winterstalling.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: winterstalling.

Bericht door MParallel » 02 jan 2014, 13:32

Ik weet niet wat de default stand is, maar als goed is blijven na contact-uit de fresh air flaps van het kachelhuis openstaan.

In principe heb je dan altijd ventilatie van het interieur en hoef je niet apart je ramen open te laten staan.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: winterstalling.

Bericht door Eeuwe » 19 okt 2022, 22:47

Subtiel kickje. Heb twee auto's die aankomende weken ook de winterstalling in gaan.

Één ben ik retezuinig op. Bij deze auto heb ik een hoes, en bestaat de kans bij dat ik 'm volgend jaar helemaal niet gebruiken ga - kan meer dan een jaar stil staan dus. Van deze auto zit de tank 3/4e vol met octaangehalte 102, vul 'm voor haar definitieve slaap nog wel even aan tot 1/1. Voor deze auto heb ik ook wel een druppellader.

Ander is een circuitauto welke optisch al niet de mooiste meer is en ik qua optische staat ik ook niet veel waarde aan hecht. Geen hoes, wel een volle tank met octaangehalte 102, ook geen druppellader (moet ik hier simpelweg alleen de accupolen loskoppelen en that's it?).

Las hier diverse keren al banden op 3 bar zetten, dat zal ik voor beide auto's gaan doen dan. Verder, ramen op een kier? Rubbers in de siliconenvet of vaseline zetten? Assteunen begin ik niet aan, wil ze indien noodzakelijk ook gewoon verplaatsen kunnen. En wat misschien nog een additief toevoegen aan de brandstof oid?

Alvast bedankt!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: winterstalling.

Bericht door Eeuwe » 19 okt 2022, 22:47

Dubbel

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: winterstalling.

Bericht door Crookie » 19 okt 2022, 23:40

Vochtvreter vinden ze ook lekker. Evt kun je ook de accu’s gewoon demonteren en om beurten de lader er aan hangen. Rubber onderhoud met siliconen substantie altijd een goed idee 👍🏼

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: winterstalling.

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2022, 05:25

Ik doe idd altijd banden op 3 bar, tank met 98 gevuld, ramen open voor ventilatie en druppellader er op.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: winterstalling.

Bericht door JP » 20 okt 2022, 06:39

Als ik een nacht een raam in de garage al per ongeluk op een kier laat, heb ik een heel nest spinnen in de auto zitten, zo voelt het. Zou je in de winterstalling er dan niet een doek tussen spannen ?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: winterstalling.

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 okt 2022, 08:22

Vochtvreter nooit doen. Als ie vol zit heb je juist een vochtbom in je auto staan.

Precies wat Martijn zegt als is die volle tank ook niet persé nodig als de auto een kunststof tank heeft. Stalen tank dan wel vol.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: winterstalling.

Bericht door Arthur » 20 okt 2022, 09:30

Ik deed volgetankt, banden op iets verhoogde spanning, ramen dicht, accu afgekoppeld en hoes erover. Tot volgend jaar :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: winterstalling.

Bericht door Knot » 20 okt 2022, 10:38

Gewoon 1x per maand een stuk rijden op een zonnige dag, da's het allerbeste.

Ramen idd altijd dicht, gaat alleen maar troep door je auto kruipen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: winterstalling.

Bericht door JP » 20 okt 2022, 10:41

Krijg toch wel vaak het idee dat diegene die hun hobbyauto in de winterstalling zetten, ook diegene zijn waar die de rest van het jaar ook maar stof staat te vangen, want druk-druk-druk :coffee:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: winterstalling.

Bericht door Jan Terwolde » 20 okt 2022, 11:57

Wel goede timing van deze topic kick. Ik moet einde van de maand ook de 330i in de garage laten staan i.v.m. een seizoenskenteken en natuurlijk de winter sluiting van de ring. Al zal hij eerst nog bij Jaco's Paddock staan om overgespoten te worden.

Ik denk dat ik hem maar op de regenbanden zet met 3 bar erin, de tank volgooi en de accu aan de druppellader doe. Ramen open of dicht vind ik nog wel een lastige, er zit maar 1 ieniemienie tochtgat in de garage. Heb ooit wel last gehad van schimmel bij stalling en dat is gewoon klote.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: winterstalling.

Bericht door Knot » 20 okt 2022, 13:33

Ik rij standaard al op 3 bar, moet ik ze dan op 4 bar zetten? :lollerdelol:

De extra garage die wij hebben zit tegen een KPN serverhok/garage en achter tegen een woonhuis aan, dat wordt nooit vochtig en ook nooit onder de 5C.

Garage dwars achter in de tuin loopt het wel op tot 90% soms maar een zonnige winterdag gewoon alles even open zetten (of roldeur een paar uur op ventilatiestand) en het daalt alweer flink. Coating op de betonnen vloer heeft ook flink geholpen trouwens vocht te weren.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: winterstalling.

Bericht door Jan Terwolde » 20 okt 2022, 13:48

Dat met die schimmel was ook in een houten schuur thuis. De garage in duitsland is wel een en al beton.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: winterstalling.

Bericht door Knot » 20 okt 2022, 16:28

Dan nog, ook met beton kan het vochtig worden als het niet aan een woonhuis oid vast zit en onverwarmd is. Toen ik die isolatie nog niet op de vloer had stond het condens soms op de metalen delen van de motoren, witte pitjes op de achterbrug enz.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: winterstalling.

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2022, 20:01

Knot schreef: 20 okt 2022, 10:38 Gewoon 1x per maand een stuk rijden op een zonnige dag, da's het allerbeste.

Ramen idd altijd dicht, gaat alleen maar troep door je auto kruipen.
Auto staat hier in inpandige garage waar (gelukkig) geen beesten lopen :tooth:
Maar idd in een losse garage box zou ik de ramen dicht houden :)

6mnd uit de MRB en verzekering scheelt zo’n 700eur dat moet jou toch aanspreken :P

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: winterstalling.

Bericht door Knot » 20 okt 2022, 20:24

Als maar niet net als een classic verzekering je jaren eraan gaan. Ben ik ooit goed mee genaaid.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: winterstalling.

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2022, 20:36

Nee verzekering is gepauzeerd en polis met jaren erop blijft behouden :)

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: winterstalling.

Bericht door Crookie » 21 okt 2022, 01:24

Martin van der Zwaard schreef: 20 okt 2022, 08:22 Vochtvreter nooit doen. Als ie vol zit heb je juist een vochtbom in je auto staan.
Uiteraard even wisselen, als het in de buurt is, om de paar weken. Deed het perfect bij mij.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: winterstalling.

Bericht door Eeuwe » 21 okt 2022, 07:52

Bedankt allen voor de input! Ben wel wat meer op de hoogte nu, twijfel alleen nog even over het ramen-verhaal. Is mij niet helemaal duidelijk.. ramen op een kiertje icm hoes is prima toch? De beide auto's (hebben ook een dakraam trouwens!) staan achterin de woonboerderij, echt vochtig is het er niet.
Martin van der Zwaard schreef: 20 okt 2022, 08:22 Precies wat Martijn zegt als is die volle tank ook niet persé nodig als de auto een kunststof tank heeft. Stalen tank dan wel vol.
Beide kunststof, maar is meer tegen condensvorming? Zou mooi zijn als de kwaliteit van de benzine zo goed mogelijk bleef.

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: winterstalling.

Bericht door PeterB » 21 okt 2022, 08:19

Ook in een volle tank gaat de kwaliteit van de huidige benzine redelijk rap achteruit. Binnen een maand of drie, al zal het met echte 98 of 102 iets langer duren.
Ik gebruik al jaren een "fuel stabilizer" ( van Sta-Bil ) en nooit ergens last van gehad. Ook niet met een halve tank :) ( da's even goed nog 120 liter..)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: winterstalling.

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 okt 2022, 11:42

Eeuwe schreef: 21 okt 2022, 07:52 Bedankt allen voor de input! Ben wel wat meer op de hoogte nu, twijfel alleen nog even over het ramen-verhaal. Is mij niet helemaal duidelijk.. ramen op een kiertje icm hoes is prima toch? De beide auto's (hebben ook een dakraam trouwens!) staan achterin de woonboerderij, echt vochtig is het er niet.
Martin van der Zwaard schreef: 20 okt 2022, 08:22 Precies wat Martijn zegt als is die volle tank ook niet persé nodig als de auto een kunststof tank heeft. Stalen tank dan wel vol.
Beide kunststof, maar is meer tegen condensvorming? Zou mooi zijn als de kwaliteit van de benzine zo goed mogelijk bleef.
Als het er niet vochtig is dan kan je de ramen wel dicht laten. Dat kan geen kwaad.
Wat benzine betreft, 102 gaat denk niet zo snel achteruit in kwaliteit. Dat is nog ouderwets spul.
Volle tank was idd altijd tegen vocht/damp in een stalen tank waardoor de tank kon gaan roesten. Met een kunststof tank is dat geen noodzaak meer.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: winterstalling.

Bericht door Alexsti » 21 okt 2022, 13:19

Hier de Lotus ook geparkeerd in de garage voor de winterrust en voor wat reparatie/schoonmaak werkzaamheden, een volle tank 98 en de accu is aangesloten op een druppellader.
Normaal gesproken staat tie in de lucht om geen platte kanten op de banden te krijgen maar deze worden toch vervangen volgend voorjaar dus nu geen moeite om de Lotus op de zelfgemaakte bokken te zetten.
Heb geen last van vocht in de garage dus daar geen problemen mee, deze is van steen/beton met een zolder en een pannendak er stonden vroeger na de oorlog enkele paarden in gestald....nu ook weer maar mechanische paarden. :tooth:
Leg er wel een lakentje over tegen de stof en spinnenpoep van spinnen welke wel ruim vertegenwoordigd zijn in de oude garage.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: winterstalling.

Bericht door markm » 25 okt 2022, 07:26

Martin van der Zwaard schreef: 20 okt 2022, 08:22 Vochtvreter nooit doen. Als ie vol zit heb je juist een vochtbom in je auto staan.

Precies wat Martijn zegt als is die volle tank ook niet persé nodig als de auto een kunststof tank heeft. Stalen tank dan wel vol.
Vochtvreters eens in de 1,5 a 2 maanden vervangen.
Het is ook geen gewoon water wat er na verloop van tijd erin staat, spul verdampt niet zomaar meer.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: winterstalling.

Bericht door Knot » 25 okt 2022, 08:13

Als je dat soort fratsen uit moet halen is het ook niet echt een lekkere garage toch? Soms is het helaas niet anders en beter dan buiten in weer en wind laten staan (al is wind voor een auto niet heel slecht, waait als het vocht er ook weer uit/af).

Ben zelf echt scherp geweest met mn kans pakken. Al die losse garageboxen heb ik voorbij laten gaan, allemaal vochtnesten, de ene nog erger dan de ander. Die ik nu heb zit tegen een woonhuis aan de achterkant, daar pak je al warmte van. Andere kant is een omgebouwde garagebox tot KPN hok met wat serverracks erin, die geeft ook lekker warmte af. Garagedeur heb ik bewust de oude stalen deur laten zitten die ventilatiehokjes aan de onderkant heeft zodat het doorlucht, beter kan je het volgens mij niet krijgen tenzij je hem aan huis hebt zelf en/of gaat verwarmen maar dan moet er stroom zijn (heb je vaak niet).

Was vanochtend 16.5C en luchtvochtigheid 62% (en dat is nog veel, maar hoop regen geweest ook). En wat staat erin... de Cuore :ken ik jou:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: winterstalling.

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2022, 09:42

Dat is idd wel een mooie box op die manier ingeklemd tussen warmte bronnen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge en 32 gasten