Tips rondetijd verbeteren CPZ
- Archiebald
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:22
Tips rondetijd verbeteren CPZ
Allen,
Een vriend van mij doet mee aan Time Attack op Zandvoort en Assen. Afgelopen zondag was de seizoensopener op CPZ en nu willen we jullie a.h.v de beelden om wat tips vragen. Zelf is hij niet zo'n forummer, dus vandaar dat ik het post met de gedachte "Er zit hier zoveel kennis en rijders, daar moet wel wat nuttigs te vinden zijn"
Waar zitten verbeterpunten voor hem? Waar laat hij tijd liggen??
Allereerst de auto:
Peugeot 206RC
2.0 16v 177pk
950kg
Lege auto met rolkooi en 1 stoel.
Federal semi slicks
Plaatjes voor de mooi:
Filmpje van zijn hotlap:
Rondetijd: 2.15:514
Bedankt alvast!
Een vriend van mij doet mee aan Time Attack op Zandvoort en Assen. Afgelopen zondag was de seizoensopener op CPZ en nu willen we jullie a.h.v de beelden om wat tips vragen. Zelf is hij niet zo'n forummer, dus vandaar dat ik het post met de gedachte "Er zit hier zoveel kennis en rijders, daar moet wel wat nuttigs te vinden zijn"
Waar zitten verbeterpunten voor hem? Waar laat hij tijd liggen??
Allereerst de auto:
Peugeot 206RC
2.0 16v 177pk
950kg
Lege auto met rolkooi en 1 stoel.
Federal semi slicks
Plaatjes voor de mooi:
Filmpje van zijn hotlap:
Rondetijd: 2.15:514
Bedankt alvast!
- Luco
- Berichten: 27968
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Standpunt van de camera is ruk.
Maar zo te zien mist die overal de apex.
Stuurt te vroeg in en laat hem niet ver genoeg naar buiten lopen.
Maar zo te zien mist die overal de apex.
Stuurt te vroeg in en laat hem niet ver genoeg naar buiten lopen.
- Archiebald
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:22
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Er zijn ook nog beelden vanaf de binnenspiegel. Maar ik geloof dat ie met z'n app zat te stoeien om daar snelheid e.d in te plakken.
Die komen dus nog wel!
Die komen dus nog wel!
-
OnlineHielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Andere banden!
-
OnlineHielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Ik kon het niet laten
Archiebald, die vriend van je laat het bij het remmen liggen. Er kan veel later en agressiever geremd worden. Wat zeg ik. Er moet! Dat wat er bij 1.55 gezien laat worden is natuurlijk drama. Normaliter wordt er daar maximaal 1 seconden vol op het middelste pedaal gestoempt. Nu is het vier seconden gas loslaten en 2 seconden remmen. Alleen in die aanrempassage is er al een seconden verloren gegaan. De video was trouwens een 2.17 nog wat.
Dat late aanremmen is prima te leren. Je moet er alleen in je bovenkamer even een knopje voor omzetten. En er gewis van zijn dat je remmen er klaar voor zijn. Maar da's logisch
Archiebald, die vriend van je laat het bij het remmen liggen. Er kan veel later en agressiever geremd worden. Wat zeg ik. Er moet! Dat wat er bij 1.55 gezien laat worden is natuurlijk drama. Normaliter wordt er daar maximaal 1 seconden vol op het middelste pedaal gestoempt. Nu is het vier seconden gas loslaten en 2 seconden remmen. Alleen in die aanrempassage is er al een seconden verloren gegaan. De video was trouwens een 2.17 nog wat.
Dat late aanremmen is prima te leren. Je moet er alleen in je bovenkamer even een knopje voor omzetten. En er gewis van zijn dat je remmen er klaar voor zijn. Maar da's logisch
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
positie op de baan klopt ook gewoon niet, aankomen scheivlak laat hij ook zeker meer dan een seconde liggen op deze manier.
Wij rijden met een passagier erbij met een auto van rond 1150-1200 kg en 192Pk al 2.05,xx op zandvoort.
Via een forum is het moeilijk tips te geven, je moet het ook zien en "voelen" om te begrijpen. Ik zal je daarom ook aanraden om een keer op een circuitdag van ons te komen rijden en dan een uurtje instructie erbij te nemen. Daar valt direct al een paar seconden te winnen.
En wat Hielke en Luco al zeggen, bij het remmen laat je een hoop liggen. Gaat vast goed komen en als hij meer informatie wil hebben stuur mij dan maar even een PB
Wij rijden met een passagier erbij met een auto van rond 1150-1200 kg en 192Pk al 2.05,xx op zandvoort.
Via een forum is het moeilijk tips te geven, je moet het ook zien en "voelen" om te begrijpen. Ik zal je daarom ook aanraden om een keer op een circuitdag van ons te komen rijden en dan een uurtje instructie erbij te nemen. Daar valt direct al een paar seconden te winnen.
En wat Hielke en Luco al zeggen, bij het remmen laat je een hoop liggen. Gaat vast goed komen en als hij meer informatie wil hebben stuur mij dan maar even een PB
- WJ
- Berichten: 11745
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Meer balls to the walls!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Eerst eens beginnen met zit positie, stuurpositie
Dan leren sturen, remmen en gas geven, wat hierboven staat dus al
Inderdaad kan een instructie enorm veel opleveren!
Dan leren sturen, remmen en gas geven, wat hierboven staat dus al
Inderdaad kan een instructie enorm veel opleveren!
-
OnlineHielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Over hoe de rijder in de auto zit geeft de video natuurlijk geen uitsluitsel. Dat is ook van secundair belang. De lijnen vind ik prima. Het is alleen dat belabberde remmen.daNpy schreef:Eerst eens beginnen met zit positie, stuurpositie
Dan leren sturen, remmen en gas geven, wat hierboven staat dus al
Inderdaad kan een instructie enorm veel opleveren!
Instructie, instructie. Mmm. Het kan zoveel makkelijker. Gewoon in je eigen auto naast een snelle rijder gaan zitten en het dan meemaken. Als het kwartje dan niet valt dan valt het nooit.
- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Wat Hielke zegt levert het meeste op. Een ervaren coureur in je auto zetten en jij ernaast. Dan zit je met je snuffel erbovenop en zie je gelijk wat de auto kan en waar de instuurpunten en rempunten liggen.
Zeker de bocht zonder naam kun je veel snelheid meenemen kwam ik achter.
Gewoon doen en het geeft een super gevoel dat je grote stappen kunt maken.
Zeker de bocht zonder naam kun je veel snelheid meenemen kwam ik achter.
Gewoon doen en het geeft een super gevoel dat je grote stappen kunt maken.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Dat is vaak inderdaad het beste om iemand anders te laten rijden, echter om je auto even toe te vertrouwen aan een ander is niet voor iedereen even gemakkelijk natuurlijk.
je moet maar eens met hem overleggen wat hij zelf wil. Vanuit DFRacing kunnen we zeker helpen om hem beter te maken, er zijn genoeg mensen met veel ervaring op onze dagen aanwezig.
je moet maar eens met hem overleggen wat hij zelf wil. Vanuit DFRacing kunnen we zeker helpen om hem beter te maken, er zijn genoeg mensen met veel ervaring op onze dagen aanwezig.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Je kan veel meer, eerder en langer gas houden, gang is alles! Ver voor het rempedaal wordt ingetrapt is het gas al los her en der.
Tevens kan je ietsjes later insturen(en soms ook eerder), maar het belangrijkste is om mooi die apexen te gaan pakken en vanuit die apexen de auto zelf met je gaspedaal uit te laten waaien.
En de remmen, er wordt gereden alsof er standaard straatremmetjes van een 1.0tje ofzo onder zitten ipv RC remmen in een gestripte RC. Stampen! Tegen de ABS threshold aan.
Tevens kan je ietsjes later insturen(en soms ook eerder), maar het belangrijkste is om mooi die apexen te gaan pakken en vanuit die apexen de auto zelf met je gaspedaal uit te laten waaien.
En de remmen, er wordt gereden alsof er standaard straatremmetjes van een 1.0tje ofzo onder zitten ipv RC remmen in een gestripte RC. Stampen! Tegen de ABS threshold aan.
- Luco
- Berichten: 27968
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Ik vind dat je vanuit deze camerapositie slecht kan zien of die de goede lijnen rijdt, hij lijkt overal tever van de curbs af te zitten.Hielke schreef:Over hoe de rijder in de auto zit geeft de video natuurlijk geen uitsluitsel. Dat is ook van secundair belang. De lijnen vind ik prima. Het is alleen dat belabberde remmen.daNpy schreef:Eerst eens beginnen met zit positie, stuurpositie
Dan leren sturen, remmen en gas geven, wat hierboven staat dus al
Inderdaad kan een instructie enorm veel opleveren!
Instructie, instructie. Mmm. Het kan zoveel makkelijker. Gewoon in je eigen auto naast een snelle rijder gaan zitten en het dan meemaken. Als het kwartje dan niet valt dan valt het nooit.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Camerapositie is idd niet ideaal.
