Pagina 1 van 2

[17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 21 dec 2013, 21:48
door Peter Tunissen
Afbeelding

Op donderdag 17 april organiseert Driving Fun, samen met onze Belgische vrienden van Skylimit Events, voor de 11e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 18:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €420 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €10 extra.
Passagiers betalen eveneens €10 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €300 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €25, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Kimi Raikkönen die in 2004 in zijn McLaren-Mercedes in de 42e ronde de klokken op een ongelofelijke 1.45.108 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. iRace - BMW E46 328i - hele dag
3. Niki Terpstra - BMW M3 - hele dag
4. Stijn Vandenbergh - Toyota GT86 - hele dag
5. Tom Boonen - Ferrari F430 Challenge - hele dag
6. Karl van Ginderdeuren - BMW 325i - hele dag
7. David R. - BMW M3 - hele dag
8. PdN - Renault Megane RS - ochtend
9. Alex Lesscher - Porsche 911 GT3 - hele dag
10. Gert de Bruin - BMW M3 - hele dag
11. Joost - BMW E90 325i - middag
12. Jos Bot - BMW E30 325i - hele dag
13. Rolf van Rees Vellinga - BMW E30 325i - hele dag
14. Paul Geeris - Porsche 997 Cup - middag
15. Patrick Helgers - Porsche 911 - ?
16.
17.
18.
19.
20.

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 16 mar 2014, 13:07
door PdN
Hi Peter, kun je mij erbij zetten voor de ochtend sessie? Ik kom weer met de RS.

Ik neem aan dat jij weer zorgt voor een mooie zonnige dag net als vorige keren? Weet niet hoe je het doet maar doe maar weer :D

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 16 mar 2014, 14:27
door alt
Inschrijven voor de hele dag met Ligier, Peter.
Ik hoop wel de Ligier klaar is.

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 mar 2014, 11:53
door Peter Tunissen
Super, jullie staan er allebei bij op de lijst!
En dat goed weer gaan we gewoon weer bestellen; een lekker voorjaarszonnetje en 18 graden zoiets? :df: :thumbup:

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 20 mar 2014, 21:49
door PdN
Lijkt me helemaal prima zo Peter! :hosanna:

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 08 apr 2014, 23:44
door Joost
Kan je mij voor de middag op de lijst zetten alsjeblieft Peter?

Hoop dat de onderdelen op tijd binnen zijn.

Is mijn lidmaatschapskaart al onderweg? Heb nog niets ontvangen.

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 09 apr 2014, 09:16
door Peter Tunissen
Je staat erbij Joost! :thumbup:
De pasjes komen er als het goed is dit weekend aan; we hebben helaas wat pech gehad met de printer daarvan die niet meteen vlekkeloos werkte. :(

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 09 apr 2014, 21:49
door indobesar
Is nr.6 de wielrenner Tom? Zo ja, gaaf! :D

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 11 apr 2014, 13:42
door Marsnel
Ingeschreven voor smiddags met de Honda Civic B18c.

1e keer SPA, ben heel benieuwd..

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 13 apr 2014, 08:25
door JP
indobesar schreef:Is nr.6 de wielrenner Tom? Zo ja, gaaf! :D
Zo te zien komen er meer bekende wielrenners...... :df:

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 14 apr 2014, 12:49
door Marsnel
Slecht nieuws.

Versnellingsbak lekt sinds gisteren olie. Waarschijnlijk keerring kapot.
Lijkt me niet verstandig om hiermee te gaan rijden, dus ik moet helaas afhaken.
:evil:

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 14 apr 2014, 21:32
door alt
Het Honda blok staat op de proefbank.
De hele auto moet nog worden opgebouwd.
Het wordt dus niks.
Verdomde jammer, rij graag op Spa.

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 15 apr 2014, 10:21
door Peter Tunissen
Balen Lucas en Marcel, maar helaas ook niks aan te doen; je blijft toch ook afhankelijk van de techniek.
Ik zal jullie van de lijst af halen en hopelijk een volgende keer weer gauw beter! :df:

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 16 apr 2014, 22:51
door PdN
Zitten 'we' weer in de gebruikelijke laatste pitbox peter?

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 21:55
door Spijkerhard
En.... Nog spannende verhalen?

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 22:12
door Joost
Niet echt. Op Tom Boonen na die zijn F430 Challenge afschrijft!

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 22:13
door Paskal
Zoals Joost al zegt: even de Belgische krant Standaard of het VTM-nieuws bekijken.....

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 22:15
door dvh
:mrgreen:

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 22:43
door PdN
Zonde hoor, ben benieuwd of dit weer opgebouwd kan worden. Waar ie eraf ging gaat het aardig hard in elk geval dik boven de 200 schat ik in.

Nog bedankt voor het ritje Joost!

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 22:48
door Joost
Your welcome :thumbup: .

Ik kende het verhaal niet achter de (in mijn ogen) afschuwelijke bestickering/beschildering van de F430 van Boonen. Misschien dat dit Tom zijn manier is om te laten merken dat hij het zelf toch eigenlijk ook niet zo mooi vond!

Op internet (twitter) staat dat het ongeval een gevolg is van een klapband. Wel heel toevallig dat juist die band klapt waar de beschildering van de foto hier boven bij stond, Jesus saves my tyres (rechts achter)!

Wij reden langs de Ferrari net na het ongeval. Zag er niet best uit. Gelukkig dat beide inzittenden niets mankeerden.

Mooie dag verder.

Peter, en Skylimit, bedankt.

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 22:50
door PdN
Blijkt een klapband geweest te zijn...

http://www.hln.be/hln/nl/4411/Tom-Boone ... amps.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 17 apr 2014, 23:07
door Hielke
Katholieken, kasseien en klapbanden, de heilige drie-eenheid.

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 18 apr 2014, 00:39
door Snipe
Joost schreef:Ik kende het verhaal niet achter de (in mijn ogen) afschuwelijke bestickering/beschildering van de F430 van Boonen.
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... 5_01069877" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 18 apr 2014, 09:40
door PdN
Peter Tunissen schreef:Super, jullie staan er allebei bij op de lijst!
En dat goed weer gaan we gewoon weer bestellen; een lekker voorjaarszonnetje en 18 graden zoiets? :df: :thumbup:
Ongelofelijk maar Peter heeft naast een perfecte circuitdag ook het weer nog eens volgens afspraak geregeld :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Thanks Peet, tot de volgende keer, nu al zin in!

Re: [17-04-2014] DF @ Spa-Francorchamps deel XI

Geplaatst: 18 apr 2014, 12:02
door Petrolhead Tom
Ik was er gisteren met de Mini club. Werkelijk waar genoten! Wat werd er ongelooflijk netjes gereden! Echt super! :D

Schitterend zoals die Boonen zijn Ferrari bestickert heeft. Lekker aan de wereld laten zien dat je makkelijk rijk geworden bent. :tooth: