontaal achter zitten, zit het blok ook meer gekanteld in dit frame dan in de motorfiets? Je moet dan wel ff opletten dat de oliepomp wel goed olie aan kan zuigen uit het Carter tenzij je dry-sump gaat natuurlijk.
Ik vind de throttle bodies er nogal horizontaal achter zitten, zit het blok ook meer gekanteld in dit frame dan in de motorfiets? Je moet dan wel ff opletten dat de oliepomp wel goed olie aan kan zuigen uit het Carter tenzij je dry-sump gaat natuurlijk.
- Roy RS
- Berichten: 4918
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
bij mijn mini zat er een aangepaste carterpan onder, deze was hoger gemaakt om de olie wat op zijn plek te houden en hij was een tikje gebaffled, verder reed ik met het oliepeil tot net boven het glaasje en zeker niet op de helft van het kijkglas... een fietsmotor in een auto is vaak lastig om dit goed te krijgen omdat de olie anders beweegt in de carterpan.
Je ziet ook dat er een swinging oil pickup arm in komt of gewoon alleen een iets verlengde arm
Je ziet ook dat er een swinging oil pickup arm in komt of gewoon alleen een iets verlengde arm
- JP
- Berichten: 31035
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Pro-Motive R1 Mini (1988)
Leuk project om te volgen..... Wat doet zo'n (R1) blokje met aan duurzaamheid? Haalt die de 100kkm met het toch iets meer gewicht wat de Mini weegt tov de motorfiets ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], maurizio en 56 gasten