- Archiebald
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:22
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Klopt, deze camera zit in het midden van de auto, op de voorbumper ipv een kentekenplaat....
- glnk
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Schaf een racestuurtje aan en ga simracen met iRacing op een gelaserscand Zandvoort.
Dit zijn de lijnen en rempunten:
Met alle respect maar de hotlap in de Peugeot vind ik meer een toertocht. Ik denk dat de bestuurder meer seattime nodig heeft en de grenzen van de auto moet leren kennen. Leer ook aan om te blippen bij terugschakelen. Zoals de bestuurder in kwestie doet vindt de auto niet fijn als je eenmaal de grens hebt ontdekt. Daarnaast probeer je te focussen op rempunten door objecten langs de baan te gebruiken als uitgangspunt en verleg die grens als het blijkt dat je toch nog te vroeg remt.
Dit zijn de lijnen en rempunten:
Met alle respect maar de hotlap in de Peugeot vind ik meer een toertocht. Ik denk dat de bestuurder meer seattime nodig heeft en de grenzen van de auto moet leren kennen. Leer ook aan om te blippen bij terugschakelen. Zoals de bestuurder in kwestie doet vindt de auto niet fijn als je eenmaal de grens hebt ontdekt. Daarnaast probeer je te focussen op rempunten door objecten langs de baan te gebruiken als uitgangspunt en verleg die grens als het blijkt dat je toch nog te vroeg remt.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
^^^^^^^^
Laatst gewijzigd door Nutkees op 27 mar 2014, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Archiebald
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:22
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Dat geeft niet! De input hier wordt op prijs gesteld! Jullie hebben er meer verstand van dan wij samen... (hij zit op iets van 50/60 rondes CPZ en ik op 20 ofzo )...
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Ideaal voor jullie dan dit:
http://www.dftrackdays.com/circuit/trac ... _13052014/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dftrackdays.com/circuit/trac ... _13052014/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Je moet ergens beginnen.
De eerste stap is met een instructeur of ervaren coureur samen gaan rijden. Je hoeft dan niet perse de ander te laten rijden maar geeft wel het beste effect. Zelf op basis van instructies van de bijrijder jezelf verbeteren kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Geloof me, dat heb ik meerdere keren meegemaakt. Duidelijke communicatie is heel belangrijk.
Ook lijkt het me nuttig om je te verdiepen in voertuig dynamica en de ground rules van autoracen.
Bovenstaande moet je eigenlijk doen voordat je weer alleen een circuitdag gaat doen. Ik ben bang dat je jezelf verkeerde dingen eigen gaat maken en die haal je er later weer moeilijke uit.
Op DF dag heb je een uitgelezen kans.
De eerste stap is met een instructeur of ervaren coureur samen gaan rijden. Je hoeft dan niet perse de ander te laten rijden maar geeft wel het beste effect. Zelf op basis van instructies van de bijrijder jezelf verbeteren kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Geloof me, dat heb ik meerdere keren meegemaakt. Duidelijke communicatie is heel belangrijk.
Ook lijkt het me nuttig om je te verdiepen in voertuig dynamica en de ground rules van autoracen.
Bovenstaande moet je eigenlijk doen voordat je weer alleen een circuitdag gaat doen. Ik ben bang dat je jezelf verkeerde dingen eigen gaat maken en die haal je er later weer moeilijke uit.
Op DF dag heb je een uitgelezen kans.
- glnk
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Hey Nutkees, wat zeg ik verkeerd? Als ik jou was zou ik een auto kopen met nog meer pks, dan lijkt het nog wat. HeldNutkees schreef:^^^^^^^^
Als ik onderstaand filmpje bekijk zal een paar uurtjes in de simulator je goed doen Wat ik zie is iemand die verkeerd terug schakelt, langzaam de bocht door gaat en alle tijd goedmaakt op het rechte stuk omdat zijn auto pks heeft. Hoeveel pk had het ook alweer? En wat voor banden had je ook alweer?
Laatst gewijzigd door glnk op 27 mar 2014, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- glnk
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Ja sorry hoor Luco, het is inderdaad weer party time. Maar het moet toch een keer gezegd worden. Dan ben ik maar even de eikel.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ
Zo Nutkees, daar word je even door een simracer pur sang met 0 meter circuitervaring op je plaats gezet. Het zat er natuurlijk aan te komen. Hier heb je niet van terug!
Tis dat ik aan de slanke lijn ben (relatief gezien) want anders pakte ik er allerlei zouthoudende knisperijen bij
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten