BMW E90 325i Trackday edition
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Joost is dit de 2,5 liter of 3 liter?
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Hoe bevallen de Federals?
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Is een 2,5 liter.
Volgens de uitweeg weegschalen 1320 kg. Zal hem voor de zekerheid nog een keer op de weegbrug zetten. Standaard auto weegt volgens het kenteken 1405 kg.
Waarom een 2,5 liter? Ik kwam op het idee deze auto te gaan bouwen afgelopen zomer op de DF trackday op Spa. Daar reden een aantal omgebouwde BMW E90 325i's uit het Belgische Gentleman Driver Championship. Binnen dat kampioenschap bestaat de BMW Clubsport Trophy, met geprepareerde E36's, E46's en E90's, allen 325i.
Omdat er ooit misschien nog wel een keer echt geraced gaat worden leek me de 325i de juiste keuze. Racen kan dus sowieso in dat kampioenschap. Bovendien verwacht ik dat in Nederland op den duur ook de stap gemaakt zal worden naar de latere 325i modellen. De E30's en E36's zullen toch een keer vervangen gaan worden op den duur voor een nieuwer model. Met een 330i val je dan waarschijnlijk buiten de boot. Bovendien ben ik tijdens mijn zoektocht naar een geschikte E90 niet 1 handgeschakelde 330i tegengekomen zonder schuifdak.
Heb nu 1 keer met de auto gereden op Assen en dat ging eigenlijk probleemloos. We hebben de auto nog wel een keer opnieuw uitgelijnd erna omdat een compleet nieuw onderstel zich toch een beetje moet zetten dus ik ben erg benieuwd de volgende trackday.
Remmen zijn van BMW Performance en zitten ook op de 135i. 6 pots voor, 4 pots achter. Dit in combinatie met de juiste blokken en schijven zou een hele verbetering moeten zijn ten opzichte van de standaard remmen.
Ik denk dat ik hier de komende jaren wel een hoop plezier van ga hebben. En hier kan ik even mee vooruit voordat het weer gelijk een 'oud' hok is. Als je een auto om gaat bouwen en je toch alles nieuw maakt (onderstel, remmen, kooi) dan zijn de kosten daarvan nagenoeg hetzelfde, welk type BMW je ook neemt. Het is dan de aanschafprijs van de auto die het verschil maakt. Deze overweging heb ik genomen en bewust gekozen voor een E90. Bovendien spreekt het model me erg aan.
Volgens de uitweeg weegschalen 1320 kg. Zal hem voor de zekerheid nog een keer op de weegbrug zetten. Standaard auto weegt volgens het kenteken 1405 kg.
Waarom een 2,5 liter? Ik kwam op het idee deze auto te gaan bouwen afgelopen zomer op de DF trackday op Spa. Daar reden een aantal omgebouwde BMW E90 325i's uit het Belgische Gentleman Driver Championship. Binnen dat kampioenschap bestaat de BMW Clubsport Trophy, met geprepareerde E36's, E46's en E90's, allen 325i.
Omdat er ooit misschien nog wel een keer echt geraced gaat worden leek me de 325i de juiste keuze. Racen kan dus sowieso in dat kampioenschap. Bovendien verwacht ik dat in Nederland op den duur ook de stap gemaakt zal worden naar de latere 325i modellen. De E30's en E36's zullen toch een keer vervangen gaan worden op den duur voor een nieuwer model. Met een 330i val je dan waarschijnlijk buiten de boot. Bovendien ben ik tijdens mijn zoektocht naar een geschikte E90 niet 1 handgeschakelde 330i tegengekomen zonder schuifdak.
Heb nu 1 keer met de auto gereden op Assen en dat ging eigenlijk probleemloos. We hebben de auto nog wel een keer opnieuw uitgelijnd erna omdat een compleet nieuw onderstel zich toch een beetje moet zetten dus ik ben erg benieuwd de volgende trackday.
Remmen zijn van BMW Performance en zitten ook op de 135i. 6 pots voor, 4 pots achter. Dit in combinatie met de juiste blokken en schijven zou een hele verbetering moeten zijn ten opzichte van de standaard remmen.
Ik denk dat ik hier de komende jaren wel een hoop plezier van ga hebben. En hier kan ik even mee vooruit voordat het weer gelijk een 'oud' hok is. Als je een auto om gaat bouwen en je toch alles nieuw maakt (onderstel, remmen, kooi) dan zijn de kosten daarvan nagenoeg hetzelfde, welk type BMW je ook neemt. Het is dan de aanschafprijs van de auto die het verschil maakt. Deze overweging heb ik genomen en bewust gekozen voor een E90. Bovendien spreekt het model me erg aan.
Laatst gewijzigd door Joost op 17 dec 2013, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Federals bevallen tot nu toe goed, net zoals op de Clio overigens.
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E90 325i Trackday edition
En dat hout, dat kon echt niet! Haha .
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Leuk om wat te lezen over de overwegingen. Ben benieuwd wanneer ik 'm in actie zie!
- EvdP
- Berichten: 6145
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Leuke auto, mooie kleur!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Goed verhaal, zou wel gaaf zijn als je gaat racen. Er zit potentie in, zeg maar.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Duidelijke argumentatie!.. de 2.5 is ook "feller" dan de 3 liter.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Wat een ding
Vooral die .35i achterkant is super!
Vooral die .35i achterkant is super!
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Heel erg gaaf, Joost! Geen halve maatregelen zo met diff, dempers en remmen.
Is de Beemer nu ook al net zo snel als de Clio door het hogere koppel of doet het hogere gewicht hem de das om?
Hoe verschilt het actuele sturen nu tussen die twee, is de 325 net zo pointy?
Is de Beemer nu ook al net zo snel als de Clio door het hogere koppel of doet het hogere gewicht hem de das om?
Hoe verschilt het actuele sturen nu tussen die twee, is de 325 net zo pointy?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E90 325i Trackday edition
dacht dat die 135i kit 2-delige schijven had welke wellicht wat beter betendig zijn tegen zulke hete uitzet omstandigheden?
benieuwd hoe die set jou gaat bevallen als je het een tijdje hebt gehad en wat hot omstandigheden heeft gekregen en wat is ingesleten.
wat voor blokken ga je mee rijden?
eneuh veel DF
benieuwd hoe die set jou gaat bevallen als je het een tijdje hebt gehad en wat hot omstandigheden heeft gekregen en wat is ingesleten.
wat voor blokken ga je mee rijden?
eneuh veel DF
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Heb er pas 1 keer mee gereden dus een echte goede vergelijking kan ik nog niet maken. Auto stuurt erg goed. Alleen best nog wat onderstuur. Dat is nu door de aangepaste uitlijning hopelijk een stuk minder.
Rondetijden zijn nu nagenoeg gelijk aan die van de Clio. Die zullen nog wel iets beter kunnen met een beetje oefening.
Rondetijden zijn nu nagenoeg gelijk aan die van de Clio. Die zullen nog wel iets beter kunnen met een beetje oefening.
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Fraaie auto, heel gaaf!
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Tweedelige remschijven zijn naar mijn weten nooit vanuit de fabriek geleverd voor deze remmen.
Ik rijd wel met aftermarket tweedelige remschijven.
Ik heb op Assen gereden met de standaard BMW (Brembo) blokken. Heb nog een set HAWK remblokken klaarliggen mochten de Brembo's niet voldoen.
Ik rijd wel met aftermarket tweedelige remschijven.
Ik heb op Assen gereden met de standaard BMW (Brembo) blokken. Heb nog een set HAWK remblokken klaarliggen mochten de Brembo's niet voldoen.
- Bijlagen
-
- IMG_1553.jpg (85.92 KiB) 2646 keer bekeken
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E90 325i Trackday edition
ah oke, dacht dat je die gebruikte uit je remmen set foto's
en ik dacht dat deze set 2-delig zou zijn maar schijnbaar niet denk...dacht eerst pennen te zien ala M3 e46 e.d. maar schijnbaar anders, my bad dan.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E9 ... heel_brake" onclick="window.open(this.href);return false;
en ik dacht dat deze set 2-delig zou zijn maar schijnbaar niet denk...dacht eerst pennen te zien ala M3 e46 e.d. maar schijnbaar anders, my bad dan.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E9 ... heel_brake" onclick="window.open(this.href);return false;
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Joost, wellicht zie ik het niet goed maar je remschijven lijken verkeerd om te zitten. De koelgaten moeten geen lucht happen maar warmte van zich af roteren.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: BMW E90 325i Trackday edition
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Dat dachten wij in eerste instantie ook maar volgens de fabrikant zitten ze zoals ze nu zitten op de juiste manier gemonteerd. Zo stond het ook op de remschijf zelf.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Prachtige auto!! geen half werk.
- JWD
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
- Locatie: Rotterdam
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Juist wel half werk, en erg netjes gedaan moet ik zeggen!TonM3 schreef:Prachtige auto!! geen half werk.
Heerlijke combo tussen luxe en racen .
Ik begrijp wel dat je de Clio niet weg doet, een BMW is supergaaf op het circuit maar daar verwacht je ook meteen van dat het goed is, het is tenslotte een BMW.
Die Clio blijft keer op keer verassend, althans zo ervaar ik het .
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Mooie tracktool !
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: BMW E90 325i Trackday edition
Performance schijven hebben inderdaad die onlogische constructie. Het is een upgrade tegenover origineel maar toch niet zoals een dedicated BBK.Joost schreef:Dat dachten wij in eerste instantie ook maar volgens de fabrikant zitten ze zoals ze nu zitten op de juiste manier gemonteerd. Zo stond het ook op de remschijf zelf.
Wel een echte dikke trackday auto!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 325i Trackday edition
De E46 hebben we ook nog he, die zal ook nog de show stelen als alle E36 op zijn