Oprijwagen huren in het oosten

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Oprijwagen huren in het oosten

Bericht door G Kolkman » 10 mei 2014, 13:50

Hey DF-ers,

Volgende week wil ik nog een dagje naar een circuit toe met de bmw alleen is ie op dit moment geschorst en verloopt de apk ... ehm, vandaag. Gezien de toestand van auto (geen interieur) en mijn agenda gaat het zeker niet lukken dat voor de tijd allemaal geregeld te krijgen dus mijn plan was om een oprijwagen te huren in het oosten en er dan naartoe te rijden. Iemand bekend met goede adressen tegen normale prijzen hier in het oosten? Het moet dus wel zo'n B-rijbewijs-cruiser zijn. Ik zat zelf even rond te kijken maar ik kon in de vluchtigheid zo niet 123 iets vinden (ik heb dan ook nog nooit eerder zo'n ding gehuurd).

Het gaat dus niet om een auto-ambulance, aangezien ik geen geschikte auto heb om daarvoor te hangen ( :? ).

steve smith

Re: Oprijwagen huren in het oosten

Bericht door steve smith » 10 mei 2014, 21:26

Tijhof bellen. Die hebben er vaak wel eentje in de verhuur. Almeloooooooh. Oostelijk genoeg?

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 11 mei 2014, 12:19

Thanks, die kende ik niet en die zitten om de hoek. Morgen eens even bellen :) .

*droomt ondertussen verder om zelf zo'n ding te hebben*

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 mei 2014, 12:39

Naar welk circuit? ;)

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 11 mei 2014, 12:48

Klein stukje weg maar, TTT. Ochtendje 'testen' (banden oproken, plezier maken) met wat bekenden hier uit de omgeving :df: .

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 mei 2014, 13:03

Ok cool, veel plezier! :thumbup:

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 16 mei 2014, 16:34

Uiteindelijk gewoon met de mx-5 over de straat er naartoe gereden :tooth: .

- Tijhof doet niet aan verhuur
- KAV vermeldt op de website weliswaar dat ze oprijwagens verhuren maar deze zijn schijnbaar allemaal verkocht
- Bij Dunnewind in Ommen kun je wel zo'n ding huren maar gezien de afstand die ik er mee af zou gaan leggen (170 km) zou dat neerkomen op ongeveer 140 euro. Voor het transport voor een ochtendje gummen is dat toch wat stevig, dus vandaar lekker met de mx-5 gehoond en dik plezier gehad :df: .

That said, toch maar eens achter een BE rijbewijs aan gaan zodat ik niet een auto-ambulance meteen moet uitsluiten.

ThomasGTT

Bericht door ThomasGTT » 16 mei 2014, 16:50

Regels zijn in januari wel wat gewijzigd.

Lees dit eens door, je mag met B namelijk:

Een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 16 mei 2014, 18:34

Klopt, maar noem mij maar eens een combinatie met een auto-ambulance die aan die voorwaarden voldoet :)
Toegestane maximale massa van een ambu is veelal 2.500 kg en soms 2.000 kg. Je houdt dan nog maar 1.000 of 1.500 kg over voor een auto (leeggewicht + laadvermogen) om met B te mogen rijden. Zelfs een Golf 1.4 uit 2003 zit al op 1.670kg toegestane maximum massa en da's dus al te veel :).

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 16 mei 2014, 18:59

Mijn zwaarste auto op dit moment is sub-1250. Maar met BE kun je gewoon veel meer/wordt je niet door al die regels gehinderd. Lijkt mij veel relaxter.

Joy

Bericht door Joy » 16 mei 2014, 19:20

Je leert ook wat van een rijopleiding E + examen. Zelfs als beiden op 1 dag worden afgerond.
Als ik die caravanners eens per jaar met de sleurhut zie prutsen op basis van hun gratis verkregen E-rijbewijs denk ik dat het tegenwoordig beter geregeld is.
Ouders van een vriendin van mij zijn afgelopen week op de snelweg geschaard met hun leencaravan. Zonder kennis van zaken op pad gaan kan dus ook levensgevaarlijk zijn.
Simpele dingen zoals goed beladen (kogeldruk) en kennis van technische aandachtspunten kunnen zulke onnodige ongevallen voorkomen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 16 mei 2014, 22:12

G Kolkman schreef:Mijn zwaarste auto op dit moment is sub-1250. Maar met BE kun je gewoon veel meer/wordt je niet door al die regels gehinderd. Lijkt mij veel relaxter.
Helemaal eens! Ook met sub 1250 heb je al snel E nodig. Zie bv mijn 205-je van slechts 860 kg. Inclusief laadvermogen echter 1.300 kg, tel dat bij de toegestane max.massa van mijn ambu (2.500 kg) en je zit boven de 3.500 kg waardoor je dus aan E vast zit.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 17 mei 2014, 07:56

Hoe zit het met het trekgewicht van de auto vs het gewicht van de aanhanger. Want ik hoor en zie vooral alles door elkaar heen. Zoals laatst een Clio met paardentrailer op de snelweg.

Is dus het max te beladen gewicht van de aanhanger de eis of andersom; stel ambulance + werkelijk gewicht auto is 2000kg maar max belading van de ambulance is 2700kg dan mag dit achter een auto met max geremd trekgewicht van 2000kg.

Ronnie

Bericht door Ronnie » 10 jun 2014, 13:55

Sjoerd schreef:Hoe zit het met het trekgewicht van de auto vs het gewicht van de aanhanger. Want ik hoor en zie vooral alles door elkaar heen. Zoals laatst een Clio met paardentrailer op de snelweg.

Is dus het max te beladen gewicht van de aanhanger de eis of andersom; stel ambulance + werkelijk gewicht auto is 2000kg maar max belading van de ambulance is 2700kg dan mag dit achter een auto met max geremd trekgewicht van 2000kg.

zoals ik het volgens mij geleerd heb klopt dat.
stel je hebt een ambulance van 600 kg + auto van 1330 kg erop en de max belading van de ambu is 3300 KG dat mag achter een auto die 2000KG mag trekken. de combinatie van de te trekken combinatie is namelijk 1930 KG.

De ambulance zou nog veel meer kunnen hebben, maar dan moet je echt opzoek naar een andere trekauto die zo een 3300KG kar mag trekken (Nissan navara ofzo)

de lege kar kun je eventueel trekken met elke auto die een geremde aanhanger tot 600 KG mag trekken zover ik weet. Ik hoor daar ook veel spookverhalen over maar zover ik weet gaat het echt om het daadwerkelijke gewicht wat er op dat moment achter hangt. bij een controle moet daarom altijd gewogen worden.

Dit allemaal onder de E achter B regels. Zonder E zou ik ff niet weten hoe het zit, maar als je serieus wilt gaan vervoeren ontkom je niet aan de E.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 10 jun 2014, 21:35

Volgens mij gaan ze gewoon uit van maximale gewichten, er worden niet voor niets aanhangers teruggekeurd.

Ronnie

Bericht door Ronnie » 10 jun 2014, 22:25

Nee zover ik op de hoogte ben niet maar hierbij een bron :http://www.caravantrekker.nl/algemeen/t ... ht_wet.php

Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.

Voorbeeld:
U mag dus met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken een caravan trekken die op papier maximaal 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg. Echter, om eventuele discussies te voorkomen, kunt u bij de RDW het kentekenbewijs van de caravan administratief laten aanpassen naar een lager laadvermogen. In dit voorbeeld zou dan het maximaal toegestaan gewicht van de caravan dan 1200 kg kunnen worden.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 10 jun 2014, 23:47

Hier spreken ze toch ook over terugkeuren naar een gewicht wat getrokken mag worden door de auto. Wat alleen vermeld word op je kenteken en wat sommige agenten dus ook niet snappen omdat er op het typeplaatje andere gewichten staan.
Misschien dat je met een weegbrug dan wel wegkomt met 1200 kg terwijl 1350 op het kenteken is vermeld. Maar volgens mij gaan ze gewoon van de maximum massa's uit die op het kenteken staan vermeld.
Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html. Daar spreken ze ook over leeggewicht + laadvermogen.

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 11 jun 2014, 06:25

Op de site van de overheid staat het volgende;

Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

en

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Grappig, verwarrender kunnen ze het niet maken

Eric Z

Bericht door Eric Z » 11 jun 2014, 21:23

fuseekogel schreef:Op de site van de overheid staat het volgende;

Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

en

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Grappig, verwarrender kunnen ze het niet maken
Dit lijken mij toch vrij duidelijke regels? Tenmiste, ik zie niet wat er verwarrend aan is.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 11 jun 2014, 23:09

Ik zie het probleem ook niet.

Max. gewicht auto + max. gewicht aanhangwagen < 3500 kg => rijbewijs B.
Max. gewicht auto + max. gewicht aanhangwagen > 3500kg => Rijbewijs BE

En dan mag je natuurlijk niet meer trekken dan wat er op je kentekenbewijs staat.

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 12 jun 2014, 05:18

Was verwarrend na een nachtdienst :D

Ik las dat er bij het ene stukje stond dat je dan mocht beladen tot bepaald gewicht... :lol:

Plaats reactie