318 IS geschikt voor driften?
- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Technisch moet de auto toch wel goed zijn, daar ben ik altijd een beetje bang voor.
Dat je de eerste maanden na aanschaf van zo'n "low budget" bmw (en al op leeftijd) een aantal dingen tegenkomt/ kapot rijdt moet je wel incalculeren.
De aanschaf is maar een klein deel van het totale kostenplaatje.
Dat je de eerste maanden na aanschaf van zo'n "low budget" bmw (en al op leeftijd) een aantal dingen tegenkomt/ kapot rijdt moet je wel incalculeren.
De aanschaf is maar een klein deel van het totale kostenplaatje.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Zeker weten Arjan, het is ook de bedoeling om evt een auto te kopen die, voor zover zichtbaar/betrouwbaar/merkbaar is wel technisch in orde is, maar misschien optisch niet meer de mooiste.Arjan B schreef:Technisch moet de auto toch wel goed zijn, daar ben ik altijd een beetje bang voor.
Dat je de eerste maanden na aanschaf van zo'n "low budget" bmw (en al op leeftijd) een aantal dingen tegenkomt/ kapot rijdt moet je wel incalculeren.
De aanschaf is maar een klein deel van het totale kostenplaatje.
Uiteraard geld voor elke tweedehands auto dat je nog wat geld opzij moet houden voor reparaties en onderhoud
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Als 'ie niet krom is en niet roest, de motor niet tikt, sputtert of rookt, dan kun je best een gokje wagen toch?
Een zwak punt is de koppakking. Je ziet al snel of er mayo in het koelsysteem zit, of dat de uitlaat in het Vaticaan gebruikt kan worden als er een nieuwe Paus is gekozen. Dus of 'ie nou 500 of 5000 euro kost, het vervangen van die koppakking kun je vast op je lijstje zetten. Of je koopt gewoon weer een andere auto. Ik zie t probleem niet zo.
Een zwak punt is de koppakking. Je ziet al snel of er mayo in het koelsysteem zit, of dat de uitlaat in het Vaticaan gebruikt kan worden als er een nieuwe Paus is gekozen. Dus of 'ie nou 500 of 5000 euro kost, het vervangen van die koppakking kun je vast op je lijstje zetten. Of je koopt gewoon weer een andere auto. Ik zie t probleem niet zo.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Die van 495 euro is vandaag verkocht. Kon ook niet anders voor dat geld. Ga ik weer verder met zoeken naar een geschikte 323ti.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 318 IS geschikt voor driften?
wellicht is dit wat
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT" onclick="window.open(this.href);return false;
moet er een kenteken op of?
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT" onclick="window.open(this.href);return false;
moet er een kenteken op of?
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: 318 IS geschikt voor driften?
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Toch een aardig lijstje Walter
We zullen zien, tot zover is er nog geen serieuze actie ondernomen om een auto te gaan bekijken.
En er staat een 318IS coupe in de buurt momenteel... zo vlak voor het eind v/h jaar kun je toeslaan bij een handelaartje denk ik dan.
We zullen zien, tot zover is er nog geen serieuze actie ondernomen om een auto te gaan bekijken.
En er staat een 318IS coupe in de buurt momenteel... zo vlak voor het eind v/h jaar kun je toeslaan bij een handelaartje denk ik dan.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: 318 IS geschikt voor driften?
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Dat zeg ik ook nietWalter schreef: Als je een goedkope hobby wilt, moet je niet iets met auto's gaan doen
Daar is dus wel wat te besparen in ons gevalHet is inderdaad een aardig lijstje, maar veel goedkoper gaat het denk ik niet worden, ongeacht welke auto je koopt...
Toch minder dan 11k in 3 jaar inclusief aanschaf en incl. alle driftbanden, motorvervanging en alle werkzaamheden uitbesteed. Ik denk niet dat je kunt racen voor dat soort knaken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Haha, durf bijna niet te kijken, mijn 328i staat incl aanschaf, al het onderhoud, banden etc al op bijna 25k kosten (alleen mrb, verzekering en brandstof niet meegerekend), in 5 jaar.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: 318 IS geschikt voor driften?
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Kun je nagaan, als je het gespaard had....
was het nu minder waard
was het nu minder waard
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan 2/3 jaar terug. mijn verhaal en alvast excuses voor de lap tekst:
Eerst wezen driften in een huurauto (e30 325), helemaal geweldig. meteen opzoek gegaan naar een driftwagen (met kenteken want dat is handig). heb toen een e30 gekocht met 323 motor (voor 7/800 euro van een familielid), carroserie prima staat motorisch ook prima. standaard onderstel etc. kuipstoel ingezet en een sperdiff (want 100% is niet handig op straat). zeker als beginner de grootste moeite gehad om dat ding fatsoenlijk in een drift te krijgen, had eigenlijk net ff te weinig vermogen icm het visco sper en de oude motor. op driftdag 2 brak de bobine af en maakte contact met de body = kabelboom gesmolten, heb toen de motor uitgebouwd en een 525 e34 gekocht en die motor in de e30 gebouwd. weer een driftdag gedaan en ging als een kogel maar had problemen met de koeling, wel de hele dag kunnen rijden maar na een paar rondjes steeds weer stoppen om de boel af te laten koelen begon me aardig te irriteren. Ik had ook geen zin om weer een nieuwe radiator te kopen of op zoek te gaan naar het probleem en heb toen de e30 verkocht.
Vervolgens het besluit genomen om maar iets fatsoenlijks te kopen, tijdje gekeken naar heel veel verschillende auto's ( amerikanen / mazda / nissan etc. etc.) maar uiteindelijk kwam ik toch weer uit bij BMW, dat beeld zie je over het algemeen ook wel op de driftdagen, veel bmw.
Waarom ? betrouwbaar / zit kwalitiatief goed in elkaar / hoeft niet duur te zijn en er is veel voor te krijgen. nu had ik al een e36 m3 gehad en en een e36 320 dus ik stond niet te springen om dat model te kopen, ook kan het lastig zijn een onvern*kt explempaar te vinden.
Ik wilde ook iets aparts waar niet iedereen mee reed. Kwam toen een e46 325ti compact tegen uit 2001, hoge kilometerstand (250dkm) maar compleet dealeronderhouden en een motorswap doen is niet zo een probleem voor mij. over het algemeen betaal je 2x meer dan een e36 maar het is ook een stuk nieuwere techniek. heb er vervolgens een platensperklok ingebouwd en de overbrenging verkort, verstelbaar onderstel eronder en knallen. helemaal geweldig drift als een gek alleen de overbrenging was iets te kort. Ik heb er een complete e46 M3 achteras ondergezet. nu al meerdere dagen gedaan zonder problemen (afkloppen) en de motor loopt als een zonnetje. oh en ook niet onbelangrijk : gewoon standaard uitlaat dus niet in de herrie zitten en elektrische raampjes zodat je lekker een raampje open kan doen of de airco aan kan zetten. Heb uiteindelijk wel de wagen geschorst, ik weet nu dat hij betrouwbaar is en hoef er niet mee op de weg te rijden, scheelt weer geld.
Ben inmiddels wel iets anders aan het bouwen voor als de bmw echt te weinig vermogen heeft maar ben voorlopig nog 'beginnend drifter' dus voorlopig schuiven we nog even door .
Eerst wezen driften in een huurauto (e30 325), helemaal geweldig. meteen opzoek gegaan naar een driftwagen (met kenteken want dat is handig). heb toen een e30 gekocht met 323 motor (voor 7/800 euro van een familielid), carroserie prima staat motorisch ook prima. standaard onderstel etc. kuipstoel ingezet en een sperdiff (want 100% is niet handig op straat). zeker als beginner de grootste moeite gehad om dat ding fatsoenlijk in een drift te krijgen, had eigenlijk net ff te weinig vermogen icm het visco sper en de oude motor. op driftdag 2 brak de bobine af en maakte contact met de body = kabelboom gesmolten, heb toen de motor uitgebouwd en een 525 e34 gekocht en die motor in de e30 gebouwd. weer een driftdag gedaan en ging als een kogel maar had problemen met de koeling, wel de hele dag kunnen rijden maar na een paar rondjes steeds weer stoppen om de boel af te laten koelen begon me aardig te irriteren. Ik had ook geen zin om weer een nieuwe radiator te kopen of op zoek te gaan naar het probleem en heb toen de e30 verkocht.
Vervolgens het besluit genomen om maar iets fatsoenlijks te kopen, tijdje gekeken naar heel veel verschillende auto's ( amerikanen / mazda / nissan etc. etc.) maar uiteindelijk kwam ik toch weer uit bij BMW, dat beeld zie je over het algemeen ook wel op de driftdagen, veel bmw.
Waarom ? betrouwbaar / zit kwalitiatief goed in elkaar / hoeft niet duur te zijn en er is veel voor te krijgen. nu had ik al een e36 m3 gehad en en een e36 320 dus ik stond niet te springen om dat model te kopen, ook kan het lastig zijn een onvern*kt explempaar te vinden.
Ik wilde ook iets aparts waar niet iedereen mee reed. Kwam toen een e46 325ti compact tegen uit 2001, hoge kilometerstand (250dkm) maar compleet dealeronderhouden en een motorswap doen is niet zo een probleem voor mij. over het algemeen betaal je 2x meer dan een e36 maar het is ook een stuk nieuwere techniek. heb er vervolgens een platensperklok ingebouwd en de overbrenging verkort, verstelbaar onderstel eronder en knallen. helemaal geweldig drift als een gek alleen de overbrenging was iets te kort. Ik heb er een complete e46 M3 achteras ondergezet. nu al meerdere dagen gedaan zonder problemen (afkloppen) en de motor loopt als een zonnetje. oh en ook niet onbelangrijk : gewoon standaard uitlaat dus niet in de herrie zitten en elektrische raampjes zodat je lekker een raampje open kan doen of de airco aan kan zetten. Heb uiteindelijk wel de wagen geschorst, ik weet nu dat hij betrouwbaar is en hoef er niet mee op de weg te rijden, scheelt weer geld.
Ben inmiddels wel iets anders aan het bouwen voor als de bmw echt te weinig vermogen heeft maar ben voorlopig nog 'beginnend drifter' dus voorlopig schuiven we nog even door .
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Leuk verhaal hoor, geen probleem
Als je een beginnend drifter ben, kan ik je adviseren een keer een instructeur mee te nemen. Daarmee maak je gigantische stappen heb ik gemerkt!!
Als je een beginnend drifter ben, kan ik je adviseren een keer een instructeur mee te nemen. Daarmee maak je gigantische stappen heb ik gemerkt!!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Met lappen tekst scoor je bij mij punten! (ik tik altijd teveel)
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Mooie post Ronnie. Vind je de 325ti niet veel te zwaar om mee te driften? Ik heb er ook één gehad maar vond het nooit een lichtvoetige auto.
- Arthur
- Berichten: 39757
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Beetje summier dit, Dennis
Dennis Cavallino schreef:Met lappen tekst scoor je bij mij punten! (ik tik altijd teveel)
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Mijn 318Ti was ook niet lichtvoetig.Petrolhead Tom schreef:Mooie post Ronnie. Vind je de 325ti niet veel te zwaar om mee te driften? Ik heb er ook één gehad maar vond het nooit een lichtvoetige auto.
Totdat ik een 318is reed, die leeggetrokken was, goed onderstelletje......
De 'standaard' BMW is prima geschikt om te driften, maar voelt zwaar.
Trek je het ding leeg is een 325ti perfect om mee te driften. Was de 323ti van laatst ook!
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: 318 IS geschikt voor driften?
de 325ti is wel redelijk aan het gewicht (1390 geloof ik), zeker met insturen merk je dat er een 6 pitter voorin ligt. heb het camber op de vooras aangepast en goed rubber op de voorassen scheelt ook een hoop. Als je eenmaal de wagen kent is het eigenlijk geen probleem meer. Maar een 4 cil BMW turbo met fatsoenlijk vermogen in zo een wagen zou een mooiere optie zijn. (heb ook een tijdje naar 120D gekeken wat misschien ooit nog een projectje wordt)
Ik heb hem ook niet leeggetrokken dus ik zit ook met zware sport stoelen / leder interieur achterbank / airco etc., om heel eerlijk te zijn mijn e36 m3 was een leeggetrokken trackday wagen en de e30 was ook kaal met kuipstoelen maar ik haal hier veel meer voldoening uit (voor mijn gebruik) ik wil gewoon 1x per maand lekker driften zonder mezelf dubbel te vouwen om in de auto te stappen (ben 2.00 meter) of in de herrie te zitten, dat beetje extra gewicht neem ik maar voor lief.
Ik heb hem ook niet leeggetrokken dus ik zit ook met zware sport stoelen / leder interieur achterbank / airco etc., om heel eerlijk te zijn mijn e36 m3 was een leeggetrokken trackday wagen en de e30 was ook kaal met kuipstoelen maar ik haal hier veel meer voldoening uit (voor mijn gebruik) ik wil gewoon 1x per maand lekker driften zonder mezelf dubbel te vouwen om in de auto te stappen (ben 2.00 meter) of in de herrie te zitten, dat beetje extra gewicht neem ik maar voor lief.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
De 318ti E36 die ik laatst reed was een Cup-auto, met Intrax, kooi en sper. Volgens mij 14 of 15 inch meukbanden achter en daardoor werd 't een heerlijke gooi- en smijtauto op het natte Weeze/Niederrhein.
325ti drift prima, maar heeft veel grip, dus met zo'n auto haal ik meer lol op hoge snelheid, mooie lijnen rijden en af en toe lekker dwars, als er ruimte is. De E36 Compact gooi je op een smal weggetje nog dwars.
325ti drift prima, maar heeft veel grip, dus met zo'n auto haal ik meer lol op hoge snelheid, mooie lijnen rijden en af en toe lekker dwars, als er ruimte is. De E36 Compact gooi je op een smal weggetje nog dwars.
- Kasteel
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Vind lichtvoetigheid bij een drifter minder een issue, liever een e28 m535i dan een 120pk Elise die zo lekker lichtvoetig is .
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: 318 IS geschikt voor driften?
318iS....... Love them. 2 gehad en een 3e komt dit jaar (zusje en vriendin moeten ook leren 'autorijden'!! ) ! En ook een 325 en 328i gehad. (328i was ook waaaaaanzinnig gave auto)
De 328i is echt de allerfijnste. Ik had hem gechipt en 325i inlaat, m3 uitlaat zonder cats... Ja, echt ultiem zoals dat van kiet ging, damn. En die sound. Ja dat wil je horen als je op circuit bent!! En geen olieverbruik, deed het altijd... Zat een best leuke schroefset onder, 3.2 fusees en remmen, braided hoses, 18 inch BBS (nog geen 8kg ps) met Michelin Pilot Sport 2, zwarte powerflexen, andere stabies...
Maar toch heeft zo een 6cyl NIET het lichtvoetige en makkelijke en fijne sturen van een 4cyl e36.
Nadat iemand mijn 328i wat korter maakte heb ik alles overgebouwd op mijn jeugdliefde, een 318iS. En ja hoor ging die weer. Later een hydro handrem erin gebouwd en het ging nog gekker. 4.10 diff eronder geknutseld en een chip en maar stuiteren op 7500 toeren, van luxemburg naar huis hele weg volle piep. Ik geloof 2 jaar terug op 2e kerstdag met de EPIC wintermeet met Luuk van Kaathoven, Aram Laumen en Tommy Liu.
Ik vind een 318iS echt geniaal. Tuurlijk heb je graag 500 pk maar met een gechipte frisse 318iS en kort diff kom je echt een eind.
Wat beeldmateriaal:
In de ahwe van Aernoudt: http://vimeo.com/3822439" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik echt mee leren autorijden, mijn beste auto koop ooit en gelijk het virus mee te pakken gekregen tot op het bot!
328i wilde beste dwars (met wanli achterop)
en de laatste 318iS:
En idd die verrekte pakking. Daar kan je op wachten datie gaat. borrel borrel.. lekker met -10 kop eraf halen
Thats the big bitch.
arme 328i......
En nu is dit mijn daily vermaak:
ook leuk
De 328i is echt de allerfijnste. Ik had hem gechipt en 325i inlaat, m3 uitlaat zonder cats... Ja, echt ultiem zoals dat van kiet ging, damn. En die sound. Ja dat wil je horen als je op circuit bent!! En geen olieverbruik, deed het altijd... Zat een best leuke schroefset onder, 3.2 fusees en remmen, braided hoses, 18 inch BBS (nog geen 8kg ps) met Michelin Pilot Sport 2, zwarte powerflexen, andere stabies...
Maar toch heeft zo een 6cyl NIET het lichtvoetige en makkelijke en fijne sturen van een 4cyl e36.
Nadat iemand mijn 328i wat korter maakte heb ik alles overgebouwd op mijn jeugdliefde, een 318iS. En ja hoor ging die weer. Later een hydro handrem erin gebouwd en het ging nog gekker. 4.10 diff eronder geknutseld en een chip en maar stuiteren op 7500 toeren, van luxemburg naar huis hele weg volle piep. Ik geloof 2 jaar terug op 2e kerstdag met de EPIC wintermeet met Luuk van Kaathoven, Aram Laumen en Tommy Liu.
Ik vind een 318iS echt geniaal. Tuurlijk heb je graag 500 pk maar met een gechipte frisse 318iS en kort diff kom je echt een eind.
Wat beeldmateriaal:
In de ahwe van Aernoudt: http://vimeo.com/3822439" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik echt mee leren autorijden, mijn beste auto koop ooit en gelijk het virus mee te pakken gekregen tot op het bot!
328i wilde beste dwars (met wanli achterop)
en de laatste 318iS:
En idd die verrekte pakking. Daar kan je op wachten datie gaat. borrel borrel.. lekker met -10 kop eraf halen
Thats the big bitch.
arme 328i......
En nu is dit mijn daily vermaak:
ook leuk
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Ik heb nog een 318iS motor liggen en ben handig, geld en tijd ontbreekt me alleen vaak maar het idee is om daar ooit een 2.1L blok van te maken met aangepaste kop, andere nokkenassen en kdfi en throttlebodies. BRRRWWOOAAAAPPPP
320D krukas, m3 zuigers, krukas moet wat afgedraait worden geloof ik en blok opboren. Dan ga je naar 2.1L. Met std kop ga je dan naar ~ 170 180pk dacht ik. Ga je de kop aanpassen en nokkenassen en programmeerbaar injectie systeem met throttlebodies is het einde zoek !
Overigens had ik onder geen enkele e36 die hierboven staat een sper
320D krukas, m3 zuigers, krukas moet wat afgedraait worden geloof ik en blok opboren. Dan ga je naar 2.1L. Met std kop ga je dan naar ~ 170 180pk dacht ik. Ga je de kop aanpassen en nokkenassen en programmeerbaar injectie systeem met throttlebodies is het einde zoek !
Overigens had ik onder geen enkele e36 die hierboven staat een sper
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Die toerenteller @7500....
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Siegerd, heb je die wielen van die Alfa toevallig in Veenendaal gekocht?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten