Frank - VW R32 HGP Turbo
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
met dat rubber weghalen bij de parafaan voor, moet je wel rekening houden met de kachel inlaat, don't ask me how I know
althans, ik haalde bij de Hartge Z3 ook dat rubber geheel weg om de druk onder de kap wat makkelijker weg te laten stromen, dat werkte opzich, maar op een gegeven moment dacht ik, het word warmer dan anders in het interieur en ik had de kachel niet aan...
Bleek dus die warme lucht van de motor hup via de kachel inlaat bij het parafaan naar binnen te komen...en dat was alleen die lucht, kan je nagaan als je Co niet lekker is onder de kap.
anyways, toen heb ik 2 strookjes rubber terug gezet daar waar de ingangen van de kachel achter lagen, en toen werkte het perfect en stroomde die warme lucht en druk over de ruit weg ipv groot deel het interieur in.
Op de foto kan je het nog wel wat zien, alleen in het midden stuk eruit en aan de zijkanten iets en de beide kanten L + R helemaal weg,
daarvoor in de plaats een lage afwerk-rand op gedrukt.
althans, ik haalde bij de Hartge Z3 ook dat rubber geheel weg om de druk onder de kap wat makkelijker weg te laten stromen, dat werkte opzich, maar op een gegeven moment dacht ik, het word warmer dan anders in het interieur en ik had de kachel niet aan...
Bleek dus die warme lucht van de motor hup via de kachel inlaat bij het parafaan naar binnen te komen...en dat was alleen die lucht, kan je nagaan als je Co niet lekker is onder de kap.
anyways, toen heb ik 2 strookjes rubber terug gezet daar waar de ingangen van de kachel achter lagen, en toen werkte het perfect en stroomde die warme lucht en druk over de ruit weg ipv groot deel het interieur in.
Op de foto kan je het nog wel wat zien, alleen in het midden stuk eruit en aan de zijkanten iets en de beide kanten L + R helemaal weg,
daarvoor in de plaats een lage afwerk-rand op gedrukt.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Mooie bruikbare tip! Ga ik zeker mee aan de slag
- Mark W. Scholten
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Mooie auto. Leuk speelgoed met een heerlijk geluid
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Lange tijd niets in dit topic geplaatst maar ik ben afgelopen jaar weer verder gegaan met de R32. Zoals al in de planning stond heb ik de koeling aangepakt. Ik heb de airco verwijderd zodat de airco condensator niet meer voor de radiateur hing. Daarnaast heb ik een grotere aluminium radiateur geplaatst, 2 high power koelvinnen en een koudere thermostaat.
Naast een grote onderhoudsbeurt heb ik de remblokken (oude: EBC Yellowstuff) vervangen door CL RC5+.
Echter niet lang plezier gehad van dit alles. De eerste testen op straat beloofde veel goeds. Stationair liep de KVS voorheen al vaak op naar 100'C, maar deze kwam nu niet boven de 92'C. Als de koelvinnen aan sloegen daalde de temperatuur vervolgens weer rap naar waardes rond de 86'C.
In mei stond een weekend naar de Nordschleife geboekt. Ik wist al dat ik de baan niet op mocht vanwege de stoelen, maar had toch zin in een roadtrip. De reis verliep voorspoedig, echter op het meest vreemde moment sloeg de pech weer toe. Steady 100km/u in Duitsland en bij licht versnellen naar 110km/u opeens een hoop geratel.. 4e versnelling en 6e versnelling hadden er wederom geen zin meer in.
Momenteel heb ik een andere versnellingsbak liggen en ben ik in contact met SQS Racing om een set geharde tandwielen te monteren. Daar zit echter een erg lange levertijd op dus 2017 is weer voorbij zonder fun
Naast een grote onderhoudsbeurt heb ik de remblokken (oude: EBC Yellowstuff) vervangen door CL RC5+.
Echter niet lang plezier gehad van dit alles. De eerste testen op straat beloofde veel goeds. Stationair liep de KVS voorheen al vaak op naar 100'C, maar deze kwam nu niet boven de 92'C. Als de koelvinnen aan sloegen daalde de temperatuur vervolgens weer rap naar waardes rond de 86'C.
In mei stond een weekend naar de Nordschleife geboekt. Ik wist al dat ik de baan niet op mocht vanwege de stoelen, maar had toch zin in een roadtrip. De reis verliep voorspoedig, echter op het meest vreemde moment sloeg de pech weer toe. Steady 100km/u in Duitsland en bij licht versnellen naar 110km/u opeens een hoop geratel.. 4e versnelling en 6e versnelling hadden er wederom geen zin meer in.
Momenteel heb ik een andere versnellingsbak liggen en ben ik in contact met SQS Racing om een set geharde tandwielen te monteren. Daar zit echter een erg lange levertijd op dus 2017 is weer voorbij zonder fun
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Ahh balen man. Volgend jaar maar weer. Succes met de bouw weer.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Jeetje...
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
dat is wel echt zuur ja, balen! daarna hopelijk snel weer wat plezier km's maken met de andere bak.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Heeft VW motorsport of een of andere rally-specialist geen ander soort bak (met rechte vertanding of zo) voor je? Hier wordt je toch helemaal gestoord van.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Tja.. sinds 2012 is dit versnellingsbak 4 ja. Echter, de vorige waren allemaal voorzien van standaard Volkswagen tandwielen. Deze laat ik nu op bestelling maken en zijn gesmeed. Dit zou het koppel makkelijk aan moeten kunnen. Ik heb bewust gekozen voor een synchro oplossing. Rechte vertanding gaat gieren als een gek en maakt het rijden op de openbare weg nagenoeg onmogelijk. Fingers crossed dat dit heel blijft. Zo niet dan kan ik nog voor een Tiguan/RS3 versnellingsbak ombouw kijken. Hangt alleen wel een totaal ander prijskaartje aan. Iets waar ik eigenlijk niet toe bereid ben. Zit nu al op randje van point of no return.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Dit jaar weer een nieuw jaar. Nieuwe kansen, en opnieuw pech
Laten we beginnen met het goede. De auto reed dit jaar perfect. Ik heb meer kilometers gemaakt dan in de afgelopen 4 jaar samen. Dik 2500 kilometer! Afgelopen week naar Zandvoort geweest, en de auto deed het prima. Helaas wel de kachel aan moeten zetten om hitte uit het blok te krijgen waardoor het in de auto weer snikheet was, maar buiten dat deed hij het top! Uiteraard wel weer wat dingen gevonden die ik wil aanpassen, maar zo gaat het altijd. Stapje voor stapje de auto steeds weer wat beter en sneller maken.
Maar dan het slechte nieuws. Op de weg naar huis begon te turbo bijgeluiden te maken. Het klonk alsof er een sirene af ging als de turbo op druk kwam. Ik denk dus de lagers van de turbo kapot zijn. Omdat het een custom HGP turbo is kan ik er niet zomaar eentje vanaf een rek kopen en hem wisselen. Begin volgende maand gaat de auto weg om te kijken of hij gereviseerd kan worden. Zo niet dan volgt er een groter exemplaar. Daar zitten uiteraard flink andere kosten aan dus fingers crossed dat ik de oude kan hergebruiken en dat er geen troep in de motor is gekomen.
Hier nog een filmpje van de trackday: (eerste keer op Zandvoort, dus nog een heleboel te leren)
Laten we beginnen met het goede. De auto reed dit jaar perfect. Ik heb meer kilometers gemaakt dan in de afgelopen 4 jaar samen. Dik 2500 kilometer! Afgelopen week naar Zandvoort geweest, en de auto deed het prima. Helaas wel de kachel aan moeten zetten om hitte uit het blok te krijgen waardoor het in de auto weer snikheet was, maar buiten dat deed hij het top! Uiteraard wel weer wat dingen gevonden die ik wil aanpassen, maar zo gaat het altijd. Stapje voor stapje de auto steeds weer wat beter en sneller maken.
Maar dan het slechte nieuws. Op de weg naar huis begon te turbo bijgeluiden te maken. Het klonk alsof er een sirene af ging als de turbo op druk kwam. Ik denk dus de lagers van de turbo kapot zijn. Omdat het een custom HGP turbo is kan ik er niet zomaar eentje vanaf een rek kopen en hem wisselen. Begin volgende maand gaat de auto weg om te kijken of hij gereviseerd kan worden. Zo niet dan volgt er een groter exemplaar. Daar zitten uiteraard flink andere kosten aan dus fingers crossed dat ik de oude kan hergebruiken en dat er geen troep in de motor is gekomen.
Hier nog een filmpje van de trackday: (eerste keer op Zandvoort, dus nog een heleboel te leren)
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Dacht dat je de auto te koop had staan. Was dan zeker een andere zwarte Golf 4 R32 met rolkooi en HGP turbokit.
Deze:
https://brushright.info/50-volkswagen-g ... gti-forum/
Deze:
https://brushright.info/50-volkswagen-g ... gti-forum/
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Foto is wel van voor z'n huis..
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Ok, wel zonde om zo'n auto te verkopen.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
De auto stond inderdaad te koop. Maar die link is wel een oude zeg! Die foto heb ik niet in mijn advertentie gebruikt, en daar woon ik ook al een aantal jaar niet meer. Met een kapotte turbo is hij natuurlijk onverkoopbaar. Dus ik ga hem repareren en waarschijnlijk volgend jaar nog eens te koop aan bieden. Ik kreeg wel interesse, maar er werd nog te weinig geboden.
Overigens wel te koop met mixed feelings. Aan de ene kant wil ik hem graag houden, maar aan de andere kant zou ik ook nog wel eens iets in een klasse hoger willen kopen. Al is het lastig een vervanger te vinden met soortgelijke prestaties in een prijsklasse tot circa €40.000.
Overigens wel te koop met mixed feelings. Aan de ene kant wil ik hem graag houden, maar aan de andere kant zou ik ook nog wel eens iets in een klasse hoger willen kopen. Al is het lastig een vervanger te vinden met soortgelijke prestaties in een prijsklasse tot circa €40.000.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Je zal er inmiddels ook wel achter zijn gekomen dat een Golf R32 niet geschikt is voor een turbokit. Motor is daar niet voor gemaakt, wordt oa veel te warm. Ik zou het persoonlijk in elk geval nooit meer doen.
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Op het circuit wordt ie wel flink warm..., maar voor op de openbare weg, waar je af en toe een keer lekker doortrek valt het toch wel mee
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Op straat nergens last van inderdaad. Op het circuit met de kachel aan ook niet, maar voor alles is een oplossing natuurlijk
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Airoc/verwarming heb ik niet meer
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Airco heb ik ook niet meer. De rubberen strip zit er nog wel omdat ik ook verhalen las dat je daar een hoog/laag druk gebied hebt waardoor je juist lucht naar binnen zuigt daar in plaats van eruit?! Kan het eens testen. Kan dan eventueel ook nog de motorkap een stukje liften bij het raam zodat de opening groter wordt.
Bonnet air duct? Please tell me more!
Bonnet air duct? Please tell me more!
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
In de motorkap
Vorgie week binnen gekregen..
Voor de Golf..
Vorgie week binnen gekregen..
Voor de Golf..
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Die op de Golf vind ik wel cool! Zal me er eens in gaan verdiepen. Dank!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
@erminio, 145e voor roostertje? Hoop geld voor iets simpels of vergis ik mij nou?
Via alie geen goedkopere oplossing te krijgen?
Via alie geen goedkopere oplossing te krijgen?
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Klopt, is idd niet geodkoop, maar dit is wel de orginele WTCC supercopa MK2 bonnet air duct van Cupra (tegenwoordig geen Seat meer) SportJeffrey026 schreef: ↑28 sep 2018, 18:25 @erminio, 145e voor roostertje? Hoop geld voor iets simpels of vergis ik mij nou?
Via alie geen goedkopere oplossing te krijgen?
Is van carbon, maar dan weer wel "made in Germany"
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Frank - VW R32 HGP Turbo
Klopt, is idd niet goedkoop, maar dit is wel de orginele WTCC supercopa MK2 bonnet air duct van Cupra (tegenwoordig geen Seat meer) Sport Ik probeer hem zo orgineel mogelijk te houdenErminio schreef: ↑29 sep 2018, 10:21Jeffrey026 schreef: ↑28 sep 2018, 18:25 @erminio, 145e voor roostertje? Hoop geld voor iets simpels of vergis ik mij nou?
Via alie geen goedkopere oplossing te krijgen?
Is van carbon, maar dan weer wel "made in Germany"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri, Eric Z, Godspeed, Joël D., Kadett, lykel, Majestic-12 [Bot], Mark, mauritsklein, PeterM, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 117 gasten