Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 09:52

Hoe zit dat met die aanduidingen en types? Ik zit net ff wat 5 series te bekijken van, in dit geval, bj 2011. Zie ik een 523i en dat is een 3.0l motor met 204pk. Maar in dezelfde tijdspanne is er ook een 528i en 530i geleverd. Ook met 3.0l motor maar met respectievelijk 258pk en 272pk. De inhoud, compressieverhouding en boring x slag zijn gelijk, las ik. Zijn deze motoren nu wezenlijk anders of is dit slechts een software aanpassing, zoals ook wel gebeurt bij andere merken?
Nu weet ik dat het vloeken in de BMW kerk is en garantie blablabla, maar...; stel dat zo is, is dat dan ook gewoon aan te passen? Dus een 523i opwaarderen naar 272pk? Ben ik wel benieuwd naar :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door RVV » 11 mar 2014, 10:46

523i op waarderen naar 530i specs zal niet zo makkelijk zijn. Zijn er al tuners die dit überhaupt kunnen?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Knot » 11 mar 2014, 10:53

Was toch iets met complete inlaattraject vervangen?

"Only the intake manifold is different. On 523i is a single stage, on 528i/530i is a three stages with DISA valves."

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=694166" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door EvdP » 11 mar 2014, 11:06

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=37444" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door RVV » 11 mar 2014, 11:36

Arthur schreef:Hoe zit dat met die aanduidingen en types? Ik zit net ff wat 5 series te bekijken van, in dit geval, bj 2011. Zie ik een 523i en dat is een 3.0l motor met 204pk. Maar in dezelfde tijdspanne is er ook een 528i en 530i geleverd. Ook met 3.0l motor maar met respectievelijk 258pk en 272pk. De inhoud, compressieverhouding en boring x slag zijn gelijk, las ik. Zijn deze motoren nu wezenlijk anders of is dit slechts een software aanpassing, zoals ook wel gebeurt bij andere merken?
Nu weet ik dat het vloeken in de BMW kerk is en garantie blablabla, maar...; stel dat zo is, is dat dan ook gewoon aan te passen? Dus een 523i opwaarderen naar 272pk? Ben ik wel benieuwd naar :)
Al eens gereden in de 523i? Kan maar zo zijn dat die gevoelsmatig voldoende power heeft :wink:

Toen ik indertijd van de e90 325i (218 pk) overstapte naar de e91 330i (258 pk) vond ik de laatste nauwelijks sneller aanvoelen, vond het zelfs een tegenvaller. Terwijl de 3 liter in de 1 serie weer retesnel aanvoelde. Andere auto/koets/gewicht/manier van rijden etc. Ik zou eerste eens beide proberen. Om het verschil te voelen. Persoonlijk zou ik met de 325i ervaring rustig voor een 523i kiezen als gezinsauto. Merk van mezelf sowieso dat ik al die peekaas op papier niet zo relevant meer vind. Maargoed dat is zoals ik al zei persoonlijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 11:46

Een gezinswagen/daily met goed 200pk moet idd voldoende zijn. Maar stel dat het, ala Jeroen Dik/VAG, voor een <1k op te waarderen is dan kun je gewoon een 523i zoeken, want goedkoper. En dan relatief veilig en voor relatief weinig er een surrogaat 530i van maken :)
Als het aan de orde is zal ik wel eens gaan rijden. Lees nu vaak dat BMW kut is :wink: VAG is dat ook dus dan maar eens bij MB buurten :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door RVV » 11 mar 2014, 11:58

Snap ik, maar BMW timmert de zooi wel goed dicht. Hardware matig maar vooral software matig. En dan moet het ook nog 100% met elkaar in overeenstemming zijn. Zal allemaal kunnen for sure, maar zal een dure grap worden ben ik bang.

BMW is kut knipoog snap ik, gek genoeg heb ik nooit een probleem met BMW gehad.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 12:47

Ik zou ook zo een BMW (weer) durven kopen. Ik vind de huidige vijf een geweldige wagen om te zien. En aangezien ik wel van een wat grotere auto houd prefereer ik die boven de huidige drie, die ook erg mooi is. Toch toont de vijf net even wat dikker. Tzt maar eens kijken, nu niet aan de orde. Maar vind dit op zich wel een interessant vraagstuk.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door M@rcel » 11 mar 2014, 12:59

F10 523i moet aardig door de versnellingen heen om te presteren. Zeker als je wat zwaarder beladen bent en wat hogere snelheden rijdt.
Voor normaal cruisen niks mis mee, zou het als family car wel prima vinden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 13:06

De, papieren, specs van de 528i doen niet onder voor die van de 530i. Dat zou dan eigenlijk de "beste" keuze zijn als de 523i idd wat meer moeite met de koets heeft? Rond die tijd kwam ook de 4 cil turbo 528i uit, qua specs zelfs de vlotste van het stel... Ik weet niet hoe dat zich qua rijden verhoudt. Ik ben niet tegen downsizen maar voor het mooie mag er best een 6 cil in een vijf liggen :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29344
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Luco » 11 mar 2014, 13:23

Liggen er wel dezelfde versnellingsbakken onder?
Als in de lichtere versies ook een "zwakkere" bak ligt kon dat met tunen ook wel eens de bottlenek worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 13:26

Geen id, Luco. Ik was wat aan het surfen en kwam een 523i tegen, etcetera, etcetera :D En toen domweg hier de vraag geplempt :lol: Heel wat techneuten en knowhow hier, kan maar zo van pas komen, toch?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Knot » 11 mar 2014, 14:11

Als je de chipmaster wil dan moet je voor een 2009 Audi 1.8tfsi gaan, makke 120pk versie (wat eigenlijk een 160pk is) die met andere software naar 210pk gaat, dat is pas chippen!

Maar natuurlijk geen BMW dus vast niet goed genoeg... :tong:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 14:13

Wel het goede voorbeeld, Rody :D

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Fabian » 11 mar 2014, 14:35

Ik heb nog een fijne 528i 6-cilinder staan Arthur :wink:

http://www.alphabetoccasions.nl/web/sit ... 20automaat" onclick="window.open(this.href);return false;

4 cilinder rijdt echt top, maar voor het geluid, beleving en rust is de auto moet je echt een 6-pitter hebben!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 14:45

Zo kwam ik er ook op :lol: Zag eerst deze 325iA en die heb ik in een ander draadje gepost :wink: http://www.alphabetoccasions.nl/web/sit ... 20automaat" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarna kwam ik deze 523i tegen en dacht ik dit draadje ff te starten :) http://www.alphabetoccasions.nl/web/sit ... 20automaat" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die 528i touring is ook erg fijn... :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Fabian » 11 mar 2014, 16:09

Die 523i in Zwolle is wel uber hoor, echt een dikke kar met mooie uitrusting en smaakvolle combinatie! :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door RVV » 11 mar 2014, 16:28

Die zit inderdaad mooi in de opties! 80K nieuwprijs staat er bij, dan is 35k nu gewoon een koopje. (geen idee hoe die dingen in de markt liggen).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Knot » 11 mar 2014, 16:29

Was toch altijd 50% na 3 jaar.... en bij gangbare modellen na 4 jaar?

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Leen » 11 mar 2014, 19:21

5 series f10 zijn echte kampioenen in afschrijven , (net 2 2013 f10's ingeruild verkocht )

Dit komt voornamelijk door de facelift f10's , waardoor ca 250 in het land staande oude f10.s voor de kale prijs zonder opties verkocht zijn , opzich logisch want die moeten ook weg , maar door f10 's te verkopen met 15/20k korting stort de markt voor 2 hands f10's natuurlijk wel in dan .

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Fabian » 11 mar 2014, 19:25

Klopt als een bus Leen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 19:31

Maar als die verkocht zijn dan zijn de kopers daarvan toch spekkoper? 2e handswaarde blijft daartna toch gewoon weer de dan geldende marktwaarde?

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Leen » 11 mar 2014, 19:36

Nee , want alle handelaren weten dit , want het is algemeen bekend , betekent in facto dat alle oude f10's in 1 klap met 10 k gedevalueerd zijn . Wel Lullig voor de mensen die 1 maand daarvoor 15/20 k extra betaald hebben . Die zijn gewoon genaaid

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Tommy » 11 mar 2014, 19:43

Net als die final editions van de F10, prefacelifts waren zo in het najaar 50k, dan kreeg je een 520iA, high executive met leer, pro navi, metallic lak etc en 18 inch eronder... je zal maar net je F10 een week ervoor afgeleverd hebben gekregen die je besteld hebt via configurator. Was met de mini ook al, kocht je voor 30k je full option mini cooper S coupe terwijl een basis auto 32k moest kosten. Yup bij inruil na nog geen jaar nog eens 8k afgeschreven, moet pijn gedaan hebben als je de auto zelf samengesteld had en volle mep moest lappen en dus gewoon na 1 jaar 18k kwijt zou blijken te zijn.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Verschil motortypes/aanduidingen BMW?

Bericht door Joy » 11 mar 2014, 19:43

Arthur schreef:Hoe zit dat met die aanduidingen en types? Ik zit net ff wat 5 series te bekijken van, in dit geval, bj 2011. Zie ik een 523i en dat is een 3.0l motor met 204pk. Maar in dezelfde tijdspanne is er ook een 528i en 530i geleverd. Ook met 3.0l motor maar met respectievelijk 258pk en 272pk. De inhoud, compressieverhouding en boring x slag zijn gelijk, las ik. Zijn deze motoren nu wezenlijk anders of is dit slechts een software aanpassing, zoals ook wel gebeurt bij andere merken?
Nu weet ik dat het vloeken in de BMW kerk is en garantie blablabla, maar...; stel dat zo is, is dat dan ook gewoon aan te passen? Dus een 523i opwaarderen naar 272pk? Ben ik wel benieuwd naar :)
523i is inderdaad naar 530i specs op te krikken via een ander inlaatspruitstuk. Hetzelfde voor een 125i/ 325i.

http://mosselmanturbo.nl/tuning-chiptun ... a8f8ec8b3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten